JK Rowling: Dumbledore on homo

Yllätyitkö?

67

12734

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tietäjä.

      Sanotaan näin että DH:n kuvaus Dumbledoren menneisyydestä oli...vihjaileva.

      • ainakaan minulle

        Minusta tuolla nyt on tuskin niinkään väliä :) . Sehän on vain kirjan hahmo ja onhan muumipeikkokin homo XD http://www.mtv3.fi/uutiset/kulttuuri.shtml/arkistot/kulttuuri/2008/11/754223 kattokaa tosta jos ette usko :D pitäisikö meidän muuttaa ajattelutapaa sen takia jostain kirjan henkilöstä/satuhahmosta, jos se on homo :D . Mulla ainakaan ei oo valittamista : )

        Ja niistä tarusormusten herra hahmojutuista oikeest mitä vitin väliä sillä on jos potterissa on jotain samoja hahmoja kun taru sormusten herrassa esim.peikkoja ja ynnämuita otuksia niitä voi esiintyä ihan missä kirjassa tahansa niin niin onko sillä merkitystä :EI ole : D lol .repikää siitä stna ;DDD


    • eikä siinä mitään

      Hienoa, näin saadaan fantasiakirjallisuudessakin vaihtelua ihmiskuvaan. =)

    • Ritari-90

      Täytyy myöntää, että vähän tuo hätkähdytti.

      Toisaalta nyt kun ajattelee, kaikkihan siihen viittaa. Ei pelkästään Deathly Hallows kertomuksineen Dumbledoresta ja Grindelwaldista, vaan myös tyypin käytös. En tiedä miten, mutta jotenkin se aina on vaikuttanu vähän liian kohteliaalta ja fiksulta heteroksi. ;)

      Ei voi mitään, suosikkihahmonani se yhä pysyy.

      Hyvä, että Rowling kertoi tämän. Voi olla mielenkiintoista seurata tästä syntyvää mahdollista kohua. Fundikset ovat jo kauan sitten olleet valmiita polttamaan jok'ikisen potterin "noituudesta". Mites nyt, kun mukaan lisätään vielä ajatus homoseksuaalien "puolustamisesta"...?

      Oikeesti, loistavaa Rowling! Monen muun tavoin nostan velhohattua.

      • Itsekin homoseksuaali

        Olihan tuo HIEMAN yllättävää... päällimmäisenä lähinnä kysymys siitä, miksi Rowling teki moisen paljastuksen. Sanotaan, että kun julkisuus nouseen päähän, alkaa paljastuksia sadella vähän joka nurkasta ja motiivina niihin on, jos ei raha, niin ainakin silkka julkisuudenkipeys. Tämä paljastus on kuitenkin kirjasarjan juonen kannalta varsin turha.

        Olin aina pitänyt Dumbledorea naimisissa olevana heteromiehenä, jonka vaimoa ei kirjoissa ole esitelty, mutta tämä oli jo hiukan liian yllättävää, että sen olisi voinut kuitata sanomalla "ei tuo kovin yllättävä tieto ollut".

        Jotkut ihmiset ovat väittäneet arvanneensa sen, mutta itse en oikein usko siihen. Totta kaihan kaikki NYT sanovat arvanneensa sen aikoja sitten, kun Rowling sen paljasti. Todellisuudessa näistä sanojista tuskin yksikään oikeasti olisi osannut arvata tätä - minulla ei ainakaan ollut aavistustakaan.

        Ritari-90 väitti Dumbledoren vaikuttaneen "vähän liian kohteliaalta ja fiksulta heteroksi". Oletko siis sitä mieltä, että kaikki maailman fiksut ja kohteliaat ihmiset ovat homoja, vai? No, se ei kyllä pidä paikkaansa. Tunnen monia fiksuja ihmisiä (osa niistä homoja osa heteroita) ja monia idiootteja (osa homoja osa heteroita). No, vaikka itse olisitkin homoseksuaali ja vieläpä kohtelias ja fiksu sellainen, ei se sitä tarkoita, että kaikki homot olivat automaattisesti sellaisia tai että kaikki heterot olisivat automaattisesti tyhmiä.
        Dumbledore oli fiksu, mutta sillä ei ole mitään tekemistä seksuaalisen suuntautumisen kanssa, vai?

        Vaikka olenkin homo, Dumbledoren pisteet minun silmissäni valahtivat monta pykälää alaspäin, sillä jotenkin on vain niin ällöttävää kuvitella vanha irstas 115-vuotias ukko "homoilemassa" toisen miehen kanssa. No, sitä en kiistä, etteikö Dumbledore ollut fiksu ja vaikka pisteet laskivatkin, säilyy hän yhtenä suosikkihahmoistani - aina. Olisin silti pärjännyt ilman tätä paljastustakin, koska kun luen kirjoja, en lue niitä "homoerotiikan" takia, vaan siksi, koska ne ovat hyviä.

        Suvaitsevaisuuden nimissäkin tämä paljastus oli turha, koska eihän Rowlingia ole koskaan edes syytetty (ainakaan minun tietääkseni) homofobiasta. No, nyt ainakin selvisi, että Rowling ei siis ainakaan sellaisesta kärsi, joten itse Rowlingille annan negatiivisen ryöpytyksen lisäksi myös kiitosta siitä, ettei häntä ainakaan ahdasmieliseksi voi sanoa - tämän jälkeen.


      • Varmaa peliä?
        Itsekin homoseksuaali kirjoitti:

        Olihan tuo HIEMAN yllättävää... päällimmäisenä lähinnä kysymys siitä, miksi Rowling teki moisen paljastuksen. Sanotaan, että kun julkisuus nouseen päähän, alkaa paljastuksia sadella vähän joka nurkasta ja motiivina niihin on, jos ei raha, niin ainakin silkka julkisuudenkipeys. Tämä paljastus on kuitenkin kirjasarjan juonen kannalta varsin turha.

        Olin aina pitänyt Dumbledorea naimisissa olevana heteromiehenä, jonka vaimoa ei kirjoissa ole esitelty, mutta tämä oli jo hiukan liian yllättävää, että sen olisi voinut kuitata sanomalla "ei tuo kovin yllättävä tieto ollut".

        Jotkut ihmiset ovat väittäneet arvanneensa sen, mutta itse en oikein usko siihen. Totta kaihan kaikki NYT sanovat arvanneensa sen aikoja sitten, kun Rowling sen paljasti. Todellisuudessa näistä sanojista tuskin yksikään oikeasti olisi osannut arvata tätä - minulla ei ainakaan ollut aavistustakaan.

        Ritari-90 väitti Dumbledoren vaikuttaneen "vähän liian kohteliaalta ja fiksulta heteroksi". Oletko siis sitä mieltä, että kaikki maailman fiksut ja kohteliaat ihmiset ovat homoja, vai? No, se ei kyllä pidä paikkaansa. Tunnen monia fiksuja ihmisiä (osa niistä homoja osa heteroita) ja monia idiootteja (osa homoja osa heteroita). No, vaikka itse olisitkin homoseksuaali ja vieläpä kohtelias ja fiksu sellainen, ei se sitä tarkoita, että kaikki homot olivat automaattisesti sellaisia tai että kaikki heterot olisivat automaattisesti tyhmiä.
        Dumbledore oli fiksu, mutta sillä ei ole mitään tekemistä seksuaalisen suuntautumisen kanssa, vai?

        Vaikka olenkin homo, Dumbledoren pisteet minun silmissäni valahtivat monta pykälää alaspäin, sillä jotenkin on vain niin ällöttävää kuvitella vanha irstas 115-vuotias ukko "homoilemassa" toisen miehen kanssa. No, sitä en kiistä, etteikö Dumbledore ollut fiksu ja vaikka pisteet laskivatkin, säilyy hän yhtenä suosikkihahmoistani - aina. Olisin silti pärjännyt ilman tätä paljastustakin, koska kun luen kirjoja, en lue niitä "homoerotiikan" takia, vaan siksi, koska ne ovat hyviä.

        Suvaitsevaisuuden nimissäkin tämä paljastus oli turha, koska eihän Rowlingia ole koskaan edes syytetty (ainakaan minun tietääkseni) homofobiasta. No, nyt ainakin selvisi, että Rowling ei siis ainakaan sellaisesta kärsi, joten itse Rowlingille annan negatiivisen ryöpytyksen lisäksi myös kiitosta siitä, ettei häntä ainakaan ahdasmieliseksi voi sanoa - tämän jälkeen.

        Helppo sitä näin jälkeen päin on sanoa, kun viimeinenkin kirja on tullut.

        Noo tuskin tuosta tulee mitään. Ehkä pienet lapset eivät ymmärrä, mut silti.


      • Ritari-90
        Itsekin homoseksuaali kirjoitti:

        Olihan tuo HIEMAN yllättävää... päällimmäisenä lähinnä kysymys siitä, miksi Rowling teki moisen paljastuksen. Sanotaan, että kun julkisuus nouseen päähän, alkaa paljastuksia sadella vähän joka nurkasta ja motiivina niihin on, jos ei raha, niin ainakin silkka julkisuudenkipeys. Tämä paljastus on kuitenkin kirjasarjan juonen kannalta varsin turha.

        Olin aina pitänyt Dumbledorea naimisissa olevana heteromiehenä, jonka vaimoa ei kirjoissa ole esitelty, mutta tämä oli jo hiukan liian yllättävää, että sen olisi voinut kuitata sanomalla "ei tuo kovin yllättävä tieto ollut".

        Jotkut ihmiset ovat väittäneet arvanneensa sen, mutta itse en oikein usko siihen. Totta kaihan kaikki NYT sanovat arvanneensa sen aikoja sitten, kun Rowling sen paljasti. Todellisuudessa näistä sanojista tuskin yksikään oikeasti olisi osannut arvata tätä - minulla ei ainakaan ollut aavistustakaan.

        Ritari-90 väitti Dumbledoren vaikuttaneen "vähän liian kohteliaalta ja fiksulta heteroksi". Oletko siis sitä mieltä, että kaikki maailman fiksut ja kohteliaat ihmiset ovat homoja, vai? No, se ei kyllä pidä paikkaansa. Tunnen monia fiksuja ihmisiä (osa niistä homoja osa heteroita) ja monia idiootteja (osa homoja osa heteroita). No, vaikka itse olisitkin homoseksuaali ja vieläpä kohtelias ja fiksu sellainen, ei se sitä tarkoita, että kaikki homot olivat automaattisesti sellaisia tai että kaikki heterot olisivat automaattisesti tyhmiä.
        Dumbledore oli fiksu, mutta sillä ei ole mitään tekemistä seksuaalisen suuntautumisen kanssa, vai?

        Vaikka olenkin homo, Dumbledoren pisteet minun silmissäni valahtivat monta pykälää alaspäin, sillä jotenkin on vain niin ällöttävää kuvitella vanha irstas 115-vuotias ukko "homoilemassa" toisen miehen kanssa. No, sitä en kiistä, etteikö Dumbledore ollut fiksu ja vaikka pisteet laskivatkin, säilyy hän yhtenä suosikkihahmoistani - aina. Olisin silti pärjännyt ilman tätä paljastustakin, koska kun luen kirjoja, en lue niitä "homoerotiikan" takia, vaan siksi, koska ne ovat hyviä.

        Suvaitsevaisuuden nimissäkin tämä paljastus oli turha, koska eihän Rowlingia ole koskaan edes syytetty (ainakaan minun tietääkseni) homofobiasta. No, nyt ainakin selvisi, että Rowling ei siis ainakaan sellaisesta kärsi, joten itse Rowlingille annan negatiivisen ryöpytyksen lisäksi myös kiitosta siitä, ettei häntä ainakaan ahdasmieliseksi voi sanoa - tämän jälkeen.

        "Olihan tuo HIEMAN yllättävää... päällimmäisenä lähinnä kysymys siitä, miksi Rowling teki moisen paljastuksen."

        Itse uskon, että Rowlinki halusi lisätä yhden uuden ulottuvuuden jo mainioon kirjasarjaansa. Toki itsekkäämmätkin motiivit voivat olla syinä.
        Mitä tulee julkisuudenkipeyteen, niin eiköhän sillä ole jo aivan tarpeeksi julkisuutta...

        "Ritari-90 väitti Dumbledoren vaikuttaneen "vähän liian kohteliaalta ja fiksulta heteroksi". Oletko siis sitä mieltä, että kaikki maailman fiksut ja kohteliaat ihmiset ovat homoja, vai? No, se ei kyllä pidä paikkaansa. Tunnen monia fiksuja ihmisiä (osa niistä homoja osa heteroita) ja monia idiootteja (osa homoja osa heteroita). No, vaikka itse olisitkin homoseksuaali ja vieläpä kohtelias ja fiksu sellainen, ei se sitä tarkoita, että kaikki homot olivat automaattisesti sellaisia tai että kaikki heterot olisivat automaattisesti tyhmiä.
        Dumbledore oli fiksu, mutta sillä ei ole mitään tekemistä seksuaalisen suuntautumisen kanssa,vai?"

        Huomaa toki se silmänisku. ;) Pidän itseäni kohteliaana, ja fiksuksikin on haukuttu, mutta silti oon umpihetero. Ei, en todellisuudessa usko seksuaalisen suuntautumisen vaikuttavan muihin piirteisiin. ...Ehkä... Mutta kun miettii, miten Dumbledore käyttäytyy naisia kohtaan... Kyllä siitä mielestäni voi jotain haistaa.

        Kyllä minäkin häntä aina A-rapun miehenä pidin, mutta se vain, että en varmaan ollut mitenkään koskaan ajatellut häntä mitenkään "normimiehenä", uutisen kuultuani suunnilleen kohautin olkiani ja mietin, että "Jaha, no siltähän se vähän vaikuttikin". Alitajuntako se tähän uutispommiin valmisti?

        "Vaikka olenkin homo, Dumbledoren pisteet minun silmissäni valahtivat monta pykälää alaspäin, sillä jotenkin on vain niin ällöttävää kuvitella vanha irstas 115-vuotias ukko "homoilemassa" toisen miehen kanssa."

        Heh. Jotenkin ukko ei kyllä vaikuttanut miltään irtosuhteiden mieheltä, vai mitä? :D Taitaa olla vetänyt viimeisimmät homoilunsa vähän nuoremmalla iällä (jos koskaan). Onhan ihmisiä, jotka kuolevatkin neitsyinä.

        "Suvaitsevaisuuden nimissäkin tämä paljastus oli turha, koska eihän Rowlingia ole koskaan edes syytetty (ainakaan minun tietääkseni) homofobiasta."

        Ei mimusta. Eihän sillä Rowlingille ole väliä, vaan lukijoille. Dumbledore on aika monen suosikkihahmo. Tämä antaa näille ihmisille ja vähän muillekin ajatuksen aihetta, etenkin jos he ovat aiemmin olleet vähän homofobisia.


      • Itsekin homoseksuaali
        Ritari-90 kirjoitti:

        "Olihan tuo HIEMAN yllättävää... päällimmäisenä lähinnä kysymys siitä, miksi Rowling teki moisen paljastuksen."

        Itse uskon, että Rowlinki halusi lisätä yhden uuden ulottuvuuden jo mainioon kirjasarjaansa. Toki itsekkäämmätkin motiivit voivat olla syinä.
        Mitä tulee julkisuudenkipeyteen, niin eiköhän sillä ole jo aivan tarpeeksi julkisuutta...

        "Ritari-90 väitti Dumbledoren vaikuttaneen "vähän liian kohteliaalta ja fiksulta heteroksi". Oletko siis sitä mieltä, että kaikki maailman fiksut ja kohteliaat ihmiset ovat homoja, vai? No, se ei kyllä pidä paikkaansa. Tunnen monia fiksuja ihmisiä (osa niistä homoja osa heteroita) ja monia idiootteja (osa homoja osa heteroita). No, vaikka itse olisitkin homoseksuaali ja vieläpä kohtelias ja fiksu sellainen, ei se sitä tarkoita, että kaikki homot olivat automaattisesti sellaisia tai että kaikki heterot olisivat automaattisesti tyhmiä.
        Dumbledore oli fiksu, mutta sillä ei ole mitään tekemistä seksuaalisen suuntautumisen kanssa,vai?"

        Huomaa toki se silmänisku. ;) Pidän itseäni kohteliaana, ja fiksuksikin on haukuttu, mutta silti oon umpihetero. Ei, en todellisuudessa usko seksuaalisen suuntautumisen vaikuttavan muihin piirteisiin. ...Ehkä... Mutta kun miettii, miten Dumbledore käyttäytyy naisia kohtaan... Kyllä siitä mielestäni voi jotain haistaa.

        Kyllä minäkin häntä aina A-rapun miehenä pidin, mutta se vain, että en varmaan ollut mitenkään koskaan ajatellut häntä mitenkään "normimiehenä", uutisen kuultuani suunnilleen kohautin olkiani ja mietin, että "Jaha, no siltähän se vähän vaikuttikin". Alitajuntako se tähän uutispommiin valmisti?

        "Vaikka olenkin homo, Dumbledoren pisteet minun silmissäni valahtivat monta pykälää alaspäin, sillä jotenkin on vain niin ällöttävää kuvitella vanha irstas 115-vuotias ukko "homoilemassa" toisen miehen kanssa."

        Heh. Jotenkin ukko ei kyllä vaikuttanut miltään irtosuhteiden mieheltä, vai mitä? :D Taitaa olla vetänyt viimeisimmät homoilunsa vähän nuoremmalla iällä (jos koskaan). Onhan ihmisiä, jotka kuolevatkin neitsyinä.

        "Suvaitsevaisuuden nimissäkin tämä paljastus oli turha, koska eihän Rowlingia ole koskaan edes syytetty (ainakaan minun tietääkseni) homofobiasta."

        Ei mimusta. Eihän sillä Rowlingille ole väliä, vaan lukijoille. Dumbledore on aika monen suosikkihahmo. Tämä antaa näille ihmisille ja vähän muillekin ajatuksen aihetta, etenkin jos he ovat aiemmin olleet vähän homofobisia.

        "Itse uskon, että Rowlinki halusi lisätä yhden uuden ulottuvuuden jo mainioon kirjasarjaansa."

        Tuo selitys ei ihan vakuuta... Koska jos nämä olisivat olleet syynä tähän sensaatiomaiseen paljastukseen, niin miksei Rowling yksinkertaisesti maininnut kirjoissaan Dumbledoren taipumuksista, esimerkiksi esitellyt Dumbledoren miesystävää (kukahan mahtaa olla Dumbledoren miesystävä)?

        "Mitä tulee julkisuudenkipeyteen, niin eiköhän sillä ole jo aivan tarpeeksi julkisuutta..."

        No, sitä en kiistä, mutta eikös se julkisuus ole aivan näihin päiviin asti ollut positiivista julkisuutta? Luulen, että Rowling teki tämän paljastuksen vain kohahduttaakseen lukevaa maailmaa ja saadakseen uskonnolliset konservatistit niskaansa (muutenkin Pottereita on konservatiivien puolella haukuttu jo aivan tarpeeksi). Monet julkkikset ovat aina pinnalle päästyään halunneet tehdä jotain repäisevää ja yllättävää, jotain, mistä riittää puhuttavaa. No, siinä Rowling ainakin onnistui, se on pakko myöntää, sillä keskustelu on ollut vilkasta ympäri maailman, kuten olet ehkä huomannut...

        "Huomaa toki se silmänisku. ;) Pidän itseäni kohteliaana, ja fiksuksikin on haukuttu, mutta silti oon umpihetero. Ei, en todellisuudessa usko seksuaalisen suuntautumisen vaikuttavan muihin piirteisiin. ...Ehkä... Mutta kun miettii, miten Dumbledore käyttäytyy naisia kohtaan... Kyllä siitä mielestäni voi jotain haistaa."

        Pyydän mitä nöyrimmin anteeksi, etten huomannut silmäniskuasi... Sanot, että Dumbledoren käyttäytymisestä naisia kohtaan voi jotain haistaa. Hmm... Mikähän tuo piirre Dumbledoren käytöksessä oli sellaista, mistä haistoit Dumbledoren olevan homo? Kerro!

        "Heh. Jotenkin ukko ei kyllä vaikuttanut miltään irtosuhteiden mieheltä, vai mitä? :D Taitaa olla vetänyt viimeisimmät homoilunsa vähän nuoremmalla iällä (jos koskaan). Onhan ihmisiä, jotka kuolevatkin neitsyinä."

        Ei, olet oikeassa, Dumbledore ei vaikuttanut miltään irtosuhteitea harrastavalta pakaranheiluttajalta. Hänellä täytyi olla vakituinen miesystävä (Kuhnusarvioko?), mutta edelleen pidän ällöttävänä kahden vanhan eläkeukon sekstailua, vaikka pidänkin Dumbledorea fiksuna tyyppinä ja kunnioitusta herättävänä hahmona.

        "Ei mimusta. Eihän sillä Rowlingille ole väliä, vaan lukijoille. Dumbledore on aika monen suosikkihahmo. Tämä antaa näille ihmisille ja vähän muillekin ajatuksen aihetta, etenkin jos he ovat aiemmin olleet vähän homofobisia."

        Miksi sillä lukijoille väliä olisi, eihän se liity kirjasarjan juoneen vähääkään? Toisaalta, kuten sanot, Dumbis oli monen suosikkihahmo. No, katsotaan kuinka monen suosikkihahmo D on enää tämän jälkeen... No, onneksi sentään sinä et vaikuta homofoobikolta (tai sitten olet vain kohtelias, kuten mainitset olevasi).


      • ..........
        Itsekin homoseksuaali kirjoitti:

        Olihan tuo HIEMAN yllättävää... päällimmäisenä lähinnä kysymys siitä, miksi Rowling teki moisen paljastuksen. Sanotaan, että kun julkisuus nouseen päähän, alkaa paljastuksia sadella vähän joka nurkasta ja motiivina niihin on, jos ei raha, niin ainakin silkka julkisuudenkipeys. Tämä paljastus on kuitenkin kirjasarjan juonen kannalta varsin turha.

        Olin aina pitänyt Dumbledorea naimisissa olevana heteromiehenä, jonka vaimoa ei kirjoissa ole esitelty, mutta tämä oli jo hiukan liian yllättävää, että sen olisi voinut kuitata sanomalla "ei tuo kovin yllättävä tieto ollut".

        Jotkut ihmiset ovat väittäneet arvanneensa sen, mutta itse en oikein usko siihen. Totta kaihan kaikki NYT sanovat arvanneensa sen aikoja sitten, kun Rowling sen paljasti. Todellisuudessa näistä sanojista tuskin yksikään oikeasti olisi osannut arvata tätä - minulla ei ainakaan ollut aavistustakaan.

        Ritari-90 väitti Dumbledoren vaikuttaneen "vähän liian kohteliaalta ja fiksulta heteroksi". Oletko siis sitä mieltä, että kaikki maailman fiksut ja kohteliaat ihmiset ovat homoja, vai? No, se ei kyllä pidä paikkaansa. Tunnen monia fiksuja ihmisiä (osa niistä homoja osa heteroita) ja monia idiootteja (osa homoja osa heteroita). No, vaikka itse olisitkin homoseksuaali ja vieläpä kohtelias ja fiksu sellainen, ei se sitä tarkoita, että kaikki homot olivat automaattisesti sellaisia tai että kaikki heterot olisivat automaattisesti tyhmiä.
        Dumbledore oli fiksu, mutta sillä ei ole mitään tekemistä seksuaalisen suuntautumisen kanssa, vai?

        Vaikka olenkin homo, Dumbledoren pisteet minun silmissäni valahtivat monta pykälää alaspäin, sillä jotenkin on vain niin ällöttävää kuvitella vanha irstas 115-vuotias ukko "homoilemassa" toisen miehen kanssa. No, sitä en kiistä, etteikö Dumbledore ollut fiksu ja vaikka pisteet laskivatkin, säilyy hän yhtenä suosikkihahmoistani - aina. Olisin silti pärjännyt ilman tätä paljastustakin, koska kun luen kirjoja, en lue niitä "homoerotiikan" takia, vaan siksi, koska ne ovat hyviä.

        Suvaitsevaisuuden nimissäkin tämä paljastus oli turha, koska eihän Rowlingia ole koskaan edes syytetty (ainakaan minun tietääkseni) homofobiasta. No, nyt ainakin selvisi, että Rowling ei siis ainakaan sellaisesta kärsi, joten itse Rowlingille annan negatiivisen ryöpytyksen lisäksi myös kiitosta siitä, ettei häntä ainakaan ahdasmieliseksi voi sanoa - tämän jälkeen.

        "Vaikka olenkin homo, Dumbledoren pisteet minun silmissäni valahtivat monta pykälää alaspäin, sillä jotenkin on vain niin ällöttävää kuvitella vanha irstas 115-vuotias ukko "homoilemassa" toisen miehen kanssa. No, sitä en kiistä, etteikö Dumbledore ollut fiksu ja vaikka pisteet laskivatkin, säilyy hän yhtenä suosikkihahmoistani - aina. Olisin silti pärjännyt ilman tätä paljastustakin, koska kun luen kirjoja, en lue niitä "homoerotiikan" takia, vaan siksi, koska ne ovat hyviä. "

        Aika yllättävää, että sanot noin ja olet itsekin homo. Monilla tuntuu olevan käsitys, että homoseksuaalit ovat jotenkin yltiöseksuaalisia ja heillä on mielessä vain seksi. Nyt kun Dumble on homo, hän siis nyt automaattisesti homostelee jonkun kanssa ja on irstas?
        Olisiko yhtään parempi, jos Dumble olsikin hetsku ja touhuilisi luutakomerossa McGarmiwan kanssa? Miksi olisi kauheampaa tai irstaampaa, jos Dumble touhuaisikin vaikka Kalkaroksen kanssa?
        Miksi ylipäätään pitäisi ajatella, että Dumblella välttämättä olisi minkäänlaista seksielämää? Eihän siitä kirjoissakaan mitään puhuta. Minun mielestä ei ole väliä, onko Dumble tai joku muu kirjan hahmo homo tai hetero. Sillä ei ole mitään väliä, koska se ei ole erityisen oleellista kirjan juonen kannalta.

        Dumblen homous paljastui, kun kuudenteen elokuvaan oltiin kaavailtu kohtausta, jossa Dumble ajattelee jotain rakastamaansa naista. Row oli viivannut kohdan yli, ja kirjoittanut, että Dumbledore on homo. Niin, miksikäs ei? Aika ovela veto Rowlingilta paljastaa Dumble homoksi, koska yleisesti on vallalla tämä hetero-oletus. Mikäs siinä. Ei se erityisesti hahmoa miksikään muuta.

        Saa muuten nähdä, muuttuuko elokuvan kohtaus niin että Dumbbis ajatteleekin miespuolista nuoruuden rakkauttaan, vai poistetaanko kohtaus kokonaan.

        SEURAAVAKSI PIENTÄ SPOILAUSTA SEISKA-KIRJASTA:

        Minulle tuli muuten joku aavistus seiska-kirjaa lukiessa, kun siinä kerrottiin Dumblen nuoruuden aikaisesta ystävyydestä Grindelwaldin kanssa. Törmäsin myös joihinkin fan fiction -novelleihin, joissa kerrottiin näiden kahden rakkaus-suhteesta. Minun mielestä se sopi kuvioon hyvin, joten tuo Row:n paljastus oli kiva yllätys (yllätyksenä se joka tapauksessa tuli. Vaikka ficcarit olivat keksineet jutun jo aiemmin, oli jännä että Rowlingkin oli ajatellut niin.)
        Oikeastaan paljastus tuo lisää syvyyttä ja traagisuutta Dumbledoren hahmoon ja tarinaan. Dumble oli joutunut tekemään vaikean päätöksen, ja tappamaan rakastamansa henkilön koska tämä oli kääntynyt pimeyden velhoksi.


      • Homo itsekin
        .......... kirjoitti:

        "Vaikka olenkin homo, Dumbledoren pisteet minun silmissäni valahtivat monta pykälää alaspäin, sillä jotenkin on vain niin ällöttävää kuvitella vanha irstas 115-vuotias ukko "homoilemassa" toisen miehen kanssa. No, sitä en kiistä, etteikö Dumbledore ollut fiksu ja vaikka pisteet laskivatkin, säilyy hän yhtenä suosikkihahmoistani - aina. Olisin silti pärjännyt ilman tätä paljastustakin, koska kun luen kirjoja, en lue niitä "homoerotiikan" takia, vaan siksi, koska ne ovat hyviä. "

        Aika yllättävää, että sanot noin ja olet itsekin homo. Monilla tuntuu olevan käsitys, että homoseksuaalit ovat jotenkin yltiöseksuaalisia ja heillä on mielessä vain seksi. Nyt kun Dumble on homo, hän siis nyt automaattisesti homostelee jonkun kanssa ja on irstas?
        Olisiko yhtään parempi, jos Dumble olsikin hetsku ja touhuilisi luutakomerossa McGarmiwan kanssa? Miksi olisi kauheampaa tai irstaampaa, jos Dumble touhuaisikin vaikka Kalkaroksen kanssa?
        Miksi ylipäätään pitäisi ajatella, että Dumblella välttämättä olisi minkäänlaista seksielämää? Eihän siitä kirjoissakaan mitään puhuta. Minun mielestä ei ole väliä, onko Dumble tai joku muu kirjan hahmo homo tai hetero. Sillä ei ole mitään väliä, koska se ei ole erityisen oleellista kirjan juonen kannalta.

