Kertausta tosiasioista

museoautoilija

1. Museoautoon VOI ottaa sen 30 vrk:n vakuutuksen, se EI OLE pakollista ja siihen ei voida sitouttaa. Näin ollen autolla saa ajaa vaikka joka päivä jos haluaa. Auton kunnon tulisi kuitenkin säilyä museoautostatuksen mukaisena käytöstä huolimatta. Tosin pakolliset uusintatarkastukset määrävuosin on ilmeisesti lopetettu. Mutta jos tavallisessa katsastuksessa huomataan selviä virheitä auto voitaneen passittaa uusintatarkastukseen.
2. Auto saa olla ns. alkuperäiskuntoinen, entisöintiä ei vaadita. Auton tulee kuitenkin olla yleisilmeeltään siisti ja ehjä. Ruostereikiä ja repaleisia verhoiluja ei hyväksytä. On eri juttu jos vaurioita tulee museoautoksi hyväksymisen jälkeen mutta ne tulisi korjata tai auto ei vastaa museoauton määritelmää.
3. Museoautosta ei tarvitse maksaa ns. käyttömaksua. Myöskään talvirengaspakkoa ei ole.
4. Kaikesta yllämainitusta huolimatta kannattaa käyttää järkeä eikä ryssiä hyvää harrastusta.

16

9684

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • museoautoilija

      Unohtui tuosta edeltä että museoautossa VOI olla valkoiset kilvet. Minun mielestäni sellaisissa autoissa joissa valkoiset olivat uutena, niiden pitäisi olla myös museoautona. Kuitenkin halutessaan on saanut myös mustia "museoauton kilpiä". Auton alkuperäinen tunnus lienee sopivin sen museostatuksen suhteen, ja oikean värisenä.

      • museoautoilija

        Mihin tahansa ajoneuvoon saa ilman eri hintaa minkä tahansa siinä aiemmin olleen rekisteritunnuksen jos se vain on vapaana. Eli vanhoissa autoissa on usein ollut eri tunnuksia vanhojen läänimääräysten ym. takia mutta jos haluaa niin aina voi valita mieleisimmän. Normaalit kilpimaksut.


      • oolannin kilpiä,
        museoautoilija kirjoitti:

        Mihin tahansa ajoneuvoon saa ilman eri hintaa minkä tahansa siinä aiemmin olleen rekisteritunnuksen jos se vain on vapaana. Eli vanhoissa autoissa on usein ollut eri tunnuksia vanhojen läänimääräysten ym. takia mutta jos haluaa niin aina voi valita mieleisimmän. Normaalit kilpimaksut.

        eikä vanhoja punakelta traktorin kilpiä......tarkkuutta...


      • museoautoilija
        museoautoilija kirjoitti:

        Mihin tahansa ajoneuvoon saa ilman eri hintaa minkä tahansa siinä aiemmin olleen rekisteritunnuksen jos se vain on vapaana. Eli vanhoissa autoissa on usein ollut eri tunnuksia vanhojen läänimääräysten ym. takia mutta jos haluaa niin aina voi valita mieleisimmän. Normaalit kilpimaksut.

        Tulipa puhuttua "mistä tahansa ajoneuvosta" ja tietysti sitten virheitä tulee...
        Eipä saa ruotsinkaan kilpiä sieltä tuotuun autoon tai edes traktoriin. Ahvenanmaa nyt on hiukan eri asia kuin manner-Suomessa aina olleilla autoilla tms. Traktorit tietysti ovat sitten oma lukunsa jos niin kerran on.


    • Tietämätön.

      "Museoautoon VOI ottaa sen 30 vrk:n vakuutuksen, se EI OLE pakollista"

      Voiko tosiaan museorekisteröidyllä autolla ajella ilman mitään vakuutusta?

      • museoautoilija

        Ok. Oletan että kysymys ei ollut vitsi. Unohdinhan mainita että tietysti pitää sitten olla normaali vakuutus kuten käyttöautolla...


      • V8 just fun

        Vuonna 2000 tarkastaja nimenomaan sanoi että
        museokatsastuksen yhteydessä sitoudutaan ottamaan
        30 päivän vakuutus?

        Voi olla että halusi simputtaa kun hölmöyksissäni
        menin mainitsemaan useamman kuukauden ajamisesta.

        Oma vika ei siinä mitään.

        Rehellisiä ei aina palkita.


      • Tietämätön.
        museoautoilija kirjoitti:

        Ok. Oletan että kysymys ei ollut vitsi. Unohdinhan mainita että tietysti pitää sitten olla normaali vakuutus kuten käyttöautolla...

        Nyt menee ihan "yli hilseen".
        Siis katsastetaan auto museoajoneuvoksi ja otetaan siihen normaali liikennevakuutus??
        En ymmärrä?? Mikä järki siinä on ??
        Minä ainakin voisin maksaa "avustuksena" suoraan tarkastajille ja katsastuskonttorille pankin välityksellä nuo korvaukset ja maksut, eikä tarvitse itse lähteä autolla kiertelemään tarkastuksessa ja katsastuksessa.

        Mutta minä olenkin minä ja minulla on museoauto ja käyttöauto erikseen.


      • museoautoilija
        Tietämätön. kirjoitti:

        Nyt menee ihan "yli hilseen".
        Siis katsastetaan auto museoajoneuvoksi ja otetaan siihen normaali liikennevakuutus??
        En ymmärrä?? Mikä järki siinä on ??
        Minä ainakin voisin maksaa "avustuksena" suoraan tarkastajille ja katsastuskonttorille pankin välityksellä nuo korvaukset ja maksut, eikä tarvitse itse lähteä autolla kiertelemään tarkastuksessa ja katsastuksessa.

        Mutta minä olenkin minä ja minulla on museoauto ja käyttöauto erikseen.

        Minullakin on 38 vuotta vanha museoauto jolla tänä kesänä ajoin ehkä enintään kymmenenä päivänä mukaanlukien talvisäilytyksestä haku ja sinne vienti. En missään vaiheessa kehottanut tai väittänyt että pitäisi ajaa museoautolla normaalia käyttöajoa. Meilläkin on käyttöautot erikseen siis myös kesällä. Juttuni lähti siitä kun joku oli saanut tietoa että ei saisi muuta kuin sen kuukauden vakuutuksen. Jos haluaa ajaa autollaan koko kesän niin mitä muuta voi tehdä kuin ottaa sen ns. normaalivakuutuksen. Kyllä sen joku nimittäin panee merkille jos ajelee 30 päivän vakuutuksella koko kesän.


      • Big M
        V8 just fun kirjoitti:

        Vuonna 2000 tarkastaja nimenomaan sanoi että
        museokatsastuksen yhteydessä sitoudutaan ottamaan
        30 päivän vakuutus?

        Voi olla että halusi simputtaa kun hölmöyksissäni
        menin mainitsemaan useamman kuukauden ajamisesta.

        Oma vika ei siinä mitään.

        Rehellisiä ei aina palkita.

        "museoautoilijan" väite vakuutuksesta on silkkaa paskaa. Kyllä asia on edelleen niin, että museoajoneuvolle voidaan myöntää vain museoajoneuvovakuutus, jossa käyttö rajataan 30 päivään. Tavallisen vakuutuksen saaminen edellyttäisi muutoskatsastusta, jossa museostatus poistettaisiin ja tilalle saisi käyttömaksut, jokavuotiset katsastukset ja tietysti vapauden puukottaa sitä autoa oman halunsa mukaan.


      • museoautoilija
        Big M kirjoitti:

        "museoautoilijan" väite vakuutuksesta on silkkaa paskaa. Kyllä asia on edelleen niin, että museoajoneuvolle voidaan myöntää vain museoajoneuvovakuutus, jossa käyttö rajataan 30 päivään. Tavallisen vakuutuksen saaminen edellyttäisi muutoskatsastusta, jossa museostatus poistettaisiin ja tilalle saisi käyttömaksut, jokavuotiset katsastukset ja tietysti vapauden puukottaa sitä autoa oman halunsa mukaan.

        Myönnän virheeni, soitin vakuutusyhtiöön ja varmistin asian. Olen jostain joskus saanut tuon väittämäni käsityksen ja se olikin siis väärä. Pahoittelen. Toivottavasti muut kirjoittamani asiat eivät pahasti ole sontaa...


      • Toinen museoautoilja
        museoautoilija kirjoitti:

        Myönnän virheeni, soitin vakuutusyhtiöön ja varmistin asian. Olen jostain joskus saanut tuon väittämäni käsityksen ja se olikin siis väärä. Pahoittelen. Toivottavasti muut kirjoittamani asiat eivät pahasti ole sontaa...

        Muut faktat menivät oikein, toi vakuutusasia tosiaan ei. Tosin, itsekin luin aikanaan jostain varsin luotettavan oloisesta lähteestä ettei museoajoneuvostatus edellyttäisi museovakuuttamista, ainoastaan mahdollistaisi sen. Näin asia ei ole koskaan ollut.

        Sen sijaan: museoajoneuvolausunto ei edellytä museoajoneuvoksi muutoskatsastusta ja -rekisteröintiä. Eli museoajotodistuksen voi hankkia, mutta ajoneuvoa ei ole pakko museoajoneuvoksi muuttaa.


    • Makkaraloora

      Sain juuri -81 vuoden auton museorekisteriin.
      Talvirengaspakko poistui mutta tarvitseeko päästömittaus tehdä?

      • museoautoilija

        Ainakaan minulta ei ole katsastuksessa mitattu päästöjä, eikä myöskään museoautoltani koskaan...


      • Makkaraloora
        museoautoilija kirjoitti:

        Ainakaan minulta ei ole katsastuksessa mitattu päästöjä, eikä myöskään museoautoltani koskaan...

        Olen kuullu nyt aika paljon huhua että päästöt pitäisi mitata....
        Auto siis on -81. Normaalisti siihen kuuluu tehdä päästömittaus... Luulisi olevan että nyt ei tarvitse kun se museoauto on.
        Eikös se päästömittauksen raja ole -78 normaalisti?


      • -mittauksista
        Makkaraloora kirjoitti:

        Olen kuullu nyt aika paljon huhua että päästöt pitäisi mitata....
        Auto siis on -81. Normaalisti siihen kuuluu tehdä päästömittaus... Luulisi olevan että nyt ei tarvitse kun se museoauto on.
        Eikös se päästömittauksen raja ole -78 normaalisti?

        Kyllä museoajoneuvoihin tehdään määräaikaiskatsastuksen yhteydessä normaalit päästömittaukset, siis niihin joista se mitattaisiin normaalistikin. '78 vanhempia ei tarvitse päästömitata, sitä uudemmat kyllä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8406
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2565
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2277
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe