oletko kasvanut alkoholisti perheessä?
jos oli niin vaikuttaako lapsena kokemasi asiat mielestäsi tähän päivään?
kärsitkö mielenterveys ongelmista?
kun tiedettävästi alkoholistin lapsilla on erittäin turvaton olo, kysynkin miten olet saanut elämääsi turvaa jos vanhempasi eivät ole sitä pystynyt antamaan?
millaiset välit sinulla on vanhempiisi?
käytkö vanhempiesi luona usein velvollisuuden tunnosta?
miten olet päässyt tämän kaiken yli hengissä/järjissä?
kyselen vaan siksi että äitini on kasvanut alkoholisti perheessä ja kärsii tänä päivänäkin siitä, jospas tätä kautta löytäisin jonkin tavan auttaa..
ALKOHOLISTIEN LAPSET
23
5212
Vastaukset
- hemulivaan
harvassa nää alkoholisti perheet suomessa;)
- ei kai harvassa....
Äitini oli alkoholisti. Kuoli 1,5 vuotta sitten viinaan ja lääkkeisiin juotuaan noin 15 vuotta. Itse olen 23 vuotias. Menin naimisiin, on lapsi ja koira ja kämppä. Kaikki pitäis olla hyvin. Vanhempiini on hyvät välit, äitiinkin oli... Itse otan jonkun verran. Minulla on taipumus masennukseen ja usein mietin lapsuudessa koettuja juttuja, kyllä ne vaikuttaa mun nykyelämään ja siihen mikä olen. Lapseni takia pysyn kasassa ja hoidan kaikki asiat parhaani mukaan, en ikinä halua samaa kokemusta omalle lapselleni. Aika näyttää sekooko pää vai onko luja luonne... Ei pidä liikaa miettiä. Ne on tapahtunut ja sille ei enää voi mitään. Kyl se siitä
- olen
Mutta en voi jättää vastaamatta!
Oikeastaan Lapsuudesta muistan kaikista parhaiten ne hetket, kun vanhempani joivat ja tappelivat.
sain itsekkin Paljon!!Fyysistä kuritusta, tosin silloin he olivat selvinpäin.
Asuin usein mummulla.
no, tulin 19-vuotiaaksi ja muutin ulkomaille töihin.
Vanhempani kävivät katsomassa pari kertaa vuodessa, "lapsen lastaan ja minua miestäni"
pää-asia kuitenkin oli halpa viina Laivalla ja aina!olivat juovuksisssa, eli en ikinä nähnyt heitä selvin päin.
Mutta, olen ollut 2 kertaa aviossa, ja sain sekä edellisestä Liitosta Anopista Äidin!
Samoin on nykyinen Anoppini sekä "Äiti että kaveri".
Mielenterveys ongelmista?
No, aina olen tuntenut itseni huonommaksi kuin muut, olen toki käynyt juttelemassa asiantuntijan kanssa, mutta vasta iän kkäämpänä olen huomannut, että syy ei ollut minun!
Teen kaiken!päinvastoin kuin omat vanhempani!
Itselläni on 4 lasta.
tottakai kun kysyt vaikuttaako tähän päivään.
mutta positiivisella tavalla.
en lyö Lapsiani, no tukka-pöllyä olen kyllä muutaman kerran joutunut antamaan,juttelen heille vietän kaiken vapaa aikani heidän kanssaa(milloin nyt eivät ole koulussa kavereillaan).
Turvaa olen saanut mieheltäni ja anopiltani!
Millaiset välit?
Äitini teki Itsemurhan tasan 3 vuotta sitten.
En vieläkään ole haudalla kyennyt käymään, jotenkin syytän siitä itseäni, vaikka tiedän että syy oli muualla.
mutta tiedän!Että hänellä on nyt parempi olla!
En ole Isäni kanssa tekemisissä, hän ei lähetä lapsilleni joulu tai synttäri kortteja, ei soittele hänellä on jo 2 vuotta ollut uusi "tyttö(nais-ystävä)" ei yksinkertaisesti ole mitään kiinnostusta eikä halua mennä käymään, tulee vain paha mieli.
Miten olen päässyt yli kaikesta?
Minulla on Koira Iso rottis, lenkkikaveri ja tietty koko perheen Lemmikki, Lapset, uimahallit siis koko tämä perhe elämä!!
En tiedä miten olisin pärjännyt jos olisin yksin!?!
Mutta näin hyvä tuuri nyt minulla kuitenkin on käynyt.
kohta tulee vanhempi 8v. koulusta, lupasin että laitamme yhdessä siskonmakkara keittoa kun läksyt on tehty.
aamu-päivä meni Pyykätessä ja Parvekkeen siivouksessa.
15.30 haen Eskarilaisen kotiin.
kl.17.45 alkaa heillä jumppa jos ei iskä kerkiä lkotiin minä vien heidät.
Eli nyt Pähkinän kuoressa:Päivä kerrallaan!
Ja yritän aina löytää "positiivisia" ajatuksia.
Jos tänään sataa vettä niin satakoot.
Eihän meistä kukaan makaa Teholla autokolarin jälkeen....
T:Ä
En tiedä oliko tästä mitään apua olisi kiva jos vastaisit!- ovat tiet
Kirjoitit pitkään, joten vastaan.
Minun synnyinikäni oli 70-luvun puoliväliä. Äitini kertoi lopettaneensa koulun ja menneensä kaupan kassalle myymään rahan toivossa. Saatuaan ensimmäisen palkan, hän osti bikinit ja lähti ruisrockiin. Jossain vuosien varrella synnyin minä. Oikea isä vankilassa, kasvatusisä hakkasi remmillä ja kaikella muullakin. Sain kaksi siskoa (rakkaita, ja kaksi tuntematonta). Elämä jatkui, opiskelin ja sain omat lapset. Isääni en tunne, isäpuolen pahoinpitelystä mm. pysyvä kuulovaurio. Minulla on tänä päivänä yliopistotutkinto ja parasta kaikesta on se, etten ole jäänyt hautomaan paskaa. Kenellä tahansa on mahdollisuus nousta ylöspäin. Menneisyys merkkaa meitä, muttei takaa mitään. Nykyään onkin melkein surullisempaa se, että olosuhteiden perusteella leimataan ihmisiä enemmän kuin todellisen tiedon ja tutustumisen. - Raskaita kokemuksia
ovat tiet kirjoitti:
Kirjoitit pitkään, joten vastaan.
Minun synnyinikäni oli 70-luvun puoliväliä. Äitini kertoi lopettaneensa koulun ja menneensä kaupan kassalle myymään rahan toivossa. Saatuaan ensimmäisen palkan, hän osti bikinit ja lähti ruisrockiin. Jossain vuosien varrella synnyin minä. Oikea isä vankilassa, kasvatusisä hakkasi remmillä ja kaikella muullakin. Sain kaksi siskoa (rakkaita, ja kaksi tuntematonta). Elämä jatkui, opiskelin ja sain omat lapset. Isääni en tunne, isäpuolen pahoinpitelystä mm. pysyvä kuulovaurio. Minulla on tänä päivänä yliopistotutkinto ja parasta kaikesta on se, etten ole jäänyt hautomaan paskaa. Kenellä tahansa on mahdollisuus nousta ylöspäin. Menneisyys merkkaa meitä, muttei takaa mitään. Nykyään onkin melkein surullisempaa se, että olosuhteiden perusteella leimataan ihmisiä enemmän kuin todellisen tiedon ja tutustumisen.Millaiset suhteet sinulla on nyt lapsuudenkotiin? Pystytkö kohtaamaan heidät kasvoista kasvoihin?
Itse ajattelisin omalta kohdaltani, että vihani olisi niin sammumaton, että en voisi olla samassa huoneessa noiden ihmisten kanssa.
Vanha sanonta, ripustettakoon myllynkivi heidän kaulaansa.... on ihan paikallaan perheissä, missä lapsia kohdellaan siten, että heidän mielensä ja ruumiinsa saavat pysyvät vauriot.
En ole koskaan käsittänyt mihin perustuu se, että terapeutit ja muut ammattiauttajat kehottavat uhria antamaan anteeksi oman sielunrauhansa nimessä.
Saako anteeksiantamisella itselleen paremman olon? Eikö ihminen saa edes vihata, vaan on nöyrryttävä siinäkin ja suostuttava antamaan anteeksi?
Pahoinpitelijät sitten vetoavat moniin syihin, jos edes ikinä suostuvat myöntämään virheitään. He eivät anteeksiantoa kaipaa. - Kummastunut
voinut kirjoittaa omalla nimimerkilläsi (Äiti 48v.) koska sinut tunnisti heti kirjoitustyylistäsi?
Miksi et koskaan ole puhunut että sinulla onkin neljä lasta kahden sijaan? - siinäpä se.
Raskaita kokemuksia kirjoitti:
Millaiset suhteet sinulla on nyt lapsuudenkotiin? Pystytkö kohtaamaan heidät kasvoista kasvoihin?
Itse ajattelisin omalta kohdaltani, että vihani olisi niin sammumaton, että en voisi olla samassa huoneessa noiden ihmisten kanssa.
Vanha sanonta, ripustettakoon myllynkivi heidän kaulaansa.... on ihan paikallaan perheissä, missä lapsia kohdellaan siten, että heidän mielensä ja ruumiinsa saavat pysyvät vauriot.
En ole koskaan käsittänyt mihin perustuu se, että terapeutit ja muut ammattiauttajat kehottavat uhria antamaan anteeksi oman sielunrauhansa nimessä.
Saako anteeksiantamisella itselleen paremman olon? Eikö ihminen saa edes vihata, vaan on nöyrryttävä siinäkin ja suostuttava antamaan anteeksi?
Pahoinpitelijät sitten vetoavat moniin syihin, jos edes ikinä suostuvat myöntämään virheitään. He eivät anteeksiantoa kaipaa.Siinähän se ongelma juuri onkin, että tuntee itsensä raskaasti väärinkohdelluksi eikä halua antaa anteeksi, kun väärintekijät eivät pyydä eivätkä kaipaa anteeksiantoa.
Tämä on raskas taakka.
Löysin netistä jokin aika sitten ilmaisen amerikkalaisen kirjan, joka on jonkin verran auttanut minua työstämään tätä juttua eteenpäin.
http://members.wizzards.net/~mlworden/turb/
Kirjassa on ohjeita miten voi itse toimia vapautuakseen taakasta.
Anteeksiantaminen on jonkinlaista irti päästämistä. "Let go, let go..." Koska on aivan turha takoa päätään tiiliseinään joka tapauksessa - sehän on se kylmä tosiasia.
Sain myös eräänlaista lohtua ja aloin ymmärtää itseäni vähän paremmin luettuani tämän sivun:
http://www.juwanet.org/sosterv/alkoholi/alkoholistin_lapset.htm - Ovat tiet
Raskaita kokemuksia kirjoitti:
Millaiset suhteet sinulla on nyt lapsuudenkotiin? Pystytkö kohtaamaan heidät kasvoista kasvoihin?
Pahoinpitelijät sitten vetoavat moniin syihin, jos edes ikinä suostuvat myöntämään virheitään. He eivät anteeksiantoa kaipaa.Idea on kai siinä, että toinen tulee vastaan. Ensimmäinen lapsi oli puolivahinko ja saatuani lapsen, äitini lähestyi minua. Puhuimme asioista ja hän tarjoutui hoitoavuksi ym. Minulla oli tarpeeksi apua miehestäni, mutta annoin äitini auttaa vähän ja saimme aina vain paremmat välit. Elämä oli kohdellut häntäkin kaltoin. Isään eivät välit ole koskaan parantuneet. Jos olisin murhanhimoinen ja vailla kompromissikykyä, en ole varma, olisinko ollut iloinen äitini lähestymisestä. Eikä kai siitä väliäkään. Todennäköisesti en olisi iloinen mistään. Katkeruus oli pienestä pitäen se sana, mitä välttää. Mummi sanoi, että katkera ihminen ei koskaan ole päivääkään onnellinen.
- eräs vaan
oletko kasvanut alkoholisti perheessä?
lapsuuttani en,mutta nuoruuttani kyllä. isäni kuoleman jälkeen äitini alkoi ryypätä. ja minähän sain koko ajan haukkuja ties mistä asioista(esim.äitini juomat tyhjät kaljapullot pöydillä olivat minun syytäni, jouduin aina siivoamaan kaiken mitä äiti kännissä sotki.) kehtasi vielä sanoa mulle kun isäni vielä eli ja makasi hyvin sairaana sängyssä(syöpä)niin äitipä päätti sanoa mulle etten välitä isästäni pätkääkään!
jos oli niin vaikuttaako lapsena kokemasi asiat mielestäsi tähän päivään?
kyllä vaikuttaa, itsetunto nollilla(äiti haukkui vähän väliä läskiksi vaikka olin normaalipainoinen, itserakkaaksi paskaksi, kusipääksi jne.)tarve saada mieheltäni hyväksyntä jos haluan juoda yhden siiderin tai käydä illalla kaupassa(on niin paljon kaikkia normaaleja asioita mihin on saatava hyväksyntä)ja tämä johtunee siitä että mitään en voinut tehdä pelkäämättä raivokohtausta äidiltäni. hyvä kun vessaan uskalsi lähteä kesken keskustelun...ja en pysty luottamaan kehenkään, ainoa on mieheni kehen luotan ja senkin(luottamuksen) saavuttamiseksi meni pari vuotta.
kärsitkö mielenterveys ongelmista? masennusta on ollut, mutta lääkkeitä en suostunut syömään. olen huomannut että niin kauan kuin olen erossa äidistäni, ei ole masennus pelkoa.
kun tiedettävästi alkoholistin lapsilla on erittäin turvaton olo, kysynkin miten olet saanut elämääsi turvaa jos vanhempasi eivät ole sitä pystynyt antamaan? isäni ollessa elossa, sain häneltä turvaa, mutta hänen kuoltuaan olen pääasiassa saanut mieheltäni turvaa. aina kun olen jossain oudossa/uudessa paikassa tulee turvaton olo(varsinkin jos äitini on siellä), mutta jos mieheni on kanssani niin on turvallinen olo.
millaiset välit sinulla on vanhempiisi? äitiini aika huonot. ja niinkuin edellä mainittu, isäni on kuollut
käytkö vanhempiesi luona usein velvollisuuden tunnosta? en! käyn mahd. vähän, mutta tosin silloin ihan velvollisuuden tunnosta(itselläni on hänen eka lapsenlapsensa).ja kun asutaan eri paikkakunnilla eikä ole autoa niin emme pääse hänen luokseen usein :)
miten olet päässyt tämän kaiken yli hengissä/järjissä? mieheni avulla ja olen myös käynyt psykiatrilla(ja siitäkin äiti keksi asiaa: kielsi mua puhumasta hänestä ja hänen juomisestaan siellä. )ja nyt oma rakas lapseni - tsaidu
Olen kasvanut sellaisessa perheessä jossa vanhemmat kyllä hoitivat työnsä muttei aina lapsiaan niin kovin esimerkillisesti.Ja alkoholi oli viikossa n.2-4 päivää kuvioissa.Etenkin viikonloppuisin meillä vietettiin todella viinanhuuruista elämää.
Kyllä vaikuttaa edelleen se turvattomuus ja se että jouduin ottaa vastuuta liian pienenä.Veljeni on 5v. nuorempi ja minähän hänet hoisin.Paljon oltiin keskenämme iltoja ja öitä.Tietysti pelotti ja se epävarmuus oli raastaavaa.Tänä päivänä mun on vaikee jäädä yksin lasten kanssa kotio pitemmäks aikaa.Toki miehen työpäivä menee...;o)Tuntuu se vastuunottaminen yksin 5 lapsesta ylivoimaiselta.Positiivisesti vaikuttaa niin että olemme valinneet päihteettömän elämän.Miehenikin on valinnut saman linjan koska on nähnyt omat kamppailuni vielä aikuisena.Itsetunto on ollut kateissa kaikki nämä vuodet.Edelleen kamppailen itsetunto-ongelmien kanssa.Lapsena jos en ollut niin kuin äitini halusi sain totisesti kuulla siitä.No,mustahan tuli sit kaikkia miellyttävä kiltti lapsi ja nuori.Ja nyt 36veenä olen alkanu oppia tuntemaan itseäni!
Olen ollut jo vuosia mielenterveystoimiston asiakkaana.Ekan kerran v.-99 kun kolme ekaa lasta oli pieniä ja uuvuin täysin.Diagnoosina oli synnytyksenjälkeinen masennus.Mut siinä oli jo pitkään ollu sitä uupumusta ja "liikaa yrittämistä".Suoritin äitiyttä.Neljännen lapsen kohdalla sairastuin selkeeseen synnytyksenjälkeiseen masennukseen kun lapsi oli 10pvän ikäinen.Ja viimeksi vuosi sitten kun 5.lapsemme syntyi niin uuvuin ihan täysin.Ja nyt ei ole kyse itsensä uuvuttamisesta töitä tekemällä.Vaan sellasesta henkisestä uupumisesta.Jälleen yritin olla täydellinen äiti.Nyt olen vihdoin oppinut että rennon mukava äiti on paras äiti.Toki olen huomannut itsessäni ailahtelevuutta,pienetkin vastoinkäymiset on joskus liian suuria ja epävarmat tilanteet nostaa ahdistuksen.
Olen saanut turvallisen aviomiehen joka ei jokaisesta mun "jutusta" ole haukkumassa ja lähtemässä.Ja toki usko Jeesukseen henkilökohtaisena Vapahtajana luo turvallisuutta elämään.
Minulla on hyvät välit vanhempiini.Olen antanut heille sydämestäni anteeksi ja jätin katkeruuden taakse.Helppoa ei tod. ollut,mutta katkeruuskin on rankka seuralainen.He varmastikin yrittivät parhaansa minkä taisivat.
Meillä on 300km välimatkaa mikä on ollut tärkeä pointti eheytymisessäni.Tapaamme,ja silloin kun tapaamme joko heillä tai meillä niin meillä on tosi mukavaa.Toki 5 lastenlasta auttaa asiaa.:o)
Se minkä jouduimme muutama vuosi sitten tekemään lasten kanssa selväksi oli alkoholinkäyttö.Me jouduimme kieltämään lastemme pääsyn heille koska eivät pysyneet selvinpäin.Nyt kun muutama vuosi oli kulunut,niin 3 vanhinta saivat mennä heille syyslomalla pariksi päiväksi.Kaikki meni onneksi hyvin.=o)
Hengissä kyllä,mutta täydes järjes...??Paljon olen oppinut vanhempieni "mokista" ja pyrin tekemään asiat toisin omien lasteni kanssa.Esim.en lupaa mitään jos en voi varmasti pitää lupausta.Pyrin olemaan mahdollisimman paljon kotona lasten takia ja vien ja haen heitä harrastuksista ja kavereilta.Teen paljon sellaisia asioita mitä toivoin lapsena vanhempieni tekevän.
Tulipa purkaus!Ja tekipä hyvää...=o) Voimia ja tsemppiä sulle äitisi auttamisessa.- Äiti neljälle
mitään, jos ei pidä lupausta.
Meillä on aikas lailla yhteistä!
Minä olin 6v. kun veljeni syntui.
7-vuotiaana en saanut leikkiä muiden lasten kanssa(harvoin)koska piti hoitaa pikku veljeä.
Kerran hän 4-vuotiaana sonti makkarin ikkunan alle, minut hakattiin nahkavyöllä, koska en vahtinut?
Isäni lemi lause oli:"Lupaukset ovat sitä varten että ne perutaan"!!!!
Minä sairastuin tosi pahaan synnytyksen jälkeen noin kun nuorin syntyi.
no, neuvolassa ihmettelivät kun Isä vei viikottain.
Soittivat minulle että onko joku hätänä.
Parahdin itkunn ja vartin päästä oli Neuvolan täti oven takana.
En uskaltanut edes pissalla käydä että nuorin oli sylissäni, pelkäsin koko ajan että kuolee.
vanhempi oli puolitoistav. ja onneksi tammikuussa kovat pakkaset, ettei naapurit ihmetelleet miksi emme ulkoilleet kuten tavallista.
No, sain serotiini lääkityksen, lääkäri soitti miehellenitöihin, ja käski mennä sinne.
Oli tohtori todennut miehelleni:Nyt otat viikon loman, vaimosi sain viikon kuurin imovanea ja nukkuu!!!
Teksti oli kuulemma aika lujaa ja mies oli kotona.
No otin aikani serotiinia ja vieläkin mutta en suurta annosta.
tuo kun kirjoitit että pelkäät olla yksin lasten kanssa, SAMA TÄÄLLÄ!!!
Ikää on jo kohta 50v. mutta jotenkin se vastuu minkä sain pikkuveljen hoidosta jäi nuppiin.
Aina pelkäsin selkä saunaa, nykyään pelkään että mies ajaa kolarin tai muuta vastaavaa...
ei näistä traumoista niin vain yli pääse.
Meillä on Aina lapsen vahti, mitä nyt piipahdan kuten tänään eskarissa vanhempi 8v. oli yksin kotona.
Lapsiani en ole tehnyt Lapsen vahdeiksi!
Tiedän että voisi hyvin huolehtia tunnin nuoremmasta, mutta se minun lapsuus...
T:Ä - tsaidu
Äiti neljälle kirjoitti:
mitään, jos ei pidä lupausta.
Meillä on aikas lailla yhteistä!
Minä olin 6v. kun veljeni syntui.
7-vuotiaana en saanut leikkiä muiden lasten kanssa(harvoin)koska piti hoitaa pikku veljeä.
Kerran hän 4-vuotiaana sonti makkarin ikkunan alle, minut hakattiin nahkavyöllä, koska en vahtinut?
Isäni lemi lause oli:"Lupaukset ovat sitä varten että ne perutaan"!!!!
Minä sairastuin tosi pahaan synnytyksen jälkeen noin kun nuorin syntyi.
no, neuvolassa ihmettelivät kun Isä vei viikottain.
Soittivat minulle että onko joku hätänä.
Parahdin itkunn ja vartin päästä oli Neuvolan täti oven takana.
En uskaltanut edes pissalla käydä että nuorin oli sylissäni, pelkäsin koko ajan että kuolee.
vanhempi oli puolitoistav. ja onneksi tammikuussa kovat pakkaset, ettei naapurit ihmetelleet miksi emme ulkoilleet kuten tavallista.
No, sain serotiini lääkityksen, lääkäri soitti miehellenitöihin, ja käski mennä sinne.
Oli tohtori todennut miehelleni:Nyt otat viikon loman, vaimosi sain viikon kuurin imovanea ja nukkuu!!!
Teksti oli kuulemma aika lujaa ja mies oli kotona.
No otin aikani serotiinia ja vieläkin mutta en suurta annosta.
tuo kun kirjoitit että pelkäät olla yksin lasten kanssa, SAMA TÄÄLLÄ!!!
Ikää on jo kohta 50v. mutta jotenkin se vastuu minkä sain pikkuveljen hoidosta jäi nuppiin.
Aina pelkäsin selkä saunaa, nykyään pelkään että mies ajaa kolarin tai muuta vastaavaa...
ei näistä traumoista niin vain yli pääse.
Meillä on Aina lapsen vahti, mitä nyt piipahdan kuten tänään eskarissa vanhempi 8v. oli yksin kotona.
Lapsiani en ole tehnyt Lapsen vahdeiksi!
Tiedän että voisi hyvin huolehtia tunnin nuoremmasta, mutta se minun lapsuus...
T:ÄJoo ei pidä luvata jos ei voi pitää lupaustaan.:o)
Olipa "kiva" kuulla että muillakin on samanlaisia fiiliksiä.Oon joskus jopa kuvitellu että "olen keksinyt" kaiken.Ja oikeassa olet,traumoista ei niin vaan pääse eroon...että vinkkinä vaan kaikille viinaan meneville vanhemmille.Lapsi ei tarvitse viinalta haisevaa äitiä tai isää.
Voimia ja siunausta sulle!! =o)
- rakasta omana itsenään
vie "rapsutettavaksi" kampaamoon ja kylpylään,anna rakastaa omalla tavalla itseäsi, ei ehkä osaa näyttää tunteitaan...mutta, pidä hyvänä!
- |||||||||||||||||||||||||
Ottihan nuo vanhemmat jokusenkin verran ja ihan sama olivatko jurrissa vai selvinpäin niin silti välillä tappelivat.
Ei, ei todellakaan vaikuttanut mitenkään itseeni.
Ehkä niin etten ole itsekäs, vaan lapseni ovat suuren huomion ja rakkauden keskellä.
Otan kyllä, mutta harvoin, sillä en halua pahoittaa lasteni mieltä.
Ennemminkin traumoja oikeasti on tuonut äitini heilahteleva psyyke ja lapsuuteni aikaiset pimeässä huoneessa puhutut pahat puheet isästäni.
Saan tehdä töitä jotta en pelkäisi miestäni. - Täyssyrjäytynyt
No tässä oma kokemus:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=1500000000000143&posting=22000000030831936 - alkuunkaan
Mistä olet tuommoista saanut päähäsikään?
Mikäli äidilläsi on jatkuvasti ongelmia, jotka johtuvat enemmän tai vähemmän hänen vanhempiensa alkoholismista, äitisi täytyy tietenkin hakeutua ammattiauttajalle. Kognitiivinen terapia esimerkiksi voisi olla tulpanpoistaja, tai ellei terapiaan pääse, vertaistuki Al-Anonissa yms. http://www.al-anon.fi
Rakenna sinä oma elämäsi.- VilBerth
Kuten edellinen kirjoittaja ilmoitti, niin älä äidistäsi välitä, vaan anna ammattiauttajien välittää. Jos ei itse tajua niin oma vika. Hankkikoon itse itselleen apua, mitä se sinulle kuuluu.
Omaiset ja läheiset ovat vaan taakkana.
Minunkin mielestä jokin vierasperäinen terapia voisi olla hyväksi.
Onkos äidilläsi netti että pääsee alanoniin vertaistensa seuraan. Ai niin eihän se sinulle kuulu.
Aina palaa mieleen se vanha älyttömyyden aika. - pystyy...
VilBerth kirjoitti:
Kuten edellinen kirjoittaja ilmoitti, niin älä äidistäsi välitä, vaan anna ammattiauttajien välittää. Jos ei itse tajua niin oma vika. Hankkikoon itse itselleen apua, mitä se sinulle kuuluu.
Omaiset ja läheiset ovat vaan taakkana.
Minunkin mielestä jokin vierasperäinen terapia voisi olla hyväksi.
Onkos äidilläsi netti että pääsee alanoniin vertaistensa seuraan. Ai niin eihän se sinulle kuulu.
Aina palaa mieleen se vanha älyttömyyden aika.Jos lapsi ottaa hennoille harteilleen vanhempiensa ylipainavan taakan, pahoinvoinnin kierre jatkuu helposti.
Paras on, kun vanhempi hankkiutuu ammattiavun piiriin. Silloin lapsi tietää, että vanhempi saa apua, mutta hänelle jää myös silloin vapaus keskittyä omaan elämäänsä. Siihen on jokaisella lapsella / aikuistuvalla nuorella täysi oikeus.
Turha jämähtää vanhempiensa sairaisiin ympyröihin. Siihen menee vaikka kaikki energia, eikä tuloksia silti synny.
- erias
En varsinaisesti ole täysipäiväisesti kasvanut, mutta vanhempieni erottua isä alkoi juomaan ja aina kun kävin hänen luonaan viikonloppuisin ja lomilla, niin ainahan se juominen oli kuvioissa - ei joka päivä, mutta jokaisella käyntireissulla.
Lopulta juominen pahentui ja siitä tuli jokapäiväistä, jolloin äiti teki viisaan päätöksen ja ei antanut meidän vähään aikaan mennä isän luo. Luojan kiitos, en olisi halunnutkaan sinne!
Tämän tauon aikana (jonka siis äitini oli päättänyt) isä ajautui uuteen suhteeseen, muutti ulkomaille, jatkoi ryyppäämistä, sekin suhde katkesi, ajautui ryyppyporukkaan ja hänet tapettiin 43-vuotiaana (itse olin 17v). Tässä tarina lyhykäisyydessään.
Sitten näihin kysymyksiin...
- vaikuttaako lapsena kokemasi asiat mielestäsi tähän päivään?
Kyllä vaikuttavat ehdottomasti, ei ole sellaista ihmistä johon tuollaiset kokemukset eivät voi vaikuttaa. Vaikka hänen kuolemansa onkin vielä päällimmäisenä muistona, niin se ei kuitenkaan satu kaikista eniten. Se sattuu kaikista eniten ettei isä välittänyt itsestään ja lapsistaan, oli niin heikko ettei hakenut apua tai edes yrittänyt lopettaa - päinvastoin. Ja vaikka hän erosi naisestaan, niin hän ei palannut Suomeen. Hän ei uskaltanut, hän oli niin heikko. Se suoraan sanottuna v*uttaa enemmän kuin mikään muu, että ihminen voi olla niin "yksinkertainen".
Mutta eihän tämä elämä pelkkää kärsimystä ole, nämä asiat kun olen saanut pitkälti jo käsiteltyä ja päässyt kummituksista eroon (jotka vaanivat minua pitkän aikaan - melkein vuoden ja nukkuminen oli äärimmäisen hankalaa), NIIN elämä hymyilee. En halua tulla siksi samanlaiseksi heikoksi ihmiseksi, joka isäni oli. En hyväksy sitä, että jos minua kohtaa vastoinkäyminen luovuttaisin noin vain ja alkaisin juomaan tai tappaisin itseni. Höpö höpö, sen verran olen kärsinyt että nyt on minun aikana nauttia elämästä! :) Eli toisaalta voi sanoa että nämä kokemukset eivät ole ainoastaan pahoja, kaikesta löytyy nimittäin aina jotain hyvää oivallettavaa ;)
- kärsitkö mielenterveys ongelmista?
En kärsi. Kävin terapiassa puolisen vuotta isäni kuoltua ja silloin käsittelimme kaikki maailman asiat jotka minua oli vaivanneet ja lisäksi terapeutti kannusti minua suuntaamaan katseeni kohti tulevaisuutta, muistaen kuitenkin lähtökohtani. Isän kuoleman jälkeen tosiaan oli hieman epätodellinen olo ja olin näkeväni hänet joka puolella, ja olin varma että hänen ruumiinsa oli kaapissani yms. Se oli pahinta aikaa, kun ei saanut nukuttua kunnolla ja tuli yhä sekavammaksi, mutta en tiettävästi kuitenkaan muista ongelmista kärsinyt.
- kun tiedettävästi alkoholistin lapsilla on erittäin turvaton olo, kysynkin miten olet saanut elämääsi turvaa jos vanhempasi eivät ole sitä pystynyt antamaan?
Sisko oli turvani ja tottakai äiti silloin kun ei oltu isän luona. Myöhemmin myös isäpuoli, joka on sitten näyttänyt sitä miehen mallia.
- miten olet päässyt tämän kaiken yli hengissä/järjissä?
Se on vallan hyvä kysymys. Olen itkuni itkenyt ja itken vieläkin. Pahin virhe mitä voi tehdä on se, että sivuuttaa asian täysin ja jatkaa elämää kuin mitään ei olisi tapahtunut, siitä ne sairaudet tulevat, kun kasaa kaiken tuskan.
Lisäksi se on pitänyt järjissään, kun on oivaltanut elämän hienouden, vaikkei se kaikille ole yhtä loistokasta, niin jokaisen elämä on tärkeä, eikä missään nimessä saa alkaa vähätellä itseään ja syöksyä turmioon. Toisilla elämän haasteet vaan ovat kovimpia kuin toisilla - ja eihän haasteita voi olla ottamatta vastaan, muuten olet heikko! Elämässä on kuitenkin vielä jäljellä niin paljon nähtävää ja koettavaa, miksi heittää kaikki hukkaan?
Positiivisuutta kehiin ja elämä voittaa!
erias, 21.- ......................
Voi olla liian lähellä sinua, mutta katso joskus Kaurismäen Zombi ja kummitusjuna.
- erias
...................... kirjoitti:
Voi olla liian lähellä sinua, mutta katso joskus Kaurismäen Zombi ja kummitusjuna.
kiitos vinkistä :)
- täältä tulee
Minulta ja sisaruksiltani löytyy yhteensä yksi paniikkihäiriö, kolme unihäiriötä, kaksi syömishäiriötä ja yksi ahdistuneisuushäiriö. Siis juuri tällä nimenomaisella hetkellä, nyt "aikuisena". Geneettistä taipumusta tällaisiin ei näyttäisi olevan. Eikä perheemme juopon alkoholiongelma edes ollut pahimmasta päästä, ja väkivaltaakin koki ja näki "vain" osa lapsista.
Turvaa...? Hyvä kysymys. Neuroottisista säännöistä, ruoasta, psyykkisestä itsesuojelusta joka omalla kohdallani ilmenee itseinhona (pidän itseäni paskana -> en pety). Ja myönnettäköön, parisuhteestani.
Välit vanhempiin. Toiseen vanhempaani välit ovat ihan ok, alkoholistivanhempaan teennäisen pinnalliset, kaikkien ulkopuolisten mielestä varmaan loistavat. Velvollisuusvierailuja on. Esimerkiksi nuorimman sisaruksen ei tarvitse kärsiä vanhemman möhläilyistä yhtään enempää kuin on pakko, joten tietyt traditiot ja juhlapäivät pitää.
Hengissä ja järjissä selviää yllättävän paljosta. Mulla on vielä asiat hyvin! - Ergolius
"oletko kasvanut alkoholisti perheessä?"
-Kyllä, isä on juonut kaikki vapaat.
"jos oli niin vaikuttaako lapsena kokemasi asiat mielestäsi tähän päivään?"
-Välitän vanhemmistani, ja rankka lapsuus on kasvattanut selkärangan ja antanut rohkeutta.
"kärsitkö mielenterveys ongelmista?"
-en uskoakseni. :P
"kun tiedettävästi alkoholistin lapsilla on erittäin turvaton olo, kysynkin miten olet saanut elämääsi turvaa jos vanhempasi eivät ole sitä pystynyt antamaan?"
-olen oppinut omatoimiseksi, ja kuten mainitsin, se rakensi selkärankaa. joskus tuli remmistä, mutta aiheesta. Ongelmana ehkä enempi oli, että vanhemmat eivät "välittäneet", mutta toisaalta olin vapaa.
millaiset välit sinulla on vanhempiisi?
-hyvissä väleissä, käyvät viikottain kylässä
"käytkö vanhempiesi luona usein velvollisuuden tunnosta?"
-en, ku muuten
"miten olet päässyt tämän kaiken yli hengissä/järjissä?"
-mikä ei tapa, kasvattaa! En olisi tässä nyt ilman kaikkea sitä paskaa mitä koin lapsena.
Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2772173- 451949
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1141862Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊681524Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?851379- 781284
Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031283Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per2201184- 571155
Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1761021