        Dumblen homous paljastui, kun kuudenteen elokuvaan oltiin kaavailtu kohtausta, jossa Dumble ajattelee jotain rakastamaansa naista. Row oli viivannut kohdan yli, ja kirjoittanut, että Dumbledore on homo. Niin, miksikäs ei? Aika ovela veto Rowlingilta paljastaa Dumble homoksi, koska yleisesti on vallalla tämä hetero-oletus. Mikäs siinä. Ei se erityisesti hahmoa miksikään muuta.

        Saa muuten nähdä, muuttuuko elokuvan kohtaus niin että Dumbbis ajatteleekin miespuolista nuoruuden rakkauttaan, vai poistetaanko kohtaus kokonaan.

        SEURAAVAKSI PIENTÄ SPOILAUSTA SEISKA-KIRJASTA:

        Minulle tuli muuten joku aavistus seiska-kirjaa lukiessa, kun siinä kerrottiin Dumblen nuoruuden aikaisesta ystävyydestä Grindelwaldin kanssa. Törmäsin myös joihinkin fan fiction -novelleihin, joissa kerrottiin näiden kahden rakkaus-suhteesta. Minun mielestä se sopi kuvioon hyvin, joten tuo Row:n paljastus oli kiva yllätys (yllätyksenä se joka tapauksessa tuli. Vaikka ficcarit olivat keksineet jutun jo aiemmin, oli jännä että Rowlingkin oli ajatellut niin.)
        Oikeastaan paljastus tuo lisää syvyyttä ja traagisuutta Dumbledoren hahmoon ja tarinaan. Dumble oli joutunut tekemään vaikean päätöksen, ja tappamaan rakastamansa henkilön koska tämä oli kääntynyt pimeyden velhoksi.

        "Aika yllättävää, että sanot noin ja olet itsekin homo. Monilla tuntuu olevan käsitys, että homoseksuaalit ovat jotenkin yltiöseksuaalisia ja heillä on mielessä vain seksi. Nyt kun Dumble on homo, hän siis nyt automaattisesti homostelee jonkun kanssa ja on irstas?"

        Varmasti monilla onkin se käsitys, että homoseksuaalit ovat jotenkin yltiöseksuaalisia, mutta todellisuudessa me emme ole yhtään sen seksuaalisempia kuin heterotkaan. Se ei kuitenkaan tarkoita ettei ihmisillä, niin homoilla kuin heteroillakin, saisi olla seksielämää. Se vain, että näin parikymppisen nuoren näkökulmasta tuntuu aika "irstaalta" ajatella kahta vanhaa ukkoa peuhaamassa keskenään, jos ymmärrät mitä tarkoitan. Jos itsekin olet nuori (en tiedä, oletko), niin et varmaan itsekään kestä ajatusta vanhoista ihmisistä peuhaamassa yhdessä. Tämä oli pointtini. Kyllä Dumbledorellakin siis saa olla seksielämää, ei SE tee hänestä irstasta, mutta kaksi vanhaa ihmistä... hyh!.


      • .......
        Homo itsekin kirjoitti:

        "Aika yllättävää, että sanot noin ja olet itsekin homo. Monilla tuntuu olevan käsitys, että homoseksuaalit ovat jotenkin yltiöseksuaalisia ja heillä on mielessä vain seksi. Nyt kun Dumble on homo, hän siis nyt automaattisesti homostelee jonkun kanssa ja on irstas?"

        Varmasti monilla onkin se käsitys, että homoseksuaalit ovat jotenkin yltiöseksuaalisia, mutta todellisuudessa me emme ole yhtään sen seksuaalisempia kuin heterotkaan. Se ei kuitenkaan tarkoita ettei ihmisillä, niin homoilla kuin heteroillakin, saisi olla seksielämää. Se vain, että näin parikymppisen nuoren näkökulmasta tuntuu aika "irstaalta" ajatella kahta vanhaa ukkoa peuhaamassa keskenään, jos ymmärrät mitä tarkoitan. Jos itsekin olet nuori (en tiedä, oletko), niin et varmaan itsekään kestä ajatusta vanhoista ihmisistä peuhaamassa yhdessä. Tämä oli pointtini. Kyllä Dumbledorellakin siis saa olla seksielämää, ei SE tee hänestä irstasta, mutta kaksi vanhaa ihmistä... hyh!.

        "Se vain, että näin parikymppisen nuoren näkökulmasta tuntuu aika "irstaalta" ajatella kahta vanhaa ukkoa peuhaamassa keskenään, jos ymmärrät mitä tarkoitan. Jos itsekin olet nuori (en tiedä, oletko), niin et varmaan itsekään kestä ajatusta vanhoista ihmisistä peuhaamassa yhdessä. Tämä oli pointtini. Kyllä Dumbledorellakin siis saa olla seksielämää, ei SE tee hänestä irstasta, mutta kaksi vanhaa ihmistä... hyh!."

        Olen itse 18-vuotias nuori, ja minun mielestä ajatus siitä, että myös vanhoilla ihmisillä on rakkaus- tai seksielämää ei ällötä yhtään.
        En tosin halua ajatellakaan yksityiskohtaisesti jonkun vanhan pariskunnan tai oikeastaan kenenkään sessioita (heh, sehän menisi jo aika pervoksi), mutta minusta siinä ei ole mitään pahaa että aikuisilla ihmisillä, iästä riippumatta on seksuaalista kanssakäymistä.
        Minnepä se ihmisen seksuaalisuus iän myötä katoaisi. Muuttua se voi, mutta tuskin koskaan kokonaan katoaa.

        Vielä pitää mainita tuohon HP-aiheeseen liittyen, että minun mielestäni on hassua, että heti kun Dumbbis paljastui homoksi, hänen seksielämäänsä piti ryhtyä puimaan. Jos hän olisi pysynyt alkuperäisen hetero-oletuksen mukaan heterona, niin tuskin kellekään olisi tullut mieleenkään, mitä hän puuhastelisi mahdollisen vaimonsa kanssa.


      • Homo itsekin
        ....... kirjoitti:

        "Se vain, että näin parikymppisen nuoren näkökulmasta tuntuu aika "irstaalta" ajatella kahta vanhaa ukkoa peuhaamassa keskenään, jos ymmärrät mitä tarkoitan. Jos itsekin olet nuori (en tiedä, oletko), niin et varmaan itsekään kestä ajatusta vanhoista ihmisistä peuhaamassa yhdessä. Tämä oli pointtini. Kyllä Dumbledorellakin siis saa olla seksielämää, ei SE tee hänestä irstasta, mutta kaksi vanhaa ihmistä... hyh!."

        Olen itse 18-vuotias nuori, ja minun mielestä ajatus siitä, että myös vanhoilla ihmisillä on rakkaus- tai seksielämää ei ällötä yhtään.
        En tosin halua ajatellakaan yksityiskohtaisesti jonkun vanhan pariskunnan tai oikeastaan kenenkään sessioita (heh, sehän menisi jo aika pervoksi), mutta minusta siinä ei ole mitään pahaa että aikuisilla ihmisillä, iästä riippumatta on seksuaalista kanssakäymistä.
        Minnepä se ihmisen seksuaalisuus iän myötä katoaisi. Muuttua se voi, mutta tuskin koskaan kokonaan katoaa.

        Vielä pitää mainita tuohon HP-aiheeseen liittyen, että minun mielestäni on hassua, että heti kun Dumbbis paljastui homoksi, hänen seksielämäänsä piti ryhtyä puimaan. Jos hän olisi pysynyt alkuperäisen hetero-oletuksen mukaan heterona, niin tuskin kellekään olisi tullut mieleenkään, mitä hän puuhastelisi mahdollisen vaimonsa kanssa.

        Olen itse 18-vuotias nuori, ja minun mielestä ajatus siitä, että myös vanhoilla ihmisillä on rakkaus- tai seksielämää ei ällötä yhtään.
        "En tosin halua ajatellakaan yksityiskohtaisesti jonkun vanhan pariskunnan tai oikeastaan kenenkään sessioita (heh, sehän menisi jo aika pervoksi), mutta minusta siinä ei ole mitään pahaa että aikuisilla ihmisillä, iästä riippumatta on seksuaalista kanssakäymistä.
        Minnepä se ihmisen seksuaalisuus iän myötä katoaisi. Muuttua se voi, mutta tuskin koskaan kokonaan katoaa."

        Niin no, kyllä minäkin tiedän, että vanhoillakin ihmisillä saa olla rakkaus- ja seksielämää, mutta olen silti aina ajatellut vanhat ihmiset jollain tapaa epäseksuaalisina olentoina, jotka monen kymmen vuoden yhdessäolon jälkeen eivät enää "jaksa" olla yhtä viriilejä kuin nuorena.

        Kuten sanottu, olen aina mieltänyt Dumbledoren joko yksinäisenä vanhana miehenä, jonka elämäntehtävä on Tylypahkan koulu tai naimisissa olevana ukkomiehenä, jonka vaimoa ei kirjoissa ole esitelty. Ihmettelen vain Rowlingin motiiveja tämän paljastuksen suhteen, koska eihän se liity pätkääkään kirjasarjan juoneen.

        "Vielä pitää mainita tuohon HP-aiheeseen liittyen, että minun mielestäni on hassua, että heti kun Dumbbis paljastui homoksi, hänen seksielämäänsä piti ryhtyä puimaan. Jos hän olisi pysynyt alkuperäisen hetero-oletuksen mukaan heterona, niin tuskin kellekään olisi tullut mieleenkään, mitä hän puuhastelisi mahdollisen vaimonsa kanssa."

        Aivan, juuri tästä syystä en erikoisemmin "tykännyt" Rowlingin "sensaatiomaisesta" paljastuksesta. Dumbledoren olisi pitänyt pysyä vain "kaapissa", sillä hänen homoseksuaalisuutensa tuntuu kirjan juonen kannalta hyvin merkityksettömältä sivuseikalta. Miksi toisaalta ihmisten pitäisikään pohtia Dumbledoren seksielämää tai sen puutetta? Toisaalta nyt, kun Rowling paljasti Dumbledoren taipumukset koko maailmalle, en oikein voi olla pohtimatta aihetta.


      • ...eikä siinä mitään
        Ritari-90 kirjoitti:

        "Olihan tuo HIEMAN yllättävää... päällimmäisenä lähinnä kysymys siitä, miksi Rowling teki moisen paljastuksen."

        Itse uskon, että Rowlinki halusi lisätä yhden uuden ulottuvuuden jo mainioon kirjasarjaansa. Toki itsekkäämmätkin motiivit voivat olla syinä.
        Mitä tulee julkisuudenkipeyteen, niin eiköhän sillä ole jo aivan tarpeeksi julkisuutta...

        "Ritari-90 väitti Dumbledoren vaikuttaneen "vähän liian kohteliaalta ja fiksulta heteroksi". Oletko siis sitä mieltä, että kaikki maailman fiksut ja kohteliaat ihmiset ovat homoja, vai? No, se ei kyllä pidä paikkaansa. Tunnen monia fiksuja ihmisiä (osa niistä homoja osa heteroita) ja monia idiootteja (osa homoja osa heteroita). No, vaikka itse olisitkin homoseksuaali ja vieläpä kohtelias ja fiksu sellainen, ei se sitä tarkoita, että kaikki homot olivat automaattisesti sellaisia tai että kaikki heterot olisivat automaattisesti tyhmiä.
        Dumbledore oli fiksu, mutta sillä ei ole mitään tekemistä seksuaalisen suuntautumisen kanssa,vai?"

        Huomaa toki se silmänisku. ;) Pidän itseäni kohteliaana, ja fiksuksikin on haukuttu, mutta silti oon umpihetero. Ei, en todellisuudessa usko seksuaalisen suuntautumisen vaikuttavan muihin piirteisiin. ...Ehkä... Mutta kun miettii, miten Dumbledore käyttäytyy naisia kohtaan... Kyllä siitä mielestäni voi jotain haistaa.

        Kyllä minäkin häntä aina A-rapun miehenä pidin, mutta se vain, että en varmaan ollut mitenkään koskaan ajatellut häntä mitenkään "normimiehenä", uutisen kuultuani suunnilleen kohautin olkiani ja mietin, että "Jaha, no siltähän se vähän vaikuttikin". Alitajuntako se tähän uutispommiin valmisti?

        "Vaikka olenkin homo, Dumbledoren pisteet minun silmissäni valahtivat monta pykälää alaspäin, sillä jotenkin on vain niin ällöttävää kuvitella vanha irstas 115-vuotias ukko "homoilemassa" toisen miehen kanssa."

        Heh. Jotenkin ukko ei kyllä vaikuttanut miltään irtosuhteiden mieheltä, vai mitä? :D Taitaa olla vetänyt viimeisimmät homoilunsa vähän nuoremmalla iällä (jos koskaan). Onhan ihmisiä, jotka kuolevatkin neitsyinä.

        "Suvaitsevaisuuden nimissäkin tämä paljastus oli turha, koska eihän Rowlingia ole koskaan edes syytetty (ainakaan minun tietääkseni) homofobiasta."

        Ei mimusta. Eihän sillä Rowlingille ole väliä, vaan lukijoille. Dumbledore on aika monen suosikkihahmo. Tämä antaa näille ihmisille ja vähän muillekin ajatuksen aihetta, etenkin jos he ovat aiemmin olleet vähän homofobisia.

        "Heh. Jotenkin ukko ei kyllä vaikuttanut miltään irtosuhteiden mieheltä, vai mitä? :D Taitaa olla vetänyt viimeisimmät homoilunsa vähän nuoremmalla iällä (jos koskaan)."

