Autossani on manuaalinen ilmastointi. Muutama peruskysymys sen käytöstä ja toiminnasta:
Olen pitänyt ilmastointia aina päällä(kojelaudassa nappula A/C), ihan viime kesästä asti. Onko mitään järkeä pitää ilmastointia päällä kokoajan kesät talvet? Eikös se lähinnä jäähdytä? Eli mulla on näin talvisin yleensä lämmöt säädetty punaiselle ja virtaus aluksi kovalla ja kun on lämmintä niin pienelle. Ja lisäksi on siis tuo ilmastointi päällä, onko oikein vai ei? Lämpiääkö auto yhtä hyvin talvella vaikka ilmastointi olisi pois päältä? Olen myös huomannut että sivuikkunat ovat vesihuurussa kun on lämmitys puoliteholla ja ilmastointi täysillä vaikka olisin ajanut parikin kymmentä kilometriä.
Kun ilmastointi on päällä, konehuoneesta kuuluu välillä selvää ääntä kun (nähtävästi) kompressori menee päälle. Se ei ole jatkuvasti päällä, vaan tyyliin 30 sekunnin välein menee päälle 10 sekunniksi ja taas sammuu. Ääni on aivan selvästi erotettavissa varsinkin kun vaihde on vapaalla. Onko normaalia että tuollein pätkii ja että ääni kuuluu selvästi? Autoni on 4v vanha pikkuauto(Honda Jazz) enkä oleta että siinä olisikaan isompien ja kalliimpien autojen laatua viimeistelyssä..
Lisäksi vielä: joskus huomaan että ilmastoinnista tulee autoon sisälle selvästi "jääkaapin" tuoksu. Eli onko se nyt sitten jotain freonia vai otsonia vai mitä mutta sellainen kemiallinen tuoksu. Tuoksu tulee kun lämmittää ja ilmasointi päällä.
ilmastoinin käyttö
6
6251
Vastaukset
- aatos vaan
Jos ilmastointilaite on kaikinpuolin kunnossa, olettaisin olevan sama, onko se A/C päällä vai ei, tosin kun se ei ole automaatti-ilmastointi vaan manuaali. Ainakin automaattisessa kun lämpötila on säädetty vaikkapa 22 asteeseen, sen pitäisi pysyä siinä oli kesä tai talvi, siis noin suunnilleen. Eli kesällä kompressori lähtee tarvittaessa käyntiin, talvella ei kompressorin tarvinne käydä, vaan sisätiloja lämmitetään moottorin jäähdytysnesteen lämmön avulla, siis ihan normaali lämmitystapa autossa.
Aika huonolta vaikuttaa, jos 20 kilometrin ajon jälkeen vielä sivuikkunat (riippuu onko etu- vai takaikkunoista kyse onko matkustajia) ovat huurussa.
Se ääni konehuoneen puolella voi myöskin olla sähkötoiminen tuuletin, siis moottorin jäähdytykseen liittyvä.- alkup kirjoittaja
Arvelisin että se ääni kuuluu tosiaan sähkötuulettimesta joka liittyy lauhduttimeen. Kompressori tuskin menee tuollein päälle ja pois hetkellisesti.
Saan aikaan vesihuurua ikkunoihin kun pistän ilmastoinnin päälle ja lämmityksen täysille samaan aikaan, siis nollakelillä. Eli esim. tänään kokeilin n. 1 lämpötilassa työmatkalla: Sisätilanlämmitin oli jo poistanut kaikki jäät ikkuinoista aamulla. Nousin autoon enkä pistänyt ilmastointia päälle vaan ainoastaan lämmityksen. Kaikki ok, mutta sitten kokeilin pistää ilmastoinnin päälle ja testata sitä - pistin sen puhaltamaan täysillä kylmää ja samantien olivat ikkunas huurussa. Meinasin joutua ajamaan tien sivuun mutta pistin äkkuä ilmastoinnin pois ja lämmityksen täysille ilmavirtauksen täysille niin auttoi hyvin pian.
Mistä johtuu että tuulilasi on kirkas mutta auton sivuikkunat edessä ovat huurussa kun matkustan yksin tai kaksin?
- jäätymissuoja
> Olen pitänyt ilmastointia aina päällä(kojelaudassa nappula A/C), ihan viime kesästä asti. Onko mitään järkeä pitää ilmastointia päällä kokoajan kesät talvet?
Ei tietenkään ole. Ilmastointi tarkoittaa tuloilman jäähdytystä, eikä se jäähdytysteho tyhjästä synny, vaan moottori sitä jäähdytyskompressoria joutuu pyörittämään -> polttoaineenkulutus kasvaa, etenkin kaupunkiajossa. Yleensähän mm. tyhjäkäyntinopeutta nostetaan, kun ilmastointi on kytkettynä päälle, jotta kompressori pyörisi vähän nopeammin ja antaisi paikallaan seistessäkin riittävän jäähdytystehon.
> Eli mulla on näin talvisin yleensä lämmöt säädetty punaiselle ja virtaus aluksi kovalla ja kun on lämmintä niin pienelle. Ja lisäksi on siis tuo ilmastointi päällä, onko oikein vai ei?
