tämä voi olla väärä paikka mutta lentokoneista ei löytynyt keskustelupaikkaa vaikka miljoona eri asiaa onki turhaan pistetty omiin paikkoihin.
mutta mistä johtuu että joskus lentokone jättää savuvanan aivankuin pilvivanan taakseen kun se lentää korkealla. aina sitä ei näy ja joskus katoaa nopeaa mutta joskus se on kauvan siellä taivaalla.
miksi lentokoneesta jää savuvana
20
5333
Vastaukset
- eikun joo
no joo, oikeasti se on nimenomaan pilvivana eli kyseessä on siiven aiheuttaman paine-eron tiivistämää kosteutta.
- vaan selitä
teoriasi pohjalta miksi kaksisiipisestä kaksimoottorisesta koneesta jää kaksi vanaa mutta kaksisiipisestä nelimoottorisesta koneesta jääkin neljä vanaa.
Tuo vesihöyryn tiivistyminen on eri ilmiö. - ei alottaja
vaan selitä kirjoitti:
teoriasi pohjalta miksi kaksisiipisestä kaksimoottorisesta koneesta jää kaksi vanaa mutta kaksisiipisestä nelimoottorisesta koneesta jääkin neljä vanaa.
Tuo vesihöyryn tiivistyminen on eri ilmiö.Niitäpä jääkin vain kaksi ja jos katsot kiikareilla voit nähdä senkin että vana syntyy nimenomaan hieman siipien kärkien jäljessä.
- höpötä
ei alottaja kirjoitti:
Niitäpä jääkin vain kaksi ja jos katsot kiikareilla voit nähdä senkin että vana syntyy nimenomaan hieman siipien kärkien jäljessä.
Linkissä
http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,60298.0.html
oli loistavia kuvia jättövanoista, mutta vanhimmat kuvat poistuvat tuolta. On siellä edelleen sivulta 18 alkaen kuvia joista näkee täysin selvästi moottorien / vanojen määrän täsmäävän. Vanathan eivät synny heti moottorin takana palokaasujen kuumuuden johdosta (ja kaikissa olosuhteissa niitä ei synny lainkaan). Sinun teoriasi mukaan vanoja olisi aina sama määrä moottorien määrästä riippumatta mutta näinhän asia ei ole.
http://www.airliners.net -linkkiä kohnaamallakin löytänee hyviä jättövanakuvia.
Ja kyllä, myös siipien ja peräsimen ympärille muodostuu toisinaan näyttäviä tiivistymisestä pilviä (olen nähnyt näitä useissa lentonäytöksissä esim. laskeutuvan Hornetin aikaansaamana) mutta se on eri juttu kuin nuo korkealla lentävien koneiden moottoreista jäävät vanat. - Jokke_S
höpötä kirjoitti:
Linkissä
http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,60298.0.html
oli loistavia kuvia jättövanoista, mutta vanhimmat kuvat poistuvat tuolta. On siellä edelleen sivulta 18 alkaen kuvia joista näkee täysin selvästi moottorien / vanojen määrän täsmäävän. Vanathan eivät synny heti moottorin takana palokaasujen kuumuuden johdosta (ja kaikissa olosuhteissa niitä ei synny lainkaan). Sinun teoriasi mukaan vanoja olisi aina sama määrä moottorien määrästä riippumatta mutta näinhän asia ei ole.
http://www.airliners.net -linkkiä kohnaamallakin löytänee hyviä jättövanakuvia.
Ja kyllä, myös siipien ja peräsimen ympärille muodostuu toisinaan näyttäviä tiivistymisestä pilviä (olen nähnyt näitä useissa lentonäytöksissä esim. laskeutuvan Hornetin aikaansaamana) mutta se on eri juttu kuin nuo korkealla lentävien koneiden moottoreista jäävät vanat.Hienoja vanakuvia. Moottoreiden lukumäärä näyttää vaikuttavan vanojen määrään...
- vaan
Vesihöyryä jota syntyy yleensä vain korkealla lentäessä. Tai on siinä myös jotain kemikaaleja.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kemikaalivana- Jussuf 100
Niin... että joka ainut autokin jo "savuttaa" yli 20 asteen pakkasessa... miks ei sitten 45-50 pakkasen asteessa...
- "savuvana"
Eikös tuo keskustelupalsta sopisi?
Suomi24 > Keskustelu > Harrastukset > Ilmailu - kemian tunneilla?
Tuli hiukkasen lintsattua koulusta...?
Polttoaineen palaessa muodostuu pääasiassa hiilidioksidia ja vesihöyryä vähäisiä määriä nokea yms.
Korkealla, missä suihkukoneet matkaa taittavat, tuppaa olemaan aika kylmää, jopa kymmeniä asteita pakkasta, minkä seurauksena pakokaasujen sisältämä vesihöyry tiivistyy selvästi erottuvaksi valkoiseksi vanaksi, joka siis on pääasiassa mikroskooppisia vesipisaroita / jääkiteitä.
Lentokoneen siiven kärkien kohdalle muodostuu voimakas ilmapyörre. Pyörteen keskellä ilmanpaine laskee ja ilman ollessa hyvin kosteaa, suhteellinen kosteus liki 100 %, saavutetaan pyörteen keskellä kastepiste, minkä seurauksena muodostuu siivenkärjen "perässään vetämä" vana. Tämä vana ei kuitenkaan ole pitkäikäinen, vaan häviää, kun siiven taakseen jättämä ilmapyörre hävittää energiansa ja paine & lämpötila palautuvat ennalleen.
Ero on siinä, että siivenkärkien (lyhytikäiset) vanat näkyvät mainiosti koneen ikkunasta, muttei niinkään maanpinnalta. Suihkumoottorien vanat puolestaan muodostuvat vasta pakokaasun jäähdyttyä, siis näkymättömissä koneen takana, joten koneen ikkunasta ihmettelevä lapsokainen voi erehtyä luulemaan, että nämä hienosti maanpinnalle näkyvät vanat ovat peräisin siivenkärjistä eikä moottoreista. - hemmo paskiainen
yleensä ne lentää tupakkaosaston ikkunat auki.
- irwin.
kuljettaa poliitikkoja ja vihreän liikkeen edustajia erilaisiin välttämättömän tärkeisiin tapahtumiin ja tutustumiskierroksiin ympäri maailman, eikä se saastuta eikä tuhoa ilmakehää. Se savuttava kone kuljettaa veronmaksajaa turhaakin turhemmalle lomalleen ja saastuttaa niin että matkustelu pitää kieltää tai ainakin lätkittävä sille roimia veroja.
- savuavissa
Ne savuavat lentokoneet ovat vanhempaa kalustoa. Saattavat olla jopa 50 vuotta vanhoja. Lentokoneiden perustekniikka ei ole suihkumoottorien tulemisen jälkeen juuri kehittynyt.
Vanhoissa lentokoneissa kuski (pilotti) joutuu säätämään kerosiinin ja ilman seosta manuaalisesti. Jos seosta ei saa taitamattomuuttaan optimaaliseksi, niin lentokone alkaa savuttamaan.- Lentokapteeni
Joo kumma mitä puppua täällä taas esitetään. Monet vielä käytössä olevat matkustajakoneet ovat todellakin useita vuosikymmeniä vanhoja vaikkei se hyvin huolletusta koneesta päällepäin näkyisikään. Ja todellakin vanhemmissa käytössä olevissa koneissa on yhä ohjauspylväässä seoksen säätövipu. Itse olen ottanut tavaksi katsella taustapeiliin jä kääntää vipua niin kauan että jättövana katoaa näkyvistä, jos vana on valkoinen niin vähän rikkaammalle ja jos vana on taas musta niin sitten väännän laihemmalle. Tätä ei vaan monet nuoremmat lentokapteenit tiedä ja säännöt lentokorkeudesta lämpötolasta ja kuormitustilanteesta ovat kyllä niin epäpääräisiä että en ihmettele jos säätö on joskus joillakin vähän pilessä. Toisaalta ainakin DC-9 tuntui vastailevan kaasuun paremmin ja jotenkin sporttisemmalta lentää kun piti säätöjä vähän laihalla. Tulipa muuten joskus kokeiltua lentää ilman tehostuksia ohjauksessakin, se se oli tosi lentämistä ja tuntuma koneeseen oli välitön. Sellaista tuntumaa ei näissä nykyisissä tietokoneiden ohjaamissa lentävissä lehmissä enään ole. Kyllä DC-9:ssä oli sitä menon ja meinigin tuntua. Vähän se tietenkin salilla käymistä edellytti se ilman tehostimia lentäminen mutta kivaa se oli.
- juovuksissako
Onkohan pilotti kännissä kun se höyryvana mutkit-
telee sil viisii? - tämmöstä*
Samainen "savuvana" tulee myöskin sinun suustasi talvella, jos et ole sattunut huomaamaan ;). Eli se on kylmässä ilmassa tiivistyvää vesihöyryä.
- Riisseli.
Jos sitä savuvanaa ei näy suihkukoneen perässä, niin se on merkki siitä että pilotti laskettelee vapaalla. Sattunu myötämäki. Niin ja kyllähän siellä yläilmoissa aikamoinen tuulenhujukin voi käydä että sekin hävittää sitä juovaa.
- realistisika
Se "vana" on vesihöyryä jota syntyy nesteenä suunnilleen yhtä paljon kuin poltettuja polttoainelitroja.
Korkella on kylmää.
Sama juttu auton moottorissa;
litra vettä/poltettu polttoainelitra.
Näkyy pakkasella höyrynä. - mkmkmmkmk
Sama ilmiö on monissa wv-groupin dieselversioissa. Se savuvana on tehty että suojellaan ympäristöä ja päästöt pidetään kurissa.
- kjfskljfjgeri
Jos lentokoneen tankkiin on jäänyt liikaa polttoainetta laskeutumista varten, se lasketaan luontoon.
Lentokoneet aiheuttavat varmasti muutoksia ilmakehässä, otsonikato yms. mutta kaikesta halutaan syyttää vain autoilijoita ainakin suomessa. Tähän on syynä rikkaan eliitin käsittämätön kateus siitä että köyhemmilläkin on jonkinlainen auto. Rikas eliitti haluaa tehdä köyhempien elämästä mahdollisimman vaikeaa, nyt eliitti on kateellinen köyhemmilleen. Rikasta eliittiä kateellisempaa, katkerampaa ja epäreilumpaa väkeä ei ole olemassakaan!
Rikas eliitti se lentelee lentokoneilla ja paskat välittää mistään päästöistä. Ilmastonmuutos on pelkkä kupla jonka rikas eliitti on keksinyt tekosyyksi rahastaa köyhemmiltä rahat itselleen ja kurjistaa köyhempien elämää entisestään. Rikas eliitti on savuverhon takana kehittänyt laitteen nimeltä HAARP jolla voivat aiheuttaa "outoja" sääilmiöitä ja väittää niitä ilmastonmuutoksen seurauksiksi ja väittäen köyhempien autoilua syyksi.
Kateus on alhaista....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku645170Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti662357- 2622342
Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt362339Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä191584Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm2191448Taas joku junan alle
Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai491028- 89996
Harmittaa...Lampsiinjoen sillat
Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v12929- 66927