Filosofia-aiheiset kirjat..

asiasta kiinnostunut

Suositelkaapas filosofiasta kiinnostuneelle aloittelijalle joitakin kirjoja...

8

665

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näitä

1) Italo Calvino: Herra Palomar (tietoteoriaa)

2) Italo Calvino: Halkaistu varakreivi (hyvän ja pahan ongelma)

3) Sofian maailma (itsetietoiseksi tulemisen eli kartesionismin ongelma)

4) Voltaire: Candide (valistuksen ongelma)

5) Bertrand Russell: Länsimaisen filosofian historia (kaikki mahdolliset ongelmat)

Älä lue näitä:

1) Esa Saarisen kirjoittamat alkeisopukset (tekevät filosofiasta julkkuviihdettä)

2) Timo Airaksisen kirjat (toinen pinnallinen höpöttäjä)

3) Wittgenstein (liian hyvä, tarvitsee hyvät pohjat)

4) Eksistentialistit ja fenomenologit (ovat tyhjän päällä)

5) Postmodernit ajattelijat (eivät ole edes tyhjän päällä, ovat ihan ilmassa)

• ...

"5) Postmodernit ajattelijat (eivät ole edes tyhjän päällä, ovat ihan ilmassa)"

Hassua että sanot näin, koska suosittelemasi Italo Calvinon teokset voi määritellä jokseenkin postmoderneiksi.

Kyllä minusta mm. Derridalla on hyviä, joskin vaikeita ajatuksia, samoin kuin useimmilla ns. uuden aallon feministeillä.

Mikä vika Airaksisessa on? Olen itse ollut hänen luennoillaan, ja ihan asiansa osaava tyyppi, joskin toki tyyliltään hieman ärsyttävä, vähän liian itsevarma (narsisti). Tosin Airaksinenkaan ei noita postmoderneja suositellut, sanoi ettei ymmärrä dekonstruktiosta mittään. Kyllä esim. Airakisen pikkuruinen Johdatus Filosofiaan (tai joku vastaava, en muista tarkkaa nimeä) on ihan kelpo opus aloittelijalle.

• tuolla

• postmodernisti?
        ... kirjoitti:

"5) Postmodernit ajattelijat (eivät ole edes tyhjän päällä, ovat ihan ilmassa)"

Hassua että sanot näin, koska suosittelemasi Italo Calvinon teokset voi määritellä jokseenkin postmoderneiksi.

Kyllä minusta mm. Derridalla on hyviä, joskin vaikeita ajatuksia, samoin kuin useimmilla ns. uuden aallon feministeillä.

Mikä vika Airaksisessa on? Olen itse ollut hänen luennoillaan, ja ihan asiansa osaava tyyppi, joskin toki tyyliltään hieman ärsyttävä, vähän liian itsevarma (narsisti). Tosin Airaksinenkaan ei noita postmoderneja suositellut, sanoi ettei ymmärrä dekonstruktiosta mittään. Kyllä esim. Airakisen pikkuruinen Johdatus Filosofiaan (tai joku vastaava, en muista tarkkaa nimeä) on ihan kelpo opus aloittelijalle.

Postmodernismiin suhtaudun kuten Postman: on vähän hupaisaa että joku luokitellaan postmoderniksi kun postmodernissa luokitteluja tai hierarkioita ei tunnusteta.

Wittgensteinin kohdalla tapahtuu perinteen katkos. Husserlin ja Heideggerin jälkeen filosofia "kaivaa taisteluhautansa olla-verbin maaperään", ja omasta mielestäni se merkitsee enää vain käsitesekaannusta. (Sitaatti on Oikkosen "Narkissos-esseistä", jota olen viimeksi lukenut ja jossa tuota ilmaisua käytettiin. Osa esseistä on luettavissa jossain osoitteessa netissäkin, muistaakseni myös essee Kierkegaardista ja Nietzschestä, josta tuo sitaatti. Oikkonen analysoi myös Calvinoa, "Halkaistua varakreiviä", varsin ansiokkaasti.)

Italo Calvino kirjoitti kymmentä teosta yhtä aikaa, jotta voisi aina työskennellä sen kanssa joka kulloinkin tuntui inspiroivalta. Ehkä hänen tuotantonsa monimuotoisuus hämää. Mainitsemani teokset pitävät kuitenkin sisällään juuri ja nimenomaan sitä mitä sanoin niiden käsittelevän. Kuten "Kosmokomiikassa" käsitellään erilaisia tähtitieteellisiä teorioita, samoin "Herra Palomar"issa käsitellään tietoteorioita. Ja tyhjentävämpää esitystä hyvän ja pahan problematiikasta en ole lukenut kuin "Halkaistu varakreivi".

"Derridalla on hyviä, joskin vaikeita ajatuksia." Hmm, oletko ihan varma? Etkö tässä rajaa filosofian niin että "hyvät ajatukset" asettuvat keskiöön? Se on vain yksi tapa ajatella. Tässä Derrida saa todistaa Derridan puolesta. Minä suosittelen aloittelijalle selvää painopisteen asettamista länsimaisen filosofian perinteisiin ongelmiin.

Kysymykseesi mikä vika Airaksisessa on vastaat itse. Itsevarmuudella on hyvin vähän tekemistä filosofoinnin kanssa. Aloittelevan filosofin pitää saada esimerkki siitä että ajattelijan tärkein ominaisuus on oppia sietämään syvää epävarmuutta.

Saarinen ja Airaksinen ovat saaneet paljon pahaa aikaan opiskelijoiden parissa. Korvaamatonta vahinkoa.

• ...
        postmodernisti? kirjoitti:

Postmodernismiin suhtaudun kuten Postman: on vähän hupaisaa että joku luokitellaan postmoderniksi kun postmodernissa luokitteluja tai hierarkioita ei tunnusteta.

Wittgensteinin kohdalla tapahtuu perinteen katkos. Husserlin ja Heideggerin jälkeen filosofia "kaivaa taisteluhautansa olla-verbin maaperään", ja omasta mielestäni se merkitsee enää vain käsitesekaannusta. (Sitaatti on Oikkosen "Narkissos-esseistä", jota olen viimeksi lukenut ja jossa tuota ilmaisua käytettiin. Osa esseistä on luettavissa jossain osoitteessa netissäkin, muistaakseni myös essee Kierkegaardista ja Nietzschestä, josta tuo sitaatti. Oikkonen analysoi myös Calvinoa, "Halkaistua varakreiviä", varsin ansiokkaasti.)

Italo Calvino kirjoitti kymmentä teosta yhtä aikaa, jotta voisi aina työskennellä sen kanssa joka kulloinkin tuntui inspiroivalta. Ehkä hänen tuotantonsa monimuotoisuus hämää. Mainitsemani teokset pitävät kuitenkin sisällään juuri ja nimenomaan sitä mitä sanoin niiden käsittelevän. Kuten "Kosmokomiikassa" käsitellään erilaisia tähtitieteellisiä teorioita, samoin "Herra Palomar"issa käsitellään tietoteorioita. Ja tyhjentävämpää esitystä hyvän ja pahan problematiikasta en ole lukenut kuin "Halkaistu varakreivi".

"Derridalla on hyviä, joskin vaikeita ajatuksia." Hmm, oletko ihan varma? Etkö tässä rajaa filosofian niin että "hyvät ajatukset" asettuvat keskiöön? Se on vain yksi tapa ajatella. Tässä Derrida saa todistaa Derridan puolesta. Minä suosittelen aloittelijalle selvää painopisteen asettamista länsimaisen filosofian perinteisiin ongelmiin.

Kysymykseesi mikä vika Airaksisessa on vastaat itse. Itsevarmuudella on hyvin vähän tekemistä filosofoinnin kanssa. Aloittelevan filosofin pitää saada esimerkki siitä että ajattelijan tärkein ominaisuus on oppia sietämään syvää epävarmuutta.

Saarinen ja Airaksinen ovat saaneet paljon pahaa aikaan opiskelijoiden parissa. Korvaamatonta vahinkoa.

