Tulospalkkio irtisanoutumisen jälkeen?

xxxxxxxxxxxx

Tyhmä(?) kysymys tulospalkkion maksamisesta:

Aion irtisanoutua lähiaikoina nykyisestä työpaikastani, jos neuvottelut tulevan "työnantajakandidaatin" kanssa menevät ns. putkeen. Mitenkäs käy tällöin tämän vuoden (2007) mahdolliselle tulospalkkiolle? Jos tulospalkkiota tietyltä vuodelta tulee, se maksetaan meillä aina seuraavan vuoden maaliskuun palkan yhteydessä, tässä tapauksessa siis maaliskuussa 2008. Kai olen oikeutettu saamaan tulospalkkion maaliskuussa (tai aiemmin), vaikken maksamishetkellä enää olekaan ko. firmassa töissä? Onko tuohon olemassa mitään yleispätevää lakipykälää tms?

10

8707

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimimerkki

      Riippuu mitä yrityksen tulospalkkion määrittelyissä asian suhteen on päätetty tehtävän.

      Ainakin omalla työpaikalla pitää olla työsuhteessa vuoden alusta, ja työsuhteen on oltava voimassa vielä tulospalkkiota maksettaessa. Jos työsuhde on alkanut 2.1, tai työsuhde päättyy ennen palkkion maksamista niin henkilö ei ole firman tulospalkkiosääntöjen mukaan oikeutettu kyseisen vuoden tulospalkkioon.


      Asiat ei ole mitenkään lakiperustaisia, kuten monet muutkaan palkkioluonteiset palkanlisät, vaan ne on sovittu joko paikallisesti (tuotantolisät yms.) tai yleisemmin alan työehtosopimuksissa (ns. pekkaset ja vastaavat).

    • ja sen maksu

      Lakia tähän ei ole olemassa, koska tulospalkkiot eivät ole niin lakisääteisiä, kuin tessin määrittelemiäkään.

      Näiden maksu siis riippuu siitä säännöstä, joka tulospalkkiota muodostettaessa, taikka työsopimuksella siitä on määritelty.

      Useimmiten, työntekijän itse irtisanoutuessa siten, että työsuhde ei ole voimassa tulospalkkion maksuajankohdan aikana, sitä ei makseta.

      Jos tulospalkkio määräytyy vuositasolla, on useimmiten se työsuhteen tarkastelupäivä 31.12., eikä tätä ennen työsuhteensa päättäneet ole "oikeutettuja" tulospalkkioon.

      Moraalista, vaiko laillista. Tämä on sitten seuraava katsantokanta.

      En itse koskaan maksaisi työntekijälle tulospalkkiota työsuhteen päättymisen jälkeen, katson sen nimittäin olevan kannuste myös pitkäjänteiselle työlle.

      • Makseta

        Olen tekemisissä usean firman kanssa ja missään ei makseta tulospalkkiota irtisanoutuneelle työntekijälle.


      • vaihtelee
        Makseta kirjoitti:

        Olen tekemisissä usean firman kanssa ja missään ei makseta tulospalkkiota irtisanoutuneelle työntekijälle.

        Itse olen ollut useammassa työpaikassa ja minulle on maksettu tulospalkkio sovittujen sääntöjen pohjalta, siis siitäkin huolimatta, että olen irtisanoutunut. Mutta kaikissa yrityksissä tällainen käytäntö ei ole mahdollista.

        Eli ap:n kannattaa nyt kaivaa jostain tiedot oman yrityksensä tulospalkkion maksamiseen liittyvistä säännöistä. On yrityksiä, joissa palkkioita ei voi maksaa, jos ei ole enää yrityksen palveluksessa. Käytäntöjä on varmaan yhtä monenlaisia kuin yrityksiäkin. Mutta kannattaa selvittää asia, ettei sitten jossain vaiheessa kaduta saamatta jäänyt tulospalkkio. Kyllä sitä jaksaa pari kuukautta punnertaa vielä vanhassa työpaikassa, jos tiedossa on kunnon korvaus.


      • xxxxxxxxxxxx
        vaihtelee kirjoitti:

        Itse olen ollut useammassa työpaikassa ja minulle on maksettu tulospalkkio sovittujen sääntöjen pohjalta, siis siitäkin huolimatta, että olen irtisanoutunut. Mutta kaikissa yrityksissä tällainen käytäntö ei ole mahdollista.

        Eli ap:n kannattaa nyt kaivaa jostain tiedot oman yrityksensä tulospalkkion maksamiseen liittyvistä säännöistä. On yrityksiä, joissa palkkioita ei voi maksaa, jos ei ole enää yrityksen palveluksessa. Käytäntöjä on varmaan yhtä monenlaisia kuin yrityksiäkin. Mutta kannattaa selvittää asia, ettei sitten jossain vaiheessa kaduta saamatta jäänyt tulospalkkio. Kyllä sitä jaksaa pari kuukautta punnertaa vielä vanhassa työpaikassa, jos tiedossa on kunnon korvaus.

        Jep, löysin kuin löysinkin firman Intrasta yhden dokumentin, jossa todettiin, että henkilö on oikeutettu saamaan tulospalkkion vuodelta XXXX, jos hän on firmassa kirjoilla seuraavan vuoden alussa, eli 1. tammikuuta.

        Nyt vain mietityttää, luetaankohan tuohon "kirjoilla oloon" myös irtisanomisaika (1 kk). Jos irtisanon itseni esim. 5.12.2007, irtisanomisaika päättyy 5.1.2008. Jos irtisanomisaika tulkitaan virallisesti työssäoloajaksi, tällöin olisin oikeutettu saamaan tulospalkkion vuodelta 2007. Jos taas ei, niin sitten kai pitää venyttää irtisanoutumista tammikuun puolelle. No, onhan tässä vielä viikko lomaakin käyttämättä ja joulun pyhätkin tulossa...


    • Piupaut

      Eikös se mahdollinen palkkio makseta 1.11 palkan perusteella.

    • kommentti

      Tulospalkkioita olen maksanut useamman vuoden aikana ja sääntö on ollut, että se maksetaan vain maksuhetkellä työsuhteessa oleville.

      • ja pitäisi

        ilmetä työsopimuksessa.Minulle maksetaan meneillän olevan kvarttaalin ja vielä seuraavan palkkiot mikäli työ loppuu.


    • leivissä

      Valtiolla maksettiin aikanaan tulospalkkio vielä sen jälkeenkin, kun määräaikainen työsopimukseni oli umpeutunut.

    • palkkota odottava

      Sääntöjä maksun suhteen on ilmeisesti monia, mutta meillä palkkio maksetaan vain jos on vielä työsuhteessa. Se ettei palkkiota makseta heti vuoden ensimmäisessä tilissä taas johtuu kirjanpidollisista syistä. Lopullista tarkistettua tulosta vuodelta 2007 ainakin meillä saa odottaa maaliskuun alkupuolelle. Näin palkkio tulee maaliskuun 15 päivä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      59
      5869
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3717
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1988
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1799
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1236
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1219
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      1027
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      53
      970
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      899
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      858
    Aihe