Saako työnantaja määrätä hätätyöhön, jos ei saa esim ylityöntekijöitä ja tuotanto uhkaa katketa? Lueskelin tuolta työsuojelupiirin sivuilta mutta suoraa vastausta en löytänyt. Luottamusmies on sitä mieltä että saa, mutta jotenkin tuntuu oudolta, koska silloinhan kaikki ylityöt on helppo teettää hätätyönä, jos on henkilökunta pulaa..
Hätätyö
4
408
Vastaukset
- luulisin..
Hätätyötä teetettävän ,mut esim. meidän n1000 hnegenn puljussa sitä ei käytetä ,koska kaikki kilvan jonottaa ja odottaa et on tai soitetaan överiin.
Siintä menee työsuojelupiiriin joku tieto ja tulee selvitykset ym. et ei ne helpolla niin tee ,mut paperilla olen kuullut et on ainaskin harrastettu.- nokkela
Ei, ei pojat tällä tavalla. Hätätyön käyttäminen on totaalisen väärin, jos ylityöntekijöitä ei löydy. Työaikalain 21§ sanoo aivan selvästi milloin hätätyötä voi teettää ja silloin ne seikat pitää olla selvästi nähtävillä. Hätätyöstä ei voi kieltäytyä ja pitää muistaa, että siitä maksetaan 100% lisä. Hätätyöilmoitus on viipymättä tehtävä työsuojelupiirille, koska näin saadaan kontrolloitua ettei työnantaja voi käyttää tätä keinoa toistuvasti ilman seuraamuksia. Nyt olisi luottamusmiehellä syytä soida kellot ja kovasti. Suosittelen yhteydenottoa liittoon ja ts-piiriin, jos luottamusmies sitä ymmärrä tehdä.
- ei työsuojelupiiri tule väliin
nokkela kirjoitti:
Ei, ei pojat tällä tavalla. Hätätyön käyttäminen on totaalisen väärin, jos ylityöntekijöitä ei löydy. Työaikalain 21§ sanoo aivan selvästi milloin hätätyötä voi teettää ja silloin ne seikat pitää olla selvästi nähtävillä. Hätätyöstä ei voi kieltäytyä ja pitää muistaa, että siitä maksetaan 100% lisä. Hätätyöilmoitus on viipymättä tehtävä työsuojelupiirille, koska näin saadaan kontrolloitua ettei työnantaja voi käyttää tätä keinoa toistuvasti ilman seuraamuksia. Nyt olisi luottamusmiehellä syytä soida kellot ja kovasti. Suosittelen yhteydenottoa liittoon ja ts-piiriin, jos luottamusmies sitä ymmärrä tehdä.
TUSKIN USKALTAA!
- Nokkela
ei työsuojelupiiri tule väliin kirjoitti:
TUSKIN USKALTAA!
Edellinenkin kommentti olisi ollut turha, jos edes olisi vilkaissut työaikalain 21§. Ei ts-piiri puutu, jos siinä mainitut ehdot täyttyvät ja ihmishenget on ilmeisen pätevä syy teettää hätätyötä. Sanoohan tuon jo terve järkikin, herra paratkoon. Silti siitäkin pitää tehdä asianmukainen ilmoitus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1908627
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264788- 504248
- 623817
- 513226
- 503000
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262686- 432491
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.452359Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382223