Eli, äsken 45min kestävällä juoksu-kävely-hölkkä lenkillä huomasin, että minulla ei ollut yhtään (ainakaan paljoa) hiki, mutta sykkeeni oli suhtkoht korkeella.
Onko ihan normaalia? Mistä se johtuu ja onko sillä mitään vaikutusta tai haittaa kuntoilua ajatellen?
Eli siis pitäisikö lenkeillä olla hiki, hien valumiseen asti?
Kiitos jos joku viitsii vastata.
Syke korkeella muttei hiki?
11
3887
Vastaukset
- ...
mutta minulla oli tänään sama juttu! lisäksi välillä olo oli normaali, välillä tuli oudon lämmin tunne ja ja olo aika weird. mistä tämä voi johtua voisiko joku viisaampi kertoa?
- syke voi
johtua huonosta kunnosta tai siitä että urheilee huonosti levänneenä, ylirasittuneena.
Vähäinen hikoilu urheillessa - huono kunto. Näin olen kuullut. - aloittaja
syke voi kirjoitti:
johtua huonosta kunnosta tai siitä että urheilee huonosti levänneenä, ylirasittuneena.
Vähäinen hikoilu urheillessa - huono kunto. Näin olen kuullut.mulla onkin aika huono ja ei mulla oo noit samoja "oireita" kun täl toisel kirjoittajal.
Huono kunto mulla kyl on, eli eiks sillon pitäis just hien virrata? O_o
Toi ylirasittuneisuus/väsymys vois kyl mun kohdal pitää paikkaansa. - kovakuntoisilla
aloittaja kirjoitti:
mulla onkin aika huono ja ei mulla oo noit samoja "oireita" kun täl toisel kirjoittajal.
Toi ylirasittuneisuus/väsymys vois kyl mun kohdal pitää paikkaansa.hiki virtaa kuntoillessa, on tietenkin yksilöllistä. Tulee mieleen olitkohan lenkillä liian kevyesti puettu...
Täytyy pitää lepopäiviä, jos harrastaa kovatehoista liikuntaa. Varsinkin jos on pitkällä dieetillä, energiavaje ja kova liikunta johtaa väistämättä ylirasitukseen jossakin vaiheessa. - olla että
kovakuntoisilla kirjoitti:
hiki virtaa kuntoillessa, on tietenkin yksilöllistä. Tulee mieleen olitkohan lenkillä liian kevyesti puettu...
Täytyy pitää lepopäiviä, jos harrastaa kovatehoista liikuntaa. Varsinkin jos on pitkällä dieetillä, energiavaje ja kova liikunta johtaa väistämättä ylirasitukseen jossakin vaiheessa.johtuis tosta vaatteiden puutteesta.
Suht kylmä ilma, huppari ja collarit päällä. =D - Jojo
aloittaja kirjoitti:
mulla onkin aika huono ja ei mulla oo noit samoja "oireita" kun täl toisel kirjoittajal.
Toi ylirasittuneisuus/väsymys vois kyl mun kohdal pitää paikkaansa.Sydämen syke ja se, miten helposti se nousee, on yksilöllinen juttu. Minulla myös syke nousee helposti 160:een ilman, että hengästyisin. Myös hikoilu on yksilöllistä, sitä hokemaa, että pitää liikkua niin, että "hikoilee ja hengästyy" ei pidä ottaa kirjaimellisesti.
Jos asia sinua kovasti kiusaa, voithan tutkituttaa sydämesi. Minulla tutkittiin, ja todettiin, ettei sydämessäni ole mitään vikaa, se vain lyö tavallista vikkelämmin.
Hyvä kunto kyllä vaikuttaa usein niin, että leposyke hidastuu. Tarkkailepa, kuinka nopeasti sykkeesi palautuu liikunnan jälkeen, sekin kertoo jotain kuntosi kehittymisestä (mitä nopeammin palautuu, sen parempi kunto).
Mitä hikoiluun ja kuntoon tulee, asia on (yksilölliset erot huomioon ottaen) kylläkin niin päin, että hyväkuntoinen hikoilee helpommin. - miten toimia
Jojo kirjoitti:
Sydämen syke ja se, miten helposti se nousee, on yksilöllinen juttu. Minulla myös syke nousee helposti 160:een ilman, että hengästyisin. Myös hikoilu on yksilöllistä, sitä hokemaa, että pitää liikkua niin, että "hikoilee ja hengästyy" ei pidä ottaa kirjaimellisesti.
Jos asia sinua kovasti kiusaa, voithan tutkituttaa sydämesi. Minulla tutkittiin, ja todettiin, ettei sydämessäni ole mitään vikaa, se vain lyö tavallista vikkelämmin.
Hyvä kunto kyllä vaikuttaa usein niin, että leposyke hidastuu. Tarkkailepa, kuinka nopeasti sykkeesi palautuu liikunnan jälkeen, sekin kertoo jotain kuntosi kehittymisestä (mitä nopeammin palautuu, sen parempi kunto).
Mitä hikoiluun ja kuntoon tulee, asia on (yksilölliset erot huomioon ottaen) kylläkin niin päin, että hyväkuntoinen hikoilee helpommin.Miten siihen yksilölliseen sykkeeseen sitten tulisi suhtautua. Jos tavoitteisiini (tehokas mutta ei näännyttävä liikunta, painonhallinta) sopivin harjoitteluteho on eri lähteiden mukaan sykealueella 120-150, noudatanko tuota vaikka voisin viipottaa nopeamminkin kivutta?
- eniten vaikuttaa
Hikoilu kuuluu jäähdytysjärjestelmään.
Itse hikoilen yleensä paljon. Vaatetta on talvellakin aika runsaasti lenkeillä.
Joskus kun on lähtenyt kevyillä vaatteilla tuuliseen keliin, ei paita kastu läheskään samalla tavalla. Joskus on jopa paleltanut. Ei elimistöllä ole tarvetta jäähdyttää silloin ihan samalla tavalla.
Helteessä pelkkä kävely pistää hikoiluttamaan..... - xposteljoonix
Itse hikoilen jatkuvasti. Kuumalla kesällä holtittomasti. Näin kylmällä sitä ei aina välttämättä enää huomaa. Ensimmäisenä tulee lämpö päälakeen, niskaan, selkään. kyllä nyt kylmemmilläkin ilmoilla sen hikoilun tuntee, tippa alkaa valumaan ohimolta tai nenää pitkin alas. Mutta tuskin yhtään vähempää nyt hikoilen kuin kesällä. Kylmempi ilma vaan viilentää paremmin ja on helpompi liikkua kun liian lämpimällä.
- ja sitä rataa
Minulla on kova kunto ja olen hoikka.
Olen ollut riukusavotassa nyt pari kuukautta aina kun ehdin.
Aina tulee rankka hiki alkuun oli vaatteet mitä oli.
Jos on kylmä keli ja pidän pikku juomatauon ei tarvitse sen jälkeen enää hikoilla, jos on vähän vaatetta, kun märkä paita jäähdyttää ihon perusteellisesti. Niin paljon ei enää tee millään hommia, että ns. uutta hikeä irtoaisi. Jossain vaiheessa on pakko lähteä kotiin palelemaan, jottei jäädy.
Jos on suht. kiva keli ja ei tuule ja ole kylmä, hikoilu jatkuu ensisellään tauoista huolimatta...
Kyllä ne vaatteet sen homman tekee ja keli.
Vertailuna hiihdän talvella aina tuossa pellolla tunnin lenkkejä.
Kylmällä tuulisella ilmalla sama vauhti, sama matka niin kyllä hieneritys on aivan vaatteista ja keleistä kiinni.
Se hikihomma toimii minusta vain sisälajeissa jonkinlaisena rasituksenmittarina, joissa on aina saman tapainen treenipuku päällä jne. ja sama lämpötila. Mutta ulkona se ei toimi.
Kovasti hikoileville suosittelen ulkona pikku tauon pitämistä oikein kylmällä kelillä, kun selkä on persettä myöten märkä. Testatkaa miten paljon sitten vielä hikoilette. Itse ainakin jäädyn välittömästi ja hikoilu loppuu sen siliän tien. - vettä pitämään
ja sitä rataa kirjoitti:
Minulla on kova kunto ja olen hoikka.
Olen ollut riukusavotassa nyt pari kuukautta aina kun ehdin.
Aina tulee rankka hiki alkuun oli vaatteet mitä oli.
Jos on kylmä keli ja pidän pikku juomatauon ei tarvitse sen jälkeen enää hikoilla, jos on vähän vaatetta, kun märkä paita jäähdyttää ihon perusteellisesti. Niin paljon ei enää tee millään hommia, että ns. uutta hikeä irtoaisi. Jossain vaiheessa on pakko lähteä kotiin palelemaan, jottei jäädy.
Jos on suht. kiva keli ja ei tuule ja ole kylmä, hikoilu jatkuu ensisellään tauoista huolimatta...
Kyllä ne vaatteet sen homman tekee ja keli.
Vertailuna hiihdän talvella aina tuossa pellolla tunnin lenkkejä.
Kylmällä tuulisella ilmalla sama vauhti, sama matka niin kyllä hieneritys on aivan vaatteista ja keleistä kiinni.
Se hikihomma toimii minusta vain sisälajeissa jonkinlaisena rasituksenmittarina, joissa on aina saman tapainen treenipuku päällä jne. ja sama lämpötila. Mutta ulkona se ei toimi.
Kovasti hikoileville suosittelen ulkona pikku tauon pitämistä oikein kylmällä kelillä, kun selkä on persettä myöten märkä. Testatkaa miten paljon sitten vielä hikoilette. Itse ainakin jäädyn välittömästi ja hikoilu loppuu sen siliän tien.Onhan liikunta paljon kiinni oikeasta pukeutumisesta ja varmaan olen itse oppinut paljon kantapääkautta. (Meillä suositaan nykyään kerrospukeutumista.) Esim. kuinka ei pue liikaa, että liika hiki pääsee myös haihtumaan pois, sillä mikään ei ole niin inhottavaa kun liika hiki hetken kuluttua alkaisi jäätymään selässäsi kun on viileämpi osuus. Joskus pidän löysää fleesetakkia niin, että hihat ovat kyynärpäissä ja/tai vetoketju auki ja ulko osuuksilla siten pääsee liika kuumuus haihtumaan. Vaikka tavallaan kontroloin hikoiluani, niin tottakai hikoilen vaikka se ei aina tuntuisi siltä.
No mulla joka en ole hoikka hetkellinenkin pysähtyminen lenkin välissä jos vaikka asiakkaalla on jotain asiaa johtaa siihen, että hiki oikein valahtaa kunnolla pintaan ja alkaa norumaan. Eli pyrin siihen, että menen tasaisesti pitämättä pidempiä taukoja (Mitä enemmän juon sitä enemmän hiki valuu. Ja sillon kun en juo paljoa juoksen lenkin reippaammin ja tehokkaammin. Vaan joskus kuivaa suuta niin armottomasti, että taitaa tulla juotua vähän liikaakin.
tuo paino varmaan sitten vaikuttaa eroihin?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata892648Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2031678- 1161610
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411471Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641232Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻761015- 56979
- 67871
- 45867
- 61835