Avopuoliso - neiti/rouva?

mieluiten ilman titteleitä

Mikä nykykäytäntönä on tuon rouva ja neiti tittelin kohdalla? Itse en ole vihitty vaan onnellisena lapsettomassa avoliitossa. Virallisestihan olen siis neiti?

Ikää on kuitenkin karttunut jo sen verran, että tuo neiti sana tuntuu itselleni vieraalta. Mielelläni olisin ilman titteleitä, mutta välillä olen joutunut tilanteisiin, jossa on tullut tuota neidittelyä ja rouvittelua.. Presidenttiähän kutsuttiin heti rouvaksi, vaikkei vihitty ollutkaan... Onko se edelleen niin, että vasta vihitty nainen on rouvahenkilö?

Kiitokset tiedoista!

29

5671

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-rouva

      Olen eronnut nainen enkä myöskään tiedä mikä on "tittelini". Virallisesti en ole neiti enkä rouva en myöskään leskirouva tai vanhapiika. Olisinkin hyvä jos joku osaisi sanoa miksi minua pitäisi kutsua nk. virallisissa tilaisuuksissa.
      Olen tätä jo monasti miettinyt, mutta oli hyvä että joku otti aiheen puheeksi. Kiitos

      • ...

        Perinteen mukaan nainen on neiti kunnes menee naimisiin. Sen jälkeen hän pysyy rouvana lopun ikäänsä vaikka avioliitto päättyisikin eroon tai miehen kuolemaan. Miehen kanssa asuminen ilman avioliittoa ei muuta neitiä rouvaksi.

        Kohteliaisuuden vuoksi jokainen nainen on rouva synnytyssairaalassa synnyttäessään...

        Rouvaa käytetään puhuttelusanana kaikille naisille tilanteessa jossa miestä "herroteltaisiin" tyyliin rouva luutnantti tai rouva puhemies.


      • Nimetön

        Olen itsekin aikanaan eronnut- nykyään uudessa suhteessa ja viime kesänä kihlautunut. Mietin myös usein "sinkkuna" ollessani tuota titteliä- olenko neiti vai rouva, kunnes kuulin tuon uusioneiti nimityksen. Siinäpä hyvä titteli, vaikkei virallinen olekaan :)


      • 1+9
        Nimetön kirjoitti:

        Olen itsekin aikanaan eronnut- nykyään uudessa suhteessa ja viime kesänä kihlautunut. Mietin myös usein "sinkkuna" ollessani tuota titteliä- olenko neiti vai rouva, kunnes kuulin tuon uusioneiti nimityksen. Siinäpä hyvä titteli, vaikkei virallinen olekaan :)

        Ööh, uusioneitu kuulosta korvaani aika kamlalta. Ihan niinkuin joku uusiopaperi.


      • ......
        1+9 kirjoitti:

        Ööh, uusioneitu kuulosta korvaani aika kamlalta. Ihan niinkuin joku uusiopaperi.

        Anteeksi kirjoitusvirheet, näppis on vähän jumissa...


      • Anonyymi

        Avojokinen.


      • Anonyymi

        Erovirtanen.


    • maitraatissa

      muuttamassa sivilisäätysi rouva-kastiin jos se enemmän miellyttää. Muistutan kuitenkin että se tuo lainopillisesti muutoksia myös mukanaan mm perintö ja elatusoikeuteen/velvollisuuteen.

      Rouva nimitys ON ansioista, ei vain huvin vuoksi.

    • neidit ovat

      haikailleet rouvas-säätyyn, ja sinne ei edelleenkään pääse kuin avioliiton kautta.

    • kommentinpoikasta

      Parhaiten kai pärjää, kun ottaa asiat siltä kannalta, kuin joku edellä perinteestä kirjoitti. Eli nimitykset menevät aviosäädyn mukaan ja joissain tilanteissa rouvitellaan siihen katsomatta.

      Mutta ymmärrän kyllä fiiliksiäsi. Elin pitkään avoliitossa ja jossain vaiheessa rupesi tuntumaan olo vähemmän neitimäiseltä, ajattelin että "olen jo hiukan liian vanha siihen". Menimme sitten naimisiin ja muutuin siis rouvaksi, ja nyt tuntuu siltä, että "apua, olenko jo niin vanha, että rouvitellaan".

      Ehkä suomalaiseen kulttuuriin pitäisi saada herraa vastaava ilmaus naisille, joka ei paljasta kantajansa aviosäätyä tai ikää sen paremmin? ;-) Miehethän ovat aikuistuttuaan herroja hamaan loppuun asti, oli siinä ohessa puolisoa tai ei.

    • tilanteen mukaan

      Jossain maissa ainakin kaikkia tietyn ikäisiä naisia kutsutaan rouviksi olivat he naimisissa tai eivät. Ja onhan kai se selkeämpää, kun ei sitä aina tiedä kuka on naimisissa ja kuka ei. Itse olen huomannut Suomessakin vanhempia naisia kutsuttavan usein rouvaksi. Tuntuisi hassulta sanoa vaikka 50-vuotiasta naista neidiksi. Ja se riippuu myös siitä onko itse nuorempi vai vanhempi kuin se nainen. Vanhemmat miehet kutsuu minua neidiksi ja nuoremmat ehkä rouvaksi. Kaikki eivät tietysti rouvittelusta pidä vaikka olisivat naimisissa. Ja harvemmin käytän rouva nimitystä kestään, mutta joissakin tilanteissa se tuntuu sopivammalta sanoa, että se rouva siellä... kuin, että se nainen tai täti siellä tms. "Naapurin rouva" ja "anteeksi, rouva...". Lähinnä sitä käyttää tuntemattomista ihmisistä.

      Silloin kun olin avovaimo, jotkut miehen kaverit kutsuivat minua rouvaksi. Itse kyllä saatoin joskus korjata, että en ole rouva. Nyt kun olen naimisissa niin kyllä se rouvittelu joskus tuntuu hassulta. Tunnen itseni jotenkin vanhaksi!
      Monet juuri naimisiin menneet taas kovasti tykkäävät, että ovat nyt rouvia. Eivätkä kutsu kyllä avovaimoja rouvaksi.

      • enpä ihmettele

        ettet osaa rouva arvonimeä arvostaa sille kuuluvalla tavalla.

        -se rouva siellä. Ja se nainen. Eläimestä sanotaan se.


      • arvonimi?
        enpä ihmettele kirjoitti:

        ettet osaa rouva arvonimeä arvostaa sille kuuluvalla tavalla.

        -se rouva siellä. Ja se nainen. Eläimestä sanotaan se.

        Onko rouva vielä nykyäänkin arvonimi? Siis onko se erityinen saavutus, että avioituu. Vai miksi se on arvonimi? Nykyään taidetaan kyllä käyttää aika vähän rouva-nimitystä. Harvemmin kuulee, että "rouva Möttönen".


      • ent. rouva
        arvonimi? kirjoitti:

        Onko rouva vielä nykyäänkin arvonimi? Siis onko se erityinen saavutus, että avioituu. Vai miksi se on arvonimi? Nykyään taidetaan kyllä käyttää aika vähän rouva-nimitystä. Harvemmin kuulee, että "rouva Möttönen".

        rouvittelut ja neidittelyt. Käytän mieluummin omaa nimeäni ja sanana nainen kuullostaa paremmalta kuin rouva. Ikinä ei se sana ole pirtaani sopinut.
        T. keski-ikäinen ex-rouva (huh)


      • arvoa antamatta
        enpä ihmettele kirjoitti:

        ettet osaa rouva arvonimeä arvostaa sille kuuluvalla tavalla.

        -se rouva siellä. Ja se nainen. Eläimestä sanotaan se.

        Tähän voin sanoa, että hopö höpö. Ei ansaitse muuta arvokkuutta.


    • kohteliaisuutta

      Hyvin usein törmää tilanteisiin, jossa naista rouvitellaan kysymättä onko hän naimisissa vai ei. Se on mielestäni vain kohteliasta. Naisille ei ole tosiaan vastaavaa sanaa kuin herra ja mun mielestä on ok käyttää sitä rouvaa. Mutta jotkut voi olla tarkempia.

      • Anonyymi

        Olen eri mieltä, aina kun olen jossakin avopuolison kanssa häntä kutsutaan vaimokseni tietämättä ollaanko naimisissa. Mua se jollakin tavalla ärsyttää, samoin avokkia, sanoo aina että ei ole vihitty joten jätetään vaimottelut pois.


    • tittelintattelin

      rouva vai neiti? erosin rouvana ja nyt otin tyttö nimeni takaisin.olenko nyt rouva vai neiti ?

      • puhutellaan

        Neiti, rouva ja herra ovat puhuttelusanoja. Ne kannattaa erottaa siviilisäädystä, joka on naimaton, avioliitossa, eronnut tai leski. Periaatteessa naisesta puhuttaessa vain naimaton nainen voi olla neiti. Siksipä sekä avioliitossa olevan, eronneen että lesken puhuttelusana on rouva (asiaa havainnollistaa se, ettei leskeäkään aleta kutsua "neidiksi", eikä "miehettömyyden" syy ero/kuolema ole tässä oleellinen). Esim. englanninkielessä asia on ratkaistu nykyään aivan tavallisella puhuttelusanalla Ms, joka ei paljasta, onko kyseessä Miss vai Mrs, mutta suomenkielessä tuollaista sanaa ei ole. Puhuttelussa olet siis rouva.


      • Anonyymi

        Erorouva.


    • mk

      Avopuoliso on vaimoke ja tulle siitä että on vaimoehdokas. Olet tyttöystävä tai kihlattu.

      • Anonyymi

        "Vaimoke" kuka ihme noita keksii tai käyttää, minä puhun vaan muijastani, aina.


      • Anonyymi

        Saat ton kuulostaa kuin politiikalta jossa haetaan kansanedustaja ehdokkaita, onko niitä naisiikin sit useampi vaimoehdokkaaksi ja kuka saa kunnian päästä loppuun asti.


    • Herra Vaimo

      Itse tuppaan olemaan lentolipuissa aina jostain kumman syystä herra (Mr) vaikka naisen värkit minulla on ja olen ehtinyt olla sekä tyttöystävä, avovaimo että vaimo. Häämatkallakin lentolippu oli nimellä "Mr Maija Meikäläinen". Lennoille olen silti päässyt, joten en ole ottanut suurta stressiä asiasta...

    • Anonyymi

      Avolitto käsite kokonaisuudessaan vanhentunut, virastothan siinä tarkkana on kuten kela. Mulle tuo ns. Avopuoliso on vain kumppani ei muuta eikä muuksi muutu koska avoliitossa ollaan loppuun asti. Me ollaan unohdettu neidit tai rouvat vai mitä lienevät.

    • Anonyymi

      Avovaimo/-mies kuulostaa niin tekaistulta.
      Partneri on täydellisen osuva titteli.
      Partnerin kansaa jaetaan homat, oli se sitten tyoelämässä tai kotirintamalla.

      • Anonyymi

        En ymmärrä koko avovaimo tai avomies käsitettä, joko on vaimo tai ei, aviomies tai ei. Minä olen kutsunut naistani jo pitkään elämänkumppaniksi ja syystäkin koska nainen ollut mun kanssa lähes koko aikuisikänsä ja nainen käyttää musta vaan sanaa mies.


    • Anonyymi

      No neitihän aloittaja on hamaan loppuun saakka, mutta jossain maissa tosiaan kurppaantuvia naisia ruvetaan rouvittelemaan, joten miksei täälläkin.

    • Anonyymi

      Tosi naurettavaa rouvitella tai neititellä, en oo koskaan noita termejä naisista käyttänyt, omaa naista kutsun muijaksi, virallisesti avopuoliso kai mutta mulle muija.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1841
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1759
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      115
      1705
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1551
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1528
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      23
      1426
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1415
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1222
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe