Tällä palstalla kirjoittelee muutamia nimimerkkejä, joiden mielestä Jumalan tien kulkeminen onnistuu parhaiten, kun ihminen noudattaa Vanhan Testamentin käskyjä ja säädöksiä.
Siksi kysyisinkin teiltä, jotka panette toivonne Vanhan Testamentin säädöksiin, että suhtaudutteko vakavasti myös seuraaviin ohjeisiin, joissa edellytetään sukupuoliyhteyden johtavan automaattisesti avioliittoon sekä asetetaan isä tai aviomies naisen päätöksien valvojaksi.
"Jos joku viettelee neitsyen, joka ei ole kihlattu, ja makaa hänet, maksakoon hänestä morsiamenhinnan ja ottakoon hänet vaimokseen." 2 Moos 22:16
"4. Ja jos nainen ollessaan nuorena tyttönä isänsä kodissa tekee lupauksen Herralle tahi sitoutuu kieltäytymään jostakin
5. ja hänen isänsä kuulee hänen lupauksensa tai sitoumuksensa eikä hänen isänsä hänelle siitä mitään puhu, niin kaikki hänen lupauksensa ja kaikki hänen sitoumuksensa, joilla hän kieltäytyy jostakin, olkoot pätevät.
6. Mutta jos hänen isänsä kieltää häntä sinä päivänä, jona hän ne kuulee, niin hänen lupauksensa ja sitoumuksensa, joilla hän kieltäytyy jostakin, älkööt olko pätevät, olivatpa ne mitkä hyvänsä, ja Herra antaa hänelle anteeksi, sen tähden että hänen isänsä on häntä kieltänyt.
7. Ja jos hän joutuu miehelle ja hänellä on täytettävänä lupauksia tai ajattelemattomasti lausuttu sana, jolla hän on kieltäytynyt jostakin,
8. ja hänen miehensä saa sen kuulla, mutta ei puhu hänelle siitä mitään sinä päivänä, jona hän sen kuulee, niin hänen lupauksensa ja hänen sitoumuksensa, joilla hän on kieltäytynyt jostakin, olkoot pätevät.
9. Mutta jos hänen miehensä sinä päivänä, jona hän sen kuulee, kieltää häntä, niin hän purkaa hänen lupauksensa, jonka täyttämiseen hän on sitoutunut, ja sen ajattelemattomasti lausutun sanan, jolla hän on kieltäytynyt jostakin, ja Herra antaa hänelle anteeksi." 4 Moos 30:4-9
Käskyjen noudattaminen
35
853
Vastaukset
- vai kuis on?
Otit hyvän asian pohdittavaksi, vaikka se asettaakin joitakin tuntemiamme asioita ja asenteita kyseenalaisiksi, vai kuis on?
- vai kuis on?
EJKR kirjoitti:
"Milloinkaan ei eksy niin helposti, kuin jos uskoo tuntevansa tien."
Kaikki asiat,joita me uskoen otamme "hengen ruuaksemme" tekee meistä niitä joita me olemme.
Siksi on meille tärkeätä syödä vain puhdasta ruokaa.
Joka etsii itselleen Herran hyvyyttä ,oppiakseen siitä, hänelle se annetaan.
Etsikäämme sitä, joka on parasta ja arvokkainta, sillä sen kautta voimme olla Hyvän palvelijoina. vai kuis on? kirjoitti:
Kaikki asiat,joita me uskoen otamme "hengen ruuaksemme" tekee meistä niitä joita me olemme.
Siksi on meille tärkeätä syödä vain puhdasta ruokaa.
Joka etsii itselleen Herran hyvyyttä ,oppiakseen siitä, hänelle se annetaan.
Etsikäämme sitä, joka on parasta ja arvokkainta, sillä sen kautta voimme olla Hyvän palvelijoina.- rebecca(ei kirjautuneena)
mitä kyseenalaistat?
Piispa Erkki Kaila huomauttaa kirjassaan “Kristillinen Uskonto-oppi”, että jo apostolisella ajalla esiintyi juutalaiskristittyjä harhaopettajia, jotka opettivat, että ihminen tulee vanhurskaaksi lain töiden kautta eli pitämällä Mooseksen lain määräykset. Tätä harhaoppia vastaan taisteli apostoli Paavali suurella tarmolla ja tähdensi, että ihminen tulee vanhurskaaksi Jumalan edessä uskon kautta Jeesukseen Kristukseen ilman lain töitä. Erkki Kaila sanoo, että kun katolinen kirkko sittemmin harhautui uudelleen tuohon juutalaiseen käsitykseen, palautti uskonpuhdistaja Martti Luther Paavalin opin vanhurskauttamisesta jälleen oikealle paikalleen.
Aina noita toisten puolesta asiat valmiiksi ajattelijoita on ollut. Siihen en haluaisi ryhtyä, vaikka evankeliumia kyllä tarjoan jokaiselle, joka sitä haluaa kuulla.
Haluaisin jättää myös niille, jotka ajattelevat toisin kuin Kaila ja Luther, mahdollisuuden kertoa näkemyksensä esittämässäni asiassa.- LEARSI
EJKR kirjoitti:
Aina noita toisten puolesta asiat valmiiksi ajattelijoita on ollut. Siihen en haluaisi ryhtyä, vaikka evankeliumia kyllä tarjoan jokaiselle, joka sitä haluaa kuulla.
Haluaisin jättää myös niille, jotka ajattelevat toisin kuin Kaila ja Luther, mahdollisuuden kertoa näkemyksensä esittämässäni asiassa.Johannesta:
6: 52
Silloin juutalaiset riitelivät keskenään sanoen; - vai kuis on?
LEARSI kirjoitti:
Johannesta:
6: 52
Silloin juutalaiset riitelivät keskenään sanoen;Jumalan Sana on hengellisen elämän leipää.
Alkuperäinen ehtoollinen oli niiden kesken, jotka olivat paikalla.
Jatko on sitten muiden tulkintaa ja toisenpolven perinnettä.
Kyse on vertauskuvallisuudesta.
Niinkuin leipä vahvistaa kehoa niin samoin Jumalan san toimi ihmisen hengen kasvattamisessa.
Ja kummassakin tapauksessa syömisen kautta saatua voimaa on tarkoitettu käytettäväksi työhön, vai kuis on? LEARSI kirjoitti:
Johannesta:
6: 52
Silloin juutalaiset riitelivät keskenään sanoen;"Ja jos joku sanoo sanan Ihmisen Poikaa vastaan, niin hänelle annetaan anteeksi" Matt 12:32
"Ja jos joku kuulee minun sanani eikä niitä noudata, niin häntä en minä tuomitse; sillä en minä ole tullut maailmaa tuomitsemaan, vaan pelastamaan maailman. Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä." Joh 12:47
- rebecca(ei kirjautuneena)
kun ajattelette tämän henkiseltä puolelta - niin ei se vaikea ole.
"rivien välistä pojat - rivien välistä".....Tulkitsetko yhtä epämääräisesti myös käskyjä: Älä tapa, älä varasta, älä tee huorin?
Että rivien välistä??- vai kuis on?
EJKR kirjoitti:
Tulkitsetko yhtä epämääräisesti myös käskyjä: Älä tapa, älä varasta, älä tee huorin?
Että rivien välistä??Miten sinun mielestäsi on?
Jos asialla on syvempääkin merkitystä, kumoaako ne syvemmät pinnassa olevat merkitykset, vai kuis on? vai kuis on? kirjoitti:
Miten sinun mielestäsi on?
Jos asialla on syvempääkin merkitystä, kumoaako ne syvemmät pinnassa olevat merkitykset, vai kuis on?Esitin kysymyksen, mutta yhtään suoraa vastausta siihen ei ole kukaan kyennyt antamaan. Odotan edelleen.
- LEARSI
EJKR kirjoitti:
Tulkitsetko yhtä epämääräisesti myös käskyjä: Älä tapa, älä varasta, älä tee huorin?
Että rivien välistä??Avauksessa sinä puhut, vanhan testamentin säädösiä vastaan, sitten sinä puolustat käskyjä kuitenkin. Lakiin ne kuuluvat käskyt myöskin, eikö Paavali mukaan Jeesus ollut Lain loppu.
Laki kuuluu kaikille, säädökset juutalaisille, valinnan kautta. - vai kuis on?
EJKR kirjoitti:
Esitin kysymyksen, mutta yhtään suoraa vastausta siihen ei ole kukaan kyennyt antamaan. Odotan edelleen.
Jumalan sana on aina myös lakia.
Koskaan Jumala ei kumoa entisen syvintä merkitystä, vaan muutos on aina kuin luojan työssä ainakin luoden uutta.
Jumalan sana on meidän hengellistä ruokaamme, jota syöden me kasvamme.
Toiset syövät mässäilläkseen Jumalan sanan viisauksilla ja lihovat ylpeiksi.
