Onkohan yön yli lämmittämisestä haittaa auton moottorille kovemmilla pakkasilla? Minulla on puhelin päivystys työpaikalle ja tarvittaessa täytyy olla 15min kuluessa töissä. Mielestäni pienempi haitta on lämmittää koko yö kuin jäisellä moottorilla lähteä kiireessä. Eikös niissä lohkolämmittimissä ole joku kytkin, joka katkaisee virran hetkeksi kun on tarpeeksi lämmennyt se vastus?
Moottorin yön yli lämmittäminen?
14
14230
Vastaukset
- ei kannata
Lämmitysvastukset ovat ns. tyhmiä. Ne kuluttavat energiaa ominaistehonsa verran jatkuvasti.
Sinun autosi päästöt ovat pienemmät, kun pidät moottoria jatkuvasti lämmitettynä. Mutta se lämpimänä pitäminen aiheuttaa päästöjä jossain muualla. Kovien pakkasten aikaan se tarkoittaa kivihiilivoimaloiden käyttöönottoa. Ei niitä toki pelkästään sinun autosi vuoksi käynnistetä.
Jos auton pikainen tarve on säännöllistä, niin silloin pitäisin lohkolämmitintä päällä jatkuvasti. Mikäli hälytykset ovat satunnaisia kerran pari talveen tapahtuvia, niin laittaisin auton käyntiin kylmiltään. Sillä ei tosin kannata silloin kaahata heti.- Mie Vuan
Voi myös laittaa auton lämpiämään ajastimella esim niin, että tunti lämmitystä, tunti taukoa, tunti lämmitystä...
- öläölälöfo
Mie Vuan kirjoitti:
Voi myös laittaa auton lämpiämään ajastimella esim niin, että tunti lämmitystä, tunti taukoa, tunti lämmitystä...
Mieluummin vartti lämmitystä ja vartti taukoa.
- hyvä,.-
öläölälöfo kirjoitti:
Mieluummin vartti lämmitystä ja vartti taukoa.
olen kuullut, että jotkut nykyiset lohkolämmittimet ei oikein tykkää tuosta "syklisyydestä".Eivät kestä jatkuvaa päälle ja pois....käyttöikä kuulemma vähenee dramaattisesti.
- näin minäkin tekisin
Mie Vuan kirjoitti:
Voi myös laittaa auton lämpiämään ajastimella esim niin, että tunti lämmitystä, tunti taukoa, tunti lämmitystä...
Lisäksi voisi säätää lämmitysajat lämpötilan mukaan. Jos on -2 ... 2 niin puoli tuntia lämmitystä ja tunti taukoa riittää. Jos taas
-10 ... -3 niin tunti lämmitystä ja tunti taukoa ja jos -15 ... -11 tunti lämmitystä puoli taukoa ja jos -20 ... -16 kaksi tuntia lämmitystä ja puoli taukoa ja jos -21 tai alle koko ajan päällä. - eko mies
näin minäkin tekisin kirjoitti:
Lisäksi voisi säätää lämmitysajat lämpötilan mukaan. Jos on -2 ... 2 niin puoli tuntia lämmitystä ja tunti taukoa riittää. Jos taas
-10 ... -3 niin tunti lämmitystä ja tunti taukoa ja jos -15 ... -11 tunti lämmitystä puoli taukoa ja jos -20 ... -16 kaksi tuntia lämmitystä ja puoli taukoa ja jos -21 tai alle koko ajan päällä.Minulla on iso diesel auto (6 sylinterinen)ja joudun lähteen minä hetkenä hyvänsä hälytykselle ja on kans päästävä. silloin kun on kunnon pakkaset niin minulla on jatkuvasti johto kiinni.En jouda enkä jaksa muutella ajastinta jatkuvasti. Toisessa päässä en ole vahtimassakaan keliä. 15 vuotta on jo kestänyt lämmitin ja kai se vielä kestää. en maksa kyllä sähköjäkään , se helpottaa päätöstä
- mutta osta
semmoinen lämmittimen piuha jossa on termostaatti...niitä myyvät osaavat varaosaliikkeet.
- kettuliini
Asut varmaan työpaikallasi. Mää en vartissä löytäis edes vaatteitani...
Lohkolämmitin on aina päällä, kun virtaa tulee. Tolppasi ajastuksista löytyy ratkaisu, lämppäreissä ei niitä taida vielä olla.
Sanotaan, että jatkuvasti päällä oleva lohkolämppäri 'kuluttaa' jäähdytysnestettä, tiedä sitten. - ainoastaa
sähköä kuluu turhaan ja siitä ei viherhipit tykkää!
Olen jo 20vuotta pitänyt aina pakkasella auton yönyli lämmössä ilman ajastimia ja tuo pitempään lämmittäminn myös pitää vaihteistoöljyn lämpöisempänä, kuin ulkoilma, jonka kyllä huomaa ajoonlähtiessä, jos kokeilee sellaista 2h lämmitystä niin ihan näppituntumalla se selviää.. - ex-Mosse
Leevi taitanee auttaa tuossa eli http://www.leevi.org/ .
Sammuttaa moottorinlämmittimen kun sen lämpötila nousee 5C joten ei lämmitä turhaan moottoria koko yötä. Tuohon saa tietenkin vielä sisälämppärin, mutta jos sen jättää pois päältä niin ei tuo käsittääkseni paljoa energiaa 'tuhlaa'.
Tosin itse käytän Webastoa lämmittämiseen jolloin auto on 15min lämmityksellä vielä -10C pakkasilläkin lämmin. Ja toimii ilman sähköjohtoa. - Kiki
Haitta on se että energiaa kuluu, ja tulee ilmastonmuutos, joten jonkin vuden päästä ei tartte koko lohklämmitintä kun suomessakin on talviyönä 10 astetta lämmintä.
- lämmitetään
Ei tule ilmastonmuutos ainakaan moottorilämmittimen käytöstä, sillä olen sähkösopimuksessani varmistanut, että saan ainaostaan ekologisesti kestävällä menetelmällä tuotettua hiilidioksidivapaata atomivoimasähköä.
- eno22
Ei varmasti haittaa eikä vaurioita autoa. Kun pidät huolen että on nestettä koneessa.
Vastus kestää sen minkä kestää. Minulla on ollut sama auto 21 vuotta talvet roikassa samasta syystä eikä ole mennyt yhtään vastusta- Lohkolämppäri.
... jaksottaisi lämmityksen esim. kaksi tuntia lämmitystä ja yksi tunti pois päältä? Säästäisi vaan sähköä jonkin verran.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli642618Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet
Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.272594Kemijärven festarit 2025
Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️151694- 1021407
Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!
Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h1271406- 1011359
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?241173Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411106Kalateltta ja Siipiteltta
Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la141083Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä
Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest59995