Viime aikoina on erinäisten otsikoiden alla väännetty kättä, mitä on soveliasta kertoa tai kysyä.
Toiset ovat avoimuuden kannalla, toiset vaikenemisen. Yksi kokee oikeudekseen tietää kumppaninsa entiset panot, taudit ja pettämiset. Toinen sanoo, ettei halua tietää yhtikäs mitään.
Mitä sinä kertoisit tai haluaisit tietää?
1) Suhteiden määrän
2) Ex:n henkilöllisyyden
3) Suhteiden keston
4) Syyt niiden loppumiseen
5) Pettämiset
6) Sukupuolitaudit
7) Mahdolliset lapset
8) Väkivallan
9) Sen, että he kuitenkin olivat sinua huonompia.
10) Muuta, mitä?
11) Et mitään
12) Valkoisia valheita
13) Sinulle kelpaa vain todistetusti Impi-Siviä.
Toiset ovat avoimuuden kannalla, toiset vaikenemisen. Yksi kokee oikeudekseen tietää kumppaninsa entiset panot, taudit ja pettämiset. Toinen sanoo, ettei halua tietää yhtikäs mitään.
Mitä sinä kertoisit tai haluaisit tietää?
1) Suhteiden määrän
3) Suhteiden keston
5) Pettämiset
6) Sukupuolitaudit
7) Mahdolliset lapset
8) Väkivallan
10) Muuta, mitä?
11) Et mitään
12) Valkoisia valheita
Vastaukset 20
Vanhimmat
Mulla ei oikeastaan ole sellaista asiaa menneisyydessäni mitä en kumppanilleni vois kertoa. Eri asia sitten on kuinka paljon hän haluaa tietää eikä kaikkia yksityiskohtia entisistä suhteista ole muutenkaan tarpeen jaaritella.
Entisten suhteiden asiat kuuluu tietty niihin suhteisiin eikä niitä tuoda mukanaan uuteen suhteeseen mutta kyllä mun mielestä on kiva tietää jotain kumppanin menneisyydestä ja entisistä suhteista. Epäilyttäis hiukan jos mies vaikenis kuin muuri entisistä suhteistaan...
1) Suhteiden määrän
Juu sen verran et paljon vaiko vähän ?
Ei kiinnosta !
3) Suhteiden keston
Kiinnostaa kyllä onko pitkiä vaiko lyhyitä.
Jossain määrin kyllä.
5) Pettämiset
Kiinnostaa mut tuskin tätä saa selville.
6) Sukupuolitaudit
Totta mooses jos niitä on.
7) Mahdolliset lapset
Kyllä.
8) Väkivallan
Kyllä.
No ei nyt kuitenkaan.
10) Muuta, mitä?
Eipä tuu muuta mieleen.
11) Et mitään
12) Valkoisia valheita
No en !
Näin on !
Kun itsetunto on kunnossa, ei tarvitse tietää. Aikuinen mies pystyy olemaan myös kokeneen naisen kanssa, ja jopa toivoo sellaista. Mitä ihmeen väliä sillä on, missä kokemus on hankittu. Vain itsestään epävarmat kollit ja todellisuudesta vieraantuneet pahvipäät vaativat naiselta kokeneisuutta ilman aiempia suhteita.
Ainoastaan terveyden kannalta kiinnostaa nykytilanne. Eli jos aletaan vakituiseen oleen ja ilman suojaa myös paneen, siinä vaiheessa on kohtuullista molemmin puolin todeta taudittomuus.
Jos toinen haluaa kertoa menneisyydestään, toki kuuntelen. Mutta väitän silti, että mikään mennyt ei ainakaan ihan vähästä tule meidän väliin. Jos olen siis sitä mieltä, että se nainen on muuten minulle oikea. Nykyisen entisistä tiedän kaksi-kolme vähäisten tarinoiden pohjalta. Enemmät eivät kiinnosta, koska keneenkään näistä ei selvästi ole yhteyksiä enää. Ja sitä kokemusta on juuri sopivasti. ;-)
14) luonnevikaiset ja rasittavat sukulaiset
15) Tupakinpoltto ja sen mukana tuleva vastenmielinen ominaishaju
16) Taipumus ruikuttaa olemattomista.
1) Suhteiden määrän
-Ei kiinnosta, itse voin kertoa. Tosin muhun voi iskeä pikku piru ja ilmoitan 50 miestä lisää summaan :)
-Ei kiinnosta yhtään enkä mielelläni kerro itsekkään.
3) Suhteiden keston
-Tämä nyt pikkaisen kiinnostaa mutta tuskin alkaisin kyseleen. Itse kerron jos huvittaa.
-Nojaa.. en kyselis tätäkään.
5) Pettämiset
-Tämä kiinnostaa mutta tuskin tulee oikeaa vastausta joten ei kannata kysellä.
6) Sukupuolitaudit
-Evvk, kuhan vaan on hoidettu
7) Mahdolliset lapset
-Aika tärkeä tieto jonka ongin selville äkkiä.
8) Väkivallan
-Tämä kiinnostaa erittäin paljon mutta tuskin siitäkään irtoaa totuutta joten ei kannata kysellä.
-Tuskin oli :)
10) Muuta, mitä?
-Mua kiinnostaa pettämiset ja väkivaltaisuus jotta tietäisi onko hän sen tyyppinen, niitä olisi sitten odotettavissa omallekkin kohdalle. Harva kuitenkaan niitä kertoo ainakaan totuudenmukaisesti joten täytyy pysytellä vanhalla linjalla. Pitää korvat ja silmät auki, ja etsiä merkkejä.
11) Et mitään
-En keksi kysyttävää, koska en ole uteluiden kannalla eikä mua menneet kiinnosta. Infoa menneestä tulee kyselemättäkin ihan riittävästi normaalin keskustelun lomassa.
12) Valkoisia valheita
-Ei kiitos
-Ei kiitos
1) Suhteiden määrän --> en halua tietää tarkalleen, en kysy; en itse kerro tarkkaan. Jotain yleistä - oletan, että en ole eka. (Nuorena tyhmänä kysyin, ja itse sain vain kipeää, kun tulin mustasukkaiseksi; tämä on lähinnä itseni varjelua; mitä ei tiedä, se ei satuta. Ja tämä on aikuisen realistusuuttakin: jokaisella on eletty elämä takana.)
2) Ex:n henkilöllisyyden --> en missään tapauksessa!!! Paitsi jos on vaara, että törmään heihin (seurustelukumppani tietää, että olemme vaikka samalla työpaikalla, eli "kaikki muut" tietää --> kuulen tämän mieluummin kumppaniltani kuin vierailta; itsesuojelu taas; tai kun yhteisiä lapsia, niin asia muuttuu). Näköjään puhun monikossa... eli oletan, että en ole edes se toinen seurustelukumppani....;-)
3) Suhteiden keston --> no hiinä ja hiinä... jos on naimisissa ollut ja lapsia, niin näistä tulee pakostakin puhe; siinä tapauksessa joo, mutta ei mitään pikkujuttuja tarvi kertoilla, siis lyhyitä suhteita. Voi sitä mainaasta, että olin avoliitossa kymmenisen vuotta, mutta se loppui... siis jotain yleistä... nämä tulee esille, jos ollaan pidempään ja vakavammin...sedät ja tädit muistutteleee... anopilla vihkikuvat tallessa piironginpäällä...
4) Syyt niiden loppumiseen --> jotain yleistä -> taas jos niitä yhteisiä lapsia, niin asia muuttuu. Pitkäaikaisen avo/avioliiton päättyminen; ehkä jotain yleistä, mikä meni pieleen.
5) Pettämiset --> no ei taida kuulua mulle... nykyisesta vakipanosta kyllä tiedän, että petti vaimoaan ja siksi erosivat... en kyllä tuntenut heitä silloin; toisaalta en usko keneenkään uskollisuuteen enää (itse en ole pettänyt); en utelisi, tuo epävarmuutta suhteeseen kun tietää... ehkä tämä on niitä kans, että on onnellisempi kuin ei tiedä.
6) Sukupuolitaudit --> jos on parantumattomia niin EHDOTTOMASTI; en anna anteeksi, jos ei kerro. Hoidetuista ei tarvi kertoa. (Otan mieluummin näillä tilastotodennäköisyyksillä tyypin, jolla on ollut ja hoidettu, kuin kellä ei ole ollut; sillä se meinaan on vielä edessä.....ja mä tartuntavaarassa )
7) Mahdolliset lapset --> ehdottomasti! anteeksi ei tule, jos ei kerro. Aborteista ei tarvi kertoa.
8) Väkivallan --> ehdottomasti; vaikuttaa erittäin paljon, jos ei kerro, että on hakannut. Hakattuna olemisenkin tietysti ehkä pitää kertoa, se vaikuttaa niin ihmiseen. Mä en lyö, mutta saatan huutaa - ja jo sitä toinen voi pelästyä suhteettomasti, jos kuvittelee sen aina johtavan hakkaamiseen.
9) Sen, että he kuitenkin olivat sinua huonompia. --> ei, sillä en usko. En mä nyt ihan tyhmä ole.
10) Muuta, mitä? --> jos pitää exiin yhteyttä yhä (siis ilman lapsia; niiden kanssa ainahan pitää pitää yhteyttä), niin haluan tietää. Syvät katkeroitimiset ehkä - en halua muiden (exien) syntejä omiksi vioikseni; eli jotkut eivät ole käyneet läpi menneisyyttään, ja syyttävät nyksää exien teoista. Mä ... en ala sellaisen kanssa.
11) Et mitään --> no jos tämä tulee ehdottomana, fanaattisena kieltona, niin taidanpa kuvitella, että takana on jotain hyvin outoa. Korostan: en kysele, jos toinen kertoo, niin keskustelen, mutta olen pitänyt kauan ohjenuoranani, että en kysele enkä muuten sekaa niitä kaappeja ja kännyköitä. :-)
12) Valkoisia valheita --> joissakin kohdin vähän silittelyä. Esim. entisiä valokuva-albumeita ei tarvi hävittää, mutta ei niitä nyt pidä pitää kunniapaikallakaan kirjahyllyssä sen vihkikuvan vieressä.... Jos on pakko tiirailla exän alaston kuvaa, niin en halua tietää.
13) Sinulle kelpaa vain todistetusti Impi-Siviä. --> en ole koskaan ymmärtänyt tätä kohtaa mutta käsittääkseni tämä onkin miesten ongelma. Naisen pitää olla huora mutta sen pitää olla madonna.
Oma näkemykseni on se, että haluan tietää sen, mitä toinen on valmis kertomaan.
Jos on takana sellaisia juttuja, jotka ovat vaikuttaneet persoonaan jollain tavalla, niin niistä olisi kanssa kiva tietää. Aika monet "omituisuudet" selittyvät menneiden suhteiden painolasteilla.
Myös sellaiset asiat, jotka vaikuttavat elämään jatkossakin, olisi hyvä tuoda ilmi jossain (mahdollisimman aikaisessa) vaiheessa. Jos on eksän kanssa ystävä ja aikoo olla jatkossakin, niin sitä ei kannata lähteä salailemaan, lasten olemassaolosta nyt puhumattakaan.
Ihan yleisesti ottaen en kyllä alkaisi suoraan kyselemään toisen menneisyydestä. Vaan ajan myötä, kun juttu luistaa niin sitten paljastuu mitä paljastuu, mutta tässä tätä mun "linjaa":
1) Suhteiden määrän
- Voin kertoa, en kysele.
- Voin kertoa, en kysele.
3) Suhteiden keston
- Voin kertoa, saatan kysyäkin. Toivoisin, että takana olisi jo vähintään yksi pidempi suhde.
- Saa kertoa jos haluaa. En koe tarpeelliseksi keskustella ko. aiheesta.
5) Pettämiset
- En kysele. Mä (edelleen) kuvittelen olevani täydellinen. Kysyttäessä saatan hyvinkin kertoa, pitäähän naisen pystyä hyväksymään mut sellaisena kuin olen. Tosin jos joku alkaa ensimmäisenä ilta tuollaisia kyselemään niin se kertoo jo minulle tarpeeksi tuosta ihmisestä.
6) Sukupuolitaudit
- Luotan siihen, että ne ottavat asian puheeksi, jolla on siihen aihetta.
7) Mahdolliset lapset
- Tämähän selviää ihan itsestään jo alkuvaiheessa.
8) Väkivallan
- Tämän haluaisin tietää.
- Tämä on ihan sanomattakin selvää.
10) Muuta, mitä?
- Eiköhän tuossa ollut jutun tynkää liiaksikin aiheesta menneisyys..
11) Et mitään
12) Valkoisia valheita
- Näitähän tuntuvat laukovan vähän kaikki, varsinkin alkuhuumassa. Ei mitään vakavaa..
- Ei kelpaa impi, ei.
Merkityksellistä on kaikki sellainen, joka jollain tavalla vaikuttaa nykypäivään. Tällaisia asioita ovat ainakin:
6) Sukupuolitaudit
7) Mahdolliset lapset
8) Väkivallan
Lisäksi haluan ehdottomasti tietää, minkälaiset suhteet exiin ovat tällä hetkellä: pitääkö yhteyttä, haikaileeko joku perään jne.
Lisäksi olisi luultavasti mukava tietää suunnilleen vakavimpien suhteiden kestot, koska niihin kuitenkin jossain vaiheessa törmää tavalla tai toisella.
1) Suhteiden määrän
Jos suoraan kysyttäisiin, niin varmaan kertoisin. Itse en kysele, kun ei kiinnosta.
Jos suoraan kysyttäisiin, niin varmaan kertoisin. Itse en kysele, kun ei kiinnosta.
3) Suhteiden keston
En kertoisi, en kyselisi.
En todellakaan kertoisi, koska ne ovat mun ja sen exän henkilökohtaisia asioita, jotka eivät kuulu kolmannelle osapuolelle. En myöskään kyselisi.
5) Pettämiset
Katso edellinen vastaus.
6) Sukupuolitaudit
Ollet ja menneet eivät kiinnosta, mutta jos niistä joku voisi tarttua, olisi anteeksi antamatonta olla kertomatta sellaisista.
7) Mahdolliset lapset
Pitää kertoa.
8) Väkivallan
Uhri joko haluaa kertoa kokemuksistaan, tai ei. Lyöjä taas on moraaliton kusipää joka jauhaa paskaa kuitenkin ja valehtelisi.
No totta munassa sitä haluaa kuulla olevansa maailman paras.
10) Muuta, mitä?
Jos joku haluaisi alkaa ruotia menneisyyttään ja entisiä suhteitaan mulle, mä varmaan ajattelisin, että tuo ihminen varmaan ruotii meidänkin henkilökohtaisia asioita, jos ero tulee.
11) Et mitään
Sen ainoastaan mitä toinen haluaa kertoa.
12) Valkoisia valheita
Ilman muuta haluan kuulla olevani se satuprinssi jota on odotettu.
Kyllä sekin kelpaa jos on muuten oikeanlainen ihminen.
Mä oon itse niin hölö ja kun eksät kuuluvat osana historiaan, niin höpötän omasta itsestäni ja menneisyydestäni hyvinkin avoimesti (en tietenkään salaisuuksia, jotka yksilöllisesti liittyy eksään) tosin mulla eksiä olekaan, kui kolme ja kahdesta voiko oikein niinkää sanoa.
Myöskin kun olen kova puhumaan, niin saatan kysyä ihan mitä tahansa, mutta en odota et olisi pakko kertoa. :))
Mitä välttämättä haluan tietää noista on:
Kaikki mahdolliset lapset, myöskin heidät joita ei lapsinaan pidä, koska jos teemme yhteisen lapsen, niin tahdon lapsemme tietävän kaikki sisaruspuolensa, ettei koskaan vahingossa tapahdu sukurutsausta (suomi on tavattoman pieni maa)
Muut ei niin tärkeitä, vaikka kyselenkin paljon. :))
Ainoastaan vaihtoehto N:o 13.
Tästä en ole joutunut tinkimään.
haluan kuulla, mitä toinen haluaa kertoa.
Vähintään nyt Ex:n henkilöllisyys pitäs tuoda ilmi, jotta tietää sit, kuka on kuka.
Kyllä mäkin nyt uskoisin tarvittaessa kertovani kaiken merkityksellisen.
En haluais välttämättä tietää mitään, itse kerron mitä kysytään.
Jos nyt jokin kiinnostaa niin mahdolliset lapset, väkivalta ja ex:n henkilöllisyys (jos on tuttu) mutta väkivallastakaan kukaan tuskin suoraan itse kertoo.
Menneet on menneitä, mitä se hyödyttää kumpaakaan niistä kysellä? En vaan ymmärrä. Nykyiseen suhteeseen vaikuttavat asiat on ainoita tärkeitä asioita jotka puolison tulee tietää. Mun mielestä.
Ei ole itseäni koskevia asioita joita en voisi kertoa.
Odotan vastausta mikäli jotain kysyn, mutta en tuomitse vastaamatta jättämisestäkään.
voi kertoa, jos toinen haluaa tietää. Ei ole mitään salattavaa tai niin ikäviä asioita etteikö vois kertoa.
1) Suhteiden määrän
Voin kertoa ja haluan tietää
Voin kertoa ja haluan tietää. Miksi ei voisi kertoa ex:n nimeä?
3) Suhteiden keston
Ehdottomasti
Kyllä noin suunnilleen, ilman valehtelua. Omanikin kerron avoimesti
5) Pettämiset
Kyllä, varsinkin naisen hairahdukset haluan tietää
6) Sukupuolitaudit
Naisen mahdolliset taudit haluan tietää, itselläni ei ole tauteja
7) Mahdolliset lapset
Pitää kertoa - tietenkin
8) Väkivallan
Kyllä
En, en halua vertailua enkä halua vertailla
10) Muuta, mitä?
En keksi tähän hätään
11) Et mitään
Ei missään nimessä. Pelkän panon kohdalla tämä menettelee
12) Valkoisia valheita
Ei, ei, ei
Ei, mieluummin nainen jonka juoksut on juostu
1) Suhteiden määrän
No ei sinänsä kiinnosta. Voin kyllä itse kertoa.
Jostain syystä en halua tätä itse paljastaa, mutta kiinnostaa kyllä se toisen ex...
3) Suhteiden keston
Ei juuri kiinnosta. Itse vastaan että olin sen yhden kanssa jokusen vuoden (oltiin 7v). Niitä lyhyempiä en ainakaan mainosta.
Voin kertoa. Mutta ei kiinnosta. Ehkä.
5) Pettämiset
Kiinnostaa kyllä. Ja voin kertoa että minua ei petetty.
6) Sukupuolitaudit
Haluaisin tietää. Ja voin kertoa; ei ole ollut.
7) Mahdolliset lapset
Haluaisin tietää, en halua alkaa kenellekään äidiksi. Itsellä niitä ei ole.
8) Väkivallan
Haluaisin tietää. Ei omaa kokemusta tästä.
höh, no tietty ne oli =)
Nämä asiat riippuu varmasti niin siitä toisesta osapuolesta...
Itsellä ei ole mitään hävettävää ja voin kaikki kertoa. Samaa toivon toiselta, tosin kaikkea ei tarvitse kertoa.
=)
alkaa ees yrittään salaileen mitään koska jossain vaiheessa sitä tulee kuitenkin möläytettyä kaikki faktat tiskiin. Eli antaa tulla kaikki vaan, tosin ihan yksityiskohtiin asti ei oo pakko mennä joka asiassa.
Tää ei kyllä sit tarkota sitä et pitäis alkaa jotenkin tenttaamaan mitään vartavasten, noi jutut tulee puhuttuu luonnostaan läpi silloin kun otetaan pikkasen miestä väkevämpää ja jauhetaan ilta kakkaa kaksistaan.
> 1) Suhteiden määrän
> 3) Suhteiden keston
> 4) Syyt niiden loppumiseen
> 5) Pettämiset
> 6) Sukupuolitaudit
> 7) Mahdolliset lapset
> 8) Väkivallan
> 10) Muuta, mitä?
Päihteet, rikostausta, mielenterveysongelmat, krooniset sairaudet, allergiat, mustasukkaiset exät, muut selvittämättömät kuviot elämässä
Noiden tietojen perusteella olisi suht helppoa jo päätellä olisiko suhteessa potentiaalia/jatkanko naiseen tutustumista vaiko en.