Turhaa bensantuhlaista. Manuaalinen ilmastointi kytketään päälle vain ja ainoastaan seuraavissa tapauksissa:
1) On liian kuuma. Siis ensin lämmitys pois päältä ja jos edelleen tarkenee liiankin hyvin, laitetaan ilmastointi päälle. Jäähdytysteho voi kyllä olla sitten liiankin kanssa, jolloin voi joutua ottamaan vähän lämmitystä avuksi.
2) Kosteuden poistamiseksi esim. ukkoskuuron yllättäessä. Tällöin laitetaan lämmitys täysille JA ilmastointi päälle samanaikaisesti. Jujuna on se, että kosteasta ilmasta tiivistyy kosteutta, kun ilmaa jäähdytetään. Kun ilma jäähdytyksen jälkeen lämmitetään uudelleen, se onkin nyt paljon kuivempaa kuin alunperin.
Kovastihan tälle ilman kuivaukselle olisi käyttöä myös näillä /- nollakeleillä, mutta valitettavasti se ei toimi - ei ainakaan riittävästi. Jäähdytinkennon umpeen huurtumisen estämiseksi kaikki ilmastointilaitteet, myös manuaaliset, lopettavat automaattisesti toimintansa, kun kennon lämpötila laskee nollan tienoille. Jäähdytys käynnistyy uudelleen, kun kennon lämpötila nousee jälleen päälle maagisen rajan, mikä lienee jotain 5°C luokkaa.
No, tästä valitettavasti seuraa, että mitä viileämpi ulkoilma, sitä pitempiä ovat em. sulatusjaksot ja sitä lyhyemmissä pätkissä kompressori todellisuudessa käy.
Lopulta, kun ulkolämpötila on alempi kuin sulatuksen lopetuslämpötila, sulatus onkin päällä jatkuvasti eikä ilmastointi todellisuudessa lainkaan kuivaa ilmaa. Ja tätähän ei todellakaan näe mistään, ei omassa manuaali-ilmastoinnilla varustetussa autossani eikä sen puoleen (ainakaan kaikissa) automaagimalleissa, vaan ilmastoinnin merkkivalo / symboli iloisesti killuttaa ja väittää ilmastoinnin olevan täydessä työssä, vaikka ulkona olisi -10°C.
Em. syystä pitää talvikeleillä turvautua perinteisiin keinoihin elikkä lumet/sulamisvedet pois lattiamatoilta ja käytetään riittävää puhallinnopeutta kosteuden poistamiseksi. Jos lattiat eivät ole märät ja sivuikkunat silti pyrkivät vetämään huuruun, voi syypää löytyä myös tukkeentuneesta raitisilmasuodattimesta.
Huom. tiivisteiden kuivahtamisen estämiseksi ilmastointia suositellaan käytettäväksi vähintään kerran kuukaudessa. Ja siis todellakin käytettäväksi, mihin ei riitä, että nappi on pohjassa, jos/kun jäätymisenesto estää kompressoria käynnistymästä. Käytännössä temppu tehdään ajamalla auto > 5°C parkkihalliin, jossa sen annetaan lämmetä väh. ½ tuntia. Tämän jälkeen, hallista pois ajettaessa, laitetaan ilmastointi hetkeksi päälle. Nyt sen pitäisi käynnistyä ihan oikeastikin.
> joskus huomaan että ilmastoinnista tulee autoon sisälle selvästi "jääkaapin" tuoksu.
Kennoon kerääntyy ajanmittaan likaa ja kosteuttahan (=ilmasta tiivistyvää vettä) siellä on myös runsain mitoin tarjolla aina kun jäähdytys on päällä -> ruokapöytä mikrobeille on katettu. jonkin verran ongelmaa voi avittaa kytkemällä ilmastoinnin pois pari km ennen perille saapumista, jolloin kenno kerkiää kuivua. Mikrobikasvustoa voi myös kurmoottaa tarkoitukseen tehdyillä puhdistusaineilla - käsittely sisältyy myös normaaliin ilmastoinnin huoltopakettiin.- alkup kirjoittaja
Kiitos erinomaisesta tietopaketista!
- TeveTeve
Opel- korjaamolla sanottiin rajalämpötilan, jolloin ilmastointi lakkaa toimimasta, olevan 5 astetta ... 0 astetta. Pakkasessa ei käynnisty. Mutta mutta: Toyotassa usvan poisto ilmastoinnilla onnistuu melkoisessa pakkasessa. Ei ole tullut mieleenkään ettei kompressori käynnisty.
Nähtyäni kuultuani tuon lämpötilarajan, olen etsinyt selitystä usvan poistumiseen pakkasella nopeasti ilmastoinnin käynnistämisen jälkeen.
Tultuani kuntosalin saunasta, tukka höyryten autoon, usvautui lasit nopeasti. Ilmastointi käynnistyi koska moottoritilassa oli lämmintä tulomatkan jäljiltä?
Toinen selitys: Ilmastointinappulan painaminen ohjaa enemmän lämmintä tuulilasilla?
Kolmas selitys: Se käynnistyy sittenkin, vaikutus on havaittu yön seisoneella autolla lähdettäessä.
Kuinka on?
- Umppatipumppa
Jos lasit kastuu, niin kannattaa myös tarkistaa sisäilmansuodattimen kunto ja tarvittaessa vaihtaa se. Löytyy hanskalokeron takaa ainakin 2005 mallissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 445805
- 455305
- 483698
- 133653
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise903231- 313126
- 592874
- 572730
- 532380
- 381834