Meille umpeutuu siis avioeron ensimmäinen vaihe pian ja minulle on edelleen epäselvää pitääkö jokin virallinen ositus tehdä. Meillä ei ole enää yhteistä omaisuutta/velkaa (asunto ja kesämökki myytiin), molemmilla on omat autot ja omat uudet asuntolainat. Mistä siis ositus tulee tehdä, jos sellainen pitää tehdä? Voiko asiakirjan laatia luotettavasti itse? Minne se tulee toimittaa?
Olisin todella iloinen, jos joku osaisi vastata näihin kysymyksiin!
Osaisiko joku vastata näihin kysymyksiin...
4
866
Vastaukset
- periaatteessa täytyy
tehdä virallinen ositus, ainakin verottaja ja teidän myöhemmät velkojanne voivat sitä vaatia.
Ositus voi olla suullinenkin, kuten teidän tapauksessanne on, mutta sitä voi olla vaikea viedä verottajalle yms. tahoille, jos tarve tulee. Kannattaa siis tehdä se myös kirjallisena.
Sinänsä ositus on vapaamuotoinen ja sopimusperusteinen oikeustoimi, eli vain teidän kahden välinen ja jos ei haeta velkojansuojaa, ei itse paperia tarvitse rekisteröidä mihinkään. - ok ok ok ok
Olen eronnut 10 vuotta sitten. Homma oli täysin selvä avioehdon vuoksi. Mitään virallista ositusta ei koskaan tehty - vain suullinen.
Ei ole mitään pakkoa tehdä ositusta mutta hyvin suositeltavaa. Teillä kuulostaa olleen omaisuutta. Ositus tehdään siitä omaisuudesta joka teillä oli ensimmäisen vaiheen vireille tullessa.
Kuulostaa, että olette käytännössä saaneet ositettua omaisuutenne. Luetteloikaa omaisuutenne, kirjoittakaa se miten olette sen jakaneet keskenänne paperille ja nimet todistajineen alle. Osituksen saa soputapauksessa varsin vapaasti sopia miten kummallekin vain sopii. Kannattaa kuitenkin varmistaa ettei tarkoittamattaan tee sellaista ositusta jossa verottaja katsoo syntyneen verotettavia tapahtumia. Tavanomaisin veroseuraamuksia tuova lienee, että jompi kumpi ottaa uutta lainaa ostaakseen jonkin yhteisen talon puolikkaan...
Ositussopimusta ei tarvitse toimittaa mihinkään mutta jos jommalla kummalla oli lainoja niin kannattanee rekisteröidä maistraattiin. Niin ja kannattaa laittaa sinne se molempien sitoutuminen olemaan moittimatta sopimusta jälkeenpäin... siis suosittelen tarkistamaan ammattilaisella mikäli omaisuutta oli yhtään enempää...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä692010- 1291396
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1321363- 1431082
- 103932
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten348868Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82754Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50673Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67664