Sisar Hento Valkoinen

Tosi tarina!

Kerronpa oman kokemukseni "tuttavani" sairaanhoitajan tavoista työmoraalista (häneltä kuultua)..

Tämä tuttava joka tekee 3-vuorotyötä, soittelee silloin kun hänelle passaa. Esim arki-iltaisin n. 23.30 kun on yövuorossa (huolimatta pyynnöistä, ettei soittaisi niin myöhään). Ei ajattele, että me ns. arkityöläiset olemme jo nukkumassa ko. aikaan. Itse on hyvin tarkka, milloin ja moneltako hänelle saa soittaa kun nukkuu esim. yövuoron jälkeen. Minusta olisi sama jos soittaisin hänelle yövuoron jälkeen n. klo 10 kun hän on juuri päässyt uneen. Samalle minusta tuntuu kun minut herätetään juuri nukahdettuani - huolimatta että minulla on "vain" työpäivä 8-16.15 eikä elämää tärkeämpi työ.

Tämä tuttava, joka työskentelee teho-ostastolla (aiemmin "tavallisella" osastolla), soittelee kun töissä rauhallista, yleensä siis iltamyöhään tai yöllä. On kertonut, että istuu tajuttoman potilaan vierellä ja puhuu joskus tunnin-kaks ja selittää että hyvä ettei potilas kuule..

Minulle nämä kommentit on aiheuttaneet monet sydämentykytykset (kaikki tämä tapahtunut tämän vuoden puolella - ennen lakkouhkaa). Tulee pelko oman läheiseni puolesta joka joutuu välistä tehohoitoon sairautensa vuoksi. Tulee pelko muidenkin potilaiden vuoksi. Näinkö heitä kohdellaan omaisten selän takana????? Mitä jos potilas kuuleekin, eikä pysty kommunikoimaan?

Vielä tämä raskas ja vastuullinen sairaanhoitajan työ... Heillä on aina lääkäri taustalla hätätilanteen tullessa - eivät siis itse määrää/päätä lääkemääriä, vaadittavaa hoitoa. Hoitajat tekevät mitä heille sanotaan ja siis sen vuoksi ei mielestäni voi sanoa, että ihmiselämä on heidän käsissään. Mielestäni se on lääkäreiden käsissä. Tietysti sairaanhoitajaa vaaditaan antamaan lääkkeet jota lääkäri ei tee.

Kuinka paljon veronmaksajien rahoja kuluu hoitajien palkkoihin yölisineen, jolloin he työnantajan - meidän veronmaksajien! - kustannuksella kuluttavat vain aikaansa, etenkin yövuorossa, torkkuvat lepohuoneessa (osastoilla)jos ei hälytystä potilaalta tule? Verrattuna 3-työvuoron tekijöihin ei me muut voida ottaa torkkuja työaikana, ja vielä että palkka juoksee!

Mikä siis saa tämän ko. ammattiryhmän vaatimaan utopistisia palkankorotuksia? Voisiko joku ystävällisesti kertoa - ja ei, en halua selvitystä kuinka hoitajat ovat palkkakuopassa/eläminen kallistunut jne.

8

703

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on tämä

Minä olen perushoitaja, ja minulla on tällaisia kokemuksia yövuorosta vanhainkodissa.
      Meitä on kolme, minä, laitosapulainen ja sairaanhoitaja.

Tämä sairaanhoitaja ei osallistu yön aikana mitenkään hoitoihin, vaan hänellä on puhelin ja jos se soi, niin hän menee antamaan toiselle osastolle jotain lääkettä ja palaa takaisin.

Tämä sairaanhoitaja makaa sohvalla, lukee lehtiä, tai on kansliassa surffailemassa netissä tai chattailemassa.
      Minä ja tämä laitoshuoltaja tehdään kaikki asentohoidot ja vaipanvaihdot.

Ja tällaiset sitten vaatii lisää vielä liksaa!
      EI helvetti!!
      Oikein kunnan loisia!!

Pitää nyt muistuttaa, että on täysi mysteeri, miksi Tehy ei hyväksynyt tuota 12,7 prosentin korotusta ja 270 euron joulurahaa?

Lähi- ja perushoitajat sen hyväksyivät.

Tuo on helvetin iso korotusprosentti, vertaa metalliliiton 9% ja Pam alle 10 prosenttia, ja Pam ei saanut mitään joulurahaa!

• potilas,toivottavasti en pi...

Pitää nyt muistuttaa, että on täysi mysteeri, miksi Tehy ei hyväksynyt tuota 12,7 prosentin korotusta ja 270 euron joulurahaa?

Onkohan tämä TEHY:n puolelta kanssa osa suurempaa suunnitelmaa hallituksen ja kuntien kanssa jossa Tehy lupautuu hankkimaan kunta-alan hoitajille niin roimat korotukset että he(hoitajat) pelaavat itsensä ulos työpaikoistaan.Tehyhän hyväksyi yksityiselle puolelle 11.7%:n korotukset.Oletetaan että kuntapuolen hoitajat saavat lisää liksaa 500€/kk he palaavat töihinsä.Hommat sujuvat "normaalisti" muutaman kuukauden ajan kun työnantajalla on näyttöä että nyt olis aika vähentää porukkaa terveydenhuollosta koska kustannukset ovat nousseet hallitsemattoman koviksi.TA harkitsee vaihtoehtona myös palveluiden ostamista yksityisiltä yrityksiltä ja maksavat vain tilatuista palveluista...eivät muusta eli hiljaiseen aikaan ei tarvita yhtä paljon henkilökuntaa kuin vilkkaampana aikana...tehostetaan toimintaa.