        Dumbledore rakastui Grindelwaldiin, josta tuli lopulta pimeyden velho. Samassa yhteydessä Dumbledoren sisar kuoli keskinäisessä kinastelussa, eikä D koskaan saanut tietää johtuiko kuolema hänen omasta loitsustaan. Dumbledoren oli lopulta itse kukistettava Grindelwald. Minä en yhtään ihmettele, että Dumbledore pysytteli ilmeisesti sinkkuna loppuelämänsä. Rowling kuvasi tätä Dumbledoren elämän tragediaksi.

        "Vaikka olenkin homo, Dumbledoren pisteet minun silmissäni valahtivat monta pykälää alaspäin, sillä jotenkin on vain niin ällöttävää kuvitella vanha irstas 115-vuotias ukko "homoilemassa" toisen miehen kanssa."

        Minä vähän epäilen tuota kirjoittajaa, joka väittää olevan homo ja samaan otteeseen kritisoi ankarasti Rowlingin valintoja ja muutenkin ottaa herneen nenään kaikkeen homouteen liittyvästä. Hän nähtävästi peilaa vain omien tuntemustensa kautta tätä asiaa yleistäen siitä- ja ne ovat vahvasti värittyneitä.

        Rowling teki loistavan valinnan ja kirjasarja on entistä enemmän nykyajassa kiinni murtaen fantasiakirjallisuuden stereotypioita. Mitä ihmeellistä siinä on, että velhomaailmassakin on homoja? Luulen, että asia ei ole mikään ongelma siellä. Luulen, että kaikki tiesivät Dumbledoresta tämän (joskaan ei kytköstä Grindelwaldiin), mutta kukaan ei tehnyt siitä numeroa. Tämä sopii kirjan teemaan erilaisuudesta (Harryn kokemus omasta epänormaaliudesta ihmismaailmassa ja se miten Dursleyt häntä kohtelevat).

        Toiseksi, miksi homous pitäisi erikseen perustella, mutta heteroutta ei?

        Itse pidin Dumbledorea aina sinkkuna, hän oli erittäin kiireinen velho, mukana kaikessa ja lopulta aikaa meni Feeniksin killan pyörittämiseen ja Voldemortin uudelleennousun hidastamiseen. Mutta se ei yksistään riittänyt selittämään Dumbledoren yksinäisyyttä, joka tuotiin esille kirjasarjassa jo ennen viimeistä kirjaa. Hän olisi voinut kyllä järjestää aikaa.

        Pääjuonen kannalta kenties epäolennaista, mutta silloin Dumbledoren hahmo olisi jäänyt etäiseksi ja persoonattomaksi ja muuttunut kliseiseksi fantasiahahmoksi. Tämä ainoastaan sopii kirjasarjan jatkumoon, jossa kaikista keskeisistä henkilöistä on paljastunut asioita ja tehnyt heistä todellisia velhoja (ja ihmisiä samaan aikaan).

        Rowling muuten osasi peilata tällaista keskustelua viimeisessä kirjassa, jossa hän antoi Rita Skeeterin skandaalinkäryisen kynän käydä Dumbledoren elämän osalta.


      • ...eikä siinä mitään
        Itsekin homoseksuaali kirjoitti:

        "Itse uskon, että Rowlinki halusi lisätä yhden uuden ulottuvuuden jo mainioon kirjasarjaansa."

        Tuo selitys ei ihan vakuuta... Koska jos nämä olisivat olleet syynä tähän sensaatiomaiseen paljastukseen, niin miksei Rowling yksinkertaisesti maininnut kirjoissaan Dumbledoren taipumuksista, esimerkiksi esitellyt Dumbledoren miesystävää (kukahan mahtaa olla Dumbledoren miesystävä)?

        "Mitä tulee julkisuudenkipeyteen, niin eiköhän sillä ole jo aivan tarpeeksi julkisuutta..."

        No, sitä en kiistä, mutta eikös se julkisuus ole aivan näihin päiviin asti ollut positiivista julkisuutta? Luulen, että Rowling teki tämän paljastuksen vain kohahduttaakseen lukevaa maailmaa ja saadakseen uskonnolliset konservatistit niskaansa (muutenkin Pottereita on konservatiivien puolella haukuttu jo aivan tarpeeksi). Monet julkkikset ovat aina pinnalle päästyään halunneet tehdä jotain repäisevää ja yllättävää, jotain, mistä riittää puhuttavaa. No, siinä Rowling ainakin onnistui, se on pakko myöntää, sillä keskustelu on ollut vilkasta ympäri maailman, kuten olet ehkä huomannut...

        "Huomaa toki se silmänisku. ;) Pidän itseäni kohteliaana, ja fiksuksikin on haukuttu, mutta silti oon umpihetero. Ei, en todellisuudessa usko seksuaalisen suuntautumisen vaikuttavan muihin piirteisiin. ...Ehkä... Mutta kun miettii, miten Dumbledore käyttäytyy naisia kohtaan... Kyllä siitä mielestäni voi jotain haistaa."

        Pyydän mitä nöyrimmin anteeksi, etten huomannut silmäniskuasi... Sanot, että Dumbledoren käyttäytymisestä naisia kohtaan voi jotain haistaa. Hmm... Mikähän tuo piirre Dumbledoren käytöksessä oli sellaista, mistä haistoit Dumbledoren olevan homo? Kerro!

        "Heh. Jotenkin ukko ei kyllä vaikuttanut miltään irtosuhteiden mieheltä, vai mitä? :D Taitaa olla vetänyt viimeisimmät homoilunsa vähän nuoremmalla iällä (jos koskaan). Onhan ihmisiä, jotka kuolevatkin neitsyinä."

        Ei, olet oikeassa, Dumbledore ei vaikuttanut miltään irtosuhteitea harrastavalta pakaranheiluttajalta. Hänellä täytyi olla vakituinen miesystävä (Kuhnusarvioko?), mutta edelleen pidän ällöttävänä kahden vanhan eläkeukon sekstailua, vaikka pidänkin Dumbledorea fiksuna tyyppinä ja kunnioitusta herättävänä hahmona.

        "Ei mimusta. Eihän sillä Rowlingille ole väliä, vaan lukijoille. Dumbledore on aika monen suosikkihahmo. Tämä antaa näille ihmisille ja vähän muillekin ajatuksen aihetta, etenkin jos he ovat aiemmin olleet vähän homofobisia."

        Miksi sillä lukijoille väliä olisi, eihän se liity kirjasarjan juoneen vähääkään? Toisaalta, kuten sanot, Dumbis oli monen suosikkihahmo. No, katsotaan kuinka monen suosikkihahmo D on enää tämän jälkeen... No, onneksi sentään sinä et vaikuta homofoobikolta (tai sitten olet vain kohtelias, kuten mainitset olevasi).

        Sinä voisit lopettaa provoamisesi, eikö? Aika läpinäkyvää.

        Toiseksi, arvostaisin ketä tahansa kirjoittajaa entistä vähemmän, jos he eivät uskalla kertoa haluamiaan asioita peläten kritiikkiä. Asenteidensa artikuloiminen ääneen tuo aina esille sen millä perustein toinen asiaa lähestyy ja tarvitseeko perusteita huomioida.

        Kyseessä ei myöskään ole mikään julkisuustemppu, koska Pottereilla on jo riittävästi julkisuutta ja Rowling on monessa otteessa osoittanut tekevänsä mitä haluaa. Kaikki juonenkäänteet voi tietysti leimata julkisuustempuksi, etenkin jos ne ovat itselle vaikeita sulatettaviksi. Fantasiakirjallisuudessa Rowling on tehnyt muutenkin epätyypillisiä ratkaisuja ja rikkonut siten perinteistä kerrontaa. Ne ovat myös nostaneet otsikoita. Julkisuustemppuja taas?

        Dumbledoren persoona ja hänen tapansa toimia liittyy juonenkehittelyyn keskeisesti. Tämän toteamiseksi riittää kirjojen lukeminen oikeasti.


      • ...eikä siinä mitään
        .......... kirjoitti:

        "Vaikka olenkin homo, Dumbledoren pisteet minun silmissäni valahtivat monta pykälää alaspäin, sillä jotenkin on vain niin ällöttävää kuvitella vanha irstas 115-vuotias ukko "homoilemassa" toisen miehen kanssa. No, sitä en kiistä, etteikö Dumbledore ollut fiksu ja vaikka pisteet laskivatkin, säilyy hän yhtenä suosikkihahmoistani - aina. Olisin silti pärjännyt ilman tätä paljastustakin, koska kun luen kirjoja, en lue niitä "homoerotiikan" takia, vaan siksi, koska ne ovat hyviä. "

        Aika yllättävää, että sanot noin ja olet itsekin homo. Monilla tuntuu olevan käsitys, että homoseksuaalit ovat jotenkin yltiöseksuaalisia ja heillä on mielessä vain seksi. Nyt kun Dumble on homo, hän siis nyt automaattisesti homostelee jonkun kanssa ja on irstas?
        Olisiko yhtään parempi, jos Dumble olsikin hetsku ja touhuilisi luutakomerossa McGarmiwan kanssa? Miksi olisi kauheampaa tai irstaampaa, jos Dumble touhuaisikin vaikka Kalkaroksen kanssa?
        Miksi ylipäätään pitäisi ajatella, että Dumblella välttämättä olisi minkäänlaista seksielämää? Eihän siitä kirjoissakaan mitään puhuta. Minun mielestä ei ole väliä, onko Dumble tai joku muu kirjan hahmo homo tai hetero. Sillä ei ole mitään väliä, koska se ei ole erityisen oleellista kirjan juonen kannalta.

        Dumblen homous paljastui, kun kuudenteen elokuvaan oltiin kaavailtu kohtausta, jossa Dumble ajattelee jotain rakastamaansa naista. Row oli viivannut kohdan yli, ja kirjoittanut, että Dumbledore on homo. Niin, miksikäs ei? Aika ovela veto Rowlingilta paljastaa Dumble homoksi, koska yleisesti on vallalla tämä hetero-oletus. Mikäs siinä. Ei se erityisesti hahmoa miksikään muuta.

        Saa muuten nähdä, muuttuuko elokuvan kohtaus niin että Dumbbis ajatteleekin miespuolista nuoruuden rakkauttaan, vai poistetaanko kohtaus kokonaan.

        SEURAAVAKSI PIENTÄ SPOILAUSTA SEISKA-KIRJASTA:

        Minulle tuli muuten joku aavistus seiska-kirjaa lukiessa, kun siinä kerrottiin Dumblen nuoruuden aikaisesta ystävyydestä Grindelwaldin kanssa. Törmäsin myös joihinkin fan fiction -novelleihin, joissa kerrottiin näiden kahden rakkaus-suhteesta. Minun mielestä se sopi kuvioon hyvin, joten tuo Row:n paljastus oli kiva yllätys (yllätyksenä se joka tapauksessa tuli. Vaikka ficcarit olivat keksineet jutun jo aiemmin, oli jännä että Rowlingkin oli ajatellut niin.)
        Oikeastaan paljastus tuo lisää syvyyttä ja traagisuutta Dumbledoren hahmoon ja tarinaan. Dumble oli joutunut tekemään vaikean päätöksen, ja tappamaan rakastamansa henkilön koska tämä oli kääntynyt pimeyden velhoksi.

        Minä taas vahvasti epäilen, että hän todella sitä on. Näkee jo siitä miten hän asiasta kirjoittaa. Taisi joillekin olla kova pala Rowlingin ratkaisu, vaikka sitä pedattiin kirjasarjoissa.


      • ...eikä siinä mitään
        ...eikä siinä mitään kirjoitti:

        "Heh. Jotenkin ukko ei kyllä vaikuttanut miltään irtosuhteiden mieheltä, vai mitä? :D Taitaa olla vetänyt viimeisimmät homoilunsa vähän nuoremmalla iällä (jos koskaan)."

        Dumbledore rakastui Grindelwaldiin, josta tuli lopulta pimeyden velho. Samassa yhteydessä Dumbledoren sisar kuoli keskinäisessä kinastelussa, eikä D koskaan saanut tietää johtuiko kuolema hänen omasta loitsustaan. Dumbledoren oli lopulta itse kukistettava Grindelwald. Minä en yhtään ihmettele, että Dumbledore pysytteli ilmeisesti sinkkuna loppuelämänsä. Rowling kuvasi tätä Dumbledoren elämän tragediaksi.

        "Vaikka olenkin homo, Dumbledoren pisteet minun silmissäni valahtivat monta pykälää alaspäin, sillä jotenkin on vain niin ällöttävää kuvitella vanha irstas 115-vuotias ukko "homoilemassa" toisen miehen kanssa."

        Minä vähän epäilen tuota kirjoittajaa, joka väittää olevan homo ja samaan otteeseen kritisoi ankarasti Rowlingin valintoja ja muutenkin ottaa herneen nenään kaikkeen homouteen liittyvästä. Hän nähtävästi peilaa vain omien tuntemustensa kautta tätä asiaa yleistäen siitä- ja ne ovat vahvasti värittyneitä.

        Rowling teki loistavan valinnan ja kirjasarja on entistä enemmän nykyajassa kiinni murtaen fantasiakirjallisuuden stereotypioita. Mitä ihmeellistä siinä on, että velhomaailmassakin on homoja? Luulen, että asia ei ole mikään ongelma siellä. Luulen, että kaikki tiesivät Dumbledoresta tämän (joskaan ei kytköstä Grindelwaldiin), mutta kukaan ei tehnyt siitä numeroa. Tämä sopii kirjan teemaan erilaisuudesta (Harryn kokemus omasta epänormaaliudesta ihmismaailmassa ja se miten Dursleyt häntä kohtelevat).

        Toiseksi, miksi homous pitäisi erikseen perustella, mutta heteroutta ei?

        Itse pidin Dumbledorea aina sinkkuna, hän oli erittäin kiireinen velho, mukana kaikessa ja lopulta aikaa meni Feeniksin killan pyörittämiseen ja Voldemortin uudelleennousun hidastamiseen. Mutta se ei yksistään riittänyt selittämään Dumbledoren yksinäisyyttä, joka tuotiin esille kirjasarjassa jo ennen viimeistä kirjaa. Hän olisi voinut kyllä järjestää aikaa.

        Pääjuonen kannalta kenties epäolennaista, mutta silloin Dumbledoren hahmo olisi jäänyt etäiseksi ja persoonattomaksi ja muuttunut kliseiseksi fantasiahahmoksi. Tämä ainoastaan sopii kirjasarjan jatkumoon, jossa kaikista keskeisistä henkilöistä on paljastunut asioita ja tehnyt heistä todellisia velhoja (ja ihmisiä samaan aikaan).

