mitä olette mieltä ajatuksistani, lyhykäisyydessään;
kyseenalaistan Raamatun tekstejä koska ymmärtääkseni siihen on lisäilty ja poistettu tekstejä ajan kuluessa ja kuitenkin ihmisethän näitä asioita on tehnyt ja ehkä niitä on muuteltu just ajan hengen "korkeimpien herrojen" maun mukaan ja toisekseen yhden saman lauseenhan joka ihminen voi ymmärtää niin eri tavoilla riippuen just aikakaudesta jolloin elämme tai ihan omista taustoista ja ajatusmaailmasta johtuen.
Entä sitten ajatus siitä että mielestäni me kaikki palvomme loppujen lopuksi samaa Jumalaa/kaikkivaltiasta uskonnosta riippuen mutta vain eri tavoin.
Itse ajattelen että Raamattu on paras tulkita tunteella joka päällimäiseksi jää mieleen kokonaisuutena
eli omasta mielestä aika pitkälle pääsee olemalla hyvä ihminen toiselle rakastaa muita ja pyrkimään kasvamaan henkisesti ihmisenä ja ennenkaikkea olemalla suvaisteva ihmisä kohtaan tämä on asia joka mielestäni puuttuu monilta "vanhan kansan uskovaisilta"
KÄyn sillointällöin kirkossa ja seurakunnan perhekerhoissa lapsieni kanssa mutta en edes uskalla puhua omista ajatuksistani ääneen koska luulen että minua ei siellä hyväksyttäisi. Mitä mieltä olette onko maailmassa ketään samoin ajattelevaa ja mihin minä sitten uskossani kuulun?
Kertokaapa
9
290
Vastaukset
"ymmärtääkseni siihen on lisäilty ja poistettu tekstejä ajan kuluessa"
Todennäköisesti teksti on varsin hyvin säilynyt ja jos jotakin on lisätty tai poistettu se ei ilmiselvästikään vaikuta olennaisesti ydinsanomaan. Kuolleen Meren kirjakääröjen Jesajakin oli lähes identtinen sen kanssa, mitä on vuosadasta toiseen roikotettu Raamatun lehdillä.
"yhden saman lauseenhan joka ihminen voi ymmärtää niin eri tavoilla riippuen just aikakaudesta jolloin elämme tai ihan omista taustoista ja ajatusmaailmasta johtuen"
Tätä tuskin kukaan kieltää. Siksihän meillä on eri oppisuuntauksia kristinuskossa ja kaikissa muissakin uskonnoissa.
"Entä sitten ajatus siitä että mielestäni me kaikki palvomme loppujen lopuksi samaa Jumalaa/kaikkivaltiasta uskonnosta riippuen mutta vain eri tavoin."
No ihan kaunis ajatus ja äskettäin jopa presidentti Bush sanoi muslimienkin palvovan samaa Jumalaa. Näen asian siten, että eri uskonnoissa saatetaan rehellisesti toki pyrkiä yhden ja saman Korkeimman löytämiseen mutta käsittääkseni kristinuskossa tuo Suuri tuntematon astuu alas ihmisten keskelle ja tämä on se joka sen muista uskonnoista erottaa. (kts. Apostolien teot 17:18-31)
"Itse ajattelen että Raamattu on paras tulkita tunteella joka päällimäiseksi jää mieleen kokonaisuutena "
Siihen suuntaan viittasin jo tuossa alussa. Lisäisin toki sen, että vasta Pyhä Henki avaa tekstin lukijalle paremmin.
"...pyrkimään kasvamaan henkisesti ihmisenä..."
Henkinen kasvu ja pyhittyminen on tärkeää Raamatunkin mukaan.
"...en edes uskalla puhua omista ajatuksistani ääneen koska luulen että minua ei siellä hyväksyttäisi..."
Tiedän tunteen. :D- l-h
Entä sitten ajatus siitä että mielestäni me kaikki palvomme loppujen lopuksi samaa Jumalaa/kaikkivaltiasta uskonnosta riippuen mutta vain eri tavoin////
juttelin taannoin tyokaverini[hindu] samasta asiasta
han sanoi samoin ,kun sina.
kysyin onko jumalallasi poika,jonka nimi on Jeesus,
han sanoi ei ole,totesin meidan palvelevan eri jumalaa,han myonsi niin olevan.- Minä mietin
Ajattelen että Jeesus on suuri profeetta joka oli päässyt pitkälle henkisyydessään eli voisi verrrata esim joogaguruihin jotka myös ovat pitkällä henkisyytensä kanssa lähempänä Jumalaa luopouessaan monista itsekkyys ja maallisista tarpeista jne..ja kaikkihan me ollaan Jumalan luomia lapsia,..
- j-n
taannoin työkaverini (juutalainen) kanssa samasta asiasta.Kysyin onko jumalallasi poika,jonka nimi on Jeesus,
hän sanoi ei ole,totesin meidan palvelevan eri jumalaa,hän myönsi niin olevan. Olin itsekin tiennyt sen jo aiemmin. - LEARSI
Minä mietin kirjoitti:
Ajattelen että Jeesus on suuri profeetta joka oli päässyt pitkälle henkisyydessään eli voisi verrrata esim joogaguruihin jotka myös ovat pitkällä henkisyytensä kanssa lähempänä Jumalaa luopouessaan monista itsekkyys ja maallisista tarpeista jne..ja kaikkihan me ollaan Jumalan luomia lapsia,..
Jeesuskin oli ihminen ja hänen palvomisensa Jumalana ei ole oikein. Jos hän sanoikin olevansa
tie, totuus ja elämä, uskon hänen tarkoittavan opettamaansa asiaa enemmän, kuin hänen palvomistaan henkilönä. Samat opetukset löytyvät kyllä myöskin VT:n puolelta, joten mitään radikaalia uutta siinä ei ole.
Jokainen joutuu kantamaan oman ristinsä ja kulkemaan vihkimys erämaan kautta oppiakseen tuntemaan Jumalan suuruuden. Kun se tietoisuus
saavutetaan, niin ristin kantaminen kuin erämaa vaelluskin muuttuvat ymmärryksen kautta siunaukseksi. - maailmassa
j-n kirjoitti:
taannoin työkaverini (juutalainen) kanssa samasta asiasta.Kysyin onko jumalallasi poika,jonka nimi on Jeesus,
hän sanoi ei ole,totesin meidan palvelevan eri jumalaa,hän myönsi niin olevan. Olin itsekin tiennyt sen jo aiemmin.niinkuin mannaryyneja mannaryyni laivassa-- aika monta
- _Mervi_
>> ymmärtääkseni siihen on lisäilty ja poistettu
>> tekstejä ajan kuluessa
Hmm. Tuolle ajatukselle on vaan aika vaikea löytää perusteluja, kun todisteita sille on paljon, että Raamatun tekstit on pysyneet kautta vuosisatojen samana. Esim. nykyinen suomalainen Raamatun käännös on tehty varhaisimmista säilyneistä papyrus fragmenteista, ja ne ovat todella vanhoja. Ja niiden kuvat netissä nähtävillä.
>> Mitä mieltä olette onko maailmassa ketään
>> samoin ajattelevaa ja mihin minä sitten
>> uskossani kuulun?
Kanssasi samoin ajattelevia on varmaan miljoonia, ja sitä kutsutaan "yleisuskonnollisuudeksi". Kukaan ei siis todellakaan ei ylläty, vaikka sanoisit noi ajatukset ääneen :)
Mutta kannattaa lueskella, vaikkapa Johanneksen evankeliumista, sitä mitä Jeesus opetti. Hänen opetuksensa ovat nimittäin hyvä oman miettimisen haastaja!
Sitten yksi hyvä kirja on nimeltään "Epäilijän kirjeet". Kantsii lainata kirjastosta.
Tuollaisten kirjojen avulla joutuu hiukan ponnistelemaan, kun muutoin - itsekin huomaan, että laiskistuu henkisesti, ja ajattelu alkaa kiertää kehää.- Minä mietin
Olen kyllä lukenut Johanneksen evankeliumia ja Raamattua yleensä, oikeastaan se kyllä varmistaa omia ajatuksia yleisellä tasolla mutta kuitenkin sekoittaa jos kaikkea jää miettimään koska siellä on päällekkäisyyttä ja vielä enemmän ajatus siitä että moni eri ihminen on niitä kirjoitellut ja "pyöritellyt" ja omasta mielestä Jeesuksen sana paremminkin vertauskuvillaan varoittelee kaikenlaisesta...mutta välillä tuntuu että onkohan tuo nyt Jeesuksen sanomaa jne..ja se että joku voi neuvoa ja "määrätä" millä tavalla minun pitäisi jostakin asiasta olla mieltä siis tarkoitan että millä oikeudella joku voi sanoa että sinun pitää ajatella näin ja näin. Esim. kun kirkossa käy on pää vielä enemmän ymmällään Kristinuskosta koska joku (pappi) hokee kuinka kauheita me/te ihmiset olemme. Olen ymmärtänyt Raamatusta että ei tarkoitus olekaan että kukaan meistä ihmisistä voisi olla täydellinen.
- näet
Minä mietin kirjoitti:
Olen kyllä lukenut Johanneksen evankeliumia ja Raamattua yleensä, oikeastaan se kyllä varmistaa omia ajatuksia yleisellä tasolla mutta kuitenkin sekoittaa jos kaikkea jää miettimään koska siellä on päällekkäisyyttä ja vielä enemmän ajatus siitä että moni eri ihminen on niitä kirjoitellut ja "pyöritellyt" ja omasta mielestä Jeesuksen sana paremminkin vertauskuvillaan varoittelee kaikenlaisesta...mutta välillä tuntuu että onkohan tuo nyt Jeesuksen sanomaa jne..ja se että joku voi neuvoa ja "määrätä" millä tavalla minun pitäisi jostakin asiasta olla mieltä siis tarkoitan että millä oikeudella joku voi sanoa että sinun pitää ajatella näin ja näin. Esim. kun kirkossa käy on pää vielä enemmän ymmällään Kristinuskosta koska joku (pappi) hokee kuinka kauheita me/te ihmiset olemme. Olen ymmärtänyt Raamatusta että ei tarkoitus olekaan että kukaan meistä ihmisistä voisi olla täydellinen.
////.mutta välillä tuntuu että onkohan tuo nyt Jeesuksen sanomaa jne..ja se että joku voi neuvoa ja "määrätä" millä tavalla minun pitäisi jostakin asiasta olla mieltä siis tarkoitan että millä oikeudella joku voi sanoa että sinun pitää ajatella näin ja näin./////
Evankeliumin aikaansaaman uskon ydin onkin ihmisessä yksilönä.
Me olemme alamaisuussuhteessa ihmisiin VAIN niillä siteillä, jotka laki säätää ja mihin itse suostumme.
Tämä on se lähtötilanne. Tuo tilanne täytetään sallimalla Jumalan itsensä olla opettajana Sanansa kautta. Rukoile ennen Raamatun lukuasi, että saisit itsellesi sitä hengellistä ruokaa, joka on tarkoitettu sinulle itsellesi.
Henkilökohtaisuus ei ole egoismia kun meillä on annettuna valta kaikkein korkeimmalle.
Kasvu hengelliseen ymmärtämiseen on hidasta mutta kuitenkin huomaat sitä itsessäsi tapahtuvaksi koko ajan. Kaikki, joille Herra avaa sanaansa, ovat JUmalan lapsia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?944151- 262268
- 2002126
Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia
Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell1011942PoIiisi jahtasi mopopojan hengiltä
Toivottavasti on s i n i v u o k k o nyt ylpeä itsestään, kun ajatti teinin päin lyhtypylvästä. https://w3911732- 1431329
Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka
Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale1001249Et halua kohdata niitä tunteita ja asioita, joita minä herätän sisälläsi
Vastustelet. Yrität esittää, että kaikki on hyvin. Leikit perhettä.321045Miksi epäilit kaivattusi kiinnostuneen
Juuri sinusta? Mihin piirteisiin hän aikanaan saattoi sinussa ihastua? Olivatko ne yhtään samoja asioita joihin itse iha72956Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?
Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?78815