Olin haastattelussa

Työttömänä 230 päivää

olin tänään haastattelussa yrittäjäkurssia varten ja samalla keräsin esitteitä starttirahasta ja muistakin tukijutuista,ja kotona luettuani esitteitä huomasin että kaikki avustukset ja starttirahapäätökset on noitten työkkärin ja Te-keskusten viranomaisten päätettävissä.Elikkä aloittava yrittäjä on täysin virkamiesten armoilla ja pompotettavina,ja tukipäätöksetkin voidaan milloin tahansa evätä jos virkailijalla sattuu olemaan huono päivä tai yrityksesi hänen mielestään menestyy liian hyvin tai huonosti.Kyllä on kannustava systeemi.

13

1148

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leipovat, ...

... älä siis hätäile ja sitä pelkää. Mutta sen jälkeen oletkin oman onnesi nojassa. Ja sitä ne juuri tavoittelevatkin. Tilastojen siivousta.

NIILLE siis on tärkeintä, että poistut työttömyystilastoista. Yksilöllisyys on nyt näistä kuvioista tyystin poissa, koska teitä "yrittäjiä" leivotaan nyt jopa 30 000 pään vuosivauhtia.

Ja ainoa tavoite on siis vain työttömyystilastojen pienentäminen. Muistaakseni eilen, YLE tuo 2000-luvun rahan vallan propaganda-kanava asiasta tyylilleen ja toistoilleen uskollisena, ainakin 150 kertaa muistutti. Ei jäänyt keneltäkään kuulematta.

Varoituksen sananen: NE eivät tee toimialasi tarvekartoitusta, voit siis ajautua peräti niin kilpailtuun sakkiin, että toimeksiantoja ei tule.

Yksi mikä on varmaa ja tulee takuulla: MAINOKSIA MUILTA YRITTÄJILTÄ !

Ja työttömyysturva-huijjauksia tietenkin !

Ennen kuin investoit omia rahojasi, VARMISTA, että toimeksiantoja, noita elämisenehtoja, on varmuudella. Vasta sitten muut.

Sielä tämänhetkisessä SAATTOTOIMISTOSSA (työkkäri/TE-keskus), nämä asiat eivät NIITÄ pätkäänkään kiinnosta.

ja lopuksi: ne pompottavat sinua vain sen ajan, minkä starttirahaa maksavat. Sen jälkeen olet täysin vapaa.....

• TE-keskukseen

hakemaan puoltavaa lausuntoa jotta voidaan myöntää Työkkärissä starttiraha. Menin ja paperit ja suunnitelmat ja laskelmat sun muut olivat tehty, olin aiemminkin toiminut yrittäjänä. Tämä TE-keskuksen ylimielisesti suhtautuva, ylimielinen pitkin nenänvarttaan katseleva nais ihminen, sanoi ettei anna puoltavaa lausuntoa minulle koska en hänen mielestään ollut USKOTTAVA. Henkilökemiahan tähänkin vaikutti, sillä heti astuessani hänen huoneeseensa tunsin sen "inhon" joka hänestä huokui minua kohtaan.

Jatkoin siis työttömänä ja kerään tätä Kelan maksamaa mahtavaa tukipottia nyt sen sijaan että toimisin yrittäjänä ja tekisin mahtavia voittoja käyttämällä hyväksi näitä työharjoittelijoita joita tupataan yrityksiin joka suunnalta kilvan.

Että tällainen tapaus tällä kertaa.

Väsyttää tämä kun ihmiset on niin paskoja ihmisinä.

• henkilökohtaisesti,
        TE-keskukseen kirjoitti:

hakemaan puoltavaa lausuntoa jotta voidaan myöntää Työkkärissä starttiraha. Menin ja paperit ja suunnitelmat ja laskelmat sun muut olivat tehty, olin aiemminkin toiminut yrittäjänä. Tämä TE-keskuksen ylimielisesti suhtautuva, ylimielinen pitkin nenänvarttaan katseleva nais ihminen, sanoi ettei anna puoltavaa lausuntoa minulle koska en hänen mielestään ollut USKOTTAVA. Henkilökemiahan tähänkin vaikutti, sillä heti astuessani hänen huoneeseensa tunsin sen "inhon" joka hänestä huokui minua kohtaan.

Jatkoin siis työttömänä ja kerään tätä Kelan maksamaa mahtavaa tukipottia nyt sen sijaan että toimisin yrittäjänä ja tekisin mahtavia voittoja käyttämällä hyväksi näitä työharjoittelijoita joita tupataan yrityksiin joka suunnalta kilvan.

toiseksi, nuo mainitsemasi "startti"-rahat olivat loppuneet jo kesällä.
        (kuulin uutisista, että Suomen urheiluliitoltakin oli leikattu 20 mil eur tukiaset, valtion toimesta) Tämä kertoo valtion talouden tilasta jo paljon!

Ja lopuksi, ehkä oli hyvä, sen jo yrittämässä olevan yrittäjän kannalta, että sinä jatkat kortistossa. Vuoden kuluttua kenties tapaatte taas, työvoimatoimistossa....

• sitova
        TE-keskukseen kirjoitti:

Huomatkaa, että Te-keskuksen lausunto ei ole sitova, vaan neuvoa antava! Työkkärin asioista vastaava tekee lopullisen päätöksen. Tiedän muutaman tapauksen, että työkkärin päätös on ollut eri linjoilla, molempiin suuntiin. Ei siellä Te-keskuksessa ole edes pakko käydä.

• JOHTAJA hän
        sitova kirjoitti:

Huomatkaa, että Te-keskuksen lausunto ei ole sitova, vaan neuvoa antava! Työkkärin asioista vastaava tekee lopullisen päätöksen. Tiedän muutaman tapauksen, että työkkärin päätös on ollut eri linjoilla, molempiin suuntiin. Ei siellä Te-keskuksessa ole edes pakko käydä.

nimenomaan sanoi siellä YRITTÄJÄKURSSILLA, että hän ei anna puoltavaa lausuntoa ennekun on käynyt TE-keskuksessa ja saanut sellaisen ensin sieltä.

Joten kai se turhaa olisi tämän juttusille tämän jälkeen ollut mennä? Tuskinpa olisi niin kurssilla pitämänsä puheen aikana sanonut ellei sitten olisi sitä juuri tarkoittanut.??!!

• yrittäjä itsekin
        TE-keskukseen kirjoitti:

Mikä pakko yrittäjäksi on TE -keskuksen kautta ryhtyä. Jätä elinkeinoilmoitus ja ryhdy töihin. Pieni starttiraha jää saamatta, mutta voit heti ryhtyä toteuttamaan ideaasi ja tehdä mitä lystäät. Olen itse ollut yrittäjänä pian 20 vuotta enkä ole kertaakaan tarvinnut TE -keskusta tai työkkäriä. Pankkia kylläkin sekä ahkeraa luonnettani ja työtaitojani.

• viisastelija
        yrittäjä itsekin kirjoitti:

Mikä pakko yrittäjäksi on TE -keskuksen kautta ryhtyä. Jätä elinkeinoilmoitus ja ryhdy töihin. Pieni starttiraha jää saamatta, mutta voit heti ryhtyä toteuttamaan ideaasi ja tehdä mitä lystäät. Olen itse ollut yrittäjänä pian 20 vuotta enkä ole kertaakaan tarvinnut TE -keskusta tai työkkäriä. Pankkia kylläkin sekä ahkeraa luonnettani ja työtaitojani.

jos olisitkin ollut oikeasti työttömänä pidemmän aikaa niin voisit kenties ymmärtää ettei kaikilla ole sitä rahaa säästössä mistä ottaa ne alkukuukaudet ja pankki ei työtöntä päin katselekaan kuin pitkin nenänvarttaan joten ihan turhaa ehdottaa tuollaista edes. tarkoitus kun oli vain itse itsensä työllistää ensi alkuun omalla pääomallaan(eli osaamisellaan ja aivoillaan), ei perustaa mitään suurimuotoista yritystä. Ja tuo starttiraha sehän riittäisi sen firman alkuun saattamiseen että pystyisi syömään ja maksamaan vuokraansa ennenkuin se yritys alkaa mitään edes tuottamaan.
        Tyhjästä kun on paha nyhjästä, ei vuokria ja muita laskuja voi jättää maksamatta niiltä alkukuukausilta jolloin tulot saattavat olla todella minimaaliset. Siihenhän tämä starttirahakin perustuu että voisi tämä toimia.

Taidat olla joku kultalusikka suussa syntynyt jolla on varaa harrastaa vaikkapa firman perustamista jos sille tuntuu? Kaikki kun eivät siihen pysty, vaikka halua ja taitoa muuten löytyisi, se raha katsos kun on vaan täällä niin tärkeää ja sitä ei edes taivaasta tipu vaikka kuinka toivoisi.

• Mantra...

Harkitse kahdesti, ennen kuin työkkärin yllytyksestä yrittäjäksi lähdet. Ja vielä hartaammin harkitse, jos et koskaan ole ollut yrittäjä eikä sinulla ole mitään tosi ainutlaatuista yritysideaa eikä vankkaa yrittäjäkoulutusta. Toivottavasti sinulla on riittävästi varallisuutta takana, ettet takkiisi pahasti saa. Varsinkin, kun lama taitaa olla jo nurkan takana odottamassa.

Jos saat ansiosidonnaista päivärahaa, niin huomaa, että jos olet vähintään 18 kk yrittäjänä, menetät oikeuden saada palkansaajakassasta päivärahaa. Yrittäjäkassan päivärahaan onkin sitten ihan omat edellytyksensä. Lopeta siis ajoissa, jos näyttää siltä, ettei hyvin mene.

Sitten jos lopetat yrittäjyyden ja palaat työttömäksi, se onkin sitten jo kivisempi tie. Yrittäjyys täytyy lopettaa kaiken taiteen sääntöjen mukaan pilkuntarkasti ennen kuin työttömyysturvan piiriin taas pääsee.

Turhan moni työtön palaa työttömäksi velat niskassaan ja henkilökohtainen tilanne pahempana kuin ennen yrittäjyyttä.

Jos kaikesta huolimatta päätät lähteä yrittäjän kivikkoiselle tielle, niin onnea sinulle. Toivottavasti olet niitä poikkeuksia, jotka onnistuvat.

• Wallen Berg

Joskus 1995 työkkärin tädit usein kyselivät, että olisinko halukas ryhtymään yrittäjäksi "heidän keinoillaan".

Kysyin heiltä, että millä perusteella esitätte tällaista mahdollisuutta työllistää itseni tässä suuressa työttömyyden aikana.

Vastauksia sain yhtä monta erinlaista kuin oli virkailijaakin. Mutta viimeinen virkailija totesi, että kun heillä on nyt tällainen yritystoiminnan edistämisen kampanja menossa.

Tuohon totesinkin, että josko kirjaat sinne tietoihini, että olen menättänyt luottotietoni, että tuskinpa minunlaiseni pärjää yrittäjänä ilman lainaa. Tähän taas täti totesi, että ei sinun tarvitse mitään oikeata yritystoimintaa saada pystyyn, kunhan vaan teet jotain sinä aikana kun tukirahat juoksee.

Tämä on tosi.

• rahaakin kun

ovat myyneet pois yrityksen tavarat omaan piikkiinsä, niitä tapahtuu niin paljon ettei verottajakaan korvaansa kallista yleensä

• toivoa kantsii

sitten ettei kilpailijakaa saa..
      ..tai kaupunki perusta työpajaa jossa tuotetaan orjatyövoimalla ja valtion tuilla samaa tuotetta puoleen hintaan

• Luettavaa...
    • G G

Kun ryhdyt yrittäjäksi starttirahalla, niin tulee muistaa, että olet sitoutunut jollain tavalla virkamiehiin (työkkäri, TE-keskus). Tällaista sitoutumista oikeassa yrittämisessä ei tarvitse tehdä. Virkamiehellä on aina viimeinen sana tuon tukikauden aikana.

Ainakin sinun tulisi perehtyä siihen, että millä perusteilla sinulta voidaan starttiraha katkaista, ja missä tapauksissa starttiraha on maksettava takaisin.

Vasta-alkavalle yrittäjälle on ihan tarpeeksi opettelua oikean yritystoiminnan maailmassa, että vielä siihen kun lisätään TE-keskuksen virkamiehet, niin voi tulla lisää mutkia matkaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      73
      2785
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2684
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1637
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1560
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      10
      1505
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1402
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1257
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1219
    Aihe