kysykää kiinaladylta

kiinalady

Hi:
Tässä on kiinalady, kiinalainen. Olen ollut Suomessa 10 vuotta,avioliitossa suomalainen kanssa. 2 tyttöä. Olen innossa opiskelemaan Suomea.Olen kiinnostunut keskustelemista kulttuurista ja parisuhdesta. Jos on kysymyksia, kysy vain, yritän vastata nyky suomenkielen taitoni avulla.

77

6334

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huang Di

Ni hao!

Mistä voi Suomessa löytää kiinalaisen naisen?

• Jugong Huangdille. www.asiafriendfinder.com on paljon kauniita aasialaisia, Suomessakin. Jos osaat jokin verran kiina,tai englantia,helposti päästä englantia aasialainen netisivulle,siellä on paljon aasianaisia jotka haluavat harrastella kuitenkin englantia. Ei helpo homma kiinalainen naisen kanssa, mutta kannattaa jos kiinnostunut. Kiinalaisellahan on sellainen tapa, joten tuttujen keskellä esitellaan. Pitääkö minä perustaa välitys firmaa? (vitsi)

• juoksevat pois

Miksi kiinalaiset juoksevat pois, tai ainakin näyttävät välttelevää kehonkieltä, jos heidän kanssaan yrittää juttusille? Huom. en ole törkeyksiä puhumassa, iskemässä ym. koskee myös muita isoneniä kuin minua.

• tajuavat juosta pois

kumpa esim. turkkilaiset ymmärtäisivät saman.

• Suomessa tai Kiinassa? Suomessa ylensä heillä on omistaja. Tai he ajattelevat että olet humalassa. Harmmi suomalainen antaa sellainen imago, että humalaan ihminen uskallaa puhua. Kiinassa olisi tervetuloa, koska he eivät tietää tästä kulttuurista.

• edel.
        kiinalady kirjoitti:

Suomessa tai Kiinassa? Suomessa ylensä heillä on omistaja. Tai he ajattelevat että olet humalassa. Harmmi suomalainen antaa sellainen imago, että humalaan ihminen uskallaa puhua. Kiinassa olisi tervetuloa, koska he eivät tietää tästä kulttuurista.

Suomessa tätä tapahtuu, Kiinasta en tiedä kun en ole siellä käynyt. Ja selvinpäin olen yrittänyt jutella. Kerran heitimme autolla yhden puolitutun kiinalaisen lentokentälle. Olipa hiljainen matka. Sanoi mitä vain, niin vastaukseksi sai hymyilyä.

• edel. kirjoitti:

Suomessa tätä tapahtuu, Kiinasta en tiedä kun en ole siellä käynyt. Ja selvinpäin olen yrittänyt jutella. Kerran heitimme autolla yhden puolitutun kiinalaisen lentokentälle. Olipa hiljainen matka. Sanoi mitä vain, niin vastaukseksi sai hymyilyä.

Tietysti se riipu yksillölliseta. Ylensä Jos Kiinalainen naisella on mies tai poikaystävä, he eivät halua jutella vieräs miehen kanssa, tai voi olla hän vain arka tyyppi tai hän ei ollut kiinnostunut jutelemista.

• Kukka-Molli
        kiinalady kirjoitti:

Suomessa tai Kiinassa? Suomessa ylensä heillä on omistaja. Tai he ajattelevat että olet humalassa. Harmmi suomalainen antaa sellainen imago, että humalaan ihminen uskallaa puhua. Kiinassa olisi tervetuloa, koska he eivät tietää tästä kulttuurista.

Suomessa ihmisiä ei omisteta.

• Suomimiekkonen

Miten kiinalainen oppii helpoiten suomen kielen? Kurssilla, opiskelemalla itse kirjasta, kuuntelemalla ja puhumalla, vai miten?

• Suomen kieli on vaikea minulle 8 vuotta aikana. Vuoden yliopistossa opiskelltuani,tajuan mitä on kysymys suomenkielessa(tavua on tärkeä,perusasia). Vastan nyt uskallan kirjoittaa suomenkielen viestiä. Toiselta, olen rohkea jutelemaan ihmisten kanssa ja kirjoittamaan.

• selviää
        kiinalady kirjoitti:

Suomen kieli on vaikea minulle 8 vuotta aikana. Vuoden yliopistossa opiskelltuani,tajuan mitä on kysymys suomenkielessa(tavua on tärkeä,perusasia). Vastan nyt uskallan kirjoittaa suomenkielen viestiä. Toiselta, olen rohkea jutelemaan ihmisten kanssa ja kirjoittamaan.

asian pointti vaikka virheitä olisikin. Kyllähän sanan tajuaa vaikka kirjaimia puuttuisi jne.

Mieheni on ollut suomessa kohta 20 vuotta ja samat "ulokomaalaisen" virheet ovat ja pysyvät. samoin aussiystävälläni. Mitä sitten? en minäkään aina kirjoita oikein, vaikka kouluissa äidinkieli olikin aina 10. Joitakin sanoja ei heti löydy, mutta kyllä minulla on aikaa odottaa.

Tällainen nettikeskustelu on varmaan hyvää harjoitusta?

• oppia kiinaa
        kiinalady kirjoitti:

Suomen kieli on vaikea minulle 8 vuotta aikana. Vuoden yliopistossa opiskelltuani,tajuan mitä on kysymys suomenkielessa(tavua on tärkeä,perusasia). Vastan nyt uskallan kirjoittaa suomenkielen viestiä. Toiselta, olen rohkea jutelemaan ihmisten kanssa ja kirjoittamaan.

mutta se se vasta vaikea kieli on, jos suomikin lienee monimutkainen. Työnantajani oli aikoinaan ihana shanghailaisnainen, ja halusin oppia puhumaan hänen kanssaan kiinaa. Se jäi pariin fraasiin. Kaikki ne suhuäänteet ja korostukset - todella haastavia.

