elatusmaksut, viimeinen erä

minä vaan

Elatusmaksun viimeinen erä koittaa. Miten on, pitääkö maksaa koko kuukauden maksu, kun lapsi täyttää 18v helmikuun 2. päivänä. Kysymys ei ole nyt nuukuudesta, vaan pilkunviilaamisesta. Kaikki erot kun eivät olekaan ihan helppoja.

18

6146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ketä ajattelet

      pääset eroon koko systeemistä?
      mitä väliä yhdellä kuulla. no eivarmaan ole ollut helppo ero. se on lapsesi, älä viitsi laskea rahaa yhdeltä kuulta. kuulostaa siltä, että olet päättänyt jäädäkin katkeraksi.

      maksa mitä maksat, se on yksi kuukausi, mitä väliä?! siinäkö se on sitten, koston ydin, saatko sillä itsellesi tyydytystä, että "ha-haa. säästinpä ainakin..." öö, haloo!
      ei ole ollut helppo ero. ja nytkö sitten helpottaa? tuntuu vaan, että itse pidät itsesi oikein siinä, maksa se lasku, ja jätä asia taaksesi. tuollaisella ajattelulla roikut varmaan kiinni erossasi vuosikausia kun mietit miten väärin sinua on kohdeltu. siis: itsesi takia!!! anna anteeksi, päästä irti, anna sen viimeisen maksun olla todella viimeinen, anna sen olla vapautesi hinta.

      mitä väliä sillä on, kun on jo niin paljon maksanut, mitä nyt maksaa yhdestä, viimeisestä kuusta?
      tunge se pilkku nyt jo sinne missä ei aurinko paista, tee itsestäsi onnellinen ja anna mennä.
      et sä sitä enää vanhana sure.

      • minä vaan

        kysymys ei todellakaan ole rahasta, vaan periaatteesta. Maksan sitten lapselleni koulutusavustusta. haluaisin vaan tietää, miten tuo menee oikein, ettei isä ala taas motkottamaan.
        Aika turhaa rupesit minua mollaamaan.


      • Ihme tapaus
        minä vaan kirjoitti:

        kysymys ei todellakaan ole rahasta, vaan periaatteesta. Maksan sitten lapselleni koulutusavustusta. haluaisin vaan tietää, miten tuo menee oikein, ettei isä ala taas motkottamaan.
        Aika turhaa rupesit minua mollaamaan.

        Etkö vielä tiedä, kenen elatukseen/tarpeeseen elarit menee? Lapsesi!
        Onko väliä millä nimellä maksat: koulutusavustus vai elarit, kunhat pidät lapsestasi huolen.


      • Minä en ole katkera
        minä vaan kirjoitti:

        kysymys ei todellakaan ole rahasta, vaan periaatteesta. Maksan sitten lapselleni koulutusavustusta. haluaisin vaan tietää, miten tuo menee oikein, ettei isä ala taas motkottamaan.
        Aika turhaa rupesit minua mollaamaan.

        Lapseni täytti 18.Elatusmaksut loppui siihen. Lapsi teki koulutusavustushakemuksen. Isä ei maksanut muuta kuin koulukirjat. Lapsi ei kuitenkaan alkanut oikeutta käymään isäänsä vastaan. Mutta kyllä lapsi sen verran fiksu on, että käsitti, mitä mieltä isä hänestä siis on. Aivan kuin lapsi olisi lakannut muuten elämästä! Eihän se lapsen tilanne siitä miksikään muuttunut, vaikka syntymäpäivä koitti. Ruokaa ja vaatteita tarvitaan, autoakin mielellään käytti ja äiti maksoi bensat. Ja mitä kaikkea sitä nyt nuori ihminen tarvitsee. Siis paljon muutakin kuin koulukirjat! Mistä sitä lukiolainen rahaa... Opintorahaakaan ei saanut kun kotona asui ja vanhemmilla tarpeeksi tuloja.

        Ei sillä, ettenkö yksin pystynyt lastani elättää, mutta periaate! Niinhän sinäkin sanot.Ja oletko tosiaan NAINEN ja ÄITI? Minä kun luulin, että vain miehet ovat noin yksinkertaisia ajatuksenjuoksultaan! Jos meillä olisi toisin päin eli lapsi asuisi isänsä kanssa, en kehtaisi olla maksamatta lapsen elämisestä niin kauan kuin hän koulua käy. Opiskelemaan lähtiessä jo aletaan pärjätä opintorahan ja lomatöiden avulla kuten pitääkin. Mutta minusta esim. lukio-opinnot ovat sen verran raskaat, ettei voi odottaa, että lapsi menisi vielä siinä vaiheessa töihin elantoaan tienaamaan.

        Kohta minulla on taas sama edessä kun nuorimmainen täyttää 18. Tiedän jo valmiiksi, että tukea ei isältä tipu. Ehkä rahaa kirjoihin, josta sitten suureen ääneen puhutaan. Tiedän kuitenkin, että lapseni osaavat antaa sille arvoa, että minä jaksan heitä tukea, jotta voivat koulunsa käydä. Siitä kertoo jotakin jo se, että opiskelevat nuoreni tulevat lomilla aina MINUN luokseni ja käyvät hyvin harvoin isänsä luona. He kokevat, että täällä on koti ja turva, jos sitä tarvitaan.

        Eihän ero koskaan helppo ole. Ei meilläkään, mutta itse olen pyrkinyt välttämään kaikenlaisen toisen arvostelun lasten kuullen, vaikka sitten kuinka olisi päähän ottanut. Lapset ja heidän hyvinvointinsa oli minulle eron jälkeen ykkösasia. Mikään ei mennyt edelle, ei edes uudet ihmissuhteet. Niiden aika tuli vasta sitten kun lapset olivat niin isoja, etteivät tarvinneet minua ihan koko ajan paikalle. Ja siinäkään ei ole ollut sitten mitään ongelmaa. Lapset suhtautuvat uuteen kumppaniini hyvin ja ovat aidosti iloisia puolestani.


      • Rosemarii
        Minä en ole katkera kirjoitti:

        Lapseni täytti 18.Elatusmaksut loppui siihen. Lapsi teki koulutusavustushakemuksen. Isä ei maksanut muuta kuin koulukirjat. Lapsi ei kuitenkaan alkanut oikeutta käymään isäänsä vastaan. Mutta kyllä lapsi sen verran fiksu on, että käsitti, mitä mieltä isä hänestä siis on. Aivan kuin lapsi olisi lakannut muuten elämästä! Eihän se lapsen tilanne siitä miksikään muuttunut, vaikka syntymäpäivä koitti. Ruokaa ja vaatteita tarvitaan, autoakin mielellään käytti ja äiti maksoi bensat. Ja mitä kaikkea sitä nyt nuori ihminen tarvitsee. Siis paljon muutakin kuin koulukirjat! Mistä sitä lukiolainen rahaa... Opintorahaakaan ei saanut kun kotona asui ja vanhemmilla tarpeeksi tuloja.

        Ei sillä, ettenkö yksin pystynyt lastani elättää, mutta periaate! Niinhän sinäkin sanot.Ja oletko tosiaan NAINEN ja ÄITI? Minä kun luulin, että vain miehet ovat noin yksinkertaisia ajatuksenjuoksultaan! Jos meillä olisi toisin päin eli lapsi asuisi isänsä kanssa, en kehtaisi olla maksamatta lapsen elämisestä niin kauan kuin hän koulua käy. Opiskelemaan lähtiessä jo aletaan pärjätä opintorahan ja lomatöiden avulla kuten pitääkin. Mutta minusta esim. lukio-opinnot ovat sen verran raskaat, ettei voi odottaa, että lapsi menisi vielä siinä vaiheessa töihin elantoaan tienaamaan.

        Kohta minulla on taas sama edessä kun nuorimmainen täyttää 18. Tiedän jo valmiiksi, että tukea ei isältä tipu. Ehkä rahaa kirjoihin, josta sitten suureen ääneen puhutaan. Tiedän kuitenkin, että lapseni osaavat antaa sille arvoa, että minä jaksan heitä tukea, jotta voivat koulunsa käydä. Siitä kertoo jotakin jo se, että opiskelevat nuoreni tulevat lomilla aina MINUN luokseni ja käyvät hyvin harvoin isänsä luona. He kokevat, että täällä on koti ja turva, jos sitä tarvitaan.

        Eihän ero koskaan helppo ole. Ei meilläkään, mutta itse olen pyrkinyt välttämään kaikenlaisen toisen arvostelun lasten kuullen, vaikka sitten kuinka olisi päähän ottanut. Lapset ja heidän hyvinvointinsa oli minulle eron jälkeen ykkösasia. Mikään ei mennyt edelle, ei edes uudet ihmissuhteet. Niiden aika tuli vasta sitten kun lapset olivat niin isoja, etteivät tarvinneet minua ihan koko ajan paikalle. Ja siinäkään ei ole ollut sitten mitään ongelmaa. Lapset suhtautuvat uuteen kumppaniini hyvin ja ovat aidosti iloisia puolestani.

        Lapseni isä on kuollut, hän sai puoliorvon eläkettä 18-vuotiaaksi. Eläkeyhtiö maksoi täyden maksun siltä viimeiseltäkin kuukaudelta, lapseni on syntynyt kuukauden 1. päivänä. Niin se vain menee, se on täyden kuukauden maksu, se kohdistuu siihen kuukauteen, jonka aikana lapsi täyttää 18 vuotta. Jos se sattuu olemaan se ensimmäinen päivä (tai toinen), sillä ei ole merkitystä ja miksi olisi? Maksu on nimenomaan kuukausimaksu, ei sitä ole mitenkään jyvitetty viikoille tai päiville, joten maksa kiltisiti vain se vihoviimeinenkin erä. Jos ex-miehesi haluaa pilkkua viilata, sen hän sitten menestyksekkäästi pystyy tekemään, jos jätät maksamatta.


      • Juurikasvi
        Ihme tapaus kirjoitti:

        Etkö vielä tiedä, kenen elatukseen/tarpeeseen elarit menee? Lapsesi!
        Onko väliä millä nimellä maksat: koulutusavustus vai elarit, kunhat pidät lapsestasi huolen.

        Kyllä ne naiset jaksaa aina selittää, että lasten etu ensimmäisenä. Minunkin ex lehmä sitä mainostaa maailmalla niin ylpeenä ja ihanana äitinä. Silti hänen koko lapsilisä menee talon lyhennykseen, ja elatusmaksu uuteen autoon, kun pitäähän 900 euroa käteen tienaava ajaa uudella autolla. Lapsille yhet farkut kerran kuussa kirpparilta, ja joka viikonloppu rafloissa bilettämässä. Että tähän maailmaan mahtuu teennäisiä paskanpuhujia!!


      • Muuten vaan kysyn...
        Juurikasvi kirjoitti:

        Kyllä ne naiset jaksaa aina selittää, että lasten etu ensimmäisenä. Minunkin ex lehmä sitä mainostaa maailmalla niin ylpeenä ja ihanana äitinä. Silti hänen koko lapsilisä menee talon lyhennykseen, ja elatusmaksu uuteen autoon, kun pitäähän 900 euroa käteen tienaava ajaa uudella autolla. Lapsille yhet farkut kerran kuussa kirpparilta, ja joka viikonloppu rafloissa bilettämässä. Että tähän maailmaan mahtuu teennäisiä paskanpuhujia!!

        Mahdat maksaa tosi isoa elatusmaksua, jos sillä autolainoja makselaan? Lapseni saa elatusmaksua noin 160 euroa per kk ja sitten tietysti lapsilisä. Eli alle 300 yhteensä. Olen pitkän aikaa pitänyt kirjaa menoista ja jos ruokaa, asumista, sähköä, vettä, puhelinta, nettiä, menee rahaa lapsen menoihin noin 500 euroa per kk. Lapseni käy lukiota naapurikaupungissa ja hänen harrastuksensakin on siellä, joten matkakuluja tulee. Kirjat maksaa jne. Luulen, että minulla ainakaan ei jää elatusmaksuista ja lapsilisästä mitään itselleni eikä tietenkään ole tarkoitustakaan. Mutta jostain kumman syystä mun eksä myös kuvittelee, että nuo rahat menevät minun matkoihini jne. En käsitä, miten hän oikein laskee.

        Kiinnostaisi tietää, onko sinun koskaan tarvinnut oikeasti laskea, mitä eläminen ja muu oikein maksaa? Minä esim. avioliiton aikanakin hoidin kaikki talousasiat, joten miehellä ei oikeastaan ollut mitään käsitystä perheen taloudesta. Kunhan hänellä vaan oli rahaa vaihtaa auto säännöllisesti. Muusta hän ei juuri tiennyt. Eikä taida tietää vieläkään kaikesta päätellen.

        Olen monesti ajatellut, että olisi hyvä kun oltais voitu vaihtaa osia välillä, että mieskin näkisi mitä se arki yksin on. Mutta enhän voisi tehdä lapselle sellaista tekoa vain opettaakseni miestä. Lapsi kun viihtyy kotonaan :)


      • Sonnit
        Juurikasvi kirjoitti:

        Kyllä ne naiset jaksaa aina selittää, että lasten etu ensimmäisenä. Minunkin ex lehmä sitä mainostaa maailmalla niin ylpeenä ja ihanana äitinä. Silti hänen koko lapsilisä menee talon lyhennykseen, ja elatusmaksu uuteen autoon, kun pitäähän 900 euroa käteen tienaava ajaa uudella autolla. Lapsille yhet farkut kerran kuussa kirpparilta, ja joka viikonloppu rafloissa bilettämässä. Että tähän maailmaan mahtuu teennäisiä paskanpuhujia!!

        Onneksi lapsellesi on hyvä asunto missä asua , ettei joudu yksiötä jakamaan" lehmän" kanssa. Toiseksi hyvä ja turvallinen auto jolla lapsesi pääsee kulkemaan sen " lehmän" kanssa, ettei tarvi taluttaa "lehmää " kaduilla.
        Kateus ja katkeruus on paha tauti.


    • eräs äiti

      Lapsilisäkin maksetaan sen kalenterikuukauden loppuun, jolloin lapsi täyttää 17 vuotta, joten eiköhän sama periaate ole elatusavussakin.

      • lähihuoltaja

        Älä luule, vaan tiedä "... kunnes lapsi täyttää 18 v." Koulutusavustus maksetaan suoraan lapselle (ellei asiasta ole toisin sovittu).

        Eli tulkitse siitä. Elatusmaksu on eri asia kuin lapsilisä ja eikä sitä myöskään sääntele lapsilisän "normit".


    • FMM

      "Elatusmaksun määrä lasketaan niin, että elatusmaksu jaetaan kalenterikuukauden päivien lukumäärällä ja kerrotaan 4:llä, niin saadaan elatusmaksun määrä 18 vuotissyntymäpäivään saakka. Esim. jos lapsi täyttää 18 vuotta 4.2. ja elatusavun määrä on 200, on elatusmaksun määrä 28,50 euroa helmikuulta.

      Talviterveisin

      Kela-Kerttu"

    • idioottimaista

      Ymmärrän, kun ei ole muita tuloja lapsella, että rahaa tarvitaan. En ymmärrä, kun lapsi menee töihin ja tienaa tonnin kuussa, että edelleen vaaditaan maksamaan sille kaikki vaatteet, ruuat, bussiliput jne. Kun yrittää opettaa lapselle rahankäyttöä, on tämä tyhmän aikuisen väkivaltaa. Saat syytteet ja tuomion. Tämä valtio on tosi syvältä. Vai pitää vanhemman maksaa kulut vaikka lapsella on omat tulot. Ja lapsi suuttuu, kun vanhemmat ovat tyhmiä.

    • Similä

      Kyllä virallisesti pitää maksaa koko kuukausi. Kun lapseni täytti 18 olen häntä avustanut rahallisesti opiskeluissa.

      Tietysti äitinsäkin on avustanut. Ei vanhemmuus pääty siihen, kun tenava muuttaa omilleen ja on täysi-ikäinen.

      Oma isäni huolehtii vieläkin, kuin olisin pikkupoika vaikka ikää on 43 ja taloudellisesti erittäin hyvässä tilanteessa.

      Sellainen meidän vanhempien kohtalo on. 😃

      • Juoponsisko

        Just, mun mutsi elättää ja avustaa juoppoa 40 vuotiasta veljeäni, jätkä asuu mutsilla, ei käy töissä, eikä ole oikeen koskaan töissä käynyt.
        Veli juopottelee ja ei tee mitään kotonakaa , mutsi tekee kaikki kotityöt.
        Sellainen on sitte mutsin kohtalo ,sääliksi käy.


    • Voijumalaut

      Heh,heh, oletko tehnyt eroa lapsestasi vai, koska elarit on tarkoitettu sun lapsesi hyvinvointiin, ääliö.

    • Lapsen.tulevaisuus

      Voi pököpäitä. On oma lapsi, se arvokkain ja rahako on tärkeintä itsellenne.
      Me maksamme osan lapselle opiskelun kustannuksia vaikka lapsi ei ole meidän. Lapsen tulevaisuus on tärkein ja hän on rakkain. Lopettakaa rahasta riitely.

    • Anonyymi

      Kuuluu maksaa viimeisen kuukauden osajoukko eli tässä tapauksessa 1/14

    • Anonyymi

      Ensin tehdään elämään rasite ja sitten urputetaan täällä,,,,ei hyvää päivää...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1486
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      7
      1243
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1218
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe