miten vibraa ääneen?

minäkinköhän

siinä se oikeastaan olikin.

20

12303

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Helppoa

      Laula, laula ja vielä laula!!! Sieltä se sitte tulee...

    • venyttelynpuolestapuhuja

      Venyttele rintakehä auki, venyttele sivut, pidä hyvä ryhti, pidä leuka alhaalla ja ole täysin rentona. Ei kannata yrittää väpättämällä leukaa tai jollain muulla keinolla. Vibrato tulee, kun laulutekniikkasi on kohdillaan. Sen löytämiseen voi mennä pitkäkin aika, mutta se löytyy varmasti, kunhan jaksat panostaa koko instrumenttisi huoltoon, eli pelkkä laulaminen ei riitä.

      • ricetheman

        Mitäs ihmettä venyttelijä .. sano vaan suoraan miten se tehdään, eli pallealla . Elikkä alota vaikka tällee : Ensin laulat hieman tavallista lujempaa "AAA" ja sitten hiljempaa "aaa" ... nuita vuorottelet nopeaan tahtiin niin pittäis kuulostaa vibraatolta . Netistä löytyy opetus videoita .. eti vaikka youtubesta


      • venyttelijä
        ricetheman kirjoitti:

        Mitäs ihmettä venyttelijä .. sano vaan suoraan miten se tehdään, eli pallealla . Elikkä alota vaikka tällee : Ensin laulat hieman tavallista lujempaa "AAA" ja sitten hiljempaa "aaa" ... nuita vuorottelet nopeaan tahtiin niin pittäis kuulostaa vibraatolta . Netistä löytyy opetus videoita .. eti vaikka youtubesta

        Eikö tuo kuulosta sangen keinotekoiselta? Olen kyllä kuullut pallean yhteydestä vibraattoon, mutta voisitko selittää enemmän pallean toiminnasta? En ole ihan vielä vakuuttunut ;)

        Eikös vibraatto tule ihan itsestään, kun laulutekniikka on kohdillaan eli ääni pääsee vapaasti kulkemaan ja resonoimaan koko kehossa ilman esteitä? Vibraattoa on kurkkuvibraattokin, mut taitaa rasittaa kurkkua tuo.


      • fairtrade
        venyttelijä kirjoitti:

        Eikö tuo kuulosta sangen keinotekoiselta? Olen kyllä kuullut pallean yhteydestä vibraattoon, mutta voisitko selittää enemmän pallean toiminnasta? En ole ihan vielä vakuuttunut ;)

        Eikös vibraatto tule ihan itsestään, kun laulutekniikka on kohdillaan eli ääni pääsee vapaasti kulkemaan ja resonoimaan koko kehossa ilman esteitä? Vibraattoa on kurkkuvibraattokin, mut taitaa rasittaa kurkkua tuo.

        mikään itseisarvo - kaikille sitä ei koskaan tule ääneen, huipuillekaan. Pääpointti kuitenkin lienee, ettei se tekemällä tule; se pitää mahdollistaa oikealla tekniikalla.


      • väpäti
        venyttelijä kirjoitti:

        Eikö tuo kuulosta sangen keinotekoiselta? Olen kyllä kuullut pallean yhteydestä vibraattoon, mutta voisitko selittää enemmän pallean toiminnasta? En ole ihan vielä vakuuttunut ;)

        Eikös vibraatto tule ihan itsestään, kun laulutekniikka on kohdillaan eli ääni pääsee vapaasti kulkemaan ja resonoimaan koko kehossa ilman esteitä? Vibraattoa on kurkkuvibraattokin, mut taitaa rasittaa kurkkua tuo.

        Se on harhaluulo, että vibrato on jotain, mikä tulee automaattisesti jos osaa laulaa. Vibrato on laulamisessa täysin valinnainen asia, laulu voi olla tekniikaltaan ihan oikein vaikka ei käyttäisi vibratoa. Se ei tule itsestään eli kyllä sitä vibratoa tehdään tahallaan silloin kun sitä halutaan. Yleensä laulu kuulostaa paljon paremmalta vibran kanssa kuin ilman, minkä takia kuvitellaan että laulu on luonnollisimmillaan kun mukana on vibraa.

        Resonointia ei tule sekoittaa vibraan, koko kehoa kyllä täytyy käyttää äänen resonaattorina ja resonointi kuuluu oleellisesti hyvään laulutekniikkaan. Vibrassa lauletaan tavallaan kahta nuottia vuorotellen nopeasti. Liian hidas vibrato ei kuulosta hyvältä eikä myöskään määkimiseltä kuulostava ylinopea vibrato.

        Paras tapa harjoitella vibraa on aloittaa laulamalla hitaasti kahta vierekkäistä nuottia vuorotellen ja nopeuttamalla siitä :) Ns. pelleileminen vibran kanssa on itse asiassa melko hyvä tapa opetella sitä!


      • ==================
        väpäti kirjoitti:

        Se on harhaluulo, että vibrato on jotain, mikä tulee automaattisesti jos osaa laulaa. Vibrato on laulamisessa täysin valinnainen asia, laulu voi olla tekniikaltaan ihan oikein vaikka ei käyttäisi vibratoa. Se ei tule itsestään eli kyllä sitä vibratoa tehdään tahallaan silloin kun sitä halutaan. Yleensä laulu kuulostaa paljon paremmalta vibran kanssa kuin ilman, minkä takia kuvitellaan että laulu on luonnollisimmillaan kun mukana on vibraa.

        Resonointia ei tule sekoittaa vibraan, koko kehoa kyllä täytyy käyttää äänen resonaattorina ja resonointi kuuluu oleellisesti hyvään laulutekniikkaan. Vibrassa lauletaan tavallaan kahta nuottia vuorotellen nopeasti. Liian hidas vibrato ei kuulosta hyvältä eikä myöskään määkimiseltä kuulostava ylinopea vibrato.

        Paras tapa harjoitella vibraa on aloittaa laulamalla hitaasti kahta vierekkäistä nuottia vuorotellen ja nopeuttamalla siitä :) Ns. pelleileminen vibran kanssa on itse asiassa melko hyvä tapa opetella sitä!

        kysyin ihan mielenkiinnosta asiaa opettajaltani, joka on valmistunut konsiksesta laulunopettajaksi ja sibiksestä oopperalaulajalinjalta. Hän oli ehdottomasti sitä mieltä, että vibra "tulee", ei tehdä. Ja kaikille ei "tule", eikä kerro laulajan tasosta mitään. Kävihän kansallisoopperassa vasta vierailulla venäläinen ryhmä, johon kuului huikea (ainakin hesarin kriitkon mielestä :)) "vibraton" sopraano.

        Meinaatko, että tuo lahjakkuus olisi vain päättänyt olla ottamatta vibratoa ääneensä? Tokihan siihen vaikuttaa voi, ts. antaa sen tulla tai sitten ei..

        tango-/viihdelaulajavibrahan on aivan toinen juttu, sehän toki tehdään - ja sen kyllä kuulee.


      • oikeaa tietoa
        väpäti kirjoitti:

        Se on harhaluulo, että vibrato on jotain, mikä tulee automaattisesti jos osaa laulaa. Vibrato on laulamisessa täysin valinnainen asia, laulu voi olla tekniikaltaan ihan oikein vaikka ei käyttäisi vibratoa. Se ei tule itsestään eli kyllä sitä vibratoa tehdään tahallaan silloin kun sitä halutaan. Yleensä laulu kuulostaa paljon paremmalta vibran kanssa kuin ilman, minkä takia kuvitellaan että laulu on luonnollisimmillaan kun mukana on vibraa.

        Resonointia ei tule sekoittaa vibraan, koko kehoa kyllä täytyy käyttää äänen resonaattorina ja resonointi kuuluu oleellisesti hyvään laulutekniikkaan. Vibrassa lauletaan tavallaan kahta nuottia vuorotellen nopeasti. Liian hidas vibrato ei kuulosta hyvältä eikä myöskään määkimiseltä kuulostava ylinopea vibrato.

        Paras tapa harjoitella vibraa on aloittaa laulamalla hitaasti kahta vierekkäistä nuottia vuorotellen ja nopeuttamalla siitä :) Ns. pelleileminen vibran kanssa on itse asiassa melko hyvä tapa opetella sitä!

        Tässä on kyllä tainnut mennä puurot ja vellit sekaisin, niin sanoakseni. Kirjoittaja on oikeassa siinä, ettei vibratoa noin vaan tule, mutta väärässä siinä, että sen jotenkin tekemällä saisi.

        Jos laulaja on teknisesti tarpeeksi hyvä, hän kykenee itse säätelemään laulaako vibraton kanssa vai ilman. Yleensä klassisesti koulutetussa äänessä on vibrato, joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta. Tällainen äänenkäyttö on silloin laulajalle se luonnollisin tapa ja vibrato kuulostaa silloin siltä miltä pitääkin: luonnolliselta, ei tekemällä tehdyltä. Mutta kun tällainen laulaja laulaa esim. popmusiikkia, hän voi hengitystä säätelemällä laulaa ns. suoralla äänellä, toisin sanoen ilman vibratoa. Mutta tämä vaatii todella pitkälle kehittynyttä laulutekniikkaa.

        Näitä poikkeuksia, että klassisesti koulutettu ääni on suora, on esim. barokkilaulajat. Heidän tekniikkansa on hyvin erilainen, mutta en siitä sen enempää osaa sanoa, kun en barokkispesialisti ole.

        Vibratoa ei myöskään ole montaa eri nopeutta. Ns. hitaalta kuulostavan vibraton oikea nimitys on äänen huojuminen, ja se on merkki puutteellisesta laulutekniikasta. Samoin nopean, määkimiseltä kuulostava vibraton oikea nimitys on tremolo. Se on yhtälailla seurausta virheellisestä laulutekniikasta. Nämä molemmat ovat korjattavissa, mutta se vaatii hengitystekniikan huolellista opettelua.

        Ja sitten tuo, miten kirjoittaja neuvoi harjoittelemaan vibratoa, on täyttä puppua. Klassisessa musiikissa on kuvio nimeltään trilli, joka on juuri sitä, että lauletaan kahta vierekkäistä nuottia vuorotellen nopeasti. Trilli ja vibrato eivät ole sama asia, eikä niitä missään tapauksessa tule sekoittaa toisiinsa.

        Ja mitenkö sitten oppii oikean, luonnollisen vibraton? Ensiksikin, opettelee laulamaan mahdollisimman oikein, ja se vibrato tulee aikanaan jos on tullakseen. Jos äänityyppi on sellainen, että vibratoa ei ole, niin se pitäisi vain oppia hyväksymään. Suora ääni ei ole yhtään sen huonompi. Monesti on jopa päinvastoin, ainakin jos laulaja ei kykene hallitsemaan ääntään ja vibratoaan. Ja ne väkisin tehdyt vibratot ovat kerta kaikkiaan kamalia.


      • Tenori.
        väpäti kirjoitti:

        Se on harhaluulo, että vibrato on jotain, mikä tulee automaattisesti jos osaa laulaa. Vibrato on laulamisessa täysin valinnainen asia, laulu voi olla tekniikaltaan ihan oikein vaikka ei käyttäisi vibratoa. Se ei tule itsestään eli kyllä sitä vibratoa tehdään tahallaan silloin kun sitä halutaan. Yleensä laulu kuulostaa paljon paremmalta vibran kanssa kuin ilman, minkä takia kuvitellaan että laulu on luonnollisimmillaan kun mukana on vibraa.

        Resonointia ei tule sekoittaa vibraan, koko kehoa kyllä täytyy käyttää äänen resonaattorina ja resonointi kuuluu oleellisesti hyvään laulutekniikkaan. Vibrassa lauletaan tavallaan kahta nuottia vuorotellen nopeasti. Liian hidas vibrato ei kuulosta hyvältä eikä myöskään määkimiseltä kuulostava ylinopea vibrato.

        Paras tapa harjoitella vibraa on aloittaa laulamalla hitaasti kahta vierekkäistä nuottia vuorotellen ja nopeuttamalla siitä :) Ns. pelleileminen vibran kanssa on itse asiassa melko hyvä tapa opetella sitä!

        Hei "väpäti".. tääl on anonyyminä hieno selittää yhtä sun toista mutta senverran sulle että perehdy edes 0,01% asiaan ennenkuin alat kommentoimaan :))

        Kirjoituksestasi käy nimittäin ilmi ettet tiedä laulamisesta ja oikeasta tekniikasta yhtään mitään. Sori vain :)


      • Äläs päde
        oikeaa tietoa kirjoitti:

        Tässä on kyllä tainnut mennä puurot ja vellit sekaisin, niin sanoakseni. Kirjoittaja on oikeassa siinä, ettei vibratoa noin vaan tule, mutta väärässä siinä, että sen jotenkin tekemällä saisi.

        Jos laulaja on teknisesti tarpeeksi hyvä, hän kykenee itse säätelemään laulaako vibraton kanssa vai ilman. Yleensä klassisesti koulutetussa äänessä on vibrato, joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta. Tällainen äänenkäyttö on silloin laulajalle se luonnollisin tapa ja vibrato kuulostaa silloin siltä miltä pitääkin: luonnolliselta, ei tekemällä tehdyltä. Mutta kun tällainen laulaja laulaa esim. popmusiikkia, hän voi hengitystä säätelemällä laulaa ns. suoralla äänellä, toisin sanoen ilman vibratoa. Mutta tämä vaatii todella pitkälle kehittynyttä laulutekniikkaa.

        Näitä poikkeuksia, että klassisesti koulutettu ääni on suora, on esim. barokkilaulajat. Heidän tekniikkansa on hyvin erilainen, mutta en siitä sen enempää osaa sanoa, kun en barokkispesialisti ole.

        Vibratoa ei myöskään ole montaa eri nopeutta. Ns. hitaalta kuulostavan vibraton oikea nimitys on äänen huojuminen, ja se on merkki puutteellisesta laulutekniikasta. Samoin nopean, määkimiseltä kuulostava vibraton oikea nimitys on tremolo. Se on yhtälailla seurausta virheellisestä laulutekniikasta. Nämä molemmat ovat korjattavissa, mutta se vaatii hengitystekniikan huolellista opettelua.

        Ja sitten tuo, miten kirjoittaja neuvoi harjoittelemaan vibratoa, on täyttä puppua. Klassisessa musiikissa on kuvio nimeltään trilli, joka on juuri sitä, että lauletaan kahta vierekkäistä nuottia vuorotellen nopeasti. Trilli ja vibrato eivät ole sama asia, eikä niitä missään tapauksessa tule sekoittaa toisiinsa.

        Ja mitenkö sitten oppii oikean, luonnollisen vibraton? Ensiksikin, opettelee laulamaan mahdollisimman oikein, ja se vibrato tulee aikanaan jos on tullakseen. Jos äänityyppi on sellainen, että vibratoa ei ole, niin se pitäisi vain oppia hyväksymään. Suora ääni ei ole yhtään sen huonompi. Monesti on jopa päinvastoin, ainakin jos laulaja ei kykene hallitsemaan ääntään ja vibratoaan. Ja ne väkisin tehdyt vibratot ovat kerta kaikkiaan kamalia.

        "Jos laulaja on teknisesti tarpeeksi hyvä, hän kykenee itse säätelemään laulaako vibraton kanssa vai ilman. Yleensä klassisesti koulutetussa äänessä on vibrato, joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta."

        -Nyt täytyy heti tähän alkuun sanoa, että vibratolla laulaminen on korulaulua. Se tuo lauluun siis lisäväriä. Äänessä ei itsessään ole vibraattoa, vaan hyvin koulutettu laulaja osaa käyttää ja hallita sitä. Jotkut osaavat sen luonnostaan, jotkut saavat opetusta. Se ikään kuin hoksataan. Eihän kukaan viulisti tai sellistikään heti opi vibran tuottamista opettelemisesta huolimatta, se hoksataan henkilökohtaisesti loppujen lopuksi ja miten sitä hallitaan. MUTTA; kaikki eivät voi oppia vibratoa, koska kaikki eivät voi oppia laulamaankaan.

        "Vibratoa ei myöskään ole montaa eri nopeutta. Ns. hitaalta kuulostavan vibraton oikea nimitys on äänen huojuminen, ja se on merkki puutteellisesta laulutekniikasta."

        -Kyllä on. Jokainen saa itse päättää miten ääntään säätelee. Ei ole kyse siis puutteellisesta laulutekniikasta. Voihan jousillakin "vibrata" mielensä mukaan. Mutta olet oikeassa siinä, että hengistystekniikka on kaiken a ja o.


      • ihmettelenkö
        Äläs päde kirjoitti:

        "Jos laulaja on teknisesti tarpeeksi hyvä, hän kykenee itse säätelemään laulaako vibraton kanssa vai ilman. Yleensä klassisesti koulutetussa äänessä on vibrato, joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta."

        -Nyt täytyy heti tähän alkuun sanoa, että vibratolla laulaminen on korulaulua. Se tuo lauluun siis lisäväriä. Äänessä ei itsessään ole vibraattoa, vaan hyvin koulutettu laulaja osaa käyttää ja hallita sitä. Jotkut osaavat sen luonnostaan, jotkut saavat opetusta. Se ikään kuin hoksataan. Eihän kukaan viulisti tai sellistikään heti opi vibran tuottamista opettelemisesta huolimatta, se hoksataan henkilökohtaisesti loppujen lopuksi ja miten sitä hallitaan. MUTTA; kaikki eivät voi oppia vibratoa, koska kaikki eivät voi oppia laulamaankaan.

        "Vibratoa ei myöskään ole montaa eri nopeutta. Ns. hitaalta kuulostavan vibraton oikea nimitys on äänen huojuminen, ja se on merkki puutteellisesta laulutekniikasta."

        -Kyllä on. Jokainen saa itse päättää miten ääntään säätelee. Ei ole kyse siis puutteellisesta laulutekniikasta. Voihan jousillakin "vibrata" mielensä mukaan. Mutta olet oikeassa siinä, että hengistystekniikka on kaiken a ja o.

        http://www.youtube.com/watch?v=z2nXQUGt4Ls

        Kaikkiin kunnon Tangobiiseihin kuuluu vibra. tällaisesta olen haaveillut, liekö turhaa touhua alkaa treenaamaan, kun oma äänenmurros on jo kaukana takana, voiko tätä oikeasti treenata tulemaan luonnostaan?


    • aaaaaaaaaaaaaaa

      Mulla ainakin vibraa on ollut liikaakin sen jälkeen kun sen opin : D mene vaikka youtubeen ja kirjoita "how to do vibrato" löytyy paljon hyviä ohjeita. Jostain tuon tapaisesta sen opinkin ja siitä lähtien sitä koko ajan on käytetty.

    • Lauluopettaja

      ''MUTTA; kaikki eivät voi oppia vibratoa, koska kaikki eivät voi oppia laulamaankaan.''

      Kyllä kaikki voivat oppia laulamaan. Se ei ole mikään tietyille ihmisille suotu lahja vaan kyllä kaikille on siihen mahdollisuus. Jotkut osaavat heti ja toiset tarvitsevat harjoitusta.

      Vibratoa EI tehdä itse, vaan se tulee luonnostaan. Vibrato on äänessä kuuluva luonnollinen, tasainen aaltoileminen. Se kehittyy laulukokemuksien myötä. Ja se vibraton nopeus tai hitaus on yksilöllistä.

      • Laulunopettaja

        ''Mulla ainakin vibraa on ollut liikaakin sen jälkeen kun sen opin ''

        Täytyy vielä tähän lisätä, että usein liiallinen vibrato johtuu tuen puutteesta tai siitä, että tuki on liian laiska. Tuella tarkoitetaan siis sisään- ja uloshengityslihasten yhteistyötä, jota ei tehdä keinotekoisesti lihaksia jännittämällä vaan se tapahtuu kehossamme itsestään. Sisäänhengityksen aikana aktivoituneita lihaksia ei heti uloshengityksen aikana saa päästää vapautumaan vaan aktiivisuus on säilytettävä.


    • Ikuinen aloittelija

      Ja kannattaa muistaa myös vanhojen naisten vibra.... Olen ainakin kuullut kauhutarinoita iäkkäämmistä naisista, joilla sitä vibraa sitten löytyy enemmän kuin muiden korvat välittävät kuulla. Mutta kuulemma naisenkaan ääni ei välttämättä muutu radikaalisti ikääntyessä, jos sitä käytetään ja harjoitetaan, oikeaoppisesti tietty.

      Itse olen ikuisia aloittelijoita laulussa. En ole koskaan löytänyt luontevuutta lauluun, vaikka tykkäänkin laulaa. Äänialani on kapea, ainakaan sekakuoroon en pääse, koska en yllä alton matalampiin tai sopraanon korkeimpiin ääniin. Kuulemma puhtaasti laulan, mutta itsestäni se ei siltä tunnu. Olen sitten käynyt joitain kertoja karaokessa ja huomannut sellaisen, että kun joku biisi menee karaokessa nopeammin kuin olen tottunut sitä laulamaan, en ennätä jännittämään, ääni on luontevampi ja siihen tulee aavistus luontaista vibraa. Sopiipa se sitten ko. kappeleeseen tai ei.

    • Laulunopettaja

      Ikuinen aloittelija

      Muista, että harjoittelemalla saat laajennettua omaa ambitustasi eli omaa äänialaasi matalasta korkeaan. Kroppa ei vain vielä ole tottunut laulamaan kovin matalta tai korkealta, mutta harjoitellessa löydät varmasti uusia ulottuvuuksia äänestäsi! :) Tsemppia vain laulamiseen ja tärkeintähän on laulamisen ilo!!

    • Ernuko

      Olenko ernu, sillä mun korvaan vibraatto kuulostaa lähes poikkeuksetta säälittävältä, "vanhentuneelta" ääneltä? Vibrako komeaa laulua? Mistä kohti? Minusta suora ääni on paljon kauniimpi.

      • eikiharoita

        Olen myös suoran äänen ystävä. Lammas on oma lajinsa.


    • Anonyymi

      Hölskytä rintekehää voimakkaasti ja jännitä pakaroita.

    • Anonyymi

      Suora laulaminen ilman vibraattoa on puuduttavan tylsää kuunneltavaa. Hyvin kaulettu vibra on nautinto kuunnella. 99% vibroista kuullostaa ovenväliin jääneestä lampaalta; kireä väkisin määitty ääni. Esim Paula Koivuniemellä on pehmeä nautinnollinen vibra. Mukavaa kesää kaikille, terv jussi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1671
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1305
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1297
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      6
      1277
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe