alueelliset erot

katsastuksessa

olen kuullur, että museokatsastuksessa olisi isojakin eroja alueellisesti. Pitäneekö paikkaansa? itse olen nähnyt sellaisia esimerkkejä eteläsuomessa joissa auto ei täälläpäin(pohjoisessa) olisi mitenkään päässyt museorekkariin. Eli jos haluan autoni museorekkariin, pitäisikö minun selvittää ensiksi missä sen saa helpoiten läpi??
Lisäksi olen kuullut kahta eri versioita kunnon vaatimuksista. toinen kertoo, että auton pitää kuin tehtaalta tullessaan. toinen taas, että käytön ja kulumisen jälkiä saa olla jonkin verran modauksia ja muutoksiakin, kunhan on ulkoisesti näyttävä. mites on?

4

1139

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -IK-

      Museoajoneuvon katsastus on läpihuutojuttu kunhan on vain ensin tehty museoajoneuvotarkastus. Näissä tarkastuksissa on todella järkyttäviä eroja. Ainakin Helsingin seudulla näyttää kelpaavan aivan mikä tahansa museotarkastajille. Tarkastajat ja harrastajat ovat toistensa tuttuja eikä vanhan kaverin paljailla jaloillaan kokoonkyhäämää kotteroa kehdata olla hyväksymättä. Katsastusmies ei voi olla hyväksymättä virallisen tarkastustodistuksen saanutta autonraatoa.

    • cadillakki

      ei voi luottaa enää että auto on priima vaikka ma-katsastettu olisikin.On tavallaan 2luokitusta:Ajoneuvo hyvin säilynyt alkuperäinen,tod näk vähän ajettu ym tällainen yleensä hyväksytään.Entisöity täysin:Eli auto t ehty uutta vastaavaa kuntoon joka paikasta,käyttäen aikakauden materiaaleja,ruuveja,johtoja,kankaita ym.Eli jos vaikka tavallisen 60luv tavallisen taxi mersun entisöi täysin se maksaa noin12-24tuhattaeuroa työmäärä eli aihion kunto ratkaisee lopullisen hinnan.Siis jos myydään erikoisen halvalla jotain ENTISÖITYÄ autoa,se ei yleensä ole laadullisesti sellainen mikä ma-auton kuuluisi olla,Tietysti voihan joku myydä hyvänkin suurella häviölla.Olen itse tehnyt 72kplma-ajoneuvoja niin asiasta on tietoa.

      • -IK-

        Viime viikolla ajoin Sisulla joka oli juuri saanut museokilvet. Auto oli maalattu siveltimellä. Tarkastushetkellä auton valot eivät toimineet mutta ei ollut haitannut. Kaverini on saanut joku viikko sitten tarkastetuksi Möhkö-Kawan jonka moottoriä ei pysty käyttämään hillittömän kolinan vuoksi. Eipä ollut käyntiin yritettykään. Melko varmasti Sisun tehtaalla oli ruiskumaalaus käytössä 70-luvulla. Samoin Kawasakin 6-sylinterinen kävi tehtaalta tullessaan melko hiljaisesti. Joku museotarkastajahuora on nämäkin hyväksynyt.


      • Kohtuus.
        -IK- kirjoitti:

        Viime viikolla ajoin Sisulla joka oli juuri saanut museokilvet. Auto oli maalattu siveltimellä. Tarkastushetkellä auton valot eivät toimineet mutta ei ollut haitannut. Kaverini on saanut joku viikko sitten tarkastetuksi Möhkö-Kawan jonka moottoriä ei pysty käyttämään hillittömän kolinan vuoksi. Eipä ollut käyntiin yritettykään. Melko varmasti Sisun tehtaalla oli ruiskumaalaus käytössä 70-luvulla. Samoin Kawasakin 6-sylinterinen kävi tehtaalta tullessaan melko hiljaisesti. Joku museotarkastajahuora on nämäkin hyväksynyt.

        "Möhkö-Kawan jonka moottoriä ei pysty käyttämään hillittömän kolinan vuoksi. "

        Mikä ihmeen ongelma tuo on? Jos pyörällä ei voi ajaa, vaan sitä pidetään näyttelyesineenä, niin miksi sen moottorin pitäisi olla hyvässä käyntikunnossa. Jos taas pyörää aiotaan käyttää liikenteessä, niin moottorihan on kunnostettava.

        Voihan se moottori mennä epäkuntoon tarkastuksen jälkeenkin ja voihan siihen ajoneuvoon tulla muitakin vikoja.

        Jos ajoneuvo on muilta osiltaan hyvässä "museokunnossa", niin ei tuo pensselimaalaus niin suuri virhe ole, että auto pitäisi sen takia hylätä .


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4859
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1732
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1478
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1337
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1228
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      895
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      61
      879
    Aihe