Katos vaunua varten

olisiko tarpeellinen?

Olisko katoksen, tai pressusysteemin rakentaminen tarpeen asuntovaunulle. Säilytämme vaunuamme omassa pihassa, jossa tilaa vaikka minkälaiseen katoksee.

Mietin, että voisin esim. varastorakennuksen seinästä vetää tavallisen peite-kevyt pressun yli vaunun. Vain sopivat tukipuut. Rakennuslupien taki se ei saa olla kiinteä. Se voisi olla sellainen tosi simppeli juttu. Tarpeeksi iso pressu vain laudan alle pitkittäin kiinni varaston seinään ja sitten yli vaunu, jne..

Vaunu katon putseeminen/ peseminen sen verran hankala homma, menemättä itse katolle. Siis jos aikoo oikeasti puhtaana sen pitää, niin katos olisi hyvä juttu. Kun se vaunun katto ei taida oikein tykätä aikuisen miehen (n. 80 kg) kävelystä sen päällä. Edellisen vaunu katolla tuli käveltyä, vaan nykyitä olen suojellut siltä rasitteelta ja koettanut peseskellä vain tikkailta käsin.

19

10648

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • misar

      ole, varsinkaan jos aiot käyttää vaunuasi myös talvella. Ulkokäyttöönhän ne vaunut on tehty.
      Jos taas seisotat vaunua talven ajan, niin laita se siten , että joko etu- tai takapää on hieman korkeamalla, että vesi ei seiso katolla.
      Ja huolehdi kattoluukkujen lumenpoistosta, että ilma pääsee kiertämään vaunun sisällä.
      Paras olisi, jos voit pitää vaunussa vaikka sähköllä pienen lämmön päällä talviajan.
      Ja sinne katolle menemistä en suosittele.
      Ainoa vaunu joka kestää sen on Cabby. Ei jää jälkiä katolle. Muihin jää painumia.

      • hyvempi

        jos voi joutoajat pitää vaunua katon alla. Helpompi on lähteä talvellakin reissuun ilman vaunun katolle jäätyneen lumikuorman poistoa. Ja suojaahan se samalla myös katon likaantumiselta.
        Jos vaunu on avotaivaan alla, pieni lämpö vaunussa jatkuvasti ei ole välttämättä hyväksi, kosteusvauriot kun tahtovat vain silloin lisääntyä. Mieluummin kunnon lämmitys kuivaksi asti, vaikkapa kerran kuussa, kuin jatkuva pieni haudelämpö!
        Jäljet katossa taas ei ole kuin kosmeettinen haitta, pahempi on katon saumoihin kohdistuva rasitus joka katolla kävellessä repii saumat auki. Muilta osin veli "misar" puhuu täyttä asiaa.


    • Itse painan yli

      100kg ja hyvin katto kestää kävellä. Aina olen pessyt katot sillain että kävellen katolla.
      On ollut Sprite, ACE, Polar, Solifer, CD, Adriatik ja nyt Rapido. Ainut paikka mikä ei kestä on kattoluukut.

      Mitä autokatokseen tulee niin se on todella hyvä pitää vaunu katoksen alla.
      Katos suojaa vaunua sekä auringosta kun lumesta ja jäästä, sekä sammal ei tartu yhtä helposti vaunuun kattoon.

      Kiinteä autokatos saa rakentaa ilman rakennuslupa JOS katos on alle 30m2 ja vähintäin 30% seinistä on avonaisia.
      Minulla kaksi kotona toisessa pidän autoni toisessa asuntoauton.

      • pitäisköhän rakentaa

        Kiitos vain vinkistä. Voisi olla kyllä järkevintä rakentaa kunnon katos. Jos rakennan se kiinni toiseen rakennukseen, niin eikös se ole sama sääntö. Eli katto lähtee laskeutumaan kohden tolppia. N. 4 m. leveä voisi olla ko. katos, jos noin tekisin.


      • mutta käytin kolmea
        pitäisköhän rakentaa kirjoitti:

        Kiitos vain vinkistä. Voisi olla kyllä järkevintä rakentaa kunnon katos. Jos rakennan se kiinni toiseen rakennukseen, niin eikös se ole sama sääntö. Eli katto lähtee laskeutumaan kohden tolppia. N. 4 m. leveä voisi olla ko. katos, jos noin tekisin.

        tolppaa koska muista lumikuorma. Siitä tulee niinsanottu pulpettikatto.


      • kuultua
        pitäisköhän rakentaa kirjoitti:

        Kiitos vain vinkistä. Voisi olla kyllä järkevintä rakentaa kunnon katos. Jos rakennan se kiinni toiseen rakennukseen, niin eikös se ole sama sääntö. Eli katto lähtee laskeutumaan kohden tolppia. N. 4 m. leveä voisi olla ko. katos, jos noin tekisin.

        Minulle palotarkastaja luki sääntökirjoistaan, että kevytkin autokatos täytyy olla palo-osastoitu jos se on alle neljän metrin päässä rakennuksesta.
        Palo-osastointihan on kai vain muutama kipsilevy, mutta kuitenkin.
        Kannattais varmaan kysyä etukäteen, jos haluaa olla tarkkana tai sitten vain kyhää katoksen, eikä puhu kellekkään mitään.
        Niin kai suurin osa porukasta tekee.

        Toisaalta ihme juttu, että sen autoteltan saa laittaa vaikka kiinni seinään mutta esim. avo katosta ei saa.
        Sitä en kyllä kysynyt että eikös se telttakin ole tavallaan "autokatos" josta palosäännöt puhuu.


      • MGM
        kuultua kirjoitti:

        Minulle palotarkastaja luki sääntökirjoistaan, että kevytkin autokatos täytyy olla palo-osastoitu jos se on alle neljän metrin päässä rakennuksesta.
        Palo-osastointihan on kai vain muutama kipsilevy, mutta kuitenkin.
        Kannattais varmaan kysyä etukäteen, jos haluaa olla tarkkana tai sitten vain kyhää katoksen, eikä puhu kellekkään mitään.
        Niin kai suurin osa porukasta tekee.

        Toisaalta ihme juttu, että sen autoteltan saa laittaa vaikka kiinni seinään mutta esim. avo katosta ei saa.
        Sitä en kyllä kysynyt että eikös se telttakin ole tavallaan "autokatos" josta palosäännöt puhuu.

        Avokatoksen palo-osastointi? Siinä vasta dilemma.
        Jos on vain rakennuksen kylkeen kiinnitetty ja toisesta reunastaan tolppien nokassa oleva vino katto ilman seiniä, niin miten sellainen palo-osastoidaan?


      • voi kysellä.
        MGM kirjoitti:

        Avokatoksen palo-osastointi? Siinä vasta dilemma.
        Jos on vain rakennuksen kylkeen kiinnitetty ja toisesta reunastaan tolppien nokassa oleva vino katto ilman seiniä, niin miten sellainen palo-osastoidaan?

        paloviranomaisilta.

        Varmaan siinä tarkoitetaan paloa hidastavaa seinää katoksen kohdalla.
        Jos tulipalo kiertää jotain muuta kautta taloon, se on toinen juttu.
        Eiköhän nämä arvioida aina tapaus kerrallaan ja viranomaisen sääntöjen tulkinnan mukaan.

        Esimerkiksi, jos talossa on tiili vuoraus, sehän on jo paloa hidastava puuseinään verrattuna ja taitaa riittää.


      • kaippa
        MGM kirjoitti:

        Avokatoksen palo-osastointi? Siinä vasta dilemma.
        Jos on vain rakennuksen kylkeen kiinnitetty ja toisesta reunastaan tolppien nokassa oleva vino katto ilman seiniä, niin miten sellainen palo-osastoidaan?

        Ei niitä kolmea puuttuvaa seinää tarvikkaan.
        Vain se neljäs seinä.
        Eli se rakennuksen kylki.


      • näitä rupeaa
        kuultua kirjoitti:

        Minulle palotarkastaja luki sääntökirjoistaan, että kevytkin autokatos täytyy olla palo-osastoitu jos se on alle neljän metrin päässä rakennuksesta.
        Palo-osastointihan on kai vain muutama kipsilevy, mutta kuitenkin.
        Kannattais varmaan kysyä etukäteen, jos haluaa olla tarkkana tai sitten vain kyhää katoksen, eikä puhu kellekkään mitään.
        Niin kai suurin osa porukasta tekee.

        Toisaalta ihme juttu, että sen autoteltan saa laittaa vaikka kiinni seinään mutta esim. avo katosta ei saa.
        Sitä en kyllä kysynyt että eikös se telttakin ole tavallaan "autokatos" josta palosäännöt puhuu.

        palomiehiltä kyselemään, ne sanoo, että semmoset talon kylkeen kyhätyt lipat on kiellettyjä.
        (en tosin ole kysynyt)


      • siis että
        näitä rupeaa kirjoitti:

        palomiehiltä kyselemään, ne sanoo, että semmoset talon kylkeen kyhätyt lipat on kiellettyjä.
        (en tosin ole kysynyt)

        jos rakennuksessa on niinkun esimerkiksi "vähän pitemmät" räystäät, niin pitäisi kipsilevyä laittaa (ulko?)seinään. älä viittis naurattaa sentää.


      • katoksen kohdalla
        voi kysellä. kirjoitti:

        paloviranomaisilta.

        Varmaan siinä tarkoitetaan paloa hidastavaa seinää katoksen kohdalla.
        Jos tulipalo kiertää jotain muuta kautta taloon, se on toinen juttu.
        Eiköhän nämä arvioida aina tapaus kerrallaan ja viranomaisen sääntöjen tulkinnan mukaan.

        Esimerkiksi, jos talossa on tiili vuoraus, sehän on jo paloa hidastava puuseinään verrattuna ja taitaa riittää.

        pitäisi muka olla joku "paloseinä"? Eikö ole ihan sama jos vaunua säilyttää seinänvieressä, onko katos päällä vai eikö? Miten se katos siihen palon leviäämiseen edistävästi vaikuttaa? Taitaa olla tarinapäivä "voi kysellä"llä


      • siinä mitään
        katoksen kohdalla kirjoitti:

        pitäisi muka olla joku "paloseinä"? Eikö ole ihan sama jos vaunua säilyttää seinänvieressä, onko katos päällä vai eikö? Miten se katos siihen palon leviäämiseen edistävästi vaikuttaa? Taitaa olla tarinapäivä "voi kysellä"llä

        järkeä tunnu olevankaan.
        Mutta yritäppäs selittää se jollekkin palopäällikölle.
        Kuuluu vain että "kun säännöt sanoo, että alle neljän metrin päähän ei ..."


      • paloturvallisuus

      • tuolta kohdasta
        siis että kirjoitti:

        jos rakennuksessa on niinkun esimerkiksi "vähän pitemmät" räystäät, niin pitäisi kipsilevyä laittaa (ulko?)seinään. älä viittis naurattaa sentää.

        osastointi.
        http://www.vantaa.fi/en/i_perusdokumentti.asp?path=1;221;1805;4872;32081

        OSASTOINTI
        Aiemmin E4 kohdassa 2.2 todettiin, että enintään 60 m2:n suuruista avointa suojaa ei tarvitse osastoida saman tontin tai rakennuspaikan muista tiloista. Uudessa E4 ei tätä helpotusta ole


      • autokatoksiin
        siis että kirjoitti:

        jos rakennuksessa on niinkun esimerkiksi "vähän pitemmät" räystäät, niin pitäisi kipsilevyä laittaa (ulko?)seinään. älä viittis naurattaa sentää.

        löytyi noiltakin sivuilta.

        http://www.tuusula.fi/liitetiedostot/materiaali_edit/4870.doc

        Autokatos nopeuttaa tulipalon leviämistä. Uudessa E4:ssa on rinnastettu avoin autokatos autotalliin, molemmista käytetään nimitystä autosuoja ja molemmilta edellytetään palo-osastointia jos ollaan liian lähellä asuinrakennusta. Määräysten tiukkeneminen avoimen autosuojan osalta johtuu siitä, että tutkimuksissa on havaittu autokatoksen alla syttyvän tulipalon leviävän nopeammin kuin taivasalla syttyvän autopalon


        http://www.tuusula.fi/liitetiedostot/materiaali_edit/4870.doc


        Aiemmin E4 Opastavissa tiedoissa todettiin pientalon autosuojan osastoinnista seuraavasti:
        Erillistä autosuojaa ei tarvitse palo-osastoida, kun sen etäisyys toisesta rakennuksesta on vähintään 8 metriä, enintään 60 m2:n suojan vähintään 4 metriä.
        Mikäli etäisyys on edellä mainittuja pienempi, autosuoja erotetaan asuintiloista EI 30 -luokan rakennusosin. Enintään 60 m2:n suuruista avointa suojaa ei kuitenkaan tarvitse osastoida muista tiloista.

        Uudessa E4 todetaan vastaavassa kohdassa:
        Erillistä autosuojaa ei tarvitse palo-osastoida, kun sen etäisyys saman tontin rakennuksesta on vähintään 8 metriä, enintään 60 m2:n suojan vähintään 4 metriä.
        Jos etäisyys on edellä mainittuja pienempi, autosuoja erotetaan asuintiloista luokan EI 30 rakennusosin. Osastoivassa seinässä olevalta ovelta edellytetään 15 minuutin palonkestävyysaikaa. Lämmöneristetyn ulko-oven voidaan yleensä katsoa täyttävän tämän vaatimuksen.

        Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että avoimiin autosuojiin suhtaudutaan nykyisin samalla tavalla kuin autotalleihin. Mikäli ne ovat 4 m lähempänä saman tontin asuinrakennusta, tulee ne palo-osastoida erilleen siitä. Lisäksi nykyisin tontin rajaan suhtaudutaan vakavammin, mikäli autosuoja (vaikka se olisi kooltaan alle 60 m2) on alle 8 m päässä toisen tontin rakennuksesta tulee palon leviämisen rajoittamiseksi rakentaa palo-osastointi tai palomuuri.


      • Minäkin meinasin katosta mutta
        autokatoksiin kirjoitti:

        löytyi noiltakin sivuilta.

        http://www.tuusula.fi/liitetiedostot/materiaali_edit/4870.doc

        Autokatos nopeuttaa tulipalon leviämistä. Uudessa E4:ssa on rinnastettu avoin autokatos autotalliin, molemmista käytetään nimitystä autosuoja ja molemmilta edellytetään palo-osastointia jos ollaan liian lähellä asuinrakennusta. Määräysten tiukkeneminen avoimen autosuojan osalta johtuu siitä, että tutkimuksissa on havaittu autokatoksen alla syttyvän tulipalon leviävän nopeammin kuin taivasalla syttyvän autopalon


        http://www.tuusula.fi/liitetiedostot/materiaali_edit/4870.doc


        Aiemmin E4 Opastavissa tiedoissa todettiin pientalon autosuojan osastoinnista seuraavasti:
        Erillistä autosuojaa ei tarvitse palo-osastoida, kun sen etäisyys toisesta rakennuksesta on vähintään 8 metriä, enintään 60 m2:n suojan vähintään 4 metriä.
        Mikäli etäisyys on edellä mainittuja pienempi, autosuoja erotetaan asuintiloista EI 30 -luokan rakennusosin. Enintään 60 m2:n suuruista avointa suojaa ei kuitenkaan tarvitse osastoida muista tiloista.

        Uudessa E4 todetaan vastaavassa kohdassa:
        Erillistä autosuojaa ei tarvitse palo-osastoida, kun sen etäisyys saman tontin rakennuksesta on vähintään 8 metriä, enintään 60 m2:n suojan vähintään 4 metriä.
        Jos etäisyys on edellä mainittuja pienempi, autosuoja erotetaan asuintiloista luokan EI 30 rakennusosin. Osastoivassa seinässä olevalta ovelta edellytetään 15 minuutin palonkestävyysaikaa. Lämmöneristetyn ulko-oven voidaan yleensä katsoa täyttävän tämän vaatimuksen.

        Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että avoimiin autosuojiin suhtaudutaan nykyisin samalla tavalla kuin autotalleihin. Mikäli ne ovat 4 m lähempänä saman tontin asuinrakennusta, tulee ne palo-osastoida erilleen siitä. Lisäksi nykyisin tontin rajaan suhtaudutaan vakavammin, mikäli autosuoja (vaikka se olisi kooltaan alle 60 m2) on alle 8 m päässä toisen tontin rakennuksesta tulee palon leviämisen rajoittamiseksi rakentaa palo-osastointi tai palomuuri.

        Mitä ovat EI 30 rakennusosat?
        Ja siis jos katos on alle 8m.päässä naapurin tallista onko väliin rakennettava joku muuri??Miten tämä käytännössä tehdään,kun rakennusmääräyksissä saattaa olla että tonttien rajalle Ei saa rakentaa kun kevyen aidan tai pensasaidan? Millainen muuri pitää olla alle 4 m.alueella omassa pihassa?Tiili vai joku muu aine? Miten palotilanteessa palomiehet voivat toimia pihassa,joka on erilaisten muurien tukkima? Tai miten siellä voi muutenkaan enää liikkua? Onko rakennusten pintamateriaalilla merkitystä osastoinnissa? Monia kysymyksiä herää tälläisen epäselvänmääräysviidakon keskellä. Taidan muuttaa kerrostaloon.


    • Riittää.

      Alle 30 m2 katoksen rakentamiselle yleensä riittää toimenpideilmoitus. Oletko tarkistanut asian? On meinaan huomattavasti parempi ratkaisu kuin pressuviritelmä. Tein pari vuotta sitten tuollaisen katoksen vaunulle, neljä tolppaa ulkopuolelle ja kunnon katto päälle.

      • kunhan sää lauhtuu

        Kunhan sää hieman taas lauhtuu, niin voisin harkita tosiaan vain 4 tolpan pystytystä. Valujalat ja tolpatkin on jo valmiina. Piti ihan muuta niistä väsätä, vaan taitas olla paremmassa käytössä, jos katosta niistä tekisin. Muovikatto, vai mikähän tulisi edullisimmaksi ja helpoin laittaa. Paitsi se rakennus, josta ajattelin myös sen katoksen taittaa lähtemään, on vain varastorakennus, jossa ei ole mitään kovinkaan arvokasta tavaraa.

        Ehkä se itsenäinen 4 -tolpan katos voisikin olla parempi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7443
    2. 80
      5028
    3. Se on hyvästi

      Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      79
      4859
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4258
    5. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      10
      3048
    6. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      52
      2689
    7. Sisäsiittosuus

      Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      40
      2586
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      50
      2237
    9. Törkeää toimintaa

      Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2211
    10. Suudeltiin unessa viime yönä

      Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit
      Ikävä
      21
      1840
    Aihe