työsuhdepysäköinti verolliseksi

silurus

Kuinkahan moni on tullut ajatelleeksi, miten erityisesti kaupunkien keskustat ruuhkaantuvat "tarpeettomasta" työmatkailusta, joita osittain ruokkii pysäköinnin helppous. Asiaan voisi tulla muutos, jos rahan arvoinen etu muutettaisiin joko verolliseksi tai täysin omakustanteiseksi; itse en missään nimessä maksaisi 100 euroa kuussa pysäköinnistä, minkä summan joutuu hyvinkin helposti maksamaan kaupallisissa pysäköintihalleissa. Ennemmin kävelen vaikka sitten kilometrin joko lähimmältä ilmaiselta parkkipaikalta tai bussipysäkiltä.

10

1076

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kateellinen suomalainen

      Koska minulla ei ole samaa etua kuin kaverilla, on se saatava kaveriltakin pois. Näin ajattelee alati kateellinen suomalainen junttura.

      Jenkki puolestaan ajattelee: Kaverilla on näköjään tuollainen etu. Kuinkakohan minäkin saisin itselleni saman edun?

      Tämäkö se erottaa muka-tyhmät jenkit muka-viisaista suomalaisista? Varmaankin...

      • silurus

        Yritä erottaa kateus ja oikeudenmukaisuus.

        Oikeudenmukaista ja tasapuolista on mm. se, että firmassa jokainen työntekijä on oikeutettu "ilmaiseen" pysäköintiin. Lisäksi, jos pysäköinti maksaisi vaikkapa tuon 100 euroa lähistöllä, autoilemattomille työntekijöille pitäisi antaa myös palkan päälle jokin vastaavan hintainen hyöty.

        Tämäkään ei tosin olisi täysin tasapuolista sellaisiin työntekijöihin nähden, joilla on sama palkkataso jossain toisessa firmassa, mutta jossa ei ole käytössä luontaisetuja. Eikä se olisi edelleenkään täysin tasapuolista muiden veronmaksajien perspektiivistä, jotka eivät saa ilmaisia lounaita.


    • taas sitä

      tyypillistä kun "itse" eitarvitse ajattelua.Itse en käytä, itsellä ei ole,itse en maksa jnee....Niin silloin on hyvä kieltää tai sakottaa muita.Mutta se päivä kun kielletään jotain omalle kohdalle tarpeellista niin taistellaan kynsin hampain siitä.

    • toteutettava

      Työsuhde-etuna pysäköintipaikka on tutkimusten mukaan merkittävä yksityisautoiluun kannustava yksittäinen asia. Jos se olisi verollista tuloa, yksityisautoilu vähenisi joissakin olosuhteissa merkittävästi.

      Toteuttaminen vaan ei ole niin yksinkertaista. Jos paikka on parkkihallissa tms, jossa hinta on helposti määriteltävissä, ei ole mitään ongelmaa.

      Vaikeampaa sen sijaan on laskea, mitä maksaa firman omalla parkkipaikalla oleva pysäköintipaikka. Miten siitä tulisi maksaa veroa? Entä miten jossain pikkupaikkakunnalla olevan tehtaan pihassa olevat paikat. Siellähän käytännössä jokaisella työntekijällä on työsuhde-etuna parkkipaikka. Tulisiko niistäkin maksaa jollain tavalla veroa, vai tulisiko joiltakin työpaikoilta olla edelleenkin oikeus saada ilmainen veroton autopaika? Mihin tämä raja vedettäisi...

      • silurus

        Edellytys ilmaiselle pysäköinnille pitäisi olla se, ettei pysäköintiä ole rajattu työntekijöille, eikä edes asiakkaille. Käsittääkseni kuka vain voi pysäköidä paikallisen supermarketin pihalle.

        Nimettyjen/varattujen paikkojen hinta voisi määräytyä kunnan sanelemasta aluetariffista lisättynä jollain hihavakiolla: todennäköisesti eräskin stadilainen autonvuokrausfirma maksaa kaupungille jotain vuokraa merkityistä parkkipaikoistaan. Silloin jos tj:llä ei ole omaa paikkaa, kuka tahansa duunari voi viedä parhaan paikan putkan etuovelta. Jos on paikka, sillä on markkina-arvo.


      • itse noin
        silurus kirjoitti:

        Edellytys ilmaiselle pysäköinnille pitäisi olla se, ettei pysäköintiä ole rajattu työntekijöille, eikä edes asiakkaille. Käsittääkseni kuka vain voi pysäköidä paikallisen supermarketin pihalle.

        Nimettyjen/varattujen paikkojen hinta voisi määräytyä kunnan sanelemasta aluetariffista lisättynä jollain hihavakiolla: todennäköisesti eräskin stadilainen autonvuokrausfirma maksaa kaupungille jotain vuokraa merkityistä parkkipaikoistaan. Silloin jos tj:llä ei ole omaa paikkaa, kuka tahansa duunari voi viedä parhaan paikan putkan etuovelta. Jos on paikka, sillä on markkina-arvo.

        valmis maksamaan sen ehdottamasi 100 eur./kk???
        Jos on kanttia ehdottaa sitä muille niin sitten maksat itsekin.Eikös se ole ihan jees...


      • silurus
        itse noin kirjoitti:

        valmis maksamaan sen ehdottamasi 100 eur./kk???
        Jos on kanttia ehdottaa sitä muille niin sitten maksat itsekin.Eikös se ole ihan jees...

        Kuten jo ensimmäisessä viestissäni vastasin, en ole. Pysäköin autoni vajaan 500 metrin päähän toimistolta ilmaiselle paikalle, koska yhtiön käytäntöjen mukaan en asu riittävän etäällä ollakseni oikeutettu ilmaiseen paikkaan viereisessä talossa olevaan pysäköintihalliin. Sieltä *saisin* rahalla autopaikan 100 eurolla kuussa.

        Tästä päättelen, että ilmainen pysäköinti on rahan arvoinen etu joten kanttini riittää vallan mainiosti.


      • se sieltä
        silurus kirjoitti:

        Kuten jo ensimmäisessä viestissäni vastasin, en ole. Pysäköin autoni vajaan 500 metrin päähän toimistolta ilmaiselle paikalle, koska yhtiön käytäntöjen mukaan en asu riittävän etäällä ollakseni oikeutettu ilmaiseen paikkaan viereisessä talossa olevaan pysäköintihalliin. Sieltä *saisin* rahalla autopaikan 100 eurolla kuussa.

        Tästä päättelen, että ilmainen pysäköinti on rahan arvoinen etu joten kanttini riittää vallan mainiosti.

        eli kyse on että työkaverisi saavat jonkun edun mistä itse joutuisit maksamaan 100 eur/kk.Eli kateellisuuden nimissä haluaisit poistaa heiltä edun mihin itse et ole oikeutettu.Eikös tämä juuri ole sitä suomalaista peruskateellisuutta.Tuhota naapurin omaisuutta ellei itsellä ole...


      • silurus
        se sieltä kirjoitti:

        eli kyse on että työkaverisi saavat jonkun edun mistä itse joutuisit maksamaan 100 eur/kk.Eli kateellisuuden nimissä haluaisit poistaa heiltä edun mihin itse et ole oikeutettu.Eikös tämä juuri ole sitä suomalaista peruskateellisuutta.Tuhota naapurin omaisuutta ellei itsellä ole...

        Entä jos ottaisit kantaa itse kysymykseen? Kuinka paljon verottomia työsuhde-etuja on oikein tarjota? Vaikuttaako palvelun ilmaisuus sen ylikysyntään?

        Tavallaan kun toimitaan alalla, jolla ei ole taulukkopalkkoja, minkä tahansa edun arvo heijastuu saatuun palkkaan. 100 euron palkankorotuksen sijaan voi olla helpompi saada 100 euron arvoinen paikka pysäköintihallista.


      • Silurus
        silurus kirjoitti:

        Entä jos ottaisit kantaa itse kysymykseen? Kuinka paljon verottomia työsuhde-etuja on oikein tarjota? Vaikuttaako palvelun ilmaisuus sen ylikysyntään?

        Tavallaan kun toimitaan alalla, jolla ei ole taulukkopalkkoja, minkä tahansa edun arvo heijastuu saatuun palkkaan. 100 euron palkankorotuksen sijaan voi olla helpompi saada 100 euron arvoinen paikka pysäköintihallista.

        (se jolle vastasit).Kuuntelin 15 vuotta katkeran ja kateellisen naapurin narinaa siitä että minulla oli isoja työsuhdeautoja,oli saabeja,volvoja ja muita..,Kuullemma minulle ilmaisia..kun bensasta ei tarvitse maksaa.Totuus 700 eur/kk nto. Keväällä sain potkut ja ostin "omalla" rahalla ihan uuden auton.Naapurin sama narina ja katkeruus jatkuu.Miten sitä työttömänä (olin viikon) uutta autoa ostaa.Moneenko firman joulujuhlaan olet osallistunut? Se on rahan arvoinen etu.Maksoitko siitä veoa?Monta kopiota olet ottanut firman kuopiokoneella omaan käyttöösi,maksoitko siitä edusta?.Tätä voisi jatkaa pidemmälläkin listalla. Jos työnantaja on pistänyt jonkin rajan parkkipaikan saamiseksi niin olkoon se hyväksyttävää.Saahan hän työntekiöitä ja samalla niitä veronmaksajia josta sinäkin hyödyt.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      136
      3792
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      116
      1480
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      271
      1350
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      69
      1289
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1184
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1101
    7. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      45
      1068
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      59
      1051
    9. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1046
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      56
      977
    Aihe