Nelivetoiset

pickupit

Tuolla alempana kinattiin aiheen sivussa siitä, onko nelivetopickup maasturi vai ei. Antaa olla, sovitaan vaikka, että se on metsäautotiepakettiauto... Kaikesta huolimatta laitan kysymyksen tänne, kun pakettiautopuolella ei noita tunnuta mitään tiedettävän. Siellä kiinnostaa vain joku Transit.

Eli nyt kaivattaisiin kokemuksia noin 10 vuotiaista pickupeista. Mazda B2500, Nissan King Cap ja Mitsu L200. Mitä hyvää ja huonoa?

Oma käsitys:

Mazda
ei hienouksia (sähkölaitteita, turboa jne)
- harvinainen, ei tarvikeosia tai tietoa autosta

Nissan
moottori ketjulla eikä muutenkaan ongelmia
- vähän heppoinen vaikutelma (parani uudessa 98-mallissa, mutta myös hinnat nousi taivaisiin)

Mitsu
paljon kokemuksia ja kalustoa liikkeellä(Pajero)
- vaihteisto- ja kansimurheet

Kertokaa lisää! Ruostuuko joku herkemmin tai hitaammin kuin muut. Joko 97-mallin Mitsussa vaihteisto on saatu kestämään? Kansi ei taida kestää vielä uusissakaan? Mitä muita vikoja esiintyy noissa autoissa? Eli miltä pohjalta kannattaisi valintaa tehdä.

Mistä löytyy tietoa, jos ei täältä?

14

5910

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joo tuota noin

      Jos l200 pohjautuu enemmältikin pajeroon, niinkuin se ainakin muuaalla tekee, niin vaihteisto on jo ajat sitten vahvistettu kuorma auton laatikkoon (canter) pohjautuvaksi lootaksi. Ennen se perustui galantin lootaan. Kansivikojen veikkaisin vähentyneen, onhan sillekkin asialle varmasti jotain tehty, enkä usko että uusissa on kannet samanlaisia kuin vanhoissa.

      • pickuppi

        "vaihteisto on jo ajat sitten vahvistettu kuorma auton laatikkoon (canter) pohjautuvaksi lootaksi."

        Mistä mallista alkaen?


      • maastureihin
        pickuppi kirjoitti:

        "vaihteisto on jo ajat sitten vahvistettu kuorma auton laatikkoon (canter) pohjautuvaksi lootaksi."

        Mistä mallista alkaen?

        Niin selvin ero tulee "tyhjänä ajo ominaisuuksissa"...
        Sillä vaikkapa nyt L200 on aivan älyttömän huono ajaa pelkkä takaveto päällä, niikuin käyttö-ohje suosittelee tekemään "normaali" tieliikenneajossa.

        Henkilöautomaasturilla sentään pääsee liikkeelle tavallislla tiellä liukkalla kelillä ajettaessa, mutta ilman lastia oleva lava(pick up)maasturi on AIVAN surkea lähtemään edes tasamaalla eteenpäin.Ei edes se hiekkasäkki tms. siellä lavalla auta.
        Toki sitten maastossa ajettaessa ratkaisevat etu-ja takaylitykset sen hyvän etenemisen, edellyttäen tietysti muuten samanlaisia teknisiä ominaisuuksia.
        Eli jos tässä tapauksessa ajatellaan maasto-ominaisuuksia, siis edelleenkiin täysin muuten samanlaisia tekniikaltaan, ovat ne minun mielestäni täysin yhtä maastokelpoisia molemmat, poislukien tietysti se lavamallin perän keveys.
        Toki jos turvallisuus(yleisellä tiellä ajettaessa) on näkökohtana, on täysin selvää, että henkilömallin maasturi on parempi käsitellä kaikissa olosuhteissa kun sen paino jakauma on jatkuvasti (lähes) optimi.
        Pidemmän päälle kestävyydenhän loppujen lopuksi ratkaisee se, miten autoja huolletaan. Toki nämä lava-malliset ovat paljon rankemmassa käytössä (keskimäärin) kuin henkilömaasturit. Tässä nyt jo mennään alkuperäisestä aiheesta sivuun, mutta sanonpa tämänkin vielä; Mutta jos MUKAVUUS yhtään ratkaisee, älä osta pick uppia(jos edes ylipäätään olet mitään ostamassa), sillä ne ovat tehty kaiklta osin työkaluiksi, samanikäinen maasturi(myydyimmät maasturimerkit, ei jotkut land roverin mallit jotka ovat jo täysin tehty karuihin olosuhteisiin) siis on aina hiljaisempi ja mukavampi ajaa ja käsitellä. Muuta se ostamasi maasturi huoltoautoksi, niin saat sitä veroa piememmäksi ja kuljetuskapasiteettia isommaksi.
        Ja jos lavaa tarvit, osta peräkärry....kyllä se siellä maastossa perässä tulee niitä veturin tekemiä uria pitkin!
        Ja kun joku on minun mielipiteistäni toista mieltä, niin siitä vaan ihan vapaasti. Muutenhan olen ainoa kirjoittaja tällä palstalla jos aina kaikissa asioissa olen oikeassa?
        Niin ja kirjoitusvirheitäkin sieltä saattaa löytyä, mutta mitä sitten? Asia kai tuli minun mielipiteitteni osalta selväksi?


      • pickuppi
        maastureihin kirjoitti:

        Niin selvin ero tulee "tyhjänä ajo ominaisuuksissa"...
        Sillä vaikkapa nyt L200 on aivan älyttömän huono ajaa pelkkä takaveto päällä, niikuin käyttö-ohje suosittelee tekemään "normaali" tieliikenneajossa.

        Henkilöautomaasturilla sentään pääsee liikkeelle tavallislla tiellä liukkalla kelillä ajettaessa, mutta ilman lastia oleva lava(pick up)maasturi on AIVAN surkea lähtemään edes tasamaalla eteenpäin.Ei edes se hiekkasäkki tms. siellä lavalla auta.
        Toki sitten maastossa ajettaessa ratkaisevat etu-ja takaylitykset sen hyvän etenemisen, edellyttäen tietysti muuten samanlaisia teknisiä ominaisuuksia.
        Eli jos tässä tapauksessa ajatellaan maasto-ominaisuuksia, siis edelleenkiin täysin muuten samanlaisia tekniikaltaan, ovat ne minun mielestäni täysin yhtä maastokelpoisia molemmat, poislukien tietysti se lavamallin perän keveys.
        Toki jos turvallisuus(yleisellä tiellä ajettaessa) on näkökohtana, on täysin selvää, että henkilömallin maasturi on parempi käsitellä kaikissa olosuhteissa kun sen paino jakauma on jatkuvasti (lähes) optimi.
        Pidemmän päälle kestävyydenhän loppujen lopuksi ratkaisee se, miten autoja huolletaan. Toki nämä lava-malliset ovat paljon rankemmassa käytössä (keskimäärin) kuin henkilömaasturit. Tässä nyt jo mennään alkuperäisestä aiheesta sivuun, mutta sanonpa tämänkin vielä; Mutta jos MUKAVUUS yhtään ratkaisee, älä osta pick uppia(jos edes ylipäätään olet mitään ostamassa), sillä ne ovat tehty kaiklta osin työkaluiksi, samanikäinen maasturi(myydyimmät maasturimerkit, ei jotkut land roverin mallit jotka ovat jo täysin tehty karuihin olosuhteisiin) siis on aina hiljaisempi ja mukavampi ajaa ja käsitellä. Muuta se ostamasi maasturi huoltoautoksi, niin saat sitä veroa piememmäksi ja kuljetuskapasiteettia isommaksi.
        Ja jos lavaa tarvit, osta peräkärry....kyllä se siellä maastossa perässä tulee niitä veturin tekemiä uria pitkin!
        Ja kun joku on minun mielipiteistäni toista mieltä, niin siitä vaan ihan vapaasti. Muutenhan olen ainoa kirjoittaja tällä palstalla jos aina kaikissa asioissa olen oikeassa?
        Niin ja kirjoitusvirheitäkin sieltä saattaa löytyä, mutta mitä sitten? Asia kai tuli minun mielipiteitteni osalta selväksi?

        "Mutta jos MUKAVUUS yhtään ratkaisee, älä osta pick uppia"

        Kyllähän mukavuus sen verran ratkaisee, etten huolisi 70-luvun maasturia vaan 90-luvun pickupin. Onhan noilla tullut ajettua vajaa 10 vuotta. Tietoa vain eri merkeistä ei ole.

        "sillä ne ovat tehty kaiklta osin työkaluiksi, samanikäinen maasturi(myydyimmät maasturimerkit, ei jotkut land roverin mallit jotka ovat jo täysin tehty karuihin olosuhteisiin) siis on aina hiljaisempi ja mukavampi ajaa ja käsitellä."

        Työkalua minä tarvitsenkin.

        "Muuta se ostamasi maasturi huoltoautoksi, niin saat sitä veroa piememmäksi ja kuljetuskapasiteettia isommaksi.
        Ja jos lavaa tarvit, osta peräkärry....kyllä se siellä maastossa perässä tulee niitä veturin tekemiä uria pitkin!"

        Ei se peräkärry lavaa korvaa. Pitäisi olla aina kärry mukana.


      • joo..
        pickuppi kirjoitti:

        "Mutta jos MUKAVUUS yhtään ratkaisee, älä osta pick uppia"

        Kyllähän mukavuus sen verran ratkaisee, etten huolisi 70-luvun maasturia vaan 90-luvun pickupin. Onhan noilla tullut ajettua vajaa 10 vuotta. Tietoa vain eri merkeistä ei ole.

        "sillä ne ovat tehty kaiklta osin työkaluiksi, samanikäinen maasturi(myydyimmät maasturimerkit, ei jotkut land roverin mallit jotka ovat jo täysin tehty karuihin olosuhteisiin) siis on aina hiljaisempi ja mukavampi ajaa ja käsitellä."

        Työkalua minä tarvitsenkin.

        "Muuta se ostamasi maasturi huoltoautoksi, niin saat sitä veroa piememmäksi ja kuljetuskapasiteettia isommaksi.
        Ja jos lavaa tarvit, osta peräkärry....kyllä se siellä maastossa perässä tulee niitä veturin tekemiä uria pitkin!"

        Ei se peräkärry lavaa korvaa. Pitäisi olla aina kärry mukana.

        entäs vaikka vm. 97 -tai jotain mallin range rover, mitsu pajero, toyota land cruiser, ym., mitä luulet siitä mukavuustasosta, kumpi on mukavampi/hiljaisempi/ym..
        kuin pickupit.
        Toki joku 1970-luvun maasturi ei välttämättä ole mukavampi, mutta 90 -luvun kaikki kunnossa olevat yllämainitut ovat VARMASTI mukavampia(=henkilöautomaisempia) käsitellä kaikissa olosuhteissa.
        Ja ihan sama, vaikka olet eri mieltä, ei se minua kiinnosta pätkääkään!
        Jokainen ajaa millä lystää!! Faktat ja testit mitä autolehdet tekevät, kertovat lähes aina puolueetonta tarinaa.


      • niin.
        joo.. kirjoitti:

        entäs vaikka vm. 97 -tai jotain mallin range rover, mitsu pajero, toyota land cruiser, ym., mitä luulet siitä mukavuustasosta, kumpi on mukavampi/hiljaisempi/ym..
        kuin pickupit.
        Toki joku 1970-luvun maasturi ei välttämättä ole mukavampi, mutta 90 -luvun kaikki kunnossa olevat yllämainitut ovat VARMASTI mukavampia(=henkilöautomaisempia) käsitellä kaikissa olosuhteissa.
        Ja ihan sama, vaikka olet eri mieltä, ei se minua kiinnosta pätkääkään!
        Jokainen ajaa millä lystää!! Faktat ja testit mitä autolehdet tekevät, kertovat lähes aina puolueetonta tarinaa.

        "entäs vaikka vm. 97 -tai jotain mallin range rover, mitsu pajero, toyota land cruiser, ym., mitä luulet siitä mukavuustasosta, kumpi on mukavampi/hiljaisempi/ym..
        kuin pickupit."

        Jos etsisin mahdollisimman mukavaa autoa, ostaisin varmaan Citroenin. Mutta kun haluan pick upin siitä huolimatta, että joku maasturi olisikin mukavampi.

        Ilmeisesti sinulla ei tietoa noista ole?


      • sorry nyt vaan
        niin. kirjoitti:

        "entäs vaikka vm. 97 -tai jotain mallin range rover, mitsu pajero, toyota land cruiser, ym., mitä luulet siitä mukavuustasosta, kumpi on mukavampi/hiljaisempi/ym..
        kuin pickupit."

        Jos etsisin mahdollisimman mukavaa autoa, ostaisin varmaan Citroenin. Mutta kun haluan pick upin siitä huolimatta, että joku maasturi olisikin mukavampi.

        Ilmeisesti sinulla ei tietoa noista ole?

        Aiheestahan tässä ollaan eksytty, mutta itsellä kokemuksia 4wdpickup-autoista jonkun verran; pickuppeja ollut L-200 -91, fleetside(bensa)-90 4x4 ja diesel toyota -97(käytössä-2001-2003). Huonoin näistä, siis MINULLA oli toi L-200, omistin sen muistaakseni 94-96..Oli liian kevyt maastoon tyhjänä ja vikojakin oli kannen(kansipahvia muuta) kanssa, sekä napalukkojen, ym pikkujuttua.
        Toyota oli MINULLA paras näistä pickupeista, ajoin sillä n. 50tkm ja ei tarvinnut kuin naftaa ja öljynvaihtoja. Painojakaumakin oli jotensakkin parempi maastoajossa tyhjänä kuin mitsussa, toki tekniikkakin jo modernimpaa. Ajokilometrejä ostaessani oli mittarissa suurinpiirtein sama määrä, joku 200tkm ostohetkellä..et silleen.


      • .. ja tuutan täydeltä!
        maastureihin kirjoitti:

        Niin selvin ero tulee "tyhjänä ajo ominaisuuksissa"...
        Sillä vaikkapa nyt L200 on aivan älyttömän huono ajaa pelkkä takaveto päällä, niikuin käyttö-ohje suosittelee tekemään "normaali" tieliikenneajossa.

        Henkilöautomaasturilla sentään pääsee liikkeelle tavallislla tiellä liukkalla kelillä ajettaessa, mutta ilman lastia oleva lava(pick up)maasturi on AIVAN surkea lähtemään edes tasamaalla eteenpäin.Ei edes se hiekkasäkki tms. siellä lavalla auta.
        Toki sitten maastossa ajettaessa ratkaisevat etu-ja takaylitykset sen hyvän etenemisen, edellyttäen tietysti muuten samanlaisia teknisiä ominaisuuksia.
        Eli jos tässä tapauksessa ajatellaan maasto-ominaisuuksia, siis edelleenkiin täysin muuten samanlaisia tekniikaltaan, ovat ne minun mielestäni täysin yhtä maastokelpoisia molemmat, poislukien tietysti se lavamallin perän keveys.
        Toki jos turvallisuus(yleisellä tiellä ajettaessa) on näkökohtana, on täysin selvää, että henkilömallin maasturi on parempi käsitellä kaikissa olosuhteissa kun sen paino jakauma on jatkuvasti (lähes) optimi.
        Pidemmän päälle kestävyydenhän loppujen lopuksi ratkaisee se, miten autoja huolletaan. Toki nämä lava-malliset ovat paljon rankemmassa käytössä (keskimäärin) kuin henkilömaasturit. Tässä nyt jo mennään alkuperäisestä aiheesta sivuun, mutta sanonpa tämänkin vielä; Mutta jos MUKAVUUS yhtään ratkaisee, älä osta pick uppia(jos edes ylipäätään olet mitään ostamassa), sillä ne ovat tehty kaiklta osin työkaluiksi, samanikäinen maasturi(myydyimmät maasturimerkit, ei jotkut land roverin mallit jotka ovat jo täysin tehty karuihin olosuhteisiin) siis on aina hiljaisempi ja mukavampi ajaa ja käsitellä. Muuta se ostamasi maasturi huoltoautoksi, niin saat sitä veroa piememmäksi ja kuljetuskapasiteettia isommaksi.
        Ja jos lavaa tarvit, osta peräkärry....kyllä se siellä maastossa perässä tulee niitä veturin tekemiä uria pitkin!
        Ja kun joku on minun mielipiteistäni toista mieltä, niin siitä vaan ihan vapaasti. Muutenhan olen ainoa kirjoittaja tällä palstalla jos aina kaikissa asioissa olen oikeassa?
        Niin ja kirjoitusvirheitäkin sieltä saattaa löytyä, mutta mitä sitten? Asia kai tuli minun mielipiteitteni osalta selväksi?

        Meillä on tuossa sekä aito maasturi että Mitsun L200. Ja se on just kukkua sano käki ettei pikappi takavedolla etene, tai olisi huono ajaa. 120 000 km olen tolla pikapillakin päästellyt, eikä ajo-ominaisuuksia voi moittia.
        Kummassakin vekottimessa käytämme nastattomia kitkoja, ja kyllä eilisen testin perusteella L200 lähtee takavedolla pysähdyksistä ylämäkeen siinä kuin se maasturikin, ja joka tapauksessa erittäin paljon paremmin kuin takavetoinen henkilöauto, jolla piti vauhtia hakea jo kauempaa, vaikka siinä oli piikkipyörät.
        Jenkkipikapeista minulla kyllä on tuollaisia kokemuksia, siis että sateisella nurmikolla ei tahdo tasaisellakaan päästä liikkeelle, mutta eiköhän painonjakaumassa ole melkoinen ero Mitsuun nähden.
        Tietääkseni Mitsussa on aika pitkään ollut 100% lukko taka-akselilla vakiona.
        Mutta ei sitä olla tarvittu kuin maastossa joskus.
        Siinä olen samaa mieltä ettei pikappi ole maasturi. Muutoin juttusi on yhtä tyhjän kanssa. Meillä Mitsun lava on enimmäkseen tyhjä, maalla asutaan, aika mäkisessä maisemassa, joten tiedetään mistä puhutaan.
        Sitten kun laitetaan perään 2700 kg kärrymassaa niin ihan yhtä onneton on maasturikin upottavalla tasaisella nurmella.


      • L kaksataseen
        .. ja tuutan täydeltä! kirjoitti:

        Meillä on tuossa sekä aito maasturi että Mitsun L200. Ja se on just kukkua sano käki ettei pikappi takavedolla etene, tai olisi huono ajaa. 120 000 km olen tolla pikapillakin päästellyt, eikä ajo-ominaisuuksia voi moittia.
        Kummassakin vekottimessa käytämme nastattomia kitkoja, ja kyllä eilisen testin perusteella L200 lähtee takavedolla pysähdyksistä ylämäkeen siinä kuin se maasturikin, ja joka tapauksessa erittäin paljon paremmin kuin takavetoinen henkilöauto, jolla piti vauhtia hakea jo kauempaa, vaikka siinä oli piikkipyörät.
        Jenkkipikapeista minulla kyllä on tuollaisia kokemuksia, siis että sateisella nurmikolla ei tahdo tasaisellakaan päästä liikkeelle, mutta eiköhän painonjakaumassa ole melkoinen ero Mitsuun nähden.
        Tietääkseni Mitsussa on aika pitkään ollut 100% lukko taka-akselilla vakiona.
        Mutta ei sitä olla tarvittu kuin maastossa joskus.
        Siinä olen samaa mieltä ettei pikappi ole maasturi. Muutoin juttusi on yhtä tyhjän kanssa. Meillä Mitsun lava on enimmäkseen tyhjä, maalla asutaan, aika mäkisessä maisemassa, joten tiedetään mistä puhutaan.
        Sitten kun laitetaan perään 2700 kg kärrymassaa niin ihan yhtä onneton on maasturikin upottavalla tasaisella nurmella.

        saa laillisesti laittaa 2700 kg kärrymassaa. Meilläpäin maastureiksi nimitetään vain autoja joihin voi laittaa täydet 3500 kg koukkuun vedettäväksi. Miksi ajaa puolella kuormalla kun voi viedä kaikki kerralla.


      • 2700 kg kykentämassa
        L kaksataseen kirjoitti:

        saa laillisesti laittaa 2700 kg kärrymassaa. Meilläpäin maastureiksi nimitetään vain autoja joihin voi laittaa täydet 3500 kg koukkuun vedettäväksi. Miksi ajaa puolella kuormalla kun voi viedä kaikki kerralla.

        Jaa, ettäkö mun Mitsu L200 lavapakun tekniset tiedot ja rekisteriote on virheellisiä?

        Kyllä niissä kaikissa nätisti lukee jarrullisen kytkentämassa 2700 kg, jarruttoman 500 kg. Museoautot on erikseen.

        Meillä päin on paljon arvostettuja maastureita joissa kytkentämassa on kirkkaasti alle 3500 kg.

        Näissä lavapakuissa elikkä pikapeissa kytkentämassa vaihtelee nykyään välillä 2200 - 3500 kg, enemmistö siinä 2500 - 3000 välillä.

        Mutta ei pikappi ole maasturi, siinä ollaan samaa mieltä. Ei ole maasturi sitten tuo meitin Toyota HJ61 vuodelta 88 kun siinä kytkentämassa on vaan 3300 kg. Vaan eikös se jollain muulla kuin kytkentämassalla ratkaista mikä on maasturi ja mikä ei?


      • samanlaiset renkaat
        .. ja tuutan täydeltä! kirjoitti:

        Meillä on tuossa sekä aito maasturi että Mitsun L200. Ja se on just kukkua sano käki ettei pikappi takavedolla etene, tai olisi huono ajaa. 120 000 km olen tolla pikapillakin päästellyt, eikä ajo-ominaisuuksia voi moittia.
        Kummassakin vekottimessa käytämme nastattomia kitkoja, ja kyllä eilisen testin perusteella L200 lähtee takavedolla pysähdyksistä ylämäkeen siinä kuin se maasturikin, ja joka tapauksessa erittäin paljon paremmin kuin takavetoinen henkilöauto, jolla piti vauhtia hakea jo kauempaa, vaikka siinä oli piikkipyörät.
        Jenkkipikapeista minulla kyllä on tuollaisia kokemuksia, siis että sateisella nurmikolla ei tahdo tasaisellakaan päästä liikkeelle, mutta eiköhän painonjakaumassa ole melkoinen ero Mitsuun nähden.
        Tietääkseni Mitsussa on aika pitkään ollut 100% lukko taka-akselilla vakiona.
        Mutta ei sitä olla tarvittu kuin maastossa joskus.
        Siinä olen samaa mieltä ettei pikappi ole maasturi. Muutoin juttusi on yhtä tyhjän kanssa. Meillä Mitsun lava on enimmäkseen tyhjä, maalla asutaan, aika mäkisessä maisemassa, joten tiedetään mistä puhutaan.
        Sitten kun laitetaan perään 2700 kg kärrymassaa niin ihan yhtä onneton on maasturikin upottavalla tasaisella nurmella.

        Otetaanpa esimerkki; kumpi on huonommin/paremmin hallittavissa keskivertokuljettajalla liukkaassa ja jäisessä mutkassa veto päällä, tasakaasulla, samanlaisilla renkailla, maasturi vai se pickup, ja kumpi on helpompi palauttaa sen jälkeen vastaohjauksella normaaliksi??
        Jos nyt ei käsitellä vain sinun merkkejäsi vaan puhutaan kaikista maastureista ja pickupeista yleisellä tasolla, joiden keski-ikä Suomessa on varmaankin jossain 12-14 vuoden paikkeilla.

        Ja pyydän vielä sinulta, että pysytään näissä palstan asioissa, eikä mennä henkilökohtaisuuksiin ja nimittelyihin sekä vertailuihin, "parempi kuski-huonompikuski".

        Siis asialinjalla, please!


      • Näin olen kokenut
        samanlaiset renkaat kirjoitti:

        Otetaanpa esimerkki; kumpi on huonommin/paremmin hallittavissa keskivertokuljettajalla liukkaassa ja jäisessä mutkassa veto päällä, tasakaasulla, samanlaisilla renkailla, maasturi vai se pickup, ja kumpi on helpompi palauttaa sen jälkeen vastaohjauksella normaaliksi??
        Jos nyt ei käsitellä vain sinun merkkejäsi vaan puhutaan kaikista maastureista ja pickupeista yleisellä tasolla, joiden keski-ikä Suomessa on varmaankin jossain 12-14 vuoden paikkeilla.

        Ja pyydän vielä sinulta, että pysytään näissä palstan asioissa, eikä mennä henkilökohtaisuuksiin ja nimittelyihin sekä vertailuihin, "parempi kuski-huonompikuski".

        Siis asialinjalla, please!

        Heti aluksi ilmoitan että en ole ajanut näitä uusimpia maastureita. Kokemukseni maastureista nelivetoisina rajoittuvat 70-luvun lopun Range Roveriin, ja Toyota Land Cruisereihin 1978 - 1990.

        Pikappeja olen ajanut vuosimalleja 1982 - 2005.

        Range oli loistava - paitsi jos tien pinta oli sohjoinen; silloin pirssillä oli taipumus mennä tasan minne sattuu. Muuten sen pito oli sitä luokkaa etten ainakaan minä koskaan uskaltanut kaarteissa sellaisiin vauhteihin että sladiin olisi lähdetty.

        Toyotat neliveto päällä olen kokenut aika yllätyksellisiksi, nimenomaan siten että kun se käsistä lähtee niin se on menoa, etenkin neliveto päällä. Siinä ei vastaohjauksilla meikämanne ehdi asioihin vaikuttaa - on niissä niin hitaat ohjaukset.

        Neliveto päällä pikappi on mielestäni paremmin hallittavissa kuin nuo mainitsemani Toyotat.

        Takavedolla niissä en ole eroja huomannut. Jos eroja on, ne melkeinpä aina johtuvat renkaista. Ehkä pikappi on hitusen helpompi.

        Mutta en todellakaan ole ajanut näillä uusilla jatkuvan nelivedon maastureilla, yksinkertaisesti siksi että ne ovat järkyttävän kalliita.

        Ehdotit että ei puhuttaisi vain näistä "minun merkeistäni". Sorry, niissä minun on pakko pysyä, koska en voi puhua sellaisten autojen ajo-ominaisuuksista joilla en ole koskaan ajanut.


      • kerrankin
        Näin olen kokenut kirjoitti:

        Heti aluksi ilmoitan että en ole ajanut näitä uusimpia maastureita. Kokemukseni maastureista nelivetoisina rajoittuvat 70-luvun lopun Range Roveriin, ja Toyota Land Cruisereihin 1978 - 1990.

        Pikappeja olen ajanut vuosimalleja 1982 - 2005.

        Range oli loistava - paitsi jos tien pinta oli sohjoinen; silloin pirssillä oli taipumus mennä tasan minne sattuu. Muuten sen pito oli sitä luokkaa etten ainakaan minä koskaan uskaltanut kaarteissa sellaisiin vauhteihin että sladiin olisi lähdetty.

        Toyotat neliveto päällä olen kokenut aika yllätyksellisiksi, nimenomaan siten että kun se käsistä lähtee niin se on menoa, etenkin neliveto päällä. Siinä ei vastaohjauksilla meikämanne ehdi asioihin vaikuttaa - on niissä niin hitaat ohjaukset.

        Neliveto päällä pikappi on mielestäni paremmin hallittavissa kuin nuo mainitsemani Toyotat.

        Takavedolla niissä en ole eroja huomannut. Jos eroja on, ne melkeinpä aina johtuvat renkaista. Ehkä pikappi on hitusen helpompi.

        Mutta en todellakaan ole ajanut näillä uusilla jatkuvan nelivedon maastureilla, yksinkertaisesti siksi että ne ovat järkyttävän kalliita.

        Ehdotit että ei puhuttaisi vain näistä "minun merkeistäni". Sorry, niissä minun on pakko pysyä, koska en voi puhua sellaisten autojen ajo-ominaisuuksista joilla en ole koskaan ajanut.

        Kerrankin joku puhuu asiaa, eikä keksi vastauksia.
        Sinun viestistäsi näkee, että puhut kokemuksesta, etkä vain muuten vaan läpiä päähäsi.
        Saataisiinpa nämä saitit pidettyä näinkin asiassapysyvinä, niin hyvä olisi.
        Minulla kokemusta pickupeista, mitsu L200 -91, ja toyo hilux-94. Kummatkin olivat kauheita ajaa liukkailla pelkällä takavedolla. Tosin minun tapauksessani johtui niistä halvoista ns. jenkkikitkarenkaista.
        Maastureista kokemuksia jeep cherokeesta(korotettu) -94 , sekä explorer - 93:stä. Molemmat olivat hiljaisia ja minun mökkikäytössa parempia etenemään "kevyissä" maastoissa. Uudemmista ei ole kuin koeajokokemuksia..
        Jos rahaa olisi sopivasti, ottaisin varmaan tällä hetkellä jonkun chevyn tms. jenkin(suburbanin kokoluokkaa tai pidempi) 4 x 4 lavamallin , vm-96 ja siitä tuoreempi. Tosin eihän sellainen pitkä versio ole hyvä(kai? kuin suoralla tiellä ja paksussa lumessa jossa ei ainakaan ojia tarvi ylitellä..


    • lavatanssija

      Itselläni on kokemuksia jenkki pick upeista vw caddystä ja Nissan king capista. Monella muullakin olen ajellut, mutta kerrotaan mitä Nissanista tiedän.

      Eli olet ilmeisesti ostamassa uudempaa kuin omani, joka on vm 91. King Cap 4*4 diesel. Lava nissani on karu työauto ja itse päädyin nissaniin, koska mitsubishiin varaosien hankinta on vaikeampaa eli kalliimpaa. Hilux olisi paras kestävyydeltään, mutta toyota lisä vanhoissa loppuunajetuissa on melkoinen.

      King cap on 2,5 TD moottorilla (TD ei tarkoita turboa vaan suoraruiskudieseliä vrt. SD esikammio)
      luotettava ja sopivan laiska jokapäiväiseen kulkemiseen. kulutus on siinä 10L/100km ja suoraruiskutuksen ansiosta käynnistyvyys on ihan kohtuullinen viileilläkin ilmoilla. Hehkut kannattaa pitää kunnossa.

      Vaihteistot ovat ainakin näissä vanhemmissa heikko lenkki. Monessa on tehty remontti ja moni myydään , koska tiedetään remontin olevan edessä. En ole asiantuntija, mutta käsittääkseni vika on vaihteiston laakeroinnissa ja jos niitä ei korjaa
      laatikko on pian entinen.

      Lava pickupit ovat usein todella huonossa kunnossa ja runko kannattaa tutkia hyvin, koska sinne niitä paikkoja joutuu hitsaamaan. Itse ostin läpilahon auton, joten suosittelen tutkimaan rungon tarkkaan. En usko ruostumisella olevan merkkikohtaisia eroja. Kaikki ruostuvat.

      Vanhoissa autoissa on aina kaikkea pientä, mutta itse olen Nissaniin ollut tyytyväinen halpojen kilometrien vuoksi ja aikani tapeltua Chevroletien
      kanssa voi vain todeta että läpilaho Nissani vie sentään perille.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      984
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe