Hautajaiset ilman siunausta

kysyvä ei tieltä eksy..kai

Millaisen tekstin voi liittää kutsukorttiin jossa kutsutaaan uurnanlasku ja muistotilaisuuteen. ei siis tapahdu siunaamista.

Voiko laittaa vain esim. Tervetuloa Etunimi Sukunimen uurnanlaskuun ja muistotilaisuuteen sinä ja sinä päivänä.

Millainen kutsu voisi olla. Kiitos jos saan jotain vinkkejä täältä.

11

5730

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin meillä

Meillä pojan hautajaisiin kutsuttiin saatto- ja muistotilaisuteen. Saattotilaisuus oli ennen tuhakausta. Tuhkauksen jälkeen emme pitäneet tilaisuutta erikseen vaan tuhka siroteltiin muistolehtoon.
      Muistotilaisuus oli heti saattotilaisuden jälkeen.

• anno

voit hyvin laittaa tuollaisen tekstin -ja "vain tuon". Kuulostaa oikein korrektille. Voi käyttää myös sanaa uurnan laskusta myös nimitystä "maahan kätkeminen".

• leski1

itse lähetin kutsun surujuhlaan hautajaisten sijasta, kun oli siviilihautajaiset. Tilaisuudessa ohjelmana oli alkumusiikki, puhe, Ystävyyden laulu, kukkalaitteiden lasku, loppumusiikki.

Arkku oli auki ennen hautajaisia. Tuhkansirotteluun myöhemmin osallistui vain perhe.

• alkuperäiseltä

Kiitos kaikille vastauksista.

Eli aion pitää seuraavanlaiset siviilihautajaiset. Ei ole mitään kappelia yms vaan uurna saatetaan haudalle, jossa sitten siellä voi olla puhe ja musiikkia ja kukkalaitteiden lasku ja loppumusiikki. Tämän jälkeen pidän kotonani vielä muistotilaisuuden ruuan ja kakun kera.

Kommentteja, että kuulostaako tälläinen ihan ok:lta vai teenkö jotain ihan väärin?

Kiitos vielä vastauksista!

• miksi näin
        alkuperäiseltä kirjoitti:

Eli aion pitää seuraavanlaiset siviilihautajaiset. Ei ole mitään kappelia yms vaan uurna saatetaan haudalle, jossa sitten siellä voi olla puhe ja musiikkia ja kukkalaitteiden lasku ja loppumusiikki. Tämän jälkeen pidän kotonani vielä muistotilaisuuden ruuan ja kakun kera.

Kommentteja, että kuulostaako tälläinen ihan ok:lta vai teenkö jotain ihan väärin?

no jopa on erilaiset ku mitä minä olen ollu.. vaikka oon ollu sellasissa että suoraan mennään ja haudataan ja silleen meinaatsä mankan sinne ottaa??

• alkuperäinen vastaa
        miksi näin kirjoitti:

no jopa on erilaiset ku mitä minä olen ollu.. vaikka oon ollu sellasissa että suoraan mennään ja haudataan ja silleen meinaatsä mankan sinne ottaa??

Moi,
        Outo on tapani kai sitten enkä mankkaa meinaa ottaa vaan viulun tai kitaransoittajan tai laulajan.

Siksi näin koska olen ulkomaailla ja minua neuvottiin sairaalasta vai mistä lie että pitäisi toimittaa ruumis tuhkaukseen sillä välin koska ei voida pitää niin kauaa aikaa ruumishuoneellakaan. Sitten kun taas vainajalle ei tule hänen tahtonsa mukaan mitään siunaustilaisuuttakaan niin kai ne hautajaiset voi sitten järjestää niinkin, että siihen kuuluu vain saatto hautaan ja siellä joku alkuosoitto, uurnan lasku, kukkaseppeilen lasku ja puheet ja loppumusiikki.
        Kun kysyin hautaustoimistosta tästä asiasta niin sanoivat että ei se ole ollenkaan ihmeellistä eikä varsinkaan tässä tapauksessa. Itse olen kyllä aina ollut "normaaleissa" hautajaisissa missä ruumis on ensin siunattu ja sitten tuhkattu ja tämän jälkeen muistotilaisuus ja viikon parin kuluttua tuhka laskettu maahan.

Onko joillakin sitten jotain parempia ehdotuksia?

• kauniilta
        alkuperäinen vastaa kirjoitti:

Moi,
        Outo on tapani kai sitten enkä mankkaa meinaa ottaa vaan viulun tai kitaransoittajan tai laulajan.

Siksi näin koska olen ulkomaailla ja minua neuvottiin sairaalasta vai mistä lie että pitäisi toimittaa ruumis tuhkaukseen sillä välin koska ei voida pitää niin kauaa aikaa ruumishuoneellakaan. Sitten kun taas vainajalle ei tule hänen tahtonsa mukaan mitään siunaustilaisuuttakaan niin kai ne hautajaiset voi sitten järjestää niinkin, että siihen kuuluu vain saatto hautaan ja siellä joku alkuosoitto, uurnan lasku, kukkaseppeilen lasku ja puheet ja loppumusiikki.
        Kun kysyin hautaustoimistosta tästä asiasta niin sanoivat että ei se ole ollenkaan ihmeellistä eikä varsinkaan tässä tapauksessa. Itse olen kyllä aina ollut "normaaleissa" hautajaisissa missä ruumis on ensin siunattu ja sitten tuhkattu ja tämän jälkeen muistotilaisuus ja viikon parin kuluttua tuhka laskettu maahan.

suunnitelmasi kuulostaa kyllä ihan kauniilta minusta.
        Tärkeintä kuitenkin on se läheisten ajatus ja ajatuksissa saattaminen. Ja että jonkinlainen 'pyhitys' tapahtuu, tai siis sellainen maallisesta elosta erkaantumis-rituaali. Että me jäljellejäävät pysähdymme hetkeksi ja hiljennymme suuren mysteerin edessä.

Uskonnosta tai uskottomuudesta riippumatta vainajan kunnioittaminen on kulttuuriamme, ollut jo kymmeniatuhansia vuosia.

oletko katsonut ateistien sivuilta? Ja vapaakatolisella kirkollakin on hyvin kauniita muistomenoja. Tai tiibettiläistä kuolleien kirjaa. Ehkä sieltä saat jotain vinkkejä. Sinun ajatuksesi oli kyllä ihan kaunis.
        -
        Toivotan sinulle voimia. Läheisen kuolema avaa silmät näkemään vielä kirkkaammin elämäämme ja sen hetkiin jotka täällä saamme olla.

• adressien lukeminen?
        alkuperäiseltä kirjoitti:

ajattelitko että kaikki jotka kutsut, eivät ehkä pääsekään paikalle sinne uurnanlaskuun? Että heillä olisi mahdollisuus lähettää adressi tai muistoviesti. Näitä sitten kai on tapana lukea siellä muistotilaisuudessa.

• outo on tapaus 2
        alkuperäinen vastaa kirjoitti:

Moi,

No eihän tuo hassummalta kuulosta.. ja tärkeintä kait kuitenkin on viedä ne toimitukset kunnialla läpi.. ja jos ei vainajan tahdon mukaan siunata meneehän se noinkin.. me ollaan täällä totuttu niin erilaisiin hautajaisiin kun maalimalla.. oikeen hirvitti joidenkin maiden käytäntö.. ei menis meillä läpi.. no tsemppiä sulle..

• u-koton
        outo on tapaus 2 kirjoitti:

No eihän tuo hassummalta kuulosta.. ja tärkeintä kait kuitenkin on viedä ne toimitukset kunnialla läpi.. ja jos ei vainajan tahdon mukaan siunata meneehän se noinkin.. me ollaan täällä totuttu niin erilaisiin hautajaisiin kun maalimalla.. oikeen hirvitti joidenkin maiden käytäntö.. ei menis meillä läpi.. no tsemppiä sulle..

...hölmöä, katsos kun me ateistitkin kuolemme! Minä en ainakaan halua hautajaisiini pappia puhumaan enkä siunausta, siksi olenkin tehnyt jo eläessäni ns viimeisen tahtoni, jossa tämä asia tehdään täysin selväksi, näin omaistenkin on helpompi järjestää hautajaiset sitten aikanaan. Moni mainitsikin ateistien sivut, sieltä saa hyvää tietoa ja tulostettua myös näitä mainitsemiani kaavakkeita viim. tahdosta. Sivuilla paljon tietoa myös muista juhlista ilman uskontoa.

• kaitsu(vapaa-aktivisti)

jos kerran vainaja on halunnut, ettei häntä siunata, voisi kutsukorttiin laittaa vaikkapa: täten teille ystävällisenä kutsuna ilmoitetaan:
      (henkilön) xxx xxxx uurnanlasku tilaisuus toimitetaan xxx(paikkakunta) tunnustuksettomalla hautausmaalla, klo xx:xx

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      147
      2455
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      176
      1694
    3. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1578
    4. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      69
      1533
    5. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      79
      914
    6. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      6
      875
    7. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      68
      851
    8. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      59
      825
    9. Milloin viimeksi

Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      61
      798
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      152
      745
    Aihe