1. Museoautoon VOI ottaa sen 30 vrk:n vakuutuksen, se EI OLE pakollista ja siihen ei voida sitouttaa. Näin ollen autolla saa ajaa vaikka joka päivä jos haluaa. Auton kunnon tulisi kuitenkin säilyä museoautostatuksen mukaisena käytöstä huolimatta. Tosin pakolliset uusintatarkastukset määrävuosin on ilmeisesti lopetettu. Mutta jos tavallisessa katsastuksessa huomataan selviä virheitä auto voitaneen passittaa uusintatarkastukseen.
2. Auto saa olla ns. alkuperäiskuntoinen, entisöintiä ei vaadita. Auton tulee kuitenkin olla yleisilmeeltään siisti ja ehjä. Ruostereikiä ja repaleisia verhoiluja ei hyväksytä. On eri juttu jos vaurioita tulee museoautoksi hyväksymisen jälkeen mutta ne tulisi korjata tai auto ei vastaa museoauton määritelmää.
3. Museoautosta ei tarvitse maksaa ns. käyttömaksua. Myöskään talvirengaspakkoa ei ole.
4. Kaikesta yllämainitusta huolimatta kannattaa käyttää järkeä eikä ryssiä hyvää harrastusta.
Kertausta tosiasioista
16
10453
Vastaukset
- museoautoilija
Unohtui tuosta edeltä että museoautossa VOI olla valkoiset kilvet. Minun mielestäni sellaisissa autoissa joissa valkoiset olivat uutena, niiden pitäisi olla myös museoautona. Kuitenkin halutessaan on saanut myös mustia "museoauton kilpiä". Auton alkuperäinen tunnus lienee sopivin sen museostatuksen suhteen, ja oikean värisenä.
- museoautoilija
Mihin tahansa ajoneuvoon saa ilman eri hintaa minkä tahansa siinä aiemmin olleen rekisteritunnuksen jos se vain on vapaana. Eli vanhoissa autoissa on usein ollut eri tunnuksia vanhojen läänimääräysten ym. takia mutta jos haluaa niin aina voi valita mieleisimmän. Normaalit kilpimaksut.
- oolannin kilpiä,
museoautoilija kirjoitti:
Mihin tahansa ajoneuvoon saa ilman eri hintaa minkä tahansa siinä aiemmin olleen rekisteritunnuksen jos se vain on vapaana. Eli vanhoissa autoissa on usein ollut eri tunnuksia vanhojen läänimääräysten ym. takia mutta jos haluaa niin aina voi valita mieleisimmän. Normaalit kilpimaksut.
eikä vanhoja punakelta traktorin kilpiä......tarkkuutta...
- museoautoilija
museoautoilija kirjoitti:
Mihin tahansa ajoneuvoon saa ilman eri hintaa minkä tahansa siinä aiemmin olleen rekisteritunnuksen jos se vain on vapaana. Eli vanhoissa autoissa on usein ollut eri tunnuksia vanhojen läänimääräysten ym. takia mutta jos haluaa niin aina voi valita mieleisimmän. Normaalit kilpimaksut.
Tulipa puhuttua "mistä tahansa ajoneuvosta" ja tietysti sitten virheitä tulee...
Eipä saa ruotsinkaan kilpiä sieltä tuotuun autoon tai edes traktoriin. Ahvenanmaa nyt on hiukan eri asia kuin manner-Suomessa aina olleilla autoilla tms. Traktorit tietysti ovat sitten oma lukunsa jos niin kerran on.
- Tietämätön.
"Museoautoon VOI ottaa sen 30 vrk:n vakuutuksen, se EI OLE pakollista"
Voiko tosiaan museorekisteröidyllä autolla ajella ilman mitään vakuutusta?- museoautoilija
Ok. Oletan että kysymys ei ollut vitsi. Unohdinhan mainita että tietysti pitää sitten olla normaali vakuutus kuten käyttöautolla...
- V8 just fun
Vuonna 2000 tarkastaja nimenomaan sanoi että
museokatsastuksen yhteydessä sitoudutaan ottamaan
30 päivän vakuutus?
Voi olla että halusi simputtaa kun hölmöyksissäni
menin mainitsemaan useamman kuukauden ajamisesta.
Oma vika ei siinä mitään.
Rehellisiä ei aina palkita. - Tietämätön.
museoautoilija kirjoitti:
Ok. Oletan että kysymys ei ollut vitsi. Unohdinhan mainita että tietysti pitää sitten olla normaali vakuutus kuten käyttöautolla...
Nyt menee ihan "yli hilseen".
Siis katsastetaan auto museoajoneuvoksi ja otetaan siihen normaali liikennevakuutus??
En ymmärrä?? Mikä järki siinä on ??
Minä ainakin voisin maksaa "avustuksena" suoraan tarkastajille ja katsastuskonttorille pankin välityksellä nuo korvaukset ja maksut, eikä tarvitse itse lähteä autolla kiertelemään tarkastuksessa ja katsastuksessa.
Mutta minä olenkin minä ja minulla on museoauto ja käyttöauto erikseen. - museoautoilija
Tietämätön. kirjoitti:
Nyt menee ihan "yli hilseen".
Siis katsastetaan auto museoajoneuvoksi ja otetaan siihen normaali liikennevakuutus??
En ymmärrä?? Mikä järki siinä on ??
Minä ainakin voisin maksaa "avustuksena" suoraan tarkastajille ja katsastuskonttorille pankin välityksellä nuo korvaukset ja maksut, eikä tarvitse itse lähteä autolla kiertelemään tarkastuksessa ja katsastuksessa.
Mutta minä olenkin minä ja minulla on museoauto ja käyttöauto erikseen.Minullakin on 38 vuotta vanha museoauto jolla tänä kesänä ajoin ehkä enintään kymmenenä päivänä mukaanlukien talvisäilytyksestä haku ja sinne vienti. En missään vaiheessa kehottanut tai väittänyt että pitäisi ajaa museoautolla normaalia käyttöajoa. Meilläkin on käyttöautot erikseen siis myös kesällä. Juttuni lähti siitä kun joku oli saanut tietoa että ei saisi muuta kuin sen kuukauden vakuutuksen. Jos haluaa ajaa autollaan koko kesän niin mitä muuta voi tehdä kuin ottaa sen ns. normaalivakuutuksen. Kyllä sen joku nimittäin panee merkille jos ajelee 30 päivän vakuutuksella koko kesän.
- Big M
V8 just fun kirjoitti:
Vuonna 2000 tarkastaja nimenomaan sanoi että
museokatsastuksen yhteydessä sitoudutaan ottamaan
30 päivän vakuutus?
Voi olla että halusi simputtaa kun hölmöyksissäni
menin mainitsemaan useamman kuukauden ajamisesta.
Oma vika ei siinä mitään.
Rehellisiä ei aina palkita."museoautoilijan" väite vakuutuksesta on silkkaa paskaa. Kyllä asia on edelleen niin, että museoajoneuvolle voidaan myöntää vain museoajoneuvovakuutus, jossa käyttö rajataan 30 päivään. Tavallisen vakuutuksen saaminen edellyttäisi muutoskatsastusta, jossa museostatus poistettaisiin ja tilalle saisi käyttömaksut, jokavuotiset katsastukset ja tietysti vapauden puukottaa sitä autoa oman halunsa mukaan.
- museoautoilija
Big M kirjoitti:
"museoautoilijan" väite vakuutuksesta on silkkaa paskaa. Kyllä asia on edelleen niin, että museoajoneuvolle voidaan myöntää vain museoajoneuvovakuutus, jossa käyttö rajataan 30 päivään. Tavallisen vakuutuksen saaminen edellyttäisi muutoskatsastusta, jossa museostatus poistettaisiin ja tilalle saisi käyttömaksut, jokavuotiset katsastukset ja tietysti vapauden puukottaa sitä autoa oman halunsa mukaan.
Myönnän virheeni, soitin vakuutusyhtiöön ja varmistin asian. Olen jostain joskus saanut tuon väittämäni käsityksen ja se olikin siis väärä. Pahoittelen. Toivottavasti muut kirjoittamani asiat eivät pahasti ole sontaa...
- Toinen museoautoilja
museoautoilija kirjoitti:
Myönnän virheeni, soitin vakuutusyhtiöön ja varmistin asian. Olen jostain joskus saanut tuon väittämäni käsityksen ja se olikin siis väärä. Pahoittelen. Toivottavasti muut kirjoittamani asiat eivät pahasti ole sontaa...
Muut faktat menivät oikein, toi vakuutusasia tosiaan ei. Tosin, itsekin luin aikanaan jostain varsin luotettavan oloisesta lähteestä ettei museoajoneuvostatus edellyttäisi museovakuuttamista, ainoastaan mahdollistaisi sen. Näin asia ei ole koskaan ollut.
Sen sijaan: museoajoneuvolausunto ei edellytä museoajoneuvoksi muutoskatsastusta ja -rekisteröintiä. Eli museoajotodistuksen voi hankkia, mutta ajoneuvoa ei ole pakko museoajoneuvoksi muuttaa.
- Makkaraloora
Sain juuri -81 vuoden auton museorekisteriin.
Talvirengaspakko poistui mutta tarvitseeko päästömittaus tehdä?- museoautoilija
Ainakaan minulta ei ole katsastuksessa mitattu päästöjä, eikä myöskään museoautoltani koskaan...
- Makkaraloora
museoautoilija kirjoitti:
Ainakaan minulta ei ole katsastuksessa mitattu päästöjä, eikä myöskään museoautoltani koskaan...
Olen kuullu nyt aika paljon huhua että päästöt pitäisi mitata....
Auto siis on -81. Normaalisti siihen kuuluu tehdä päästömittaus... Luulisi olevan että nyt ei tarvitse kun se museoauto on.
Eikös se päästömittauksen raja ole -78 normaalisti? - -mittauksista
Makkaraloora kirjoitti:
Olen kuullu nyt aika paljon huhua että päästöt pitäisi mitata....
Auto siis on -81. Normaalisti siihen kuuluu tehdä päästömittaus... Luulisi olevan että nyt ei tarvitse kun se museoauto on.
Eikös se päästömittauksen raja ole -78 normaalisti?Kyllä museoajoneuvoihin tehdään määräaikaiskatsastuksen yhteydessä normaalit päästömittaukset, siis niihin joista se mitattaisiin normaalistikin. '78 vanhempia ei tarvitse päästömitata, sitä uudemmat kyllä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236955Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421239Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271042- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733