Punkki ja ajattelu, punk ja aate

Nyt kun on käyty keskustelua punkin olemuksesta, niin haluan tuoda esille seikan joka on askarruttanut allekirjoittanutta jo pidemmän aikaa.

Eli miksi punk on niin hiton aatteellinen musiikkityyli?

kantaa otetaan milloin mistäkin, maan ja taivaan välilllä - joka bändillä täytyy olla ainakin se yksi kantaaottava biisi - oli se sitten vain Poliisit On... .

Anarkistit, vasemmistolaiset, Pasifistit, terroristit, uusnatsit, homot, feministit, luonnonsuojelijat, eläintensuojelijat, ihmistensuojelijat jne. löytä(isi)vät helpoiten "kotinsa" juuri kovan ja karun punkin - ei tangon, jatsin, dancen, rockin, humpan, popin tai hevin hoivista.

Punkin syntyhistorialla on varmasti asiaan osuutensa - vittu mikä neronleimaus!:)

Varsinkin Briteissä oli vuonna 1 ja 2 kova kapinahenki vallitsevia oloja vastaan, ja se loi kasvualustaa myös aatteellisille vastakulttuureille ja niiden sanomalle, mutta miksi sama touhu jatkuu vielä nykypäivänä, kun on paljon helpompi laulaa iloisia rallatuksia ihmissuhteista ja hauskanpidosta ja päästä radioon, tai MTV:hen?

Miksei punkille ole käynyt kuten melkolailla samankaltaisissa olosuhteissa syntyneelle hiphopille, tai räppäreitä suututtamatta korjaan hiphopin valtavirralle - eli jou jou, pyöritä persettä, jou jou?

Minkälainen olisi punk jos se olisi syntynyt vasta 90-luvun gloorian ja yltäkylläisyyden hallitsemaan maailmaan.

Ja Punkkariklopille - olen pahoillasi puolestasi, että sua luullaan vegeksi - se on pakko olla helvettiä! - Ehkä asiaa auttaisi jos kasvattaisit kunnon kaljamahan ja hankkisit Klamydiapaidan päällesi, tai tälläisen!

http://www.bananapress.fi/index.php?&sivu=33527&kappale[21477][alkuluku]=0&kappale[21477][linkkilista]=21476&kappale[21477][sql_haku]=tuoteryhma='paidat'&kappale[21477][haku][0][kentta]=paaryhma&kappale[21477][haku][0][tyyppi]=select&kappale[21477][haku][0][arvo]=Asennepaidat&kappale[21477][hakuehtoja_max]=0&&sivu=33516&kappale[21451][nr]=18585

Vittu kun tyhmä ja kärjistetysti kirjoitettu, sekava, huonosti rytmitetty ja rikkonainen sekä epäselvä krapulainen postaus, mutta kun oli niin valtava itseilmaisun tarve!

10

1032

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koska linkki ei toiminut kuten piti, niin klikkaa sivulta asennepaidat ja sieltä, valitset ylhäältä laskien viides paita!

      • ,,,,,,,,,

        toimi linkki, mutta sä oot vitunmoisen paskane pelle teini joka tuli tänne ruikuttamaan!


      • ,,,,,,,,, kirjoitti:

        toimi linkki, mutta sä oot vitunmoisen paskane pelle teini joka tuli tänne ruikuttamaan!

        Punkkarikloppiko siinä?:)

        32-vuotiasta harvemmin haukutaan enää teinix, mutta kiva, että onnistuin herättelemään palstaa, ja synnyttämään vilkkaan ja hedelmällisen keskustelun punkin ja aatemaailman välisestä vuorovaikutussuhteesta.


    • MC5

      70-luvulla nuoret, etenkin jenkeissä etsivät identiteettiään ankean jumputusrokin vallitessa, kun hippiliikekin oli jo ikävästi päässyt kuihtumaan. Mitä aatteellisuuteen tulee, luulisin pääsyyn olevan musiikin tyylissä. Yksinkertaiset kappalerakenteet, nopea tempo, salamasotaa... Niin, kukapa nyt tuollaisella kappaleen rungolla tekisi lyriikat Romeosta ja Juuliasta? Jos ymmärrät mitä tarkoitan. Pieni lisäkysymys, aikooko herra jgtyuihoob syödä kinkkua jouluna? Kiinnostaa asia, koska olen lukenut kirjoituksiasi mutten ole silti varma oletko vegetaristi tai jopa vegaani... Ei ole pakkoa vastata.

      • Mun joulu ei eroa muista päivistä, mitä nyt ehkä saattaa olla tavallista synkeämpi, joten safkaksi käy hyvin vegaaneille sopiva hernekeitto.

        "Aidoin punk" (saa kiistellä mitä se on) on sitkeästi pysynyt MTV:n ja muun samankaltaisen kaupallisenmössön ristitulessa likaisessa poterossaan miestappioista piittaamatta, vaikka silloin tällöin joku yksittäinen punkin nimeen vannova bändi onkin noussut parrasvaloihin, myymään aattetta, asennettaan, tai itseään.


      • MC5
        jtguytiooiyhvb kirjoitti:

        Mun joulu ei eroa muista päivistä, mitä nyt ehkä saattaa olla tavallista synkeämpi, joten safkaksi käy hyvin vegaaneille sopiva hernekeitto.

        "Aidoin punk" (saa kiistellä mitä se on) on sitkeästi pysynyt MTV:n ja muun samankaltaisen kaupallisenmössön ristitulessa likaisessa poterossaan miestappioista piittaamatta, vaikka silloin tällöin joku yksittäinen punkin nimeen vannova bändi onkin noussut parrasvaloihin, myymään aattetta, asennettaan, tai itseään.

        Kuulostaa toki synkältä jos pelkällä hernekeitolla meinaat vetää. Itsekin kyllä söisin mieluummin ihmistä kuin "skinkaa".

        Ja tuo jälkimmäinen teksipätkäsi, erinomaisesti sanottu. Halusit tai et, kopioin sen jotta voin käyttää sitä joskus häikäilemättömästi. Totta, totta, punk on ihan samalla lailla elossa (siis se aidoin punk) kuin ennenkin, mutta vain lihaa ja verta olevat bändit pysyvät kansan huulilla. Surullisia menetyksiä eturintaman edustajistossa on tosiaan tapahtunut ja kohta niitä tapahtuu vielä lisääkin. Ja se kertoo jotain oleellista punkista, paljasjalkaiset punkkarit eivät ole vielä kovinkaan vanhoja, elämäntyyli vai aatekko heidät vie niin aikaisin soittelemaan kolmea sointua pilven reunalle?

        Niin, osittain punkille antavat elinvoimaa tuollaiset bändit mistä lopussa mainitsit, mutta itse jo vanhemman koulukunnan punkkarina en mitään rise againstia tai green dayta hirveästi jaksa kuunnella


      • MC5 kirjoitti:

        Kuulostaa toki synkältä jos pelkällä hernekeitolla meinaat vetää. Itsekin kyllä söisin mieluummin ihmistä kuin "skinkaa".

        Ja tuo jälkimmäinen teksipätkäsi, erinomaisesti sanottu. Halusit tai et, kopioin sen jotta voin käyttää sitä joskus häikäilemättömästi. Totta, totta, punk on ihan samalla lailla elossa (siis se aidoin punk) kuin ennenkin, mutta vain lihaa ja verta olevat bändit pysyvät kansan huulilla. Surullisia menetyksiä eturintaman edustajistossa on tosiaan tapahtunut ja kohta niitä tapahtuu vielä lisääkin. Ja se kertoo jotain oleellista punkista, paljasjalkaiset punkkarit eivät ole vielä kovinkaan vanhoja, elämäntyyli vai aatekko heidät vie niin aikaisin soittelemaan kolmea sointua pilven reunalle?

        Niin, osittain punkille antavat elinvoimaa tuollaiset bändit mistä lopussa mainitsit, mutta itse jo vanhemman koulukunnan punkkarina en mitään rise againstia tai green dayta hirveästi jaksa kuunnella

        Se on joululle periksi antamista jos syö silloin muuta kuin mitä kaapista löytyy.:)

        Ei pahemmin innosta juhlistaa baby Jeesusta, Coca-Colasta energiansa ammentavaa kapitalistipukkia, länsimaisen tekopyhää jouluspiritiä ja yleistä positiivisuuden, ja myönteisen ajattelun ällön makeaa hapatusta.


      • MC5
        jtguytiooiyhvb kirjoitti:

        Se on joululle periksi antamista jos syö silloin muuta kuin mitä kaapista löytyy.:)

        Ei pahemmin innosta juhlistaa baby Jeesusta, Coca-Colasta energiansa ammentavaa kapitalistipukkia, länsimaisen tekopyhää jouluspiritiä ja yleistä positiivisuuden, ja myönteisen ajattelun ällön makeaa hapatusta.

        "Coca Colasta energiansa ammentava kapitalistipukki" salli minun nauraa.. hah loistavaa=)

        Katsoiko kukaan muuten eilen dokumenttia historian kenties kuuluisimmasta kidnappauksesta? Patty Hearst kidnapattiin "kansanarmeija" SLA:n toimesta 70-luvulla aivan punkin synnyn aikoihin. Lopulta Patty Hearst liittoutuikin kidnappajiensa kanssa taistelemaan rikkaita "fasistisia hyönteisiä" ja poliisisikoja vastaan. Hänen miljönääri-isänsä lehtimoguli Randolph Hearst pistettiin jakamaan ilmaista ruokaa lunnaaksi kaupungin tuhansille köyhille, eikä Pattya sittenkään vapautettu. Loistavaa taistelua aatteen ja vähäosaisten puolesta! Tapaus on kuuluisin osoitus "Tukholma-syndroomasta" (ks. wikipedia), jossa kidnapattu rupeaa puolustamaan kaappaajiaan. Ajojahti kesti yli puolitoista vuotta!


    • Mamuniikki

      "Anarkistit, vasemmistolaiset, Pasifistit, terroristit, uusnatsit, homot, feministit, luonnonsuojelijat, eläintensuojelijat, ihmistensuojelijat jne. löytä(isi)vät helpoiten "kotinsa" juuri kovan ja karun punkin - ei tangon, jatsin, dancen, rockin, humpan, popin tai hevin hoivista."

      Varmasti löytäisivät, jollei punk olisi niin saatanan kamalaa kuunneltavaa. Samasta syystä punk on niin aatteellinen musiikkityyli, musiikillista lahjattomuutta pyritään peittämään sanomalla. Toki voi nähdä niinkin, että on niin paljon sanottavaa, muttei muuta kanavaa tuoda sanottavaansa esiin. Yhtäkaikki, musiikkina sietämätöntä.

      Seurailin tuolta muualta, mutten vittuillakseni(pelkästään). Eli rehellinen mielipide punkkiakin kuunnelleelta.

      • Tik Tak karjuille ja Rasmuk...

        Jos punk ei vituta juntteja, se on heviä tai aikuisrokkia. Punk rock on musiikillisesti aika vaativaa. Se on älykästä ja nopeaa,ei sovi hidasälyisille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1965
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      114
      1046
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      757
    5. 52
      704
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      32
      643
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      608
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      557
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      482
    Aihe