Tottuuko yötyöhön?

I hope so

Olen tehnyt vuosia vuorotyötä. Tuntuu että mitä enemmän ikää tulee, sen hankalammaksi homma muuttuu. Onneksi ei ole kuin yksi yö aina kerrallaan kerran viikossa, mutta kun ei osaa päivällä nukkua kuin muutaman tunnin tunnin pätkissä ja tunninvälein saa laukata kusella kun elimistö sekaisin. Ohimoilla jyskyttävä tunne töissä ja vapaa-aikana ja verenpaine missä lie huitelee. Mutta tottuuko tähän? Taitaa tulla monelle ennenaikainen hautaanlähtö yötöiden takia!

21

6606

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • I hope so

      Kyllä yötöistä pitäisi maksaa vähintään 400%;n lisä palkkaan jokaisesta yötyötunnista. On tämä niin elämänlaatuun vaikuttavaa hommaa ja tappavaakin mahdollisesti.

      • no hope

        Ei siihen totu ja vaikeemmaksi menee kokoajan...
        Lihoo sairastaa ym. enemmän
        Meillä 4 yötä putkeen. Ekan yön jälkeen olen valvonut sen vrk putkeen. Ja sit saan nukuttuu sellaset 3h pätkissä ja siinä se toisen yön jälkeen nukun jo hieman paremmin n. 4h aamulla pätkässä ja illalla 1-2h sit kolmannen yön jälkeen on jo uni melkein 5h eikä niin pahaa pätkää ja vimpan yön jälkeen en nuku ollenkaan olen lasten kanssa illalla votkapullo huiviin...
        Tämä tulee 2-viikon välein.
        Vapaasta menee 2 päivää ihan tokkurassa ,kun on pienet lapset ei voi nukkua ns.vapaalla kun nukuttaa vaan menee aika lasten kanssa.
        Minua ei se 1 yö merkkais mitään ,mut toi 4 syö...


      • Kuolo koittaa
        no hope kirjoitti:

        Ei siihen totu ja vaikeemmaksi menee kokoajan...
        Lihoo sairastaa ym. enemmän
        Meillä 4 yötä putkeen. Ekan yön jälkeen olen valvonut sen vrk putkeen. Ja sit saan nukuttuu sellaset 3h pätkissä ja siinä se toisen yön jälkeen nukun jo hieman paremmin n. 4h aamulla pätkässä ja illalla 1-2h sit kolmannen yön jälkeen on jo uni melkein 5h eikä niin pahaa pätkää ja vimpan yön jälkeen en nuku ollenkaan olen lasten kanssa illalla votkapullo huiviin...
        Tämä tulee 2-viikon välein.
        Vapaasta menee 2 päivää ihan tokkurassa ,kun on pienet lapset ei voi nukkua ns.vapaalla kun nukuttaa vaan menee aika lasten kanssa.
        Minua ei se 1 yö merkkais mitään ,mut toi 4 syö...

        Vittu ei muuta ku 400% palkka yötöistä ja vapaillakin kertyvää työaikaa 8 tuntia päivässä. Se käy nimittäin työstä vapaakin ja ne kaikki päivät kun yrittäää nukkua. Lisäksi menee terveys! Eihän ne työvuoroja päivävuorossa suunnittelevat mulkut saatana toisten jaksamista ota huomioon! Yötyöstä kärsii koko perhe!!!


      • älä valita..
        Kuolo koittaa kirjoitti:

        Vittu ei muuta ku 400% palkka yötöistä ja vapaillakin kertyvää työaikaa 8 tuntia päivässä. Se käy nimittäin työstä vapaakin ja ne kaikki päivät kun yrittäää nukkua. Lisäksi menee terveys! Eihän ne työvuoroja päivävuorossa suunnittelevat mulkut saatana toisten jaksamista ota huomioon! Yötyöstä kärsii koko perhe!!!

        Kenenkään ei ole pakko tehdä yhtään mitään jos ei halua. Vaihda alaa, älä ruikuta sillä se tappaaa nopeammin kuin yötyö.


      • Kuolo koittaa
        älä valita.. kirjoitti:

        Kenenkään ei ole pakko tehdä yhtään mitään jos ei halua. Vaihda alaa, älä ruikuta sillä se tappaaa nopeammin kuin yötyö.

        Olen minä firmaa ja alaa välillä vaihtanutkin. Mutta tuntuu että ei tässä työkeskeisessä yhteiskunnassa yötöistä pääse eroon millään.
        Ja painotan sitä, että oikeanlaisella työvuorosuunnittelulla lopputulos olisi parempi!
        Turhaan siis sinä kloppi tai uusavuton pikkutyttö sielä perheettömänä kommentoit vuokrayksiöstäsi, kun ei tarvitse ajatella muuta kuin itseä ja sitä että iikonloppuisin on vapaa ja rymit kohdallaan juopotteluun!


