saksan päästönormit

ile D4D

Yritin googlettaa aiheesta: "vanhat dieselit kielletään Saksan kaupungeissa", mutta en juuri löytänyt mitään. Ehkä valaisevin tämä linkki:

http://www.autoliitto.fi/matkalla_ja_liikenteessa/?x1623385=2280634

Aihe liittyy myös siihen, että asentamalla lisäkatalysaattorin saa jotain anteeksi vanhoilla dieseleillä. Kelvottomista jälkiasennuskatalysaattoreista on ollut juttua ainakin tuulilasissa, mutta en heti löytänyt linkkiä.

Valiskaapa viisaamat mistä on kyse, eli ymmärrän ainoastaan päästöluokat euro 1-5 ja sen, että Suomen verotus perustuu toistaiseksi ainoastaan hiilidioksipäästöihin, mutta varmaa on, että seuraamme Saksaa 3-5 vuoden viiveellä.

24

2777

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saksaa ?

      Ilmasto on täysin erilainen

      Maiden pinta-alat ovat lähes yhtäsuuret

      Asukkaita Saksassa on 15 kertaa enemmän kuin suomessa

      Kerro missä seuraamme Saksaa , eikä sitten mitään mutu-musta tuntuu juttua ?

      • ile D4D

        No ainakin bensakatit tulivat Saksassa pakolliseksi muistaakseni vuonna -86, Suomessa -90.

        En muista nyt lyijyllisen bensan poistumista (eroa Suomen ja Saksan välillä), mutta dieselpolttoaineena Saksasta saa nykyään setaaniluvultaan yli 60 olevaa ainetta. Korkeampi setaaniluku saadaan synteettistä dieseliä (biodieseliä) lisäämällä.

        Takkojen päästönormit ovat tulleet voimaan Saksassa. Tämän vuoksi suomalaiset vuolukiviuunivalmistajat ovat uusineet mallistoaan. Perässä tullaan?

        Tyhjäkäyntikielto lähti Saksasta (nollatoleranssi), kun täällä saa vielä pöryyttää 2-4 minuuttia.

        Ja veikkaukseni on vielä, että nastarenkaat ja polttoainetoimiset lisälämmittimet tullaan Suomessa kieltämään hamassa tulevaisuudessa.


      • ja paljon perässä...

        No annanpa sinulle oikein suuren esimerkin: Saksa on jo pitkään ollut purkamassa ydinvoimaa ja siirtymässä tuulivoimaan (jolle meillä nauretaan) mutta johon EU meidät hissuksiin pakottaa.

        Suomi on joitain marginaalisia poikkeuksia huomioimatta aina kulkenut kehityksen peräpäässä, siis siten että meillä aletaan innolla noudattaa jotain mallia, jota muualla jo on alettu epäillä ja purkaa.

        Sinulta lienee jäänyt huomaamatta, että hyvin pitkälle EU ohjaa toimintoja eri maissa, ja kansallisia "erivapauksia" karistaan koko ajan.

        Kuinka kauna Suomi tappeli vastaan kuorma-autojen leveysmääräyksissä? Kymmenen vuoden siirtymäaika ei johtanut juuri muuhun kuin kauheaan itkuun siitä että on muka luvattu toinen kymmenen vuoden siirtymäaika.

        Historia osoittaa hyvin selvästi että olemme aina erinäisiä vuosia jäljessä. Historia osoittaa myös erityisen selvästi, että meillä on, juuri historiasta johtuen, tapana seurata tarkimmin Saksaa.

        EU ja Saksa ovat heräämässä (komissiossa on jo vierillä uusia direktiivejä) havaitee4maan että dieselien suosiminen ei ehkä ollutkaan kovin onnistunut ratkaisu.

        Suomella ei ole mitään erityisasemaa EU:ssa. Siten Suomi joutuu (yleensä vasta pakon edessä) aina taipumaan EU:n = Saksan tahtoon ja malliin.

        Ja oman tyhmyytemme vuoksi aina sillä kalleimmalla mahdollisella tavalla.


    • ile D4D

      Vähän sekava tuo glögihuuruinen aloitukseni, mutta kysymykset?

      1. Mitkä päästöluokat mahdollisesti kielletään? Esimerkiksi Toyotalla Avensis TD on Euro2, Euro3 (vanhempi D4D), Euro 4 (uudempi D4D) ja Euro5 (D-cat).

      2. Onko jälkiasennuskatalysaattori hiukkasloukku vai typen oksidit käsittelevä, vai molempia? Tuossa autoliiton linkissä viitattiin direktiiviin pienhiukkasista.

      3. Jos jälkiasennuskatalysaattorin asentaa euro2:een, niin saako sillä sitten ajella euro2:lla muuten kielletyllä alueella. Ja mitä rahallista hyötyä lisäkatalysaattorin asennuksesta saa (verot/vakuutukset) Saksassa?

      4. Ja lopuksi totean, että vaikka autoverotuspäätöksemme on esimerkillinen, niin olisin toivonut ainakin lupausta alemmista käyttömaksuista niille, jotka hankkivat jo nyt tulevat euro5 ja 6 normit täyttävät vehkeet? Nykyisellään vaan rankaistaan siitä (suuremmat CO2-päästöt), jos ostaa partikkelifiltterillä varustetun mallin.

      • 6milj. g/km on kohtuullinen

        Väliä mitä me täällä "Suur-Suomessa" tehdään päästöjen kanssa eli kävelläänkö koko porukka vai ajetaanko 8 litran bensakoneella aamusta iltaan...

        Luin erään jutun lehdestä siitä Kiinan kivihiilikaivoksissa kytevät tahattomat tulipalot tuottavat vuodessa hiilidioksidipäästöjä mitä Usa:n liikenne puolessa vuodessa eli se että me ajetaan täällä Jopolla on yksi vitun sama maailman näkökulmasta päästöjä laskettaessa olisko 0,0001% !!!

        Ja nyt kaikki viherpiiperökirkonpolttajaduffelitakit veti herneen nenään...mutta olenko väärässä siitä että Meidän Suomalaisten (onhan meitä reilu 5miljoonaa vastaan paria sataa miljardia) panos oikeasti näkyisi maailman hyväksi kun aletaan tulppaamaan pakoputkia?

        Mutta onhan se hyvä keino Valtion ratsastaa ja rahastaa asialla...


      • Oikeasti hämmästynyt !
        6milj. g/km on kohtuullinen kirjoitti:

        Väliä mitä me täällä "Suur-Suomessa" tehdään päästöjen kanssa eli kävelläänkö koko porukka vai ajetaanko 8 litran bensakoneella aamusta iltaan...

        Luin erään jutun lehdestä siitä Kiinan kivihiilikaivoksissa kytevät tahattomat tulipalot tuottavat vuodessa hiilidioksidipäästöjä mitä Usa:n liikenne puolessa vuodessa eli se että me ajetaan täällä Jopolla on yksi vitun sama maailman näkökulmasta päästöjä laskettaessa olisko 0,0001% !!!

        Ja nyt kaikki viherpiiperökirkonpolttajaduffelitakit veti herneen nenään...mutta olenko väärässä siitä että Meidän Suomalaisten (onhan meitä reilu 5miljoonaa vastaan paria sataa miljardia) panos oikeasti näkyisi maailman hyväksi kun aletaan tulppaamaan pakoputkia?

        Mutta onhan se hyvä keino Valtion ratsastaa ja rahastaa asialla...

        Tyyppi, joka luulee maapallon väkiluvun olevan 200 miljardia, ON TOTISESTI PIHALLA.

        Olisiko lähempänä totuutta että edustamme maailman väestöstä n. 0,1 %. Siis ei 0,0001%.

        Eikä tämä väkiluvuilla leikkiminen kerro mitään, silloin kun puhutaan autojen päästöistä, vaan meidän autokantamme osuus koko maailman autokannasta.

        EU:ssa kun olemme (se on hiton iso alue) niin kannattaisi ehkä laskea mikä on meidän autokantamme osuus koko EU:n autokannasta.

        Juuri sinun ja kaltaisesti ajattelutavan ansiosta Suomessa kaupoista varastetaan enemmän tavaraa kuin missään muualla, ja erityisen selvästi johdamme tilastoja siinä miten paljon työntekijöinä varastamme työpaikoilta, työnantajiltamme.

        Eihän se ole kuin jotain haista paskan 0,0001% jos mä nussin tosta kainalooni ton firman porakoneen ja hitsausvehkeet..."

        Sillälailla.


      • Korjaus etelliseen
        Oikeasti hämmästynyt ! kirjoitti:

        Tyyppi, joka luulee maapallon väkiluvun olevan 200 miljardia, ON TOTISESTI PIHALLA.

        Olisiko lähempänä totuutta että edustamme maailman väestöstä n. 0,1 %. Siis ei 0,0001%.

        Eikä tämä väkiluvuilla leikkiminen kerro mitään, silloin kun puhutaan autojen päästöistä, vaan meidän autokantamme osuus koko maailman autokannasta.

        EU:ssa kun olemme (se on hiton iso alue) niin kannattaisi ehkä laskea mikä on meidän autokantamme osuus koko EU:n autokannasta.

        Juuri sinun ja kaltaisesti ajattelutavan ansiosta Suomessa kaupoista varastetaan enemmän tavaraa kuin missään muualla, ja erityisen selvästi johdamme tilastoja siinä miten paljon työntekijöinä varastamme työpaikoilta, työnantajiltamme.

        Eihän se ole kuin jotain haista paskan 0,0001% jos mä nussin tosta kainalooni ton firman porakoneen ja hitsausvehkeet..."

        Sillälailla.

        Tuli vähän kiroitusvireitä ja pilkkukin oli herkässä kun vituttaa tää "miksi ne ja miksei me" jutut...

        Mutta ajatus oli se että MEIDÄN Valtio kyllä rankaisee etunenässä energia- ja polttoaine ym. veroina kuluttajaa vedoten "globaaliin ilmaston lämpenemiseen"...

        Sitä yritin sanoa että kuinka paljon Suomen CO2-päästöt on vuositasolla verrattuna esimerkiksi USA:n tai Kiinan vastaaviin???

        Toki haluan puhtaampaa ja ympäristöystävällistä asennetta tänne Suomeenkin mutta miksi täällä rankaistaan kaikista koviten samalla kun Jenkit pyyhkii perseensä ilmastosopimuksilla???

        Saksasta sen verran että kun ajan Münchenistä Travemündeen niin siinä matkalla on ainakin sata tuulimyllyä jauhamassa sähköä ILMAISEKSI ILMAN POLTTOAINETTA käyttöön niin miksei täällä voida sijoittaa enemmän varoja tuulivoimaan tai vesivoimaan??? Kai siksi että päättäjien kädet on liian syvällä ydinvoiman tukijoiden taskussa...

        Ja Hyvät Joulut.


      • ile D4D
        Korjaus etelliseen kirjoitti:

        Tuli vähän kiroitusvireitä ja pilkkukin oli herkässä kun vituttaa tää "miksi ne ja miksei me" jutut...

        Mutta ajatus oli se että MEIDÄN Valtio kyllä rankaisee etunenässä energia- ja polttoaine ym. veroina kuluttajaa vedoten "globaaliin ilmaston lämpenemiseen"...

        Sitä yritin sanoa että kuinka paljon Suomen CO2-päästöt on vuositasolla verrattuna esimerkiksi USA:n tai Kiinan vastaaviin???

        Toki haluan puhtaampaa ja ympäristöystävällistä asennetta tänne Suomeenkin mutta miksi täällä rankaistaan kaikista koviten samalla kun Jenkit pyyhkii perseensä ilmastosopimuksilla???

        Saksasta sen verran että kun ajan Münchenistä Travemündeen niin siinä matkalla on ainakin sata tuulimyllyä jauhamassa sähköä ILMAISEKSI ILMAN POLTTOAINETTA käyttöön niin miksei täällä voida sijoittaa enemmän varoja tuulivoimaan tai vesivoimaan??? Kai siksi että päättäjien kädet on liian syvällä ydinvoiman tukijoiden taskussa...

        Ja Hyvät Joulut.

        Tottahan se on, että ei yksin meidän vyönkiristys maailmaa pelasta. EU on suunnannäyttäjä ja se on hyvä asia.

        Kiinalaisista en olisi kovin huolissaan. Siellä voidaan milloin vain kieltää saastuttavat autot. Sen verran heikkoa on yksilönvapaus siellä. Kaivospalot ovatkin jo pahempi juttu. Vähän vastaavaa oli Kuwaitin sodassa. Ja näkyihän Krakataun räjähdys piikkinä CO2-tasossa reilu sata vuotta sitten.

        USA:sta, Venäjästä ja uusista voimakkaan talouskasvun maista olen huolissani. Jos Kalifornian päästölainsäädäntö otettaisiin käyttöön myös muualla jenkkilässä ja sen jälkeen USA käyttäisi maailmanpoliisin valtaansa myös pakottamalla muun maailman samaan, niin toivoa maailman pelastumisesta voisi vielä olla...


      • tuulimylly ei
        Korjaus etelliseen kirjoitti:

        Tuli vähän kiroitusvireitä ja pilkkukin oli herkässä kun vituttaa tää "miksi ne ja miksei me" jutut...

        Mutta ajatus oli se että MEIDÄN Valtio kyllä rankaisee etunenässä energia- ja polttoaine ym. veroina kuluttajaa vedoten "globaaliin ilmaston lämpenemiseen"...

        Sitä yritin sanoa että kuinka paljon Suomen CO2-päästöt on vuositasolla verrattuna esimerkiksi USA:n tai Kiinan vastaaviin???

        Toki haluan puhtaampaa ja ympäristöystävällistä asennetta tänne Suomeenkin mutta miksi täällä rankaistaan kaikista koviten samalla kun Jenkit pyyhkii perseensä ilmastosopimuksilla???

        Saksasta sen verran että kun ajan Münchenistä Travemündeen niin siinä matkalla on ainakin sata tuulimyllyä jauhamassa sähköä ILMAISEKSI ILMAN POLTTOAINETTA käyttöön niin miksei täällä voida sijoittaa enemmän varoja tuulivoimaan tai vesivoimaan??? Kai siksi että päättäjien kädet on liian syvällä ydinvoiman tukijoiden taskussa...

        Ja Hyvät Joulut.

        tarvi polttoainetta, on sillä tuotettu sähkö kalliimpaa kuin hiili tai ydinsähkö. Vesivoimaa taas on aika rajoitetusti vapaana Suomessa.


      • Kinataanko maailmantappiin ;)
        tuulimylly ei kirjoitti:

        tarvi polttoainetta, on sillä tuotettu sähkö kalliimpaa kuin hiili tai ydinsähkö. Vesivoimaa taas on aika rajoitetusti vapaana Suomessa.

        Oikeasti vai keinotekoisesti kalliimpaa???

        Hiili ja ydin tuottaa C02 paljon ilmakehään mutta mites tuulivoima???

        Ydinjätteen säilytys on helppoa ja halpaa, haluatko kellariisi pari tonnia ydinjätettä hetkeksi...noin sadaksi vuodeksi vaan...

        Eli kerro nyt mikä on PITKÄLLÄ aikavälillä edullisin ja ekologisin vaihtoehto.


      • aewyuerj
        Kinataanko maailmantappiin ;) kirjoitti:

        Oikeasti vai keinotekoisesti kalliimpaa???

        Hiili ja ydin tuottaa C02 paljon ilmakehään mutta mites tuulivoima???

        Ydinjätteen säilytys on helppoa ja halpaa, haluatko kellariisi pari tonnia ydinjätettä hetkeksi...noin sadaksi vuodeksi vaan...

        Eli kerro nyt mikä on PITKÄLLÄ aikavälillä edullisin ja ekologisin vaihtoehto.

        Kyllä, muutama tonni korkea-aktiivista olisi todella näppärä tapa lämmittää taloa. Vain ne kupariin säilötyt kelpaavat ja saa tuoda niin monta kuin haluaa. Soittakaa kuitenkin ensin portilla, että tiedän tulla näyttämään minne laitetaan.

        Tuulivoima on kallista siksi, että voimalat ovat kalliita. Itse käyttö ei paljon maksa, mutta kun otetaan huomioon sidotun pääoman korkovaatimus, niin muuttuu sähkökin kalliiksi.

        Pitkällä aikavälillä meillä on viimein fuusioenergia ja maailma pelastuu.


    • Normit -6

      Euro 5-normi vaatii käytännössä hiukkassuotimen ja siitä on ollut depattia saksassa.
      Euro 6-normi vaatii lisäaineella ruokittavan katin (ureaa, jälkipolttoa tms.), sitä tulevaisuutta.

      Väliketjun kommentissa oli jonkun tuulimyllyn pyörittäjän kommenttia..., mites kun sähköä ei voi varastoida (kannattavasti) ja aina ei tuule? Kyllä se puuttuva energia tehdään jollain muulla tavalla sitten.

      • aatu

        vapaat nopeudet? Minkä verran ne aiheuttavat päästöjä. Ettei vain siinäkin meidän päästöt jäisi vielä itikan paskaksi.


      • ettei
        aatu kirjoitti:

        vapaat nopeudet? Minkä verran ne aiheuttavat päästöjä. Ettei vain siinäkin meidän päästöt jäisi vielä itikan paskaksi.

        Saksaan vieläkään ole saatu aikaiseksi yleistä kattonopeutta. Nopeusrajoituksia siellä toki on baanallakin vaikka kuinka paljon, mutta päästöjä saisi laskettua nopeusrajoituksella helposti.


    • finnbulli

      Vanhalla dieselilla tai bensaautolla ilman katalysaattoria ei saa ajaa suurkaupunkien keskustoissa, tulee vähitellen voiman.

      Jälkikatalysaattorilla voi saada liisterilapun joka oikeuttaa ajaamiseen. Lapun väristä näkee minkä EU-normin kyseessä oleva auto täyttää.

      Ongelma on että on myyty vehkeitä jotka eivät toimii.

      Autoverot laskee kun tällisia jälkiasennuksia on tehty (ja hyväksytty).

      Kirjoituksien mukaan ajokielti koskee myös turistiautoja, toiselta on myös kirjoitettu että tilapäisesti saa ajaa, olkoon turistejä tai paikkakuntalaisia.

      • se sääntö

        esimerkiksi on voimassa Berliinissä jo nyt ja koskee myös turisteja.Jos ei ole diesel-autossa hiukkas suodatinta, ei ole asiaa kaupunkiin ja rangaistus on 500 euroa.Tulee aika monessa Saksan kaupungissa ensi vuoden alusta voimaan.Ja keskustelua on käyty myös kaikkien diesel-autojen, joissa ei ole suodatinta, täydellisestä kiellosta noin vuonna 2010-2012.Asiasta voi lukea esim. Berliinin kaupungin sivuilta.


      • ile D4D
        se sääntö kirjoitti:

        esimerkiksi on voimassa Berliinissä jo nyt ja koskee myös turisteja.Jos ei ole diesel-autossa hiukkas suodatinta, ei ole asiaa kaupunkiin ja rangaistus on 500 euroa.Tulee aika monessa Saksan kaupungissa ensi vuoden alusta voimaan.Ja keskustelua on käyty myös kaikkien diesel-autojen, joissa ei ole suodatinta, täydellisestä kiellosta noin vuonna 2010-2012.Asiasta voi lukea esim. Berliinin kaupungin sivuilta.

        Eli Saksaa taitamattomana, onko niin ,että Euro2-Euro4 kelpaa 2008-2010 ja sen jälkeen vain Euro4.

        Mutta mitä tekemistä hiukkassuodattimella on?

        Ja ovatko Saksan luokat luokat 2-4 täsmälleen samat kuin Euro2-Euro4.

        http://www.berlin.de/imperia/md/content/labo/kraftfahrzeugangelegenheiten/umweltzonen_und_feinstaubplaketten___internet_neu.pdf


      • ile D4D
        se sääntö kirjoitti:

        esimerkiksi on voimassa Berliinissä jo nyt ja koskee myös turisteja.Jos ei ole diesel-autossa hiukkas suodatinta, ei ole asiaa kaupunkiin ja rangaistus on 500 euroa.Tulee aika monessa Saksan kaupungissa ensi vuoden alusta voimaan.Ja keskustelua on käyty myös kaikkien diesel-autojen, joissa ei ole suodatinta, täydellisestä kiellosta noin vuonna 2010-2012.Asiasta voi lukea esim. Berliinin kaupungin sivuilta.

        Jetsulleen, eli linkki

        http://www.berlin.de/sen/umwelt/luftqualitaet/de/luftreinhalteplan/umweltzone_fahrzeug_plakette.shtml#u6

        Täältä Saksaa osaamattomana osaan tulkita, että Berliinin kehän sisälle pääsee ensi vuoden alusta luokat 2,3 ja 4 (muuten samat kuin euroluokat, mutta luokka 2:een lasketaan myös luokka1 jälkiasennusfiltteri)

        Ja vuoden 2010 jälkeen vain luokka 4 kelpaa (sama tai korkeampi euroluokka tai Euro3 jälkiasennuskatti).

        Elikkäs meikäläisellä on kaksi vuotta aikaa käydä Berliinin keskustassa Avensis -01 D4D:llä (Euro3) ja sen jälkeen vain, jos asennan lisäkatin.

        Tuolta selviää myös käyttömaksut eri luokille.

        Kiitoksia!


      • ile D4D kirjoitti:

        Jetsulleen, eli linkki

        http://www.berlin.de/sen/umwelt/luftqualitaet/de/luftreinhalteplan/umweltzone_fahrzeug_plakette.shtml#u6

        Täältä Saksaa osaamattomana osaan tulkita, että Berliinin kehän sisälle pääsee ensi vuoden alusta luokat 2,3 ja 4 (muuten samat kuin euroluokat, mutta luokka 2:een lasketaan myös luokka1 jälkiasennusfiltteri)

        Ja vuoden 2010 jälkeen vain luokka 4 kelpaa (sama tai korkeampi euroluokka tai Euro3 jälkiasennuskatti).

        Elikkäs meikäläisellä on kaksi vuotta aikaa käydä Berliinin keskustassa Avensis -01 D4D:llä (Euro3) ja sen jälkeen vain, jos asennan lisäkatin.

        Tuolta selviää myös käyttömaksut eri luokille.

        Kiitoksia!

        Tulipahan eräälle provo-pellelle selväksi, että ei minunkaan autoni mikään saatepesä ole, vaikka se sinun malli hiukan parempi onkin... :-)


      • afafffafa
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        Tulipahan eräälle provo-pellelle selväksi, että ei minunkaan autoni mikään saatepesä ole, vaikka se sinun malli hiukan parempi onkin... :-)

        Oli juttua co2 päästöistä,niin virkamies totesi että Nox-päästöissä ollaan jo nyt talvisin ylärajoilla ja kun dieselit lisääntyvät,joudutaan hesassakin ottaa ajorajoitukset käyttöön kuten saksassa.