Toiset syövät tehdäkseen Herran työtä ja he kasvavat ja vahvistuvat.
Mutta ketään Sana ei jätä ennalleen.
Hebrealaiskirje:
5:12 Sillä te, joiden olisi jo aika olla opettajia, olette taas sen tarpeessa, että teille opetetaan Jumalan sanojen ensimmäisiä alkeita; te olette tulleet maitoa tarvitseviksi, ei vahvaa ruokaa. - rebecca(ei kirjautuneena)
>>"Jos joku viettelee neitsyen, joka ei ole kihlattu, ja makaa hänet, maksakoon hänestä morsiamenhinnan ja ottakoon hänet vaimokseen."
2 Moos 22:16. - vai kuis on?
rebecca(ei kirjautuneena) kirjoitti:
>>"Jos joku viettelee neitsyen, joka ei ole kihlattu, ja makaa hänet, maksakoon hänestä morsiamenhinnan ja ottakoon hänet vaimokseen."
2 Moos 22:16.////>>"Jos joku viettelee neitsyen, joka ei ole kihlattu, ja makaa hänet, maksakoon hänestä morsiamenhinnan ja ottakoon hänet vaimokseen."
2 Moos 22:16. - rebecca(ei kirjautuneena)
vai kuis on? kirjoitti:
Jumalan sana on aina myös lakia.
Koskaan Jumala ei kumoa entisen syvintä merkitystä, vaan muutos on aina kuin luojan työssä ainakin luoden uutta.
Jumalan sana on meidän hengellistä ruokaamme, jota syöden me kasvamme.
Toiset syövät mässäilläkseen Jumalan sanan viisauksilla ja lihovat ylpeiksi.
Toiset syövät tehdäkseen Herran työtä ja he kasvavat ja vahvistuvat.
Mutta ketään Sana ei jätä ennalleen.
Hebrealaiskirje:
5:12 Sillä te, joiden olisi jo aika olla opettajia, olette taas sen tarpeessa, että teille opetetaan Jumalan sanojen ensimmäisiä alkeita; te olette tulleet maitoa tarvitseviksi, ei vahvaa ruokaa.melkein päivittäin - koska löydän täältä paljon sellaista, jonka "popsin ravinnokseni" mielin määrin. Usein kyseenalaisten, mutta uteliaisuuteni nälkä, ja henkisen kasvun kapuaminen on tällaista.....
Kun asialliset - eriävätkin mielipiteet ovat ketjussa mukana, niin mikä sen mukavampaa lettavaa :)
eller hur? - rebecca(ei kirjautuneena)
vai kuis on? kirjoitti:
////>>"Jos joku viettelee neitsyen, joka ei ole kihlattu, ja makaa hänet, maksakoon hänestä morsiamenhinnan ja ottakoon hänet vaimokseen."
2 Moos 22:16.mutta se morsiammen hinta?
LEARSI kirjoitti:
Avauksessa sinä puhut, vanhan testamentin säädösiä vastaan, sitten sinä puolustat käskyjä kuitenkin. Lakiin ne kuuluvat käskyt myöskin, eikö Paavali mukaan Jeesus ollut Lain loppu.
Laki kuuluu kaikille, säädökset juutalaisille, valinnan kautta.Nyt en ymmärrä. Missä kohdassa avaustani oli jotakin lakia vastaan? Jos voit oikeasti osoittaa, että olen lakia kumoamassa tai vastustamassa, osoita se tarkemmin ja ojenna siten minua.
Paavali kyllä sanoo, että Jeesus on lain loppu, mutta ei siinä kaikki. Hän sanoo myös:
"Mutta me tiedämme, että laki on hyvä, kun sitä lain mukaisesti käytetään" 1 Tim 1:8- vai kuis on?
rebecca(ei kirjautuneena) kirjoitti:
mutta se morsiammen hinta?
Paljollako sopimus syntyy?, johan niitä ehtoja oli puheena joskus aiemminkin! ;?)
- vai kuis on?
rebecca(ei kirjautuneena) kirjoitti:
melkein päivittäin - koska löydän täältä paljon sellaista, jonka "popsin ravinnokseni" mielin määrin. Usein kyseenalaisten, mutta uteliaisuuteni nälkä, ja henkisen kasvun kapuaminen on tällaista.....
Kun asialliset - eriävätkin mielipiteet ovat ketjussa mukana, niin mikä sen mukavampaa lettavaa :)
eller hur?Taisit olla sinäkin silloin?
Lue itseäsi ja opi!
Eikö niin, että jos ME olemme ystävinä keskenämme, me aterioimme yhdessä ja saamme itsellemme hyvää oloa ja voimaa?
Silloin me hyväksymme toinen toisemme samanarvoisina.
Mutta jos meillä on jäynää keskenämme, meissä syökin tuo pahantuulinen "minämme" ja se etsii vikoja "syömäkumppaninsa" haarukan asennostakin, jos ei muuta keksi?
Sama toimii Jeesuksenkin suhteen!
Jos me uskomme ja luotamme hänen sanoihinsa, mekin saamme aterioida hänen kanssaan, eikä hän ole silloin meidän epäjumalamme.
Usko on tuo avain, joka erottaa meidän suhteemme laadun anti/aito akselilla.
Onkosinulla tullut koskaan sellaista vastaan, että olet oppinut ymmärtämään yhden
Jeesuksen opetuksen joka on muuttanut
mielipiteesi hänen opetuksestaan rikkaudeksi?
Tai jonkun muun ihmisen kohdalla?
Eikö niin, että uusi oivallus "syö" vanhan luulon pois, vai kuis on? rebecca(ei kirjautuneena) kirjoitti:
>>"Jos joku viettelee neitsyen, joka ei ole kihlattu, ja makaa hänet, maksakoon hänestä morsiamenhinnan ja ottakoon hänet vaimokseen."
2 Moos 22:16.Eli otat selvät säädökset lähinnä haasteena omille teologisille kyvyillesi voidaksesi tulkita ne itseäsi miellyttävällä tavalla.
- rebecca(ei kirjautuneena)
EJKR kirjoitti:
Eli otat selvät säädökset lähinnä haasteena omille teologisille kyvyillesi voidaksesi tulkita ne itseäsi miellyttävällä tavalla.
mutta,... jos säädökset ovat sinulle noin selvät - niin kertoisitko millätavalla tulkitset ne. Aivanko sana-sanasta? Vai tunnetko jonkin syvällisemmän merkityksen?
Minun polkuni - on se mikä on. Haasteena on lähinnä henkinen kasvu - mutta niin pienenä ja syntisenä se ei todellakaan ole helppo tie.....
minulla ei ole mitään teologisia "kykyjä", vaikka tietoa on kertynytkin vuosien saatossa.
En ole täällä väittelemässä totuudesta. Jokaisella on omanlaisensa käsitys siitä - ja se kullekin suotakoon. - rebecca(ei kirjautuneena)
vai kuis on? kirjoitti:
Taisit olla sinäkin silloin?
Lue itseäsi ja opi!
Eikö niin, että jos ME olemme ystävinä keskenämme, me aterioimme yhdessä ja saamme itsellemme hyvää oloa ja voimaa?
Silloin me hyväksymme toinen toisemme samanarvoisina.
Mutta jos meillä on jäynää keskenämme, meissä syökin tuo pahantuulinen "minämme" ja se etsii vikoja "syömäkumppaninsa" haarukan asennostakin, jos ei muuta keksi?
Sama toimii Jeesuksenkin suhteen!
Jos me uskomme ja luotamme hänen sanoihinsa, mekin saamme aterioida hänen kanssaan, eikä hän ole silloin meidän epäjumalamme.
Usko on tuo avain, joka erottaa meidän suhteemme laadun anti/aito akselilla.
Onkosinulla tullut koskaan sellaista vastaan, että olet oppinut ymmärtämään yhden
Jeesuksen opetuksen joka on muuttanut
mielipiteesi hänen opetuksestaan rikkaudeksi?
Tai jonkun muun ihmisen kohdalla?
Eikö niin, että uusi oivallus "syö" vanhan luulon pois, vai kuis on?siksipä täällä on aina mukavaa piipahtaa...
aika vain ei tahdo riittää kun "joudun" opiskeleen työni puolesta tätä maallista lakia :)
ja asetuksia. rebecca(ei kirjautuneena) kirjoitti:
mutta,... jos säädökset ovat sinulle noin selvät - niin kertoisitko millätavalla tulkitset ne. Aivanko sana-sanasta? Vai tunnetko jonkin syvällisemmän merkityksen?
Minun polkuni - on se mikä on. Haasteena on lähinnä henkinen kasvu - mutta niin pienenä ja syntisenä se ei todellakaan ole helppo tie.....
minulla ei ole mitään teologisia "kykyjä", vaikka tietoa on kertynytkin vuosien saatossa.
En ole täällä väittelemässä totuudesta. Jokaisella on omanlaisensa käsitys siitä - ja se kullekin suotakoon.Ymmärrän lakitekstin lapsen tavoin ilman "syvempiä merkityksiä". Eli kuten avauksessani sanoin, noissa säädöksissä lyhyesti sanottuna
edellytetään sukupuoliyhteyden johtavan automaattisesti avioliittoon sekä asetetaan isä tai aviomies naisen päätöksien valvojaksi.
Totuudesta puhuminen on sitten aivan oma juttunsa. Tämä avauksen tarkoitushan oli vain saada selville miten palstalle kirjoittelevat suhtautuvat Jumalan säädöksiin.- rebecca(ei kirjautuneena)
EJKR kirjoitti:
Ymmärrän lakitekstin lapsen tavoin ilman "syvempiä merkityksiä". Eli kuten avauksessani sanoin, noissa säädöksissä lyhyesti sanottuna
edellytetään sukupuoliyhteyden johtavan automaattisesti avioliittoon sekä asetetaan isä tai aviomies naisen päätöksien valvojaksi.
Totuudesta puhuminen on sitten aivan oma juttunsa. Tämä avauksen tarkoitushan oli vain saada selville miten palstalle kirjoittelevat suhtautuvat Jumalan säädöksiin.se "syvällisempi merkitys". Mielenkiintoista keskusteluissa onkin juuri tulkinta.
Koko Raamattu on juuri tätä "syvällisempää".
Ja varsinkin VT.
Kiistat tekstien sisällöstä ovat juuri näitä tulkinnallisia eriäväisyyksiä.
Toivottavasti tulee lisää näitä tulkintoja avaukseesi.
Kuten sanoit niin - "totuudesta puhuminen on sitten aivan oma juttunsa".
(palataan siihen joskus myöhemmin) rebecca(ei kirjautuneena) kirjoitti:
se "syvällisempi merkitys". Mielenkiintoista keskusteluissa onkin juuri tulkinta.
Koko Raamattu on juuri tätä "syvällisempää".
Ja varsinkin VT.
Kiistat tekstien sisällöstä ovat juuri näitä tulkinnallisia eriäväisyyksiä.
Toivottavasti tulee lisää näitä tulkintoja avaukseesi.
Kuten sanoit niin - "totuudesta puhuminen on sitten aivan oma juttunsa".
(palataan siihen joskus myöhemmin)Jotta voisi tulkita, jotain täytyy olla määriteltynä. Jos suuri osa käsitteistä on sellaisia, että jokainen keskustelija antaa niille eri sisällön, syvemmän merkityksen kaivaminen on turhaa. Ennemminkin silloin voi puhua väärinkäsitysten, ennakkoluulojen ja tiedostamattomien vaikutteiden sekaannuksesta.
vai kuis on? kirjoitti:
Jumalan sana on aina myös lakia.
Koskaan Jumala ei kumoa entisen syvintä merkitystä, vaan muutos on aina kuin luojan työssä ainakin luoden uutta.
Jumalan sana on meidän hengellistä ruokaamme, jota syöden me kasvamme.
Toiset syövät mässäilläkseen Jumalan sanan viisauksilla ja lihovat ylpeiksi.
Toiset syövät tehdäkseen Herran työtä ja he kasvavat ja vahvistuvat.
Mutta ketään Sana ei jätä ennalleen.
Hebrealaiskirje:
5:12 Sillä te, joiden olisi jo aika olla opettajia, olette taas sen tarpeessa, että teille opetetaan Jumalan sanojen ensimmäisiä alkeita; te olette tulleet maitoa tarvitseviksi, ei vahvaa ruokaa.Vastaat vähän kiertäen ja kaarten, mutta ymmärrän, että kunnioitat Jumalan sanaa sellaisenaan, etkä yritä vesittää sitä omien tai maailman mielihalujen mukaiseksi.
Vai kuis on?- vai kuis on?
EJKR kirjoitti:
Vastaat vähän kiertäen ja kaarten, mutta ymmärrän, että kunnioitat Jumalan sanaa sellaisenaan, etkä yritä vesittää sitä omien tai maailman mielihalujen mukaiseksi.
Vai kuis on?Jumalan laki on tavattoman laajamerkityksinen käsittäen paljon muuta kuin "Kymmenen käskyä".
Kun lähdemme Raamatun alkuluvuista, tulee sieltä vastaan koko ajan lain periaatteiden karttumista ilman eri säätämistäkin.
Joka kerran kun Jumala puhuu Raamatussa, tulee jotain uutta voimaan.
Kaikki asiat eivät koske kaikkia ihmisiä, vaan osa on henkilökohtaista toteltavaa.
Siksi laista puhuessa on laitettava sanat niin, ettei kumoa mitään laillisuuden näkökohtaa omilla sanoillaan ulos, vai kuis on? - LEARSI
vai kuis on? kirjoitti:
Jumalan laki on tavattoman laajamerkityksinen käsittäen paljon muuta kuin "Kymmenen käskyä".
Kun lähdemme Raamatun alkuluvuista, tulee sieltä vastaan koko ajan lain periaatteiden karttumista ilman eri säätämistäkin.
Joka kerran kun Jumala puhuu Raamatussa, tulee jotain uutta voimaan.
Kaikki asiat eivät koske kaikkia ihmisiä, vaan osa on henkilökohtaista toteltavaa.
Siksi laista puhuessa on laitettava sanat niin, ettei kumoa mitään laillisuuden näkökohtaa omilla sanoillaan ulos, vai kuis on?>>>>>Kaikki asiat eivät koske kaikkia ihmisiä, vaan osa on henkilökohtaista toteltavaa.
- vai kuis on?
LEARSI kirjoitti:
>>>>>Kaikki asiat eivät koske kaikkia ihmisiä, vaan osa on henkilökohtaista toteltavaa.
Aadam ja Eeva saivat jo heti kättelyssä sellaiset ohjeet,jotka olivat heille kahdelle.
Aabraham sai kehoituksen poikansa uhraamiseen.
Aabraham sai ympärileikkauksen joka ei koskenut kuin hänen jälkeläisiään.
Ja Paavali tähdensi, ettei sitä pidä ottaa kristityille.
Syykin on selvä. Jos kaikki kristityt olisivat olleet kuin juutalaiset, mistä juutalaisia nyt löytyisi?
Heitähän oli varoitettu sekaantumasta pakanakansoihin.
Papeilla oli omat lakinsa Temppelipalveluksessa.
Esikoisoikeus oli eräs joka piti uhrilla hoitaa.
Israelin kuningasta koskivat omat.
Lupauksen tehneellä oli omat säädökset.
Maailmahan on täynnä yksityisiä asioita jotka ovat perityn tai säädetyn lain kautta yksilöillä niin, etteivät muut voi niihin puuttua yksityisyyttä loukkaamatta.
Ihmisten käytäntökin poikkeaa joidenkin Jumalan pikku järjestysten kohdalla niin, että Jumalalle ne ovat muistissa vaikka eivät ihmisillä olisikaan.
Että sillai!
Vai oliko jotain erityistä vielä mielessäsi? vai kuis on? kirjoitti:
Jumalan laki on tavattoman laajamerkityksinen käsittäen paljon muuta kuin "Kymmenen käskyä".
Kun lähdemme Raamatun alkuluvuista, tulee sieltä vastaan koko ajan lain periaatteiden karttumista ilman eri säätämistäkin.
Joka kerran kun Jumala puhuu Raamatussa, tulee jotain uutta voimaan.
Kaikki asiat eivät koske kaikkia ihmisiä, vaan osa on henkilökohtaista toteltavaa.
Siksi laista puhuessa on laitettava sanat niin, ettei kumoa mitään laillisuuden näkökohtaa omilla sanoillaan ulos, vai kuis on?Paitsi lakia, Raamattu sisältää kaiken lisäksi kuvauksen siitä, mitä maailmanhistoriassa tapahtuu ja on tapahtunut. Mitä tahansa Jumala on sanonut, se tapahtuu ajallaan, niin että jokainen meistä täyttää niin hyvässä kuin pahassakin sen paikan, jonka Jumala on jo ennen maailman luomista jokaiselle suunnitellut. Että nämäkin sanat, joita tänne kirjoitan, ovat olleet Jumalan tiedossa jo etukäteen! Ihmeellinen Jumala ja maailma!
- vai kuis on?
LEARSI kirjoitti:
>>>>>Kaikki asiat eivät koske kaikkia ihmisiä, vaan osa on henkilökohtaista toteltavaa.
####>>>>>Kaikki asiat eivät koske kaikkia ihmisiä, vaan osa on henkilökohtaista toteltavaa.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 616113
- 615542
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise1194208- 543842
- 143775
- 323199
- 632951
- 592826
- 682558
- 471940