niska/hartiat/selkä

fanny

moi!

Tarvitsisin nyt kipeästi neuvoa. Eli, minulla on niska, hartiat ja selkä jumissa (luulisin jo vuoden verran), eli tuntuu että pitäisi kokoajan olla riuhtomassa käsiä joka suuntaan ja edes nukkumaan mentäessä ei saa lihaksia rennoiksi, ja se jos jokin on turhauttavaa.

ja nykyään on jo, päänsärkyä ja koviakin vihlaisuja, rusahduksia, naksahduksia, repäisyjä päässä, jopa kivuliaitakin sellaisia on usein (monta kertaa päivässä). tuntuu kuin joku menisi päästä poikki (verisuoni/net, hermo/t yms.) tai jokin pinne aukeaisi, se sattuu.

pelottaa jo tuollaiset. :(

Selässä ja hartioissa tuntuu myös pikkurillinpään kokoisia "patteja" jotaka muljahtelee hierottaessa, ja joskus ihan vaan liikutellessani käsiä ja ylävartaloa. eniten niitä on lapaluiden vierssä/alla. ja ovat kyllä häiritseviä. mitä nämä ovat? :o

Makuu asennossa tulee myös kaulalle kuristava tunne. tuntuu kun ei saisi henkeä ja veri ei kiertäisi päässä. TODELLA ahdistavaa.. :/

Minulla on alimmassa nikamassa, lannerangassa tyrä ja kaksi muuta kulumaa jossain muualla (myös lannerangassa), olen menossa leikkaukseen.
(Kaularankaa ei ole kuvattu)

voisiko ehkä tästä selästä johtua jumitukset?

ja mitä niille voin tehdä, kun liikunta on jäänyt ja jää nyt lähitulevaisuudessa vähälle alaselän takia?

hierojalle?

Vanhuuskaan ei paina, olen 19-vuotias, nainen. :P

auttakaa nyt tyhmempää..? =D on pääkin ihan jumissa jo.. ;)

Kiitos!

5

9406

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tutkimuksia seurannut

Ei terveydenhoitajat eikä läkäritkään noista juurikaan tiedä saatikka että osais asialle jotakin tehdä.

Mene tutkimusten mukaan parhaaseen hoitoon:
      http://www.mediuutiset.fi/doc.te?f_id=1176612

Myös kiropraktikot, osteopaatit ja kansanparantajat kuuluu tuohon asiantuntijaryhmään, joilta saa parasta apua kyseisiin ongelmiin.

Vaadi hoitoa!

• 403

Uskon että niiden pattien liikahtelut ovat hirvikärpästen munien säilytys pesiä, olen juuri tutkimassa kun sain kesällä sellaisia patteja jotka ovat vuosittain toistuneet mutta nyt ovat pahempia ja ne patit ovat kipeitä, mutta nyt tiedän että ne ovat hirvikärpäsen munakoteloita ja keväisin niihin tulee rupia ja niiden alla kun märkii on hirvikärtäsen muna, noin millin kokoinen musta piste, pyydä lääkäriltäsi apua vaikka se ei uskokaan jos kerrot tämän, olen oma tutkija austraaliasta ja sain juuri selväti 30.11 niskatani millin alun yhden ruven alta kun täällä on lämmin ja sain sen scannerin kautta suureksi ja tulevana kesänä uskon että tutkimukseni ovat minulla valmiit, mutta en koskaan tuo niitä ilmi elämässäni, sillä niin paljon on tietämätöntä ja ihmisiä johdetaan harhaan.

Mutta varmuudella sanon että ihminen synnyttää valtavasti hirvikärpäsiä tietämättään.

• pahkura-mamma

Varaa aika ihmeessä osaavalle fysiatrille. Et kerro venytteletkö lihaksiasi säännöllisesti?

Minulla myös noita arkoja muhkuroita käsivarsissa jne. Olen ajatellut niiden olevan lihasten kireydestä johtuvia "kovettumia". Kun lihakset saadaan pehmenemään venyttelyllä, myös säryt, rutinat ja pahkurat häviävät pikkuhiljaa. Sinnikästä ja pitkäjänteistä venyttelyä, niin hyvää hiljaa tulee:)

Paras kuitenkin käydä näyttämässä lääkärille, niin asia varmistuu!

• .............................

Moikka! Ihan kuin olisin omaa tekstiä lukenut. Olen vain muutaman vuoden sinua vanhempi, mutta mulla on ihan samat oireet, paitsi että minulla on skolioosi, ja krooninen kipu yläselässä, ei alaselässä.
      Mullakin on ongelmat kestäneet vuoden verran.

Tuntuu, että masennus alkaa pikkuhiljaa hiipiä mieleen. Olen alkanut saada paniikkikohtauksia tunneilla (olen opiskelija), eikä pienin syy niihin ole juuri nuo oireet, jotka sinäkin mainitsit: kuristava tunne, ei saa henkeä kun paikat on niin jäykät ja kipeät ettei rintakehä liiku tarpeeksi, rintakipu jne. Fyysiset oireet aiheuttaa mulle paniikkikohtauksia julkisilla paikoilla ja paniikki taas lisää fyysisiä oireita.
      Kaikkein inhottavinta on se, kun niskat on niin jumissa, että kasvoissa ja kielessä tuntuu kipua ja tuntohäiriöitä. Niistä vasta paniikkiin menenkin.

Ei niitä vihlaisuja tarvitse pelätä. Ei siellä päässä mikään verisuoni katkea, vaikka se siltä tuntuukin. Niistä jumituksista se vaan johtuu. Välillä voi viiltää niin ilkeästi, että silmät menee kiinni.

Nuo patit, joista kerroit, ovat todennäköisesti niinsanottuja triggeripisteitä, eli sellaisia kuona-aine kerääntymiä lihaksissa. Ne aiheuttavat mm. kipua. Kun painat sellaista pattia, niin se tekee kipeää ja kipu heijastaa myös muualle. Mulla esim. kun painan pattia hartiassa, niin tunnen viiltävää kipua ohimolla. Kiropraktikon hoitaa niitä pisteitä juuri painelemalla niitä. Se parantaa lihasten aineenvaihduntaa. Voi tietysti olla, että kyse on jostain muustakin... Mutta tuskin vakavammasta.

Olen itse käynyt vuoden aikana kymmeniä kertoja kiropraktikolla, naprapaatilla ja kansanparantajalla, mutta olen saanut niiltä vain hetkellistä apua, jos sitäkään. Se on aika kallista puuhaa, mun vähän rahat meni siihen. Kyllä sitä kuitenkin kannattaa kokeilla, jos vaikka saat avun.

Joku jo mainitsikin venyttelyn. Se on ehdottoman tärkeää! Olen nyt venytellyt koko kroppaa joka päivä vuoden ajan, ja se todella parantaa oloa ja rentouttaa. Mutta sitä täytyy tehdä joka päivä lopun elämää.

Siihen kuristavaan tunteeseen kaulalla ei oikein auta muu kuin liikunta, esim. sauvakävely ja niskajumppa venyttely. Sauvakävelemään ei nyt pääse, mutta niskajumppaa varmaan pystyt tekemään. Pyydä ohjeet joltain hyvältä fysioterapeutilta. Muista, että pelkkä venyttely vain pahentaa oireita, koska niska on lievässä inflammaatiotilassa ja vain ärtyy siitä entisestään. Ensin siis jumppa, joka saa veren kiertämään, ja sitten vasta venytykset. Kunnon niskajumpan jälkeen päässä on tosi hyvä olo ja veri kiertää.

Muu selkä ja hartiat varmaan tykkäisivät punttijumpasta. Sitä 15 min. päivässä kuukauden verran, niin pitäisi auttaa edes vähän.

ja sitten kun van pysyty, niin aloita sauvakävely. Selkä tarvitsee pitkäkestoista dynaamista liikuntaa. Jos veri ei kierrä niin aineenvaihdunta ei pelaa, eikä selkä silloin parane.

Noista omista oireistani vielä sen verran, että ne on nyt pahoja, koska muun sairastelun takia olen joutunut olemaan pitkään ilman liikuntaa. Olen itsekin menossa leikkaukseen :( Kun siitä selviän niin aloitan taas liikunnan, mikä on ainoa apu selkäoireisiin pitkällä tähtäimellä.

• ja seisoo

täs ittelläkin, järki meinaan, särkyjä on ollut kauan ja patteja,
      eiköhän kaikki kuitenkin johdu siitä että kroppa tarvii liikuntaa ja taas liikuntaa, Ihmisen pitää liikkua. Verenkierto huononee, nuo patit ovat yksi merkki siitä, yleensä patit eivät ole vaarallisia,
      mutta itse lähtisin lääkärin kautta liikkeelle,

sieltä saa kouraan lähetteen fysikaaliseen hoitoon. Hierontaa selälle, ja sillain,
      mitäs tarkoitit tuolla "riuhtomassa käsiä" ? Minulla tulee usein sellaista, että pitää käsiä tai jalkoja aivan kuin venyttää pidemmiksi, poispäin kehosta, SE auttaa. Tarkoititkohan samaa ?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      65
      4190
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3969
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3482
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2893
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2719
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2522
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2134
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1216
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      145
      1157
    10. Mitä ajattelet

Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1006
    Aihe