        Rowling muuten osasi peilata tällaista keskustelua viimeisessä kirjassa, jossa hän antoi Rita Skeeterin skandaalinkäryisen kynän käydä Dumbledoren elämän osalta.

        Ja Dumbledoren menneisyyden tunteminen on oleellista ymmärtääkseen sitä miksi hän toimii sillä tavoin kuin toimii.


      • Homo itsekin
        ...eikä siinä mitään kirjoitti:

        "Heh. Jotenkin ukko ei kyllä vaikuttanut miltään irtosuhteiden mieheltä, vai mitä? :D Taitaa olla vetänyt viimeisimmät homoilunsa vähän nuoremmalla iällä (jos koskaan)."

        Dumbledore rakastui Grindelwaldiin, josta tuli lopulta pimeyden velho. Samassa yhteydessä Dumbledoren sisar kuoli keskinäisessä kinastelussa, eikä D koskaan saanut tietää johtuiko kuolema hänen omasta loitsustaan. Dumbledoren oli lopulta itse kukistettava Grindelwald. Minä en yhtään ihmettele, että Dumbledore pysytteli ilmeisesti sinkkuna loppuelämänsä. Rowling kuvasi tätä Dumbledoren elämän tragediaksi.

        "Vaikka olenkin homo, Dumbledoren pisteet minun silmissäni valahtivat monta pykälää alaspäin, sillä jotenkin on vain niin ällöttävää kuvitella vanha irstas 115-vuotias ukko "homoilemassa" toisen miehen kanssa."

        Minä vähän epäilen tuota kirjoittajaa, joka väittää olevan homo ja samaan otteeseen kritisoi ankarasti Rowlingin valintoja ja muutenkin ottaa herneen nenään kaikkeen homouteen liittyvästä. Hän nähtävästi peilaa vain omien tuntemustensa kautta tätä asiaa yleistäen siitä- ja ne ovat vahvasti värittyneitä.

        Rowling teki loistavan valinnan ja kirjasarja on entistä enemmän nykyajassa kiinni murtaen fantasiakirjallisuuden stereotypioita. Mitä ihmeellistä siinä on, että velhomaailmassakin on homoja? Luulen, että asia ei ole mikään ongelma siellä. Luulen, että kaikki tiesivät Dumbledoresta tämän (joskaan ei kytköstä Grindelwaldiin), mutta kukaan ei tehnyt siitä numeroa. Tämä sopii kirjan teemaan erilaisuudesta (Harryn kokemus omasta epänormaaliudesta ihmismaailmassa ja se miten Dursleyt häntä kohtelevat).

        Toiseksi, miksi homous pitäisi erikseen perustella, mutta heteroutta ei?

        Itse pidin Dumbledorea aina sinkkuna, hän oli erittäin kiireinen velho, mukana kaikessa ja lopulta aikaa meni Feeniksin killan pyörittämiseen ja Voldemortin uudelleennousun hidastamiseen. Mutta se ei yksistään riittänyt selittämään Dumbledoren yksinäisyyttä, joka tuotiin esille kirjasarjassa jo ennen viimeistä kirjaa. Hän olisi voinut kyllä järjestää aikaa.

        Pääjuonen kannalta kenties epäolennaista, mutta silloin Dumbledoren hahmo olisi jäänyt etäiseksi ja persoonattomaksi ja muuttunut kliseiseksi fantasiahahmoksi. Tämä ainoastaan sopii kirjasarjan jatkumoon, jossa kaikista keskeisistä henkilöistä on paljastunut asioita ja tehnyt heistä todellisia velhoja (ja ihmisiä samaan aikaan).

        Rowling muuten osasi peilata tällaista keskustelua viimeisessä kirjassa, jossa hän antoi Rita Skeeterin skandaalinkäryisen kynän käydä Dumbledoren elämän osalta.

        "Sinä voisit lopettaa provoamisesi, eikö? Aika läpinäkyvää."

        Kenen oletat provoilevan tällä palstalla? Oliko Rowlingin paljastus ja siitä seurannut keskustelu mielestäsi provo? Vai pidätkö provona sitä, että sanon olevani homoseksuaali? Se ei ole provo, vaan totta. Miksi joku leimautuisi homoseksuaaliksi, jos se ei olisi totta?

        "Minä vähän epäilen tuota kirjoittajaa, joka väittää olevan homo ja samaan otteeseen kritisoi ankarasti Rowlingin valintoja ja muutenkin ottaa herneen nenään kaikkeen homouteen liittyvästä. Hän nähtävästi peilaa vain omien tuntemustensa kautta tätä asiaa yleistäen siitä- ja ne ovat vahvasti värittyneitä."

        Saat toki epäillä ihan mitä itse haluat, mutta totuuden tiedän vain minä itse. Kritisoin Rowlingin valintoja, mutta en "ottanut hernettä nenään" Dumbledoren homoudesta. Rowlingin valintoja kritisoin siksi, koska tuntuu niin epäuskottavalta, ettei tämä muka olisi pelkkä julkisuustemppu - vieläpä hyvin hyvin halpahintainen sellainen. Jos Dumbledoren homous oli kirjasarjan juonen kannalta niin olennaista, miksi Rowling ei kertonut Dumbledoren taipumuksista yhdessäkään kirjassa, vaan vasta jälkikäteen saadakseen vaihteeksi kielteistä julkisuutta - ja uskovaiset homofoobikot niskaansa. Tämä, mitä Rowling teki, oli pahimman luokan provoilua!

        "Pääjuonen kannalta kenties epäolennaista, mutta silloin Dumbledoren hahmo olisi jäänyt etäiseksi ja persoonattomaksi ja muuttunut kliseiseksi fantasiahahmoksi. Tämä ainoastaan sopii kirjasarjan jatkumoon, jossa kaikista keskeisistä henkilöistä on paljastunut asioita ja tehnyt heistä todellisia velhoja (ja ihmisiä samaan aikaan)."

        Tylypahkassa on monia muitakin etäisiä ja persoonattomia hahmoja - kuten McCarmiva, Hagrid ja monet muut. Dumbledoren rooli kirjassa oli oikeastaan vain olla Harrylle ikään kuin taustatukena ja opastajana taistelussa Voldemortia vastaan. Toki Kuoleman varjeluksissa esitellään Dumbledoren historiaa hieman tarkemmin, mutta edes Kuoleman varjelusten juonikuvioihin tämä paljastus ei liity millään lailla - edes sen kuuluisan Dumbledoren ex-rakkaan Grindelwaldin kautta. Kirjassakin Rowling tyytyi vain kertomaan lyhyehkösti näiden herrojen ystävyydestä ja sen loppumisen syistä, mikä mielestäni riitti lukijoille - ainakin minulle. Milloinkohan alkaa tulla lisää Rowling-rouvan julkisuudenkipeitä paljastuksia - esimerkiksi Sirius Mustan likaisista ajatuksista James Potteria kohtaan ja McCarmivan ja Kalkaroksen seksisuhde Kalkaroksen käyttäessä McCarmivaa Lilyn korvikkeena tai sitten milloinkahan saadaan Rowlingilta paljastus siitä, että Hagridille ja Madame Maximelle on syntynyt elefanttivauva. Tai kohtaa saadaan teinidraamaa, kun Hermionesta tulee pissis, joka pukeutuu huorahtavasti ja huutaa Ronille, että "mikset sä rakasta mua?". Harryn ja Ginnyn aviokriisistäkin lehdet kirjoittavat kohta laveasti...

        Jos ei viestini siis tullut jollekin selväksi niin toistan: lukijat olisivat pärjänneet ilman tätä paljastustakin ja ilman sitä kirjasarja olisi ollut täydellinen, mutta nyt...


      • ...eikä siinä mitään
        Homo itsekin kirjoitti:

        "Sinä voisit lopettaa provoamisesi, eikö? Aika läpinäkyvää."

        Kenen oletat provoilevan tällä palstalla? Oliko Rowlingin paljastus ja siitä seurannut keskustelu mielestäsi provo? Vai pidätkö provona sitä, että sanon olevani homoseksuaali? Se ei ole provo, vaan totta. Miksi joku leimautuisi homoseksuaaliksi, jos se ei olisi totta?

        "Minä vähän epäilen tuota kirjoittajaa, joka väittää olevan homo ja samaan otteeseen kritisoi ankarasti Rowlingin valintoja ja muutenkin ottaa herneen nenään kaikkeen homouteen liittyvästä. Hän nähtävästi peilaa vain omien tuntemustensa kautta tätä asiaa yleistäen siitä- ja ne ovat vahvasti värittyneitä."

        Saat toki epäillä ihan mitä itse haluat, mutta totuuden tiedän vain minä itse. Kritisoin Rowlingin valintoja, mutta en "ottanut hernettä nenään" Dumbledoren homoudesta. Rowlingin valintoja kritisoin siksi, koska tuntuu niin epäuskottavalta, ettei tämä muka olisi pelkkä julkisuustemppu - vieläpä hyvin hyvin halpahintainen sellainen. Jos Dumbledoren homous oli kirjasarjan juonen kannalta niin olennaista, miksi Rowling ei kertonut Dumbledoren taipumuksista yhdessäkään kirjassa, vaan vasta jälkikäteen saadakseen vaihteeksi kielteistä julkisuutta - ja uskovaiset homofoobikot niskaansa. Tämä, mitä Rowling teki, oli pahimman luokan provoilua!

        "Pääjuonen kannalta kenties epäolennaista, mutta silloin Dumbledoren hahmo olisi jäänyt etäiseksi ja persoonattomaksi ja muuttunut kliseiseksi fantasiahahmoksi. Tämä ainoastaan sopii kirjasarjan jatkumoon, jossa kaikista keskeisistä henkilöistä on paljastunut asioita ja tehnyt heistä todellisia velhoja (ja ihmisiä samaan aikaan)."

        Tylypahkassa on monia muitakin etäisiä ja persoonattomia hahmoja - kuten McCarmiva, Hagrid ja monet muut. Dumbledoren rooli kirjassa oli oikeastaan vain olla Harrylle ikään kuin taustatukena ja opastajana taistelussa Voldemortia vastaan. Toki Kuoleman varjeluksissa esitellään Dumbledoren historiaa hieman tarkemmin, mutta edes Kuoleman varjelusten juonikuvioihin tämä paljastus ei liity millään lailla - edes sen kuuluisan Dumbledoren ex-rakkaan Grindelwaldin kautta. Kirjassakin Rowling tyytyi vain kertomaan lyhyehkösti näiden herrojen ystävyydestä ja sen loppumisen syistä, mikä mielestäni riitti lukijoille - ainakin minulle. Milloinkohan alkaa tulla lisää Rowling-rouvan julkisuudenkipeitä paljastuksia - esimerkiksi Sirius Mustan likaisista ajatuksista James Potteria kohtaan ja McCarmivan ja Kalkaroksen seksisuhde Kalkaroksen käyttäessä McCarmivaa Lilyn korvikkeena tai sitten milloinkahan saadaan Rowlingilta paljastus siitä, että Hagridille ja Madame Maximelle on syntynyt elefanttivauva. Tai kohtaa saadaan teinidraamaa, kun Hermionesta tulee pissis, joka pukeutuu huorahtavasti ja huutaa Ronille, että "mikset sä rakasta mua?". Harryn ja Ginnyn aviokriisistäkin lehdet kirjoittavat kohta laveasti...

        Jos ei viestini siis tullut jollekin selväksi niin toistan: lukijat olisivat pärjänneet ilman tätä paljastustakin ja ilman sitä kirjasarja olisi ollut täydellinen, mutta nyt...

        "Jos ei viestini siis tullut jollekin selväksi niin toistan--"

        Cd-soitin on mielenkiintoinen kapine. Kun sellaiseen laittaa sisään levyn, niin se toistaa sen kappaleet kerta toisensa jälkeen täsmälleen samalla tavoin.

        Minulle ja varmasti muillekin on jo aika selvää mikä sinua motivoi ja mihin pyrit toiminnallasi. Anna mennä vain.


      • Homo itsekin
        ...eikä siinä mitään kirjoitti:

        "Jos ei viestini siis tullut jollekin selväksi niin toistan--"

        Cd-soitin on mielenkiintoinen kapine. Kun sellaiseen laittaa sisään levyn, niin se toistaa sen kappaleet kerta toisensa jälkeen täsmälleen samalla tavoin.

        Minulle ja varmasti muillekin on jo aika selvää mikä sinua motivoi ja mihin pyrit toiminnallasi. Anna mennä vain.

        "Cd-soitin on mielenkiintoinen kapine. Kun sellaiseen laittaa sisään levyn, niin se toistaa sen kappaleet kerta toisensa jälkeen täsmälleen samalla tavoin.

        Minulle ja varmasti muillekin on jo aika selvää mikä sinua motivoi ja mihin pyrit toiminnallasi. Anna mennä vain."

        En jaksa keskustella 15-vuotiaiden teinien kanssa, joten ole hyvä ja mene kotiisi kasvamaan. Parin vuoden päästä pystyt jo ehkä käymään aikuismaisemman keskustelun.

        Toisaalta en kyllä odottanutkaan mitäään tuon aikuismaisempaa teiniltä, jonka aivot tunnetusti ovat cd-soittimen ja siitä lähtevän räyhäävän mölyn turmelemia.


      • Quutamossa
        Varmaa peliä? kirjoitti:

        Helppo sitä näin jälkeen päin on sanoa, kun viimeinenkin kirja on tullut.

        Noo tuskin tuosta tulee mitään. Ehkä pienet lapset eivät ymmärrä, mut silti.

        Jos rowling olisi kertonut heti kättelyssä että dumbledore on homo, kaikki olisivat arvioineet hänen henkilöhahmoaan vain sen pohjalta että hän on homo. Tällä tavalla ihm,iset näkevät ensisijaisesti dumbledoressa moniulotteisen ihmisen, eikä pelkästään homoa. Homous ei myöskään ole ollut tärkeää juonen kannalta.


      • ... eikä siinä mitään
        Homo itsekin kirjoitti:

        "Cd-soitin on mielenkiintoinen kapine. Kun sellaiseen laittaa sisään levyn, niin se toistaa sen kappaleet kerta toisensa jälkeen täsmälleen samalla tavoin.

        Minulle ja varmasti muillekin on jo aika selvää mikä sinua motivoi ja mihin pyrit toiminnallasi. Anna mennä vain."

        En jaksa keskustella 15-vuotiaiden teinien kanssa, joten ole hyvä ja mene kotiisi kasvamaan. Parin vuoden päästä pystyt jo ehkä käymään aikuismaisemman keskustelun.

        Toisaalta en kyllä odottanutkaan mitäään tuon aikuismaisempaa teiniltä, jonka aivot tunnetusti ovat cd-soittimen ja siitä lähtevän räyhäävän mölyn turmelemia.

        Enpä kuule usko, että sinä voit peräänkuuluttaa aikuisempaa keskustelua. =)

        Ja nähtävästi jaksat käyttää suunnattomasti vaivaa pohjimmiltaan lastenkirjasarjan kritisoimiseen, koska Rowlingin pohjustama paljastus on järkyttänyt joitakin.


      • Homo itsekin
        ... eikä siinä mitään kirjoitti:

        Enpä kuule usko, että sinä voit peräänkuuluttaa aikuisempaa keskustelua. =)

        Ja nähtävästi jaksat käyttää suunnattomasti vaivaa pohjimmiltaan lastenkirjasarjan kritisoimiseen, koska Rowlingin pohjustama paljastus on järkyttänyt joitakin.

        "Enpä kuule usko, että sinä voit peräänkuuluttaa aikuisempaa keskustelua. =)"

        Ja miksi en voisi? Keskustelu pysyi asiallisella tasolla (minunkin osaltani), kunnes eräät tietyt ihmiset rupesivat latelemaan lapsellisuuksia - ja niihinhän tunnetusti vastataan samanlaisilla lapsellisuuksilla.

        "Ja nähtävästi jaksat käyttää suunnattomasti vaivaa pohjimmiltaan lastenkirjasarjan kritisoimiseen, koska Rowlingin pohjustama paljastus on järkyttänyt joitakin."

        Voi, olet ymmärtänyt minut täysin väärin. Enhän minä suinkaan KIRJASARJAA kritisoinut, enkä Dumbledorea, vaan itse J.K. Rowlingia ja hänen julkisuudenkipeitä motiivejaan. Mitä taas tuohon lastenkirjallisuuteen tulee, niin Harry Potter on jo monta vuotta sitten lakannut olemasta lastenkirja, kuten lienet huomannut. Lisäksi väität, että Rowlingin paljastus oli "pohjustettu", mitä se ei mielestäni ollut, sillä tämä paljastus oli hyvin yllättävä ja J.K. Rowlingin motiivit paljastuksen suhteet olivat kyseenalaiset. Sanot, että Rowlingin paljastus järkytti joitakin. Se "joku" olen ilmeisesti minä. Toistan, en järkyttynyt Rowling-rouvan paljasteluista, vaan yllätyin (ja myös kritisoin), siinä kaikki. Sen sijaan eräitä homofoobisia heteroita taitaa suunnattomasti järkyttää se, että joku homokin kritisoi Rowlingin homo-paljatuksia.

        Mutta kuten otsikossa todettu: lue suosiolla edelliseni ja kasva suosiolla aikuiseksi.


      • ... eikä sillä väliä
        Homo itsekin kirjoitti:

        "Enpä kuule usko, että sinä voit peräänkuuluttaa aikuisempaa keskustelua. =)"

        Ja miksi en voisi? Keskustelu pysyi asiallisella tasolla (minunkin osaltani), kunnes eräät tietyt ihmiset rupesivat latelemaan lapsellisuuksia - ja niihinhän tunnetusti vastataan samanlaisilla lapsellisuuksilla.

        "Ja nähtävästi jaksat käyttää suunnattomasti vaivaa pohjimmiltaan lastenkirjasarjan kritisoimiseen, koska Rowlingin pohjustama paljastus on järkyttänyt joitakin."

        Voi, olet ymmärtänyt minut täysin väärin. Enhän minä suinkaan KIRJASARJAA kritisoinut, enkä Dumbledorea, vaan itse J.K. Rowlingia ja hänen julkisuudenkipeitä motiivejaan. Mitä taas tuohon lastenkirjallisuuteen tulee, niin Harry Potter on jo monta vuotta sitten lakannut olemasta lastenkirja, kuten lienet huomannut. Lisäksi väität, että Rowlingin paljastus oli "pohjustettu", mitä se ei mielestäni ollut, sillä tämä paljastus oli hyvin yllättävä ja J.K. Rowlingin motiivit paljastuksen suhteet olivat kyseenalaiset. Sanot, että Rowlingin paljastus järkytti joitakin. Se "joku" olen ilmeisesti minä. Toistan, en järkyttynyt Rowling-rouvan paljasteluista, vaan yllätyin (ja myös kritisoin), siinä kaikki. Sen sijaan eräitä homofoobisia heteroita taitaa suunnattomasti järkyttää se, että joku homokin kritisoi Rowlingin homo-paljatuksia.

        Mutta kuten otsikossa todettu: lue suosiolla edelliseni ja kasva suosiolla aikuiseksi.

        Loistavaa ajantappamista lukea näitä viestejäsi.


      • Homo itsekin
        ... eikä sillä väliä kirjoitti:

        Loistavaa ajantappamista lukea näitä viestejäsi.

        "Loistavaa ajantappamista lukea näitä viestejäsi."

        Kiitos, kiva, että viesteisäni oli iloa edes jollekin. Pidän silti kiinni siitä, mitä sanoin.

        Toisaalta myös sinun vastaanämpyilyjesi lukeminen ja niihin vastaaminen oli loistavaa ajantappamista, joten kiitos myös siitä...

        Toivottavasti ei tarvitse palata asiaan!


      • ... eikä siinä mitään
        Homo itsekin kirjoitti:

        "Loistavaa ajantappamista lukea näitä viestejäsi."

        Kiitos, kiva, että viesteisäni oli iloa edes jollekin. Pidän silti kiinni siitä, mitä sanoin.

        Toisaalta myös sinun vastaanämpyilyjesi lukeminen ja niihin vastaaminen oli loistavaa ajantappamista, joten kiitos myös siitä...

        Toivottavasti ei tarvitse palata asiaan!

        Ajantappamisessa tarkoittaa paremman puutteessa. Hyvin se toisto näyttää tässäkin viestissäsi toistuvan. Play, play.


      • Homo itsekin
        ... eikä siinä mitään kirjoitti:

        Ajantappamisessa tarkoittaa paremman puutteessa. Hyvin se toisto näyttää tässäkin viestissäsi toistuvan. Play, play.

        No, hyvä, että viestini tappavat edes aikaasi. Toivottavasti tappaisivat sinutkin...

        Olet oikeassa: viestisi ovat aikalailla saman asian toistoa, joten varmaan fiksuna ihmisenä lopetatkin sen? Vai?

        Latele toki lisää lapsellisuuksia, niin yritän vastata niihin - samanlaisilla lapsellisuuksilla.


      • ...eikä siinä mitään

      • eräs Harry pottereita lukenut
        Itsekin homoseksuaali kirjoitti:

        Olihan tuo HIEMAN yllättävää... päällimmäisenä lähinnä kysymys siitä, miksi Rowling teki moisen paljastuksen. Sanotaan, että kun julkisuus nouseen päähän, alkaa paljastuksia sadella vähän joka nurkasta ja motiivina niihin on, jos ei raha, niin ainakin silkka julkisuudenkipeys. Tämä paljastus on kuitenkin kirjasarjan juonen kannalta varsin turha.

        Olin aina pitänyt Dumbledorea naimisissa olevana heteromiehenä, jonka vaimoa ei kirjoissa ole esitelty, mutta tämä oli jo hiukan liian yllättävää, että sen olisi voinut kuitata sanomalla "ei tuo kovin yllättävä tieto ollut".

        Jotkut ihmiset ovat väittäneet arvanneensa sen, mutta itse en oikein usko siihen. Totta kaihan kaikki NYT sanovat arvanneensa sen aikoja sitten, kun Rowling sen paljasti. Todellisuudessa näistä sanojista tuskin yksikään oikeasti olisi osannut arvata tätä - minulla ei ainakaan ollut aavistustakaan.

        Ritari-90 väitti Dumbledoren vaikuttaneen "vähän liian kohteliaalta ja fiksulta heteroksi". Oletko siis sitä mieltä, että kaikki maailman fiksut ja kohteliaat ihmiset ovat homoja, vai? No, se ei kyllä pidä paikkaansa. Tunnen monia fiksuja ihmisiä (osa niistä homoja osa heteroita) ja monia idiootteja (osa homoja osa heteroita). No, vaikka itse olisitkin homoseksuaali ja vieläpä kohtelias ja fiksu sellainen, ei se sitä tarkoita, että kaikki homot olivat automaattisesti sellaisia tai että kaikki heterot olisivat automaattisesti tyhmiä.
        Dumbledore oli fiksu, mutta sillä ei ole mitään tekemistä seksuaalisen suuntautumisen kanssa, vai?

        Vaikka olenkin homo, Dumbledoren pisteet minun silmissäni valahtivat monta pykälää alaspäin, sillä jotenkin on vain niin ällöttävää kuvitella vanha irstas 115-vuotias ukko "homoilemassa" toisen miehen kanssa. No, sitä en kiistä, etteikö Dumbledore ollut fiksu ja vaikka pisteet laskivatkin, säilyy hän yhtenä suosikkihahmoistani - aina. Olisin silti pärjännyt ilman tätä paljastustakin, koska kun luen kirjoja, en lue niitä "homoerotiikan" takia, vaan siksi, koska ne ovat hyviä.

        Suvaitsevaisuuden nimissäkin tämä paljastus oli turha, koska eihän Rowlingia ole koskaan edes syytetty (ainakaan minun tietääkseni) homofobiasta. No, nyt ainakin selvisi, että Rowling ei siis ainakaan sellaisesta kärsi, joten itse Rowlingille annan negatiivisen ryöpytyksen lisäksi myös kiitosta siitä, ettei häntä ainakaan ahdasmieliseksi voi sanoa - tämän jälkeen.

        Jos joku on homo, se ei automaattisesti tarkoita sitä, että hän edes kerran elämänsä aikana harrastaisi seksiä saman sukupuolen kanssa. Sitä voi rakastua toiseen mieheen ja olla ihan tyytyväinen, vaikkei sitä osoittaisi fyysisesti.

        Itselläni kävi kyllä mielessä ajatus, että Dumbledore saattaisi olla homoseksuaali, mutta yleensä mulla käy mielessä monen sellaisenkin kohdalla, jotka eivät ole, joten en usko itsekään rivien välistä tulkittuun tietoon kovin vahvasti.
        Mut mun mielestä tuollainen paljastus tekee hahmoon vain lisää syvyyttä ja inhimillisyyttä.


      • einäämitäänongelmaatässä
        Homo itsekin kirjoitti:

        "Loistavaa ajantappamista lukea näitä viestejäsi."

        Kiitos, kiva, että viesteisäni oli iloa edes jollekin. Pidän silti kiinni siitä, mitä sanoin.

        Toisaalta myös sinun vastaanämpyilyjesi lukeminen ja niihin vastaaminen oli loistavaa ajantappamista, joten kiitos myös siitä...

        Toivottavasti ei tarvitse palata asiaan!

        Sillä ei todellakaan ole/ei pitäisi olla MITÄÄN väliä onko Dumbledore homo vai hetero. Se ei todellakaan muuta hahmoa. Julkisuustempuksikkaan en sitä usko, Joannella on mielikuva siitä, että Dumbledore on homo joten olkoon. Samanlaisia ihmisiähän tässä ollaan kaikki.


    • NordicBlondine

      J. K. Rowling kertoi siis ihailijatapaamisessa New Yorkissa, että Tylypahkan koulun rehtori Albus Dumbledore on homo. Dumbledoren elämän suurin rakkaus oli hänen nuoruudenystävänsä Gellert Grindelwald, joka osoittautui kuitenkin pimeyden velhoksi. Dumbledore joutui taistelemaan rakastettuaan vastaan, ja Rowlingin mukaan tämä oli Dumbledoren elämän suurin tragedia. Dumbledoren ja Grindelwaldin ystävyydestä kerrotaan viimeisessä Potter-kirjassa, joka tullaan kääntämään nimellä Harry Potter ja kuoleman varjelukset.

      Monet fanit ovat olleet Rowlingin paljastuksesta tyrmistyneitä. Toiset taas sanovat arvelleensakin, että Dumbledore olisi homo. Muutenhan niin upealla miehellä varmaan olisi perhe ja lapsia. On kuitenkaan todettava, että yhdenkään Tylypahkan opettajan ei kirjoissa kerrota olevan naimisissa. Ei silti voi olettaa, että he kaikki olisivat homoseksuaaleja, pedofiileistä puhumattakaan. Kalkaros sentään paljastui viimeisessä kirjassa varmaksi heteroksi.

      Dumbledoren homoseksuaalisuus tuli minulle yllätyksenä, mutta oikeastaan se oli juonen kannalta melko turha paljastus. Itse olen useammin pohtinut, olisiko Harryn kummisetä Sirius Musta ollut homoseksuaali: hänhän oli naimaton, ja hänen kiintymyksensä Harryn isään James Potteriin oli valtaisa. Toisaalta voi olla, ettei Sirius vain ehtinyt naimisiin riuduttuaan ensin vuosikauden Azkabanin velhovankilassa ja oltuaan sen jälkeen jatkuvasti maanpaossa.

      Lopultakin, romaanihenkilöitähän nämä vain ovat. Mutta Rowling on tehnyt hahmojensa kanssa tarkkaa työtä. Esim. Tylypahkan koulun oppilaskunnan etnisen jakautumisen suhteesta Britannian vastaavaan etniseen jakoon on kirjoitettu esseitäkin. Viimeiseen kirjaan mennessä kaikista tärkeimmistä hahmoista on paljastunut sekä hyviä että huonoja puolia, mikä tekee kirjan henkilögalleriasta moniulotteisen.

      Monille Dumbledore oli kirjasarjan lempihenkilö, minulle ehkä ei: Rowling käytti häntä niin mekaanisesti kaikissa viidessä ensimmäisessä kirjassa "sitten kaikki selviää" -luvun selittävänä henkilönä. Dumbledore vaikutti kliseitä latelevalta vanhalta hölmöltä. Dumbledore muuttui oikeasti kiinnostavaksi hahmoksi vasta seitsemännen kirjan myötä.

      • -.-

        Totta kyllä, että kenelläkään opettajalla ei ole lapsia, mutta en kuitenkaan voi uskoa, että kukaan (lukuunottamatta Dumbledorea) olisi muu kuin hetero. Sirius taas oli kiintynyt Jamessiin (ainakin itse uskon) vain normaalilla ystäväädellä.
        Uskon Rowlingin olevan nero, tai sitten vain lapsellinen, mutta hänen kirjansa ovat nerokkaita.
        faneille jotka "järkyttyivät" Rowlingin paljastuksesta, on elämässä kyllä muutakin kuin kirja. Jotkut tuntuvat omistavansta koko elämänsä jollekkin kirjalle, joka on puhdasta mielikuvitusta. Oli se sitten raamattu tai Harry Potter. :)


    • lesbonaisia

      joka ei osaa kuin kopioida toisten kirjoja. Potter on Sormusten Herraa, pässit.

