Jotkut täällä palstalla ovat lietsoneet vihaa ja huhuja siitä, kuinka nämä ympäristöradikaalit, esim. Pentti Linkola, kannattaisivat tällaista Jokelan tragedian kaltaista väkivaltaa väestönräjähdyksen lieventämisen nimessä. Pentti Linkola itse kertoi Turun Sanomille, ettei hän hyväksy tapahtunutta, koska ei usko sen takana olleen mitään oikeaa filosofiaa. Hän kertoi, että teko olisi ollut paljon suurempi ja suunnitellumpi, jos sen takana olisi ollut samanlaisia aatteita joita Linkola kannattaa.
Täällä myös syytettiin Pekan äitiä, joka kuuluu Linkolan kanssa syväekologisen Elonkehä-lehden toimitukseen. Elonkehä kuitenkin ilmoiti blogissaan, että se ei missään nimessä hyväksy tapahtunutta, ja että sen julistamista kahdeksasta teesistä joitain on ymmärretty väärin. Esim. se, jossa kehoitetaan vähentämään maapallon väkilukua olennaisesti.
http://elonkeha.blogspot.com/2007/11/jokelan-tapahtumat.html
Elonkehä-yhdistys tuomitsee kaiken ihmisiin kohdistuvan väkivallan vaikka se tapahtuisi luonnonsuojelun nimissä, mistä tässä tapauksessa ei edes ollut kyse.
Jokelan tapaus Elonkehän näkökulmasta
29
8595
Vastaukset
- Köntys
Vai sanoi Linkola:- Hän kertoi, että teko olisi ollut paljon suurempi ja suunnitellumpi, jos sen takana olisi ollut samanlaisia aatteita joita Linkola kannattaa.-
Muistaakseni lehti kertoi vielä Linkolan tuhahtaneen.
En minä Linkolaa syytä mutta pysykää asiassa!
Teidän opeistanne saa irti mitä sairas mieli halajaa.
Huu-Haata!- kaikkea kivaa.
Ihan terveetkin.....
- sekin
kaikkea kivaa. kirjoitti:
Ihan terveetkin.....
Mitäs sitten seuraavaksi vouhotettais?
- Jos sillä nyt mitään merkit...
Linkola oli myös suurin ideologinen vaikuttaja Pekka Uviselle. Se ei tietenkään tee tee Linkolasta mihinkään syyllistä siltä osin.
- ilman alatyyliä
Tsekkasin linkin. Yksi lause siellä kuului: "Jokelan surmatyöntekijän kirjoituksiksi sanottuja tekstejä ei oltu kopioitu Elonkehä-lehden sivuilta."
En voi mitään sille, että näissä konteksteissa ilmaisu SANOTTUJA haiskahtaa oudolta ja tuo uuden näkökulman tragediaan. Kopioitu? Ettäkö PEA:n manifestit eivät olisikaan olleet hänen kynästään ja päästään? Aivan kuin rivien välistä antaisitte ymmärtää, että "tiedätte" tekstien olleen kopioituja, mutta kiellätte niiden olevan lähtöisin teiltä.
Jos on jotain vinkkiä, mistä PEA olisi näitä voinut "kopioida", ehkä se tulisi saattaa tutkijoiden tietoon.- kuuluu lähinnä
palstalle: Salaliittoteoriat.
- tämän viestisi?
kuuluu lähinnä kirjoitti:
"Juttusi kuuluu lähinnä palstalle: Salaliittoteoriat."
Taisit eksyä väärään ketjuun. - Lue vaikka
tämän viestisi? kirjoitti:
"Juttusi kuuluu lähinnä palstalle: Salaliittoteoriat."
Taisit eksyä väärään ketjuun.rivien
välistä. - ymmärtänyt ironiaa
kuuluu lähinnä kirjoitti:
vaan luit rautalankana tämän lauseen: "Jos on jotain vinkkiä, mistä PEA olisi näitä voinut "kopioida", ehkä se tulisi saattaa tutkijoiden tietoon."
No, suon anteeksi.
Olisin suonut myös, että Elonkehä-ihmisen kanssa olisi saanut keskustella ihan asiallisesti, ilman noita peräpeilauksia. Mutta tätähän tämä, nykysuomea 24/7. Ei ihme, että niin monella on niin paha olla. - Enkä syyllinen
ymmärtänyt ironiaa kirjoitti:
vaan luit rautalankana tämän lauseen: "Jos on jotain vinkkiä, mistä PEA olisi näitä voinut "kopioida", ehkä se tulisi saattaa tutkijoiden tietoon."
No, suon anteeksi.
Olisin suonut myös, että Elonkehä-ihmisen kanssa olisi saanut keskustella ihan asiallisesti, ilman noita peräpeilauksia. Mutta tätähän tämä, nykysuomea 24/7. Ei ihme, että niin monella on niin paha olla.tuohon "peräpeilaukseen".
Onneksi sinä autat parhaasi mukaan pahoinvoivia ihmisiä. - on varsin paljon
Enkä syyllinen kirjoitti:
tuohon "peräpeilaukseen".
Onneksi sinä autat parhaasi mukaan pahoinvoivia ihmisiä.Mitenköhän sinua muka loukkasin?
En sinua peilihemmoksi väittänyt, en elonkehäläiseksikään. Oikaisin vain yhdessä ja samassa viestissä sinun väärinlukemisesi ja tervehdin pyrstötähteä.
Ja pahoittelin täällä vellovaa vihaa. - oikaista mahdollisesti
on varsin paljon kirjoitti:
Mitenköhän sinua muka loukkasin?
En sinua peilihemmoksi väittänyt, en elonkehäläiseksikään. Oikaisin vain yhdessä ja samassa viestissä sinun väärinlukemisesi ja tervehdin pyrstötähteä.
Ja pahoittelin täällä vellovaa vihaa.syntyvän väärinkäsityksen, kun tuo peilaaja otti melkeinpä minun nickini käyttöön: minä se en pyllistänyt elonkehäläiselle.
Hei vaan ja anteeksi kaikille! Halusin vain keskustella. - jos tähän menty
on varsin paljon kirjoitti:
Mitenköhän sinua muka loukkasin?
Ja pahoittelin täällä vellovaa vihaa.The Timesin mukaan suomalaiset ovat korvanneet ihmissuhteensa teknologialla...ja kun taso on Goatsea, niin voi helvetti kuinka alas me ollaan vajottu.
- kirjoitti:
------------------------------------
Me elämme
Kirjoittanut: Phaedra 12.11.2007 klo 02.07
syntiinlangenneessa kirotusssa maailmassa ja tahto pahaan on osa meitä. Meille on kuitenkin annettu vapaus valita oikean ja väärän välillä.
Jumala haluaa pelastaa meidät täältä, siksi Hän syntyi ihmiseksi ja kuoli meidän puolestamme ja maksoi ristinkuolemallaan syntivelkamme, jottei meidän tarvitsisi vielä joutua kadotukseenkin syntiemme tähden. Jeesus on lunastanut meidät kaikki, meidän tarvitsee vain tarttua Hänen käteensä, joka haluaa pelastaa meidät, auttaa ja rakastaa meitä.
------------------------------------------------
Minä vastaan:
Kaunista tekstiä, joka ei kuitenkaan vastannut kysymykseeni.
Jumala siis korjaa ja eheyttää pahojen tekojen jäljet. Mutta eikö hän voi noita pahoja tekoja estää?- Phaedra
jo vastauksessani. Tämä maailma on syntiinlangenneesa tilassa, taipumus pahaan on osa meitä, me voimme kuitenkin valita hyvän ja pahan väliltä.
Jos Jumala estää kaiken pahan, niin silloin hän vie meiltä myös kaiken vastuun valita hyvän ja pahan väliltä ja sellaiseksi hän ei meitä luonut.
Tämänkin Jokelan tragedian tarkoitus on myös herättää, jotta emme joutuisi vielä suurempaan pahuuteen. Sääli vain, että syitä ei haluta nähdä tai etsiä. - Jumala antoi
Phaedra kirjoitti:
jo vastauksessani. Tämä maailma on syntiinlangenneesa tilassa, taipumus pahaan on osa meitä, me voimme kuitenkin valita hyvän ja pahan väliltä.
Jos Jumala estää kaiken pahan, niin silloin hän vie meiltä myös kaiken vastuun valita hyvän ja pahan väliltä ja sellaiseksi hän ei meitä luonut.
Tämänkin Jokelan tragedian tarkoitus on myös herättää, jotta emme joutuisi vielä suurempaan pahuuteen. Sääli vain, että syitä ei haluta nähdä tai etsiä.tuon tragedian tapahtua, jotta heräisimme.
Pekka toimi osaltaan uhrina kuten Jeesus aikoinaan. Samoin nuo 8 surmattua ovat marttyyreja uskonnollisessa mielessä.
- kirjoitti:
-------------------------------------------------
Jumala
Kirjoittanut: Phaedra 12.11.2007 klo 02.25
päättää elämästä ja kuolemasta. Jumala antaa ja Jumala ottaa.
-------------------------------------------------
Minä vastaan:
Ei siis toinen ihminen, eikä Saatana. Jumala siis päätti näiden uhrien elämästä; ei Linkola, ei Pekka, ei Saatana....- Phaedra
Jumalalla on kaikki valta, ei vapauta ihmistä vastuusta, tekojensa ja etenkään pahojen tekojensa seurauksista.
Jumalalla on myös tuomiovalta. - Siis Jumala
Phaedra kirjoitti:
Jumalalla on kaikki valta, ei vapauta ihmistä vastuusta, tekojensa ja etenkään pahojen tekojensa seurauksista.
Jumalalla on myös tuomiovalta.olisi myös voinut halutessaan pelastaa Jokelan viattomat uhrit?
- Laika62
Erityistä Jokelan tapauksessa on mielestä Pekka-Erik Auvisen äiti Mikaela Vuorio ja hänen "ehdottomat "mielipiteensä.
www.mikaelavuorio.fi
Mikaela Vuorio kertoo hyvin selvästi ihailevansa Linkolaa ja esittelee varsin ahdasmielistä viherfilosofiaansa.
En tiedä minkälainen tuki ja turva on/oli äidistä, joka on ehdoton radikaali ekovihreä-ajattelija. Vaikuttaa kylmältä ja itsekkäältä viherekoradikaali-linkola asioille omistautuneelta henkilöltä.
Miten näin sivistynyt äiti ei ole huomannut, että oma poika/perheenjäsen omistautuu aseille ja tietyn (koulusurmaajien) yhteisön sananviejäksi, syö masennuslääkkeitä ja käy ampumaharhoituksissa.
Kantaa myös asetta. Luulisi että kotona ase, masennuslääkkeet ja väkivaltaiset/itsetuhoiset mielipiteet huomataan. Eikö heidän kotona ole keskusteltu ja tarkkailtu nuoren ihmisen kehitystä,
Onko viherpiipertäjäradikaali äiti ja papa Auvinen itsekin oman narsisminsa ja atteidensa pauloissa?
En halua tuomita ketään. Ihmettelen kovasti kodin ilmapiiriä ja vaikutusta kyseisen surmaajan elämän kehitykseen...- Vitsi?
Miksi sitten tuomitset?
Toivottavasti sinä onnistut elämään läpi elämän täydellisenä. - Maailmankatsomuksia on kaik...
Linkola todellakin tuomitsee ihmislajin, koska se on ottanut vallan Maapallon ekosysteemissä ja horjuttanut sitä vuosisatoja. Kaikki me näemme, että hän on oikeassa: ekokatastrofeja siellä täällä pienessä mittakaavassa ja suuren katastrofin ainekset ovat ilmastonmuutoksen myötä kasvaneet. Linkolan ehdottamat keinot tasapainon palauttamiseksi ovat fasistisia, mutta hän ei itse ole koskaan ryhtynyt fasistiseen toimintaan. Vuorion edustama liike ei myöskään ole fasistinen ja pasifismi on yksi sen tunnusmerkki, vaikka se tuomitsee ihmislajin toiminnan Maapallolla.
Mistä sinä tiedät, mitä perheessä on huomattu ja tehty? Onko sinulla kokemusta siitä, miten mieli hajoaa ja murtuu ja miten vaikeaa läheisten on sitä havaita, hoitoon ohjaamisesta puhumattakaan. Ja minne ohjata, kun paikkoja ei ole. Ainakin jonkinlaisessa avohoidossa ampuja oli, koska söi psyykenlääkettä. Mitä sinä tiedät sairastuvan ihmisen läheisten ahdingosta ja siitä, kun ei tiedä, onko kyse harhaisen ihmisen mahtailusta vai elämän monimutkaisuudesta hdistuneen nuoren purkauksesta?
Olet varmaan seurannut tiedotusvälineitä. Ampuja oli puhunut edellisenä päivänä terveen nuoren tavoin tulevasta asepalveluksesta, ollut juttelemassa niitä näitä kesätöissä kaverinsa kanssa jne. Samaan aikaan vakava persoonallisuushäiriö oli kehittymässä räjähdyspisteeseen ja jakautunut persoonallisuus eli internetissä toista elämää. Asiat eivät ole mustavalkoisia. - Tieteilijä
Maailmankatsomuksia on kaik... kirjoitti:
Linkola todellakin tuomitsee ihmislajin, koska se on ottanut vallan Maapallon ekosysteemissä ja horjuttanut sitä vuosisatoja. Kaikki me näemme, että hän on oikeassa: ekokatastrofeja siellä täällä pienessä mittakaavassa ja suuren katastrofin ainekset ovat ilmastonmuutoksen myötä kasvaneet. Linkolan ehdottamat keinot tasapainon palauttamiseksi ovat fasistisia, mutta hän ei itse ole koskaan ryhtynyt fasistiseen toimintaan. Vuorion edustama liike ei myöskään ole fasistinen ja pasifismi on yksi sen tunnusmerkki, vaikka se tuomitsee ihmislajin toiminnan Maapallolla.
Mistä sinä tiedät, mitä perheessä on huomattu ja tehty? Onko sinulla kokemusta siitä, miten mieli hajoaa ja murtuu ja miten vaikeaa läheisten on sitä havaita, hoitoon ohjaamisesta puhumattakaan. Ja minne ohjata, kun paikkoja ei ole. Ainakin jonkinlaisessa avohoidossa ampuja oli, koska söi psyykenlääkettä. Mitä sinä tiedät sairastuvan ihmisen läheisten ahdingosta ja siitä, kun ei tiedä, onko kyse harhaisen ihmisen mahtailusta vai elämän monimutkaisuudesta hdistuneen nuoren purkauksesta?
Olet varmaan seurannut tiedotusvälineitä. Ampuja oli puhunut edellisenä päivänä terveen nuoren tavoin tulevasta asepalveluksesta, ollut juttelemassa niitä näitä kesätöissä kaverinsa kanssa jne. Samaan aikaan vakava persoonallisuushäiriö oli kehittymässä räjähdyspisteeseen ja jakautunut persoonallisuus eli internetissä toista elämää. Asiat eivät ole mustavalkoisia.Itse olen jo jonkin aikaa pelännyt Jokelan kaltaisen murhenäytelmän tapahtumista. Olen vuosia tukka pystyssä lukenut Linkolan fasistisia kirjoituksia, joissa hän korottaa itsensä ja hengenheimolaisensa yli-ihmisen asemaan natsien ja kommunistidiktaattorien tapaan. Heidän mielestään me muut ali-ihmiset haaskaamme vain luonnonvaroja ja meidät pitäisikin pikimmiten eliminoida, esim. sodilla tai taudeilla. Pekka-Eric ryhtyi vain toteuttamaan tätä fantasiaa, jota hän esim. nettikirjoituksissaan ihaili.
Itse pidän äärivihreiden väitteitä ihmisen luonnolle aiheuttamista ekokatastrofeista liioittelluna. Esim. ihmisen aiheuttamaa ilmastomuutosta ei ole pystytty vieläkään tieteellisesti todistamaan, vaikka ihmisille myydään kovaa vauhtia erilaista ilmastokrääsää, kuten ilmalämpöpumppuja ja energiansäästölamppuja. Itse asiassa maapallon keskilämpötila on laskenut viimevuosina ja äärimmäiset sääilmiöt ovat tilastollisesti vähentyneet toisin kuin julkisuudessa jatkuvasti väitetään. - Phaedra
samaa olen pohtinut.
Kasvuympäristö ja linkolalaisuus vaikutti ratkaisevasti Pekan psyykeeseen, niin että tämä ihmishirviö syntyi. Koska perheessä kannatettiin Linkolan fasistista, ihmisyyttä halveksivaa ideologiaa, hälytysmerkit jäivät myöskin näkemättä.
Minusta Linkola pitäisi saattaa edesvastuuseen tästä Jokelan tragediasta, ilman Linkolaa tätä ei olisi tapahtunut. - Jumala päättää
Phaedra kirjoitti:
samaa olen pohtinut.
Kasvuympäristö ja linkolalaisuus vaikutti ratkaisevasti Pekan psyykeeseen, niin että tämä ihmishirviö syntyi. Koska perheessä kannatettiin Linkolan fasistista, ihmisyyttä halveksivaa ideologiaa, hälytysmerkit jäivät myöskin näkemättä.
Minusta Linkola pitäisi saattaa edesvastuuseen tästä Jokelan tragediasta, ilman Linkolaa tätä ei olisi tapahtunut.elämästä ja kuolemasta?
Jumalan työtähän se Linkola vain tekee... - elämästä ja
Tieteilijä kirjoitti:
Itse olen jo jonkin aikaa pelännyt Jokelan kaltaisen murhenäytelmän tapahtumista. Olen vuosia tukka pystyssä lukenut Linkolan fasistisia kirjoituksia, joissa hän korottaa itsensä ja hengenheimolaisensa yli-ihmisen asemaan natsien ja kommunistidiktaattorien tapaan. Heidän mielestään me muut ali-ihmiset haaskaamme vain luonnonvaroja ja meidät pitäisikin pikimmiten eliminoida, esim. sodilla tai taudeilla. Pekka-Eric ryhtyi vain toteuttamaan tätä fantasiaa, jota hän esim. nettikirjoituksissaan ihaili.
Itse pidän äärivihreiden väitteitä ihmisen luonnolle aiheuttamista ekokatastrofeista liioittelluna. Esim. ihmisen aiheuttamaa ilmastomuutosta ei ole pystytty vieläkään tieteellisesti todistamaan, vaikka ihmisille myydään kovaa vauhtia erilaista ilmastokrääsää, kuten ilmalämpöpumppuja ja energiansäästölamppuja. Itse asiassa maapallon keskilämpötila on laskenut viimevuosina ja äärimmäiset sääilmiöt ovat tilastollisesti vähentyneet toisin kuin julkisuudessa jatkuvasti väitetään.kuolemasta.
- Ei kehota
Tieteilijä kirjoitti:
Itse olen jo jonkin aikaa pelännyt Jokelan kaltaisen murhenäytelmän tapahtumista. Olen vuosia tukka pystyssä lukenut Linkolan fasistisia kirjoituksia, joissa hän korottaa itsensä ja hengenheimolaisensa yli-ihmisen asemaan natsien ja kommunistidiktaattorien tapaan. Heidän mielestään me muut ali-ihmiset haaskaamme vain luonnonvaroja ja meidät pitäisikin pikimmiten eliminoida, esim. sodilla tai taudeilla. Pekka-Eric ryhtyi vain toteuttamaan tätä fantasiaa, jota hän esim. nettikirjoituksissaan ihaili.
Itse pidän äärivihreiden väitteitä ihmisen luonnolle aiheuttamista ekokatastrofeista liioittelluna. Esim. ihmisen aiheuttamaa ilmastomuutosta ei ole pystytty vieläkään tieteellisesti todistamaan, vaikka ihmisille myydään kovaa vauhtia erilaista ilmastokrääsää, kuten ilmalämpöpumppuja ja energiansäästölamppuja. Itse asiassa maapallon keskilämpötila on laskenut viimevuosina ja äärimmäiset sääilmiöt ovat tilastollisesti vähentyneet toisin kuin julkisuudessa jatkuvasti väitetään.Ei Linkola kehota ketään tappamaan. Hän toteaa vain, että Maapallon ekosysteemille olisi parempi, että ihmislajin populaatio olisi pienempi eikä anna lajille yhtään enempää arvoa sinänsä kuin muillekaan lajeille. Tästä näkökulmasta hän ei myöskään tunne myötätuntoa ihmislajin kärsimyksiä kohtaan. Jos katsot maailmaa ympärilläsi, niin Linkola on oikeassa. Väitätkö, ettei ihmisen toiminnan seurauksena esim. ilman hiilidioksidipitoisuus ole muuttunut? Katso naapurimaamme luontoa ja mieti Linkolan ajatuksia - yksi laji on hävittänyt muita lajeja huomattavasti. Linkola ei kuitenkana koskaan kehota ketään tekemään yksittäisiä väkivallantekoja. Jokelan koulusurmaajan päässä olivat sekaisin useat folosofiat ja hänen persoonallisuutensa oli rikki. Sellaista ei saa aikaan joku Linkola, vaan kyse on pitkästä prosessista, jossa tunne-elämä on keskeisessä roolissa.
- Laika62
Asiasta ja asioista täytyy pystyä ja osata keskustella niiden oikeilla nimillä. Syyllisten tai syyttömien etsintä on turhaa.
Jokainen vähänkään sivistynyt yksilö tietää, että ihmisen persoonallisuuteen vaikuttavat sekä perimä että ympäristötekijät.
Tarkennan uudestaan. Mielestäni näistä ympäristötekijöistä halutaan nyt vaieta mielummin kuin nostaa ongelma avoimesti esiin. Ketä nämä keskutelut loukkaavat. Jotain You-Tuben väkivaltasta nörttipoika kerhoa vai? Niin kauan kun perheongelmista ja perheen sisällä tapahtuvista negatiivista jännnitteistä vaietaan - saadaan varmasti kohdata samanlaisia tragedioita.
Painotan tässä asiassa: sosiaalisten verkkomedioitten, yhteiskunnan ja koulukiusaamisen vaikutuksia on vatvottu nyt kohta viikon verran. Olisiko aika tarkastella asiaa myös yhdestä erittäin olennaisesta näkökulmasta: Minkälaisessa perheessä asuu sarjamurhaaja perheen tietämättä? Miksi Auvisen perhe ei kommentoi tai pyydä anteeksi uhrien omaisilta?
Olen edelleen puolueeton ja neutraali syysllisen jahtaamisen suhteen. Minua kuitenkin hämmästyttää keskustelun ahdasmielisyys. Tälläisessä tapauksessa on vain häviäjiä.
En henkilökohtaisesti usko mihinkään ääriliikehdintää, demokratian ja ihmisoikeusten vastustajiin. Missioni on ehdottomasti vastustaa ihmisoikeuden loukkajia, rasismia ja häiriintyneitä "school-shooting darvinisteja. - Skitsofrenia ja sen toteaminen
Laika62 kirjoitti:
Asiasta ja asioista täytyy pystyä ja osata keskustella niiden oikeilla nimillä. Syyllisten tai syyttömien etsintä on turhaa.
Jokainen vähänkään sivistynyt yksilö tietää, että ihmisen persoonallisuuteen vaikuttavat sekä perimä että ympäristötekijät.
Tarkennan uudestaan. Mielestäni näistä ympäristötekijöistä halutaan nyt vaieta mielummin kuin nostaa ongelma avoimesti esiin. Ketä nämä keskutelut loukkaavat. Jotain You-Tuben väkivaltasta nörttipoika kerhoa vai? Niin kauan kun perheongelmista ja perheen sisällä tapahtuvista negatiivista jännnitteistä vaietaan - saadaan varmasti kohdata samanlaisia tragedioita.
Painotan tässä asiassa: sosiaalisten verkkomedioitten, yhteiskunnan ja koulukiusaamisen vaikutuksia on vatvottu nyt kohta viikon verran. Olisiko aika tarkastella asiaa myös yhdestä erittäin olennaisesta näkökulmasta: Minkälaisessa perheessä asuu sarjamurhaaja perheen tietämättä? Miksi Auvisen perhe ei kommentoi tai pyydä anteeksi uhrien omaisilta?
Olen edelleen puolueeton ja neutraali syysllisen jahtaamisen suhteen. Minua kuitenkin hämmästyttää keskustelun ahdasmielisyys. Tälläisessä tapauksessa on vain häviäjiä.
En henkilökohtaisesti usko mihinkään ääriliikehdintää, demokratian ja ihmisoikeusten vastustajiin. Missioni on ehdottomasti vastustaa ihmisoikeuden loukkajia, rasismia ja häiriintyneitä "school-shooting darvinisteja.Ilmeisesti sinulla on jokin pakkomielle Auvisen perheestä. Mielen sairastuminen on valitettavasti yhä vain mysteeri, johon vaikuttavat monet tekijät. Geenien ohella ympäristöstä tulee jatkuvasti sekä persoonallisuutta eheyttävää että sitä musertavaa vaikutusta. Skitsofrenia ja persoonallisuuden jakautuminen alkaa hitaasti, saman perheen jäsenistä saattaa sairastua vain yksi, vaikka kaikilla lapsilla on sama kasvatus ja samat virikkeet. Herkkä ja haavoittuvainen on se, joka sairastuu. Nuorem kohdalla perheellä ei ole läheskään niin suurta vaikutusta sairastuneeseen kuin vaikkapa torjuvilla koulutovereilla tai sairaita suuruuskuvitelmia ruokkivalla netillä. Oletko ollut koskaan skitsofrenian kanssa tekemisissä? Tiedätköhän yhtään, millaista peliä ja kamppailua sairastuneen kanssa eläminen on. Toisena hetkenä hän on täysin terve, puhuu normaalisti ja toisena hetkenä aavistat jotain pahaa. Kyse on kuitenkin omasta lapsesta - kuka äiti tai isä ajattelee skitsofreniaa, jos toinen puoli lapsesta toimii vielä täysin terveesti? Kaikkihan me haluamme ajatella omat lapsemme terveinä ja normaaleina.
Olet aika ristiriitainen, kun ensin kerrot, ettet halua etsiä syyllisiä ja sitten peräänkuulutat ampujan perheeltä anteeksipyyntöä. Täällä netissäkö heidän pitäisi pyydellä anteeksi vai lehtien palstoilla? Mitä sinä tiedät heistä ja heidän toiminnastaan surun ja kuoleman keskellä? Et varmasti yhtään mitään, joten jätä heidät rauhaan ja keskity vaikka hankkimaan tietoa mielen vakavasta sairastumisesta.
Ketjusta on poistettu 69 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073225GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431177- 831162
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja531102Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351032- 47899
- 67878
- 53867
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn25864Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862