Epäilen,että monet uskovat eivät anna itselleen lupaa epäillä jumalaa,vaan he kavahtavat,pelästyvät epäilystään kuin se olisi suuri synti.Piispa Paarma kyseli itseltään julkisesti tsunamikatastrofin jälkeen miksi jumala sallii sellaista tapahtuvan.Olisi ollut mielenkiintoista,jos hän olisi Jokelan tapauksen yhteydessä palannut asiaan,ja kertonut mihin johtopäätöksiin hän on pohdinnoissaan tullut.
Ex-arkkipiispa J.Vikström on kertonut epäilevänsä jumalaa useinkin.
Minä puolestani epäilen,että ne,jotka äänekkäimmin horjumatonta uskoaan julistavat,ovat kaikkein epävarmimpia uskonsa suhteen.Vakuutellessaan muita ihmisiä uskonsa lujuudesta ja kaupitellessaan uskoaan muille ihmisille he tosiasiassa vakuuttelevat ITSEÄÄN uskonsa järkähtämättömyydestä.
Juice Leskisen sanoin:"KYLLÄ JEESUSKIN DIGGAA TUOMASTAAN - EPÄILE VAAN!"
ONKO IHMISELLÄ LUPA EPÄILLÄ
15
497
Vastaukset
- Trubaduuri
Epäilen vahvasti tuota kaikkea sanomaasi. ;)
- potentiaalia
Nyt kun vielä antaisit itsellesi luvan epäillä uskoasi ja jopa jumalaa...
- tupluuri.
Ei puhettakaan,että olisit toivoton tapaus.Jatka harjoituksia.
- Trubaduuri
potentiaalia kirjoitti:
Nyt kun vielä antaisit itsellesi luvan epäillä uskoasi ja jopa jumalaa...
Kun tottelen taivaallista Isää, niin en epäröi enkä kyseenalaista Hänen hyvyyttään ja viisauttaan enkä aseta Hänen antamaansa ja osoittamaansa rakkauttansa itseni ulkopuolelle milloinkaan, vaan otan sen vastaan kuin pieni lapsi, hykerrellen ja hymisten, mutta en omahyväisyyttäni, vaan koska sen saan ilman vastapalveluksien pyyntöjä. Toista se on ihmisten kanssa, jotka alinomaan vaativat toisiltaan joskus jopa aivan mahdottomia!
Eikä minun uskossani ole epäilykselle sijaa, joten jätän sen sinun tehtäväksesi. Kaiketi teet sen kyllin hyvin, jottei minun tarvitse murehtia aivan turhan tähden sinun puolestasi. ;) - Trubaduuri
tupluuri. kirjoitti:
Ei puhettakaan,että olisit toivoton tapaus.Jatka harjoituksia.
Toistin vaan jo sanotun. ;)
- kommentistasi
viestiini.Kyllä minua saa epäillä!
terveisin, Jumalasi - t-t,
Trubaduuri kirjoitti:
Kun tottelen taivaallista Isää, niin en epäröi enkä kyseenalaista Hänen hyvyyttään ja viisauttaan enkä aseta Hänen antamaansa ja osoittamaansa rakkauttansa itseni ulkopuolelle milloinkaan, vaan otan sen vastaan kuin pieni lapsi, hykerrellen ja hymisten, mutta en omahyväisyyttäni, vaan koska sen saan ilman vastapalveluksien pyyntöjä. Toista se on ihmisten kanssa, jotka alinomaan vaativat toisiltaan joskus jopa aivan mahdottomia!
Eikä minun uskossani ole epäilykselle sijaa, joten jätän sen sinun tehtäväksesi. Kaiketi teet sen kyllin hyvin, jottei minun tarvitse murehtia aivan turhan tähden sinun puolestasi. ;)Eikä minun uskossani ole epäilykselle sijaa, joten jätän sen sinun tehtäväksesi.////////////
JEESUS puhuu opetuslapsilleen........Totisesti minä sanon teille: jos joku sanoisi tälle vuorelle: 'Kohoa ja heittäydy mereen', eikä epäilisi sydämessään, vaan uskoisi sen tapahtuvan, minkä hän sanoo, niin se hänelle tapahtuisi.
alahan siirtelemään vuoria. - Trubaduuri
t-t, kirjoitti:
Eikä minun uskossani ole epäilykselle sijaa, joten jätän sen sinun tehtäväksesi.////////////
JEESUS puhuu opetuslapsilleen........Totisesti minä sanon teille: jos joku sanoisi tälle vuorelle: 'Kohoa ja heittäydy mereen', eikä epäilisi sydämessään, vaan uskoisi sen tapahtuvan, minkä hän sanoo, niin se hänelle tapahtuisi.
alahan siirtelemään vuoria.Vuori, tuossa Kristuksen esittämässä vertauksessa tarkoittaa Luojaa, taivaallista Isää tahi jotakin valtaa pitävää tahoa. Ja heitähän voi siirrellä, muttei sanomalla mene sinne tai tule tänne tai mene jonnekkin, vaan aivan toisella tavalla. ;)
- taisi olla
nimittäin piispa Huovinen,joka jumalan sallimaa pahaa podiskeli,eikä Paarma.Pahoittelen erhettäni.
Epäillä Jumalaa on aika epämääräinen sanamuoto. Onko kyse omien käsitysten, oman kirkon/suuntauksen/muun viiteryhmän, Jumalan olemassaolon, tai kenties Raamatun ilmoituksen kyseenalaiseksi panemisesta?
Jospa epäily ei kerro niikään Jumalan epäluotettavuudesta kuin ihmisen omasta Jumala-kuvasta. Käsittääkseni piispan asema ei takaa oikeaa mielikuvaa Jumalasta.- omalta
kohdaltaan,niin kuin sinäkin olet ansiokkaasti tehnyt.Kaikkea sitä mitä viestissäsi mainitset voi kyseenalaistaa ja varmaan paljon muutakin.
- rebecca(ei kirjautuneena)
>>"Minä puolestani epäilen,että ne,jotka äänekkäimmin horjumatonta uskoaan julistavat,ovat kaikkein epävarmimpia uskonsa suhteen.Vakuutellessaan muita ihmisiä uskonsa lujuudesta ja kaupitellessaan uskoaan muille ihmisille he tosiasiassa vakuuttelevat ITSEÄÄN uskonsa järkähtämättömyydestä.
- kanava?
>>Samaa mieltä. Tulee heti mieleen messiaanit ja nämä mutt jotka "paatoksella" koettavat kääntää toisia omaan uskoonsa.
- niiin
kanava? kirjoitti:
>>Samaa mieltä. Tulee heti mieleen messiaanit ja nämä mutt jotka "paatoksella" koettavat kääntää toisia omaan uskoonsa.
Minä olen oikeassa,muut(tässä tapauksessa Rebecca) väärässä.
- vai kuis on?
kanava? kirjoitti:
Eräs mahdollisuus, joka ei ensimmäiseksi tullut mieleesi on, että itse olet väärässä paikassa viesteinesi, vai otitko sen jo huomioon?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1507076
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1505946- 1315147
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.484697Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?554038- 673218
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.553140Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m252892- 472447
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢162323