Matkailuauto yli 3.5t

Monta????

Matkailuauto yli 3.500kg mitkähän on vuotuiset kulut:
-katsastus
-(dieselvero)käyttömaksu
-haittavero
-moottorin koon vaikutus
-painon vaikutus
Ulkomailla:
-tietullit
-siltamaksut
-lauttamaksut

15

6830

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niin tänne
    • eikö ne ovat samat

      kun alle 3,5 ton?
      Katsastus kyllä
      Käyttövero Kyllä
      Haittavero ?????
      Moottori vähän enemmän naftaa ehkä?
      Paino vaikutus Nafta enemmän hidas ajaa.

      Ulkomailla ihan sama kunhan et yli 7 tonnisella ajat.
      Lauttamaksu on aina per metri.

      Se mitä voitat on että yli 3,5 tonnisissa on enemmän kantavuutta. Ja saat ite ajaa kun ei muijalla ole C kortti.

      • ei este

        Minä huilaan kun vaimo ajelee kortti kyllä riittää!!!

        Niin makaa kuin petaa......................


    • kulut....

      muuttuu vuodenvaihteessa? Tuleeko vero painon vai päästöjen mukaan? Yli 3500kg kok.painoltaan on kuorma-auto matkailuautonakin. Ihan 2,5 litrasella voi matkanteko olla työlästä. Kyllähän alusta (pakettiauto / kevyt kuorma-auto) 2,5 litraisena on OK, mutta matkailuautona alustalla on "täys kuorma" kannettavana. No, välityksetkin sanelevat käyttö-ominaisuuksia. Paino on ihan suhteessa kulutukseen, samoin ajo-olosuhteet. Renkaissa on myös yksi menoerä lisää, jos/kun takana on paripyörät. Tie- ja/tai siltamaksuja maksetaan painon ja akseleiden mukaan. Lautoilla 6:n metrin jälkeen alkavista metreistä lisähinta. Korkeuskin voi vaikuttaa?

      • mb-fani

        lautoilla 7m ja korkeus yli 2.4 esim, turku-tukholma 130 ekua, 7m yli liämaksu.


      • Tie ja siltamaksu??????

        Omistan yli 3,5 ton matkailuauton ja olen sillä ajellut mm. Suomi Ruotsi Norja Tanska Saksa Hollantti Luxenburg Ranska ja Belgia enkä koskaan ole kuullutkaan mistään tie/silta maksu.

        Missäpäin maailmaa sellainen pitää maksaa??????????
        Olen tosi uusi karavaanari liityin vasta 1975.


      • Monta????
        Tie ja siltamaksu?????? kirjoitti:

        Omistan yli 3,5 ton matkailuauton ja olen sillä ajellut mm. Suomi Ruotsi Norja Tanska Saksa Hollantti Luxenburg Ranska ja Belgia enkä koskaan ole kuullutkaan mistään tie/silta maksu.

        Missäpäin maailmaa sellainen pitää maksaa??????????
        Olen tosi uusi karavaanari liityin vasta 1975.

        Ajatuksena on ensikeväänä ostaa saksasta matkailuauto yli 3.5t niin ei tartte vaa´alla mittailla kuormaa jättääkö eukon kyydistä vai ajaako puolella tankilla,sitten on jatkossa tarkoitus reissata saksa itävalta espanja ym.
        Autokauppiaat varoittelivat kovista tietulleista ainakin saksan ja itävallan teillä?


      • finnbulli
        Tie ja siltamaksu?????? kirjoitti:

        Omistan yli 3,5 ton matkailuauton ja olen sillä ajellut mm. Suomi Ruotsi Norja Tanska Saksa Hollantti Luxenburg Ranska ja Belgia enkä koskaan ole kuullutkaan mistään tie/silta maksu.

        Missäpäin maailmaa sellainen pitää maksaa??????????
        Olen tosi uusi karavaanari liityin vasta 1975.

        matkustellut?

        Siltamaksu Malmö-Köpenhamina, yli 6m tuplamaksu,Ison-Beltin siltamaksu painon mukaan.

        Norjassa maksullisia teitä siellä täällä.

        Koko Ranskan (periaatteessa) moottoritie verkosto maksullinen. Yli 3.5 tonni monesti kielettyä pienemmilla teillä.

        Sveitsissä yli 3.5 tonni kaiki tiet maksullisiä.

        Itävallassa moottoritiet maksullisia, siellä pitää olla todella tarkana, sakko tavattoman kallis.

        Ja sitten tunnelimaksuja siellä täällä.


      • finnbulli
        Monta???? kirjoitti:

        Ajatuksena on ensikeväänä ostaa saksasta matkailuauto yli 3.5t niin ei tartte vaa´alla mittailla kuormaa jättääkö eukon kyydistä vai ajaako puolella tankilla,sitten on jatkossa tarkoitus reissata saksa itävalta espanja ym.
        Autokauppiaat varoittelivat kovista tietulleista ainakin saksan ja itävallan teillä?

        ainoastaan ammattiliikenettä,sama juttu Liettuassa.

        Espanjassa moottoritietulleja, mutta löytyy aika hyviä maksuttomia teitä.

        Italiassa myös moottoritietulleja.

        Yleensä tuo yli 3.5 tonni on aina tiemaksujen kannalta kallis ratkaisu.


      • älyätkö
        Tie ja siltamaksu?????? kirjoitti:

        Omistan yli 3,5 ton matkailuauton ja olen sillä ajellut mm. Suomi Ruotsi Norja Tanska Saksa Hollantti Luxenburg Ranska ja Belgia enkä koskaan ole kuullutkaan mistään tie/silta maksu.

        Missäpäin maailmaa sellainen pitää maksaa??????????
        Olen tosi uusi karavaanari liityin vasta 1975.

        Norjassa jo olen jautunut maksamaan tie-, lautta-, silta-, ja tunnelimaksuja. Osan maksuista olisi voinut kiertää ajamalla (huonokuntoista)kiertotietä pitkin. Muutamille paikkakunnille se maksullinen on ainoa tieyhteys. Kun perille haluaa päästä, on maksun välttämisen vaihtoehdot vähissä.


      • älyätkö
        Tie ja siltamaksu?????? kirjoitti:

        Omistan yli 3,5 ton matkailuauton ja olen sillä ajellut mm. Suomi Ruotsi Norja Tanska Saksa Hollantti Luxenburg Ranska ja Belgia enkä koskaan ole kuullutkaan mistään tie/silta maksu.

        Missäpäin maailmaa sellainen pitää maksaa??????????
        Olen tosi uusi karavaanari liityin vasta 1975.

        Norjassa kiertelin ensimmäisen kerran 1967. Matkailuautoilun aloitin 1978, että ei kokemusta vielä kovin paljon ole ehtinyt kertyä.


    • Tosimatkaaja

      Se kuormuriksi, siis yli 3500 kg kok. massa, rekisteröinti on aika tyhmää tehdä "vain varmuuden vuoksi". Voit ostaa Saksasta auton, jolla voi kok. massa olla esim. 3850- 4200 kg väliltä ja silti saat sen Suomessa henkilöauton 3500 kg rajoihin rekisteriin. Keski- Euroopassa punnituksissa katsotaan, mikä sen sun autos suurin sallittu kok. massa ja akselipainot on valmistajan mukaan (tyyppimerkinnöistä), eikä siitä suomal. rekisteriotteesta.

      Jos sulla on C- kortti, niin mahdollisessa ylikuormatapauksessa et saa sakkoja liian "pienellä ajokortilla ajosta" ja siitä mahdollisesta ylikuormasta tulee hyvin pieniä sakkoja. 3-5% on ilmaista ja joku 20% ylikuormakin on vaan n. 200 e. Kannattaa pitää mukana se isolle painolle tehty saksalainen rekisteriote, jos punnituspaikalla ei ole nettiyhteyttä, millä ne tarkistaa auton painot (yleensä on). Punnituksia tehdään m- autoille yleisimmin heinä-elokuun lomakaudella.

      Kuorma- autoilla ei saa ajaa kuin max 100 km/h , Suomessa 80. Ohituskieltoja monessa paikkaa. Parkkeeraus ja ajokieltoja. Kalliita moottoritiemaksuja ym. haittoja.

      Hanki kuitenkin riittävän kantava alusta, mutta jos pääset 3,5 tonnillakin, niin kannattaa harkita.

      • 3500kg

        Onkos muuten "autoverovapaan matkailuauton" vaatimukset samat jos auton kokonaismassa on yli 3500kg? Kuorma-autot kun on muutenkin autoverovapaita...

        Entäs vuotuinen ajoneuvovero, kun yli 3500kg?


      • Tosimatkaaja
        3500kg kirjoitti:

        Onkos muuten "autoverovapaan matkailuauton" vaatimukset samat jos auton kokonaismassa on yli 3500kg? Kuorma-autot kun on muutenkin autoverovapaita...

        Entäs vuotuinen ajoneuvovero, kun yli 3500kg?

        M1- luokan ajoneuvoja, siis muodollisesti henkilöautoja, vaikka painaisi 20 tonnia. Kaikki on myös autoverosta vapaita. Tosta ajoneuvoverosta en tiedä, mutta olettaisin senkin olevan samaa luokkaa, eli tosi edullisen kaikille M1- luokan autoille. Jos pääset ts. jos olet jäsen, niin kysele SFC:n puolelta ellei täältä tule vastausta.


      • puskavaanari
        Tosimatkaaja kirjoitti:

        M1- luokan ajoneuvoja, siis muodollisesti henkilöautoja, vaikka painaisi 20 tonnia. Kaikki on myös autoverosta vapaita. Tosta ajoneuvoverosta en tiedä, mutta olettaisin senkin olevan samaa luokkaa, eli tosi edullisen kaikille M1- luokan autoille. Jos pääset ts. jos olet jäsen, niin kysele SFC:n puolelta ellei täältä tule vastausta.

        Jos oikeasti haluaa ja oikeata tietoa niin kysykää AKE:sta. Siellä on todelliset asiantuntijat. AKE vastaa yleensä varsin nopeasti ja asiantuntevasti.

        Tietysti neuvoja saa muualtakin mutta mistä saa auto ja katsastus tietoa varmimman ja luotettavimman niin se on AKE.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

      Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      182
      6614
    2. Ootko rakastunut?

      Kerro pois nyt
      Ikävä
      148
      1824
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

      Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1608
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

      Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1320
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

      Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      48
      1049
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

      Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      41
      985
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

      En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      98
      952
    8. Reeniähororeeniä

      Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      5
      889
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

      Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      248
      881
    10. Kävit nainen näemmä mun

      Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      839
    Aihe