TA maksaa mieluummin yksityiselle yritykselle Puolitoista kertaisesti(Työntekijä maksaa Sotuineen päivineen työnantajalle palkka 50%) maksun heidän palveluksistaan siltä ajalta kuin palveluksia on tilattu.

• kokemuksia minullakin

minullakin on.Seurustelin 90-luvulla kolmen sairaanhoitjan kanssa ja työmoraali oli ihan nollissa.Baari illan jälkeen vain soittivat että tänään "päänsärky" eikä pääse töihin. Mitään stressiä ei ainakaan näitten kolmen hoitajan kanssa ollut havaittavissa.Päinvastoin laskeskelsivat monta sairaslomapäivää on pitäämättä.Itse Myyntipäällikönä yksityisektorilta oli kyllä hihat palaamassa näitten takia.Nyt olen juossut sairaaloissa 12 vuotta työn takia, Työmoraali ihan sama kuin ennenkin.Tosin keskusairaaloitten tietyillä osastoilla on kyllä tiukka aikataulu ja tauot harvoin.Mutta tämäkin vain koskee murtoosa sairaanhoitajista.

• OSASTONSIHTEERI KOLMEVUOROSSA

että näin on. Ei tietenkään voi yleistää, koska on hoitajia, jotka tekevät työnsä. Nämä työtä tekevät hoitajat toimivat teholla, eri valvontaosastoilla, ensiavussa jne.

Kuinkahan suuri prosentti hoitajista on ihan tavallisia "suojatyössä" olevia henkilöitä, joiden suurin ongelma on se, mitä tekisin että saisin aikani kulumaan.

• luonnollisestikin

tulee työnantajan liittymästä..

• jokaiseen

ammattiryhmään mahtuu esimerkkejä huonoista työntekijöistä. Turha sitä on kuitenkaan yleistää. Ja voin kertoa ettei ne kymmenen tunnin yövuorot järin herkkua ole,vaikket aivan tukka putkella koko ajan juoksisikaan. Elimistö reagoi jokatapauksessa valvomiseen, joten päivätyöhön sitä ei voi verrata. Ja kyllä yövuorot yleensä ovat hoitolaitoksesta riippumatta raskaita.

Mietipä jotain terveyskeskuksen vuodeosastoa jossa potilaita useita kymmeniä ja pari hoitajaa yössä, siinä sitten käännetään ja kuivitellaan koko sakki useamman kerran yössä. Ei mitään kevyttä ja siistiä sisätyötä.

Tai yövuoro kirurgisella osastolla keskus-tai yliopistosairaalassa. Olet yöllä vastuussa kymmenistä potilaista, joissa on leikattuja, leikkausta odottavia, infektioita,syöpäpotilaita ym laidasta laitaan. Päivystyksiä otetaan osastoille yötä myöten ja kiireellisiä leikkauksia myös tehdään yöllä. Ja missäpä muualla ne potilaat ennen ja jälkeen hoidetaan kuin siellä osastolla. Eli eipä siinä juuri lepohuoneissa nukuta.

Ja vielä kommenttiisi "ihmiselämä ei ole hoitajien käsissä..." Mielestäni ihmiselämä juuri on hoitajien käsissä, koska lääkärit ovat niin harvoin osastoilla. Varsinkin yöllä ja päivystysaikana voi kestää jonkun aikaa että lääkäri saadaan kiireisessä tilanteessa osastolle. Kyllä siinä hoitaja saa kaikkensa tehdä, että potilaat hengissä pysyy.

• ex naisystävältä

Taitaa olla ihan maan tapa hoitsuilla moinen, ex naisystäväni on töissä vanhainkodissa ja kertoi vastaavia kokemuksia.
      Todella monella työntekijällä on luokaton työmoraali ja esiintynyt lääkkeiden hävikkiä yms.
      Työilmapiiri oli niin karsea että ex naiseni alkoi tekemään pelkkää yötä, hyötynä se että todellinen kokonaistyöaika on todella lyhyt kun vaihtaa lisät vapaaksi.

• Hoi Tzu

No siinähän sinä perustelit viimeisessä kappaleessa sen miksi sairaanhoitajat haluavat palkankorotusta. Halusit sitten tai ei niin siinä on kuitenkin se syy

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät

Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain
      Maailman menoa
      60
      7492
    2. Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava

valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak
      Maailman menoa
      123
      2916
    3. Minkälaisen viestin

Laittaisit ikävöinnin kohteelle, jos rohkenisit?
      Ikävä
      142
      1766
    4. Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous

saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha
      Maailman menoa
      65
      1649
    5. Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi

Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim
      Maailman menoa
      115
      1458
    6. Miten voit olla niin tyhmä

että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle
      Tunteet
      167
      1394
    7. Missä vaiheessa

Päätit irl luovuttaa minun suhteeni?
      Ikävä
      130
      1134
    8. Millaisena uskot

Kaivattusi kokevan tunteensa?
      Ikävä
      73
      827
    9. Kyriake=Kirkko

Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko
      Kaste
      47
      802
    10. Mitä haluat eniten

Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      51
      707
    Aihe