Kitakarenkaita

vai nastat?

Onko kokemuksia Ducaton käyttäytymisestä kitkoilla vs, nastarenkaat. Jotain pitäisi alle hommata, mutta onko kitkoissa järkeä ympärivuotiseksi renkaaksi?

26

2083

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puskavaanari

      En ole vielä kokeillut mutta harkinnassa on ollut. Käytännössä eniten epäilyttää miten on parin kolmen vuoden päästä kun renkaat vielä olisivat hyvät kesärenkaat mutta talveen urat ovat jo turhan matalat. Pitääkö silti olla kahdet renkaat uudet talvea ja vanhat kesää varten vai pannaanko hyvät kesärenkaat kiertoon jotta saadaan talvikitkat alle?

      Tätä en ole mielessäni oikein vielä pystynyt ratkaisemaan. Kuinkas teillä muilla, onko kokemusta?

    • Kessu !

      Oma kokemukseni puoltaa hyviä nastarenkaita. Tietysti paljaalla asfaltilla ja pakkaskeleillä kitkarenkaat on paremmat.
      Nastarenkaillakin on joskus noussut hiki pintaan kun on joutunut pysähtymään takapainoisella Ducatolla risteykseen, joka on kiillottunut liukkaaksi muiden jäljiltä. Varsinkin jos joutuu pysähtymään pieneen vastamäkeen, jolloin etupyörät kevenevät lisää, ja vedon kytkeminen siirtää painoa vielä enemmän takapyörille. Lisäksi talviajossa matkailuautolla on monta muuta tapahtumaa, milloin kaikki mahdollinen kitka minkä renkaista vain saa irti on tarpeen.
      En oikeastaan ymmärrä minkä vuoksi matkailuautoon pitäisi laittaa alle kitkarenkaat, ellei sitten aio lähteä Keski-Eurooppaan talvireissulle.

      • Täytyy myöntää Kessun olevan varsin oikeassa varsinkin mäkilähtöjen suhteen. Arvelisin kuitenkin pärjättävän myös kitkoilla jos aina saa valita kelin mihin lähtee. Pientä harkintaa suosittelen kuitenkin ja toivon kokemusta omaavien mielipiteitä.


    • ja nastarengas

      On paras yhdistelmä. Kitkarenkaalla pärjää joten kuten pakkasella ja lumisella tiellä, mutta jos lämpö menee 0:n lähelle,ja tie on jäinen on nasta ainoa oikea. Kehä 1 sisällä kun tie on aina suolattu kitkarenkaalla voi päästä koko talven, samoin pohjoisessa keskitalvella, mutta syksy ja kevät keli on paha,mm.polanne ,nolla -ja suojakelin jäätiköt.
      Nykyiset nastat ovat niin tehottomat, että normaalissa ajossa niitä ei enää huomaa haittaavaksi, mutta antavat ne kuitenkin hätätapauksessa sen pienen tarpeellisen lisäpidon. Lisäksi kitkarenkaan pehmeeä kumi ei tahdo kestää helteitä painon alla,vaan kuluu nopeasti.
      Eli nastat Suomen talveen.

    • on kitkat

      Kitkarenkaat ja hyväksi havainnut.En enää edes harkitse kaksien renkaitten hankkimista.Etuna myös se ettei tarvitse keväällä,eikä syksyllä maksaa renkaitten vaihtotyöstä!

    • kerrohan...

      ...mikä on kitarengas?

    • dethleffs

      Meikä on ajanut vuodesta -87 lähtien kuudella eri m-autolla joissa ensimmäisessä oli nastat ja lopuissa kitkat. Kokemuksesta voin sanoa, etten huoli nastarenkaita rohisemaan mistään hinnasta. Nokian kitkat on ehdoton juttu.

      • kitakat ;)

        meilläkin jo vuosia kesät talvet, selkänojan ja ratin väliin kannattaa panostaa.


      • puskavaanari

        Tuossa jo kitakatti kertoi käyttävänsä ainoastaan kitkoja kesät talvet, entäs sinä?

        Jos kitkat on syksyllä vielä hyvässä kesäkunnossa niin vaihdatko talveksi uudet ja vanhat kiertoon vai ajatko vanhoilla seuraavan kesän ja talveksi uudet. Tätä ei joudu miettimään kesä/nasta yhdistelmällä.

        Paljonko kilometrejä yksillä kitkoilla pääsee? Minulla on nyt 120 000 ajettu yksilla kesirenkailla jotka uusin ensikeväänä (loppu) ja rinnalla on ollut hakkapeliitta nastoilla. Hakkapeliitat ainakin kulutuspinnan kannalta menevät vielä pari talvea. Kesäkiekoilla on ajettu paljon enemmän kuin talvi- kuten on helppo arvata.


      • Nasta kannattaa
        puskavaanari kirjoitti:

        Tuossa jo kitakatti kertoi käyttävänsä ainoastaan kitkoja kesät talvet, entäs sinä?

        Jos kitkat on syksyllä vielä hyvässä kesäkunnossa niin vaihdatko talveksi uudet ja vanhat kiertoon vai ajatko vanhoilla seuraavan kesän ja talveksi uudet. Tätä ei joudu miettimään kesä/nasta yhdistelmällä.

        Paljonko kilometrejä yksillä kitkoilla pääsee? Minulla on nyt 120 000 ajettu yksilla kesirenkailla jotka uusin ensikeväänä (loppu) ja rinnalla on ollut hakkapeliitta nastoilla. Hakkapeliitat ainakin kulutuspinnan kannalta menevät vielä pari talvea. Kesäkiekoilla on ajettu paljon enemmän kuin talvi- kuten on helppo arvata.

        Kitkarenkaat toimivat talvella vain,jos ne ovat hyvässä kunnossa, sen sijaan kesärenkaana niitä voi käyttää vielä pari kesää sen päälle,kun paras talviominaisuus on kulutettu pois. Tarvitaan siis talveksi uudet hyväkuntoiset kitkarenkaat,ja taas ollaan kahden rengaskerran loukussa, siksi olen selvästi nastojen kannalla.Talvirengasaika on Suomessa niin lyhyt, että nastat kestävät vuosia,eikä ole järkeä riskeerata kymmenien tuhansien autoa vähäisen rapinan vuoksi.


      • Draivari
        kitakat ;) kirjoitti:

        meilläkin jo vuosia kesät talvet, selkänojan ja ratin väliin kannattaa panostaa.

        Säähän ei sieltä kuskin paikalta voi vaikuttaa. Ja sitten kun on liukasta niin ollaan toisten jaloissa, tai nopeampaa pysähdystä tarvittaessa missä sattuu.


      • kesärengas
        Nasta kannattaa kirjoitti:

        Kitkarenkaat toimivat talvella vain,jos ne ovat hyvässä kunnossa, sen sijaan kesärenkaana niitä voi käyttää vielä pari kesää sen päälle,kun paras talviominaisuus on kulutettu pois. Tarvitaan siis talveksi uudet hyväkuntoiset kitkarenkaat,ja taas ollaan kahden rengaskerran loukussa, siksi olen selvästi nastojen kannalla.Talvirengasaika on Suomessa niin lyhyt, että nastat kestävät vuosia,eikä ole järkeä riskeerata kymmenien tuhansien autoa vähäisen rapinan vuoksi.

        Kitkarengas on valmistettu toimimaan kylmissä olsuhteissa. Kesähelteellä kuumalla asvaltilla kitkarengas on hengenvaarallinen.


      • kesärengas kirjoitti:

        Kitkarengas on valmistettu toimimaan kylmissä olsuhteissa. Kesähelteellä kuumalla asvaltilla kitkarengas on hengenvaarallinen.

        Jakeluliikenteeseen eli samoille rungoille kuin matkailuautoissa on tietääkseni tehty renkaita joita voi käyttää kesällä ja talvella. Nämä yleisrenkaat eivät liene puhdasoppisia kitkoja vaan jotain sinnepäin. Kertokaa joilla tietoa on.

        Pitää vissiin erotella matkailu- ja vetoautot eri kastiin koska ne ainakin massaltaan ja alustaltaan yleensä poikkeavat varsin paljon.


      • tavalla
        kesärengas kirjoitti:

        Kitkarengas on valmistettu toimimaan kylmissä olsuhteissa. Kesähelteellä kuumalla asvaltilla kitkarengas on hengenvaarallinen.

        hengenvaarallinen? luulisi että pitoa löytyy pehmeästä kumista riittävästi?


      • Pehmeät
        tavalla kirjoitti:

        hengenvaarallinen? luulisi että pitoa löytyy pehmeästä kumista riittävästi?

        Lämmetessään suorastaan vetelät. Talvirenkaat talvella ja kesärenkaat kesällä.


    • Draivari

      Kun tarvitaan kunnon pitoa ja jarrutusta ovat nastalliset ainoat liukkaiden kelien renkaat.
      Kitkarenkaat eivät ole hyvät kuivalla kelillä ja mitä järkeä niitä olisi silloin kuluttaakaan, menee pito vain huonommaksi.
      Uskokaa nyt ihmiset testejä, ei niitä turhaan tehdä
      Kyllä siellä matkailuautossa yleensä pahin ääni on se dieselin meteli.

      • Tämä Draivari toi mieleeni pysäköinnin. Kun ajossa asfaltilla talvellakin lämminneet kitkat autoineen pysäköi levähdysalueelle parin asteen pakkasella ja paikka on hieman kallellaan kuten yleensä niin pysyykö auto paikallaan vai liukuuko alamäen suuntaan?

        Muistan kuulleeni väitettävän ainakin rekoilla olevan tätäkin ongelmaa, tosin niiden alla pintapaine on ehkä vielä suurempi. Kokemusta kehiin!


      • äänet?

        Voi hertsileijaa. Ensin ostetaan sadan tonnin vempaimet ja sitten haikallaan kitkarenkaiden perään ilmeisen selvästi kustannussyistä. Maksaa ne kunnon talvipyörät vanteineen 1500 euroa. Ajalemalla läpi vuoden kitkoilla, "säästää" sievoisen summan? Onko aiheellista ostaa vähän halvempi kalusto, jolloin jää vielä rahaa kunnon talvirenkaisiin?


    • Alfred-Brandy

      Katso peiliin. Jos näet siinä taitavan ja erittäin kokeneen kuljettajan, niin osta kitkarenkaat.
      Jos näet jotain muuta, niin silloin ovat nastarenkaat turvallinen valinta.

      • ryyppyvaanari

        Entäs jos sieltä näkyy vanha juoppo ? Ostanko kossua ja pidän auton kesärenkaissa.

        No erittäin taitava ja kokenut kuljettaja niinkuin minä ei rupea höperehtimään kitkarenkaiden kanssa vaan käyttää nastarenkaita.

        Sen sijaan jos aikoo olla uhkarohkea ja ympäristölleen vaarallinen, niin hankkii kitkarenkaat !


      • Etkö ole huomannut, että oma peili se vasta valehteleekin. Turvallisempaa kysyä vaimolta.


      • sentään
        karva.naamari kirjoitti:

        Etkö ole huomannut, että oma peili se vasta valehteleekin. Turvallisempaa kysyä vaimolta.

        "kitakarenkaita", "kesirenkaita", "Afred", ehkä me ei olla kaikkein parhaita kynäilijöitä, joten mitenkähän on sen ajotaidonkaan kanssa. Ehkä on parempi unohtaa se peiliin tuijottelu ja oman taidon ylistys ajorintamallakin, ja panna vaan oikeaa nastakumia alle. Ihan vaan varmuuten vuoksi.ps.vaimo kyllä kertoo kysymättäkin totuuksia.


      • Alfred-Brandy
        sentään kirjoitti:

        "kitakarenkaita", "kesirenkaita", "Afred", ehkä me ei olla kaikkein parhaita kynäilijöitä, joten mitenkähän on sen ajotaidonkaan kanssa. Ehkä on parempi unohtaa se peiliin tuijottelu ja oman taidon ylistys ajorintamallakin, ja panna vaan oikeaa nastakumia alle. Ihan vaan varmuuten vuoksi.ps.vaimo kyllä kertoo kysymättäkin totuuksia.

        Arvoisa nimimerkki "sentään". En käsittääkseni kirjoituksessani mitenkään kehunut sen enempää kirjoitus-, kuin ajotaitoanikaan. Itse olen viimeiset 40 vuotta ajanut kaikilla autoillani talvet nastarenkailla. Ei ole tullut mieleenikään laittaa alle kitkarenkaita.
        Myös asuinympäristöni talviolosuhteet puoltavat nastarenkaiden käyttöä.
        Joka tapauksessa se peilistä sinua tuijottava henkilö on se, jonka pitää se arviointi tehdä. Vaimolta kyseleminen on maailman "riskaapeleinta" hommaa...


      • sentään
        Alfred-Brandy kirjoitti:

        Arvoisa nimimerkki "sentään". En käsittääkseni kirjoituksessani mitenkään kehunut sen enempää kirjoitus-, kuin ajotaitoanikaan. Itse olen viimeiset 40 vuotta ajanut kaikilla autoillani talvet nastarenkailla. Ei ole tullut mieleenikään laittaa alle kitkarenkaita.
        Myös asuinympäristöni talviolosuhteet puoltavat nastarenkaiden käyttöä.
        Joka tapauksessa se peilistä sinua tuijottava henkilö on se, jonka pitää se arviointi tehdä. Vaimolta kyseleminen on maailman "riskaapeleinta" hommaa...

        turhaan kiroile. Samaa mieltähän tässä ollaan.


    • Oulusta alaspäin

      NASTAT !! Näin se vain menee...vaihto tapahtuu Tupoksen asemalla, vastaantulijan kanssa.

    • onko kokemuksia

      Toimiiko kitkarengas myös vaunun kanssa ajossa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1374
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      103
      889
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      615
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      533
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      35
      432
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      399
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      394
    Aihe