Katekismus:
”Kasteessa toimii Jeesus Kristus itse.
Hän uudestisynnyttää meidät siinä ja ottaa meidät Jumalan lapsiksi ja seurakuntansa jäseneksi.
Hän vapauttaa meidät synnin, kuoleman ja perkeleen vallasta”.
”Kastettuina saamme uskossa turvautua Jumalan rakkauteen.
Saamme vastaan ottaa lahjana kaiken sen, mitä Jeesus on tehnyt puolestamme.
Kasteemme perusteella Pyhä Henki johtaa ja kasvattaa meitä”
(Katekismus)
--
Kysymyksiä:
1. Miksi ihmisen pitää uudestisyntyä?
2. Otetaanko synti kasteessa pois?
3. Onko kaste lakia vai evankeliumia?
4. Luther on sanonut: ”Olen kastettu, olen pelastuva”.
Eikö tällainen väite tuudita ihmisen väärään rauhaan?
Katekismus ja kaste
74
1311
Vastaukset
- Ja paras paikka sille:
On roskakori.
- jarip
Tuo kasteessa uudestisyntyminen on alunperin katolisen kirkon harhaoppia, jota Lutherkaan ei saanut kitkettyä pois. Raamatullista sensijaan on, että ensin on parannuksenteko, usko ja sitten kaste. Lapsikasteelle ei löydy tukea Raamatusta.
- Totisesti
Totuudellisesti.
jarip: "Raamatullista sensijaan on, että ensin on parannuksenteko, usko ja sitten kaste".
--
Miksi Pietari kehoittaa kuulijoitaan kastattamaan itsensä (Apt. 2:38)?- jarip
Tapio522 kirjoitti:
jarip: "Raamatullista sensijaan on, että ensin on parannuksenteko, usko ja sitten kaste".
--
Miksi Pietari kehoittaa kuulijoitaan kastattamaan itsensä (Apt. 2:38)?"Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. "
Pietari kehoittaa ensin tekemään parannuksen ja sitten ottamaan kasteen. Tämä on raamatullista. Kaste on vertauskuva vanhan ihmisen ja syntielämän upottamisesta ja uuden luomuksen noususta Pyhässä Hengessä. Raamatulliseen upotuskasteeseen kuuluu upotus veteen ja sen jälkeen sieltä nostaminen. jarip kirjoitti:
"Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. "
Pietari kehoittaa ensin tekemään parannuksen ja sitten ottamaan kasteen. Tämä on raamatullista. Kaste on vertauskuva vanhan ihmisen ja syntielämän upottamisesta ja uuden luomuksen noususta Pyhässä Hengessä. Raamatulliseen upotuskasteeseen kuuluu upotus veteen ja sen jälkeen sieltä nostaminen.Jarip: "...ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi..."
---
Olet siis Pietarin kanssa samaa mieltä, että kaste otetaan syntien anteeksisaamiseksi?
Vai?
--
Miten Room. 6:1-6 käy ilmi, että kyse on vertauskuvallisista asioista?
Tekstissähän sanotaan:
"...OLEMME hänen kuolemaansa kastetut..."(3)
"...oLEMME hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa,...OLEMME samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa"(5).
(Vrt. Kol. 2:11-13)- fguytrd
Tapio522 kirjoitti:
Jarip: "...ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi..."
---
Olet siis Pietarin kanssa samaa mieltä, että kaste otetaan syntien anteeksisaamiseksi?
Vai?
--
Miten Room. 6:1-6 käy ilmi, että kyse on vertauskuvallisista asioista?
Tekstissähän sanotaan:
"...OLEMME hänen kuolemaansa kastetut..."(3)
"...oLEMME hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa,...OLEMME samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa"(5).
(Vrt. Kol. 2:11-13)Homoudestani sinua on kiusattu. Siksi teille räkytän.
jarip: "Tuo kasteessa uudestisyntyminen on alunperin katolisen kirkon harhaoppia,..."
---
Kannattaa tutustus kaste-palstan juttuun; sudennpenikoiden käsikirja eli Miten keskustelen kasteesta luterilaisten kanssa
Ohjeita aloitteleville keskustelijoille
(Juttu on tehty huumorimielellä)
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001426&posting=22000000030903971
--
Lainaus jutusta:
3. Kohta Joh.3:5. on luterilaisten suosikkeja. Kiellä ehdottomasti, että vesi tarkoittaisi siinä vettä. Sano, että se tarkoittaa Henkeä, sanaa, tai ihan mitä tahansa muuta, kunhan ei vaan vettä. Muista tämä aina.
-Jos luterilainen kysyy, onko vesi vettä joissain muissa jakeissa, sano ettei hän ole oikeasti uskossa eikä ymmärrä mitään.- fguytrd
fguytrd kirjoitti:
Homoudestani sinua on kiusattu. Siksi teille räkytän.
Tarkoitin, että itse oleN homo.
- jarip
Tapio522 kirjoitti:
jarip: "Tuo kasteessa uudestisyntyminen on alunperin katolisen kirkon harhaoppia,..."
---
Kannattaa tutustus kaste-palstan juttuun; sudennpenikoiden käsikirja eli Miten keskustelen kasteesta luterilaisten kanssa
Ohjeita aloitteleville keskustelijoille
(Juttu on tehty huumorimielellä)
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001426&posting=22000000030903971
--
Lainaus jutusta:
3. Kohta Joh.3:5. on luterilaisten suosikkeja. Kiellä ehdottomasti, että vesi tarkoittaisi siinä vettä. Sano, että se tarkoittaa Henkeä, sanaa, tai ihan mitä tahansa muuta, kunhan ei vaan vettä. Muista tämä aina.
-Jos luterilainen kysyy, onko vesi vettä joissain muissa jakeissa, sano ettei hän ole oikeasti uskossa eikä ymmärrä mitään.Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
Vesi sanasta on tässä käytetty sanaa hydor, mikä todellakin tarkoittaa "vettä". Kasteesta on Raamatussa aina käytetty sanaa Baptidzo, mikä tarkoittaa upotuskastetta, eli jokin upotetaan veteen ja nostetaan sitten ylös. Vesi tarkoittaa tässä Jumalan sanaa, Jeesushan sanoi itsestään, että minä olen elävän veden lähde. Ensin tulee usko Jumalan sanan perusteella ja sitten kaste. Tämä ei ole vitsi,enkä viitsi lukea tuota linkkiä. - jarip
Tapio522 kirjoitti:
Jarip: "...ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi..."
---
Olet siis Pietarin kanssa samaa mieltä, että kaste otetaan syntien anteeksisaamiseksi?
Vai?
--
Miten Room. 6:1-6 käy ilmi, että kyse on vertauskuvallisista asioista?
Tekstissähän sanotaan:
"...OLEMME hänen kuolemaansa kastetut..."(3)
"...oLEMME hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa,...OLEMME samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa"(5).
(Vrt. Kol. 2:11-13)"Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. 39. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu." "
Sinullekin on kastepalstalla selitetty nämä asiat moneen kertaan, joten miksi vielä vänkäät. Jätit kohdan "tehkää parannus" pois lainauksestasi. Eli kasteessa ei saada syntejä anteeksi vaan sitä ennen on tehty parannus ja saatu synnit anteeksi ja sen jälkeen otetaan kaste(1.Tehkää parannus ja 2,ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan). - Tässä tämä!
jarip kirjoitti:
Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
Vesi sanasta on tässä käytetty sanaa hydor, mikä todellakin tarkoittaa "vettä". Kasteesta on Raamatussa aina käytetty sanaa Baptidzo, mikä tarkoittaa upotuskastetta, eli jokin upotetaan veteen ja nostetaan sitten ylös. Vesi tarkoittaa tässä Jumalan sanaa, Jeesushan sanoi itsestään, että minä olen elävän veden lähde. Ensin tulee usko Jumalan sanan perusteella ja sitten kaste. Tämä ei ole vitsi,enkä viitsi lukea tuota linkkiä.Jännä juttu, miten tarkkaan pitää paikkaansa kaikkien vapaiden suuntien edustajien kasteesta keskustelemisen kohdalla! Ainakin 99% toimii näiden "ohjeiden" mukaan!
1. Perustele uskovien kastetta sillä, että meidän pitää tehdä niinkuin Jeesus teki. Hän meni kasteelle aikuisena.
-Jos luterilainen kysyy, mikset tee kaikkea muutakin, mitä Jeesus teki, sano hänelle vaikka, että hän ei ole uskossa tai että hengelliset asiat on tutkittava hengellisesti.
2. Muistuta luterilaiselle, ettei Jeesus kastanut lapsia.
-Jos luterilainen sanoo, ettei Jeesus kastanut aikuisiakaan, hauku häntä tyhmäksi.
3. Kohta Joh.3:5. on luterilaisten suosikkeja. Kiellä ehdottomasti, että vesi tarkoittaisi siinä vettä. Sano, että se tarkoittaa Henkeä, sanaa, tai ihan mitä tahansa muuta, kunhan ei vaan vettä. Muista tämä aina.
-Jos luterilainen kysyy, onko vesi vettä joissain muissa jakeissa, sano ettei hän ole oikeasti uskossa eikä ymmärrä mitään.
4. Lainaa luterilaiselle alkuosa jakeesta Apt.22:16. Sano:"Älä viivyttele. Anna kastaa itsesi."
-Jos luterilainen muistaa, että jae loppuu "ja pestä pois syntisi", niin älä mene paniikkiin. Kiellä, että kaste pesisi syntejä pois, koska kaste on julkista tunnustamista sille, että on tullut uskoon. Selitä, kuten Joh.3:5:n kohdalla, että usko, parannus, syntien tunnustaminen tai joku muu sellainen se pesee ne synnit pois eikä suinkaan kaste. Päivittele luterilaisen tietämättömyyttä.
5. Käytä lausetta "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu." Selitä, että ensin tulee usko ja sitten kaste.
-Jos luterilainen toteaa, ettei "ja"-sanalla ilmoiteta järjestystä, mikä on ensin ja mikä sitten, niin syytä häntä Pyhän Hengen pilkasta.
6. Kiusaa luterilaista paljon väitteellä, että luterilaisuudessa lapsikaste pelastaa eikä luterilaisen aikuisenakaan tarvitse uskoa. Puhu väärästä rauhasta.
-Jos luterilainen sanoo, että on luterilaisuudessakin uskottava, niin intä vain lisää. Jatka inttämistä niin kauan, että hän turhautuu.
7. Käytä lapsikasteesta mahdollisimman halventavia pilkkanimityksiä. Aluksi et ehkä kehtaa sanoa sitä kuin "vauvavaleluksi", mutta iän ja kokemuksen myötä opit keksimään sille yhä kamalampia nimiä.
-Muussa yhteydessä et saa mitään etkä ketään niin rumasti nimitellä, mutta jos nimittelet luterilaisia, heidän kastettaan ja pappejaan, niin silloin teet hyvin!
8. Käytä luterilaisia mustamaalaavia yleistyksiä. Jos olet kuullut vaikka jonkun papin avioerosta tai muusta virheestä, niin syytä samasta asiasta kaikkia luterilaisia pappeja.
-Jos luterilainen mainitsee jonkun vapaaseen suuntaan kuuluvan henkilön tekemästä väärästä teosta, väitä sitä valheeksi. Tai kerro sen olleen yksittäistapaus, ja moiti luterilaista yleistysten tekemisestä.
9. Syytä lapsikastetta kaikesta pahasta, mitä maassamme tapahtuu, ja kaikista maailman epäkohdista.
10. Älä koskaan ala yksinäsi miettimään, mitä Raamatussa tarkoittavat "vedestä ja hengestä", "uudestisyntymisen peso", "lupaus teille ja teidän lapsillenne", "vesi pelastaa kasteena" ja muut sellaiset kohdat. Usko vain, miten isot pojat ovat ne selittäneet. Käy ripittäytymässä, jos olet tällaisia pohtinut. jarip kirjoitti:
"Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. 39. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu." "
Sinullekin on kastepalstalla selitetty nämä asiat moneen kertaan, joten miksi vielä vänkäät. Jätit kohdan "tehkää parannus" pois lainauksestasi. Eli kasteessa ei saada syntejä anteeksi vaan sitä ennen on tehty parannus ja saatu synnit anteeksi ja sen jälkeen otetaan kaste(1.Tehkää parannus ja 2,ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan).jarip : "...kasteessa ei saada syntejä anteeksi vaan sitä ennen on tehty parannus ja saatu synnit anteeksi ja sen jälkeen otetaan kaste".
---
Pitäiskö siis Pietarin sanat tulkita näin:
”Kääntykää ja ottakaa vastaan Jeesus Kristus, niin syntinne annetaan anteeksi ja saatte lahjaksi Pyhän Hengen. Kastautukaa sitten merkiksi uskoontulostanne".
Kutenkin laitat suluissa:
(1.Tehkää parannus ja 2,ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan).
Väität ensin, ettei kaste välitä syntien anteeksiantamusta, mutta suluissa laitat Pietarin opetuksen kasteesta "niin kuin on kirjoitettu": 2. ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen SYNTIENNE ANTEEKSISAAMMISEKSI.
Miksi näin?Tässä tämä! kirjoitti:
Jännä juttu, miten tarkkaan pitää paikkaansa kaikkien vapaiden suuntien edustajien kasteesta keskustelemisen kohdalla! Ainakin 99% toimii näiden "ohjeiden" mukaan!
1. Perustele uskovien kastetta sillä, että meidän pitää tehdä niinkuin Jeesus teki. Hän meni kasteelle aikuisena.
-Jos luterilainen kysyy, mikset tee kaikkea muutakin, mitä Jeesus teki, sano hänelle vaikka, että hän ei ole uskossa tai että hengelliset asiat on tutkittava hengellisesti.
2. Muistuta luterilaiselle, ettei Jeesus kastanut lapsia.
-Jos luterilainen sanoo, ettei Jeesus kastanut aikuisiakaan, hauku häntä tyhmäksi.
3. Kohta Joh.3:5. on luterilaisten suosikkeja. Kiellä ehdottomasti, että vesi tarkoittaisi siinä vettä. Sano, että se tarkoittaa Henkeä, sanaa, tai ihan mitä tahansa muuta, kunhan ei vaan vettä. Muista tämä aina.
-Jos luterilainen kysyy, onko vesi vettä joissain muissa jakeissa, sano ettei hän ole oikeasti uskossa eikä ymmärrä mitään.
4. Lainaa luterilaiselle alkuosa jakeesta Apt.22:16. Sano:"Älä viivyttele. Anna kastaa itsesi."
-Jos luterilainen muistaa, että jae loppuu "ja pestä pois syntisi", niin älä mene paniikkiin. Kiellä, että kaste pesisi syntejä pois, koska kaste on julkista tunnustamista sille, että on tullut uskoon. Selitä, kuten Joh.3:5:n kohdalla, että usko, parannus, syntien tunnustaminen tai joku muu sellainen se pesee ne synnit pois eikä suinkaan kaste. Päivittele luterilaisen tietämättömyyttä.
5. Käytä lausetta "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu." Selitä, että ensin tulee usko ja sitten kaste.
-Jos luterilainen toteaa, ettei "ja"-sanalla ilmoiteta järjestystä, mikä on ensin ja mikä sitten, niin syytä häntä Pyhän Hengen pilkasta.
6. Kiusaa luterilaista paljon väitteellä, että luterilaisuudessa lapsikaste pelastaa eikä luterilaisen aikuisenakaan tarvitse uskoa. Puhu väärästä rauhasta.
-Jos luterilainen sanoo, että on luterilaisuudessakin uskottava, niin intä vain lisää. Jatka inttämistä niin kauan, että hän turhautuu.
7. Käytä lapsikasteesta mahdollisimman halventavia pilkkanimityksiä. Aluksi et ehkä kehtaa sanoa sitä kuin "vauvavaleluksi", mutta iän ja kokemuksen myötä opit keksimään sille yhä kamalampia nimiä.
-Muussa yhteydessä et saa mitään etkä ketään niin rumasti nimitellä, mutta jos nimittelet luterilaisia, heidän kastettaan ja pappejaan, niin silloin teet hyvin!
8. Käytä luterilaisia mustamaalaavia yleistyksiä. Jos olet kuullut vaikka jonkun papin avioerosta tai muusta virheestä, niin syytä samasta asiasta kaikkia luterilaisia pappeja.
-Jos luterilainen mainitsee jonkun vapaaseen suuntaan kuuluvan henkilön tekemästä väärästä teosta, väitä sitä valheeksi. Tai kerro sen olleen yksittäistapaus, ja moiti luterilaista yleistysten tekemisestä.
9. Syytä lapsikastetta kaikesta pahasta, mitä maassamme tapahtuu, ja kaikista maailman epäkohdista.
10. Älä koskaan ala yksinäsi miettimään, mitä Raamatussa tarkoittavat "vedestä ja hengestä", "uudestisyntymisen peso", "lupaus teille ja teidän lapsillenne", "vesi pelastaa kasteena" ja muut sellaiset kohdat. Usko vain, miten isot pojat ovat ne selittäneet. Käy ripittäytymässä, jos olet tällaisia pohtinut.Lisäisin vielä:
11.Syytä sellaista, joka on tehnyt parannuksen kasteen uusimisesta, että hän on valehdellut seurakunnan edessä mennessään uskovien kasteelle.
Epäile myös, että uskovien kasteesta luopumisessa (uudestikastamisessa) saattaa pahimmassa tapauksessa olla kyse Pyhän Hengen pilkasta.
Voit myös haukkua tällaista henkilöä lieroksi.- jarip
Tapio522 kirjoitti:
jarip : "...kasteessa ei saada syntejä anteeksi vaan sitä ennen on tehty parannus ja saatu synnit anteeksi ja sen jälkeen otetaan kaste".
---
Pitäiskö siis Pietarin sanat tulkita näin:
”Kääntykää ja ottakaa vastaan Jeesus Kristus, niin syntinne annetaan anteeksi ja saatte lahjaksi Pyhän Hengen. Kastautukaa sitten merkiksi uskoontulostanne".
Kutenkin laitat suluissa:
(1.Tehkää parannus ja 2,ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan).
Väität ensin, ettei kaste välitä syntien anteeksiantamusta, mutta suluissa laitat Pietarin opetuksen kasteesta "niin kuin on kirjoitettu": 2. ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen SYNTIENNE ANTEEKSISAAMMISEKSI.
Miksi näin?Älä yhdistä tuota syntien anteeksisaamista kasteeseen, vaikka se sen jälkeen tuleekin. Tämä kohta siis tarkoittaa Tehkää parannus syntienne anteeksisaamiseksi ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen.
Pyhän Hengenkin voi saada ennen kastetta, kasteessa tai sen jälkeen.
Raamatussa ei ole opetusta, että kaste yksin antaa synnit anteeksi, ilman parannusta ja uskoa. Vaan ne edeltävät aina kastetta. jarip kirjoitti:
Älä yhdistä tuota syntien anteeksisaamista kasteeseen, vaikka se sen jälkeen tuleekin. Tämä kohta siis tarkoittaa Tehkää parannus syntienne anteeksisaamiseksi ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen.
Pyhän Hengenkin voi saada ennen kastetta, kasteessa tai sen jälkeen.
Raamatussa ei ole opetusta, että kaste yksin antaa synnit anteeksi, ilman parannusta ja uskoa. Vaan ne edeltävät aina kastetta.jarip: "Tämä kohta siis tarkoittaa Tehkää parannus syntienne anteeksisaamiseksi ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen".
--
Pietari siis sanoi väärin, kun hän opettaa: kääntymyksen seuraus on kaste, kasteen vaikutusta taas ovat syntien anteeksianto ja Pyhän Hengen lahja.
Myös Ananis erehtyi, kun hän kehoitti Paavalia huutamaan avuksi Herran nimeä ja kastattamaan itsensä SYNTIEN POIS PESEMISEKSI (Apt. 22:16).
--
Tarkoitatko, että uskovien kaste merkitsee ihmisen kuuliaisuuden askelta (siis lakia)?- Miksi Pietari
Tapio522 kirjoitti:
jarip: "Raamatullista sensijaan on, että ensin on parannuksenteko, usko ja sitten kaste".
--
Miksi Pietari kehoittaa kuulijoitaan kastattamaan itsensä (Apt. 2:38)?kehoittaa kuulijoitaan kastattamaan itsensä?"( Ap 2:
38).
Hyvä kysymys.
Miksi Pietari EI KEHOITA KASTAMAAN vauvoja????? Miksi Pietari kirjoitti:
kehoittaa kuulijoitaan kastattamaan itsensä?"( Ap 2:
38).
Hyvä kysymys.
Miksi Pietari EI KEHOITA KASTAMAAN vauvoja?????Kenelle kuuluu usko, kaste ja Pyhän Hengen lahja?
Lue, mitä Pietari vastaa Apt. 2:39!- MIIKA 7
Tapio522 kirjoitti:
Lisäisin vielä:
11.Syytä sellaista, joka on tehnyt parannuksen kasteen uusimisesta, että hän on valehdellut seurakunnan edessä mennessään uskovien kasteelle.
Epäile myös, että uskovien kasteesta luopumisessa (uudestikastamisessa) saattaa pahimmassa tapauksessa olla kyse Pyhän Hengen pilkasta.
Voit myös haukkua tällaista henkilöä lieroksi.Kun ei voi perustella Raamatun sanalla, niin keksitään sanat omasta päästä. Mieletöntä touhua.
Ei ole ihme, että Herra ei ole läsnä teidän elämässänne. - eteenpäin.
Tapio522 kirjoitti:
Kenelle kuuluu usko, kaste ja Pyhän Hengen lahja?
Lue, mitä Pietari vastaa Apt. 2:39!Vauvojen kastamisesta ei ole mitään mainintaa.
eteenpäin. kirjoitti:
Vauvojen kastamisesta ei ole mitään mainintaa.
"Pekka": "Minä luin eteenpäin. Vauvojen kastamisesta ei ole mitään mainintaa".
---
Tarkoitatko, että Pietarin käyttämä lapsi-sana (Apt. 2:39) ei pidäkkään sisällään kaikenikäisiä lapsia, vaan ainoastaan "ymmärtäväiset" lapset?
Vain heidänlaisia lapsia Jumala kutsuu yhteyteensä.
Kun Jeesus sanoi, että "sallikaa lasten tulla minun tyköni" (Mark. 10:14), niin hänkin tarkoitti vain "ymmärtäväisiä" lapsia (jotka osaavat esim. kävellä ja näin itse osaavat tulla Jeesuksen tykö)?
Vai miten selität nämä Raamatun kohdat lisäämättä tai ottamatta pois mitään Jumalan Sanasta?- hurmahenkiset
jarip kirjoitti:
"Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. "
Pietari kehoittaa ensin tekemään parannuksen ja sitten ottamaan kasteen. Tämä on raamatullista. Kaste on vertauskuva vanhan ihmisen ja syntielämän upottamisesta ja uuden luomuksen noususta Pyhässä Hengessä. Raamatulliseen upotuskasteeseen kuuluu upotus veteen ja sen jälkeen sieltä nostaminen.Näiden uudestikastajien ongelma on se, että he perustavat kasteensa omaan tekemiseen, eikä Jumalan tekoon ihmiselle.
Toinen on se, että he eivät ymmärrä kasteen olevan selvää saarnaa Kristuksesta ja syntien anteeksisaamisesta.
Miksi sitä saarnaa ei saisi uskoa? JOS sitä ei uskoisikaan, onko sen saarnan sisältö (armo) tullut pätemättömäksi???
Aivan sokeaa.
Jos minulle tänään saarnataan armosta, enkä sitä usko, mutta uskon vasta huomenna, onko silloin eiliseksi muuttunut lupaus menettänyt totuusarvonsa?
Miten spekuloidaan Jumalan sanalla tällä tavalla?
---------
Kristityn ei pidä kasteessa tuijottaa omaan uskoonsa, vaan Jumalan sanan lupauksen totuuteen.
Mitä, jos usko ei ollutkaan oikea silloin helluntailaisten paljussa seistessä?? Voi voi, pitääkö kastaa uudestaan??
500 vuotta tämä porukka on vietellyt kristikuntaa. Herra antakoon sen heille anteeksi, heiniä vaikka kokoavat. - vainooja. Kamala
Tapio522 kirjoitti:
jarip: "Tämä kohta siis tarkoittaa Tehkää parannus syntienne anteeksisaamiseksi ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen".
--
Pietari siis sanoi väärin, kun hän opettaa: kääntymyksen seuraus on kaste, kasteen vaikutusta taas ovat syntien anteeksianto ja Pyhän Hengen lahja.
Myös Ananis erehtyi, kun hän kehoitti Paavalia huutamaan avuksi Herran nimeä ja kastattamaan itsensä SYNTIEN POIS PESEMISEKSI (Apt. 22:16).
--
Tarkoitatko, että uskovien kaste merkitsee ihmisen kuuliaisuuden askelta (siis lakia)?kauhea. On kiivas, kiukkuinen, ja lapsikasteinen...
- niinkuin on
Tapio522 kirjoitti:
"Pekka": "Minä luin eteenpäin. Vauvojen kastamisesta ei ole mitään mainintaa".
---
Tarkoitatko, että Pietarin käyttämä lapsi-sana (Apt. 2:39) ei pidäkkään sisällään kaikenikäisiä lapsia, vaan ainoastaan "ymmärtäväiset" lapset?
Vain heidänlaisia lapsia Jumala kutsuu yhteyteensä.
Kun Jeesus sanoi, että "sallikaa lasten tulla minun tyköni" (Mark. 10:14), niin hänkin tarkoitti vain "ymmärtäväisiä" lapsia (jotka osaavat esim. kävellä ja näin itse osaavat tulla Jeesuksen tykö)?
Vai miten selität nämä Raamatun kohdat lisäämättä tai ottamatta pois mitään Jumalan Sanasta?kirjoitettu, eikä oleteta mitään omia oppeja.
Jumala kutsuu kaikkia ihmisiä, riippumatta siitä,
onko heitä kastettu vai ei! - Kiiiiiitos
niinkuin on kirjoitti:
kirjoitettu, eikä oleteta mitään omia oppeja.
Jumala kutsuu kaikkia ihmisiä, riippumatta siitä,
onko heitä kastettu vai ei!Hienoa!
Hän kutsuu heitä kasteelle omaan syliinsä.
Aivan kuten hän kutsui heitä ollessaan luonamme maan päällä. Silloin hän itse oli heille kaste. - kiiiiiitoskia
Tapio522 kirjoitti:
jarip: "Tuo kasteessa uudestisyntyminen on alunperin katolisen kirkon harhaoppia,..."
---
Kannattaa tutustus kaste-palstan juttuun; sudennpenikoiden käsikirja eli Miten keskustelen kasteesta luterilaisten kanssa
Ohjeita aloitteleville keskustelijoille
(Juttu on tehty huumorimielellä)
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001426&posting=22000000030903971
--
Lainaus jutusta:
3. Kohta Joh.3:5. on luterilaisten suosikkeja. Kiellä ehdottomasti, että vesi tarkoittaisi siinä vettä. Sano, että se tarkoittaa Henkeä, sanaa, tai ihan mitä tahansa muuta, kunhan ei vaan vettä. Muista tämä aina.
-Jos luterilainen kysyy, onko vesi vettä joissain muissa jakeissa, sano ettei hän ole oikeasti uskossa eikä ymmärrä mitään.Valtavan valheellista oppia helluilla! joh 3:5
Jeesushan puhuu vedestä! He kätevästi symboloivat sen päästäkseen ongelmasta!!! - Postonissa
jarip kirjoitti:
"Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. 39. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu." "
Sinullekin on kastepalstalla selitetty nämä asiat moneen kertaan, joten miksi vielä vänkäät. Jätit kohdan "tehkää parannus" pois lainauksestasi. Eli kasteessa ei saada syntejä anteeksi vaan sitä ennen on tehty parannus ja saatu synnit anteeksi ja sen jälkeen otetaan kaste(1.Tehkää parannus ja 2,ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan).Mahtavan vallan ottaa itselleen tämä Jarip!
Hän päättää, milloin evankeliumin sana todistaa synnit anteeksi, milloin se ei todista!!
Kuitenkin on kysymyksessä sama evankeliumin sana ja todistus:
"Niin on Jumala maailmaa rakastanut, että antoi ainoan Poikansa, ettei yksikään jne..". - teikäläisissä
kiiiiiitoskia kirjoitti:
Valtavan valheellista oppia helluilla! joh 3:5
Jeesushan puhuu vedestä! He kätevästi symboloivat sen päästäkseen ongelmasta!!!se vesi muuttua viiniksi, kun viinakaupat ovat
täynnä noita lapsenakastettuja. kiiiiiitoskia kirjoitti:
Valtavan valheellista oppia helluilla! joh 3:5
Jeesushan puhuu vedestä! He kätevästi symboloivat sen päästäkseen ongelmasta!!!"Jeesushan puhuu vedestä! He kätevästi symboloivat sen päästäkseen ongelmasta"!!!
--
Vesi-sanan he symbolisoivat, mutta Henki-sanaa eivät!
Annetaan veden olla vettä ja Hengen Henki (Joh. 3:5) "niin kuin on kirjoitettu"....järkeilemättä.- sinä kopioit
Tapio522 kirjoitti:
"Jeesushan puhuu vedestä! He kätevästi symboloivat sen päästäkseen ongelmasta"!!!
--
Vesi-sanan he symbolisoivat, mutta Henki-sanaa eivät!
Annetaan veden olla vettä ja Hengen Henki (Joh. 3:5) "niin kuin on kirjoitettu"....järkeilemättä.tuota samaa sotkua?
- jarip
Postonissa kirjoitti:
Mahtavan vallan ottaa itselleen tämä Jarip!
Hän päättää, milloin evankeliumin sana todistaa synnit anteeksi, milloin se ei todista!!
Kuitenkin on kysymyksessä sama evankeliumin sana ja todistus:
"Niin on Jumala maailmaa rakastanut, että antoi ainoan Poikansa, ettei yksikään jne..".Apt. 16:30-33
Ja hän vei heidät ulos ja sanoi: "Herrat, mitä minun pitää tekemän, että minä pelastuisin?" 31. Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi". 32. Ja he puhuivat Jumalan sanaa hänelle ynnä kaikille, jotka hänen kodissansa olivat. 33. Ja hän otti heidät mukaansa samalla yön hetkellä ja pesi heidän haavansa, ja hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin kohta.
Eli usko pelastaa ei kaste. Tässä on oikea järjestys, ensin Jumalan sanan julistus ja parannus ja sitten kaste. Miksi Paavali ei sano, että "kun sinut kastetaan, niin sinä pelastut"? Lapsikaste on katolisen kirkon harhaoppia otettu Babylonian pakanauskonnosta. - kastettu ja uskossa
teikäläisissä kirjoitti:
se vesi muuttua viiniksi, kun viinakaupat ovat
täynnä noita lapsenakastettuja.1) Minä en juo alkoholia, eikä perheeni.
2) Viinakaupassa käyvät ne, jotka eivät sanaa
usko.
Sinäkin kuulut heihin, osaat vain välttää
rivompia syntejä.
3) Uudestikastajien vakiolaulu on se, että
kaste ei ole mitäään, koska kastettuja
elää synnissä
4) Eikö helluntailainen tee koskaan syntiä?
5) Oliko Jeesuksen saarnoissa luterilaista
kasteoppia, kun Israel ei miehissä
tehnyt parannusta?
Missä siis oli vika, kun paras saarnaaja
oli asialla?
6) Luopumuksen syy on siis muualla kuin
kasteopetuksessa tässä maailmassa. jarip kirjoitti:
Apt. 16:30-33
Ja hän vei heidät ulos ja sanoi: "Herrat, mitä minun pitää tekemän, että minä pelastuisin?" 31. Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi". 32. Ja he puhuivat Jumalan sanaa hänelle ynnä kaikille, jotka hänen kodissansa olivat. 33. Ja hän otti heidät mukaansa samalla yön hetkellä ja pesi heidän haavansa, ja hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin kohta.
Eli usko pelastaa ei kaste. Tässä on oikea järjestys, ensin Jumalan sanan julistus ja parannus ja sitten kaste. Miksi Paavali ei sano, että "kun sinut kastetaan, niin sinä pelastut"? Lapsikaste on katolisen kirkon harhaoppia otettu Babylonian pakanauskonnosta.jarip: "... usko pelastaa ei kaste. Tässä on oikea järjestys, ensin Jumalan sanan julistus ja parannus ja sitten kaste".
---
Usko, kaste ja Pyhän Hengen ilmeneminen kuuluvat yhteen (Apt. 2:38).
Luukas korostaa kastetta (Apt. 19:1-6).
Apostolit tajusivat kasteen ja Pyhän Hengen lahjan välisen yhteyden.
Paavalin kysymys "millä kasteella te sitten olette kastetut" (Apt. 19:3), kun oli kyse Pyhän Hengen lahjan saamisesta (Apt. 19:2), todistaa tämän.
Luukas (Apt. tekojen kirjoittaja) ei silti aseta uskoa tai Hengen vastaanottamista vähäarvoisempaan asemaan.
Päinvastoin, hän pitää jälkimmäisiä ilman muuta selvinä; ne kuuluvat samaan kokonaisuuteen.- mathetes
Tapio522 kirjoitti:
jarip: "Tämä kohta siis tarkoittaa Tehkää parannus syntienne anteeksisaamiseksi ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen".
--
Pietari siis sanoi väärin, kun hän opettaa: kääntymyksen seuraus on kaste, kasteen vaikutusta taas ovat syntien anteeksianto ja Pyhän Hengen lahja.
Myös Ananis erehtyi, kun hän kehoitti Paavalia huutamaan avuksi Herran nimeä ja kastattamaan itsensä SYNTIEN POIS PESEMISEKSI (Apt. 22:16).
--
Tarkoitatko, että uskovien kaste merkitsee ihmisen kuuliaisuuden askelta (siis lakia)?33/38 käännös sanoo:
"Tehkää parannus"...jne...
-92 käännös sanoo:
"Kääntykää"...
Tuo kehotus on alkutekstissä näin tuossa jakeen alussa...
Apt 2:38
πετρος δε εφη προς αυτους [μετανοησατε] και βαπτισθητω
Pietari sanoi heille, [muuttukaa mieleltänne] ja kastautukaa
Tuossa on [hakasulkeissa] sana "metanoesate" tai "metanoia" ja sen metkitys on suomennettuna "muuttua mieleltään", eli Pietari kun julisti kuulijoilleen Jeesuksesta, niin hän mainitsi:
"Muuttukaa mieleltänne ja ottakoon kukin kasteen"...
Eli Pietari tarkoitti sitä, että hänen saarnan kuulijansa kääntyisivät mieleltään evankeliumin pelastus sanoman puoleen, eli Jeesuksen puoleen ja vastaanottaisivat hänet vapahtajanaan ja kastautuisivat "syntienanteeksiantamukseksi", uskoontulonsa perusteella! Ymmärsitkö nyt?
Evankeliumin sanan kuulijaisuus ja sen noudattaminen ei ole lakia, vaan nimenomaan Jumalan sanalle kuuliaisuutta jota te kirkolliset näemmä ette tunnusta ja ymmärrä sellaiseksi! Olla sanalle kuuliainen, on nöyrtymistä Jumalan sanan tahtoon!
Kasteessa uskoontullut ihminen "eroittautuu maailmasta ja hautaa entisen syntisen elämänsä" yhdessä Kristuksen kanssa kasteessa! Jeesuksen uhriveri on syntiemme lunastusmaksu ja sovitus, ei vesikaste! Lapsikaste varastaa Jeesuksen roolin tässä pelastuskysymyksessä ja opetuksellaan tuudittaa kirkkokansaa väärään rauhaan pelastuksen suhteen, sillä kaste ei puhdista eikä poista syntejä, vaan sen tekee Jeesuksen uhriveri uskon kautta!
Siunausta ja Kristusvaloa elämääsi! - mathetes
hurmahenkiset kirjoitti:
Näiden uudestikastajien ongelma on se, että he perustavat kasteensa omaan tekemiseen, eikä Jumalan tekoon ihmiselle.
Toinen on se, että he eivät ymmärrä kasteen olevan selvää saarnaa Kristuksesta ja syntien anteeksisaamisesta.
Miksi sitä saarnaa ei saisi uskoa? JOS sitä ei uskoisikaan, onko sen saarnan sisältö (armo) tullut pätemättömäksi???
Aivan sokeaa.
Jos minulle tänään saarnataan armosta, enkä sitä usko, mutta uskon vasta huomenna, onko silloin eiliseksi muuttunut lupaus menettänyt totuusarvonsa?
Miten spekuloidaan Jumalan sanalla tällä tavalla?
---------
Kristityn ei pidä kasteessa tuijottaa omaan uskoonsa, vaan Jumalan sanan lupauksen totuuteen.
Mitä, jos usko ei ollutkaan oikea silloin helluntailaisten paljussa seistessä?? Voi voi, pitääkö kastaa uudestaan??
500 vuotta tämä porukka on vietellyt kristikuntaa. Herra antakoon sen heille anteeksi, heiniä vaikka kokoavat.Kirjoitat-
>>Näiden uudestikastajien ongelma on se, että he perustavat kasteensa omaan tekemiseen, eikä Jumalan tekoon ihmiselle.>Toinen on se, että he eivät ymmärrä kasteen olevan selvää saarnaa Kristuksesta ja syntien anteeksisaamisesta.>Kristityn ei pidä kasteessa tuijottaa omaan uskoonsa, vaan Jumalan sanan lupauksen totuuteen.>Mitä, jos usko ei ollutkaan oikea silloin helluntailaisten paljussa seistessä??>500 vuotta tämä porukka on vietellyt kristikuntaa. Herra antakoon sen heille anteeksi, heiniä vaikka kokoavat. mathetes kirjoitti:
33/38 käännös sanoo:
"Tehkää parannus"...jne...
-92 käännös sanoo:
"Kääntykää"...
Tuo kehotus on alkutekstissä näin tuossa jakeen alussa...
Apt 2:38
πετρος δε εφη προς αυτους [μετανοησατε] και βαπτισθητω
Pietari sanoi heille, [muuttukaa mieleltänne] ja kastautukaa
Tuossa on [hakasulkeissa] sana "metanoesate" tai "metanoia" ja sen metkitys on suomennettuna "muuttua mieleltään", eli Pietari kun julisti kuulijoilleen Jeesuksesta, niin hän mainitsi:
"Muuttukaa mieleltänne ja ottakoon kukin kasteen"...
Eli Pietari tarkoitti sitä, että hänen saarnan kuulijansa kääntyisivät mieleltään evankeliumin pelastus sanoman puoleen, eli Jeesuksen puoleen ja vastaanottaisivat hänet vapahtajanaan ja kastautuisivat "syntienanteeksiantamukseksi", uskoontulonsa perusteella! Ymmärsitkö nyt?
Evankeliumin sanan kuulijaisuus ja sen noudattaminen ei ole lakia, vaan nimenomaan Jumalan sanalle kuuliaisuutta jota te kirkolliset näemmä ette tunnusta ja ymmärrä sellaiseksi! Olla sanalle kuuliainen, on nöyrtymistä Jumalan sanan tahtoon!
Kasteessa uskoontullut ihminen "eroittautuu maailmasta ja hautaa entisen syntisen elämänsä" yhdessä Kristuksen kanssa kasteessa! Jeesuksen uhriveri on syntiemme lunastusmaksu ja sovitus, ei vesikaste! Lapsikaste varastaa Jeesuksen roolin tässä pelastuskysymyksessä ja opetuksellaan tuudittaa kirkkokansaa väärään rauhaan pelastuksen suhteen, sillä kaste ei puhdista eikä poista syntejä, vaan sen tekee Jeesuksen uhriveri uskon kautta!
Siunausta ja Kristusvaloa elämääsi!mathetes: "Lapsikaste varastaa Jeesuksen roolin tässä pelastuskysymyksessä..."
---
Mikä rooli Jeesuksella on uskovien kasteessa?
Toimiiko Jeesus kasteessa mitenkään, vai onko Hänellä siinä vain sivustakatsojan rooli?mathetes kirjoitti:
33/38 käännös sanoo:
"Tehkää parannus"...jne...
-92 käännös sanoo:
"Kääntykää"...
Tuo kehotus on alkutekstissä näin tuossa jakeen alussa...
Apt 2:38
πετρος δε εφη προς αυτους [μετανοησατε] και βαπτισθητω
Pietari sanoi heille, [muuttukaa mieleltänne] ja kastautukaa
Tuossa on [hakasulkeissa] sana "metanoesate" tai "metanoia" ja sen metkitys on suomennettuna "muuttua mieleltään", eli Pietari kun julisti kuulijoilleen Jeesuksesta, niin hän mainitsi:
"Muuttukaa mieleltänne ja ottakoon kukin kasteen"...
Eli Pietari tarkoitti sitä, että hänen saarnan kuulijansa kääntyisivät mieleltään evankeliumin pelastus sanoman puoleen, eli Jeesuksen puoleen ja vastaanottaisivat hänet vapahtajanaan ja kastautuisivat "syntienanteeksiantamukseksi", uskoontulonsa perusteella! Ymmärsitkö nyt?
Evankeliumin sanan kuulijaisuus ja sen noudattaminen ei ole lakia, vaan nimenomaan Jumalan sanalle kuuliaisuutta jota te kirkolliset näemmä ette tunnusta ja ymmärrä sellaiseksi! Olla sanalle kuuliainen, on nöyrtymistä Jumalan sanan tahtoon!
Kasteessa uskoontullut ihminen "eroittautuu maailmasta ja hautaa entisen syntisen elämänsä" yhdessä Kristuksen kanssa kasteessa! Jeesuksen uhriveri on syntiemme lunastusmaksu ja sovitus, ei vesikaste! Lapsikaste varastaa Jeesuksen roolin tässä pelastuskysymyksessä ja opetuksellaan tuudittaa kirkkokansaa väärään rauhaan pelastuksen suhteen, sillä kaste ei puhdista eikä poista syntejä, vaan sen tekee Jeesuksen uhriveri uskon kautta!
Siunausta ja Kristusvaloa elämääsi!mathetes: "...kastautuisivat "syntienanteeksiantamukseksi", uskoontulonsa perusteella"!
---
Pidät kastetta ennen kaikkea IHMISEN OMANA PARANNUS- JA TUNNUSTUSTOIMENA.
Eikö kaste ole silloin lakia!
Uskovien kasteen kannattajat siis korostavat ihmisen omaa osuutta kastetapahtumassa.
Kun tunnet alkukieltä, niin tarkistaisitko, onko sanoja "ottaa", "antaa" ja "itse" laisinkaan Raamatun alkukielessä, kun kerrotaan jonkun tulleen kastetuksi.
Esim. Esim. Apt. 9:18 sanotaan, että Paavali "otti kasteen" (tuli kastetuksi).
Onko kastaa-verbissä alkukielessä passiivimuoto?
Onko myös "otti"-sana ko. kohdassa?- Tapiollekin on
Tapio522 kirjoitti:
mathetes: "Lapsikaste varastaa Jeesuksen roolin tässä pelastuskysymyksessä..."
---
Mikä rooli Jeesuksella on uskovien kasteessa?
Toimiiko Jeesus kasteessa mitenkään, vai onko Hänellä siinä vain sivustakatsojan rooli?sanottu, että Jeesuksen ja Pyhän-Hengen rooli
kasteessa on se, ETTÄ HÄN ON TULLUT KASTETTAVAN
SYDÄMEEN JA VAIKUTTANUT TAHTOA JA TEKEMISTÄ!.
Ei Jeesus tule ulkopuolelta ja hyppää siihen kaste-
veteen papin käskystä, kuten Tapio opettaa! Tapiollekin on kirjoitti:
sanottu, että Jeesuksen ja Pyhän-Hengen rooli
kasteessa on se, ETTÄ HÄN ON TULLUT KASTETTAVAN
SYDÄMEEN JA VAIKUTTANUT TAHTOA JA TEKEMISTÄ!.
Ei Jeesus tule ulkopuolelta ja hyppää siihen kaste-
veteen papin käskystä, kuten Tapio opettaa!"Pekallekin" on sanottu, että kaste ei ole pelkkää vettä ja ihmisteko (eli lakia)!
Raamattu opettaa, että kasteeseen liittyy Isä ja Poika ja Pyhä Henki (Matt. 28:19).
Erikoisesti Pyhä Henki (Joh. 3:5, Tiit. 3:5).- lisätä veteen
Tapio522 kirjoitti:
"Pekallekin" on sanottu, että kaste ei ole pelkkää vettä ja ihmisteko (eli lakia)!
Raamattu opettaa, että kasteeseen liittyy Isä ja Poika ja Pyhä Henki (Matt. 28:19).
Erikoisesti Pyhä Henki (Joh. 3:5, Tiit. 3:5).väkisin Pyhää-henkeä.
Ei onnistu, sanon minä.
Tuuli puhaltaa missä tahtoo! lisätä veteen kirjoitti:
väkisin Pyhää-henkeä.
Ei onnistu, sanon minä.
Tuuli puhaltaa missä tahtoo!"Pekka": "Tapio lisätä veteen väkisin Pyhää-henkeä.
Ei onnistu, sanon minä.
Tuuli puhaltaa missä tahtoo!
---
"Pekka" ei näköjään millään hyväksy, että Jeesus (Isä ja Poika ja Pyhä Henki)liittyy kasteeseen.
Kristus on läsnä kasteessa.
Joka ottaa kasteen vastaan, ottaa vastaan itsensä Kristuksen ja hänessä syntien anteeksiantamisen (Apt. 2:38).
Tämänpuoleinen (vesi) ja tuonpuoleinen, inhimillinen ja jumalallinen, luominen ja lunastus yhdistyvät kasteessa.
--
Kertaus:
Kasteessa on kahdenlaiset asiat:
-maalliset (vesi) ja
-taivaalliset (Isä ja Poika ja Pyhä Henki).
(Erityisesti Pyhä Henki; Joh. 3:5, 1. Kor. 12:13)- Tapiolla perille,
Tapio522 kirjoitti:
"Pekka": "Tapio lisätä veteen väkisin Pyhää-henkeä.
Ei onnistu, sanon minä.
Tuuli puhaltaa missä tahtoo!
---
"Pekka" ei näköjään millään hyväksy, että Jeesus (Isä ja Poika ja Pyhä Henki)liittyy kasteeseen.
Kristus on läsnä kasteessa.
Joka ottaa kasteen vastaan, ottaa vastaan itsensä Kristuksen ja hänessä syntien anteeksiantamisen (Apt. 2:38).