Shangaissa muuten taitaa olla kauneimmat kiinalaisnaiset. Siltä ainakin vaikuttaisi kun tänne Australiaan muuttaneita kiinalaisia katselee. Ja heillä on usein tosi hyvä businesspää. Tai onhan se yritteliäisyys kai muillakin kiinalaisilla veressä. Minä pidän kiinalaisten suorasukaisuudesta ja rationaalisuudesta. Oikeastaan ainoa asia sen vaikean kielen ohessa on ollut se, että monet kiinalaiset syövät ja juovat äänekkäästi, ja usein nenä kaukalossa.

• olisi pitänyt
        oppia kiinaa kirjoitti:

mutta se se vasta vaikea kieli on, jos suomikin lienee monimutkainen. Työnantajani oli aikoinaan ihana shanghailaisnainen, ja halusin oppia puhumaan hänen kanssaan kiinaa. Se jäi pariin fraasiin. Kaikki ne suhuäänteet ja korostukset - todella haastavia.

Shangaissa muuten taitaa olla kauneimmat kiinalaisnaiset. Siltä ainakin vaikuttaisi kun tänne Australiaan muuttaneita kiinalaisia katselee. Ja heillä on usein tosi hyvä businesspää. Tai onhan se yritteliäisyys kai muillakin kiinalaisilla veressä. Minä pidän kiinalaisten suorasukaisuudesta ja rationaalisuudesta. Oikeastaan ainoa asia sen vaikean kielen ohessa on ollut se, että monet kiinalaiset syövät ja juovat äänekkäästi, ja usein nenä kaukalossa.

olla "..ainoa epämiellyttävä asia.."

• Kiinalaisen vaimo
        oppia kiinaa kirjoitti:

Tapoja kiinalaisilta löytyy, huomasin sen viime reissulta Kiinassa. Miehet kaivat autonavaimilla tai tulitikulla(topsitikun korvike)korviansa, tai jotkut ovat kasvattaneet sitä varten pikkurillin kynnen pitkäksi, jolla on myös helppo kaivaa korvia. Lisäksi kiinalaiset röyhtäilevät äänekkäästi ruokapöydässä. Kovin ovat suorasanaisia. Kiinalaisten kohteliaisuus on kuitenkin erittäin hieno asia.

• Kiinalaisen vaimo kirjoitti:

Tapoja kiinalaisilta löytyy, huomasin sen viime reissulta Kiinassa. Miehet kaivat autonavaimilla tai tulitikulla(topsitikun korvike)korviansa, tai jotkut ovat kasvattaneet sitä varten pikkurillin kynnen pitkäksi, jolla on myös helppo kaivaa korvia. Lisäksi kiinalaiset röyhtäilevät äänekkäästi ruokapöydässä. Kovin ovat suorasanaisia. Kiinalaisten kohteliaisuus on kuitenkin erittäin hieno asia.

Jos olisit pitempi aikaan Kiinassa, huomaisi varma enemmän epämiellyttäviä tapoja. Mutta minusta se riippuu myös kulttuuriin tai historiaan. Mitäs ihminen voi tehdä kun syntyy tähän. Hyvä käyttäytyminen ei saadaan yhtenä päivänä. Hyväksyminen erikulttuurista, toteutuminen eri ympäriin ja itse kehittäminen on minusta tärkeä.

• miten on?

Mitä asioita aasialaiset naiset kumppanissaan mahdollisesti arvostavat? Suomalaisille tuntuu tärkeintä olevan se että on BMW ja bilettää jokapäivä.

• BMW ja bilettää jokapäivä, se on moderni nainen juttu Kiinassa. Tietysti se riippu myös yksillöllisesta. Kiinassa on kehittyvä maa,joten ihminen halua rikastua. Miehellä on enemmän vastuuksia perheen elättämistä. Ihminen katsotaan ensi miehen kykyä talouteen. Se on perus ja tärkeä asia elättää. (ei Kiinassa ole sosiallinen turva kun Suomessa).Minusta on helpoa olla mies Suomessa koska Suomi on tasaarvo maa ja nainen on vahva.

• provinssien välillä
        kiinalady kirjoitti:

BMW ja bilettää jokapäivä, se on moderni nainen juttu Kiinassa. Tietysti se riippu myös yksillöllisesta. Kiinassa on kehittyvä maa,joten ihminen halua rikastua. Miehellä on enemmän vastuuksia perheen elättämistä. Ihminen katsotaan ensi miehen kykyä talouteen. Se on perus ja tärkeä asia elättää. (ei Kiinassa ole sosiallinen turva kun Suomessa).Minusta on helpoa olla mies Suomessa koska Suomi on tasaarvo maa ja nainen on vahva.

taitaa olla yhtä suuri eroja rotujen, kielen ymv. kuin Euroopan sisällä. Mistä provinssista itse olet kotoisin ja mikä on äidinkielesi?

Pekingissä oli nättejä naisia käydessäni siellä muutama vuosi sitten. Harmi vaan että kiinalaiset ovat aika sisäänpäinvetäytyvää kansaa. Ei ole helppo päästä juttusille.

Jos aikoo pokata kiinalaisen naisen Suomessa, niin miten se pitäisi tehdä?

• Kiinalaisen vaimo
        kiinalady kirjoitti:

BMW ja bilettää jokapäivä, se on moderni nainen juttu Kiinassa. Tietysti se riippu myös yksillöllisesta. Kiinassa on kehittyvä maa,joten ihminen halua rikastua. Miehellä on enemmän vastuuksia perheen elättämistä. Ihminen katsotaan ensi miehen kykyä talouteen. Se on perus ja tärkeä asia elättää. (ei Kiinassa ole sosiallinen turva kun Suomessa).Minusta on helpoa olla mies Suomessa koska Suomi on tasaarvo maa ja nainen on vahva.

Miten helposti olet saanut oleskeluluvan Suomeen, avioliiton perusteellako aikoinaan? Olen suomalainen nainen ja minulla on kiinalainen mies, jonka oleskeluluvan saaminen Suomeen ei todella ole helppoa, vaikka olemme naimisissa, eikä hän ole rikollinen, vaan ns. keskiluokkaa oleva kiinalainen.
        Joudun aina matkustamaan Kiinaan mieheni luokse, ikävää.