      • ensin
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        Tulipahan eräälle provo-pellelle selväksi, että ei minunkaan autoni mikään saatepesä ole, vaikka se sinun malli hiukan parempi onkin... :-)

        köllinkin opetella saksaa.Se filtteri tarvitaan.Näin ne provo pellet.Ja se tekee minusta provo pellen, että sinun toy-ota syytää noki hiukkasia ilmaan ilman suodatinta, niinkö?Olisin mielummin se provo pelle, jos siinä syöpä-koneessa olisi se filtteri.Sinä varmaan osaisit sen asentaa, mutta jos on tuommoisia asenne vammoja, ei se varmaan onnistu, kun energia menee toisten parjaamiseen.


      • finnbulli
        se sääntö kirjoitti:

        esimerkiksi on voimassa Berliinissä jo nyt ja koskee myös turisteja.Jos ei ole diesel-autossa hiukkas suodatinta, ei ole asiaa kaupunkiin ja rangaistus on 500 euroa.Tulee aika monessa Saksan kaupungissa ensi vuoden alusta voimaan.Ja keskustelua on käyty myös kaikkien diesel-autojen, joissa ei ole suodatinta, täydellisestä kiellosta noin vuonna 2010-2012.Asiasta voi lukea esim. Berliinin kaupungin sivuilta.

        Kai 40 rittää.

        Mistä tuo 500 on peräisin?


      • ensin kirjoitti:

        köllinkin opetella saksaa.Se filtteri tarvitaan.Näin ne provo pellet.Ja se tekee minusta provo pellen, että sinun toy-ota syytää noki hiukkasia ilmaan ilman suodatinta, niinkö?Olisin mielummin se provo pelle, jos siinä syöpä-koneessa olisi se filtteri.Sinä varmaan osaisit sen asentaa, mutta jos on tuommoisia asenne vammoja, ei se varmaan onnistu, kun energia menee toisten parjaamiseen.

        ...taulukko sanoo, "Euro2" TAI "Euro1 suodatin". Minkä sanan tai lauseen ymmärsin väärin?

        Vuonna 2010 pitää olla Euro4 TAI Euro3 suodatin, eli 2010 minun autollani ei enää "juhlita" Saksan markkinoilla, tosin minulla tuskin on silloikaan asiaa esim. Berliiniin.... MUTTA:

        Se, miksi yleensä viis veisaan päästöistä, johtuu Suomen valtiosta. Jos olisin Saksalainen Automaatioinsinööri, niin minun "nuukuudellani" rahaa olisi taskut pullollaan ja varmasti Euro4:n auto jo nyt. ( Täällä estää Suomen progressiivinen palkkaerotus järjettömät autoverot)

        -Asennevammoista johtuva energian puutteet eivät estä minua asentamasta kertomaasi laitetta, jota tietenkin maksaa, tässä autoilun "luvatussa maassa", taas kerran kustannuksia lisää!

        Verottajan kohtelu autoilijaa johtaan on syy siihen, että sinunkin lapsesi siitä tulevat kärsimään. Minulle ei ole siunaantunut lapsia, joten omat lapseni eivät kärsi. (jollen vaihda vaimoa ja tee "iltatähteä" vielä joskus)

        Minä olen äänestänyt autoilijan kukkaron puolesta, mutta turhaan. Kaveri ei mennyt läpi, koska suomalaiset eivät edes usko autolu asioiden parantuvan, eikä yksi mies sitä kyllä totta puhuen pystykään tekemään.


      • aluksi...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      3225
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

      GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1177
    3. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1162
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

      Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      53
      1102
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

      Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1032
    6. Mikä teki vaikutuksen

      että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      47
      899
    7. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    8. Luuletko, että löydämme vielä

      Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      867
    9. Autolla puuhun

      Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      25
      864
    10. Tunnustan

      Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      862
    Aihe