      • elämäkerran mukaan

        Tolkien asetti vankan peruskiven miekan ja magian hallitsemalle fantasiamaailmalle, mutta eipä hänkään jäänyt vaille vielä vanhempien tarinoiden vaikutusta. Muuhun fantasiakirjallisuuteen verrattuna Potter-maailma eroaa melkoisesti Tolkienista ja molempien hyvä vs. paha -teemat ovat niin vanhoja, ettei esikuvia kannata etsiä. Tolkienilla hahmot ovat miltei naivistisen musta-valkoisia, vain harva Klonkun tapainen hahmo on mielenkiintoinen sisäisissä ristiriidoissaan.

        Pottereissa on naiset (tai tytöt) huomattavasti tasa-arvoisemmassa roolissa kuin Tolkienilla, jossa he kelpaavat lähinnä yleviksi miehisen tavoittelun kohteiksi. Tolkienilla oli elämäkerturinsa Humphrey Carpenterin mukaan homoseksuaalista kiinnostusta (varsin vastenmielisen) Narnia-sarjan kirjoittajaa, C. S. Lewisiä kohtaan. Asiaa ei muistaakseni kuvattu tarkemmin, joten en esim. tiedä oliko kiinnostus molemminpuolista. Carpenter kuitenkin kertoo pitkästi Tolkienin ja vaimonsa rakkaustarinaa, joka on Tolkienin kirjassa Silmarillion olevan Luthienin ja Berenin tarinan pohjalla. Ehkä Tolkienia voi pitää biseksuaalina.


      • vaikutteita...

        sormusten herrasta ja narnia sarjasta, mutta on se silti oma maailmansa, on aika hankalaa kirjoittaa saamatta vaikutteita niistä kirjoista joita on lukenut.

        Minulle oli täydellinen yllätys että Dumbledore on homo, ihmettelin aina miksi ei niin hyvällä tyypillä ole vaimoa ja lapsia. Minulle on aivan sama onko Dumbledore homo vai ei, se on silti yksi sarjan parhaista hahmoista.

        Tietääkö kukaan millon Rowling päätti, että Dumbledore on homo, silloin kun keksi sen vai paljon paljon myöhemmin?


      • yrittää muuttaa
        vaikutteita... kirjoitti:

        sormusten herrasta ja narnia sarjasta, mutta on se silti oma maailmansa, on aika hankalaa kirjoittaa saamatta vaikutteita niistä kirjoista joita on lukenut.

        Minulle oli täydellinen yllätys että Dumbledore on homo, ihmettelin aina miksi ei niin hyvällä tyypillä ole vaimoa ja lapsia. Minulle on aivan sama onko Dumbledore homo vai ei, se on silti yksi sarjan parhaista hahmoista.

        Tietääkö kukaan millon Rowling päätti, että Dumbledore on homo, silloin kun keksi sen vai paljon paljon myöhemmin?

        Tolkien-kopiotaan hieman erilaiseksi.


      • -.-

        Harry on paljon monimutkaisemmin luotu kuin sormusten herra. MItä näissä kirjoissa on samaa, muu kuin puhdas fantasia?
        Sarmusten Herrassa teurastetaan örkkejä, ei velhoja!


      • ilmiG
        -.- kirjoitti:

        Harry on paljon monimutkaisemmin luotu kuin sormusten herra. MItä näissä kirjoissa on samaa, muu kuin puhdas fantasia?
        Sarmusten Herrassa teurastetaan örkkejä, ei velhoja!

        Uskoisin että samankaltaisuudet löytääksesi sinun pitää kaivautua hieman syvemmälle kuin "Sarmusten Herrassa teurastetaan örkkejä, ei velhoja!"

        Voisin päätellä ettet ole kovin paljon tolkienin tuotantoon perehtynyt. Mainitset tekstissäsi yhden trilogian nimen (senkin kirjoitat väärin, duh!), unohtaen muut Tolkienin maailman kuuluvat kirjat, kartat, jopa kokonaisen kielen!

        Tutustu asiaan ja tule uudestaan sanomaan että harri on paljon monimutkaisemmin luotu?


      • Aimo Kulaus
        -.- kirjoitti:

        Harry on paljon monimutkaisemmin luotu kuin sormusten herra. MItä näissä kirjoissa on samaa, muu kuin puhdas fantasia?
        Sarmusten Herrassa teurastetaan örkkejä, ei velhoja!

        Onhan ne teiniromanssikiemurat välillä aika kinkkisiä, mutta uskaltaisin väittää ettet tunne Tolkienin tarustoa trilogiaa syvemmältä (jos sitäkään), muuten et sanoisi noin.

        Historian syvyys (maantieteellinen, kielitieteellinen, rotujen historia ja heidän omat tarunsa, erinäisten hahmojen esim. motiivit, jotka parhaimmillaan kumpuavat tuhansien vuosien takaisista tapahtumista :D...) Tolkienin teoksissa, sukupuut (ja usko pois, ne vasta kinkkisiä ovatkin), yksityiskohtien määrä, tarinat tarinoiden sisällä... Huikea saavutus. En voi ymmärtää miten yksi ihmisikä voi riittää kaiken sen luomiseen.
        Tolkien ei tehnyt bisnestä, kirjoittaminen oli hänen elämäntyönsä. J.K ei kertakaikkiaan voi kilpailla sen kanssa.

        Potter on hyvää viihdettä ja hyvä tarina, mutta niin julkea en ole että julistaisin J.K:n tuotokset Tolkienin korkeakirjallista fantasiaa "monimutkaisemmaksi".

        On vain luonnollista että J.K on velkaa edeltäjilleen fantasiakirjailijoille, erityisesti Tolkienille (on sen myöntänyt itsekin, mutta miksi Potter-fanit hermostuvat joka kerta kun asia mainitaan?), ihan niinkuin Tolkienkin on, useammallekin kansalliseepokselle ja myyttiselle tarulle (eikä se ole mikään salaisuus).


        Aina tuo veto jaksaa naurattaa... XD
        Et tiedä mistä puhut.


    • Heteroo

      Ketä kiinnostaa ja mitä sitten?

      • Merryweather

        Juu!

        Heti kun joku kertoo olevansa homoseksuaali, tai, että joku toinen on homoseksuaali, niin automaattisesti ihmiset ajattelevat ensimmäisenä sitä, että miten petipuuhat siinä osoitteessa hoituvat.

        Kasvakaa jo. Ihmisissä ja kirjojen henkilöissä kun saattaa KENTIES olla muitakin puolia.

        -M.


      • kasva...
        Merryweather kirjoitti:

        Juu!

        Heti kun joku kertoo olevansa homoseksuaali, tai, että joku toinen on homoseksuaali, niin automaattisesti ihmiset ajattelevat ensimmäisenä sitä, että miten petipuuhat siinä osoitteessa hoituvat.

        Kasvakaa jo. Ihmisissä ja kirjojen henkilöissä kun saattaa KENTIES olla muitakin puolia.

        -M.

        tai jos kasvaa eivät kehity. Minä ajattelin ensimmäisenä, että Dumbledorehan on jotain 115 vuotias, oli sillä varmasti kestämistä ihmisten ennakkoluuloissa siihen aikaa, kun vielä nytkin kaikki on ihan äimänä koko asiasta.


    • :o:o:o:o:o

      Järkytys! Itse en huomannut mitään tällaista kirjaa lukiessani!

    • Penemi

      O__o otsikko kertoo kaiken. Olen todella kummastunut

    • Tolkienin tasolle,

      mutta ei onnistu siinä. Tolkien on monessa asiassa mittarina näille nyky ajan tarinan kertojille. Olkoot kyse, vaikka kirjailija tai elokuvantekijä.

      • Willie-poo

        Mainosteppu? Eli Dumbledore ei voi olla homo ilman että se on mainosteppu? Homous on ehkä nykypäivänä 'muoti ilmiö', mutta ei se tarkoita että kaikki homostelu pitäisi pistää muodin pikkiin. Myönnän etten itse osannut tätä aavistaa, mutta mielestäni oli ihan mukava yllätys etteivät kaikki Potter hahmot ole heteroita. Se olisi vain epärealistista, jos tuosta laajasta henkilökaartista ei löytyisi yhtäkään homoa, lesboa tai bisseä.

        Dumbledoren homous ei tosiaan ole ollut mitenkään tärkeää juonen kannalta, joten sitä ei ole tarvinnut mainita missään yhteydessä. Miksi Dumbledoren pitäisi kuljeksia käytävillä huutamassa "Minä olen homo!"? Se ei varsinkaan olisi Dumbledoren tyyppistä.

        Dumbledore on loistava hahmo ja mielestäni tämä tuo häneen yhden mielenkiintoisen piirteen häneen lisää. Hahmo ei kuitenkaan nouse tai laske suosikkiasteikossani, koska en anna seksuaalisensuuntautumisen vaikuttaa siihen.

        "Vaikka olenkin homo, Dumbledoren pisteet minun silmissäni valahtivat monta pykälää alaspäin, sillä jotenkin on vain niin ällöttävää kuvitella vanha irstas 115-vuotias ukko "homoilemassa" toisen miehen kanssa."

        Tämä kommentti järkytti ja veti hieman sanattomaksi, mutta yritän nyt kumminkin selvittää tuntemuksiani. Eli Dumbledore ei saisi olla homo koska on vanha? Ymmärsinkö oikein, että homostelu täytyy lopettaa kun tullaan vanhaksi? Tai ettei vanhoilla ihmisillä ole oikeutta seksielämään? Ja millä perusteella Dumbledore on irstas? Minä en tosiaan näe Dumbledorea irstaana vaan viisana, hieman hassuna vanhana miehinä joka nyt saattuu pitämään miehistä enemmän kuin naisista. Se, että hän on homo ja harrastaa seksiä miehen, eikä naisen kanssa ei tee hänestä millään lailla irstaanpaa. Ja miksi sinun täytyy niin kovasti vakuuttaa omaa homouttasi?


    • Tässä asiassa pääsi Rowling kyllä yllättämään.

      Mietin sillon seiska kirjaa lukiessani, kun kuvattiin Dumbledoren ja Grindelwaldin ystävyyttä, että siinä on selvä pari. Se ajatus kuitenkin unohtui samantien. Jotenkin mulla oli sellanen ennakkoluulo, että koska kyseessä on "lastenkirja", ei siinä olevat hahmo voi olla homo.

      Eli Rowling pääsi yllättämään lähinnä ennakkoluulottomuudellaan.

      Oon myös muiden tapaan miettinyt pari päivää sitä, miksi Rowling toi asian esille vasta nyt. Toisaalta.. Kyllähän se siinä seiskakirjassa sanotaan melkosen selvällä kielellä, kunhan vaan avaa silmänsä ja lukee. Ja jos Rowlingilta on kyselty siitä tai ihmisillä on ollut vääriä käsityksiä, niin luonnollisesti hän sillon sanoo, miten asia on.

      Tavallaan huvittavaa, miten iso meteli tästä paljastuksesta on syntynyt, mutta toisaalta... Sorruinpahan itsekin kommentoimaan.

      • Aimo Kulaus

        Lopussa pieni SPOILERI seiskakirjasta, jotta olkaahan varovaisia.

        Oikeastaan uutinen ei hätkäyttänyt puoleen eikä toiseen, mutta Pottereiden siistin lastenkirjamaisessa, seksittömässä, siveässä ja päihteettömässä maailmassa (enkä väitäkään että tuo kuvattu maailma olisi pätkääkään realistinen)jonkun homous ponnahtaa hiukan naamalle. Ei seksuaalisuus sinällään, mutta ehkä tapa jolla J.K toi asian julki.
        "J.K ei paljastanut Dumbledoren homoutta jotta ihmiset kunnioittaisivat häntä ensin ihmisenä hänen hyvien ominaisuuksiensa takia" kuulostaa aika erikoiselta puolustukselta. Ikäänkuin homous olisi jotenkin vähemmän inhimillinen ominaisuus ja sinällään jo estäisi arvostamasta ja kunnioittamasta hienoa hahmoa. Ehkä tuon paljastuksen olisi voinut jättää tekemättä, ja antaa ihmisten ajatella Dumbledoresta ja hänen suhteestaan Grindelwaldiin mitä haluaa. Itselleni ei tuo edes juolahtanut mieleenkään missään vaiheessa.
        Nyt tietenkin on helppo ottaa ennakkoasenne, ja lukea kirjat sillä silmällä :D, ja huomata että ahaa... Mutta jos J.K kerran on niin ennakkoluuloton, miksei asiaa olisi voinut paljastaa jo paljon aiemmin? Miksi jonkun homous täytyy erikseen "paljastaa", kun joidenkin muidenkin hahmojen ehkä epäselväksi jääneestä seksuaalisuudesta ei toitoteta?

        Ehkä eniten minua kuitenkin huvittaa ja hiukan ärsyttääkin, että jälleen kerran yksineläjän piti paljastua homoksi. Jos on yksineläjä, pariton, on ilman muuta homo, sanoo ennakkoluulo. Siriuskin on ilman muuta mahdollisesti homo kun ei kerran naimisiin ehtinyt! Voi herrajumala... XD
        Tavallaan mystisyys työlleen omistautuneesta, kiireisestä, yksin kolkossa työhuoneessa puurtavasta, oppineesta velhosta katoaa, ainakin jossain määrin, kun taustalta paljastuukin jotain noin arkista, kuin lemmestä riutuva homo/hetero. Olisin mieluummin ollut tietämättä. Samoin kävi Snapen kanssa. Myönnettäköön, että molemmissa tapauksissa paljastus selittää kaiken ja on motiivina lähes kaikenkattava, mutta.. niin, se mystisyys katosi.

        En koe tätä paljastusta kuitenkaan mitenkään negatiivisena. Dumbledore on edelleen hieno hahmo. Ajoitus vain mättää.


      • ...eikä siinä mitään
        Aimo Kulaus kirjoitti:

        Lopussa pieni SPOILERI seiskakirjasta, jotta olkaahan varovaisia.

        Oikeastaan uutinen ei hätkäyttänyt puoleen eikä toiseen, mutta Pottereiden siistin lastenkirjamaisessa, seksittömässä, siveässä ja päihteettömässä maailmassa (enkä väitäkään että tuo kuvattu maailma olisi pätkääkään realistinen)jonkun homous ponnahtaa hiukan naamalle. Ei seksuaalisuus sinällään, mutta ehkä tapa jolla J.K toi asian julki.
        "J.K ei paljastanut Dumbledoren homoutta jotta ihmiset kunnioittaisivat häntä ensin ihmisenä hänen hyvien ominaisuuksiensa takia" kuulostaa aika erikoiselta puolustukselta. Ikäänkuin homous olisi jotenkin vähemmän inhimillinen ominaisuus ja sinällään jo estäisi arvostamasta ja kunnioittamasta hienoa hahmoa. Ehkä tuon paljastuksen olisi voinut jättää tekemättä, ja antaa ihmisten ajatella Dumbledoresta ja hänen suhteestaan Grindelwaldiin mitä haluaa. Itselleni ei tuo edes juolahtanut mieleenkään missään vaiheessa.
        Nyt tietenkin on helppo ottaa ennakkoasenne, ja lukea kirjat sillä silmällä :D, ja huomata että ahaa... Mutta jos J.K kerran on niin ennakkoluuloton, miksei asiaa olisi voinut paljastaa jo paljon aiemmin? Miksi jonkun homous täytyy erikseen "paljastaa", kun joidenkin muidenkin hahmojen ehkä epäselväksi jääneestä seksuaalisuudesta ei toitoteta?

        Ehkä eniten minua kuitenkin huvittaa ja hiukan ärsyttääkin, että jälleen kerran yksineläjän piti paljastua homoksi. Jos on yksineläjä, pariton, on ilman muuta homo, sanoo ennakkoluulo. Siriuskin on ilman muuta mahdollisesti homo kun ei kerran naimisiin ehtinyt! Voi herrajumala... XD
        Tavallaan mystisyys työlleen omistautuneesta, kiireisestä, yksin kolkossa työhuoneessa puurtavasta, oppineesta velhosta katoaa, ainakin jossain määrin, kun taustalta paljastuukin jotain noin arkista, kuin lemmestä riutuva homo/hetero. Olisin mieluummin ollut tietämättä. Samoin kävi Snapen kanssa. Myönnettäköön, että molemmissa tapauksissa paljastus selittää kaiken ja on motiivina lähes kaikenkattava, mutta.. niin, se mystisyys katosi.

        En koe tätä paljastusta kuitenkaan mitenkään negatiivisena. Dumbledore on edelleen hieno hahmo. Ajoitus vain mättää.

        "--että jälleen kerran yksineläjän piti paljastua homoksi."

        Jokainen tietysti peilaa omien käsitystensä kautta lukukokemustaan. Muilla ihmisillä voi olla täysin toisenlaisia tulkintoja. Ja toisaalta kirjat ovat aina ajassaan ja kirjoittajan tarpeissa kiinni.

        Entäpä Kalkaros? Hänen elinikäinen saavuttamaton rakkautensa jo kuolleeseen Lilyyn?

        "Miksi jonkun homous täytyy erikseen "paljastaa", kun joidenkin muidenkin hahmojen ehkä epäselväksi jääneestä seksuaalisuudesta ei toitoteta--"

        Eipä tuo mikään paljastus ollut sen enempää kuin Kalkaroksen rakkaus Lilyyn, Voldemortin horkruksit ja muut juonenkäänteet ja henkilöhistoriat. Jokainen kirja on tuottanut paljastuksia edellisiä kirjoja vasten. Mitä pahaa on paljastuksissa?

        Asia tuli ilmi, koska fani kysyi Rowlingilta, että löysikö Dumbledore koskaan elämänsä rakkautta. Koska Dumbledore sattuu olemaan kirjan keskeisimpiä hahmoja, jos ei jopa keskeisin, siinä missä esimerkiksi Kalkaroskin,joka on saanut omia lukujakin kirjoihin.

        "Siriuskin on ilman muuta mahdollisesti homo kun ei kerran naimisiin ehtinyt!"

        Hui, sehän nyt vasta kamalaa olisikin, jos sarjasta alkaisi selvitä lisää homoja! Kohta siellä ei olekaan kuin muutama hetero jäljellä!

        Rowling aikoo käsittääkseni kirjoittaa vielä hakuteoksen, joka valottaa lisää tietoja eri hahmoista ja heidän historiastaan.

        Hassua miten tietyistä valinnoista tehdään suurta numeroa ja toisia taas ei nähdä numeroina ollenkaan.

        "Itselleni ei tuo edes juolahtanut mieleenkään missään vaiheessa--"

        Minulle se taas juolahti mieleen ja en ole ainoa. Vaikka Rowling ei tuonut asiaa suoraan esille, niin hän kyllä tietoisesti tekee mahdollisuutta tulkinnalle, jonka hän sitten vahvisti.

        "Tavallaan mystisyys--"

        Jep, samoin se kliseisyys. Näitä etäisiä mahtavia supervelhojen hahmoja on fantasia pullollaan. Ei onneksi tullut toista Gandalfiakaan.

        "Olisin mieluummin ollut tietämättä--"

        Kukaan ei pakota lukemaan tai enää koskemaankaan Pottereihin.

        Minä olen hyvin tyytyväinen Rowlingin tapaan rakentaa hahmojaan ja otan tämän käänteen iloisesti vastaan. Ei tullut täytenä yllätyksenä.

        "--mutta Pottereiden siistin lastenkirjamaisessa, seksittömässä, siveässä ja päihteettömässä maailmassa--"

        Enpä kyllä kuvailisi Pottereiden maailmaa siistin lastenkirjamaiseksi. En sitten ollenkaan. En myöskään mitenkään tavalliseksi.


    • Pysytäänpä edelleen palstan aiheessa, eikä päästetä riitoja syntymään. Ole sinä juuri se viisas joka älyää lopettaa sellaisen. Oli varma asia, että Rowling joutui paljastamaan sen asian, nimittäin uusimpaan elokuvaan työstettiin kohtausta jossa Dumbledore muistelee nuoruuden rakkauttaan. Tällöin J.K Rowling joutui kirjoittamaan käsikirjoittajalle, että Albus on homo.

      Pysytään aiheessa ja toivon siitejä keskusteluita.

    • en osannut odottaa

      Mielestäni ihan epäolennainen tieto vanhasta kunnon Dumbledoresta, jota olen aina pitänyt hiukan konservatiivisena ja pitänyt siitä. En olisi halunnut kuulla tätä paljastusta, koska pelkään seuraavan kerran kun luen HP:ta (alusta asti) että etsin vain vinkkejä jostain tämänluontoisesta asiasta ja se pilaa lukunautintoani (lähinnä koska haluan sukeltaa fantasiaan ja taikuuden lähteille, enkä ajatella kenenkään seksuaalista suuntautumista). En todella osannut odottaa tätä, ei tullut mieleenkään.. Ja mielestäni olisi saanut jäädä sanomatta. Ymmärrän toki että elokuvia ajatellen asia on täytynyt ehkä nostaa pöydälle, mutta...

    • LyricsMatti

      Faneilleen soi paljastuksen
      JK Rowling kasvotusten
      Tylypahkan rehtorille
      Kirkastuikin homon ilme

      Moni osas aavistaa
      Kun hän oli kaapissaan
      Siinä ei sen kummempaa
      Kaikki on taas raiteillaan

      No toki tästä puhellaan
      Väitellään ja jutellaan
      Ja kaipa siitä kiksit saa
      Kun parantaa voi maailmaa

      Myös minä vinkin antaa saan:
      Velhoja aina tarvitaan
      Niin homoja kuin heteroita
      Saa saduissakin olla noita

      Copyright © 2007 Matti Helelä
      http://lyriikkamatti.blogspot.com
      http://lyricsmatti.blogspot.com

    • tannuska

      aluks vähän hämmästytti mut tarkemmin ku miettii nii ei yllättäny..

    • Dumble-Fani

      Dumbledore han pussaa 7 kirjassa professori McGarmiwaa!!!!!!!!!! Juuri ennen kun voldemort ja Kalkaros tappaa hänet ja McGarmiwan!!!!!!

      • Daah

        Anteeksi vaan mutta seiskakirjassa Dumledore oli jo kuollut. Eikä McGarmiwa kuollut missään vaiheessa koko kirjasarjaa. Kannattaisi tarkistaa ennen kuin puhuu...


      • dumbledore kuolee

        jo kutosessa, eikä McGarmiwa ole edes paikalla sillon ku Kalkaros tappaa Dumblen ja McGarmiwa ei kuole.


    • ei oikeastaan väliä...

      http://www.the-leaky-cauldron.org/2007/10/20/j-k-rowling-at-carnegie-hall-reveals-dumbledore-is-gay-neville-marries-hannah-abbott-and-scores-more

      Tässäpä linkki, jossa J. K. vastailee kysymyksiin New Yorkin Carnegie Hall'ssa.
      Siellä tulee myös esille Dumbledoren seksuaalisuus, kun kirjailijalta kysytään rakastuiko Dumbledore itse kehenkään. Ja Rowling itseasiassa sanoo, että olisi kertout asian jo aikaisemmin,
      jos olisi tiennyt kuinka paljon ihastusta se saa aikaan.
      Muutakin mielenkiintoista, kannattaa lukea.

      Itselleni tieto... tuli yllätyksenä sinänsä. Olin itse miettinyt seitsemännen
      kirjan kohtia Dumbledoren ja Grindelwaldin menneisyydestä, mutten ikinä olisi arvannut,
      että Rowling todella tarkoitti kirjan hmm.. vihjailuilla sen enempää.

      Itse uskon, että vaikka Rowling olisi ajatellut Dumbedore heterona, ei hänen hahmonsa olisi sinänsä todellisuudessa muuttunut. Sinänsä asialla ei siis ole juurikaan väliä, mutta fan fiction ainakin pysyyn elossa:D

      • ei jaksa

        miksi jotkut taru sormusten herrasta-fanit tulee tänne itkemään sitä kuinka potterit siitä matkittu. ANNETAAN POTTEREITTEN OLLA MATKITTU TSH:sta. onko sillä NIIN paljon väliä? ja vaikka te tänne tulette valittamaan ei niitä pottereita enää voi muuttaa. ihme touhua.


    • Ir_oz

      Jos J.K. Rowling olisi kertonut tuon heti kirjasarjan alussa, niin kaikki olisi arvostellut sen ihan eri lailla.

    • Potter.fani

      Dumbbis on kyl Dumbbis vaikka ois homo. =)

    • Bella.

      Ja hyvä niin vaikken itse olekaan. :D

      • kikkeluijuhuu

        Ei dumbledore irlis oo homo..
        Rowling on vaa te


    • aimisjuu

      järkytyin :o
      en olis uskonu. se on ollut rakastunut harryyn SILLÄ tavalla koko ajan :D tai ei, mut silti. eEIVOII

    • toi ei muuta

      mitenkään sitä, et pidän Pottereista. Kyllähän nois kirjoissa on annettu semmosii vihjeitä, et on voinu lukee niin sanotusti rivien välistä. Syy miks Rowling ei kertonut sitä suoraan kirjois, on varmaan se, ettei se ollut niin tärkeää juonen kannalta ja se ettei pienet lapset välttämättä ymmärtäs. Lisäks sillon Dumbledoresta olis saanut ihan väärän kuvan.

      • Potter__922

        No ei Pombbaduuria kyllä naisten miehenäkään voi pitää :D en voi kuvitella sitä jonkun naisen rinnalla. tosin, toi kaapista ulos-juttu kyllä on hiukka hämmentävää. Mutta hyvä sentään ettei sitä kirjassa suoraan sanottu että Hogwartsin rehtori on homppeli :D varmaan aika moni olisi lopettanu pottereiden lukemisen jo sen takia. paitsi tietenkin todelliset fanit :D


    • Fan

      ärsyttää Michael Gambonia. Tai sitten haluaa lisää julkisuutta/potkaista jo melkein kuollutta hevosta eli Harry Potteria :D

    • hyvä homma

      Hienoo!! Onneks tällasessa huippusuositussa sarjassa on edes yksi homoseksuaali hahmo. Tosin aika monestakin henkilöstä siinä kirjassa on tullut vaikutelma ainakin kaappihomosta, mutta kiva että yksi on päässyt kaapista ulos asti!
      Mun mielestä on törkeetä, ettei homoseksuaalisuutta voi kirjoittaa avoimesti kirjan sivuille vaan sen takia, että kyseessä on "lastenkirja" tai että se muuttais käsitystä jostakin hahmosta. Potterit ei ees oo sillä tavalla lastenkirjoja, että kyllä niihin kirjoihinkin vois lätkästä K-11 leiman. Ja taas sen ikäset nyt pystyy jo käsittelemään homoseksuaalisuutta siinä missä muutakin seksuaalisuutta, sen tasosesti kuin siitä Pottereissa kerrotaan.
      Lisäks mun mielestä ois ollut hauska lukea, kuinka Harry yrittää sopeutua siihen, että joku sen pitämä henkilö/henkilöt olis homoja. :)

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      188
      1512
    2. RIP Lauri Paavola

      Kansalaisaktivisti ja freelance-journalisti Lauri Paavola on kuollut vain 31-vuotiaana. Hän tuli tunnetuksi hyvin kärjek
      Maailman menoa
      27
      1237
    3. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      313
      1153
    4. Jokohan se viimein myöntäisi

      Vai onko vielä jotain epäselvyyttä sen asian suhteen?
      Ikävä
      144
      1094
    5. En pidä sinusta, en kirjoita viestejäni sinulle.

      Yritä nyt ymmärtää. En koskaan tule kiinnostumaan sinusta. Jätä minut rauhaan täällä.
      Ikävä
      98
      967
    6. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      105
      950
    7. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      131
      948
    8. Upea, kaunis ja menestynyt Martina menee onnellisesti naimisiin

      Mitäs palstan vihaajamönkeröt tähän? Kiehuttaako? Kaikki vain eivät ole kauniita ja menestyviä kuten Martina.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      228
      932
    9. Tiedätkö näen

      sinun pelisi hyvin kirkkaasti.
      Ikävä
      61
      910
    10. Asuntojen reaalihinnat alimmillaan 20 vuoteen

      Sääliksi käy niitä jotka pari vuotta sitten maksoivat itsensä kipeäksi. Kohta pankki ottaa asunnon haltuunsa ja huutok
      Maailman menoa
      86
      885
    Aihe