Laulun opiskelu konservatoriossa tms.

!!!!!!!!!!!!!!!!!

laulunopettaja läjäytti varsinaisen pommin tuossa menneellä viikolla; kannattaisi kuulemma pyrkiä opiskelemaan laulajaksi - siis ihan oikeaksi sellaiseksi, käsittämätöntä.. Klassista harrastan, ikää on jo 30 mutta kuulemma silti.

No mitenkäs se käy tällaiselta, jolla ei ole musiikkiopistoa käytynä, viulua olen kyllä soittanut vuosia mutta loppututkintoa en suorittanut. Joten mitä tehdä, jos nyt uskaltautuisi panemaan itsensä likoon? Onko konsis se paikka vai joku AMK, mikä?

8

2650

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Brölli

Hei!
      Onnittelut opettajan kannustavasta palautteesta. Musiikkia itse vuosia opiskelleena ja nykyisin alalla ammattilaisena toimivana (en ole laulaja, vaikka laulutunneilla käynkin) henkilönä kehottaisin laittamaan jäitä hattuun. Tarkoitan vain, että esimerkiksi Suomessa on kymmenittäin hyvä-äänisiä lahjakkaita ja taitavia laulajia, joilla ei ole töitä. Vaikka tähdet tienaavat huimia summia, niin ihmiset jotka laulamalla (tai musiikilla yleensä) pystyvät elantonsa tienaamaan, on todella vähän. Varsinkin jos olet naislaulaja, kilpailu on vielä kovempaa (meitä miehiä on vähemmän ja miehet ovat usein teknisesti huomattavasti vaatimattomammalla tasolla kuin naiset) Esim. Sibelius-laulukilpailun esikarsinnassa oli yhteensä lähes 150 laulajaa, suurin osa aivan hyviä ja kelvollisia laulajia, monet jo ammattiin "valmistuneita" ja suurin osa opinnoissaan vähintään loppusuoralla.
      Tarkoitus ei ole tappaa innostustasi, eikä vähätellä mahdollisuuksiasi. Kovalla työllä, oikeilla valinnoilla, hyvillä suhteilla ja hyvällä tuurilla sinulla voi olla hyvät edellytykset ammattilaulajaksi- ilmeisesti olet ainakin lahjakas(=erinomainen materiaali) - tuskin opettajasi olisi sinulle muuten väläyttänyt tätä mahdollisuutta!
      Mutta jos sinulla on vakituinen ja edes kohtuu tuloinen päivätyö, suosittelen lämpimästi sen säilyttämistä!!!!
      Hyvää joulua ja viisautta valintoihin!

• fairtrade

enkä ollut suinkaan jättämässä nykyistä ammattiani, halusin vain tietää vaihtoehdoista, missä laulua voisi opiskella kuitenkin enemmän tosissaan kuin kerta viikkon yksityisellä opettajalla.

Ei tulisi pieneen mieleenkään heittäytyä wannabekaritamattilaksi, olen toki tietoinen alalla vallitsevasta ylitarjonnasta. Mutta uskoisin, että olisi mahdollista löytää jonkinlainen kompromissi tähän hätään, nykyinen ammattini mahdollistaa sen.

Joten sellaisia vinkkejä kaipaisin, kiitos! Tai ehkäpä olisi joku samassa tilanteessa joskus ollut?

• lauleskelija
        fairtrade kirjoitti:

enkä ollut suinkaan jättämässä nykyistä ammattiani, halusin vain tietää vaihtoehdoista, missä laulua voisi opiskella kuitenkin enemmän tosissaan kuin kerta viikkon yksityisellä opettajalla.

Ei tulisi pieneen mieleenkään heittäytyä wannabekaritamattilaksi, olen toki tietoinen alalla vallitsevasta ylitarjonnasta. Mutta uskoisin, että olisi mahdollista löytää jonkinlainen kompromissi tähän hätään, nykyinen ammattini mahdollistaa sen.

Joten sellaisia vinkkejä kaipaisin, kiitos! Tai ehkäpä olisi joku samassa tilanteessa joskus ollut?

on Konservatoriossa oleva toisen asteen koulutus. En ole varma, mitkä sen pääsyvaatimukset ovat, mutta se on eräällä tapaa ammattiin valmistava tutkinto ja sinne on helpompi päästä kuin suoraan AMK:n solistisille linjoille, Sibiksestä puhumattakaan.

Laulunopettajia koulutetaan sekä ammattikorkeakouluissa että Sibiksessä, Konservatorio on nykyään paikka jossa voi suorittaa ammattitutkintoon valmistavia opintoja. Suosittelen tätä vaihtoehtoa siksikin, jos teoriapohjasi ei ole kovin vahva. Teoria- aineet kuuluvat pakollisena osana opintoihin, samoin myös pianonsoitto sivuaineena, valitsitpa minkä vaihtoehdon tahansa. Itse pääsin AMK:n opettajalinjalle ykköskurssit suoritettuani, Konsan toisen asteen opinnoissa voi minun tietääkseni opiskella myös kakkostason kurssit, joiden suoritukset esim. meidän oppilaitoksessamme vaaditaan jokaiselta ennen valmistumista.

Sitten ovat tietysti nuo muusikkolinjat, joista valmistuu laulajaksi. Niitäkin linjoja on nykyisin sekä ammattikorkeakouluissa että Sibiksessä.

Sitten on kyllä sellainenkin vaihtoehto, että kouluttaudut yksityisesti, jolloin et kyllä saa pätevyyttä mihinkään, mutta voit silti olla hyvä laulaja ja päästä eteenpäin urallasi. Minun yksi ystäväni aloitti 35- vuotiaana opintonsa ja nyt reilun viiden vuoden kuluttua hän laulaa mm. maakuntaoopperoissa ym. sivu- ja jopa päärooleja. Häntä voisi luonnehtia puoliammattilaikseksi. Tosin on sanottava se, että hän on harvinainen äänityyppi, joka kyllä auttaa esillepääsyssä.

Mitä tahansa päätätkin, onnea opinnoillesi. Laulaminen on upeaa, ihan riippumatta siitä oletko ammattilainen vai et. Ja se osaamisen taso ei aina ole tittelistä kiinni. Omasta mielestäni tuo yllämainittu ystäväni laulaa paremmin kuin monet diplomin suorittaneet tai Sibiksen käyneet maisterit.

lauleskelija kirjoitti:

on Konservatoriossa oleva toisen asteen koulutus. En ole varma, mitkä sen pääsyvaatimukset ovat, mutta se on eräällä tapaa ammattiin valmistava tutkinto ja sinne on helpompi päästä kuin suoraan AMK:n solistisille linjoille, Sibiksestä puhumattakaan.

Laulunopettajia koulutetaan sekä ammattikorkeakouluissa että Sibiksessä, Konservatorio on nykyään paikka jossa voi suorittaa ammattitutkintoon valmistavia opintoja. Suosittelen tätä vaihtoehtoa siksikin, jos teoriapohjasi ei ole kovin vahva. Teoria- aineet kuuluvat pakollisena osana opintoihin, samoin myös pianonsoitto sivuaineena, valitsitpa minkä vaihtoehdon tahansa. Itse pääsin AMK:n opettajalinjalle ykköskurssit suoritettuani, Konsan toisen asteen opinnoissa voi minun tietääkseni opiskella myös kakkostason kurssit, joiden suoritukset esim. meidän oppilaitoksessamme vaaditaan jokaiselta ennen valmistumista.

Sitten ovat tietysti nuo muusikkolinjat, joista valmistuu laulajaksi. Niitäkin linjoja on nykyisin sekä ammattikorkeakouluissa että Sibiksessä.

Sitten on kyllä sellainenkin vaihtoehto, että kouluttaudut yksityisesti, jolloin et kyllä saa pätevyyttä mihinkään, mutta voit silti olla hyvä laulaja ja päästä eteenpäin urallasi. Minun yksi ystäväni aloitti 35- vuotiaana opintonsa ja nyt reilun viiden vuoden kuluttua hän laulaa mm. maakuntaoopperoissa ym. sivu- ja jopa päärooleja. Häntä voisi luonnehtia puoliammattilaikseksi. Tosin on sanottava se, että hän on harvinainen äänityyppi, joka kyllä auttaa esillepääsyssä.

Mitä tahansa päätätkin, onnea opinnoillesi. Laulaminen on upeaa, ihan riippumatta siitä oletko ammattilainen vai et. Ja se osaamisen taso ei aina ole tittelistä kiinni. Omasta mielestäni tuo yllämainittu ystäväni laulaa paremmin kuin monet diplomin suorittaneet tai Sibiksen käyneet maisterit.

Tuo valmistava linja saattaisi todellakin olla se juttu! Ja muutenkin rohkaisevaan, kiva kuulla sitäkin välillä kun itse ihan tarpeeksi skeptisesti suhtautuu, vaikkei se ehkä tuosta aloitusviestistä ihan käynyt ilmi :)

• laulaja.
        *********** kirjoitti:

Tuo valmistava linja saattaisi todellakin olla se juttu! Ja muutenkin rohkaisevaan, kiva kuulla sitäkin välillä kun itse ihan tarpeeksi skeptisesti suhtautuu, vaikkei se ehkä tuosta aloitusviestistä ihan käynyt ilmi :)

Niin töitä kyllä löytyy. Ne laulajat jotka eivät saa töitä eivät ole tarpeeksi hyviä. Kilpailu on kovaa ja tietysti pitää olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan.Itsekkin aloitin harrastajapohjalta ja nyt laulan ulkomailla ammatikseni. Joten lykkyä vaan sinulle.

• amateur
        fairtrade kirjoitti:

Kuten joku jo suositteli, toisen asteen koulutus (musiikkialan perustutkinto) konservatoriossa voisi olla oikea paikka. Se on "pehmeä lasku" ammattiopintoihin jos et ole ihan varma haluatko tehdä laulamisesta ammatin mutta haluat kokeilla miltä tavoitteellinen musiikinopiskelu tuntuisi. Vaikka tutkinto ei vielä oikein pätevöitä työelämään, siitä saa hyvän pohjan jatko-opintoja ajatellen jos innostuu hakeutumaan vielä pitemmälle.

Itse kävin eri alan opintojen ja loppuaikoina kokopäivätyön ohessa tuon koulutuksen lähinnä harrastusmielessä ja selvittääkseni haluanko jatkaa pitemmällekin, koville otti mutta mahdollista se on jos on joustoa työajoissa.

Oman instrumentin opetusta oli 90 minuuttia viikossa ja lisäksi kaikenlainen yhteismusisointi, erilaiset proggikset, teoriat ym. mikä tukee oman instrumentin opiskelua ja on usein hauskaakin.

Tavoitteellista opiskelua voi kyllä tehdä ihan musiikkiopistoissakin ja joissain on mahdollisuus lisäopetukseen (toki lisämaksusta). Jos laulajia on enemmän voi opistosta riippuen olla myös ensembletyöskentelyä (oopperakohtauksia yhdessä), lied-opetusta pianistien kanssa tms. Kannattaa kysellä ja ottaa selvää.

• GrisseK

alä usko jos muutamat yrittävät toppuutella mistä he voisivatkaan tietää sinusta? jos lahjoja on niin ota niistä selvän minkä verran? linkin mies on laulanut vasta muutaman vuoden ja herättänyt kiinnostusta jo ammattilaisten keskuudessa ulkomailla asti.

http://www.janimetsapera.net/

• kiitokset

rohkaisusta - ja linkistä, kuka tuo tyyppi "on"..?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      74
      4888
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      33
      2741
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      40
      2514
    4. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      26
      1943
    5. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      1842
    6. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      88
      1671
    7. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      25
      1612
    8. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      165
      1544
    9. Mietin tässä T....

Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      24
      1348
    10. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      94
      1200
    Aihe