      • Harmaakarhu.
        Kuolo koittaa kirjoitti:

        Vittu ei muuta ku 400% palkka yötöistä ja vapaillakin kertyvää työaikaa 8 tuntia päivässä. Se käy nimittäin työstä vapaakin ja ne kaikki päivät kun yrittäää nukkua. Lisäksi menee terveys! Eihän ne työvuoroja päivävuorossa suunnittelevat mulkut saatana toisten jaksamista ota huomioon! Yötyöstä kärsii koko perhe!!!

        Ensinnäkin yötyö on erittäin haastavaa.Olen kokenut sen monesti.Jätkämiehellä se vielä onnistuukin,koska ei periaatteessa ole missään sillä tavalla kiinni.Mutta sitten kun perhe astuu mukaan kuvaan,niin sitten tulee tänka-på eteen väkisin.Tämä on totuus..Puhun Marian Sairaalan entisenä turvamiehenä.


      • Anonyymi
        Harmaakarhu. kirjoitti:

        Ensinnäkin yötyö on erittäin haastavaa.Olen kokenut sen monesti.Jätkämiehellä se vielä onnistuukin,koska ei periaatteessa ole missään sillä tavalla kiinni.Mutta sitten kun perhe astuu mukaan kuvaan,niin sitten tulee tänka-på eteen väkisin.Tämä on totuus..Puhun Marian Sairaalan entisenä turvamiehenä.

        en ole käyny töissä 11 vuoteen, mutta nussin yhtä lihavaa leskiämmää ja se on tehnyt testamentin mun hyväksi, lähisukua sillä ei ole. omakotitalo , kesämökki ja rahaa on tulossa kun se kuolee. se on mua 13 vuotta vanhempi ja antaa jo nyt välillä vittua ja välillä rahhoo.


    • -miqu-

      Vuorotyöhön harva tottuu tai ainakin se on todella kuluttavaa ja saa helposti elimistön sekaisin. Sen sijaan säännöllinen yötyö ei ole sen kuluttavampaa kuin säännöllinen päivätyökään, siihen tottuu helposti, kunhan pitää vuorokausirytmin aina suunnilleen samana myös vapaalla.

      • Senseii

        Juu kyllä tottuu helposti jos on ihan jatkuva yötyö tommonen sillontällön yövuoro on toki pahempi mutta jos kyse on vain yhdestä yöstä niin luulisi sen nyt pystyvän valvomaan ilman unia :) Pahin vaihtoehto on ehdottomasti vuoroviikoin yö ja aamu se on aivan perseestä..


    • ent. taxi

      ..ei siihen kai totu, mutta itse olin taksarina 6 vuotta. Kolme yövuoroa peräkkäin voi tehdä, mutta sitten alkaa tulla ongelmia.
      Talvella nukuin päivisin ihan hyvin, kesäpäivinä ei sitten pystynyt ollenkaan nukkuun...

    • Harmaakarhu.

      10 vuotta yötyötä,niin siinä tulee vaihtolämpöiseksi.Sitten ei enää palele..16 vuotta tein vartioliikkeiden hommia ja niistä 10 vuotta yöhommia,niin siinä vaiheessa huomasin,mitä tarkoitetaan loppuunpalamisella.Se oli sitä todella.Nyt olen sitten työeläkkeellä,enkä ole ainut siitä kurssista,joka on jättänyt ne hommat.
      Älkää,Ihmiset lähtekö turva-alalle,etenkään yövuoroon,ellette koe ammattia kutsumukseksi.

      • 12v yövuoroja

        Paskat noihin yövuoroihin totu ikinä.
        Sama vika ittellä, 12v väijyn hommissa ja aina öissä.Nyt olen ollut n.1,5 vuotta (yrittänyt) olla muissa hommissa,huonolla menestyksellä.
        Noin pitkän pelkän yövuoron tekemisen jälkeen muistona on mahahaava,huono unisuus (vedän unilääkkeitä),jätkuva väsymys sekä fyysisesti että henkisesti.Valvon edelleen öitä 3-4 asti vaikka aamuksi olisi klo.8 töihin meno,kroppa aivan sekasi.
        Moni kuvittelee että kun he nyt on kovia valvomaan ja tykkäävät valvoa myöhään niin yötyö on kuin luotu heitä varten,juuh ehkä hetkeks mutta ei moneksi vuojeksi.henki siinä menee.


      • väijy..
        12v yövuoroja kirjoitti:

        Paskat noihin yövuoroihin totu ikinä.
        Sama vika ittellä, 12v väijyn hommissa ja aina öissä.Nyt olen ollut n.1,5 vuotta (yrittänyt) olla muissa hommissa,huonolla menestyksellä.
        Noin pitkän pelkän yövuoron tekemisen jälkeen muistona on mahahaava,huono unisuus (vedän unilääkkeitä),jätkuva väsymys sekä fyysisesti että henkisesti.Valvon edelleen öitä 3-4 asti vaikka aamuksi olisi klo.8 töihin meno,kroppa aivan sekasi.
        Moni kuvittelee että kun he nyt on kovia valvomaan ja tykkäävät valvoa myöhään niin yötyö on kuin luotu heitä varten,juuh ehkä hetkeks mutta ei moneksi vuojeksi.henki siinä menee.

        yö Työtä mulla ei ole ollut kuin mahahaava ja nukkumishäiriöitä pikkuvaivoja nuo kyllä niiden kanssa pärjää kun on pakko


    • Nimetön

      jatkuvaa kolmivuoroa ja henk.koht. en päivätöihin lähtisi , mutta kaiketi se on niin yksilöllistä ,
      nyt meillä on aina 4 yötä peräkkäin , mutta on ollut suunnitteilla ns. lyhyt kierto kokeilu jossa onkin vain 2 , tosin 4 yön jälkeen on ollut 6 päivää vapaata ja tuossa lyhyessä kierrossa ne jäisi 4:ään

      • tein tehdasduunarina

        erilaisia vuoromalleja (eikä yhdessäkään ollut vain yhtä yötä kerrallaan, pahimmassa 5!), ja voin sanoa että ei niihin totu koskaan. Viimeiset kaksi vuotta söin nukahtamislääkkeitä, lääkäri valitti ja kirjoitti reseptiä. Nyt opiskelen että pääsisin yötöistä eroon, mutta saa nähdä miten tässä vielä käy.

        Mulla kans menee kroppa niin sekaisin yövuorojen aikana, että siinä vaiheessa kun pitäis aamulla alkaa nukkumaan juoksen kusella tunnin välein, maha vaivaa,ruoansulatushäiriöt oli jokapäiväisiä , pahimmillaan tietysti yövuorojen aikana, migreeni pahenee tietysti moninkertaiseksi jne jne. Eniten mua kuitenkin vituttaa se että sen paremmin työnantajat kuin lääkäritkään ei myönnä yötyön haittoja ja raskautta. Harva meistä on siunattu sellaisella päällä että nukkuu koska vaan, missä vaan. Ihmisellä on luontainen yö-päivärytmi, eikä fysiikkaansa pysty komentelemaan työnantajan mieliksi vaikka miten haluaisi. Vittu sitten siitä maksetaan joku 2 euroa tunnilta lisää!

        Kuitenkin jos tehdastyötä haet niin se on ensimmäisenä suostuttava yötöihin, muuten näytetään ovea samantien. Hienoahan se olisi jos työnteko olisi edes suurimmalle osalle meistä joku hieno "ammatinvalintakysymys" eikä pakko saada leipää jostain. Ja kun niihin on kerran suostunut, niitä sitten tehdään. Juu, onhan niitä lääkärintodistuksia, mutta olen vierestä seurannut kerran miten työnantaja alkoi savustamaan ulos ihmistä jolla oli lääkärintodistus siitä että yötyötä ei saa teettää. Ei paljon naurattanut se villin lännen meininki.

        Helvetti kun joku tekisi oikein kunnon tutkimuksen (eikä taas jotain työnantajien maksamaa jossa todetaan yötyö ihan kivaksi ideaksi) siitä mitä kaikkea yötyö ihmisen kropassa aiheuttaa. Itselläni ainakin tuntui lopulta että elämässä ei muuta ollutkaan kuin se yövuorojen takia kärsiminen ja ainainen väsymys joka ei hellittänyt koskaan. Ja ymmärrän kyllä että esim. sairaaloissa täytyy yötyötä tehdä, ja sen tietää jokainen alalle hakeva, mutta tehtaissa, hei haloo! Siellä yötöitä tehdään vaan siksi että kalliit tilat ja koneet ei seiso joutilaina. Saisi siitä perkele duunarikin jotain hyötyä kun terveytensä antaa koneille.

        Vieläkin kauhusta niskakarvat nousee pystyyn kun muistelee niitä päiviä kun oli nukkunut 3 tuntia ja edessä oli vielä koko yön valvominen...ja sitten sitä luki jostain naisten lehdestä artikkelin siitä miten säännöllinen unirytmi on ihmiselle välttämätön ja kaikenlaisia unettomuuden hoitoniksejä...ikinä niissä ei muuten mainittu yövuoroja tekeviä! Että miten hoidetaan se että yötyötä tekevä nukkuu kolmen vuorokauden aikana yhteensä 8 tuntia ja sitten käy vielä töissäkin.

        Yksi kaveri näki muuten hallusinaatioita, ei saanut vaan nukuttua viikkoon kun oli yöt. Nyt se tekee päivää eri firmassa mutta sairastui siitä valvomisesta verenpainetautiin, nuori jätkä, ja on lääkityksellä. Itse nukahdin kerran koneen ääreen, taju meni vaan pois. Tietenkään aamuisin moista tajunnan menetystä ei tapahtunut kun sänkyyn pääsi. Yleinen puheenaihe koneiden välissä olikin se että miten pysyä yö hereillä mutta sammua aamulla.

        Ne pitkät vapaat ja suuret vuorolisät on sitten muuten legendaa. En ole nähnyt kumpiakaan. Kai paperimiehillä niitä on, mutta moniko meistä on paperimies?


      • Anonyymi

        menkää pakkaamoon, siellä pakataan lämpimässä ja saa rahhoo.


    • epäm

      Ei yötyö ja valvominen ylipäätäänkään ole ihmiselle luontaista. Yleensä valvomisen jälkeen on pinna niin kireällä, että hermostuu turhista. Vapaapäivinäkin pitää suunnitella milloin nukkuu. Esim jos vapaapäivänä nukkuu niin pitkään kuin jaksaa, ja seuraavana aamuna pitää klo 4.00 töihin, niin seuraavana yönä sitä pyörii sitten sängyssä vielä puolilta öin kun ei saa unta, ja laskee mielessään että vielä 3 tuntia 12 minuuttia aikaa nukkua. Vähemmästäkin sitä alkaa v*tuttaan.

      Jos 3-vuorotyö on säännöllistä, niin siihen vielä voi jotenkin totuttautua. Mutta jos homma menee niin kuin vr:llä, että on kaikenlaisia vuoroja sekaisin epäsäännöllisesti, ihan missä tahansa järjestyksessä, niin siinä se elin-ikä ennuste laskee.

      Toisaalta yövuorot voivat joskus olla järjestetty siten, että 02-03 aikoihin on hieman pidempi ruokatunti, jonka aikana ehtii nukkua ehkä reilu tunnin. Toisaalta tunnin nukkumisen jälkeen on aivan sekaisin ja euforinen, eli kaikille sekään ei sovi.

      Esim.
      ma) 12:07-19:54   
      ti) 5:45-13:31   
      ke) 4:12-10:43   
      to) 21:52-8:22   
      pe) -      
      la) -      
      su) -      
      ma) 14:47-23:37   
      ti) 12:13-19:32   
      ke) 4:45-12:08   
      to) 22:24-8:21   
      pe) -      
      la) -      
      su) -      
      ma) 4:02-10:55   
      ti) 4:21-11:33   
      ke) 16:23-0:45   
      to) -      
      pe) -      
      la) 7:45-14:53   
      su) 22:03-3:55   

      Kestäisittekö tällaista?

      • Vähän mikä minusta

        On helppoa tossa teidän touhussa !
        Siinä olisi itselle 2 ikävää vuoroa et mennään 21 > yli 8 eli minusta se on helppoa jos yö loppuu ennen klo. 4 tai vaikka alkaa klo. 4> mut toi ns. yli yön valvominen on aivan perseestä.
        Eli 23-11 ois ikävin aika..
        Ja tiedän vr:n touhuista ainaskin su(i)matran apinoilla et työaika loppuu aikaisemmin eli työaika paljon lyhyempi!Ihme et sitä touhuu katsotaan vielä läpi sormien !???Ehkä ei enää kauaa !
        Muuten minusta paljon parempi et vuorot vaihtelee. Todella kypsää olla aina samalla rytmillä ja 4-yötä peräkkäin 23-07 aivan syvältä !!


    • Vuorossa

      Hei

      Ei...
      Sinun ja läheistesi on vain sopeuduttava siihen!

    • vaikeutuu iän myötä

      Ei siihen totu, en tiedä yhtään yötyöntekijää joka sanoisi valvomisen olevan helppoa. Vanhemmiten se on vielä vaikeampaa, meillä on yhteinen sopimus jolla vanhimpien ( 50v) yötyö tehdään harkinnan ja halun mukaan, ei pakolla, reilua sanoisin.

      • ar677

        Isä on tehnyut vuorotyötä 17v tai 18v asti ja on nyt 53 vuotias. UPM:n työvuorot menee:

        aamu: 6-14
        ilta: 14-22
        yö: 22-6

        Hyvin sillä ainakin menee eikä koskaan ole valittanut vuoroistaan.

        Nykyään vuorojärjestelmä menee näin: 2 aamua, 2 iltaa, 2 yötä ja 4 vapaata.

        Ennen sama systeemi taisi mennä näin: 4 aamua, vapaa, 4 iltaa, vapaa, 4 yötä, 6 vapaata.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4889
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1742
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1478
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1369
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1347
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1238
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1085
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      895
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      62
      894
    Aihe