Käytin parisen vuotta masennuslääkettä nimeltään tripyl (vaikuttava aine amitriptyliini). Se on käsittääkseni aika vanha lääke, eikä sitä enää yleensä käytetä kuin hermostoperäisten kipujen lievittämisiin.
Itselleni sitä tosin määrättiin parisen vuotta sitten masennukseen ja aluksi se tuntuikin tehoavan aika hyvin vaikka aivan täysin se ei masennuksen oireita poistanutkaan (esim. keskittymiskyky parani hiukan muttei ns. tavallisen ihmisen tasolle). Eniten triptyl auttoi nukkumiseen, aluksi nukuin sen avulla kuin vauva. Aamuisin olo rento, ehkä vähän turtunut, mutta mieliala oli yleensä aika hyvä. Olin aktiivinen ja libido korkealla perusvireeltä ainakin kohtuullisen positiivinen (ennen lääkkeitä olin vetäytyvä ja masentunut)
Kaikki menikin hyvin kunnes alkoi elämänvaihe, jossa aloin käyttää todella paljon alkoholia. Triptyl taitaa vaikutta keskushermostoon siten, että se voimistaa alkoholin ja bentsojen vaikutusta. Lääkitys, vuosi kovaa ryyppäämistä ja ajoittaista kannabiksen käyttöä saivat minut tilaan, jossa en saanut enää millään nukuttua, enkä voinut nostaa triptyl annosta, koska sivuvaikutukset olivat liian kovia (suun kuivuminen, huimaus, muistihäiriöt). Jäin tosi pahaan ahdistuneeseen rebound-tilaan, johon hain apua nukahtamislääkkeistä (tsopiklon) ja mirtatsapiinistä, jotka eivät nekään saaneet minua rauhoittumaan ja nukkumaan. Nyt sitten Efexor on kokeilun alla ja bentsot alkuvaihetta tasaamassa.
Mulle Triptyl oli hyvä lääke, mutta ei sopinut alkoholin kanssa yhteen (tai sopisi ehkä jos ei vetäisi aina niin kovia kännejä).
Kertokaa ihmiset kokemuksia triptylistä masennuksen hoidossa, vai onko kukaan muu täällä edes koskaan ottanut sitä masennukseen???
Triptyl masenukseen - mitä kokemuksia?
7
20762
Vastaukset
- alkon kanssa
laisinkaan yhteen koska on sydäntoksinen, kuten kaikki ns. vanhemman polven depressiolääkkeet. Ja kyllä niiden indikaatioita on muitakin kuin hermostoper.kivut, mm. matala annos unettomuuteen.
Olen joskus n. 30v sitten kokeillut muutamaan eri otteeseen depressioon Triptyliä, ei sopinut, liikaa sivuoireita, suun kuivuminen, unettomuus, ummetus jne.
Joten kiitos ei. Onnekseni tuli sitten SSRI-lääkkeet, ne olivat minun depressiossani pelastus.- Johannes78
Sydäntoksinen? Kerrotko mitä tarkoittaa jos tiedät? Menin siis todella kauhaan kuosiin viime keväänä triptylin ja viinan kanssa.
Toisaalta vituttaa etteivät lääkärit tarpeeksi teroittaneet ettet nyt saa sitten varmasti ryypätä tämän lääkkeen kanssa! Lukeehan se siinä pakkausselosteessa että alkoholia on käytettävä varoen tai ei ollenkaan, mutta niin oli lukenut muidenkin masennuslääkkeiden selosteissa, eikä niistä ollut tullut mitään vakavia ongelmia.
Omaa tyhmyyttähän se on, mutta kun kohonneen mielialan mukana alkoi baarijalka vipattaa, niin sille tielle tuli sitten lähdettyä.
Nyt lääkärit eivät usko että huono oloni, joka jatkuu vieläkin voisi johtua enää siitä viina/triptyl yhdistelmästä, vaan että olen vain palannut todella voimakkaaseen ahdistus/masennusvaiheeseen, jonka lääkkeet aiemmin pitivät poissa. Sitäkään en usko kun en näin kauheita ahdistuksia ole kokenut koskaan.
Kertokaa ihmiset, kertokaa, jos on vastaavia kokemuksia tai tietoa!
- halu kuolla
Hei, Minulla on Triptyl käytössä kipukynnyksen nostamiseen ja söinkin sitä suurimmillaan 75mg mutta pienensin itse annoksen takaisin 25mg kun suuta kuivasi ja pissa ei meinannut tulla millään, tosin minulla on muukin kova lääkitys päällä.
Itse olen tällä hetkelä masentunut aikas pahasti ja kuolema pyöriikin ajatuksissa jatkuvasti, mutta minut on jotenkin pitänyt tolkussaan poikani jonka vuoksi kuitenkin yritän sinnitellä, sen vuoksi en ainakaan omalla kohdalla usko Triptylistä olevan apua masennukseen mutta voihan se toisilla auttaa siihen.
Söin jonkin aikaa Mirtazapinia pahaan oloon ja se auttoi huomattavasti mutta koska painoni läksi nousuun lopetin senkin syönnin.
Alkoholia en ole uskaltanut kokeilla koska minulla on muitakin keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä ja en tahdo leikkiä ja jäädä vihannekseksi jos jatakin sattuu.
Minkälainen annos sinulle määrättiin Triptyliä?
Hyvää joulua ja jaksetaan sinnitellä jotenkuten.- Johannes78
Moi,
Mun Trityplin käyttö alunperin aloitettiin ihan pienellä annoksella 20-30mg, joka auttoi aika äkkiä nukkumaan ja kohensi oloa jonkin verran, mutta sitten tuli elämässä aika pahoja kolhuja kun työpaikka meni masennuksesta johtuvan alisuorituimisen takia ja tyttöystävä katosi kun ei jaksanut katsella mun kamppailua itseni kanssa ja koki itsensä ulkopuoliseksi.
Alkoholin käyttö lisääntyi ja nostin itse annosta 100mg illassa. Lääkärit vaihtuivat tiuhaan ja kai se 100mg vielä oli normaaleissa mittasuhteissa, kunnes kuvaan astui demoni nimeltään alkoholi.
Sitten puolisen vuoden päästä olin aika hyvässä kuosissa levättyäni työttömänä ja aloitin uuden työn, joka taas stressasi kovaa ja tuli tartuttua pulloon. Viinaa meni aina rutkasti vuoden aikana ja luulen että osa niistä superkovista känneistä ja holtittomuuksista oli triptylin ja viinan yhteisvaikutusta. Muistikatkoksia alkoi tulla ja skitsoilin moni ilta siitä, että olinko nyt ottanut illan annoksen vai en. Lompakko ja kännykkä olivat hukassa aika usein ja unohtelin asioita, joita oli mainittu keskusteluissa vain vähän aikaa sitten. Suuta kuivasi, orgasmin saanti oli vaikeampaa kuin ilman lääkettä ja kusi ei meinannut tulla millään.
Viime keväänä sitten kännihuuruisten iltojen aikana menin tosiaan ottamaan sen 100mg triptyliä kovassa kännissä ja siitä lähti sitten helvetin portit aukenemaan. Ja sitä satoa korjataan vieläkin. Kauhea ahdistuneisuustila päällä vieläkin, johon mulla on kyllä voimakas luontainen taipumus, mutta se viina/triptyl sekoitus pisti pari potenssia lisää siihekin. Nyt sitten tosiaan Efexoria aloitellaan, joka pukkaa aika kovia sivuoireita ainakin nyt alkuun ja bentsoilla yritän helpottaa ahdistusta, mutta nytkin tänä yönä olen ottanut kolme ja puoli 30mg opamoxia eikä uni tule millään. Huomenna voi töissä olla suhteellisen pihalla. Ja tässähän tietysti kasvatetaan sitä bentsopiadiriippuvuutta, joka on tosi perseestä jos pääsee käsistä ja saattaa kestää puolikin vuotta päästä niistä eroon tuskien kautta.
Mirtatsapiinistä mulla on myös tosi negatiiviset kokemukset. Lihotti, turvotti, ja latisti tunne-elämää ja teki ylipäätään kaikesta tylsää. Ei ollut oikein innoissaan mistään ja passiivinen.
Loistavaa että sulla on poika, joka antaa sulle syyn elää. Mulla on vaan stressaava työ, jossa olen ollut tosi uupunut ja usein sairaslomalla, josta tunnen syyllisyyttä.
Sitä viinaa ei kyllä tosiaan kannata ottaa jos syöt triptyliä. Tai ainakin niin että ottaa vähäne triptyliä vaikka edes aamulla ja kännää illalla, vaikka huono yhdistelmä sekin on. Muitakin lääkkeitä tietysti on, niinkuin varmaan tiedätkin, mutta ei voi oikein suositella kun tuntuvat vaikuttavan niin eri tavoin eri ihmisille. Efexorista ja Cipramilistä tuntuvat aika paljon täällä puhuvan. Itse päädyin Efexoriin, kun sillä kerrotaan olevan eniten ahdistusta lievittäviä vaikutuksia, jotka on olleet mun pahin ongelma.
Jaksamista ja hyvää joulua sullekin! - halu kuolla
Johannes78 kirjoitti:
Moi,
Mun Trityplin käyttö alunperin aloitettiin ihan pienellä annoksella 20-30mg, joka auttoi aika äkkiä nukkumaan ja kohensi oloa jonkin verran, mutta sitten tuli elämässä aika pahoja kolhuja kun työpaikka meni masennuksesta johtuvan alisuorituimisen takia ja tyttöystävä katosi kun ei jaksanut katsella mun kamppailua itseni kanssa ja koki itsensä ulkopuoliseksi.
Alkoholin käyttö lisääntyi ja nostin itse annosta 100mg illassa. Lääkärit vaihtuivat tiuhaan ja kai se 100mg vielä oli normaaleissa mittasuhteissa, kunnes kuvaan astui demoni nimeltään alkoholi.
Sitten puolisen vuoden päästä olin aika hyvässä kuosissa levättyäni työttömänä ja aloitin uuden työn, joka taas stressasi kovaa ja tuli tartuttua pulloon. Viinaa meni aina rutkasti vuoden aikana ja luulen että osa niistä superkovista känneistä ja holtittomuuksista oli triptylin ja viinan yhteisvaikutusta. Muistikatkoksia alkoi tulla ja skitsoilin moni ilta siitä, että olinko nyt ottanut illan annoksen vai en. Lompakko ja kännykkä olivat hukassa aika usein ja unohtelin asioita, joita oli mainittu keskusteluissa vain vähän aikaa sitten. Suuta kuivasi, orgasmin saanti oli vaikeampaa kuin ilman lääkettä ja kusi ei meinannut tulla millään.
Viime keväänä sitten kännihuuruisten iltojen aikana menin tosiaan ottamaan sen 100mg triptyliä kovassa kännissä ja siitä lähti sitten helvetin portit aukenemaan. Ja sitä satoa korjataan vieläkin. Kauhea ahdistuneisuustila päällä vieläkin, johon mulla on kyllä voimakas luontainen taipumus, mutta se viina/triptyl sekoitus pisti pari potenssia lisää siihekin. Nyt sitten tosiaan Efexoria aloitellaan, joka pukkaa aika kovia sivuoireita ainakin nyt alkuun ja bentsoilla yritän helpottaa ahdistusta, mutta nytkin tänä yönä olen ottanut kolme ja puoli 30mg opamoxia eikä uni tule millään. Huomenna voi töissä olla suhteellisen pihalla. Ja tässähän tietysti kasvatetaan sitä bentsopiadiriippuvuutta, joka on tosi perseestä jos pääsee käsistä ja saattaa kestää puolikin vuotta päästä niistä eroon tuskien kautta.
Mirtatsapiinistä mulla on myös tosi negatiiviset kokemukset. Lihotti, turvotti, ja latisti tunne-elämää ja teki ylipäätään kaikesta tylsää. Ei ollut oikein innoissaan mistään ja passiivinen.
Loistavaa että sulla on poika, joka antaa sulle syyn elää. Mulla on vaan stressaava työ, jossa olen ollut tosi uupunut ja usein sairaslomalla, josta tunnen syyllisyyttä.
Sitä viinaa ei kyllä tosiaan kannata ottaa jos syöt triptyliä. Tai ainakin niin että ottaa vähäne triptyliä vaikka edes aamulla ja kännää illalla, vaikka huono yhdistelmä sekin on. Muitakin lääkkeitä tietysti on, niinkuin varmaan tiedätkin, mutta ei voi oikein suositella kun tuntuvat vaikuttavan niin eri tavoin eri ihmisille. Efexorista ja Cipramilistä tuntuvat aika paljon täällä puhuvan. Itse päädyin Efexoriin, kun sillä kerrotaan olevan eniten ahdistusta lievittäviä vaikutuksia, jotka on olleet mun pahin ongelma.
Jaksamista ja hyvää joulua sullekin!Hei Johannes, kirjoitellanko kuulumisia joulun ja uudenvuoden jälkeen:)
Oletko sinä nyt töissä ja minkä alan hommia teet?
Yritähän pysytellä selvillä vesillä uuden vuoden aikaan, minä en uskalla ottaa alkoholia lainkaan kunon nuo keskushermostoon vaikuttavat lääkkeet.
Tsemppiä sinulle ja toivottavasti kuulen sinusta vielä
Pukkirikasta joulua.
- yks vaan
tarinasi kuulostaa tutulta vaikka itse olen vasta tarinasi alussa. triptyl määrätty. koitettu monia eri lääkkeitä.. elämäntavat = runsas alkoholi, savua bentsot.. mikä on tilanteesi tällä hetkellä. onko kaikki mennyt parempaan?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3178123Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne996369Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1743673- 702440
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee402430- 422204
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san222176Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1962014- 831877
- 481575