Tämänpuoleinen (vesi) ja tuonpuoleinen, inhimillinen ja jumalallinen, luominen ja lunastus yhdistyvät kasteessa.
--
Kertaus:
Kasteessa on kahdenlaiset asiat:
-maalliset (vesi) ja
-taivaalliset (Isä ja Poika ja Pyhä Henki).
(Erityisesti Pyhä Henki; Joh. 3:5, 1. Kor. 12:13)että Pyhä-henki ON JO SIINÄ KASTETTAVASSA, eikä
missään vedessä.
Ap 10:47
"Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä
näitä, JOTKA OVAT SAANEET Pyhän-Hengen, niinkuin
mekin."
- fghyujiko
Eikö ne Jeesuksen opetukset ole hiukan Jumalallisempia kuin jonku Luderin harhautukset?
Vaikuttaa olevan niin, että on uskoa usko luderiin ja TIETOA PALVELLA JUMALAA JA JEESUSTA.
VALITKAA KUKA OPETAA OIKEIN, JEESUS VAIN HARHAUTAJA:
Jeesus ristillä ollessaan todisti, ettei usko ja kaste pelasta vaan Jumalan ja Jeesuksen Tahdon Tietous ja sen YMMÄRTÄMINEN ja en mukaan toimiminen on tärkeintä!
Ryöväri ei ollut uskossa ja ei ollut kastettu mutta hänellä oli sielussaan Jumalan ja Jeesuksen Tahdon Tietous ja hän käytti sitä ja siitä hyvästä Jeesus palkitsin ryövärin taivaspaikalla meille todistukseksi ettei usko ja kaste ole tärkeintä vaan Jumalan ja Jeesuksen Tahdon Tietous ja sen noudattaminen sekä ymmärtäminen kuten ryövärinkin teki.
Perisynti perkeleen palvelijoilla on saatana jumalana.- fghyujiko
Homoudestani minua on kiusattu. Siksi teille räkytän.
- Paratiisi paikan
... Jos on toisin, osoita se sanasta eli paikalla raamatusta.
- jpp3
...on väärä oppi, jossa Luther on erehtynyt. Kirkon sisälläkin on paljon pappeja ja maallikoita, jotka eivät tuohon usko. Tälläinen oppi on omiaan saattamaan ihmisiä nimikristityiksi. Ensin kaste, sitten rippikoulu, ehkäpä mahdollisesti isosena toiminen, häät ja lopuksi hautajaiset ja kaikki muodollista muotomenoa alusta loppuun. Ihminen ei ole tehnyt parannusta ja uskonut ilosanomaa saati luopunut synneistään. Ei olla päästy useinkaan edes uskon ABC:tä muutoin kuin järjellä käsittämään. Tässä väärässä rauhassa sitten mennään kadotukseen.
Kirkko tarvitsisi uuden uskonpuhdituksen. Tiedän monta, liian monta tälläistä tapausta. Eletään maailmassa täysin avoimesti. En sano, että kaikkien tila olisi kirkossa sama. Valitettavan usein vaan on.jpp3: "Eletään maailmassa täysin avoimesti...".
---
Aivan.
Maailman henki saa helposti otteen uskovistakin.
Mark. 7:20-23
7:20 Jeesus sanoo: "Mikä ihmisestä lähtee ulos, se saastuttaa ihmisen.
7:21 Sillä sisästä, ihmisten sydämestä, lähtevät pahat ajatukset, haureudet, varkaudet, murhat,
7:22 aviorikokset, ahneus, häijyys, petollisuus, irstaus, pahansuonti, jumalanpilkka, ylpeys, mielettömyys.
7:23 Kaikki tämä paha lähtee sisästä ulos ja saastuttaa ihmisen."
--
Ihmisen lihallinen mieli saa hänessä aikaan tekoja, jotka eivät ole Jumala mielen mukaisia. Näitä tekoja Jeesus luettelee jakeessa 21 ja 22.
Jumalan tahto on, että noudattaisimme hänen käskyjään ja pyhittäytyisimme.
1. Tess.4:3-6
3. Jumalan tahto on, että te pyhitytte. Kavahtakaa siveettömyyttä!
4.Jokaisen teistä on opittava pitämään ruumiinsa pyhänä ja kunniassa.
5. Älkää antako sitä himon ja kiihkon valtaan, niin kuin tekevät pakanat, jotka eivät tunne Jumalaa.
6. Kukaan ei saa pyrkiä hyötymään veljensä kustannuksella.
--
Jumalan tahto on, että kristitty pyhittyy ja toteuttaa elämässään Jumalan tahtoa.
Tähän tarvitsemme Pyhän Hengen voimaa, sillä omin voimin se ei onnistu.
Meitä kehotetaan karttamaan siveettömyyttä ja hallitsemaan oman ruumiimme.
Toinen asia, jota meidän tulee ennen kaikkea karttaa, on ahneus: ei saa himoita sitä, mikä on lähimmäisen omaa eikä hyötymään lähimmäisen kustannuksella.
Tästä meitä varoittaa 9:s ja 10:s käsky.jpp3: "Uudestisyntyminen vauvakasteessa on väärä oppi,... Tälläinen oppi on omiaan saattamaan ihmisiä nimikristityiksi. ....Tässä väärässä rauhassa sitten mennään kadotukseen.
---
Tähän sopinee kohta 9.
"Syytä lapsikastetta kaikesta pahasta, mitä maassamme tapahtuu, ja kaikista maailman epäkohdista".- jpp3
Tapio522 kirjoitti:
jpp3: "Eletään maailmassa täysin avoimesti...".
---
Aivan.
Maailman henki saa helposti otteen uskovistakin.
Mark. 7:20-23
7:20 Jeesus sanoo: "Mikä ihmisestä lähtee ulos, se saastuttaa ihmisen.
7:21 Sillä sisästä, ihmisten sydämestä, lähtevät pahat ajatukset, haureudet, varkaudet, murhat,
7:22 aviorikokset, ahneus, häijyys, petollisuus, irstaus, pahansuonti, jumalanpilkka, ylpeys, mielettömyys.
7:23 Kaikki tämä paha lähtee sisästä ulos ja saastuttaa ihmisen."
--
Ihmisen lihallinen mieli saa hänessä aikaan tekoja, jotka eivät ole Jumala mielen mukaisia. Näitä tekoja Jeesus luettelee jakeessa 21 ja 22.
Jumalan tahto on, että noudattaisimme hänen käskyjään ja pyhittäytyisimme.
1. Tess.4:3-6
3. Jumalan tahto on, että te pyhitytte. Kavahtakaa siveettömyyttä!
4.Jokaisen teistä on opittava pitämään ruumiinsa pyhänä ja kunniassa.
5. Älkää antako sitä himon ja kiihkon valtaan, niin kuin tekevät pakanat, jotka eivät tunne Jumalaa.
6. Kukaan ei saa pyrkiä hyötymään veljensä kustannuksella.
--
Jumalan tahto on, että kristitty pyhittyy ja toteuttaa elämässään Jumalan tahtoa.
Tähän tarvitsemme Pyhän Hengen voimaa, sillä omin voimin se ei onnistu.
Meitä kehotetaan karttamaan siveettömyyttä ja hallitsemaan oman ruumiimme.
Toinen asia, jota meidän tulee ennen kaikkea karttaa, on ahneus: ei saa himoita sitä, mikä on lähimmäisen omaa eikä hyötymään lähimmäisen kustannuksella.
Tästä meitä varoittaa 9:s ja 10:s käsky....samaa mieltä Sanan perusteella ja muukalainen täällä maailmassa. Minussa Henkija liha käyvät alituista taistelua. Mutta palaaminen uskon lujalle perustalle, Kristus-kalliolle saa aikaan iloa, rauhaa jne. Joka päiväisessä parannuksessa on liha ristiin naulittava, ettemme lihan mukaan eläisi. Meidän onkin ahkeroitava ja kilvoiteltava pysyäksemme armon alaisena. Juotava sanan väärentämätöntä maitoa kasvaaksemme pelastukseen yhä tiukemmin, siis juurtua Kristukseen armon levossa, sillä kaikki on kertakaikkisesti anteeksi annettu. Vaikka lankeaisimme niin vanhurskas nousee jälleen kurkottaen kohti voittopalkintoa jättäen taakseen Herran verihaavoihin lankeemuksen. Ei lihalle yllykeeksi ole armo annettu. Kuinka me vielä siinä eläisimme, me jotka olemme Kristusen Jeesuksen päällemme pukeneet...
Roomalaiskirje on yksi lempparikirjeitäni Raamatussa. Siellä on sekin jae, jossa Pyhä Henki kirkasti minulle synnintuskassa Jumalan armon. Room.4:5. Kaikki on itse asiassa uskovan elämässä armoa, pyhitys, lain pitäminen, vanhurskaus, Hengen hedelmät...niin, että emme voi mistään kerskata, emme edes uskosta, joka sekin on ei meidän, vaan Herran teko. Siispä kerskauksemme olkoon aina vain ristiin naulittu Jeesus. Täysin yhdyn Paavalin huudahdukseen, ettei se on minun lihassa asu mitään hyvää, eikä se voi taipua lain alle. Tässäkin on ilosanomaa...'eikä se voi'! Sen Jumala näkee kuolleena ja ristiin naulittuna. Nähkäämme mekin. Ja kasvakaamme armossa ja armon tuntemisessa, kehottaa Paavalikin. - jpp3
Tapio522 kirjoitti:
jpp3: "Uudestisyntyminen vauvakasteessa on väärä oppi,... Tälläinen oppi on omiaan saattamaan ihmisiä nimikristityiksi. ....Tässä väärässä rauhassa sitten mennään kadotukseen.
---
Tähän sopinee kohta 9.
"Syytä lapsikastetta kaikesta pahasta, mitä maassamme tapahtuu, ja kaikista maailman epäkohdista"....mitään pahaa ei tapahdu maailmassa ilman Jumalan sallimusta! Ja kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Herraa rakastavat...En ole tuomio hengessä liikenteessä. Lutherilta on paljon opittavaakin...
- Korkeimpaan
Tapio522 kirjoitti:
jpp3: "Uudestisyntyminen vauvakasteessa on väärä oppi,... Tälläinen oppi on omiaan saattamaan ihmisiä nimikristityiksi. ....Tässä väärässä rauhassa sitten mennään kadotukseen.
---
Tähän sopinee kohta 9.
"Syytä lapsikastetta kaikesta pahasta, mitä maassamme tapahtuu, ja kaikista maailman epäkohdista".Mä kävin riparin. En mä uskis oo. Siellä oli ihan kivaa. Nyt mä oon jo isone pienille..siis riparilaisil:) Mua inhottaa liika tiukkapiposii kun jotku on. Mä uskon iha niinku mä haluun :)
- iki-oman käsikirjan,
Tapio522 kirjoitti:
jpp3: "Uudestisyntyminen vauvakasteessa on väärä oppi,... Tälläinen oppi on omiaan saattamaan ihmisiä nimikristityiksi. ....Tässä väärässä rauhassa sitten mennään kadotukseen.
---
Tähän sopinee kohta 9.
"Syytä lapsikastetta kaikesta pahasta, mitä maassamme tapahtuu, ja kaikista maailman epäkohdista".tosin luterilaisten tekemän, jota voi siteerata
aina kun muut aiheet loppuu. jpp3 kirjoitti:
...samaa mieltä Sanan perusteella ja muukalainen täällä maailmassa. Minussa Henkija liha käyvät alituista taistelua. Mutta palaaminen uskon lujalle perustalle, Kristus-kalliolle saa aikaan iloa, rauhaa jne. Joka päiväisessä parannuksessa on liha ristiin naulittava, ettemme lihan mukaan eläisi. Meidän onkin ahkeroitava ja kilvoiteltava pysyäksemme armon alaisena. Juotava sanan väärentämätöntä maitoa kasvaaksemme pelastukseen yhä tiukemmin, siis juurtua Kristukseen armon levossa, sillä kaikki on kertakaikkisesti anteeksi annettu. Vaikka lankeaisimme niin vanhurskas nousee jälleen kurkottaen kohti voittopalkintoa jättäen taakseen Herran verihaavoihin lankeemuksen. Ei lihalle yllykeeksi ole armo annettu. Kuinka me vielä siinä eläisimme, me jotka olemme Kristusen Jeesuksen päällemme pukeneet...
Roomalaiskirje on yksi lempparikirjeitäni Raamatussa. Siellä on sekin jae, jossa Pyhä Henki kirkasti minulle synnintuskassa Jumalan armon. Room.4:5. Kaikki on itse asiassa uskovan elämässä armoa, pyhitys, lain pitäminen, vanhurskaus, Hengen hedelmät...niin, että emme voi mistään kerskata, emme edes uskosta, joka sekin on ei meidän, vaan Herran teko. Siispä kerskauksemme olkoon aina vain ristiin naulittu Jeesus. Täysin yhdyn Paavalin huudahdukseen, ettei se on minun lihassa asu mitään hyvää, eikä se voi taipua lain alle. Tässäkin on ilosanomaa...'eikä se voi'! Sen Jumala näkee kuolleena ja ristiin naulittuna. Nähkäämme mekin. Ja kasvakaamme armossa ja armon tuntemisessa, kehottaa Paavalikin.jpp3: "...olemme Kristuksen Jeesuksen päällemme pukeneet..."
--
Raamattu sanoo: "...te,jotka olette KRISTUKSEEN KASTETUT, olette Kristuksen päällenne pukeneet" (Gal. 3:27-29).
(Vanhan Testamentin esikuva pukemisesta: Jumala itse teki Aadamille ja hänen vaimolleen puvut nahasta ja puki ne heidän yllensä, 1. Moos. 3:21.
Pukemalla Aadamin ja Eevan eläimen nahasta tehtyyn pukuun Jumala viittasi siihen, että hän oli kerran valmistava ihmisille vanhurskauden ”puvun” Kristuksen, ”Jumalan Karitsan” kuoleman kautta.)
--
Gal. 3:27 puhuu siitä, kuinka saastainen syntinen saa pukea päälleen uudet valkoiset vaatteet kasteessa (vrt. valkoinen kastepuku kastettavan yllä).
Näin ihmisestä tulee uusi luomus.
Ihminen saa loistavan, puhtaan puvun. Näin peittyvät kaikki synnin epäpuhtaudet. Kyseinen kohta (Gal. 3:27-29) on passiivissa: "teidät on kastettu" ts. kastettava on kohde. (ette ole itse kastaneet itseänne).
Olemme saaneet vastaanottaa peson (1. Kor, 6:11).
”... te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä” (1. Kor. 6:11).- terence.hill
iki-oman käsikirjan, kirjoitti:
tosin luterilaisten tekemän, jota voi siteerata
aina kun muut aiheet loppuu.kohdan "käsikirjaan" pystyy tiivistämään jokseenkin kaiken, mitä niin monet vapaiden suuntien uskovat ovat kasteesta kirjoittaneet niin monilla areenoilla niin monta kymmentä vuotta. :-)
iki-oman käsikirjan, kirjoitti:
tosin luterilaisten tekemän, jota voi siteerata
aina kun muut aiheet loppuu.Jospa uskovien kasteen kannattajatkin tekisivät vastaavan käsikirjan.
- sen kirjoittaja
terence.hill kirjoitti:
kohdan "käsikirjaan" pystyy tiivistämään jokseenkin kaiken, mitä niin monet vapaiden suuntien uskovat ovat kasteesta kirjoittaneet niin monilla areenoilla niin monta kymmentä vuotta. :-)
paljastuikin.
No ilmankos se oli niin lapsellinen. - Raamattu käsikirjana
Tapio522 kirjoitti:
Jospa uskovien kasteen kannattajatkin tekisivät vastaavan käsikirjan.
Emme me tarvitse mitään katekismuksia.
- se ristin voitto
Raamattu käsikirjana kirjoitti:
Emme me tarvitse mitään katekismuksia.
julkaisee vaikka millaisia kirjoja, kun ette niitä tarvitse, ja miksi Keuruun Isossa Kirjassa on jos jonkinlaista oppimateriaalivihkoa?
Eikö tuo kasteväittelyohjeistuskin ole oppimateriaaleistanne kopsattu? - Se taitaa olla
se ristin voitto kirjoitti:
julkaisee vaikka millaisia kirjoja, kun ette niitä tarvitse, ja miksi Keuruun Isossa Kirjassa on jos jonkinlaista oppimateriaalivihkoa?
Eikö tuo kasteväittelyohjeistuskin ole oppimateriaaleistanne kopsattu?Terencen käsialaa.
se ristin voitto kirjoitti:
julkaisee vaikka millaisia kirjoja, kun ette niitä tarvitse, ja miksi Keuruun Isossa Kirjassa on jos jonkinlaista oppimateriaalivihkoa?
Eikö tuo kasteväittelyohjeistuskin ole oppimateriaaleistanne kopsattu?Minullakin on monta Ristin Voiton julkaisemaa uskovien kastetta käsittelevää kirjaa.
(Mm. Pekka Latun, Juhana Lehmuskosken ja "isä" Mannisen)- jpp3
Tapio522 kirjoitti:
Minullakin on monta Ristin Voiton julkaisemaa uskovien kastetta käsittelevää kirjaa.
(Mm. Pekka Latun, Juhana Lehmuskosken ja "isä" Mannisen)...oletko tietoinen edesmenneen luterilaisen papin Urho Muroman kastekäsityksestä...?
jpp3 kirjoitti:
...oletko tietoinen edesmenneen luterilaisen papin Urho Muroman kastekäsityksestä...?
jpp3, tarkemmin en ole perehtynyt hänen näkemyksiinsä.
TerenceHill lienee enemmän asiantuntija!
---
Tässä lainaus linkistä:
http://www.teolinst.fi/luennot/files/tj981104.html
Opillinen rajankäynti ja kasteoppi
Julistus- ja opetustyönsä ohella Muroma pyrki opillisiin selvittelyihin ja rajankäynteihin. Erityisen voimakkaasti hän arvosteli helluntailaista oppia:
"Helluntailaisten oppi vesikasteesta on epäraamatullinen ja väärä.
Helluntailaisten oppi henkikasteesta on epäraamatullinen ja väärä.
Helluntailaisten oppi kielilläpuhumisesta on epäraamatullinen ja väärä". (HV 1957, 116)
"Pidämme hyvin tärkeänä sitä, että koko Kristuksen seurakunta tänä aikana täyttyisi Pyhällä Hengellä, mutta silloin täytyy opin olla ennenkaikkea raitista ja raamatullista. Mikäli mukaan tulee pienimmässäkin määrin epäraitista, sielullista suggestiohenkeä, silloin menee koko kristillinen elämä väärään. Sensijaan, että olisimme saaneet Pyhän Hengen täyteyden saammekin helposti sielullisen suggestion "henkikasteen", joka totisesti on valkoisen perkeleen "henkikaste" päätellen niistä lahkolaisilmiöistä, siitä itserakkaudesta ja ylpeydestä, mikä sen hedelmänä on." (HV 1957, 153)
Muroma vakuuttui varsin pian kääntymyksensä jälkeen siitä, että uudestikastaminen oli väärin.
Usko Kristukseen ei hänen mukaansa voi olla mikään vaatimus, joka on täytettävä ennen kuin voidaan kastaa. Uudestikastajat tekivät kasteesta ihmisen kuuliaisuuden teon, joka syrjäytti Jumalan armon, kun he opettiva, että vasta ihmisen usko tekee kasteen kasteeksi. Lapsikastekäytännön oikeutus nousi siis Muroman mukaan kasteen olemuksesta Jumalan armotekona.
Lapsikasteen tueksi Muroma esitti monia seikkoja: juutalainen proselyyttikaste oli tehty lapsille, Apostolien teoissa puhutaan koko perhekuntien kasteista ja kirkkoisien todistuksen mukaan lapsikaste oli ollut käytössä jo apostolisena aikana.
Huolimatta siitä, että Muroman pääkritiikki kohdistui uudestikastajiin hänen omakaan näkemyksensä ei ollut täysin luterilainen. Muroma ei nimittäin voinut hyväksyä sitä, että opetettiin uudestisyntymisen tapahtuvan kasteessa.
Tämä näkemys nousi hänen omasta kokemuksestaan. Hän oli vakuuttunut siitä, että hän koki uudestisyntymisen Lunden herätyskokouksessa Johanneksen kirkossa. Tähän näkemykseensä hän sai vahvistusta englantilaisesta ja amerikkalaisesta herätyskristillisestä kirjallisuudesta, jota hän ahkerasti tutki.
Muroma piti kiinni siitä Raamatun opetuksesta, että kasteessa saadaan Pyhä Henki.
Mutta hän sanoi sen tapahtuvan tuolloin "objektiivisessa mielessä", kuin sinettinä, panttina tai vakuutena. Se ei hänen mukaansa vielä voinut merkitä sitä "elävää kokemusta Pyhästä Hengestä", josta uudestisyntymisessä hänen mukaansa oli kyse.
Kaste valmistaa tilaa ja mahdollisuuksia suurelle lahjalle eli pelastuksen omistamiselle uskossa, mutta ei vielä merkitse pelastuksen omistamista.
Näin Muroma päätyi tekemään eron vesikasteen ja henkikasteen välille. Vesikasteessa lahjoitetaan Kristus ja pelastus, mutta vasta kun tuo kaikki otetaan uskossa vastaan, tapahtuu henkikaste ja uudestisyntyminen. Usko merkitsi siis Muromalle sellaista pelastuksen omistamista, mikä ei ollut mahdollista lapselle.
Muroman kastenäkemyksen takana oli pelko siitä, että jos opetetaan uudestisyntymistä kasteessa, ihmiset jäävät kääntymättömään tilaansa.
Hänen kastenäkemyksensä on ymmärrettävä nimenomaan protestiksi sellaista sakramentalismia ja universalismia vastaan, jossa pelastustakeet annetaan kääntymättömille ja uskosta osattomille ihmisille.
Muroma halusi siis torjua sen, että ihmisiä tyynnytettäisiin väärään rauhaan. Vaikka Muroman kasteoppiin siis selvästi sisältyy luterilaiselle kasteopille vieraita elementtejä, ovat sen takana olevat pyrkimykset hyvin ymmärrettäviä.- terence.hill
jpp3 kirjoitti:
...oletko tietoinen edesmenneen luterilaisen papin Urho Muroman kastekäsityksestä...?
Omistan hänen kirjansa "Kristus-kaste", jonka olen lukenut useammankin kerran.
Vapaissa suunnissa lainataan mielellään häneltä joitain heidän omaan oppiinsa sopivia lauseita.
Muroman mielestä lasten kastaminen oli aivan yhtä oikein kuin aikuisenkin kastaminen.
Hän ei pitänyt kastetta ihmisen tekemänä kuuliaisuudentekona, vaan Jumalan armotekona.
Hän tähdensi, että USKO ja KASTE MOLEMMAT PITÄÄ OLLA, mutta niiden saamisen JÄRJESTYS voi vaihdella tapauskohtaisesti.
Objektiivisessa mielessä jokaiselle kastettavalle lahjoitetaan pelastus, mutta ilman siunauksen vastaanottamista jää kaste hyödyttömäksi. Vika ei Muroman käsityksen mukaan silloin ole kasteessa.
Hän kritisoi lapsikasteen liian laajalle levinnyttä käyttämistä. Että kastettiin uskomattomienkin vanhempien lapsia, ja kaikille kastetuille ei voitu taata kunnollista kristillistä opetusta. Vaikka se KÄYTÄNTÖNÄ tuntui hänestä väärältä, niin OPILLISESTI hän katsoi, että ITSE KASTEET TOIMITUKSINA olivat oikeita. Kasteen uusimista hän piti aina vääränä. Helluntailiikkeen riidanhaluista jyrkkää vastakkainasettelua hän piti lihallisena.
Uskovien kasteen kannattajat olivat hänelle rakkaita sisaria ja veljiä, mutta kastekysymyksessä hän piti heitä erehtyneinä. - jpp3
terence.hill kirjoitti:
Omistan hänen kirjansa "Kristus-kaste", jonka olen lukenut useammankin kerran.
Vapaissa suunnissa lainataan mielellään häneltä joitain heidän omaan oppiinsa sopivia lauseita.
Muroman mielestä lasten kastaminen oli aivan yhtä oikein kuin aikuisenkin kastaminen.
Hän ei pitänyt kastetta ihmisen tekemänä kuuliaisuudentekona, vaan Jumalan armotekona.
Hän tähdensi, että USKO ja KASTE MOLEMMAT PITÄÄ OLLA, mutta niiden saamisen JÄRJESTYS voi vaihdella tapauskohtaisesti.
Objektiivisessa mielessä jokaiselle kastettavalle lahjoitetaan pelastus, mutta ilman siunauksen vastaanottamista jää kaste hyödyttömäksi. Vika ei Muroman käsityksen mukaan silloin ole kasteessa.
Hän kritisoi lapsikasteen liian laajalle levinnyttä käyttämistä. Että kastettiin uskomattomienkin vanhempien lapsia, ja kaikille kastetuille ei voitu taata kunnollista kristillistä opetusta. Vaikka se KÄYTÄNTÖNÄ tuntui hänestä väärältä, niin OPILLISESTI hän katsoi, että ITSE KASTEET TOIMITUKSINA olivat oikeita. Kasteen uusimista hän piti aina vääränä. Helluntailiikkeen riidanhaluista jyrkkää vastakkainasettelua hän piti lihallisena.
Uskovien kasteen kannattajat olivat hänelle rakkaita sisaria ja veljiä, mutta kastekysymyksessä hän piti heitä erehtyneinä....kirjoja ja puheitakin kasetilla. En ole mitenkään erityisen hyvin perehtynyt kasteoppiin muutoin kuin uudestisyntyminen siinä ei mielestäni tapahdu. Sille en löydä Raamatullisia perusteita - mitenkään riitaa haastamatta. Mutta Muroman kastekäsitys on sanoisinko raamatullisempi kuin nykyään vallalla oleva käsitys. Muutenkin olen saanut vaikutteita paljon Urho Muromalta, C.O Roseniukselta...unohtamatta Raamattua ensisijaisena. Luterilainen olen juuriltani. En siis ole hänen perintöään uskonpuhdistajana lyömässälokaan. Mistähän löytäisin hänen Roomalaiskirjeen selityksensä(lieneekö sitä)....Galatalaiskirjeen selityksen omistankin.
- terence.hill
Tapio522 kirjoitti:
jpp3, tarkemmin en ole perehtynyt hänen näkemyksiinsä.
TerenceHill lienee enemmän asiantuntija!
---
Tässä lainaus linkistä:
http://www.teolinst.fi/luennot/files/tj981104.html
Opillinen rajankäynti ja kasteoppi
Julistus- ja opetustyönsä ohella Muroma pyrki opillisiin selvittelyihin ja rajankäynteihin. Erityisen voimakkaasti hän arvosteli helluntailaista oppia:
"Helluntailaisten oppi vesikasteesta on epäraamatullinen ja väärä.
Helluntailaisten oppi henkikasteesta on epäraamatullinen ja väärä.
Helluntailaisten oppi kielilläpuhumisesta on epäraamatullinen ja väärä". (HV 1957, 116)
"Pidämme hyvin tärkeänä sitä, että koko Kristuksen seurakunta tänä aikana täyttyisi Pyhällä Hengellä, mutta silloin täytyy opin olla ennenkaikkea raitista ja raamatullista. Mikäli mukaan tulee pienimmässäkin määrin epäraitista, sielullista suggestiohenkeä, silloin menee koko kristillinen elämä väärään. Sensijaan, että olisimme saaneet Pyhän Hengen täyteyden saammekin helposti sielullisen suggestion "henkikasteen", joka totisesti on valkoisen perkeleen "henkikaste" päätellen niistä lahkolaisilmiöistä, siitä itserakkaudesta ja ylpeydestä, mikä sen hedelmänä on." (HV 1957, 153)
Muroma vakuuttui varsin pian kääntymyksensä jälkeen siitä, että uudestikastaminen oli väärin.
Usko Kristukseen ei hänen mukaansa voi olla mikään vaatimus, joka on täytettävä ennen kuin voidaan kastaa. Uudestikastajat tekivät kasteesta ihmisen kuuliaisuuden teon, joka syrjäytti Jumalan armon, kun he opettiva, että vasta ihmisen usko tekee kasteen kasteeksi. Lapsikastekäytännön oikeutus nousi siis Muroman mukaan kasteen olemuksesta Jumalan armotekona.
Lapsikasteen tueksi Muroma esitti monia seikkoja: juutalainen proselyyttikaste oli tehty lapsille, Apostolien teoissa puhutaan koko perhekuntien kasteista ja kirkkoisien todistuksen mukaan lapsikaste oli ollut käytössä jo apostolisena aikana.
Huolimatta siitä, että Muroman pääkritiikki kohdistui uudestikastajiin hänen omakaan näkemyksensä ei ollut täysin luterilainen. Muroma ei nimittäin voinut hyväksyä sitä, että opetettiin uudestisyntymisen tapahtuvan kasteessa.
Tämä näkemys nousi hänen omasta kokemuksestaan. Hän oli vakuuttunut siitä, että hän koki uudestisyntymisen Lunden herätyskokouksessa Johanneksen kirkossa. Tähän näkemykseensä hän sai vahvistusta englantilaisesta ja amerikkalaisesta herätyskristillisestä kirjallisuudesta, jota hän ahkerasti tutki.
Muroma piti kiinni siitä Raamatun opetuksesta, että kasteessa saadaan Pyhä Henki.
Mutta hän sanoi sen tapahtuvan tuolloin "objektiivisessa mielessä", kuin sinettinä, panttina tai vakuutena. Se ei hänen mukaansa vielä voinut merkitä sitä "elävää kokemusta Pyhästä Hengestä", josta uudestisyntymisessä hänen mukaansa oli kyse.
Kaste valmistaa tilaa ja mahdollisuuksia suurelle lahjalle eli pelastuksen omistamiselle uskossa, mutta ei vielä merkitse pelastuksen omistamista.
Näin Muroma päätyi tekemään eron vesikasteen ja henkikasteen välille. Vesikasteessa lahjoitetaan Kristus ja pelastus, mutta vasta kun tuo kaikki otetaan uskossa vastaan, tapahtuu henkikaste ja uudestisyntyminen. Usko merkitsi siis Muromalle sellaista pelastuksen omistamista, mikä ei ollut mahdollista lapselle.
Muroman kastenäkemyksen takana oli pelko siitä, että jos opetetaan uudestisyntymistä kasteessa, ihmiset jäävät kääntymättömään tilaansa.
Hänen kastenäkemyksensä on ymmärrettävä nimenomaan protestiksi sellaista sakramentalismia ja universalismia vastaan, jossa pelastustakeet annetaan kääntymättömille ja uskosta osattomille ihmisille.
Muroma halusi siis torjua sen, että ihmisiä tyynnytettäisiin väärään rauhaan. Vaikka Muroman kasteoppiin siis selvästi sisältyy luterilaiselle kasteopille vieraita elementtejä, ovat sen takana olevat pyrkimykset hyvin ymmärrettäviä.Tuon lapsen uskon kohdalla.
Kastekirjassaan muroma puhuu lasten uskosta. Mainitsee esim. Jeesuksen sanat "imeväisten suusta lähtevästä kiitoksesta" ym.
Lapsen usko vain ei voi samalla tavalla ilmetä kuin aikuisella, mutta Jumalalle riittävät kunkin ikäkauden mahdollisuudet.
Tässä vähän lainausta Muroman kirjasta:
"Opetuslapset aliarvioivat lasten kyvyn ottaa vastaan jotain Jeesukselta." "Mutta Jeesus väitti lasten voivan ottaa vastaan Jumalan valtakunnan." (Mark.10:13-16)
"Luonnollisesti ei uskoa vaadita, ennenkuin annetaan uskomisen edellytykset. Ja lapsen usko eroaa nyt täysikasvuisen uskosta niinkuin heinäkuun omena eroaa lokakuun omenasta. Mutta usko on joka asteellansa pelastava, kunhan vain sen esineenä on Kristus." - terence.hill
jpp3 kirjoitti:
...kirjoja ja puheitakin kasetilla. En ole mitenkään erityisen hyvin perehtynyt kasteoppiin muutoin kuin uudestisyntyminen siinä ei mielestäni tapahdu. Sille en löydä Raamatullisia perusteita - mitenkään riitaa haastamatta. Mutta Muroman kastekäsitys on sanoisinko raamatullisempi kuin nykyään vallalla oleva käsitys. Muutenkin olen saanut vaikutteita paljon Urho Muromalta, C.O Roseniukselta...unohtamatta Raamattua ensisijaisena. Luterilainen olen juuriltani. En siis ole hänen perintöään uskonpuhdistajana lyömässälokaan. Mistähän löytäisin hänen Roomalaiskirjeen selityksensä(lieneekö sitä)....Galatalaiskirjeen selityksen omistankin.
olen lukenut ainakin hänen kirjoistaan kootuista Valituista Teoksista. (Kolme paksua kirjaa. Kirjastoista pitäisi löytyä.) Netissä voi olla jossain myös, mutta luultavasti ei suomeksi.
Rovasti Olavi Peltolan kotisivuilta löytyy Roseniuksen kirjoituksia suomeksi. - jpp3
terence.hill kirjoitti:
olen lukenut ainakin hänen kirjoistaan kootuista Valituista Teoksista. (Kolme paksua kirjaa. Kirjastoista pitäisi löytyä.) Netissä voi olla jossain myös, mutta luultavasti ei suomeksi.
Rovasti Olavi Peltolan kotisivuilta löytyy Roseniuksen kirjoituksia suomeksi....kiitos tiedoista.
- jarip
terence.hill kirjoitti:
Omistan hänen kirjansa "Kristus-kaste", jonka olen lukenut useammankin kerran.
Vapaissa suunnissa lainataan mielellään häneltä joitain heidän omaan oppiinsa sopivia lauseita.
Muroman mielestä lasten kastaminen oli aivan yhtä oikein kuin aikuisenkin kastaminen.
Hän ei pitänyt kastetta ihmisen tekemänä kuuliaisuudentekona, vaan Jumalan armotekona.
Hän tähdensi, että USKO ja KASTE MOLEMMAT PITÄÄ OLLA, mutta niiden saamisen JÄRJESTYS voi vaihdella tapauskohtaisesti.
Objektiivisessa mielessä jokaiselle kastettavalle lahjoitetaan pelastus, mutta ilman siunauksen vastaanottamista jää kaste hyödyttömäksi. Vika ei Muroman käsityksen mukaan silloin ole kasteessa.
Hän kritisoi lapsikasteen liian laajalle levinnyttä käyttämistä. Että kastettiin uskomattomienkin vanhempien lapsia, ja kaikille kastetuille ei voitu taata kunnollista kristillistä opetusta. Vaikka se KÄYTÄNTÖNÄ tuntui hänestä väärältä, niin OPILLISESTI hän katsoi, että ITSE KASTEET TOIMITUKSINA olivat oikeita. Kasteen uusimista hän piti aina vääränä. Helluntailiikkeen riidanhaluista jyrkkää vastakkainasettelua hän piti lihallisena.
Uskovien kasteen kannattajat olivat hänelle rakkaita sisaria ja veljiä, mutta kastekysymyksessä hän piti heitä erehtyneinä."Hän kritisoi lapsikasteen liian laajalle levinnyttä käyttämistä. Että kastettiin uskomattomienkin vanhempien lapsia, ja kaikille kastetuille ei voitu taata kunnollista kristillistä opetusta."
Aika suuret valtuudet ihminen ottaa itselleen, kun tällä tavalla näkee tulevaisuuteen, kuka uskoo ja opettaa, kuka ei. - Mulla ei sytytä
jarip kirjoitti:
"Hän kritisoi lapsikasteen liian laajalle levinnyttä käyttämistä. Että kastettiin uskomattomienkin vanhempien lapsia, ja kaikille kastetuille ei voitu taata kunnollista kristillistä opetusta."
Aika suuret valtuudet ihminen ottaa itselleen, kun tällä tavalla näkee tulevaisuuteen, kuka uskoo ja opettaa, kuka ei.Käsittämätöntä?
Onko kristillinen elämä joku hiihtoputki, jossa alkuun päässyt tulee maaliin automaattisesti?
Jarip näkyy unohtavan, että paljon Jumalansanaa kaikuu hukkaan. Varmasti helluntailaisissakin on ihmisiä, jotka lankeavat uskosta.
Ottiko joku siis liian suuren vallan alkaessaan lainkaan näitä opettamaan? - jarip
terence.hill kirjoitti:
Omistan hänen kirjansa "Kristus-kaste", jonka olen lukenut useammankin kerran.
Vapaissa suunnissa lainataan mielellään häneltä joitain heidän omaan oppiinsa sopivia lauseita.
Muroman mielestä lasten kastaminen oli aivan yhtä oikein kuin aikuisenkin kastaminen.
Hän ei pitänyt kastetta ihmisen tekemänä kuuliaisuudentekona, vaan Jumalan armotekona.
Hän tähdensi, että USKO ja KASTE MOLEMMAT PITÄÄ OLLA, mutta niiden saamisen JÄRJESTYS voi vaihdella tapauskohtaisesti.
Objektiivisessa mielessä jokaiselle kastettavalle lahjoitetaan pelastus, mutta ilman siunauksen vastaanottamista jää kaste hyödyttömäksi. Vika ei Muroman käsityksen mukaan silloin ole kasteessa.
Hän kritisoi lapsikasteen liian laajalle levinnyttä käyttämistä. Että kastettiin uskomattomienkin vanhempien lapsia, ja kaikille kastetuille ei voitu taata kunnollista kristillistä opetusta. Vaikka se KÄYTÄNTÖNÄ tuntui hänestä väärältä, niin OPILLISESTI hän katsoi, että ITSE KASTEET TOIMITUKSINA olivat oikeita. Kasteen uusimista hän piti aina vääränä. Helluntailiikkeen riidanhaluista jyrkkää vastakkainasettelua hän piti lihallisena.
Uskovien kasteen kannattajat olivat hänelle rakkaita sisaria ja veljiä, mutta kastekysymyksessä hän piti heitä erehtyneinä."Hän kritisoi lapsikasteen liian laajalle levinnyttä käyttämistä. Että kastettiin uskomattomienkin vanhempien lapsia, ja kaikille kastetuille ei voitu taata kunnollista kristillistä opetusta."
Aika suuret valtuudet ihminen ottaa itselleen, kun tällä tavalla näkee tulevaisuuteen, kuka uskoo ja opettaa, kuka ei.
Tämä osoittaa, miten typerä ja pakanallinen lapsikasteoppi on, eikä se kestä Jumalan Sanan valossa tarkastelua. Vaatii uskoa hylätä lapsikasteoppi, ja monelta se näyttää puuttuvan. Sitten ollaan enää uskon varassa, eikä enää voi nojata tähän ihmistekoon. terence.hill kirjoitti:
Omistan hänen kirjansa "Kristus-kaste", jonka olen lukenut useammankin kerran.
Vapaissa suunnissa lainataan mielellään häneltä joitain heidän omaan oppiinsa sopivia lauseita.
Muroman mielestä lasten kastaminen oli aivan yhtä oikein kuin aikuisenkin kastaminen.
Hän ei pitänyt kastetta ihmisen tekemänä kuuliaisuudentekona, vaan Jumalan armotekona.
Hän tähdensi, että USKO ja KASTE MOLEMMAT PITÄÄ OLLA, mutta niiden saamisen JÄRJESTYS voi vaihdella tapauskohtaisesti.
Objektiivisessa mielessä jokaiselle kastettavalle lahjoitetaan pelastus, mutta ilman siunauksen vastaanottamista jää kaste hyödyttömäksi. Vika ei Muroman käsityksen mukaan silloin ole kasteessa.
Hän kritisoi lapsikasteen liian laajalle levinnyttä käyttämistä. Että kastettiin uskomattomienkin vanhempien lapsia, ja kaikille kastetuille ei voitu taata kunnollista kristillistä opetusta. Vaikka se KÄYTÄNTÖNÄ tuntui hänestä väärältä, niin OPILLISESTI hän katsoi, että ITSE KASTEET TOIMITUKSINA olivat oikeita. Kasteen uusimista hän piti aina vääränä. Helluntailiikkeen riidanhaluista jyrkkää vastakkainasettelua hän piti lihallisena.
Uskovien kasteen kannattajat olivat hänelle rakkaita sisaria ja veljiä, mutta kastekysymyksessä hän piti heitä erehtyneinä.terence.hill: "Vapaissa suunnissa lainataan mielellään häneltä joitain heidän omaan oppiinsa sopivia lauseita".
---
Samoin joitakin muita lut. opettajia, kuten arkkipiispa ALEKSI LEHTOSEN lausumaa:
"Lapsikastetta ei missään Uuden Testamentin kohdassa mainita. Suoranaisia todistuksia siitä, että lapsikaste olisi ollut käytännössä alkuseurakunnassa puuttuu".
-
Eräs uskovien kasteen kannattaja arvosti kovin Lehtosta tämän lausuman johdosta ja toteaa:
"Olisipa meidänkin aikanamme näitä rohkeita Jumalan miehiä, jotka uskaltavat sanoa Raamatun kannan pelkäämättä virkansa menettämistä".- kaukainen sukulaisesi Fanny
terence.hill kirjoitti:
kohdan "käsikirjaan" pystyy tiivistämään jokseenkin kaiken, mitä niin monet vapaiden suuntien uskovat ovat kasteesta kirjoittaneet niin monilla areenoilla niin monta kymmentä vuotta. :-)
Eikö olisi helpompaa otta kastenäkemys suoraan Raamatusta, kuin yrittää tavata kaikenmailman katekismuksia.
Siis Raamattu käteen, etsit sieltä näkemyksesi.
Niin sana sanoo, eikö vain että publikaanit ja portot menevät taivasten valtakuntaan ennen kuin fariseukset. kaukainen sukulaisesi Fanny kirjoitti:
Eikö olisi helpompaa otta kastenäkemys suoraan Raamatusta, kuin yrittää tavata kaikenmailman katekismuksia.
Siis Raamattu käteen, etsit sieltä näkemyksesi.
Niin sana sanoo, eikö vain että publikaanit ja portot menevät taivasten valtakuntaan ennen kuin fariseukset.Fanny: "Siis Raamattu käteen, etsit sieltä näkemyksesi".
--
No...jospa keräisimme yhteen Raamatun kohtia, joissa puhutaan kasteesta.
Tässä joitakin (Voitte täydentää listaa):
Kaste on muutakin kuin pelkkää vettä.
- Kasteessa synnit pestään pois (Apt 22:16) Kaste tapahtuu syntien anteeksisaamiseksi
(Mark. 1:4, Luuk. 3:3, Apt 2:38).Siinä ihminen pestään ja sydän vihmotaan puhtaaksi pahasta omastatunnosta (Hebr. 10:22).
- Kaste uudestisynnyttää (Joh. 3:5, Tiit 3:5).
- Kasteessa tullaan osalliseksi Kristuksen kuolemasta ( Room. 6:3) ja osalliseksi Kristuksen ylösnouseuksesta (Room. 6:5).
- Kasteessa saadaan Pyhä Henki ( Apt 2:38, Apt 19:6) .
- Kaste pelastaa (1.Piet. 3:21, Mark. 16:16) .
- Kasteessa Jumala vaikuttaa meissä uskon ( Kol. 2:12).
- Kasteessa tapahtuu vanhan ihmisen (Aadamin) hautaaminen ja uuden ihmisen hengellinen herääminen ja ylösnousemus rikkomuksiin ja synteihin kuolleesta olotilasta (Room. 6:4-5, Kol. 2:12-13).Siinä ihmisen vanha luonto, “lihan ruumis” , poisriisutaan, koska kaste on Kristuksen ympärileikkaus (Kol. 2:11).
- Kaste ei ole “lihan saastan poistamista” (liha pysyy aina syntisenä, ja synnin asuinsijana), vaan ennen kaikkea Jumalan meidän kanssamme solmima hyvän omantunnon liitto (1.Piet 3:21).
- Kasteessa tapahtuu peso, pyhittyminen ja vanhurskautuminen Kristuksen nimessä ja Jumalan Hengessä (1.Kor. 6:11) .
- Kasteessa ihminen pukee Kristuksen ja hänen vanhurskautensa päällensä (Gal. 3:27)
- Kaste pyhittää ja puhdistaa seurakunnan kirkastetuksi, tahrattomaksi, rypyttömäksi, pyhäksi ja nuhteettomaksi Kristuksen morsiameksi (Ef. 5:26-27).
------
Kaste ei ole ihmisen kuuliaisuuden teko Jumalalle, vaan se on Jumalan teko meille (Matt. 3:11, Luuk. 3:16, Joh. 1:33).
Me olemme siinä Jumalan toiminnan kohteena (objektina).
Jumala itse toimii kasteessamme (subjekti).
- mathetes
>>>”Kasteessa toimii Jeesus Kristus itse.
Hän uudestisynnyttää meidät siinä ja ottaa meidät Jumalan lapsiksi ja seurakuntansa jäseneksi.
Hän vapauttaa meidät synnin, kuoleman ja perkeleen vallasta”. Katekismus>”Kastettuina saamme uskossa turvautua Jumalan rakkauteen.
Saamme vastaan ottaa lahjana kaiken sen, mitä Jeesus on tehnyt puolestamme.
Kasteemme perusteella Pyhä Henki johtaa ja kasvattaa meitä” (Katekismus)>Kysymyksiä:
1. Miksi ihmisen pitää uudestisyntyä?>2. Otetaanko synti kasteessa pois?>3. Onko kaste lakia vai evankeliumia?>4. Luther on sanonut: ”Olen kastettu, olen pelastuva”.
Eikö tällainen väite tuudita ihmisen väärään rauhaan?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi423116Lubondaksentiellä taitaa huomenna tyssätä!
Nyt TAX-1 hakee kolmatta kertaa poikkeuslupaa venevajan muuttamiseksi kesäasuntoon! Sari Paljakka ehdottaa lautakunnalle41891Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!3231822- 1291736
Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!651293Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan91229- 751209
"Elokapina": "Olemme tyhjentäneet renkaan autostasi
älä ota henkilökohtaisesti." Asialla on ilmastonmuutoksen takia autojen renkaita tyhjentävä Tyre Extinguishers -aktivis1411171Kun satutin sinua
Niin vihasin itseäni. Kaikki paha minkä sinulle suuntasin oli pahuutta itseäni kohtaan. Puhuttelit sieluani. Tunsin rakk341163- 721117