Nousi toisena aamuna kuolleista?

Mitähän se tuo Matteus höpisee kun Jeesus on ollut muka kuolleena 3 päivää ja yötä.

Matt.12:40 ...niin on Ihmisen Poika oleva maan povessa kolme päivää ja kolme yötä.
----------------------------------------------
Markus sanoo arimatialaisen Joosefin hakeneen ruumiin sapatin aaton iltana.

Mark.15.42-43 Päivä alkoi olla illassa; oli sapatin aatto, valmistuspäivä.
.....meni Pilatuksen puheille ja pyysi Jeesuksen ruumista.

Ja viikon ensimmäisenä aamuna hauta oli tyhjä.

Joh.20:1 Sapatin mentyä, viikon ensimmäisenä päivänä Magdalan Maria tuli jo aamuhämärissä haudalle ja näki, että haudan suulta oli kivi siirretty pois.

Eli Jeesus on ollut haudassa yhden päivän ja kaksi yötä.

19

509

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Markku Tampio

on yhteensä kolme päivää ja kaksi yötä..

Perjantaihan oli sapatin valmistuspäivä, jona iltana Jeesuksen ruumis haudattiin, lauantai oli varsinainen sapattipäivä, jolloinka juutalaiset synagoogissaan rukoilivat, ja sunnuntai oli ja on edelleenkin viikon ensimmäinen päivä, jolloinka viikon työt suunnitellaan arjenharmaudessa tai juhlassa..
      Ihan miten vaan kukin ne työnsä - työssä tai työttömänä kohdallaan kuutioi..

• Juutalaisten, Roomalaisten, ja kristittyjenkin kalenterissa on viikon ensimmäinen päivä näihin päiviin saakka ollut sunnuntai ja joissain maissa se on edelleen sunnuntai.
        Sunnuntai oli viikon ensimmäinen päivä myös Jeesuksen ja raamatun aikoihin.

Suomessa maanantaista tehtiin viikon ensimmäinen päivä ihan meidän aikoina eli vuodenvaihteessa 1972-1973.

Muutos perustui Kansainvälisen Standardisoimisjärjestön suositukseen jonka perusteluna oli työviikon alkaminen maanantaista.

• lue.

Jeesus meni kuoltuaan tuonelaan.

Kristuksen kärsimys ja korotus

18 Kärsihän Kristuskin ainutkertaisen kuoleman syntien tähden, syytön syyllisten puolesta, johdattaakseen teidät Jumalan luo. Hänen ruumiinsa surmattiin, mutta hengessä hänet tehtiin eläväksi. [Room. 5:6; Hepr. 9:24 | Room. 1:4; 2. Kor. 13:4]
      19 Ja niin hän myös meni ja saarnasi vankeudessa oleville hengille, [1. Piet. 4:6]
      20 jotka muinoin eivät totelleet Jumalaa, kun hän Nooan päivinä kärsivällisesti odotti sen ajan, kun arkkia rakennettiin. Vain muutama ihminen, kaikkiaan kahdeksan, pelastui arkissa veden kantamana. [1. Moos. 6:5-8,17-22]
      21 Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus, [Ef. 5:26; Hepr. 10:22]
      22 hänen, joka on mennyt taivaaseen ja istuu Jumalan oikealla puolella ja jolle on alistettu enkelit, vallat ja voimat. [Mark. 12:36 ]

• umpihetero.

että nyt tuli sitten taas uusi "kiva" paikka lisää. onko tää tuonela nyt sitten sama paikka kuin helvetti? vai onko se taivas? vai onko se jonkinlainen helvetin eteinen? taivaan eteinen? vai mikä paikka tämä tuonela nyt sitten on?

• PakanainHuuto
        umpihetero. kirjoitti:

että nyt tuli sitten taas uusi "kiva" paikka lisää. onko tää tuonela nyt sitten sama paikka kuin helvetti? vai onko se taivas? vai onko se jonkinlainen helvetin eteinen? taivaan eteinen? vai mikä paikka tämä tuonela nyt sitten on?

..."kärsi Pontius Pilatuksen aikana,    
        ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin,    
        astui alas tuonelaan,    
        nousi kolmantena päivänä kuolleista,
        astui ylös taivaisiin,..."

Vekslaa ees sun taa?

• todé
        PakanainHuuto kirjoitti:

..."kärsi Pontius Pilatuksen aikana,    
        ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin,    
        astui alas tuonelaan,    
        nousi kolmantena päivänä kuolleista,
        astui ylös taivaisiin,..."

Vekslaa ees sun taa?

Minä jo aivan luulin, ettei ikinä "nährä", niin tormakkaasti panit jeesuksenläpäisemättömiä folioita päähäsi. Vaan on mukavaa, kun sinäkin jankkaat taas siellä.

Jeesuksen Tuonelan reissulla oli tarkotuksensa. Vaikka Hän, Jumala, on läsnä myös Tuonelassa, Jeesus itse Raamatun mukaan pistäytyi siellä ennen ylösnousemustaan julistamaan voittoaan kuolemasta siellä oleville "vangituille hengille". Laskeutui siis Tuonelaan ennen ylösnousemustaan. ---> Jeesuksen ruumis oli haudassa, mutta Hänen henkensä muualla, Tuonelassa.

• PakanainHuuto
        todé kirjoitti:

Minä jo aivan luulin, ettei ikinä "nährä", niin tormakkaasti panit jeesuksenläpäisemättömiä folioita päähäsi. Vaan on mukavaa, kun sinäkin jankkaat taas siellä.

Jeesuksen Tuonelan reissulla oli tarkotuksensa. Vaikka Hän, Jumala, on läsnä myös Tuonelassa, Jeesus itse Raamatun mukaan pistäytyi siellä ennen ylösnousemustaan julistamaan voittoaan kuolemasta siellä oleville "vangituille hengille". Laskeutui siis Tuonelaan ennen ylösnousemustaan. ---> Jeesuksen ruumis oli haudassa, mutta Hänen henkensä muualla, Tuonelassa.

ja palaa "rikospaikalle".

Kyllä tuo Jeesuksen 'hissillä' ajo on kummallista.
        Oletuksena siihen, että hän ristillä sanoi menevänsä taivaaseen ja ottavansa vierellä olevan roikkuvan mukaansa, niin menikin tuonelaan katsomaan tuonelan joutsenia.

Ja sitten tilasi ' hissin' kellarikerroksesta huipulle. Siinä hississä on tod.näk vain 2 kerrosta eikä 45 niin kuin pilvenpiirtäjissä? Mutta kerros väli on todella korkea.

• juutalaisten allakka menee, ja varsinkin tuolloin?
      Juutalaisen kalenterin mukaan on justiinsa niikuin Maatteus "höpisee"!

Kun olet noin tietäväinen, niin tutkippa ihan ite, miten se menee juutaisten allakan mukaan!

• umpihetero.

juutalaisten vuorokaudessa on eri määrä tunteja kuin meikäläisillä? meillähän niitä on 24, jos et satu tietämään. niin että montakohan juutalaisilla on? enemmän? vähemmän?

• juutalaisesta kalenterista ja Tampiolle mainitsinkin siitä.
        Juutalaisessa kalenterissa ensimmäinen viikonpäivä on ollut sunnuntai 5376 vuotta yhteen menoon eli kuvitellusta luomispäivästä lähtien.

Joten Matteus höpisi omiaan.

• usko_epä
        Pe.ku kirjoitti:

juutalaisesta kalenterista ja Tampiolle mainitsinkin siitä.
        Juutalaisessa kalenterissa ensimmäinen viikonpäivä on ollut sunnuntai 5376 vuotta yhteen menoon eli kuvitellusta luomispäivästä lähtien.

Joten Matteus höpisi omiaan.

juutalaisten vuorokausi alkoi auringon laskusta. Roomalaisten taas auringon noususta.

Jeesuksen ristinkuolemasta ja sen jälkeisistä tapahtumista on kolme selvästi erilaista versiota. Jossain versiossa Jeesus ei noussut taivaaseen ensinkään.

Mikä lienee oikea. Tuskin mikään.

• usko_epä kirjoitti:

juutalaisten vuorokausi alkoi auringon laskusta. Roomalaisten taas auringon noususta.

Jeesuksen ristinkuolemasta ja sen jälkeisistä tapahtumista on kolme selvästi erilaista versiota. Jossain versiossa Jeesus ei noussut taivaaseen ensinkään.

Mikä lienee oikea. Tuskin mikään.

Vuorokausi heillä alkaa illasta mutta se ei muuta raamatun kertomaa haudassa makaamisen aikaa ollenkaan.

• Esko
        Pe.ku kirjoitti:

Vuorokausi heillä alkaa illasta mutta se ei muuta raamatun kertomaa haudassa makaamisen aikaa ollenkaan.

noussut taivaaseen? Minä vastaan, että kaikki evankeliumit ovat muistinvaraista perimätietoa vuosien ja vuosikymmenien kuluttua. Olisi mukava voida vertailla tietoja kaikista noin neljästäkymmenestä evankeliumista jotka jätettiin UT:n ukopuolelle aikoinaan. Sekavuus olisi vieläkin suurempaa.

Entä miksi Jeesus ei kirjoittanut itse muistelmiaan ja elämänohjeita uskovilleen?

• todé
        Esko kirjoitti:

noussut taivaaseen? Minä vastaan, että kaikki evankeliumit ovat muistinvaraista perimätietoa vuosien ja vuosikymmenien kuluttua. Olisi mukava voida vertailla tietoja kaikista noin neljästäkymmenestä evankeliumista jotka jätettiin UT:n ukopuolelle aikoinaan. Sekavuus olisi vieläkin suurempaa.

Entä miksi Jeesus ei kirjoittanut itse muistelmiaan ja elämänohjeita uskovilleen?

Tuo viimeinen.

Koko UT Apostolien teoista lähtien on Jeesuksen testamenttia. Eskoko on säätänyt, että muistelmansa ja testamenttinsa on kirjoitettava itse?

• todé kirjoitti:

Tuo viimeinen.

Koko UT Apostolien teoista lähtien on Jeesuksen testamenttia. Eskoko on säätänyt, että muistelmansa ja testamenttinsa on kirjoitettava itse?

tyhmä kysymys.

Ja mainitsemistasi apostolien teoista ei uusi testamentti lähde.

Apostolien teot on jälkikäteen kirjoitettu kooste uuden testamentin avankeliumeista ja kirjeistä joka liitettiin uuteen testamenttiin.

Apostolien teoissa on myös väärennöksiä.
        Joku kirjoittaa siellä Paavalinakin ja vielä sellaisia asioita joita Paavali ei omissa kirjeissään kerro.

• PakanainHuuto
        todé kirjoitti:

Tuo viimeinen.

että olisi itse kirjoittanut omakohtaisen testamentin. Testamenteilla on tapana muuttua, kun henkilö kuolee ja perijöinä on koko joukko ihmisiä. Tässä tapauksessa koko maailman väestö.

Muistelmissa sama juttu, kun itse kirjoittaa niin toiset eivät voi vääristellä jälkeenpäin.

• todé
        PakanainHuuto kirjoitti:

että olisi itse kirjoittanut omakohtaisen testamentin. Testamenteilla on tapana muuttua, kun henkilö kuolee ja perijöinä on koko joukko ihmisiä. Tässä tapauksessa koko maailman väestö.

Muistelmissa sama juttu, kun itse kirjoittaa niin toiset eivät voi vääristellä jälkeenpäin.

sen kirjoittanutkin. Jumala kun on henki.

• todé kirjoitti:

sen kirjoittanutkin. Jumala kun on henki.

tuo henki ei kirjoittanut juttujaan paperille joka on paljon parempi materiaali ka tuolloin se alkoi olla jo kiinalaisilla käytössä.

Eikö Jumala tiennyt kiinalaisista ja paperista mitään kun paperi tuotiin kristityille vasta 1300 vuotta myöhemmin.

• PakanainHuuto
        Pe.ku kirjoitti:

tuo henki ei kirjoittanut juttujaan paperille joka on paljon parempi materiaali ka tuolloin se alkoi olla jo kiinalaisilla käytössä.

Eikö Jumala tiennyt kiinalaisista ja paperista mitään kun paperi tuotiin kristityille vasta 1300 vuotta myöhemmin.

lihaan, joka on lihallinen ihminen joka taasen kirjoittaa Pyhän Hengen valaisemassa tilassa raamattua. No, voihan se noinkin olla. Mutta ihminen on aina ihminen ja panee omiaan kirjoittamaansa tekstiin, olkoon kuinka valaistu tahansa. Siitä johtuu raamatun ristiriitaisuudet. Jotkuthan sen ovat kirjoittaneet, Henki ei ole mitään kirjoittanut vaan lihallinen / tavallinen ihminen, joka on aina altis heikkouksilleen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. No nytkö tuli lähtö Orpolle?

Pieniä oli Marinin aamupalasilakat joulukaloiksi vrt. Orpon 35 miljoonan euron kähmintä johonkin Vapaavuoren urheiluhall
      Maailman menoa
      246
      2189
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      190
      1665
    3. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      47
      1309
    4. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      50
      1025
    5. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      41
      826
    6. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      800
    7. Miksi Lapset kiusaa yöllä

Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      31
      780
    8. Viimeinen lankafest

Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      25
      766
    9. Sama ransetti taas!

Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      21
      760
    10. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      647
    Aihe