• huoh....
        kiinalady kirjoitti:

All thanks to the MTV

• provinssien välillä kirjoitti:

taitaa olla yhtä suuri eroja rotujen, kielen ymv. kuin Euroopan sisällä. Mistä provinssista itse olet kotoisin ja mikä on äidinkielesi?

Pekingissä oli nättejä naisia käydessäni siellä muutama vuosi sitten. Harmi vaan että kiinalaiset ovat aika sisäänpäinvetäytyvää kansaa. Ei ole helppo päästä juttusille.

Jos aikoo pokata kiinalaisen naisen Suomessa, niin miten se pitäisi tehdä?

Tulen länsikaupunki XiAnstä. Äidinkieli on Kiina. On suuria eroja rotujen, kielen, kulttuuri, ympäri…, ei ole helppoa olla erikulttuurisuhteessa. Suomalainen alkoholin kulttuuri on isku kiinalaisille naisille. Mutta kiinalainen nainen yleensä arvostaa suomalainen miehen rehellisyyttä ja kiltteyttä. Länsimaissa asuvat naiset ovat jonkin verran länsimaatyyli. Tietääkseni www.asiafriendfind.com on jokin verran suomessa asuvia naisia. Tai englannin nettisivun chatissa, kestää aikaan kun saada tulosta. He eivät ryhty sänkyyn ennen varma vakavuutta suhteesta. Tuttujen keskellä esitellään on toimiva tapa.

• ei-kiinalainen
        Kiinalaisen vaimo kirjoitti:

Miten helposti olet saanut oleskeluluvan Suomeen, avioliiton perusteellako aikoinaan? Olen suomalainen nainen ja minulla on kiinalainen mies, jonka oleskeluluvan saaminen Suomeen ei todella ole helppoa, vaikka olemme naimisissa, eikä hän ole rikollinen, vaan ns. keskiluokkaa oleva kiinalainen.

Millä ajattelitte Suomessa elää? Kun miehesi on jo reilusti 5kymppinen, ja kielen opettelemiseen menee helposti kymmenisen vuotta, niin miehesi on jo eläkeiässä.

• Kiinalaisen vaimo
        kiinalady kirjoitti:

Tulen länsikaupunki XiAnstä. Äidinkieli on Kiina. On suuria eroja rotujen, kielen, kulttuuri, ympäri…, ei ole helppoa olla erikulttuurisuhteessa. Suomalainen alkoholin kulttuuri on isku kiinalaisille naisille. Mutta kiinalainen nainen yleensä arvostaa suomalainen miehen rehellisyyttä ja kiltteyttä. Länsimaissa asuvat naiset ovat jonkin verran länsimaatyyli. Tietääkseni www.asiafriendfind.com on jokin verran suomessa asuvia naisia. Tai englannin nettisivun chatissa, kestää aikaan kun saada tulosta. He eivät ryhty sänkyyn ennen varma vakavuutta suhteesta. Tuttujen keskellä esitellään on toimiva tapa.

Kyllä ne kiinalaiset miehetkin osaavat juoda riisiviinaa (n.58%) ihan kunnolla, mutta täytyy sanoa, että käyttäytyvät kyllä paremmin, kuin jotkut suomalaiset miehet humalassa. Tämän todisti 3 kuukautta Kiinassa asuminen.

• Kiinalaisen vaimo
        ei-kiinalainen kirjoitti:

Millä ajattelitte Suomessa elää? Kun miehesi on jo reilusti 5kymppinen, ja kielen opettelemiseen menee helposti kymmenisen vuotta, niin miehesi on jo eläkeiässä.

Mieheni ei ole vielä viittäkymppiä, ja kielen opiskeluun 1-2 vuotta riittänee, kun motivaatiota riittää. Sitten toki töihin tai pihalle;) Tämän olen tehnyt selväksi, ettei Suomeen tulla makoilemaan.

En osaa vastata. On se ikävää juttu. Suurlähetystö varma tietää syytä. Silloin minulla ei ollut vaikeuksia. Voisi olla nainen helppoa saada luvan kun mies? (Voisiko olla että ulkomaanainen kelpaa enemmän kun ulkomaamies Suomessa? vitsi). Kuitenkin hyvää onnea sinulle.

• Kiinalaisen vaimo
        kiinalady kirjoitti:

En osaa vastata. On se ikävää juttu. Suurlähetystö varma tietää syytä. Silloin minulla ei ollut vaikeuksia. Voisi olla nainen helppoa saada luvan kun mies? (Voisiko olla että ulkomaanainen kelpaa enemmän kun ulkomaamies Suomessa? vitsi). Kuitenkin hyvää onnea sinulle.

Ajattelin ja mieheni myös. Taitaa se olla totta, että kiinalaiset naiset saavat helpommin oleskeluluvan Suomeen, vaikka näin se ei saisi olla. No, katsotaan miten käy, periksi ei anneta:) Toki toinen vaihtoehto on, että muutan Kiinaan asumaan mieheni luokse.

• ei-kiinalainen kirjoitti:

Olin opiskellut työvoimatoimisto kurssilla 1.5 vuotta. Tuntui että Suomen kieli on vaikea. Olen töissä välillä. Nyt ryhdyn kirjailijaksi, (romaani ``Suomen taivaan alla`` on tulossa, saada lisää tietoa myöhemmin). Sen takia olen yliopistossa opiskelemassa suomea uudestaan.

• Kiinalaisen vaimo
        kiinalady kirjoitti:

Olin opiskellut työvoimatoimisto kurssilla 1.5 vuotta. Tuntui että Suomen kieli on vaikea. Olen töissä välillä. Nyt ryhdyn kirjailijaksi, (romaani ``Suomen taivaan alla`` on tulossa, saada lisää tietoa myöhemmin). Sen takia olen yliopistossa opiskelemassa suomea uudestaan.

itsekin olen ajatellut kirjoittaa kirjan suomalaisen naisen ja kiinalaisen miehen avioliitosta, ja oleskeluluvan saamisen vaikeudesta, mutta vielä ei meidän historia taida riittää ihan kirjan sisällöksi. Joten täytyy vielä kypsytellä ajatusta, ja pitää päiväkirjaa:) Ja jos ei kirjasta tahdo mitään syntyä, täytyy pyytää apua kirjailija siskoltani.

itsekin olen ajatellut kirjoittaa kirjan suomalaisen naisen ja kiinalaisen miehen avioliitosta, ja oleskeluluvan saamisen vaikeudesta, mutta vielä ei meidän historia taida riittää ihan kirjan sisällöksi. Joten täytyy vielä kypsytellä ajatusta, ja pitää päiväkirjaa:) Ja jos ei kirjasta tahdo mitään syntyä, täytyy pyytää apua kirjailija siskoltani.

Kiitos. Olen halunnut kirjoittamaan kirja suomesta, suomalaisesta, maahanmuuttajan elämästä monta vuotta. Se on valmistunut puolivuotta. Romaani sai hyvin arvostelua suomalainen ystäviltä, opettajalta, Nuoren Voiman Liitolta. Sellainen ajatus on hyvää, vaikka ajatus vain, mutta se tuodaan elämän iloa ja ruusua vaikka ikävästä jutusta.

• ei-kiinalainen
        Kiinalaisen vaimo kirjoitti:

Mieheni ei ole vielä viittäkymppiä, ja kielen opiskeluun 1-2 vuotta riittänee, kun motivaatiota riittää. Sitten toki töihin tai pihalle;) Tämän olen tehnyt selväksi, ettei Suomeen tulla makoilemaan.

Muistin, että kerran kirjoitit miehesi olevan 54 vuotias.

• nimenomaan
        huoh.... kirjoitti:

All thanks to the MTV

kiinalaiset ajattelevat vain rahaa,mitä mies omistaa ja sitä kun menee paremmin kuin kaverillaan.

Minun vaimoni katkaisi kiinakaisiin yhteyden tällaisen asian takia.Takaapäin ei tehty kuin haukuttiin.

Sangaissa elävät ilkeimmät ihmiset koko kiinan maasta.Koettu on.

• ei-kiinalainen kirjoitti:

Muistin, että kerran kirjoitit miehesi olevan 54 vuotias.

en minä ole koska puhunut mitä miehestäni vieräille. Puhun vain ylensä asia.

• nimenomaan kirjoitti:

kiinalaiset ajattelevat vain rahaa,mitä mies omistaa ja sitä kun menee paremmin kuin kaverillaan.

Minun vaimoni katkaisi kiinakaisiin yhteyden tällaisen asian takia.Takaapäin ei tehty kuin haukuttiin.

Sangaissa elävät ilkeimmät ihmiset koko kiinan maasta.Koettu on.

Valitettavasti usein se on totta. Onnelliseksi ihmiset kuitenkin yksilöllisiä. Pitkään Suomessa asuneena ymmärrän tai yritän ymmärtää kiinalainen tähän olemuksia kommunistien historian vaikutuksesta. Joskus tuntuu että ihminen on pieni historiameressä

• ei-kiinalainen
        kiinalady kirjoitti:

en minä ole koska puhunut mitä miehestäni vieräille. Puhun vain ylensä asia.

Vaan kiinalaisen vaimolle.

Kyllä ne kiinalaiset miehetkin osaavat juoda riisiviinaa (n.58%) ihan kunnolla, mutta täytyy sanoa, että käyttäytyvät kyllä paremmin, kuin jotkut suomalaiset miehet humalassa. Tämän todisti 3 kuukautta Kiinassa asuminen.

Monet kiinalaiset ajattelevat että suomalainen on hurmaavampi kuin he ovat vahan humalassa. Tässä aiheessa olen sama mieltä. Kiinalaiselle tupakka ja alkoholia kuuluu mieheen oikeuteen. Miehen alkoholiin käyttäminen on hyvästelevämpi kuin nainen Kiinassa. Mutta Suomessa alkoholia on oman ominaisuutta.

• miriami

seurustelukulttuurista (parisuhde). Miten kiinalaisessa kulttuurissa miehillä on noin keskimäärin tapana suhtautua naiseen? Itse seurustelen kiinalaisen miehen kanssa, joka on kyllä rauhallinen, kunnollinen ja ihan sympaattinen. Toisaalta hänellä on kova halu kontrolloida minua ja päättää kaikista asioista yksin siis keskustelematta minun kanssani. Minun tarpeeni jäisivät kyllä sivuun, jollen pitäisi puoliani, ja tästä asiasta on syntynyt kinastelua. Onko kyse kulttuurieroista? Vai onko kyse mieheni yksilöllisestä tavasta suhtautua toiseen ihmiseen?

• Minusta miehesi on tyypillinen kiinalainen. Se on kysy kulttuurin erosta. Nostan hattu suomalainen naisille joka on kiinalaine mies. Minusta se on vaikeampi kuin suomalainen vaimona. Mutta rakkaus aina voittaa. Olen nähnyt monta toimivaa parisuhdetta.

• Ei ihan niinkään!
        kiinalady kirjoitti:

Minusta miehesi on tyypillinen kiinalainen. Se on kysy kulttuurin erosta. Nostan hattu suomalainen naisille joka on kiinalaine mies. Minusta se on vaikeampi kuin suomalainen vaimona. Mutta rakkaus aina voittaa. Olen nähnyt monta toimivaa parisuhdetta.

"Mutta rakkaus aina voittaa."

Et kai väitä että kulttuurierot ja pahatkin ristiriidat voi vain unohtaa ajattelemalla että "rakkaus kyllä muuttaa asiat paremmaksi sitten joskus tulevaisuudessa". Iso virhe!

• Ei ihan niinkään! kirjoitti:

"Mutta rakkaus aina voittaa."

Et kai väitä että kulttuurierot ja pahatkin ristiriidat voi vain unohtaa ajattelemalla että "rakkaus kyllä muuttaa asiat paremmaksi sitten joskus tulevaisuudessa". Iso virhe!

Minusta erikulttuurisuhteessa ei ole helppoa, se riippuu myös yksilöllisestä tilanteesta. Rakkaus on toivoa. Mutta Rakkaus valittavasti ei aina voittaa. Se voittaa erityisissa ihmisissa erityisessa tilassa. Toivottavasti se on olemassa.

• mutta näin se on
        kiinalady kirjoitti:

Minusta erikulttuurisuhteessa ei ole helppoa, se riippuu myös yksilöllisestä tilanteesta. Rakkaus on toivoa. Mutta Rakkaus valittavasti ei aina voittaa. Se voittaa erityisissa ihmisissa erityisessa tilassa. Toivottavasti se on olemassa.

Niin, rakkaus voi joskus voittaa. Mutta jos ihmisten väliset ristiriidat ja kulttuurierot ovat liian suuret niin ei missään tapauksessa kannata yllyttää ketään kuvittelemaan että "rakkaus aina voittaa" kuten kirjoitit. Mitä suurempi riski suhteella on kariutua (monikulttuuriset suhteet ovat usein riskialttiita kulttuurieroista johtuen) sitä enemmän kannattaa ajatella järjellä ja vähemmän sydämellä!

• mutta näin se on kirjoitti:

Niin, rakkaus voi joskus voittaa. Mutta jos ihmisten väliset ristiriidat ja kulttuurierot ovat liian suuret niin ei missään tapauksessa kannata yllyttää ketään kuvittelemaan että "rakkaus aina voittaa" kuten kirjoitit. Mitä suurempi riski suhteella on kariutua (monikulttuuriset suhteet ovat usein riskialttiita kulttuurieroista johtuen) sitä enemmän kannattaa ajatella järjellä ja vähemmän sydämellä!

Hyvin järkevää sanottu. Asia ei aina niin yksikertaista, musta tai valkoinen. Naisena olen katsonut liikaan rakkauteen elokuvia. Rakkaus on se joka oikeasti kosketaan sydämiin.

• kiinalady kirjoitti:

Hyvin järkevää sanottu. Asia ei aina niin yksikertaista, musta tai valkoinen. Naisena olen katsonut liikaan rakkauteen elokuvia. Rakkaus on se joka oikeasti kosketaan sydämiin.

Rakkaus voitta erikulttuurisuhteessa, se rakkaus voi laajeta, rakastaa ihmisistä, myös kulttuurista, erilaisuudesta, maasta, historiasta, luonnosta…vaikka ruoasta. Kiina on sellainen mystinen maa jolla on tuhatta kasvoa jota on mahdollista rakastaan vaikka yhteen. Sitten pienet ristiriidat ei tarvita välittää tai voidaan olla sovinnolla.

• mutta näin se on
        kiinalady kirjoitti:

Rakkaus voitta erikulttuurisuhteessa, se rakkaus voi laajeta, rakastaa ihmisistä, myös kulttuurista, erilaisuudesta, maasta, historiasta, luonnosta…vaikka ruoasta. Kiina on sellainen mystinen maa jolla on tuhatta kasvoa jota on mahdollista rakastaan vaikka yhteen. Sitten pienet ristiriidat ei tarvita välittää tai voidaan olla sovinnolla.

Joo se VOI kun kyse on vain pienistä ristiriidoista kuten sanoit. Mutta sen varaan ei kannata laskea suhteissa joissa on isoja ongelmia joita ei pelkällä rakkaudella ratkota.

• mutta näin se on kirjoitti:

Joo se VOI kun kyse on vain pienistä ristiriidoista kuten sanoit. Mutta sen varaan ei kannata laskea suhteissa joissa on isoja ongelmia joita ei pelkällä rakkaudella ratkota.

Olet oikeassa. Ajattelen vain että rakkautta on parempi kuin ilma rakkautta.

• Finnish

Kiinalaisille ulkonäkö, äly vain raha, kun valitaan puolisoa?

• Paras omistaa kaikkea. Mutta länsimaamiehille yhden niistä ja onni on riitä

• naiset.......
        kiinalady kirjoitti:

Paras omistaa kaikkea. Mutta länsimaamiehille yhden niistä ja onni on riitä

Mulla on helkkarin hyvännäköinen ja fiksu kiinalainen työkaveri. Selvästikin se tietää sen itsekin. Tervehtii aina iloisesti ja sana parikin vaihdellaan silloin tällöin mutta suoraan silmiin se ei katso koskaan. En ole yrittänyt iskeä sitä joten mistä moinen välttely?

• naiset....... kirjoitti:

Mulla on helkkarin hyvännäköinen ja fiksu kiinalainen työkaveri. Selvästikin se tietää sen itsekin. Tervehtii aina iloisesti ja sana parikin vaihdellaan silloin tällöin mutta suoraan silmiin se ei katso koskaan. En ole yrittänyt iskeä sitä joten mistä moinen välttely?

Minä aina katson ihmisen silmiin. Opin siitä suhteen opaskirjoista pienenä. Se vahvistetaan Suomessa että ihminen pitää katsoa suoraan silmiin kun puhutaan. Hyvää teidät opetellaan. Eräs ulkomaalainen kertoi minulle monta vuotta sitten, että hän tuntui olevassa eläintarhassa Kiinassa. Ihminen tuijottaa…

Hyvin mahdollista, että työkaverisesi ajatteli suoraan silmiin katsomista olevansa epäkohtelias. Tai hän oli toteutunut siihen. Voisi olla myös kulttuurin syitä: keisariin aikana kuka uskalsi katsoa keisariin tai korkea asemaan ihmisin silmiin luvatta. Mutta on mielenkiintoista yhteiskunta ilmiö. On mielenkiintoista tutkitaan.

• bidral
        kiinalady kirjoitti:

Hyvin mahdollista, että työkaverisesi ajatteli suoraan silmiin katsomista olevansa epäkohtelias. Tai hän oli toteutunut siihen. Voisi olla myös kulttuurin syitä: keisariin aikana kuka uskalsi katsoa keisariin tai korkea asemaan ihmisin silmiin luvatta. Mutta on mielenkiintoista yhteiskunta ilmiö. On mielenkiintoista tutkitaan.

Monissa kulttuurisia tapoja (esim. tervehtimistä, hyvästelyä, reviiriä tai muuta) käsittelevässä kirjallisuudessa on aina kerrottu ettei aasialainen yleensä katso silmiin (epäkohteliasta)
        uudemmassa elekielen kirjassa oli kuitenkin että kiinalaiset/japanilaiset bisnesmiehet saattavat katsoa länsimaalaisia tavatessaan silmiin jopa liiankin pitkään.

Kaikki japanilaiset eivät enää kumarra tervehdykseksi vaan kättelevät länsimaalaisittain. Voi käydä niinkin, että kun suomalainen liikemies kumartaa japanilaiselle kollegalleen pitäen katseen maassa japanilainen ojentaa kätensä ja valmistautuu katsomaan silmiin;D

• bidral
        bidral kirjoitti:

Monissa kulttuurisia tapoja (esim. tervehtimistä, hyvästelyä, reviiriä tai muuta) käsittelevässä kirjallisuudessa on aina kerrottu ettei aasialainen yleensä katso silmiin (epäkohteliasta)
        uudemmassa elekielen kirjassa oli kuitenkin että kiinalaiset/japanilaiset bisnesmiehet saattavat katsoa länsimaalaisia tavatessaan silmiin jopa liiankin pitkään.

Kaikki japanilaiset eivät enää kumarra tervehdykseksi vaan kättelevät länsimaalaisittain. Voi käydä niinkin, että kun suomalainen liikemies kumartaa japanilaiselle kollegalleen pitäen katseen maassa japanilainen ojentaa kätensä ja valmistautuu katsomaan silmiin;D

Hmm pieniä korjauksia. Eli siis kirjat, joita tarkoitin olivat:

Roger E. Axtel: Kaiken maailman eleet(liikematkailijan tapa- ja eleopas), 1992.

FINTRA: Kulttuureja ja käyttäytymistä (90 maata suomalaissilmin), 1993.

Fintran kirjassa lukikin että kiinalaisia tulisi katsoa silmiin tervehdittäessä...

Hmm käytäntö varmaan vaihtelee myös yksilöittäin (esim. Suomessa ei perinteisesti tervehdittäessä halata mutta halauskulttuuri rantautuu myös tänne, mikä on sinällään ihan hyvä)

• bidral kirjoitti:

Muistan vielä kuinka pahalta tuntui kun toinen ei katsonut silmiini puhuessaan minulle Kiinassa. Se aina vahan ärsytti minua,(Vaikka jossa vaihessa totutellut),kuitenkin silloin en halunnut tekemisissä sellainen ihminen kanssa. Epäilin hänen aitoutta, Tuntui että hän halvasi minua, ja se oli loukattava. Onneksi ihmiset ovat yksilölisiä, Eivät kaikki samanlaisia. Parempaa katsotaan silmiin kun katsomatta.

Hi: Eilen monta kiinalaista ystävääni piti koossa, kaikki olivat luonnollisesti silmiin kontakteja. Ihminen on yksilöllinen. Se on yksilöllisen käytös kysymys. Mielenkiintoista kysymään työkaveriltasi,Miksi hän teki noin?

• Petetty kerran

Olen pitkään ollut viehättynyt kiinalaisiin miehiin ja miettinyt, ovatko kiinalaiset miehet uskollisia kumppaneita yleensä, vai harrastavatko pettämistä toisten naisten kanssa?

• Kiinalainen mies on rakennettuna vastuussa perheen, yhdenkunnaan, isoon asiaan,,,, Miestä auttaminen, perhettä ja lasta hoitaminen on naisen rooli. Raha on valta Kiinassa, (rahan vallalla kauniita naisia perässä, monta mies voi vastustaa??? ) . Business miehellä on salarakastaja ja jalkavaimoa on sanomatta totta,. Miehen keskellä voisi olla ylpeä vierasnaisesta. Mutta he kuitenkin arvostavat perheestään,(perhe ei hajota, leikki on leikki). hyvää pettämätöntä miestä löytyy. Parisuhteesta ajatuksia minusta kiinalainen mies ja länsimainen mies voisi olla ihan erilaisia. Mutta länsimaissa, rahan valta ei toimi kun Kiinassa (suoraan ulkoisku voisi välttää jossa vaiheessa, tietääkseni paljon naisia taistelee perheen takia toinen nainen kanssa Kiinassa). Jos asut länsimaissa, eri juttu kun Kiinassa.

• Veronicaa
        kiinalady kirjoitti:

Kiinalainen mies on rakennettuna vastuussa perheen, yhdenkunnaan, isoon asiaan,,,, Miestä auttaminen, perhettä ja lasta hoitaminen on naisen rooli. Raha on valta Kiinassa, (rahan vallalla kauniita naisia perässä, monta mies voi vastustaa??? ) . Business miehellä on salarakastaja ja jalkavaimoa on sanomatta totta,. Miehen keskellä voisi olla ylpeä vierasnaisesta. Mutta he kuitenkin arvostavat perheestään,(perhe ei hajota, leikki on leikki). hyvää pettämätöntä miestä löytyy. Parisuhteesta ajatuksia minusta kiinalainen mies ja länsimainen mies voisi olla ihan erilaisia. Mutta länsimaissa, rahan valta ei toimi kun Kiinassa (suoraan ulkoisku voisi välttää jossa vaiheessa, tietääkseni paljon naisia taistelee perheen takia toinen nainen kanssa Kiinassa). Jos asut länsimaissa, eri juttu kun Kiinassa.

Että Kiinassa naiset saavat avioeron välittömästi nykyisin?

• Veronicaa kirjoitti:

Että Kiinassa naiset saavat avioeron välittömästi nykyisin?

Kiina on muuttunut valtavasti 10 vuoden sitten verrattuna. Avioliiton ja Avioeron käsittely on yhden niistä. Kuulin naisen saavan avioeron välittömästi jos nainen ja puolisonsa molemmat ilmestyvät virkan toimistoon myöntämänä. Joku nainen teki päätöksen hätätilanteessa, katu jälkeenpäin. joku pari on monta kerta naimisissa koska on liian helppoa avioeroa. 6 kuukautta odottamassa Suomessa minusta on järkevämpi ihmisyyden kohta.

• Kaikkea kommenttia on tervetulleita. Kiitos!

• kiinalainen nainen....

työkaverina ja minua aina ihmettytää kun se tulee tosi lähelle (liian) kun se juttelee mun kanssa ja saattaa koskettaakin monta kertaa...yritän aina olla piittamatta hänestä koska oletan että se on normaalia hänestä ...olen itse nainen ja en oikein tiedä mitenkä tulkkasin hänet.

• Sano hänelle suoraan ettet pidä hänen tavastaan koskettaa, kerro se ahdistaa sinua. Kiinalaisena meillä ei sano asia tai ajatuksia suoraan, mutta Suomessa on toisin. (Suomessa pitäisi sanoa, jos ei sano, mies ajattelee että se on ok).

• asu suomessa
        kiinalady kirjoitti:

Sano hänelle suoraan ettet pidä hänen tavastaan koskettaa, kerro se ahdistaa sinua. Kiinalaisena meillä ei sano asia tai ajatuksia suoraan, mutta Suomessa on toisin. (Suomessa pitäisi sanoa, jos ei sano, mies ajattelee että se on ok).

ja kyllä tämä kiinalainen on nainen niinkuin minäkin.

• osaa kiinaa
        kiinalady kirjoitti:

Sano hänelle suoraan ettet pidä hänen tavastaan koskettaa, kerro se ahdistaa sinua. Kiinalaisena meillä ei sano asia tai ajatuksia suoraan, mutta Suomessa on toisin. (Suomessa pitäisi sanoa, jos ei sano, mies ajattelee että se on ok).

pari sanaa, mutta ei ymmärrä, ettei kiinalainen opi 10 vuodessa tuollaista suomalaista sanantaivuttamista kun taas helpot virheet kielessä ovat havaittavissa liiankin helposti. Pilkkujakin käytetään turhan oikealla tavalla.. hah.

Tuntuu kuin suomalainen yrittäisi esiintyä kiinalaisena..

• osaa kiinaa kirjoitti:

pari sanaa, mutta ei ymmärrä, ettei kiinalainen opi 10 vuodessa tuollaista suomalaista sanantaivuttamista kun taas helpot virheet kielessä ovat havaittavissa liiankin helposti. Pilkkujakin käytetään turhan oikealla tavalla.. hah.

Tuntuu kuin suomalainen yrittäisi esiintyä kiinalaisena..

Onneksi me asumme maassa jossa arvostaan rehellisyyttä. Osaat Kiina, jotta piirretä Kiinasta kun epäilet. Olet oikeassa suomen kielen taitostani, Toivon osaisin parempi, mutta opin kokoaja. Uskon jona päivänä puhuisin suomea virheetön.., Jona päivänä saat todisteita, että olen kiinalainen joka haluan oppia suomea jota on vaikea kieli hänelle oppimaan.

• Kiinalaisen vaimo
        kiinalady kirjoitti:

Onneksi me asumme maassa jossa arvostaan rehellisyyttä. Osaat Kiina, jotta piirretä Kiinasta kun epäilet. Olet oikeassa suomen kielen taitostani, Toivon osaisin parempi, mutta opin kokoaja. Uskon jona päivänä puhuisin suomea virheetön.., Jona päivänä saat todisteita, että olen kiinalainen joka haluan oppia suomea jota on vaikea kieli hänelle oppimaan.

Sinun kiinalaiset sukulaiset ovat päässeet vierailulle Suomeen? Olen käsittänyt, että vain omat vanhemmat voivat helposti tulla ja saada viisumin, mutta sisarukset eivät.

Sinun kiinalaiset sukulaiset ovat päässeet vierailulle Suomeen? Olen käsittänyt, että vain omat vanhemmat voivat helposti tulla ja saada viisumin, mutta sisarukset eivät.

Sukulaisiani ei saanut viisumin, ajattelen kun osaisin parempaa suomea, kysyisin miksi kirjeellä. Ystäväni jotka tulevat ShangHaista ja GuangZhousta, heidän koko perhe ja ystäviä ovat monta kerta käyneet Suomessa, He saivat viisumin siltä. En tiedä onko Beijing tiukampi.

• kysymys??

halua naimisiin naisen kanssa ennenkuin nainen on synnyttänyt miehelle lapsen?

• Ei se tavallista, mutta olemassa. Se on yksilöllinen kysymys.

• kysymys??
        kiinalady kirjoitti:

Ei se tavallista, mutta olemassa. Se on yksilöllinen kysymys.

nainen on enemmän hyödyke? Ei niinkään tasa-arvoinen kumppani, jota rakastetaan. Näin teoreettisesti kyselen, mitä mieltä kiinalaisena naisena olet vaatimuksesta saada ensiksi lapsi ja sitten vasta avioliitto? Sitoutuisitko itse tällaista vaativan miehen kanssa?

• kysymys?? kirjoitti:

nainen on enemmän hyödyke? Ei niinkään tasa-arvoinen kumppani, jota rakastetaan. Näin teoreettisesti kyselen, mitä mieltä kiinalaisena naisena olet vaatimuksesta saada ensiksi lapsi ja sitten vasta avioliitto? Sitoutuisitko itse tällaista vaativan miehen kanssa?

Kiinalainen mies rakastaa naisia omalla tavalla. He arvostavat perheensä ja lapsia.
        (Nauran kovasti tähän kysymykseen ja huviksi vastaan vitsillä), että lapsen syntyminen on yhden keinon joka todistaa olevassa nainen, joka ottaa miehen kiinni perheen joka elämän tarkoitukseen saada totella. Jos rakastaa sen mieheen, miksi ei?

• !!!
        kiinalady kirjoitti:

Kiinalainen mies rakastaa naisia omalla tavalla. He arvostavat perheensä ja lapsia.
        (Nauran kovasti tähän kysymykseen ja huviksi vastaan vitsillä), että lapsen syntyminen on yhden keinon joka todistaa olevassa nainen, joka ottaa miehen kiinni perheen joka elämän tarkoitukseen saada totella. Jos rakastaa sen mieheen, miksi ei?

Lukekaas nyt kaikki nämä kaikki viestit. Paljon tekstiä, mutta sanooko "kiinalady" oikeasti jotakin? No ei! Tämä voi olla mikä tahansa feikki, joka saa kiksejä kiinalaisena esiintymisestä. Eipä olisi ensimmäinen kerta tällä palstalla.

• Suomalady
        !!! kirjoitti:

Lukekaas nyt kaikki nämä kaikki viestit. Paljon tekstiä, mutta sanooko "kiinalady" oikeasti jotakin? No ei! Tämä voi olla mikä tahansa feikki, joka saa kiksejä kiinalaisena esiintymisestä. Eipä olisi ensimmäinen kerta tällä palstalla.

Kulttuuriin ja tapoihin kuuluu olla sanomatta mitään asiaa, kiitos ja kumarrus.

• Suomalady kirjoitti:

Kulttuuriin ja tapoihin kuuluu olla sanomatta mitään asiaa, kiitos ja kumarrus.

TaoLin teen huone(nettisivua) suunittelemassa. Saada lisää tietoa minusta ensivuonna. Kiiots ja Hyvää Joulua.

• .........
        kiinalady kirjoitti:

erilaisia! Voiko sellaista miestä rakastaa?!

• ......... kirjoitti:

erilaisia! Voiko sellaista miestä rakastaa?!

Kiina on muuttumassa. Olen keskenikäinen nainen, minun ajatus voisi liian vanha kiinalainen nuorille. Olemme tyytyväinen nykyisin koska kiinalainen naisen asema on kehittänyt paljon parempaa. Peräteisenä kiinalaisena kunnioittaa miestä, antaa miestä kun mies. Mies hoitaa isoasia, nainen hoitaa mies ja rahaa! Perhe ja yhteyskunta pystyvät tasapainona ja harmonina. Tasa-arvo oli suomalaisella naisella sisään rakennettuna. Meille koko tasa-arvo oli vain etäinen käsite. Suomalaisen naisen tulisi olla erittäin onnellinen!

• Kiinalaisen vaimo
        kiinalady kirjoitti:

Kiina on muuttumassa. Olen keskenikäinen nainen, minun ajatus voisi liian vanha kiinalainen nuorille. Olemme tyytyväinen nykyisin koska kiinalainen naisen asema on kehittänyt paljon parempaa. Peräteisenä kiinalaisena kunnioittaa miestä, antaa miestä kun mies. Mies hoitaa isoasia, nainen hoitaa mies ja rahaa! Perhe ja yhteyskunta pystyvät tasapainona ja harmonina. Tasa-arvo oli suomalaisella naisella sisään rakennettuna. Meille koko tasa-arvo oli vain etäinen käsite. Suomalaisen naisen tulisi olla erittäin onnellinen!

Sitten sattunut ihan uniikki kiinalainen mies, joka haluaa, että minä olen perheen johtajuus? No, tuohan sopii minulle, enemmän kuin hyvin:) Kuitenkin mieheni on perinteinen, maksaessaan minun kulut,koska olenhan hänen vaimonsa, ja suomalaisena naisena osaan kyllä kunnioittaa miestäni ja meidän avioliittoa. Ehkä tämä on kotoa opittu:) Ei mielestäni kiinalaisen miehen kanssa elämä kovin erilaista ole, kuin suomalaisenkaan kanssa oleminen.

Sitten sattunut ihan uniikki kiinalainen mies, joka haluaa, että minä olen perheen johtajuus? No, tuohan sopii minulle, enemmän kuin hyvin:) Kuitenkin mieheni on perinteinen, maksaessaan minun kulut,koska olenhan hänen vaimonsa, ja suomalaisena naisena osaan kyllä kunnioittaa miestäni ja meidän avioliittoa. Ehkä tämä on kotoa opittu:) Ei mielestäni kiinalaisen miehen kanssa elämä kovin erilaista ole, kuin suomalaisenkaan kanssa oleminen.

Niin, onnellinen on samanlainen, Epäonnellinen joka perheessä on erilainen myös erikulttuurissa. Itse asia kun nainen hoitaa rahaa, hän on perheen ``pomo``. Kiinalainen nainen sanotaan ylpeänä: ``vaikka kuinka korkea leija lentää, mutta naru on kädessäni.``. Miehesi on peräteinen kiinalainen mies. Länsimaalainen aviomiehen tai erityisesti länsimaalainen aviovaimon saaminen on ylpeä juttu Kiinassa. Miehesi on varma ylpeä sinusta ja luottaa sinua.

• Kiinalaisen vaimo
        kiinalady kirjoitti:

Niin, onnellinen on samanlainen, Epäonnellinen joka perheessä on erilainen myös erikulttuurissa. Itse asia kun nainen hoitaa rahaa, hän on perheen ``pomo``. Kiinalainen nainen sanotaan ylpeänä: ``vaikka kuinka korkea leija lentää, mutta naru on kädessäni.``. Miehesi on peräteinen kiinalainen mies. Länsimaalainen aviomiehen tai erityisesti länsimaalainen aviovaimon saaminen on ylpeä juttu Kiinassa. Miehesi on varma ylpeä sinusta ja luottaa sinua.

Meillä luottamus on molemminpuolista ja ylpeyttä tunnen minäkin kiinalaisesta hyväsydämisestä miehestäni, joka ainakin tähän asti on ollut parasta mitä olen saanut elämääni:) Näin sitä voi rakkaus tulla elämään maailman toiselta puolelta, kun sitä juuri vähiten odottaa. Hyvää jatkoa sinullekin elämään:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6975
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1249
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1052
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe