Turbon äännähdyksiä

Dumppailija

Eli nyt joku turboista tietävä vois kertoa vähän näitä alan käsitteitä selviksi?

Ku puhutaan "turbo flutter:sta" niin mitä silloin tarkoitetaan? Olen saanut sellaisen kuvan että silloin ei olisi dumppia ollenkaan käytössä...olenko oikeassa? :O Voiko ko äänen saada mihin turbiinikulkineeseen tahansa? Esim. tässä videossa sellainen äännähdys: http://youtube.com/watch?v=SF0JO9TfSjw&feature=related

Entäs sitten, kun Kaukana_Alhaalla on niissä ahdetuissa raadoissa melkeenpä minkälaisia sudenvinguntoja tahansa niin mistähän ne mahtaa olla peräisin? Esim. http://youtube.com/watch?v=RdV33Enslww&feature=related
http://youtube.com/watch?v=gUuTb0M9YQI
Onko hukkaportti ekalla videolla näistä kahdesta?

Eli kiteytettynä, mitä täytyy tehdä saadakseen autonsa vinkumaan noin hervottomasti? :) Ja toinen onko noi "turbo flutter" ja "dose" sama asia (ainakin kuulostaa melko samanlaisilta)

Kiitos postauksista!

6

3754

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 134513451345

      Ääni syntyy kun ahtimen paineet lyö takaisin siipiin kun kaasuläppä suljetaan... Tosin tämä on helpoin tapa saada ahdin rikki... ja liukulaakereilla varustetun vielä helpommin = leikkaa kiinni. Kuulalaakeriahtimessa kestää paremmin. syy= ahdin pyörii noin 10.000 RPM josta paine heittää sen hetkeksi pyörimään toiseen suuntaan.

      • R. Aivo

        Kerroppa mikä turbo pyörii 10.000 RPM????


      • haahaahahaa

        no ei se paine sitä hyrrää kuiteskaa toiseen suuntaan ala pyörittää hehhehhehh..korkeintaan hidastaa!


      • pieniä pojan palleroita
        haahaahahaa kirjoitti:

        no ei se paine sitä hyrrää kuiteskaa toiseen suuntaan ala pyörittää hehhehhehh..korkeintaan hidastaa!

        Tässä teille tietoa ensinnäkin MITEN ahdin toimii ja pieni ote wikipedian tietokannasta mitä tapahtuu kun paineet lyö takaisin ahtimen siipiin!

        Huom! Parhaimmillaan ahtimen pyörimisnopeus voi olla jopa 150.000rpm!

        http://auto.howstuffworks.com/turbo1.htm


        http://en.wikipedia.org/wiki/Turbocharger#Anti-Surge.2FDump.2FBlow_Off_Valves

        Anti-Surge/Dump/Blow Off Valves

        Turbo charged engines operating at wide open throttle and high rpm require a large volume of air to flow between the turbo and the inlet of the engine. When the throttle is closed compressed air will flow to the throttle valve without an exit (i.e. the air has nowhere to go).

        This causes a surge which can raise the pressure of the air to a level which can be destructive to the engine e.g. damage may occur to the throttle plate, induction pipes may burst. The surge will also decompress back across the turbo as this is the only path that the air can take. This sudden flow of air will often cause turbulence and a subsequent whistling noise as the air passes past the compressor wheel.

        The reverse flow back across the turbo acts on the compressor wheel and causes the turbine shaft to reduce in speed quicker than it would naturally. When the throttle is opened again, the turbo will have to make up for lost momentum and will take longer to achieve the required speed, as turbo speed is proportional to boost/volume flow. In order to prevent this from happening, a valve is fitted between the turbo and inlet which vents off the excess air pressure. These are known as an anti-surge, bypass, blow-off or dump valve. They are normally operated by engine vacuum.

        The primary use of this valve is to prevent damage to the engine by a surge of compressed air and to maintain the turbo spinning at a high speed. The air is usually recycled back into the turbo inlet but can also be vented to the atmosphere. Recycling back into the turbo causes the venting sound to be reduced and can actually help keep the turbo spooled while changing gears. The benefits of venting to the atmosphere are simply the ease of installation (because there is no need to run an extra hose to plumb the charge back into the system) and that it makes a sound considered desirable by some. There are no performance benefits for venting to the atmosphere.


      • Dumppailija
        pieniä pojan palleroita kirjoitti:

        Tässä teille tietoa ensinnäkin MITEN ahdin toimii ja pieni ote wikipedian tietokannasta mitä tapahtuu kun paineet lyö takaisin ahtimen siipiin!

        Huom! Parhaimmillaan ahtimen pyörimisnopeus voi olla jopa 150.000rpm!

        http://auto.howstuffworks.com/turbo1.htm


        http://en.wikipedia.org/wiki/Turbocharger#Anti-Surge.2FDump.2FBlow_Off_Valves

        Anti-Surge/Dump/Blow Off Valves

        Turbo charged engines operating at wide open throttle and high rpm require a large volume of air to flow between the turbo and the inlet of the engine. When the throttle is closed compressed air will flow to the throttle valve without an exit (i.e. the air has nowhere to go).

        This causes a surge which can raise the pressure of the air to a level which can be destructive to the engine e.g. damage may occur to the throttle plate, induction pipes may burst. The surge will also decompress back across the turbo as this is the only path that the air can take. This sudden flow of air will often cause turbulence and a subsequent whistling noise as the air passes past the compressor wheel.

        The reverse flow back across the turbo acts on the compressor wheel and causes the turbine shaft to reduce in speed quicker than it would naturally. When the throttle is opened again, the turbo will have to make up for lost momentum and will take longer to achieve the required speed, as turbo speed is proportional to boost/volume flow. In order to prevent this from happening, a valve is fitted between the turbo and inlet which vents off the excess air pressure. These are known as an anti-surge, bypass, blow-off or dump valve. They are normally operated by engine vacuum.

        The primary use of this valve is to prevent damage to the engine by a surge of compressed air and to maintain the turbo spinning at a high speed. The air is usually recycled back into the turbo inlet but can also be vented to the atmosphere. Recycling back into the turbo causes the venting sound to be reduced and can actually help keep the turbo spooled while changing gears. The benefits of venting to the atmosphere are simply the ease of installation (because there is no need to run an extra hose to plumb the charge back into the system) and that it makes a sound considered desirable by some. There are no performance benefits for venting to the atmosphere.

        Eli tollasta ei voi asentaa ilman että on vaaraa ahtimen rikkoutumisesta? Muutenko ei tollasta ääntä saa ku "dose pipella"? :O Ja kertokaa nyt vielä se että sillonko ei oo mtn ulosvirtausventtiiliä jos tollanen ääni ulos pihisee...kiitos


      • 2341234
        Dumppailija kirjoitti:

        Eli tollasta ei voi asentaa ilman että on vaaraa ahtimen rikkoutumisesta? Muutenko ei tollasta ääntä saa ku "dose pipella"? :O Ja kertokaa nyt vielä se että sillonko ei oo mtn ulosvirtausventtiiliä jos tollanen ääni ulos pihisee...kiitos

        Jos haluaa ahtimen sakkaamaan niin silloin ei ole minkäänlaista dumppia tai by-passia välissä joka siirtäisi paineet pois kaasuläpän ja ahtimen väliltä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

      Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      83
      1449
    2. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

      Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      67
      1235
    3. Asunnottomuus lisääntyy

      Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      202
      1213
    4. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

      Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      219
      1204
    5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

      Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1049
    6. Sulle on tullut

      Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      104
      1009
    7. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

      Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      134
      936
    8. Minä pyydän,

      jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      65
      913
    9. Ihmeelliseltä pikkunaiselta....

      Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t
      Ikävä
      123
      798
    10. Oletko loukannut

      Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      78
      791
    Aihe