SAUL TODISTAA JEESUKSESTA DAMASKOKSESSA
Apt. 9:20-25 ja
JERUSALEMISSA, Apt. 9:26-31
9:20 Ja kohta hän saarnasi synagoogissa Jeesusta, julistaen, että hän on Jumalan Poika.
9:21 Ja kaikki, jotka kuulivat, hämmästyivät ja sanoivat: "Eikö tämä ole se, joka Jerusalemissa tuhosi ne, jotka tätä nimeä avuksi huutavat? Ja eikö hän ole tullut tänne viedäksensä ne vangittuina ylipappien käsiin?"
9:22 Mutta Saulus sai yhä enemmän voimaa ja saattoi Damaskossa asuvat juutalaiset ymmälle näyttäen toteen, että Jeesus on Kristus.
9:23 Ja pitkän ajan kuluttua juutalaiset pitivät keskenään neuvoa tappaaksensa hänet.
9:24 Mutta heidän salahankkeensa tuli Sauluksen tietoon. Ja he vartioivat porttejakin yöt päivät, saadakseen hänet tapetuksi.
9:25 Mutta hänen opetuslapsensa ottivat hänet yöllä, päästivät hänet muurin aukosta ja laskivat alas vasussa.
--
Juutalaisten yllätykseksi Saul nousee todistamaan Damaskoksen synagoogissa Jeesuksesta, julistaen, että hän on Jumalan Poika (20, 21).
Juutalaiset alkavat ”pitkän ajan kuluttua” suunnittelemaan Paavalin surmaamista (23). Paavali saa kuulla tästä salahankkeesta ja opetuslasten avustamana pakenee muurin aukosta vasussa.
Vielä tänäänkin Damaskoksen vanhakaupungin jakaa kahtia ”suora katu” ja kaupunkia ympäröi paikoittain hyvin säilynyt muuri. (Lisää Damaskoksesta: http://fi.wikipedia.org/wiki/Damaskos ).
SAUL JERUSALEMISSA
--
9:26 Ja kun hän oli tullut Jerusalemiin, yritti hän liittyä opetuslapsiin; mutta he kaikki pelkäsivät häntä, koska eivät uskoneet, että hän oli opetuslapsi.
9:27 Mutta Barnabas otti hänet turviinsa ja vei hänet apostolien tykö ja kertoi heille, kuinka Saulus tiellä oli nähnyt Herran, ja että Herra oli puhunut hänelle, ja kuinka hän Damaskossa oli rohkeasti julistanut Jeesuksen nimeä.
9:28 Ja niin hän kävi heidän keskuudessaan sisälle ja ulos Jerusalemissa ja julisti rohkeasti Herran nimeä.
9:29 Ja hän puhui ja väitteli hellenistien kanssa; mutta he koettivat tappaa hänet.
9:30 Kun veljet sen huomasivat, veivät he hänet Kesareaan ja lähettivät hänet sieltä Tarsoon.
9:31 Niin oli nyt seurakunnalla koko Juudeassa ja Galileassa ja Samariassa rauha; ja se rakentui ja vaelsi Herran pelossa ja lisääntyi Pyhän Hengen virvoittavasta vaikutuksesta.
--
Jerusalemin opetuslapset eivät uskaltaneet ottaa Paavalia joukkoonsa (26).
Barnabas tulee avuksi ja vie Paavalin apostolien luo. Gal. 1:18 tarkentaa Paavalin tavanneen vain Pietarin ja Jaakobin.
Luukas kertoo Paavalin joutuneen väittelyyn kreikkaa puhuvien juutalaisten (hellenistien) kanssa ja jälleen hän joutuu tappouhkauksien kohteeksi (29).
Kristityt ystävät tulevat taas avuksi vieden hänet Kesareaan, josta hän pääsi purjehtimaan Tarsoon, kotikaupunkiinsa.
---
4. Kun meitä polttavi vaivojen helle,
murhe ja kiusat kun ahdistavat,
Herramme, kaikessa tuskamme tunnet,
ristisi, haavasi lohduttavat.
Kun vihamiehemme raivo on suurin.
maahan se polkea voit perinjuurin,
maahan sen polkea voit perinjuurin.
(Virsi 173:4)
Paavali Damaskoksessa ja Jerusalemissa, Apt. 9:20-31
16
558
Vastaukset
- Timoriepu
Tekstistä voidaan selvästi ja kirkkaasti nähdä, kuinka Paavali oli ymmärtänyt, mitä pitää julistaa, jotta ihminen pelastuisi ja saisi anteeksiannon ja armon osakseen.
Hän yksinkertaisesti julisti Jeesusta Kristusta ja tähän sanomaan Pyhä Henki yhtyi, mutta myös vihollinen heräsi ja alkoi häntä vainoamaan.
1.Kor.3:11
"Sillä muuta perustusta ei kukaan voi panna, kuin mikä pantu on, ja se on Jeesus Kristus".
Paavali ilmaisi asian näin vakuuttavasti, omakohtaisesti kokeneena:
1.Tim.
1:15 "Varma on se sana ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen, että Kristus Jeesus on tullut maailmaan syntisiä pelastamaan, joista minä olen suurin".Timoriepu: "...Paavali oli ymmärtänyt, mitä pitää julistaa, jotta ihminen pelastuisi ja saisi anteeksiannon ja armon osakseen...myös vihollinen heräsi ja alkoi häntä vainoamaan.
".
---
Aivan!
Tämä tulee hyvin esiin Paavalin Galatalaiskirjeessä.
KRISTUS ON KUTSUNUT PAAVALIN APOSTOLIKSI
Gal. 1:11-19
-
1:11 Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista;
1:12 enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut.
1:13 Olettehan kuulleet minun entisestä vaelluksestani juutalaisuudessa, että minä ylenmäärin vainosin Jumalan seurakuntaa ja sitä hävitin
1:14 ja että edistyin juutalaisuudessa pitemmälle kuin monet samanikäiset heimossani ja ylen innokkaasti kiivailin isieni perinnäissääntöjen puolesta.
1:15 Mutta kun hän, joka äitini kohdusta saakka on minut erottanut ja kutsunut armonsa kautta, näki hyväksi
1:16 ilmaista minussa Poikansa, että minä julistaisin evankeliumia hänestä pakanain seassa, niin minä heti alunpitäenkään en kysynyt neuvoa lihalta ja vereltä,
1:17 enkä lähtenyt ylös Jerusalemiin niiden luo, jotka ennen minua olivat apostoleja, vaan menin pois Arabiaan ja palasin taas takaisin Damaskoon.
1:18 Sitten, kolmen vuoden kuluttua, minä menin ylös Jerusalemiin tutustuakseni Keefaaseen ja jäin hänen tykönsä viideksitoista päiväksi.
1:19 Mutta muita apostoleja minä en nähnyt; näin ainoastaan Jaakobin, Herran veljen.
--
Paavali oli saanut evankeliumin Jeesukselta:
”Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut” (j. 11,12).
Apostolien Tekojen (9:1-9) laajemman kuvauksen mukaan oleellista tässä ilmoituksessa oli Ylösnousseen kohtaaminen (1. Kor. 9:1) näyssä (ilmestyksessä).
Näin Paavali haluaa kertoa galatalaisille, että hänen apostolin virkansa on saatu suoraan itse Jeesukselta Kristukselta. Ja kutsun tähän virkaan hän oli saanut jo äitinsä kohdussa (j. 15).
Jumalan valinta oli näin ollen täysin riippumaton ihmisestä itsestään, hänen kelvollisuudestaan tai teoistaan.
Näin Paavali korostaa voimakkaasti riippumattomuuttaan .
Hänen ei tarvinnut hakea Jerusalemin alkukristityiltä tietoja eikä neuvoja (j. 16).
Valheveljet väittivät taas, että Paavali ei ollut mikään todellinen ja aito apostoli. Hän ei ollut kulkenut Jeesuksen kanssa kuten Pietari (Keefas, j. 18) ja muut.
Sentähden Paavalin oppikaan ei heidän mielestään ollut pätevää eikä täysin arvovaltaista.- Timoriepu
Tapio522 kirjoitti:
Timoriepu: "...Paavali oli ymmärtänyt, mitä pitää julistaa, jotta ihminen pelastuisi ja saisi anteeksiannon ja armon osakseen...myös vihollinen heräsi ja alkoi häntä vainoamaan.
".
---
Aivan!
Tämä tulee hyvin esiin Paavalin Galatalaiskirjeessä.
KRISTUS ON KUTSUNUT PAAVALIN APOSTOLIKSI
Gal. 1:11-19
-
1:11 Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista;
1:12 enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut.
1:13 Olettehan kuulleet minun entisestä vaelluksestani juutalaisuudessa, että minä ylenmäärin vainosin Jumalan seurakuntaa ja sitä hävitin
1:14 ja että edistyin juutalaisuudessa pitemmälle kuin monet samanikäiset heimossani ja ylen innokkaasti kiivailin isieni perinnäissääntöjen puolesta.
1:15 Mutta kun hän, joka äitini kohdusta saakka on minut erottanut ja kutsunut armonsa kautta, näki hyväksi
1:16 ilmaista minussa Poikansa, että minä julistaisin evankeliumia hänestä pakanain seassa, niin minä heti alunpitäenkään en kysynyt neuvoa lihalta ja vereltä,
1:17 enkä lähtenyt ylös Jerusalemiin niiden luo, jotka ennen minua olivat apostoleja, vaan menin pois Arabiaan ja palasin taas takaisin Damaskoon.
1:18 Sitten, kolmen vuoden kuluttua, minä menin ylös Jerusalemiin tutustuakseni Keefaaseen ja jäin hänen tykönsä viideksitoista päiväksi.
1:19 Mutta muita apostoleja minä en nähnyt; näin ainoastaan Jaakobin, Herran veljen.
--
Paavali oli saanut evankeliumin Jeesukselta:
”Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut” (j. 11,12).
Apostolien Tekojen (9:1-9) laajemman kuvauksen mukaan oleellista tässä ilmoituksessa oli Ylösnousseen kohtaaminen (1. Kor. 9:1) näyssä (ilmestyksessä).
Näin Paavali haluaa kertoa galatalaisille, että hänen apostolin virkansa on saatu suoraan itse Jeesukselta Kristukselta. Ja kutsun tähän virkaan hän oli saanut jo äitinsä kohdussa (j. 15).
Jumalan valinta oli näin ollen täysin riippumaton ihmisestä itsestään, hänen kelvollisuudestaan tai teoistaan.
Näin Paavali korostaa voimakkaasti riippumattomuuttaan .
Hänen ei tarvinnut hakea Jerusalemin alkukristityiltä tietoja eikä neuvoja (j. 16).
Valheveljet väittivät taas, että Paavali ei ollut mikään todellinen ja aito apostoli. Hän ei ollut kulkenut Jeesuksen kanssa kuten Pietari (Keefas, j. 18) ja muut.
Sentähden Paavalin oppikaan ei heidän mielestään ollut pätevää eikä täysin arvovaltaista.>>Valheveljet väittivät taas, että Paavali ei ollut mikään todellinen ja aito apostoli.
Raamatussa kerrotaan kolme kertaa Paavalin kääntymyskokemuksesta (Apt. 9:3-22, 22:1-16, 26:1-20).
Paavali myös kirjeissään viittaa siihen Jumalan armotyönä (1. Kor. 9:1, 16, 15:8-10, Gal. 1:12-16, Ef. 3:1-8, Fil. 3:5-7).
Miksi Paavali ei koskaan mainitse ahdasta porttia (Matt. 7:14)?
KariHenrik (ja muut), Eikö Paavalin evankeliumi ollutkaan oikeata?- EricO.T
Tapio522 kirjoitti:
Raamatussa kerrotaan kolme kertaa Paavalin kääntymyskokemuksesta (Apt. 9:3-22, 22:1-16, 26:1-20).
Paavali myös kirjeissään viittaa siihen Jumalan armotyönä (1. Kor. 9:1, 16, 15:8-10, Gal. 1:12-16, Ef. 3:1-8, Fil. 3:5-7).
Miksi Paavali ei koskaan mainitse ahdasta porttia (Matt. 7:14)?
KariHenrik (ja muut), Eikö Paavalin evankeliumi ollutkaan oikeata?Olisi luullut, että apostoli olisi tähdentänyt juuri ahdasta porttia, jos se olisi niin tärkeä asia kuin tällä palstalla muutamat julistaa. Mutta ei taida Paavali ja muutkaan apostolit asiaa suoraan mainita. He julistivat Kristusta ja Hänhän itse juuri on Ovi ja Portti.
- polut,
Silloin kun Paavali kumoaa jonkin sanoman, on etsittävä uusi polku, sillä kun Jumalan sana kumoaa Jumalan sanan, oli se Paavalin suusta tai Jeesuksen suusta, se tie päättyy siihen.
polut, kirjoitti:
Silloin kun Paavali kumoaa jonkin sanoman, on etsittävä uusi polku, sillä kun Jumalan sana kumoaa Jumalan sanan, oli se Paavalin suusta tai Jeesuksen suusta, se tie päättyy siihen.
"...kun Paavali kumoaa jonkin sanoman..."
---
Mitä tarkoitat tällä?
Selittäisitkö tarkemmin.- Timoriepu
Harmittaako sinua, että Suni jäi kiinni valheesta? Minäkin näin sen Sunin kommentin, jonka hän kirjoitti Pyhästä Hengestä. Hän sanoi, että Pyhä Henki on räyhähenki. Kerkesin sen myös nähdä, mutta Suni kielsi sitä kirjoittaneensa. Valehtelija kärähti.
Paavalin kirjeet ovat myös Jumalan Sanaa, ei mitään oljenkortta, Pyhässä Hengessä kirjoitetut. Vai oletko eri mieltä?
Paavali julisti samaa armon Sanaa kuin Jeesus. Nainen pelastui saman Jumalan armon kautta kuin kaikki muutkin, jotka kaikkina aikoina pelastuvat Jumalan Sanan kautta. Jumalan Sana uudestisynnyttää. Jeesus on sama eilen, tänään ja ikuisesti. Hän ei muutu, eikä Hänen Sanansa.
1Piet.1
22 "Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä,
23 te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta.
24 Sillä: "kaikki liha on kuin ruoho, ja kaikki sen kauneus kuin ruohon kukkanen; ruoho kuivuu, ja kukkanen varisee,
25 mutta Herran sana pysyy iankaikkisesti". Ja tämä on se sana, joka on teille ilosanomana julistettu". - Asiile
Timoriepu kirjoitti:
Harmittaako sinua, että Suni jäi kiinni valheesta? Minäkin näin sen Sunin kommentin, jonka hän kirjoitti Pyhästä Hengestä. Hän sanoi, että Pyhä Henki on räyhähenki. Kerkesin sen myös nähdä, mutta Suni kielsi sitä kirjoittaneensa. Valehtelija kärähti.
Paavalin kirjeet ovat myös Jumalan Sanaa, ei mitään oljenkortta, Pyhässä Hengessä kirjoitetut. Vai oletko eri mieltä?
Paavali julisti samaa armon Sanaa kuin Jeesus. Nainen pelastui saman Jumalan armon kautta kuin kaikki muutkin, jotka kaikkina aikoina pelastuvat Jumalan Sanan kautta. Jumalan Sana uudestisynnyttää. Jeesus on sama eilen, tänään ja ikuisesti. Hän ei muutu, eikä Hänen Sanansa.
1Piet.1
22 "Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä,
23 te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta.
24 Sillä: "kaikki liha on kuin ruoho, ja kaikki sen kauneus kuin ruohon kukkanen; ruoho kuivuu, ja kukkanen varisee,
25 mutta Herran sana pysyy iankaikkisesti". Ja tämä on se sana, joka on teille ilosanomana julistettu".toki Sanaa myös, mutta niitä voidaan käyttää väärin.
Silloin, kun Paavalin sanoja käytetään kumoamaan se, mitä Jeesus on sanonut, ollaan pahasti harhassa.
Niin Teuvon, Armin kuin KariHenrikin kirjoituksissa tuodaan Jeesuksen sanoja, ja niin pitää ollakin.
Jeesus on neuvonut, miten löytää Totuuden tien, ja tätä sanomaa tulee viedä, ettei kukaan eksyisi.
Vaikka se sanoma ei olekaan lihan mieleistä, ja vaikka se satuttaa, se on silti ainut tie totuuden löytämiseen ja uudestisyntymiseen. - ei toimi
Asiile kirjoitti:
toki Sanaa myös, mutta niitä voidaan käyttää väärin.
Silloin, kun Paavalin sanoja käytetään kumoamaan se, mitä Jeesus on sanonut, ollaan pahasti harhassa.
Niin Teuvon, Armin kuin KariHenrikin kirjoituksissa tuodaan Jeesuksen sanoja, ja niin pitää ollakin.
Jeesus on neuvonut, miten löytää Totuuden tien, ja tätä sanomaa tulee viedä, ettei kukaan eksyisi.
Vaikka se sanoma ei olekaan lihan mieleistä, ja vaikka se satuttaa, se on silti ainut tie totuuden löytämiseen ja uudestisyntymiseen.sinun kohdallasi?
Jeesus sanoi: Tulkaa MINUN tyköni kaikki työtätekevät ja raskautetut, niin minä annan teille
levon. - Asiile
ei toimi kirjoitti:
sinun kohdallasi?
Jeesus sanoi: Tulkaa MINUN tyköni kaikki työtätekevät ja raskautetut, niin minä annan teille
levon.Jeesus sanoi myös; "Kilvoitelkaa päästäksenne sisään ahtaasta portista."
Ja minä kilvoittelen.
Mikä siis ei toimi ? - ArmiK;lta
Tapio522 kirjoitti:
"...kun Paavali kumoaa jonkin sanoman..."
---
Mitä tarkoitat tällä?
Selittäisitkö tarkemmin.Kysys ArmiK,lta sitä, kun on toistamiseen sitä toitottanut, että tuodaan kumoamaan Paavalia Jeesuksen sanoja.
KariHenrik: "Kuinka nyt et mitenkään HALUA nähdä, että Paavalin vaikeneminen sanoista "ahdas portti" on yhtä lailla itsestäänselvyys"?
---
En kiellä Jeesuksen sanoja ahtaasta portista.
Eri asia on, mitä avaralla ja ahtaalla portilla tarkoitetaan (Matt. 7:13-14).
Jeesus puhuu Vuorisaarnassaan kahdesta portista.
Vuorisaarnan lopussa, jossa Hän näistä puhuu, Jeesus johtaa ihmiset iäisyyden eteen.
Vuorisaarnassaan Jeesus paljastaa ihmisen läpikotaisen pahuuden.
Jeesus osoittaa meille, että meidän on inhimillisesti mahdotonta täyttää Jumalan lakia.
Ahtaasta portista sisään meneminen (Matt. 7:13-14) ei onnistu omin avuin; Ahtaasta portista ei mahdu sisään syntitaakkamme.
En voi itse itseäni pelastaa. Tarvitsemme Jeesusta, joka "itse kantoi meidän syntimme" ruumiissansa ristinpuuhun, että me, synneistä pois kuolleina, eläisimme vanhurskaudelle;..." (1Piet. 2:24).
"Varma on tämä sana ja kaikinpuolin vastaanottamisen arvoinen, että Kristus Jeesus on tullut maailmaan syntisiä pelastamaan."
--
"Ahtaan portin saarna" on käynyt harvinaiseksi; parannusaarnoja harvoin kuulee kirkoissamme.
Ihmiset eivät tahdo tehdä parannusta synneistään.
Puollustelemme itseämme ja syntejämme kuka milläkin tavalla.- Timoriepu
Sunihan ei myönnä mitään syntejään ja sinä et voi uskoa, että hän valehtelisi. En voisi tällaista keksiä. Puhun totta Jumalan kasvojen edessä, joka tietää kaiken. Kysy asiaa Sunilta. Jos hän kieltää, hän jatkaa valehtelemistaan. Jos hän tunnustaa, hän on oikealla tiellä, sillä joka syntinsä tunnustaa, se saa armon.
Työssäkäymisestä voin todeta itsestäni samaa.
Itse olen samaa mieltä, vain saatana voi sanoa Pyhää Henkeä räyhähengeksi, tai sitten jonkin sortin räyhääjä.
- Mitä nyt?
Noinhan tämäkin asia Raamatussa kerrotaan.
Mitä sinä näillä tyhjänpäiväisillä aloituksillasi oikein ajat takaa?
Luterilaisten virsiäkö olet mainostamassa?
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433444Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan182678Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!3882624Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!821787- 861425
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541210SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs711026- 75995
Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.28819- 68811