Terve kaikille,
Oon nyt laihduttanut yhteensä n. 30 kiloa, tämänhetkinen tilanne n. 67/167, painoindeksi siis normaalin rajoissa (jotain vähän yli 24 varmaan). Lääkärillä määritetty tavoitepaino on 65, koska eihän tuollaisia kilomääriä kai voi pudottaa enää enempää ja elää silti "normaalia" elämää ilman jatkuvaa kituuttamista, yhdyn kyllä lääkärin mielipiteeseen.
Mutta tuo keskivartalolihavuus. Sanovat, että vyötärön mitan pitäisi naisilla olla alle 80 cm, että ei olisi terveyshaittoja. Minun vyötärönmitta on tällä hetkellä 93 cm, eli paljon paljon yli vaatimusten. Mittaan navan kohdalta, niinkuin ohjeissa sanotaan. Mitämitä?!? Miten pienivyötäröinen sitten pitäisi olla, kun mulle kuitenkin M-koon vaatteet sopii n. 80 %:ssa malleja ja kauppoja? Eli onko vain XS-kokoiset tervevartaloisia?
Vai kuuluuko vatsaa sittenkin vähän" vetää sisään" mittauksen aikana? Itse annan reilusti olla ihan rentona. Ja mitä se ohjeissa sanottu "heti uloshengityksen jälkeen" sitten tarkoittaa? Koska ei vatsan lihaksisto silloinkaan ole täysin rentona.
Miten itse mittaatte, millaisia vyötäröitä eri painoindekseissä, ja onko jotain parempaa tietoa tästä asiasta?
Tajuan toki, että -30 kg on jo valtava parannus terveysasioissa, mutta esim. tämän asian vuoksi en voi olla kokonaan tyytyväinen kohta häämöttävään tavoitepainoon. Olen miettinyt, että näinkö se anorektiseksi höyrähtäminen alkaa, mutta toisaalta musta 93-senttinen vyötärö on kaukana sairaalloisen laihasta.
Vyötärönympärys?
15
3727
Vastaukset
- Lara^^
Mahaa ei pidä vetää sisään mittauksen aikana. Sitä se tarkoittaa että ollaan aivan rentona ja maha ulkona :D Mullakin vyötärön ympärys jotain 90, mutta silti M koon vaatteet mahtuu vallan mainiosti. Sitä vatsaa pitää vaan kiinteyttää. Lenkkeillä ja tehdä lihaskuntoa niin se siitä kaventuu.
- lilluu
..mun mielestä se mitataan hieman navan yläpuolelta, eli se kaikista "kapein" kohta.. itselläni ainakin se mitta täsmää myös vaatekokooni.
=) - joskus näin
että sai vetää vatsaa niin paljon sisälle kuin pystyy. Oli ihan suomalainen ohjelma. Oma painoindeksini on 37 ja minun vyötärönympärys on 96 cm, kun vatsaa vetää sisään. Eli jos miettii tätä logiikkaa niin sinullahan pitäisi olla paljon pienempi vyötärö kuin minulla. Ja painosi kuulostaa hurjan hienolta...antaa toivoa ja innostusta meikäläiselle, koska olen vasta urakkani alussa :) Onneksi olkoon!
- sipuli
Eli mahaa siis ei missään nimessä vedetä sisään!! tuohan on vaan itsensä huijaamista, jos niin tekee. Vähän kuin puntari näyttäisi 73 mutta sen voi helposti pyöristää 70 kg:hen. Eli ei näin.. Oikea oppisesti vyötärönympärys mitataan n. 1 cm navan yläpuolelta.
- ihmeissään!!
Olen aina ollut siinä uskossa, että vyötärö on se keskivartalon kapein kohta. :o (http://en.wikipedia.org/wiki/Waist )
- sipuli
ihmeissään!! kirjoitti:
Olen aina ollut siinä uskossa, että vyötärö on se keskivartalon kapein kohta. :o (http://en.wikipedia.org/wiki/Waist )
http://www.sydanliitto.fi/kaikki_sydamesta/painonhallinta/fi_FI/painoindeksi/
- Jonsko
sipuli kirjoitti:
Ja kun tuosta linkistä katsotaan niin vyötäröni edustaa edelleen sairaalloista tilaa, jossa pitää pyytää terveyspalveluilta apua painon pudottamiseen. Ja olen siis M-kokoinen ja normaalipainoinen, eikä mahani ole miehekäs pallomaha. Tässä ei nyt joku täsmää.
Töissä keskustelimme asiasta ja mittasimme vyötäröjen ympäryksiä. N. 10 25-40 vuotiasta aktiivista ja normaalin (todella normaalivartaloisen/hoikan) näköistä naista, ja kahdella vyötärön ympärys oli alle 80. Toinen heistä on ns. läpipasko ja toinen on harrastanut kilpa-aerobickia koko nuoruus- ja aikuis-ikänsä. - sipuli
Jonsko kirjoitti:
Ja kun tuosta linkistä katsotaan niin vyötäröni edustaa edelleen sairaalloista tilaa, jossa pitää pyytää terveyspalveluilta apua painon pudottamiseen. Ja olen siis M-kokoinen ja normaalipainoinen, eikä mahani ole miehekäs pallomaha. Tässä ei nyt joku täsmää.
Töissä keskustelimme asiasta ja mittasimme vyötäröjen ympäryksiä. N. 10 25-40 vuotiasta aktiivista ja normaalin (todella normaalivartaloisen/hoikan) näköistä naista, ja kahdella vyötärön ympärys oli alle 80. Toinen heistä on ns. läpipasko ja toinen on harrastanut kilpa-aerobickia koko nuoruus- ja aikuis-ikänsä.Itselläni on tällä hetkellä vyötärönympärys tasan 80 cm. Mutta omassa mahassani on vielä paljon tehtävää, koska itsellani kaikki läski kerääntyy mahaan. Tietenkin on olemassa erilaisia vartaloita ja paha täältä käsin on mennä kertomaan missä mättää.. jos luku ei miellytä. kysyit oikeaoppisesta mittaamisesta ja tuo on yleinen suositus. Mutta jos vyötärösi on mielestäsi hyvä eikä siinä ole ylimääräistä vararengasta niin tuskin sinulla on mitään vaaraa :)
- :ooo
sipuli kirjoitti:
...olla eri mieltä Sydänliiton ohjeistuksen kanssa. Mielestäni navan sijainti ei määritä vyötärön paikkaa. Miksi se sen tekisi? Onko napa muka jokaisella samassa paikkaa? Niin, ei ole vyötärökään samassa kohdassa, ja miksi sen pitäisikään olla? Jos halutaan mitata navanympärystä, niin puhuttaisko sitten navanympäryksestä, tai sentti-pari-yli-navan-ympärysmitasta, eikä vyötärönympäryksestä?
- xsssss
mun vyötärön ympärys on 57 cm enkä oo vetänyt yhtää sisään :):)
- minG Q
haa, 56!! vedä siitä...!!!
- normaalipainoinen
ihmisillä vyötärö on eri kohdilla, joten ei sitä voi määrittää etäisyydellä navasta. Vyötärö mitataan kapeimmasta kohtaa, joillakin se voi olla se 2cm navasta, kaikilla ei. Esim. minulla kaksi senttiä navan yläpuolelta on vielä lantioluita ja aika suuri mitta tulisi jos siitä ottaisi
- normaalipainoinen
mittasin 1-2cm navan yläpuolelta sain tulokseksi 82cm, kapeimmasta kohdasta 70cm. Eli kai tässä sydänliiton ohjeiden mukaan sitten pitäisi alkaa laihduttaa? Painoindeksi on 22.
- myös jostain
että vatsaa jopa pitää vetää sisään, kun mitataan vyötärönympärystä. Kerran jossain ohjelmassa selitettiin syykin miksi näin pitää tehdä mutta en enää muista sitä! :D
Onnea loistavasta työstä! :)
t. 47kg keventänyt.. - Tulevahoikka
Olen laihduttanut nyt 10 kiloa ja painoindeksi on vielä yli 40, paino 103, pituus 159 cm, mutta vyötäröstä on lähtenyt hurjasti ja se on nyt 97, 80 on tavoite.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216605Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562275- 1471857
- 841245
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971032- 72970
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.82927Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10833- 32830
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon147757