kun aloittaa proteesiprojektin?
Ajattelin koittaa erästä nimeltämainitsematonta klinikkaa,mutta eka käynti vasta ensi viikolla.
Ensin siis katsotaan ja tehdään suunnitelma?Sitten mitä?
Otetaanko röntgenkuvia,jäljennöksiä proteesin tekoa varten?Mitä muuta?
Poistojen hinta on paikassa 30-60e/kpl,lähinnä neiti sanoi 30e olevan useimmiten lähinnä totuutta,siitähän kai saa vielä kelakorvauksen,tuleeko kelan korvauksia myös esim rgt kuvista ym palkkioista asemalle/lääkärille?Paikassa on suorakorvausjärjestelmä.Mitäs kaikkea muuta matkaan vielä kuuluu?Kyselen tarkkaan nyt siksi,että koitan varautua mahdollisimman hyvin etukäteen,sillä raha on aika tiukalla ja lainaa ei nyt tipu.Kunnalliseen hoitoon pääsy on näemmä mahdotonta ja olen täältä jo lukenutkin ikäviä kokemuksia siitä että proteeseja on joutunut/joutuu odottamaan sitä kautta kohtuuttoman kauan.Itsellänikään ei ole mahdollisuutta odottaa ilman hampaita viikkotolkulla todellakaan.
Mitäs kaikkea pitää
7
1702
Vastaukset
- -projekti
Ensimmäisellä kerralla yleensä tehdään perustarkastus, jossa kartoitetaan hoidon tarve: mitä hampaita on mahdollisuus hoitaa, mitkä mahdollisesti joudutaan poistamaan. Kliinistä tutkimusta täydentää röntgentutkimus, joka kertoo sitä mitä silmä ei muuten näe: juurten alueen tulehduksista, luun määrästä jne. Useimmiten protetiikkaa suunnitellessa on järkevintä ottaa kokoleuan panoraamaröntgen ja tarvittaessa kriittisistä hampaista pikkukuvia. Joskus hoidon suunnitettelua varten tarvitaan hampaistosta myös kipsimallit.
Tämän jälkeen pohditaan yhdessä potilaan kanssa hoitovaihtoehtoja. Onko toiveissa kiinteää vai irrotettavaa protetiikkaa? Mitkä hampaat toivotaan proteettisesti korvattaviksi? Mikä on hoidon päätavoite -säilyttää omat mahdollisimman terveinä ja pitkään? Toiminnallisuus? Ulkonäön kohennus? Kestävyys? Pitkäaikaisennuste? Taloudelliset resurssit kaikkia näitä silmällä pitäen? Vaikka em. vaatimukset voidaankin usein kaikki toteuttaa, jostain vaatimuksesta voi joutua tekemään kompromissia.
Seuraavaksi voidaan sopia aikataulusta. Ennen mitään proteettista hoitoa, hoidetaan jäljelle jäävät omat hampaat luonnollisesti kuntoon. Loppuhoito riippuu sitten siitä mitä proteesityyppiä ollaan tekemässä, mutta irtoprotetiisin tapauksessa pääpiirteittäin menee näin: 1. esimallit (kipsimallit, lisäksi mahdollisesti yksilöllinen jäljennöslusikka). 2.hampaiston muotoilu proteettista hoitoa varten. 3. Tarkkuusjäljennös juoksevammalla jäljennösaineella siitä leuasta, johon proteesi tulee, vastaleuasta alginaattijäljennös (jos sitä ei ole jo otettu). Jäljennökset lähetetään hammaslaboratorioon, missä hammasteknikko valaa ne kipsiin ja kipsimallin päälle tekee vahakaavion. 4. Hammaslääkäri sovittaa vahakaavion: hio reunat sopiviksi ja muotoilee vahavallit oikean korkuisiksi ja muotoisiksi. Jos on metallirankaproteesi kyseessä, ranka voi olla valettuna tässä vaiheessa, jos korvattavia hampaita on muutama, laajemmissa ranka tulee vasta kaavion jälkeen. 5. Hammasteknikko asettelee proteesihampaat vahavallille sen muodon mukaan. Väri ja muoto tulee siis olla valittuna tässä vaiheessa. 6. Hammaslääkäri tarkistaa taas suussa hampaiden asennos, ne ovat vahassa ja niitä voidaan vielä liikutella. Taas työ labraan viimeistelyä varten. 7. Proteesi tulee valmiina. Sovitetaan suuhun, hiotaan purenta alustavasti, saa kotiin koekäyttöön. 8. Parin päivän päästä jälkitarkastus, mahdollisien painokohtien hionta, purennan tarkistus. 9. jälkitarkastuksia tarpeen mukaan.
Hinnoista: hampaanpoiston omavastuuosuus on n. 35-40 e, usein jos poistetaan useampi samalla kerralla, voi saada alennusta, varsinkin jos ovat helppoja poistoja. Proteesin tekniset kulut eli hammaslaboratorio-osuus laskutetaan yleensä siinä vaiheessa kun työ lähtee laboratorioon ja pitää olla maksettuna silloin kun proteesin saa valmiina. Hammaslääkäri laskuttaa oman osuutensa parhaaksi katsomallaan tavalla tai miten keskenänne sovitte.
Kunnallisessa hoidossa joutuu joka tapauksessa maksamaan itse nuo samat labramaksut, mutta hammaslääkärin osassa tietysti säästää, koska taksa on niin paljon halvempi. Pk-seudulla ei kuitenkaan tehdä terv. keskuksessa kuin ns. "välttämätön protetiikka", vain irtoproteeseja ja kokoproteesit lähetetään yleensä erikoishammasteknikolle suoraan tehtäviksi.
Yksityishammaslääkärin hoidosta saa Kelalta korvausta vain valmistelevista hoidoista, mutta ei proteettisista toimenpiteistä.- omavastuuosuus
jäi ihmetyttämään.Kelan vahvistama taksa on hampaanpoisto 26,40e,vaikea hampaanpoisto n 50e...siis olenko käsittänyt väärin jos poisto on vaikka 35e,että tuosta 26,40 saa korvausta sen tietyn prosenttimäärän ja loppu erotus 26,40 ja 35e välillä on kokonaisuudessaan maksettava itse,siis erotus ja mitä korvausprossan jälkeen jää menee omasta pussista vai onko protetiikkaa koskevissa poistoissa joku oma sääntönsä?
- oikein ymmärretty
omavastuuosuus kirjoitti:
jäi ihmetyttämään.Kelan vahvistama taksa on hampaanpoisto 26,40e,vaikea hampaanpoisto n 50e...siis olenko käsittänyt väärin jos poisto on vaikka 35e,että tuosta 26,40 saa korvausta sen tietyn prosenttimäärän ja loppu erotus 26,40 ja 35e välillä on kokonaisuudessaan maksettava itse,siis erotus ja mitä korvausprossan jälkeen jää menee omasta pussista vai onko protetiikkaa koskevissa poistoissa joku oma sääntönsä?
Korvaus lasketaan aina kelan omasta taksasta. Eli jos hampaanpoiston taksa on 26,40 e, siitä korvaus on 60%. Keskimääräinen yksityishammaslääkärin taksa Helsingissä v. 2006 näyttää olleen 55,30 e. "Välirahaa" jää siis maksettavaksi.
Protetiikka on protetiikkaa ja suukirurgia on suukirurgiaa. Hampaanpoiston aiheella ei ole mitään tekemistä sen kanssa, tullaanko se korvaamaan proteettisesti vai ei. - puhuttiin sitten
oikein ymmärretty kirjoitti:
Korvaus lasketaan aina kelan omasta taksasta. Eli jos hampaanpoiston taksa on 26,40 e, siitä korvaus on 60%. Keskimääräinen yksityishammaslääkärin taksa Helsingissä v. 2006 näyttää olleen 55,30 e. "Välirahaa" jää siis maksettavaksi.
Protetiikka on protetiikkaa ja suukirurgia on suukirurgiaa. Hampaanpoiston aiheella ei ole mitään tekemistä sen kanssa, tullaanko se korvaamaan proteettisesti vai ei.samaa kieltä :)
No,molemmat paikat mistä olen turun seudulta kysynyt ovat ilmoittaneet keskihinnaksi 30e jos ei ole tosi vaikea tapaus. - teillä kun
puhuttiin sitten kirjoitti:
samaa kieltä :)
No,molemmat paikat mistä olen turun seudulta kysynyt ovat ilmoittaneet keskihinnaksi 30e jos ei ole tosi vaikea tapaus.itse poistatin hampaan, viitosen eli välihammas niin hinta oli 119 euroa! Yksityisellä kävin.
Teillä on todella edullista. Itseni on kyllä rahastettu poiston osalta. Kävin vastaanotolla jossa on noin 10 hammaslääkärin yhteisvastaanotto. Onkohan sillä merkitystä? - on myös halvempia paikkoja
teillä kun kirjoitti:
itse poistatin hampaan, viitosen eli välihammas niin hinta oli 119 euroa! Yksityisellä kävin.
Teillä on todella edullista. Itseni on kyllä rahastettu poiston osalta. Kävin vastaanotolla jossa on noin 10 hammaslääkärin yhteisvastaanotto. Onkohan sillä merkitystä?Hinnaltaan kalleimpia hml-asemia ovat yleensä keskellä kaupunkia (kalliit vuokrat yms.) sijaitsevat isot, useiden hammaslääkäreiden yhteisvastaanotot.
Kalleinta lienee pääkapunkiseudella. - kuitenkin väittää
on myös halvempia paikkoja kirjoitti:
Hinnaltaan kalleimpia hml-asemia ovat yleensä keskellä kaupunkia (kalliit vuokrat yms.) sijaitsevat isot, useiden hammaslääkäreiden yhteisvastaanotot.
Kalleinta lienee pääkapunkiseudella.että pk seudulla olisi edullisinta hoidattaa hampaansa,mistäköhän sivulta liene luinkaan?aika äskettäin kuitenkin.Luulen että paljon vaikuttaa sijainti paikka,eli keskusta,uusi liiketila ym ym.Aina kannattaa kuitenkin tosiaan kysellä hintoja sillä erot on aivan järkkyjä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663402Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463222Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1272850- 462579
- 311973
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481646
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871525- 391340
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k391321