""Derridalla on hyviä, joskin vaikeita ajatuksia." Hmm, oletko ihan varma? Etkö tässä rajaa filosofian niin että "hyvät ajatukset" asettuvat keskiöön? Se on vain yksi tapa ajatella. Tässä Derrida saa todistaa Derridan puolesta."

:) Niin, tuossahan on sinulla jännä kompa. Onhan se niin että derridalaisittain ajateltuna mitään "keskiö(i)tä" ei oikeastaan pitäisi olettaa.

"Minä suosittelen aloittelijalle selvää painopisteen asettamista länsimaisen filosofian perinteisiin ongelmiin."

No juu, myönnetään että ei toki kannata ensimmäisenä aloittaa näistä uudemmista ranskalaisfilosofeista. Heidän kohdallaan ja heitä lukiessa kannattaa usein myös muistaa, että ajoittain kyseessä on eräänlainen "show". Lisäksi annos (ranskalais-eurooppalaisen)semiotiikan, psykoanalyysin ja kielitieteen ymmärrystä auttaa mm. Derridaa lukiessa. Lisäksi (positivistisloogisen) brittifilosofian ja mannermaan ranskalaisfilosofian välillä on kanaalin ohella myös melkoinen ajatuksellinen ja jopa poliittinen kuilu. Uudempaa ranskalaisfilosofiaa ei silti pitäisi täysin sivuuttaa aloittelevan filosofinkaan, koska myös se on osa eurooppalaisen (tai länsimaisen) filosofian perinnettä.

"Kysymykseesi mikä vika Airaksisessa on vastaat itse. Itsevarmuudella on hyvin vähän tekemistä filosofoinnin kanssa. Aloittelevan filosofin pitää saada esimerkki siitä että ajattelijan tärkein ominaisuus on oppia sietämään syvää epävarmuutta."

Hmmm, en kyllä aivan tuota tarkoittanut. Lähinnä tuo Airaksinen tuntui ihmisenä ärsyttävältä. Ja kyllä kai jokainen filosofian peruskurssi/perusteos tuo esiin filosofian olemuksen ja laittaa painopisteen kykyyn esittää kysymyksiä joihin ei välttämättä aina (ainakaan hetheti) ole löydettävissä ratkaisuja. Muuten, tuossa epävarmuuden (tai epäselvyyden) sietämisen mielessä postmodernistit ovat varmasti sieltä rankimmasta päästä.

"Saarinen ja Airaksinen ovat saaneet paljon pahaa aikaan opiskelijoiden parissa. Korvaamatonta vahinkoa."

??? Ai. Saarisesta en tiedä. Airaksinen, kuten kirjoitin, vaikutti ihmisenä ärsyttävältä, mutta osasi minusta opettaa ihan hyvin. Ehkä hän haluaa opettajan roolissaan ollakin ärsyttävä, jotta saisi opiskelijat reagoimaan paremmin, teidä häntä.

Mukavaa jatkoa.

• asiasta kiinnostunut

Lueskelin teidän kommenttejanne ja tulin siihen tulokseen, etten ymmärtänyt puoliakaan! Itse käyn lukioa ja filosofian opettajani on mitä parhain:)! Kiitos kirjavinkeistä ja hyvää kesän jatkoa:)!!!

• ...

Tietenkin Platonin dialogit. Ne ovat hyvä lähtökohta myös aloittelijalle. Niitä kun voi lukea joko filosofiana tai sitten vaikkapa vain hyvin eteenpäin soljuvana dialogina ja tarinointina.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      121
      2266
    2. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      424
      2153
    3. Sinun ja kaipaamasi törmääminen

Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?
      Ikävä
      97
      1176
    4. Ammuskelua Eliaksenkadulla

Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?
      Tornio ja Haaparanta
      13
      968
    5. Olen pahoillani jos kärsit.

Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.
      Ikävä
      34
      790
    6. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      44
      784
    7. Ymmärrätköhän nainen

Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      109
      766
    8. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      15
      754
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      166
      706
    10. Luvattiin työpaikka, mutta mitään ei kuulukaan

Kuinka yleistä tällainen on? Ehdin jo iloita työpaikasta, turhaan, kun mitään ei kuulukaan työnantajasta, joka ilmoitti
      Työn hakeminen
      32
      679
    Aihe