Kitkarengas tarvitsee nastoja

Kaikkia kokeillut

Kaikissa testeissä on todettu kiistatta, että kitkarengas ei pidä sileällä jäällä juuri kesärengasta paremmin. Jos maanteillä ei olisi nastarengasajajia, niin talviset maantiet muuttuisivat jäisiksi luistinradoiksi, joissa kitkarengasautoilijat sitten luistelisivat sinne tänne. Eli, jotta kitkarengasintoilijat voivat ajaa turvallisesti, täytyy joka toisen autoilijan ajaa nastoilla ja karhentaa tietä.
Kitkarenkaat siis tarvitsevat nastoja M.O.T.

55

1522

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 318

      Kun 80% ajaa nastoilla, 20% voi ajaa hyvissä keliolosuhteissa kitkoilla.

      • Trkoitat varmaan

        Hetkinen. Tarkoitat varmaan hyvissä keliolosuhteissa nastoilla. Kitkoille ei keliolosuhteet ole koskaan hyvät.


      • väärin
        Trkoitat varmaan kirjoitti:

        Hetkinen. Tarkoitat varmaan hyvissä keliolosuhteissa nastoilla. Kitkoille ei keliolosuhteet ole koskaan hyvät.

        kitka ei toimi vesijäällä eikä silloin kun aivan sileän jään päällä on lunta,eli muutamana päivänä
        jossain maakunnan teillä,muuten ei ole mitään ongelmia.


      • Pidä
        väärin kirjoitti:

        kitka ei toimi vesijäällä eikä silloin kun aivan sileän jään päällä on lunta,eli muutamana päivänä
        jossain maakunnan teillä,muuten ei ole mitään ongelmia.

        Sama vika kitkassa kuin kesärenkaassakin. Ei sekään pidä sileällä jäällä.


    • ...©

      ...nastoja yhtä paljon kuin raavas mies peräpukamia.
      Turha uhrautua, ei kenenkään täydy ajaa nastoilla.

      Kitkarengas toki hyötyy jään karhentamisesta, mutta ei se ole mikään vaatimus, ilman karhentamistakin pärjää hyvin. Moni testi on osoittanut ettei kesärengas todellakaan ole kitkarenkaan veroinen sileälläkään jäällä.

      • Kitkoja

        Ja vielä useampi testi on osoittanut, että kitkarengas ei ole nastarenkaan veroinen. Joten pidähän kitkamies pienempää meteliä, kun et kerran mitään tiedä. Turha uhrautua. EI KENENKÄÄN TODELLAKAAN TARVITSE AJAA KITKOILLA. Ja sama uudestaan. EI KENENKÄÄN TODELLAKAAN TARVITSE AJAA KITJKOILLA. Ja vielä kolmannen kerran, että sinäkin sen ymmärrät. EI KENENKÄÄN TODELLAKAAN TARVITSE AJAA KITKOILLA.


      • ajaa KJITKOILLA.
        Kitkoja kirjoitti:

        Ja vielä useampi testi on osoittanut, että kitkarengas ei ole nastarenkaan veroinen. Joten pidähän kitkamies pienempää meteliä, kun et kerran mitään tiedä. Turha uhrautua. EI KENENKÄÄN TODELLAKAAN TARVITSE AJAA KITKOILLA. Ja sama uudestaan. EI KENENKÄÄN TODELLAKAAN TARVITSE AJAA KITJKOILLA. Ja vielä kolmannen kerran, että sinäkin sen ymmärrät. EI KENENKÄÄN TODELLAKAAN TARVITSE AJAA KITKOILLA.

        Minäkään en tiedä mitään. En sitten vuoden 1991. Siirryn kai kjohta kjetjuihin.


      • ...©
        Kitkoja kirjoitti:

        Ja vielä useampi testi on osoittanut, että kitkarengas ei ole nastarenkaan veroinen. Joten pidähän kitkamies pienempää meteliä, kun et kerran mitään tiedä. Turha uhrautua. EI KENENKÄÄN TODELLAKAAN TARVITSE AJAA KITKOILLA. Ja sama uudestaan. EI KENENKÄÄN TODELLAKAAN TARVITSE AJAA KITJKOILLA. Ja vielä kolmannen kerran, että sinäkin sen ymmärrät. EI KENENKÄÄN TODELLAKAAN TARVITSE AJAA KITKOILLA.

        Kuka täällä huutaa?

        Ei kenenkään todellakaan tarvitse ajaa kitkoilla, ilmankin pärjää. Onneksi kitkat on kuitenkin olemassa ettei talvisin tarvitse tyytyä ajamaan kesärenkailla tai nastarenkailla.

        Testit ovat testejä, pintaraapaisu todellisuutta ja tulokset suuntaa antavia eikä suinkaan yleispäteviä. Testivoittajilla toki pärjää, eli ellei halua asiaan perehtyä voi yksinkertaisesti aina valita testivoittajat. Turha silti haukkua niitä jotka haluavat nähdä vaivaa löytääkseen / ovat jo löytäneet jotain vallitseviin käyttöolosuhteisiin paremmin sopivaa. Kestotestejä ei rengaspuolella pahemmin lehdissä julkaista.


      • Niistä ihmerenkaista
        ...© kirjoitti:

        Kuka täällä huutaa?

        Ei kenenkään todellakaan tarvitse ajaa kitkoilla, ilmankin pärjää. Onneksi kitkat on kuitenkin olemassa ettei talvisin tarvitse tyytyä ajamaan kesärenkailla tai nastarenkailla.

        Testit ovat testejä, pintaraapaisu todellisuutta ja tulokset suuntaa antavia eikä suinkaan yleispäteviä. Testivoittajilla toki pärjää, eli ellei halua asiaan perehtyä voi yksinkertaisesti aina valita testivoittajat. Turha silti haukkua niitä jotka haluavat nähdä vaivaa löytääkseen / ovat jo löytäneet jotain vallitseviin käyttöolosuhteisiin paremmin sopivaa. Kestotestejä ei rengaspuolella pahemmin lehdissä julkaista.

        Vie nyt ihmeessä ne LÖYDÖT sitten sinne rengastesteihin. Kun kerran sinä olet löytänyt jostain jotain sellaista mitä testaajatkaan eivät ole vielä löytäneet. Tai kerro nyt ihmeessä testaajille, mistä niitä löytää. Onneksi on nastarenkaat, ettei talvisin tarvitse TYYTYÄ kitkoilla vaan paremmin talveen sopivilla renkailla. Sinulla vain ei tunnu olevan mitään faktaa esittää kitkojen paremmuudesta, kuin oma mielipiteesi ja arvaa kaksi kertaa(saat kolmannenkin arvauksen, jos et muuten arvaa) kumpaa uskotaan paremmin. Sinua vai testejä.


      • kenties..
        Niistä ihmerenkaista kirjoitti:

        Vie nyt ihmeessä ne LÖYDÖT sitten sinne rengastesteihin. Kun kerran sinä olet löytänyt jostain jotain sellaista mitä testaajatkaan eivät ole vielä löytäneet. Tai kerro nyt ihmeessä testaajille, mistä niitä löytää. Onneksi on nastarenkaat, ettei talvisin tarvitse TYYTYÄ kitkoilla vaan paremmin talveen sopivilla renkailla. Sinulla vain ei tunnu olevan mitään faktaa esittää kitkojen paremmuudesta, kuin oma mielipiteesi ja arvaa kaksi kertaa(saat kolmannenkin arvauksen, jos et muuten arvaa) kumpaa uskotaan paremmin. Sinua vai testejä.

        Jos nastarengastehtaat ovat maksaneet testaajille siitä, että ne luokittelevat nastarenkaat lopputuloksissa paremmiksi?


      • Oljenkorsi
        kenties.. kirjoitti:

        Jos nastarengastehtaat ovat maksaneet testaajille siitä, että ne luokittelevat nastarenkaat lopputuloksissa paremmiksi?

        Kilautatko vielä kenties kaverillesi, vai oliko tämä viimeinen oljenkorsi.


      • ...©
        Niistä ihmerenkaista kirjoitti:

        Vie nyt ihmeessä ne LÖYDÖT sitten sinne rengastesteihin. Kun kerran sinä olet löytänyt jostain jotain sellaista mitä testaajatkaan eivät ole vielä löytäneet. Tai kerro nyt ihmeessä testaajille, mistä niitä löytää. Onneksi on nastarenkaat, ettei talvisin tarvitse TYYTYÄ kitkoilla vaan paremmin talveen sopivilla renkailla. Sinulla vain ei tunnu olevan mitään faktaa esittää kitkojen paremmuudesta, kuin oma mielipiteesi ja arvaa kaksi kertaa(saat kolmannenkin arvauksen, jos et muuten arvaa) kumpaa uskotaan paremmin. Sinua vai testejä.

        Kyllä ne löytöni aika-ajoin ponnahtavat esille lehdistönkin testeissä, vaikka testit rajoittuvatkin uusiin renkaisiin. Lue niitä testejä, vähintään kolmen eri testaajan tulokset vuosittain niin nastoista kuin kitkoistakin, ja yritä edes muistaa kolme vuotta taaksepäin mitä on tullut luettua.

        Käytettyjä ei lehdistö testaa koska lehdistön rahkeet eivät siihen riitä eikä sille ole kaupallista intressiä. Kaupallisesta näkökulmasta paras rengas on se joka pitää uutena parhaiten ja kuluu loppuun mahdollisimman nopeasti. Kulutuskestävyyttä täytyy siis testata itse jos haluaa tuloksia. Omissa testeissäni monen vuoden aikana olen tullut kiistattomasti siihen tulokseen, että nastat eivät kestä paljaalla tienpinnalla ajoa yhtä hyvin kuin kitkat, ja sitähän eteläsuomessa riittää.


      • Luettavaa
        ...© kirjoitti:

        Kyllä ne löytöni aika-ajoin ponnahtavat esille lehdistönkin testeissä, vaikka testit rajoittuvatkin uusiin renkaisiin. Lue niitä testejä, vähintään kolmen eri testaajan tulokset vuosittain niin nastoista kuin kitkoistakin, ja yritä edes muistaa kolme vuotta taaksepäin mitä on tullut luettua.

        Käytettyjä ei lehdistö testaa koska lehdistön rahkeet eivät siihen riitä eikä sille ole kaupallista intressiä. Kaupallisesta näkökulmasta paras rengas on se joka pitää uutena parhaiten ja kuluu loppuun mahdollisimman nopeasti. Kulutuskestävyyttä täytyy siis testata itse jos haluaa tuloksia. Omissa testeissäni monen vuoden aikana olen tullut kiistattomasti siihen tulokseen, että nastat eivät kestä paljaalla tienpinnalla ajoa yhtä hyvin kuin kitkat, ja sitähän eteläsuomessa riittää.

        Miten saat kirjoituksestasi noin ristiriitaisen. Jos kerran et nastarenkailla itse aja, niin miten olet omissa testeissäsi monen vuoden aikana tullut kyseiseen lopputulokseen. Ajelet varmaan sitten nastoilla ja kitkoilla tai vaihtelet niitä talvella useasti. Vai miten olet kyseisen oman testisi tehnyt. Mielikuvituksessasiko. Sinun tarvitsee ajella talven aikana sitten miljoonia kilometrejä. Ja vielä tuossa aiemminhan sanoit, että testit ovat testejä. Mutta kun kyseessähän onkin minun testi, niin se ei olekkeen mikä tahansa testi. Ja annahan niitä linkkejä niille löytösivuille.


      • Jo sietämätön
        ...© kirjoitti:

        Kyllä ne löytöni aika-ajoin ponnahtavat esille lehdistönkin testeissä, vaikka testit rajoittuvatkin uusiin renkaisiin. Lue niitä testejä, vähintään kolmen eri testaajan tulokset vuosittain niin nastoista kuin kitkoistakin, ja yritä edes muistaa kolme vuotta taaksepäin mitä on tullut luettua.

        Käytettyjä ei lehdistö testaa koska lehdistön rahkeet eivät siihen riitä eikä sille ole kaupallista intressiä. Kaupallisesta näkökulmasta paras rengas on se joka pitää uutena parhaiten ja kuluu loppuun mahdollisimman nopeasti. Kulutuskestävyyttä täytyy siis testata itse jos haluaa tuloksia. Omissa testeissäni monen vuoden aikana olen tullut kiistattomasti siihen tulokseen, että nastat eivät kestä paljaalla tienpinnalla ajoa yhtä hyvin kuin kitkat, ja sitähän eteläsuomessa riittää.

        Mahtaa sinulla sitten olla melkoinen vuori renkaita, kun oikein kunnon testin olet järjestänyt. Ja kerrohan meille tyhmillekkin se löytösi, niin voinemme antaa siitä vinkin seuraavaan testiin. Ja siksi toiseksi nastarengasta voidaan halutessa käyttää huomattavasti kauemmin jos vain halutaan. Sitten kun nastat ovat kuluneet, niin nypitään ne vain pois ja jatketaan ajoa kesällä. Ovat kuitenkin todettu huomattavasti turvallisemmiksi kesäkelilläkin kuin kitkat. Kulutuspintaa on siinä vaiheessa huomattavasti enemmän jäljellä kuin kitkoissa. Kitkoissahan kuluminen alkaa heti ja nastassa renkaan varsinainen kuluminen vasta kun nastat ovat kuluneet.


      • ...©
        Luettavaa kirjoitti:

        Miten saat kirjoituksestasi noin ristiriitaisen. Jos kerran et nastarenkailla itse aja, niin miten olet omissa testeissäsi monen vuoden aikana tullut kyseiseen lopputulokseen. Ajelet varmaan sitten nastoilla ja kitkoilla tai vaihtelet niitä talvella useasti. Vai miten olet kyseisen oman testisi tehnyt. Mielikuvituksessasiko. Sinun tarvitsee ajella talven aikana sitten miljoonia kilometrejä. Ja vielä tuossa aiemminhan sanoit, että testit ovat testejä. Mutta kun kyseessähän onkin minun testi, niin se ei olekkeen mikä tahansa testi. Ja annahan niitä linkkejä niille löytösivuille.

        En aina ajele kitkoilla, nyt alkanut kausi on toinen kitkoilla, sitä ennen oli vaihteeksi nastat omassa autossa. Lisäksi on perheen muilla autoilla ollut helppo verrata renkaita, ja aika-ajoin tulee ajettua toisten autoilla tai vuokra-autoilla joissa on vaihtelevasti kitkoja ja nastoja alla. Parhaimmillaan oli koko talven käytettävissä kaksi uudenkarheaa samanlaista autoa jossa toisessa oli nastat ja toisessa kitkat, nyttemmin molemmissa on kitkat.

        Pointti on siinä, että mietitään kokonaisuuksia. Kokonaisuuteen liittyy moni muu tekijä kuin uuden renkaan absoluuttinen jarrutuspito jollain tietyllä pinnalla. Saattaa olla, että tietyissä olosuhteissa nastarenkaat ovat teoriassa parempia, mutta mitä hyötyä siitä tiedosta on ellei paremmuus käytännössä ilmene vaan kitkarengas on käytännössä riittävän hyvä. Vastapainoksi kärsitään nastojen haitoista. Lisäksi, kun sitä nastojen parasta pitoa tarvitaan niin harvoin, ei havaita milloin sitä ei renkaassa enää ole ja ajetaan pelkän turvallisuudentunteen varassa ja otetaan ehkä turhia riskejä.

        Ei yksin tietenkään pysty testaamaan yhtä monta rengassarjaa kuin lehdistön rengastesteissä, mutta jos verrataan vaikkapa testivoittajakitkoja ja testivoittajanastoja yhden tai kahden talven ajan havaitsee asioita joita ei lehdistön testistä ilmene. Yhtälailla voi verrata testivoittajaa ja vaikkapa kolmannelle sijalle jäänyttä, oli kyse sitten nasta- kitka- tai kesärenkaista.

        Lehdistön testit ovat pelkkä pintaraapaisu, koska niissä ei saada testattua riittävästi eri olosuhteita, eri rengaskokoja, eri autoja ja renkaiden kulutuskestävyyttä. Lisäksi vie aikansa ennenkuin oppii tietyn renkaan tavoille ja oppii käsittelemään sitä radalla... toteutuuko tämä aina lehdistön testeissä joissa testattavia renkaita on paljon ja aikatauluissa on pysyttävä?

        Jokainen testatkoon itse, ja mainittakoon vain, että jokainen itsenäisesti testannut jonka minä tunnen on päätynyt käyttämään vain ja ainoastaan kitkoja. Toki näidenkin tuttujen, kuten myös "nastarengastuttujen" kokemukset vaikuttavat mielipiteisiini ja käsityksiini renkaiden eroista. Minua asia kiinnosta kuitenkin sen verran, että pyrin aika-ajoin käyttämään nastoja jotta tietäisin mihin suuntaan sillä rintamalla ollaan menossa.

        Nastarenkaat ovat toki parantuneet paljon tällä vuosituhannella - ne ovat lähestyneet kitkoja mutta tietyt nastarenkaiden haittapuolet saavat minut edelleen suosimaan kitkoja jotka myöskin ovat kehittyneet samassa ajanjaksossa.

        Rengaskehitys ei kuitenkaan etene sitä tahtia kuin mainospuheet ja tietyt kaupalliset testit yrittävät esittää, ja harva vaihtaa uudet renkaat alle joka vuosi, joten siten on pari vuotta vanhat tulokset edelleen päteviä vaikkei ne nippelitietoa kahden uuden renkaan välisistä eroista tarjoakaan.

        Olen jo monta kertaa todennut, että nastarenkaat ja kitkarenkaat ovat molemmat varmasti yhtä turvalliset käyttää, mutta minä olen tuvallisempi kuski kitkoilla kuin nastarenkailla, koska kitkarenkaat eivät mielestäni käyttäydy yhtä arvaamattomasti kuin nastat.

        Koska kukaan ei ainakaan toistaiseksi ole kieltämässä nastoja, mitä väliä sillä on yksittäiselle nastarengaskuskille vaikka kaikki muut ajaisivat kitkoilla, kunhan ajavat järkevästi ja turvallisesti? Suurimmat turvallisuusongelmat ovat mielestäni tuossa järkevästi ja turvallisesti ajamisessa eikä renkaiden teknisissä ratkaisuissa, eikä niitä ongelmia nykyrengastekniikalla pystytä korjaamaan.


      • ...©
        Jo sietämätön kirjoitti:

        Mahtaa sinulla sitten olla melkoinen vuori renkaita, kun oikein kunnon testin olet järjestänyt. Ja kerrohan meille tyhmillekkin se löytösi, niin voinemme antaa siitä vinkin seuraavaan testiin. Ja siksi toiseksi nastarengasta voidaan halutessa käyttää huomattavasti kauemmin jos vain halutaan. Sitten kun nastat ovat kuluneet, niin nypitään ne vain pois ja jatketaan ajoa kesällä. Ovat kuitenkin todettu huomattavasti turvallisemmiksi kesäkelilläkin kuin kitkat. Kulutuspintaa on siinä vaiheessa huomattavasti enemmän jäljellä kuin kitkoissa. Kitkoissahan kuluminen alkaa heti ja nastassa renkaan varsinainen kuluminen vasta kun nastat ovat kuluneet.

        Hauska veikko olet!

        En ole voinut järjestää kunnon testiä monella rengasmallilla, siksi olen joutunut valitsemaan lehdistön rengastestien perusteella mitä renkaita vertailen.

        Jos yleistän asioita samalle tasolle kuin sinäkin, niin voidaan todeta ettei käytetty nastarengas ilman nastoja ole yhtä turvallinen kesällä kuin kitkarengas. (Unohdit tyystin keskieurooppa-kitkat.)

        Nastojen nyppiminen on turhaa työtä kun renkaat voi ostaa jo uutena ilman nastoja, moni jättää renkaat nyppimättä ihan laiskuuttaan. Kitkoilla voi ajaa ympäri vuoden useamman vuoden, mutta yritäpä survoa niitä keväällä irtinypittyjä nastoja takaisin renkaaseen syksyllä. :)

        Rengas joka on talvikäytössä turvallinen on riittävän turvallinen myös kesällä vaikka turvallisempiakin vaihtoehtoja on. Itsekin suosin kuitenkin kesärenkaita kesällä, mutta nyt on oikeasti keskieurooppakitkojen hankinta harkinnan alla, josko niillä pärjäisi kesäkauden lisäksi myös talvikauden. (Tämä pohdinta johtuu siitä, että vuosittainen ajosuorite on laskenut reippaasti ollen nyt keskitasoa ja näin saisin kustannustehokkaasti jatkossakin tuoretta kumia säännöllisesti ajoon.)

        Kaikissa renkaissa kuluminen ja ikääntyminen alkaa heti.

        Riittää, että toistan itseäni vuodesta toiseen, en aio tehdä sitä päivästä toiseen, joten tyhmät saavat nyt vaan pinnistellä ja hieman selailla taaksepäin tai opetella hakutoiminnon käyttöä.

        Kitkarengas kestää ympärivuotista ajoa 80-100tkm täyttäen talvirengasvaatimukset, kestääkö nastarengas saman?


      • Ristiriitaisuuksia
        ...© kirjoitti:

        En aina ajele kitkoilla, nyt alkanut kausi on toinen kitkoilla, sitä ennen oli vaihteeksi nastat omassa autossa. Lisäksi on perheen muilla autoilla ollut helppo verrata renkaita, ja aika-ajoin tulee ajettua toisten autoilla tai vuokra-autoilla joissa on vaihtelevasti kitkoja ja nastoja alla. Parhaimmillaan oli koko talven käytettävissä kaksi uudenkarheaa samanlaista autoa jossa toisessa oli nastat ja toisessa kitkat, nyttemmin molemmissa on kitkat.

        Pointti on siinä, että mietitään kokonaisuuksia. Kokonaisuuteen liittyy moni muu tekijä kuin uuden renkaan absoluuttinen jarrutuspito jollain tietyllä pinnalla. Saattaa olla, että tietyissä olosuhteissa nastarenkaat ovat teoriassa parempia, mutta mitä hyötyä siitä tiedosta on ellei paremmuus käytännössä ilmene vaan kitkarengas on käytännössä riittävän hyvä. Vastapainoksi kärsitään nastojen haitoista. Lisäksi, kun sitä nastojen parasta pitoa tarvitaan niin harvoin, ei havaita milloin sitä ei renkaassa enää ole ja ajetaan pelkän turvallisuudentunteen varassa ja otetaan ehkä turhia riskejä.

        Ei yksin tietenkään pysty testaamaan yhtä monta rengassarjaa kuin lehdistön rengastesteissä, mutta jos verrataan vaikkapa testivoittajakitkoja ja testivoittajanastoja yhden tai kahden talven ajan havaitsee asioita joita ei lehdistön testistä ilmene. Yhtälailla voi verrata testivoittajaa ja vaikkapa kolmannelle sijalle jäänyttä, oli kyse sitten nasta- kitka- tai kesärenkaista.

        Lehdistön testit ovat pelkkä pintaraapaisu, koska niissä ei saada testattua riittävästi eri olosuhteita, eri rengaskokoja, eri autoja ja renkaiden kulutuskestävyyttä. Lisäksi vie aikansa ennenkuin oppii tietyn renkaan tavoille ja oppii käsittelemään sitä radalla... toteutuuko tämä aina lehdistön testeissä joissa testattavia renkaita on paljon ja aikatauluissa on pysyttävä?

        Jokainen testatkoon itse, ja mainittakoon vain, että jokainen itsenäisesti testannut jonka minä tunnen on päätynyt käyttämään vain ja ainoastaan kitkoja. Toki näidenkin tuttujen, kuten myös "nastarengastuttujen" kokemukset vaikuttavat mielipiteisiini ja käsityksiini renkaiden eroista. Minua asia kiinnosta kuitenkin sen verran, että pyrin aika-ajoin käyttämään nastoja jotta tietäisin mihin suuntaan sillä rintamalla ollaan menossa.

        Nastarenkaat ovat toki parantuneet paljon tällä vuosituhannella - ne ovat lähestyneet kitkoja mutta tietyt nastarenkaiden haittapuolet saavat minut edelleen suosimaan kitkoja jotka myöskin ovat kehittyneet samassa ajanjaksossa.

        Rengaskehitys ei kuitenkaan etene sitä tahtia kuin mainospuheet ja tietyt kaupalliset testit yrittävät esittää, ja harva vaihtaa uudet renkaat alle joka vuosi, joten siten on pari vuotta vanhat tulokset edelleen päteviä vaikkei ne nippelitietoa kahden uuden renkaan välisistä eroista tarjoakaan.

        Olen jo monta kertaa todennut, että nastarenkaat ja kitkarenkaat ovat molemmat varmasti yhtä turvalliset käyttää, mutta minä olen tuvallisempi kuski kitkoilla kuin nastarenkailla, koska kitkarenkaat eivät mielestäni käyttäydy yhtä arvaamattomasti kuin nastat.

        Koska kukaan ei ainakaan toistaiseksi ole kieltämässä nastoja, mitä väliä sillä on yksittäiselle nastarengaskuskille vaikka kaikki muut ajaisivat kitkoilla, kunhan ajavat järkevästi ja turvallisesti? Suurimmat turvallisuusongelmat ovat mielestäni tuossa järkevästi ja turvallisesti ajamisessa eikä renkaiden teknisissä ratkaisuissa, eikä niitä ongelmia nykyrengastekniikalla pystytä korjaamaan.

        Nyt menee selityksesi jo niin pitkälle, että pikkupojatkaan ei parempaan pysty. Vuokra-autollahan niitä testejä onkin hyvä tehdä. Selityksistäsi päätellen et muuta teekkään kun istut auton ratissa testaillen renkaita. On omaa autoa on kavereiden autoa on kahta autoa. Uskottavaa eikö totta. On siinä sinulla elämäntehtävä vertailla eri renkaita. Ensin ajelet pari vuotta testivoittajakitkoilla ja nastoilla ilmeisesti kahdella autolla ja sen jälkeen vertailet pari vuotta voittajia ja esim. kolmanneksi tulleita. Siinä vierähtänyt jo kahdella autolla ajettaessa neljä vuotta ja yhdellä ajettaessa kahdeksan vuotta. Ja siinä välissä kun on tullut jo markkinoille uusiakin, niin missäs välissä niiden ominaisuuksia vertailet. Kyllä sinun selityksesi tuntuvat todella pintaraapaisulta tai kitkaliukkaudelta, sillä sinähän se pystytkin noin laajasti renkaita testaileen ja vielä eri olosuhteissa ja eri rengaskoolla . Ja vielä lopussa sanot, että pyrit aika-ajoin huom aika-ajoin käyttämään nastoja. Eikö tämä ole ristiriitaista. Miten pystyt väittämään nastoista yhtään mitään kun vain aika-ajoin käytät nastoja. Ja sitten olet tehnyt kulutustestejäkin.Todella ristiriitaista. Provoja täällä jo tarpeeksi ilman sinuakin. Miksi ihmeesä esim.ydinvoimalat rakennetaan pahimman varalle, vaikka sitä pahinta tuskin koskaan tapahtuu. Nastarenkaan ominaisuuksia sentään tarvitaan joka talvi. Kitkarenkaat ovat vähitellen lähestyneet nastoja, mutta eivät kuitenkaan vielä lähellekkään. Taidat olla jo yli 200 vuotta vanha. Vertailet nastoja ja kitkoja, mutta et kuitenkaan aja nastoilla. HEH HEH PROVOILIJA


      • ...©
        Ristiriitaisuuksia kirjoitti:

        Nyt menee selityksesi jo niin pitkälle, että pikkupojatkaan ei parempaan pysty. Vuokra-autollahan niitä testejä onkin hyvä tehdä. Selityksistäsi päätellen et muuta teekkään kun istut auton ratissa testaillen renkaita. On omaa autoa on kavereiden autoa on kahta autoa. Uskottavaa eikö totta. On siinä sinulla elämäntehtävä vertailla eri renkaita. Ensin ajelet pari vuotta testivoittajakitkoilla ja nastoilla ilmeisesti kahdella autolla ja sen jälkeen vertailet pari vuotta voittajia ja esim. kolmanneksi tulleita. Siinä vierähtänyt jo kahdella autolla ajettaessa neljä vuotta ja yhdellä ajettaessa kahdeksan vuotta. Ja siinä välissä kun on tullut jo markkinoille uusiakin, niin missäs välissä niiden ominaisuuksia vertailet. Kyllä sinun selityksesi tuntuvat todella pintaraapaisulta tai kitkaliukkaudelta, sillä sinähän se pystytkin noin laajasti renkaita testaileen ja vielä eri olosuhteissa ja eri rengaskoolla . Ja vielä lopussa sanot, että pyrit aika-ajoin huom aika-ajoin käyttämään nastoja. Eikö tämä ole ristiriitaista. Miten pystyt väittämään nastoista yhtään mitään kun vain aika-ajoin käytät nastoja. Ja sitten olet tehnyt kulutustestejäkin.Todella ristiriitaista. Provoja täällä jo tarpeeksi ilman sinuakin. Miksi ihmeesä esim.ydinvoimalat rakennetaan pahimman varalle, vaikka sitä pahinta tuskin koskaan tapahtuu. Nastarenkaan ominaisuuksia sentään tarvitaan joka talvi. Kitkarenkaat ovat vähitellen lähestyneet nastoja, mutta eivät kuitenkaan vielä lähellekkään. Taidat olla jo yli 200 vuotta vanha. Vertailet nastoja ja kitkoja, mutta et kuitenkaan aja nastoilla. HEH HEH PROVOILIJA

        Ristiriitaisuudet taitavat olla sinun päässäsi.

        Jos automalli on tuttu, niin miksei se testiauto voisi olla vuokra-auto? Tuntumaa saa muutaman päivän muutaman sadan kilometrin aikana / päivä aika hyvin vaikkei radalle menekään. Renkaiden historiasta ei ole tietoa, mutta niiltä osin niin nasta- kuin kitkarenkaatkin ovat samalla viivalla.

        Onko kaksi omaa autoa nyt mikään ihme? Onko ihmeellistä että muillakin perheenjäsenillä on omat autot? Onko ihmeellistä, että on kavereita ja tuttuja, ja heilläkin omat autot, parhaimmillaan kaksikin? Onko ihmeellistä, että samasta perheestä löytyy kaksi samanlaista autoa?

        Itse olen käytännössä vertaillut lehdistön mukaan parhaita kitkarenkaita lehdistön mukaan parhaisiin tai parhaan kitkarenkaan tasoisiin nastarenkaisiin. En ole varsinaisesti vertaillut eri nastarenkaita keskenään tai eri kitkarenkaita keskenään ainakaan syvällisemmin saman kauden aikana. Ehdotin edellisessä viestissäni, että esim. testivoittajaa ja pronssisijalle jäänyttä voi yhtälailla vertailla ja löytää kolmanneksi jääneestä ominaisuuksia jotka tekevät siitä omaan käyttöön parhaan renkaan. (Niinhän ne lehdissäkin usein kirjoittavat, että tuloksia kannattaa lukea omien tarpeiden mukaan.)

        On sitä jotain kieltämättä ehtinyt testailla siitä lähtien kuin olen kitkarenkaisiin ensikerran tutustunut. Ensimmäiset kitkarenkaani olivat jo vuonna 1994 vanhat, laskepa sitten siitä montako rengasta olen ehtinyt koeajaa. Kyllä pakostakin oppii vuosien saatossa havaitsemaan nastarenkaille ominaisia ominaisuuksia ja kitkarenkaille ominaisia ominaisuuksia vaikka molemmista leireistä tulee vuosittain uutta.

        Eihän sitä tietenkään kaikkea pysty testaamaan, mutta lehdistö testaa uusia, minä teen kestotestiä, ja yhdistän eri testien tulokset löytääkseni parhaan renkaan omaan käyttööni. Siinä ohessa tulee tehtyä lyhyitä satunnaistestejä jotka toimivat rikkana rokassa nekin.

        Eri rengaskokoja en ole varsinaisesti lähtenyt testailemaan, mutta eroja kuitenkin on sen verran kokoluokkien välillä, ettei yhden kokoluokan testivoittaja välttämättä ole sitä toisessa kokoluokassa. Sopii myös pohtia paljonko testiauto vaikuttaa tuloksiin ja renkaiden keskinäiseen paremmuusjärjestykseen. Omien havaintojen ja lehdistön testitulosten erot voivat varsin hyvin johtua yllämainituista seikoista.

        En käytä nastarenkaita yhtä paljon kuin kitkarenkaita, koska olen monta kertaa todennut kitkarenkaat eteläsuomen oloihin kokonaisuutena paremmiksi ja siksi suosin niitä. Jos toimisin päätoimisena rengastestaajana pitäisi nastarenkaita toki käyttää yhtä paljon kuin kitkarenkaitakin. Yksinomaan nastarenkaiden ominaisuuksia ei tarvita joka talvi, tietääkseni en ole tarvinnut niitä koskaan. Ylivoimainen enemmistö läheltäpiti-tilanteistani on sattunut nastarenkailla vaikka ylivoimaisesti enemmän kilometrejä kertyy kitkarenkailla. Tähän voi olla kaksikin syytä, mieti sitä, mutta lopputulos on kuitenkin sama.

        Ydinvoimalat rakennetaan pahimman varalle. Autoja ei rakenneta pahimman varalle, talvirenkaita ei rakenneta pahimman varalle, kuskeja ei kouluteta pahimman varalle jne jne...

        Jos aina varaudut pahimman varalle, niin onhan sinulla aina kaupungilla kävellessäsi mukana mm. jäänaskalit ja kaasunaamari? "Autosi" on varmaankin panssarivaunu?

        Normaaleja ihmisiä ne lehdistön rengastestien suorittajatkin on, ja olen yhden tällaisen testaajan kanssa nokitusten mielipiteitä riitelemättä vaihtanutkin.


      • täyttävät
        ...© kirjoitti:

        Hauska veikko olet!

        En ole voinut järjestää kunnon testiä monella rengasmallilla, siksi olen joutunut valitsemaan lehdistön rengastestien perusteella mitä renkaita vertailen.

        Jos yleistän asioita samalle tasolle kuin sinäkin, niin voidaan todeta ettei käytetty nastarengas ilman nastoja ole yhtä turvallinen kesällä kuin kitkarengas. (Unohdit tyystin keskieurooppa-kitkat.)

        Nastojen nyppiminen on turhaa työtä kun renkaat voi ostaa jo uutena ilman nastoja, moni jättää renkaat nyppimättä ihan laiskuuttaan. Kitkoilla voi ajaa ympäri vuoden useamman vuoden, mutta yritäpä survoa niitä keväällä irtinypittyjä nastoja takaisin renkaaseen syksyllä. :)

        Rengas joka on talvikäytössä turvallinen on riittävän turvallinen myös kesällä vaikka turvallisempiakin vaihtoehtoja on. Itsekin suosin kuitenkin kesärenkaita kesällä, mutta nyt on oikeasti keskieurooppakitkojen hankinta harkinnan alla, josko niillä pärjäisi kesäkauden lisäksi myös talvikauden. (Tämä pohdinta johtuu siitä, että vuosittainen ajosuorite on laskenut reippaasti ollen nyt keskitasoa ja näin saisin kustannustehokkaasti jatkossakin tuoretta kumia säännöllisesti ajoon.)

        Kaikissa renkaissa kuluminen ja ikääntyminen alkaa heti.

        Riittää, että toistan itseäni vuodesta toiseen, en aio tehdä sitä päivästä toiseen, joten tyhmät saavat nyt vaan pinnistellä ja hieman selailla taaksepäin tai opetella hakutoiminnon käyttöä.

        Kitkarengas kestää ympärivuotista ajoa 80-100tkm täyttäen talvirengasvaatimukset, kestääkö nastarengas saman?

        "Kitkarengas kestää ympärivuotista ajoa 80-100tkm täyttäen talvirengasvaatimukset, kestääkö nastarengas saman?"

        Ajoin Hakkapeliitta 10 -renkailla 9 talvea ja yhden kesän. Kilometrejä vähintäänkin se sata tuhatta. Kesän jälkeen kulutuspintaaa oli vielä 6 mm. Lain mukaan talvirenkaan minimiurasyvyys pitää olla vähintän 3 mm. Joten Hakkapeliitoilla olisi voinut päästellä vielä monta talvea. Olisivat kestäneet varmaan 200 tuhatta.

        Helvetin liukkaat ne olivat viimeisenä talvena, vaikka lähes kaikki nastat olivatkin tallella. Mutta lain mukaan ihan kelvolliset talvirenkaat.

        Itse asiassa en ole koskaan joutunut uusimaan talvirenkaita urasyvyyden vuoksi. Renkaan koveneminen on ollut ainoa syy vaihtoon.

        Nastarengas kestää kovemman kumilaatunsa vuoksi kulutusta huomattavasti kitkarenkaita paremmin.


      • ...©
        täyttävät kirjoitti:

        "Kitkarengas kestää ympärivuotista ajoa 80-100tkm täyttäen talvirengasvaatimukset, kestääkö nastarengas saman?"

        Ajoin Hakkapeliitta 10 -renkailla 9 talvea ja yhden kesän. Kilometrejä vähintäänkin se sata tuhatta. Kesän jälkeen kulutuspintaaa oli vielä 6 mm. Lain mukaan talvirenkaan minimiurasyvyys pitää olla vähintän 3 mm. Joten Hakkapeliitoilla olisi voinut päästellä vielä monta talvea. Olisivat kestäneet varmaan 200 tuhatta.

        Helvetin liukkaat ne olivat viimeisenä talvena, vaikka lähes kaikki nastat olivatkin tallella. Mutta lain mukaan ihan kelvolliset talvirenkaat.

        Itse asiassa en ole koskaan joutunut uusimaan talvirenkaita urasyvyyden vuoksi. Renkaan koveneminen on ollut ainoa syy vaihtoon.

        Nastarengas kestää kovemman kumilaatunsa vuoksi kulutusta huomattavasti kitkarenkaita paremmin.

        ...keskitytään tämän vuosituhannen renkaisiin. Lisäksi minä lasken talvirengasvaatimuksiin myös riittävän pidon.

        HKPL10 häviää kuitenkin tämän päivän renkaille, oli ne sitten kitkoja tai nastoja, ja kymmenen vuotta vanha HKPL10 on loppuunkäytetty oli pintaa tai ei kuten itsekin havaitsit.

        Nuo mainitsemani 100tkm tuli kasaan vajaassa kolmessa vuodessa RSi:llä eikä kumi tuossa ajassa vielä ollut kärsinyt ikääntymisestä, mutta nelimillisenä sai syksyllä mennä vaihtoon. Täyttivät siis todelliset talvirengasvaatimukset eivätkä pelkästään lain määrittelemää rajaa.

        Eli löytyykö noin 100tkm ajettua nastarengasta tältä vuosituhannelta jolla voisi kuvitella ajavansa turvallisesti vielä talven?


      • Häviää kitkojen mukana
        ...© kirjoitti:

        Ristiriitaisuudet taitavat olla sinun päässäsi.

        Jos automalli on tuttu, niin miksei se testiauto voisi olla vuokra-auto? Tuntumaa saa muutaman päivän muutaman sadan kilometrin aikana / päivä aika hyvin vaikkei radalle menekään. Renkaiden historiasta ei ole tietoa, mutta niiltä osin niin nasta- kuin kitkarenkaatkin ovat samalla viivalla.

        Onko kaksi omaa autoa nyt mikään ihme? Onko ihmeellistä että muillakin perheenjäsenillä on omat autot? Onko ihmeellistä, että on kavereita ja tuttuja, ja heilläkin omat autot, parhaimmillaan kaksikin? Onko ihmeellistä, että samasta perheestä löytyy kaksi samanlaista autoa?

        Itse olen käytännössä vertaillut lehdistön mukaan parhaita kitkarenkaita lehdistön mukaan parhaisiin tai parhaan kitkarenkaan tasoisiin nastarenkaisiin. En ole varsinaisesti vertaillut eri nastarenkaita keskenään tai eri kitkarenkaita keskenään ainakaan syvällisemmin saman kauden aikana. Ehdotin edellisessä viestissäni, että esim. testivoittajaa ja pronssisijalle jäänyttä voi yhtälailla vertailla ja löytää kolmanneksi jääneestä ominaisuuksia jotka tekevät siitä omaan käyttöön parhaan renkaan. (Niinhän ne lehdissäkin usein kirjoittavat, että tuloksia kannattaa lukea omien tarpeiden mukaan.)

        On sitä jotain kieltämättä ehtinyt testailla siitä lähtien kuin olen kitkarenkaisiin ensikerran tutustunut. Ensimmäiset kitkarenkaani olivat jo vuonna 1994 vanhat, laskepa sitten siitä montako rengasta olen ehtinyt koeajaa. Kyllä pakostakin oppii vuosien saatossa havaitsemaan nastarenkaille ominaisia ominaisuuksia ja kitkarenkaille ominaisia ominaisuuksia vaikka molemmista leireistä tulee vuosittain uutta.

        Eihän sitä tietenkään kaikkea pysty testaamaan, mutta lehdistö testaa uusia, minä teen kestotestiä, ja yhdistän eri testien tulokset löytääkseni parhaan renkaan omaan käyttööni. Siinä ohessa tulee tehtyä lyhyitä satunnaistestejä jotka toimivat rikkana rokassa nekin.

        Eri rengaskokoja en ole varsinaisesti lähtenyt testailemaan, mutta eroja kuitenkin on sen verran kokoluokkien välillä, ettei yhden kokoluokan testivoittaja välttämättä ole sitä toisessa kokoluokassa. Sopii myös pohtia paljonko testiauto vaikuttaa tuloksiin ja renkaiden keskinäiseen paremmuusjärjestykseen. Omien havaintojen ja lehdistön testitulosten erot voivat varsin hyvin johtua yllämainituista seikoista.

        En käytä nastarenkaita yhtä paljon kuin kitkarenkaita, koska olen monta kertaa todennut kitkarenkaat eteläsuomen oloihin kokonaisuutena paremmiksi ja siksi suosin niitä. Jos toimisin päätoimisena rengastestaajana pitäisi nastarenkaita toki käyttää yhtä paljon kuin kitkarenkaitakin. Yksinomaan nastarenkaiden ominaisuuksia ei tarvita joka talvi, tietääkseni en ole tarvinnut niitä koskaan. Ylivoimainen enemmistö läheltäpiti-tilanteistani on sattunut nastarenkailla vaikka ylivoimaisesti enemmän kilometrejä kertyy kitkarenkailla. Tähän voi olla kaksikin syytä, mieti sitä, mutta lopputulos on kuitenkin sama.

        Ydinvoimalat rakennetaan pahimman varalle. Autoja ei rakenneta pahimman varalle, talvirenkaita ei rakenneta pahimman varalle, kuskeja ei kouluteta pahimman varalle jne jne...

        Jos aina varaudut pahimman varalle, niin onhan sinulla aina kaupungilla kävellessäsi mukana mm. jäänaskalit ja kaasunaamari? "Autosi" on varmaankin panssarivaunu?

        Normaaleja ihmisiä ne lehdistön rengastestien suorittajatkin on, ja olen yhden tällaisen testaajan kanssa nokitusten mielipiteitä riitelemättä vaihtanutkin.

        Lueppas ensin edes mitä kirjoitat, vai etkö itsekkään ymmärrä omaa kirjoitustasi. Väitit kitkojen kestävän kulutusta paremmin kuin nastat ja tehneesi testejä jopa vuokra-autolla. Aika paljon tuo vuokra-auto sinulla sitten on käytössä jos kulutustestejäkin niillä teet. Etkö nyt ymmärrä edes sitä, mitä tarkoittaa kestotesti. Ajat silloin tällöin nastoilla. Onko se mielestäsi kestotestiä. Ilmeisesti on. Minäkin ajan silloin tällöin kitkoilla, enkä pidä sitä kestotestinä, mutta en siihen tarvitse montaa vuotta uhrata tietääkseni kummat ovat paremmat talvirenkaat. Harmi vaan etten ole löytänyt kitkoista vielä keskivertonastarenkaan tasoistakaan kitkarengasta. En edes mielikuvissa. Yrität koko ajan olla tyrkyttämässä niitä omia mielipiteitäsi niinkuin ne olisivat niitä ainoita oikeita. Jos olet löytänyt itsellesi sopivat renkaat eli kitkat niin sinun on vain tyytyminen niihin ja niiden huonoihin ominaisuuksiin. Kai niihinkin tottuu, mutta miksi pitäisi, kun kerran parempaakin on saatavilla.


      • ...©
        Häviää kitkojen mukana kirjoitti:

        Lueppas ensin edes mitä kirjoitat, vai etkö itsekkään ymmärrä omaa kirjoitustasi. Väitit kitkojen kestävän kulutusta paremmin kuin nastat ja tehneesi testejä jopa vuokra-autolla. Aika paljon tuo vuokra-auto sinulla sitten on käytössä jos kulutustestejäkin niillä teet. Etkö nyt ymmärrä edes sitä, mitä tarkoittaa kestotesti. Ajat silloin tällöin nastoilla. Onko se mielestäsi kestotestiä. Ilmeisesti on. Minäkin ajan silloin tällöin kitkoilla, enkä pidä sitä kestotestinä, mutta en siihen tarvitse montaa vuotta uhrata tietääkseni kummat ovat paremmat talvirenkaat. Harmi vaan etten ole löytänyt kitkoista vielä keskivertonastarenkaan tasoistakaan kitkarengasta. En edes mielikuvissa. Yrität koko ajan olla tyrkyttämässä niitä omia mielipiteitäsi niinkuin ne olisivat niitä ainoita oikeita. Jos olet löytänyt itsellesi sopivat renkaat eli kitkat niin sinun on vain tyytyminen niihin ja niiden huonoihin ominaisuuksiin. Kai niihinkin tottuu, mutta miksi pitäisi, kun kerran parempaakin on saatavilla.

        Uudenkarhea vuokra-auto, alla uudenkarheat testivoittajanastarenkaat. Autolla ajettu 7000km, renkaat todennäköisesti olleet alla uudesta saakka. Ajan samana päivänä samassa ympäristössä toisella minulle vieraalla autolla jossa alla on 15tkm ajetut kitkarenkaat ja hallitsen sen auton yllämainittua vuokra-autoa paremmin vaikken olekaan ajanut sillä yhtä paljon kuin yllämainitulla vuokra-autolla.

        Ei kestotesti välttämättä tarkoita että testikohde kulutetaan loppuun asti. Eikä minun tarvitse ajaa jokaista kilometriä pystyäkseni seuraamaan miten rengas kuluu. Perheessä useampi auto ja useampi kuski, autoja käytetään ristiin, mieti itse loput.

        Jos olet löytänyt itsellesi sopivat renkaat eli nastat niin sinun on vain tyytyminen niihin ja niiden huonoihin ominaisuuksiin. Kai niihinkin tottuu, mutta miksi pitäisi, kun kerran parempaakin on saatavilla.


      • Selityksiä
        ...© kirjoitti:

        Uudenkarhea vuokra-auto, alla uudenkarheat testivoittajanastarenkaat. Autolla ajettu 7000km, renkaat todennäköisesti olleet alla uudesta saakka. Ajan samana päivänä samassa ympäristössä toisella minulle vieraalla autolla jossa alla on 15tkm ajetut kitkarenkaat ja hallitsen sen auton yllämainittua vuokra-autoa paremmin vaikken olekaan ajanut sillä yhtä paljon kuin yllämainitulla vuokra-autolla.

        Ei kestotesti välttämättä tarkoita että testikohde kulutetaan loppuun asti. Eikä minun tarvitse ajaa jokaista kilometriä pystyäkseni seuraamaan miten rengas kuluu. Perheessä useampi auto ja useampi kuski, autoja käytetään ristiin, mieti itse loput.

        Jos olet löytänyt itsellesi sopivat renkaat eli nastat niin sinun on vain tyytyminen niihin ja niiden huonoihin ominaisuuksiin. Kai niihinkin tottuu, mutta miksi pitäisi, kun kerran parempaakin on saatavilla.

        Yhtä lailla, todennäköisesti vuokra-autossa uutena ollut alla kitkarenkaat ja vaihdettu asiakkaiden pyynnöstä turvallisempiin nastarenkaisiin. Ja todennäköisesti vika löytyy niinkuin olet itsekkin monesti sanonut ratin ja penkin välistä. Yhtälailla ajelin kerran itsekkin ensin autoa jossa alla oli kitkat ja sen jälkeen ajoin autoa missä oli kesärenkaat ja hallitsin tuon jälkimmäisen auton huomattavasti paremmin. Joten tästä tein johtopäätöksen, etä kitkoilla ei tee mitään.


      • lisätietoja.
        ...© kirjoitti:

        Uudenkarhea vuokra-auto, alla uudenkarheat testivoittajanastarenkaat. Autolla ajettu 7000km, renkaat todennäköisesti olleet alla uudesta saakka. Ajan samana päivänä samassa ympäristössä toisella minulle vieraalla autolla jossa alla on 15tkm ajetut kitkarenkaat ja hallitsen sen auton yllämainittua vuokra-autoa paremmin vaikken olekaan ajanut sillä yhtä paljon kuin yllämainitulla vuokra-autolla.

        Ei kestotesti välttämättä tarkoita että testikohde kulutetaan loppuun asti. Eikä minun tarvitse ajaa jokaista kilometriä pystyäkseni seuraamaan miten rengas kuluu. Perheessä useampi auto ja useampi kuski, autoja käytetään ristiin, mieti itse loput.

        Jos olet löytänyt itsellesi sopivat renkaat eli nastat niin sinun on vain tyytyminen niihin ja niiden huonoihin ominaisuuksiin. Kai niihinkin tottuu, mutta miksi pitäisi, kun kerran parempaakin on saatavilla.

        Kerrotko vuokra-auton merkin ja mallin. Lisäksi nastarenkaiden merkki ja malli olisi syytä tietää. Kuten tapahtuma-aika (kuukausi ja vuosi).

        Lisäksi kerro myös toisen tuntemattoman auton merkki ja ikä ja siinä käytettyjen renkaiden merkki ja malli.

        Minkä takia sinun pitää muuten ajaa jatkuvasti eri autoilla?


      • ...©
        Selityksiä kirjoitti:

        Yhtä lailla, todennäköisesti vuokra-autossa uutena ollut alla kitkarenkaat ja vaihdettu asiakkaiden pyynnöstä turvallisempiin nastarenkaisiin. Ja todennäköisesti vika löytyy niinkuin olet itsekkin monesti sanonut ratin ja penkin välistä. Yhtälailla ajelin kerran itsekkin ensin autoa jossa alla oli kitkat ja sen jälkeen ajoin autoa missä oli kesärenkaat ja hallitsin tuon jälkimmäisen auton huomattavasti paremmin. Joten tästä tein johtopäätöksen, etä kitkoilla ei tee mitään.

        ...niillä nastarenkailla oli ajettu vieläkin vähemmän.

        Niin, vika saattaa hyvinkin löytyä ratin ja penkin välistä, puolin ja toisin. Tottumuskysymyksiä. Siksi väitänkin, että nasta- ja kitkarenkaat ovat yhtä turvallisia vaikka minä olen kitkarenkailla turvallisempi kuski.


      • ...©
        lisätietoja. kirjoitti:

        Kerrotko vuokra-auton merkin ja mallin. Lisäksi nastarenkaiden merkki ja malli olisi syytä tietää. Kuten tapahtuma-aika (kuukausi ja vuosi).

        Lisäksi kerro myös toisen tuntemattoman auton merkki ja ikä ja siinä käytettyjen renkaiden merkki ja malli.

        Minkä takia sinun pitää muuten ajaa jatkuvasti eri autoilla?

        Tapahtui talvena 2006, molemmat olivat lähes uudenkarheita 2-litraisia Ford Mondeoita, nastoitettu oli farkku, alla Pirellit, kitkat olivat minulle entuudestaan tuntemattomat Vredesteinit. Herziltä Arlandasta vuokrattu farkku, ja se toinen oli yksityisen. Molemmat renkaat ovat käsittääkseni pärjänneet testeissä tasaisen heikosti.

        En minä jatkuvasti ja pakosta eri autoilla aja, pääsääntöisesti ajan toki omalla. Parin vuoden sisään on perheessä tullut pari autoa vaihdettua, ja vanhemmatkin vaihtoivat autoa samoihin aikoihin. Tottapa sitä autoista kiinnostunut aina kokeilee uutta kun on mahdollisuus. Työmatkoja lentäen, niin kohdekaupungissa sitten vuokra-autolla.


      • Vai dementiaa
        ...© kirjoitti:

        Tapahtui talvena 2006, molemmat olivat lähes uudenkarheita 2-litraisia Ford Mondeoita, nastoitettu oli farkku, alla Pirellit, kitkat olivat minulle entuudestaan tuntemattomat Vredesteinit. Herziltä Arlandasta vuokrattu farkku, ja se toinen oli yksityisen. Molemmat renkaat ovat käsittääkseni pärjänneet testeissä tasaisen heikosti.

        En minä jatkuvasti ja pakosta eri autoilla aja, pääsääntöisesti ajan toki omalla. Parin vuoden sisään on perheessä tullut pari autoa vaihdettua, ja vanhemmatkin vaihtoivat autoa samoihin aikoihin. Tottapa sitä autoista kiinnostunut aina kokeilee uutta kun on mahdollisuus. Työmatkoja lentäen, niin kohdekaupungissa sitten vuokra-autolla.

        Tulikohan taas muistikatkos. Et todellakaan muista mitä aiemmin juuri kirjoitit. Toinen oli vuokra-auto ja toinen minulle tuntematon auto. Ja nyt ne ovat kuitenkin samoja foortteja. Jälkimmäisen hallitsit paremmin, vaikka olikin sinulle tuntematon. Mättääköhan taas jokin.


      • Todella outoa
        ...© kirjoitti:

        Tapahtui talvena 2006, molemmat olivat lähes uudenkarheita 2-litraisia Ford Mondeoita, nastoitettu oli farkku, alla Pirellit, kitkat olivat minulle entuudestaan tuntemattomat Vredesteinit. Herziltä Arlandasta vuokrattu farkku, ja se toinen oli yksityisen. Molemmat renkaat ovat käsittääkseni pärjänneet testeissä tasaisen heikosti.

        En minä jatkuvasti ja pakosta eri autoilla aja, pääsääntöisesti ajan toki omalla. Parin vuoden sisään on perheessä tullut pari autoa vaihdettua, ja vanhemmatkin vaihtoivat autoa samoihin aikoihin. Tottapa sitä autoista kiinnostunut aina kokeilee uutta kun on mahdollisuus. Työmatkoja lentäen, niin kohdekaupungissa sitten vuokra-autolla.

        Miten voit sanoa olevasi kiinnostunut autoista, jos et samana päivänä kuitenkaan tunnista samanlaisia autoja toisistaan. Outo automies kyllä olet.


      • mitenkäs tämä
        ...© kirjoitti:

        Tapahtui talvena 2006, molemmat olivat lähes uudenkarheita 2-litraisia Ford Mondeoita, nastoitettu oli farkku, alla Pirellit, kitkat olivat minulle entuudestaan tuntemattomat Vredesteinit. Herziltä Arlandasta vuokrattu farkku, ja se toinen oli yksityisen. Molemmat renkaat ovat käsittääkseni pärjänneet testeissä tasaisen heikosti.

        En minä jatkuvasti ja pakosta eri autoilla aja, pääsääntöisesti ajan toki omalla. Parin vuoden sisään on perheessä tullut pari autoa vaihdettua, ja vanhemmatkin vaihtoivat autoa samoihin aikoihin. Tottapa sitä autoista kiinnostunut aina kokeilee uutta kun on mahdollisuus. Työmatkoja lentäen, niin kohdekaupungissa sitten vuokra-autolla.

        Kirjoitit aikaisemmin:

        "Uudenkarhea vuokra-auto, alla uudenkarheat testivoittajanastarenkaat."

        Ja nyt:

        "nastoitettu oli farkku, alla Pirellit"
        "Molemmat renkaat ovat käsittääkseni pärjänneet testeissä tasaisen heikosti."

        Miten testivoittajanastat muuttuivat kertaheitolla
        testeissä huonosti pärjänneiksi?

        Et kai vaan puhu paskaa?

        Olosuhteet olivat varmaan todella karmaisevat, jos sinulla on ollut ongelmia autonhallinnassa.


      • Tulostaa nämä
        ...© kirjoitti:

        Tapahtui talvena 2006, molemmat olivat lähes uudenkarheita 2-litraisia Ford Mondeoita, nastoitettu oli farkku, alla Pirellit, kitkat olivat minulle entuudestaan tuntemattomat Vredesteinit. Herziltä Arlandasta vuokrattu farkku, ja se toinen oli yksityisen. Molemmat renkaat ovat käsittääkseni pärjänneet testeissä tasaisen heikosti.

        En minä jatkuvasti ja pakosta eri autoilla aja, pääsääntöisesti ajan toki omalla. Parin vuoden sisään on perheessä tullut pari autoa vaihdettua, ja vanhemmatkin vaihtoivat autoa samoihin aikoihin. Tottapa sitä autoista kiinnostunut aina kokeilee uutta kun on mahdollisuus. Työmatkoja lentäen, niin kohdekaupungissa sitten vuokra-autolla.

        Taidan oikein tulostaa nämä kommentit, sillä hauskuutta varmmaan piisaa. Voiko tämä kitkojen puolustelu olla jo hänelle liikaa, ettei enää muista mitä aiemmin on sanonut. Valhettahan on helppo keksiä, mutta silloin pitää vain olla hyvä muisti. Jos hänellä on noin huono muisti, niin miten hän voi edes muistaa millä renkailla on ajellut kymmeniä vuosia sitten saatikka niiden ominaisuuksia. Mutta kun aikansa häntä painosti, niin tässä lopputulos. Valhetta kaikki.


      • vaihe
        Tulostaa nämä kirjoitti:

        Taidan oikein tulostaa nämä kommentit, sillä hauskuutta varmmaan piisaa. Voiko tämä kitkojen puolustelu olla jo hänelle liikaa, ettei enää muista mitä aiemmin on sanonut. Valhettahan on helppo keksiä, mutta silloin pitää vain olla hyvä muisti. Jos hänellä on noin huono muisti, niin miten hän voi edes muistaa millä renkailla on ajellut kymmeniä vuosia sitten saatikka niiden ominaisuuksia. Mutta kun aikansa häntä painosti, niin tässä lopputulos. Valhetta kaikki.

        Jos en väärin muista, niin kohta tämä muutamalla eri nimimerkillä kitkoja puolustava henkilö menettää malttinsa ja alkaa meuhkata. Ainakin viime talvena kävi usein niin hänen jäätyään väittelyssä alakynteen.


      • ...©
        Vai dementiaa kirjoitti:

        Tulikohan taas muistikatkos. Et todellakaan muista mitä aiemmin juuri kirjoitit. Toinen oli vuokra-auto ja toinen minulle tuntematon auto. Ja nyt ne ovat kuitenkin samoja foortteja. Jälkimmäisen hallitsit paremmin, vaikka olikin sinulle tuntematon. Mättääköhan taas jokin.

        "toisella minulle vieraalla autolla" tarkoitan tietysti autoa joka ei ole minulle entuudestaan tuttu... Vuokra-auto oli farkkumondeo ja se toinen oli sedan jolla oli ajettu huomattavasti enemmän ja yksilöllisiä eroja saattoi olla.


      • ...©
        Todella outoa kirjoitti:

        Miten voit sanoa olevasi kiinnostunut autoista, jos et samana päivänä kuitenkaan tunnista samanlaisia autoja toisistaan. Outo automies kyllä olet.

        ei foordi ole auto, ei ainakaan kiinnostava.


      • ...©
        mitenkäs tämä kirjoitti:

        Kirjoitit aikaisemmin:

        "Uudenkarhea vuokra-auto, alla uudenkarheat testivoittajanastarenkaat."

        Ja nyt:

        "nastoitettu oli farkku, alla Pirellit"
        "Molemmat renkaat ovat käsittääkseni pärjänneet testeissä tasaisen heikosti."

        Miten testivoittajanastat muuttuivat kertaheitolla
        testeissä huonosti pärjänneiksi?

        Et kai vaan puhu paskaa?

        Olosuhteet olivat varmaan todella karmaisevat, jos sinulla on ollut ongelmia autonhallinnassa.

        Väittivät Pirellejä testivoittajiksi muutaman vuoden takaa, mutta uudemmissa testeissä joita selailin ne olivat tasaisen heikkoa keskikastia, toki päihittivät nuo Vredesteinit.


      • ...©
        vaihe kirjoitti:

        Jos en väärin muista, niin kohta tämä muutamalla eri nimimerkillä kitkoja puolustava henkilö menettää malttinsa ja alkaa meuhkata. Ainakin viime talvena kävi usein niin hänen jäätyään väittelyssä alakynteen.

        ...kun minä jäisin alakynteen.

        Yhdellä ainoalla nimimerkillä minä tänne olen vuosia kirjoitellut, ja kun tunnelmat kuumenevat alkaa joku fiksu kirjoittelemaan samalla nimimerkillä... sitä en ole kuitenkaan tänään vielä havainnut.


      • ...©
        ...© kirjoitti:

        Väittivät Pirellejä testivoittajiksi muutaman vuoden takaa, mutta uudemmissa testeissä joita selailin ne olivat tasaisen heikkoa keskikastia, toki päihittivät nuo Vredesteinit.

        ...että mitään valmistuspäivämääriä en noista lähtenyt tavaamaan.


      • Vielä kerran
        ...© kirjoitti:

        ...kun minä jäisin alakynteen.

        Yhdellä ainoalla nimimerkillä minä tänne olen vuosia kirjoitellut, ja kun tunnelmat kuumenevat alkaa joku fiksu kirjoittelemaan samalla nimimerkillä... sitä en ole kuitenkaan tänään vielä havainnut.

        Ai niinkö. Kun tunnelma kuumenee alkaa joku FIKSU kirjoittelemaan samalla nimimerkillä. et sitä ole kuitenkaan havainnut. Eli joko kirjoitat useammalla nimimerkillä tai sitten et ole fiksu.


      • ...©
        Vielä kerran kirjoitti:

        Ai niinkö. Kun tunnelma kuumenee alkaa joku FIKSU kirjoittelemaan samalla nimimerkillä. et sitä ole kuitenkaan havainnut. Eli joko kirjoitat useammalla nimimerkillä tai sitten et ole fiksu.

        Epäiletkö että joku muu tälläkin hetkellä kirjoittaa samalla nimimerkillä? Hyvin mahdollista, en ole ehtinyt lukea kaikkia keskustelusäikeitä läpi kun olen enemmänkin keskittynyt tähän näpyttelyyn.

        Fiksut kirjoittavat useammalla nimimerkillä? Tuskin.

        Edelleenkin kirjoitan yhdellä ja samalla nimimerkillä, kumoa väitteeni jos pystyt.


      • Vai oliko
        Vielä kerran kirjoitti:

        Ai niinkö. Kun tunnelma kuumenee alkaa joku FIKSU kirjoittelemaan samalla nimimerkillä. et sitä ole kuitenkaan havainnut. Eli joko kirjoitat useammalla nimimerkillä tai sitten et ole fiksu.

        Jos kerran et ole huomannut että joku FIKSU alkaa kirjoittelemaan samalla nimimerkillä, niin sitten et ole fiksu, koska sanoit kirjoittavasi samalla nimimerkillä. YMMÄRRETTY. Vai oliko.


      • Ruotsissa
        ...© kirjoitti:

        ...että mitään valmistuspäivämääriä en noista lähtenyt tavaamaan.

        Oliko silloin jäinen vai luminen keli? Keliolosuhteet ovat olleet väkisinkin kehnot, jos sinulla on ollut vaikeuksia hallita autoa. Mitä itse olen ko.korimallin Mondeota nastarenkailla (Nokialaiset) ajanut, niin minkäänlaisia ongelmia ei ole ajokin hallinnan kanssa ollut.

        Mitkä renkaat sinulla oli muuten silloin ykkösautossasi?


      • Ajaa niin kovaa
        Ruotsissa kirjoitti:

        Oliko silloin jäinen vai luminen keli? Keliolosuhteet ovat olleet väkisinkin kehnot, jos sinulla on ollut vaikeuksia hallita autoa. Mitä itse olen ko.korimallin Mondeota nastarenkailla (Nokialaiset) ajanut, niin minkäänlaisia ongelmia ei ole ajokin hallinnan kanssa ollut.

        Mitkä renkaat sinulla oli muuten silloin ykkösautossasi?

        Onhan se selvää, että kitkoilla ajavalle on hankaluuksia hallita autoa kovemmissa nopeuksissa, mihin nastoilla yltää. Ja oliko pakko ajaa niin kovaa. C-miehen taidot ei riitä nastojen pitorajaa löytämään. Tietysti kitkat oli helpompi hallita, sillä eihän nopeuskaan nouse juuri kävelyvauhtia kovemmaksi. Mutta tuo c-mieshän on PROVOILIJA eikä pysy totuudessa. Joten jätän sen kommentit sen itsensä pääkoppaan arvioitaviksi.


      • tämän

      • ...©
        Ruotsissa kirjoitti:

        Oliko silloin jäinen vai luminen keli? Keliolosuhteet ovat olleet väkisinkin kehnot, jos sinulla on ollut vaikeuksia hallita autoa. Mitä itse olen ko.korimallin Mondeota nastarenkailla (Nokialaiset) ajanut, niin minkäänlaisia ongelmia ei ole ajokin hallinnan kanssa ollut.

        Mitkä renkaat sinulla oli muuten silloin ykkösautossasi?

        Keli ei ollut mitenkään hankala, lunta oli muutama sentti maassa ja tienpinnat jäässä, pakkasta noin viitisen astetta.

        Eipä siinä mitään varsinaisia hallintavaikeuksia ollut, kerran vaihdoin täysin yllättäen liikenneympyrässä kaistaa koska auto lähti varoittamatta sivuluisuun. Mieluummin kuin että olisin yrittänyt korjata luistoa kaistallani löin vilkun päälle ja vaihdoin viereiselle vapaalle kaistalle. Nätisti mutta varoittamatta se lähti nelipyöräsivuluisuun ja nätisti otteen sain palautettua, mutta hetken olin matkustajana, sen myönnän. Sen jälkeen ajelin hissuksiin, mutta tuon tuostakin varoitusvalot vilkkuivat mittaristossa ja renkaat pyrkivät luisuun, vaikea oli arvata milloin ollaan pidon rajoilla.

        Silloin ykkösautossani oli vielä nastat (UG500) ja kakkosessa oli kitkat (Q). (UG500 ja Q olivat jonain vuonna tässä lähivuosina varsin tasavertaisia loppupisteytyksessä.) Epäilijöille tiedoksi, että myöhemmin UG:t päätyivät kakkoseen ja ykköseen tuli uudet RSi:t


      • ...©

      • Tiedote Nokian renkailta
        Ruotsissa kirjoitti:

        Oliko silloin jäinen vai luminen keli? Keliolosuhteet ovat olleet väkisinkin kehnot, jos sinulla on ollut vaikeuksia hallita autoa. Mitä itse olen ko.korimallin Mondeota nastarenkailla (Nokialaiset) ajanut, niin minkäänlaisia ongelmia ei ole ajokin hallinnan kanssa ollut.

        Mitkä renkaat sinulla oli muuten silloin ykkösautossasi?

        http://www.nokianrenkaat.fi/tiedote?id=10340910

        Kuluttajamyynti käynnistyi vuoden 2004 syksyllä.

        C-mies väitti ajaneensa vajaassa kolmessa vuodessa 100tkm RSi:llä. Eli käytännössä ajaminen olisi pitänyt alkaa heti RSi:n tultua myyntiin ja 100tkm olisi tullut täyteen tänä syksynä.

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=1500000000000121&posting=22000000030711014

        Kuitenkin vuonna 2006 hänen toisessa autossaan oli nastarenkaat ja toisessa Q:t. Ja vasta sen jälkeen hän väittää hankkineensa RSi:t.

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=1500000000000121&posting=22000000030718096

        Valitettavasti herra C-henkilö on saastuttanut nimimerkkinsä säälittävillä valheilla.

        Kitkakiihkoilijoiden perussynti on valehteleminen.


      • kanssa?
        Kitkoja kirjoitti:

        Ja vielä useampi testi on osoittanut, että kitkarengas ei ole nastarenkaan veroinen. Joten pidähän kitkamies pienempää meteliä, kun et kerran mitään tiedä. Turha uhrautua. EI KENENKÄÄN TODELLAKAAN TARVITSE AJAA KITKOILLA. Ja sama uudestaan. EI KENENKÄÄN TODELLAKAAN TARVITSE AJAA KITJKOILLA. Ja vielä kolmannen kerran, että sinäkin sen ymmärrät. EI KENENKÄÄN TODELLAKAAN TARVITSE AJAA KITKOILLA.

        Oletko noin huono kuljettaja,että tarvitset tuollaisia "apunastoja" renkaisiisi? Suurin osa maailman autoilijoista pohjoisilla leveysasteilla ajaa turvallisesti kitkarenkailla,miksi tässä Grönholmien ja Räikkösten maassa vannotaan nastojen nimiin. Eikö osata ajaa ja asennoitua oikein talviliikenteeseen?


      • Sanomisiaan
        Ruotsissa kirjoitti:

        Oliko silloin jäinen vai luminen keli? Keliolosuhteet ovat olleet väkisinkin kehnot, jos sinulla on ollut vaikeuksia hallita autoa. Mitä itse olen ko.korimallin Mondeota nastarenkailla (Nokialaiset) ajanut, niin minkäänlaisia ongelmia ei ole ajokin hallinnan kanssa ollut.

        Mitkä renkaat sinulla oli muuten silloin ykkösautossasi?

        Olet oikeassa. Tämä kitkakiihkoilija on jäänyt jo monesta valheesta kiinni ja nimimerkkinsä saastuttanut lopullisesti. Kohta tulee uudella, mutta ikävä sanoa, että kyllä tuon kiihkoilijan tunnistaa.


      • MITENKÄS JOS
        Kitkoja kirjoitti:

        Ja vielä useampi testi on osoittanut, että kitkarengas ei ole nastarenkaan veroinen. Joten pidähän kitkamies pienempää meteliä, kun et kerran mitään tiedä. Turha uhrautua. EI KENENKÄÄN TODELLAKAAN TARVITSE AJAA KITKOILLA. Ja sama uudestaan. EI KENENKÄÄN TODELLAKAAN TARVITSE AJAA KITJKOILLA. Ja vielä kolmannen kerran, että sinäkin sen ymmärrät. EI KENENKÄÄN TODELLAKAAN TARVITSE AJAA KITKOILLA.

        EI KENENKÄÄN TODELLAKAAN TARVITSE AJAA NASTOILLA


      • Kutkakiski
        MITENKÄS JOS kirjoitti:

        EI KENENKÄÄN TODELLAKAAN TARVITSE AJAA NASTOILLA

        Otetaas uudestaan. SIIS EI KENENKÄÄN TODELLAKAAN PIDÄ AJAA KITKOILLA.


      • ...©
        Ruotsissa kirjoitti:

        Oliko silloin jäinen vai luminen keli? Keliolosuhteet ovat olleet väkisinkin kehnot, jos sinulla on ollut vaikeuksia hallita autoa. Mitä itse olen ko.korimallin Mondeota nastarenkailla (Nokialaiset) ajanut, niin minkäänlaisia ongelmia ei ole ajokin hallinnan kanssa ollut.

        Mitkä renkaat sinulla oli muuten silloin ykkösautossasi?

        Uskokaa mitä haluatte, mutta kuten olen jo aikaisemmin maininnut, on autoja ollut rinnakkain käytettävissä useampi kuin kaksi, paljastettakoon nyt että kolme.

        Heti RSi:n tullessa markkinoille varustettiin yksi auto niillä, ja koska kokemukset niistä olivat niin hyvät ostin täsmälleen samanlaiset omaan samanlaiseen autooni. Tuo ensimmäinen RSi rengaskerta, joka siis ei ollut omistamassani autossa, ajettiin lopullisesti loppuun tänä syksynä. 70tkm paikkeilla loppui eturenkaat viimesyksynä, jolloin takarenkaat siirrettiin eteen ja ajettiin vuosi ja 30tkm lisää.

        Yksinkertaista, mutta totta, niin totta.


      • Ja valehtelija
        Ruotsissa kirjoitti:

        Oliko silloin jäinen vai luminen keli? Keliolosuhteet ovat olleet väkisinkin kehnot, jos sinulla on ollut vaikeuksia hallita autoa. Mitä itse olen ko.korimallin Mondeota nastarenkailla (Nokialaiset) ajanut, niin minkäänlaisia ongelmia ei ole ajokin hallinnan kanssa ollut.

        Mitkä renkaat sinulla oli muuten silloin ykkösautossasi?

        Valehteleva provo se vain jaksaa.


    • kitka pitää aina!

      "Kaikissa testeissä on todettu kiistatta, että kitkarengas ei pidä sileällä jäällä juuri kesärengasta paremmin."

      Harvemminpa tietä ovat sileässä jäässä. Yleensä jää jäätyy kiviaineksen muotoon, jolloin kitka pitää hyvin.

      "Jos maanteillä ei olisi nastarengasajajia, niin talviset maantiet muuttuisivat jäisiksi luistinradoiksi"

      Roskapuhetta.

      "joissa kitkarengasautoilijat sitten luistelisivat sinne tänne. Eli, jotta kitkarengasintoilijat voivat ajaa turvallisesti, täytyy joka toisen autoilijan ajaa nastoilla ja karhentaa tietä.
      Kitkarenkaat siis tarvitsevat nastoja M.O.T."

      Roskapuhetta, kitkoilla pärjää hyvin jäällä.

    • tiedetään....

      Kitkoillakin pärjää aivan mainiosti.Viime talven loskakeleillä tuli usein ajettua jäisillä sorateillä ja mitään ongelmia ei ollut.Jäisiä uria tietenkin tulee varoa ja kotikonnuilla samana päivänä kaksi nastarengaskuskia ajoikin samassa paikassa tieltä ulos näiden jäisten urien takia.Luottivat liikaa nastarenkaisiinsa ja 60 km/h tällaisella tiellä on aivan liikaa. Toinen auto taisi mennä lunastukseen. Kitkarenkailla pidin tällaisella tiellä sopivana matkanopeutena 40 km/h juuri näiden petollisten urien takia.

      • hyvä nopeus

        ajotaidottomille pelleille. Itse ajan kitkoilla vastaavissa olosuhteissa 70km/h, kun tuota ajotaitoa on hieman enemmän.


      • Kasvaa
        hyvä nopeus kirjoitti:

        ajotaidottomille pelleille. Itse ajan kitkoilla vastaavissa olosuhteissa 70km/h, kun tuota ajotaitoa on hieman enemmän.

        Ja kun tuota ajotaitoa on tosi paljon, voi ajaa kesärenkailla jo 90. Ja sitten kun ajotaitoa on jo liikaa, voi ajaa 100 ilman renkaita.


    Ketjusta on poistettu 17 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      119
      1712
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1548
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      38
      1021
    4. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      909
    5. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      38
      871
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      836
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      43
      778
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      770
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      758
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      740
    Aihe