venäläinen haitari

juhakri

Sain kaverilta venäläinsen haitarin jota ei ole soitettu kymmeneen vuoteen. Palkeet rutisee, mutta eivät vuoda, äänet eivät ole aina samanlaisia, joskus pihisee ja joskus soi.
Kerrotaan että venäläinen haitari on näppäimistöltään erilainen kuin suomalainen. Voisiko joku asiaa ymmärtävä valaista minua, kesämökkipelimannia, mitä soittimen kanssa tulisi tehdä että toimisi hyvin ja mitä eroja siinä on suomalaiseen.

6

3652

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JariTre

      Moi,

      halvemmat hanurit ovat sellaisia, nahkaosat kuivuvat ja äänet soivat huonommin.

      Jos kyseessä on pianohanuri, niin se on ihan samanlainen soittaa kuin täkäläiset hanurit.

      Jos taas se on näppäinhanuri, niin nappijärjestys on eripäin, kromaattisuus menee eripäin. Muistelen että ainakin 3-äänikertaisissa malleissa niistä sai "suomalaisia" vaihtamalla sisällä uloimmat kielipenkit keskenään. Mutta mustat napit pitäisi laittaa uusiin kohtiin, että olisivat täkäläisen systeemin mukaan.

      Suosittelen että ostat täkäläisen hanurin, niin soitto alkaa maistua.

      Jari

      • juhakri

        Kyllä se on pianohaitari. Ne palkeet minua eniten huolettavat, millä niitä voi vetristää etteivät mene enemmän pilalle. Voiko suihkepullolla sumuttaa vettä? "Lahjahevosen" suuhun ei kannata katsella, on ssanonta tässäkin tapauksessa. Opettelmpahan ensin tällä ja katson josko sitä Mantsuurian kukkuloilta pääsee Kieloja pomimaan.


      • JariTre
        juhakri kirjoitti:

        Kyllä se on pianohaitari. Ne palkeet minua eniten huolettavat, millä niitä voi vetristää etteivät mene enemmän pilalle. Voiko suihkepullolla sumuttaa vettä? "Lahjahevosen" suuhun ei kannata katsella, on ssanonta tässäkin tapauksessa. Opettelmpahan ensin tällä ja katson josko sitä Mantsuurian kukkuloilta pääsee Kieloja pomimaan.

        Moi

        en tiedä, ei kai pieni kosteus haittaa, mutta pitäisi olla jotain öljymäistä. Enempi auttaa kunnon käyttö. Ei kun soittamaan.

        Jari


      • juhakri
        JariTre kirjoitti:

        Moi

        en tiedä, ei kai pieni kosteus haittaa, mutta pitäisi olla jotain öljymäistä. Enempi auttaa kunnon käyttö. Ei kun soittamaan.

        Jari

        No minä laitan "nakkinipun" heilumaan, katotaan miten siinä sitten käy.


      • Anonyymi
        juhakri kirjoitti:

        Kyllä se on pianohaitari. Ne palkeet minua eniten huolettavat, millä niitä voi vetristää etteivät mene enemmän pilalle. Voiko suihkepullolla sumuttaa vettä? "Lahjahevosen" suuhun ei kannata katsella, on ssanonta tässäkin tapauksessa. Opettelmpahan ensin tällä ja katson josko sitä Mantsuurian kukkuloilta pääsee Kieloja pomimaan.

        Muuan itse oppinut hanuristi vuosikymmeniä sitten neuvoi. Voitele palkeiden keinonahka osat siemmen nesteellä eli spermalla. Sen jälkeen ei tartu palkeet toisiinsa eikä rutise eikä natise. Sen jälkeen lähti häävalssikin vetreästi , kuin viijennen morsiammen immen kalvo hää yönä. . . . . OOooouuuuhhh . . . ÄÄääähäääää.


    • Anonyymi

      Hanki ns. kosketin eli ( pianohaitari ) silloin ei koskettimissa eroavaisuuksia olipa minkä maalainen tahaansa. Kuten venäläisessä näppäin haitarissa on. kaikkeen kyllä tottuu varsin nopeasti . . . jos on tottuakseen.

      Mestari harmonikka Timppa Itä-suomi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      445
      4778
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1702
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1438
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1339
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1296
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1171
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      865
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe