Oletteko te lestadiolaiset sisäänpäin lämpiävää

HatseHup

väkeä, kun kukaan ei noteeraa mua täällä. Vaikka Jeesus on sanonut,että kaikki ihmiset pitää noteerata.

70

1606

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olemme omituisia. Vaikka en ahtaassa mielessä enää olekkaan lestadiolainen, tunnen taudin. Olemme sosiaalivammaisia lähes kaikki.

      Emme osaa seurustella, kuin kaltaistemme kanssa. Muualla tulee vaikeuksia. Olen saanut karvaasti kokea, miten monet asiat ovat menneet päin mäntyä, kun ei osaa käyttäytyä.

      Alemmuudentunne on ainakin minulla, koska olen vaatimattomista oloista kotoisin ja varsinkin papisto on jäänyt etäiseksi.

      Kerronkin tässä yhden mokan, joka kaivelee vielä vuosienkin jälkeen.

      Olimme perkaamassa erästä seurakunnan tilaa hääjuhlöan jäljiltä. Kirkkoherra tuylla tupsahti siihen ja tervehdimme, mutta jatkoin hommiani, kun en kuvitellut, että hän nyt minun kanssani jotakin jäisi juttelemaan. Vaimoni kertoi jälkeen, että kirkkoherra katseli hämmästyneen näköisenä ja poistui sitten asioilleen. Tämä on piikki lihassani vielä vuosienkin jälkeen. En osaa antaa itselleni anteeksi ja hyvä muisti on tässä kohtaa paha vihollinen.

      Ol niingon gotonas!

      • 1 Iso Vammanen

        Joo, mutta eiks sen HatseHuppin ajatukset ollut ihan kummallisen rienaavia?


      • 1 Iso Vammanen kirjoitti:

        Joo, mutta eiks sen HatseHuppin ajatukset ollut ihan kummallisen rienaavia?

        mutta kyllä kai yksi sellanenkin joukkoon mahtuu??


      • HatseHup.

        kirkonmiehen pitäisi ymmärtää työmiehen kiireet. Pappi oli varmaan jo vieraantunut ruumiillisesta työstä...outoa.

        "Ol niingon gotonas!"

        Kah sitähä mie yritän ollakii, meil karjalas kaik on tervetulleit, ni pitkämatkalaisetkii kui yön yli yöpyjätkii ja lakanat saa talon puolest sekä sultsinat ja leivonnaiset. Kylvyt järjestetää ja pakistaa sitä sun tätä.


      • HatseHup.
        1 Iso Vammanen kirjoitti:

        Joo, mutta eiks sen HatseHuppin ajatukset ollut ihan kummallisen rienaavia?

        Minä olen saanut uskonnollisen kasvatuksen uskovaisessa kodissa vaikka se ei ole teidän piirtoon sopivaa?


      • teutatess
        HatseHup. kirjoitti:

        kirkonmiehen pitäisi ymmärtää työmiehen kiireet. Pappi oli varmaan jo vieraantunut ruumiillisesta työstä...outoa.

        "Ol niingon gotonas!"

        Kah sitähä mie yritän ollakii, meil karjalas kaik on tervetulleit, ni pitkämatkalaisetkii kui yön yli yöpyjätkii ja lakanat saa talon puolest sekä sultsinat ja leivonnaiset. Kylvyt järjestetää ja pakistaa sitä sun tätä.

        Tua, Ol Ningo Gotonas , on Rauman murretta , ja luanigast reissu . kans Ymmäräks lyhkäs suami se on stää . Kyl klookku kuulkkast


      • HatseHup.
        teutatess kirjoitti:

        Tua, Ol Ningo Gotonas , on Rauman murretta , ja luanigast reissu . kans Ymmäräks lyhkäs suami se on stää . Kyl klookku kuulkkast

        Ol Ningo Gotonas. eli ole kuin kotonas. Äänneasu sopisi karjalan murteeseen.

        "luonigast reissu" matka onnistui?

        "Kyl klookku kuulkkast" en ymmmärrä, tai hmmmm..mm
        Kyllä ukko kuulee?


      • teutatess
        HatseHup. kirjoitti:

        Ol Ningo Gotonas. eli ole kuin kotonas. Äänneasu sopisi karjalan murteeseen.

        "luonigast reissu" matka onnistui?

        "Kyl klookku kuulkkast" en ymmmärrä, tai hmmmm..mm
        Kyllä ukko kuulee?

        SE MENEE NÄIN . Ensin on raumalle mennessä iso taulu . Johon on kirjoitettu: Ruotsiksi , Englaniksi ja Suomeksi OL Ningo Gotonas , siis vastaanotto .
        Kun lähdet Raumalta pois , saat lukea, luonikast rissu , se on matka eväs .


      • HatseHup.
        teutatess kirjoitti:

        SE MENEE NÄIN . Ensin on raumalle mennessä iso taulu . Johon on kirjoitettu: Ruotsiksi , Englaniksi ja Suomeksi OL Ningo Gotonas , siis vastaanotto .
        Kun lähdet Raumalta pois , saat lukea, luonikast rissu , se on matka eväs .

        Olen kyllä lukenut sen Nortamon kirjan raumalaisista
        kaksikin kertaa. Mua viihdyttää vanhat kertomukset suomesta:)


      • gotonas

        Onkos sefu Pyhäjärven TL länsipuolelta kun puhuu rauman murteell ?


      • gotonas kirjoitti:

        Onkos sefu Pyhäjärven TL länsipuolelta kun puhuu rauman murteell ?

        Olen vanhuuseläkkeellä sheriffin virasta, joten en enää voi vaikuttaa mihinkään.

        Toiseksi, se sanonta on tarttunut niistä kylteistä siellä Raumalla. Asun Länsi-Suomen läänissä, mutta Rauman giäl ei ole kotikieleni.


      • Hatsehup.
        vihne kirjoitti:

        Olen vanhuuseläkkeellä sheriffin virasta, joten en enää voi vaikuttaa mihinkään.

        Toiseksi, se sanonta on tarttunut niistä kylteistä siellä Raumalla. Asun Länsi-Suomen läänissä, mutta Rauman giäl ei ole kotikieleni.

        ???Viestieni poistoonko?


      • teutatess
        Hatsehup. kirjoitti:

        ???Viestieni poistoonko?

        TOI VIITTAUS OLISI VÄHÄN MUUTA ,ol raohas vaa kyll snää tän mahrut.


      • Hatsehup. kirjoitti:

        ???Viestieni poistoonko?

        Halusin vain selventää, että vaikka käytän tätä nimimerkkiä, sillä ei ole mitään merkitystä.

        Tämä nyt sattuu olemaan rekisteröity nimimerkkini jota käytän.


      • HatseHup.
        teutatess kirjoitti:

        TOI VIITTAUS OLISI VÄHÄN MUUTA ,ol raohas vaa kyll snää tän mahrut.

        mielellänihän minä täällä käyn katselemassa mitä tämä haaraosasto kirjoittelee.


      • HatseHup.
        vihne kirjoitti:

        Halusin vain selventää, että vaikka käytän tätä nimimerkkiä, sillä ei ole mitään merkitystä.

        Tämä nyt sattuu olemaan rekisteröity nimimerkkini jota käytän.

        Minä olen täällä HatesHup. ja helluntaiplastalla PakanainHuuto.

        Ei muita nikkejä.

        Täällä on kuin olisi ulkomailla, kun kaikki ihmiset puhuvat sellaista sisäistä kieltä jota en ymmärrä.
        Mutta se varmaan johtuu siitä, että lestadiolaiset ovat sulkeutuneempia kuin helluntailaiset.


      • HatseHup. kirjoitti:

        Minä olen täällä HatesHup. ja helluntaiplastalla PakanainHuuto.

        Ei muita nikkejä.

        Täällä on kuin olisi ulkomailla, kun kaikki ihmiset puhuvat sellaista sisäistä kieltä jota en ymmärrä.
        Mutta se varmaan johtuu siitä, että lestadiolaiset ovat sulkeutuneempia kuin helluntailaiset.

        Kun tulee vastaan outoja sanoaja, kysy pois rohkeasti, kyllä met tulkkaamma.

        Maantiedosta voisimme löytää vastineen. Se on Albania, jossa jokaisella oli oma pommisuoja.


      • Sulkeutuneisuus
        HatseHup. kirjoitti:

        Minä olen täällä HatesHup. ja helluntaiplastalla PakanainHuuto.

        Ei muita nikkejä.

        Täällä on kuin olisi ulkomailla, kun kaikki ihmiset puhuvat sellaista sisäistä kieltä jota en ymmärrä.
        Mutta se varmaan johtuu siitä, että lestadiolaiset ovat sulkeutuneempia kuin helluntailaiset.

        Ja varmaan riippuu myös helluntailaisesta.

        Minulla on rakkaita ystäviä sieltäkin. He ovat sanoneet samaa omasta porukastaan, että porukassa on ahdasmielistä ajattelua.

        Uskon ja luulen että jokaisessa porukassa on hyvin erilaisia ihmisiä perus- olemukseltaan. Jonkun yksilön sisäinen turvallisuus vaatii selkeät rajat ja korkean suorjamuurin.


      • teutatess
        vihne kirjoitti:

        Kun tulee vastaan outoja sanoaja, kysy pois rohkeasti, kyllä met tulkkaamma.

        Maantiedosta voisimme löytää vastineen. Se on Albania, jossa jokaisella oli oma pommisuoja.

        Tiedätkö , mistä alkaa Savo ?

        No Mäntyharjulla junaan nousee tulkki .

        Kyllä , kysy vain autamme .


      • teutatess
        Sulkeutuneisuus kirjoitti:

        Ja varmaan riippuu myös helluntailaisesta.

        Minulla on rakkaita ystäviä sieltäkin. He ovat sanoneet samaa omasta porukastaan, että porukassa on ahdasmielistä ajattelua.

        Uskon ja luulen että jokaisessa porukassa on hyvin erilaisia ihmisiä perus- olemukseltaan. Jonkun yksilön sisäinen turvallisuus vaatii selkeät rajat ja korkean suorjamuurin.

        TUOLLA alussa , on se matti , katso m.e.s alias matti esko simonaho .


      • HatseHup.
        teutatess kirjoitti:

        Tiedätkö , mistä alkaa Savo ?

        No Mäntyharjulla junaan nousee tulkki .

        Kyllä , kysy vain autamme .

        Heh,hehee, en tarvitse tulkkia,(muuta kuin raamatun kielessä) koska pystyin ostamaan Näätämössä suomen kielellä talvirukkaset.
        Noh tulinkin pois sieltä kovaa vauhtia. Reitti kesti
        kuplavolkkarilla n.yli 12h.
        Maantien pylväsrivi näytti Utsjoki-Tenojoki-Karigasniemi?-Enontekiö-Haaparanat-Muonio-Oulu-
        -Jyväskylä--->--> Helsinki.


      • HatseHup.
        Sulkeutuneisuus kirjoitti:

        Ja varmaan riippuu myös helluntailaisesta.

        Minulla on rakkaita ystäviä sieltäkin. He ovat sanoneet samaa omasta porukastaan, että porukassa on ahdasmielistä ajattelua.

        Uskon ja luulen että jokaisessa porukassa on hyvin erilaisia ihmisiä perus- olemukseltaan. Jonkun yksilön sisäinen turvallisuus vaatii selkeät rajat ja korkean suorjamuurin.

        >>Jonkun yksilön sisäinen turvallisuus vaatii selkeät rajat ja korkean suorjamuurin.


      • HatseHup.
        vihne kirjoitti:

        Kun tulee vastaan outoja sanoaja, kysy pois rohkeasti, kyllä met tulkkaamma.

        Maantiedosta voisimme löytää vastineen. Se on Albania, jossa jokaisella oli oma pommisuoja.

        käy tällä palstalla?
        Se oli kysymys nro 1. vaikka ei ollut sana.


    • teutatess

      Kyllä jonkun verran , mehän asuimme ensin sisään lämpiävissä taloissa , se varmaan tarttui .

      • HatseHup.

        asuimme maakuopissa.
        Vielä 1920 luvulla löytyi ihmisiä Suomesta, jota elelivät maakuopassa.

        Sisäänpäin lämpiävää taloa ette voi yksinoikeudella omia sillä kaikki ovat suomalaiset ovat asuneet sisäänpäin lämpiävissä taloissa.

        Saunatkin olivat sisäänpäin lämpiäviä.

        Kukahan savupiipun keksi?


      • Kaikella ystävyydellä
        HatseHup. kirjoitti:

        asuimme maakuopissa.
        Vielä 1920 luvulla löytyi ihmisiä Suomesta, jota elelivät maakuopassa.

        Sisäänpäin lämpiävää taloa ette voi yksinoikeudella omia sillä kaikki ovat suomalaiset ovat asuneet sisäänpäin lämpiävissä taloissa.

        Saunatkin olivat sisäänpäin lämpiäviä.

        Kukahan savupiipun keksi?

        Nämä viisaat täällä palstalla yrittävätkin liata omaa pesäänsä savustamalla sisätiloissa. Kaikki paikat tuppaantuvat nokeentumaan. Onneksi täällä omassa pesässä on käytettävissä armon kirkasta vettä, jolla lika saadaan pestyä ja pystyy taas elelemään ja silmätkin kirkastuu ja sydän puhdistuu sisältäkin. Joka janoaa, saa juoda niin paljon kuin haluaa, vettä saa lahjaksi aivan ilmaiseksi. Kantsii suodattaa näitä juttuja täällä palstalla. Jos haluaa tutustua esikoislestadiolaisiin, kannattaa mennä seuroihin rukoushuoneelle.


      • HatseHup.
        Kaikella ystävyydellä kirjoitti:

        Nämä viisaat täällä palstalla yrittävätkin liata omaa pesäänsä savustamalla sisätiloissa. Kaikki paikat tuppaantuvat nokeentumaan. Onneksi täällä omassa pesässä on käytettävissä armon kirkasta vettä, jolla lika saadaan pestyä ja pystyy taas elelemään ja silmätkin kirkastuu ja sydän puhdistuu sisältäkin. Joka janoaa, saa juoda niin paljon kuin haluaa, vettä saa lahjaksi aivan ilmaiseksi. Kantsii suodattaa näitä juttuja täällä palstalla. Jos haluaa tutustua esikoislestadiolaisiin, kannattaa mennä seuroihin rukoushuoneelle.

        Mikähän on esikoislestadiolainen. Voinhan itsekin googlettaa ja etsiä tähän LLL:n osajaoston tietoja.


      • HatseHup.
        Kaikella ystävyydellä kirjoitti:

        Nämä viisaat täällä palstalla yrittävätkin liata omaa pesäänsä savustamalla sisätiloissa. Kaikki paikat tuppaantuvat nokeentumaan. Onneksi täällä omassa pesässä on käytettävissä armon kirkasta vettä, jolla lika saadaan pestyä ja pystyy taas elelemään ja silmätkin kirkastuu ja sydän puhdistuu sisältäkin. Joka janoaa, saa juoda niin paljon kuin haluaa, vettä saa lahjaksi aivan ilmaiseksi. Kantsii suodattaa näitä juttuja täällä palstalla. Jos haluaa tutustua esikoislestadiolaisiin, kannattaa mennä seuroihin rukoushuoneelle.

        >>Esikoislestadiolaisilla on käytössä synninpäästö. Se pitää ottaa vastaan henkilöltä, jolla on elävä usko. Uskovaiset ovat maan päällä Jeesuksen lähettiläitä. Uskoon ei voi tulla omin avuin.


      • Ihmettelen minäkin
        HatseHup. kirjoitti:

        >>Esikoislestadiolaisilla on käytössä synninpäästö. Se pitää ottaa vastaan henkilöltä, jolla on elävä usko. Uskovaiset ovat maan päällä Jeesuksen lähettiläitä. Uskoon ei voi tulla omin avuin.

        Ensinnäkin tämä palsta on esikoisleastediolaisten palsta. Vanhoillisilla on omansa tuossa vieressä.

        Toiseksi. Kun Jeesus perusti seurakunnan lukittujen ovien takana, Hän puhalsi opetuslasten päälle ja sanoi: ottakaa Pyhä Henki. Joille te annatte synnit anteeksi maan päällä, niille ne ovat anteeksi annetut taivaasta.

        Olemme uudestisyntyneitä kristityitä ja meillä on valta todistaa synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä kuten opetuslapsillakin. Kuten sana sanoo, Jumala antaa synnit anteeksi taivaassa kun Jeesuksen opetuslapset ne ensin täällä todistavat anteeksi annetuiksi. Mutta tietenkin anteeksi anojalla täytyy olla usko, jolla hän vastaanottaa syntien anteeksiantamuksen.

        Kysele vain lisää. Sinulla tuntuu olevan uskon perusasioissa puutteita. Eivätkö helluntailaiset ole syntinsä tuntevia ja katuvia, eivätkö he tarvitse anteeksiantoa?


      • HatseHup.
        Ihmettelen minäkin kirjoitti:

        Ensinnäkin tämä palsta on esikoisleastediolaisten palsta. Vanhoillisilla on omansa tuossa vieressä.

        Toiseksi. Kun Jeesus perusti seurakunnan lukittujen ovien takana, Hän puhalsi opetuslasten päälle ja sanoi: ottakaa Pyhä Henki. Joille te annatte synnit anteeksi maan päällä, niille ne ovat anteeksi annetut taivaasta.

        Olemme uudestisyntyneitä kristityitä ja meillä on valta todistaa synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä kuten opetuslapsillakin. Kuten sana sanoo, Jumala antaa synnit anteeksi taivaassa kun Jeesuksen opetuslapset ne ensin täällä todistavat anteeksi annetuiksi. Mutta tietenkin anteeksi anojalla täytyy olla usko, jolla hän vastaanottaa syntien anteeksiantamuksen.

        Kysele vain lisää. Sinulla tuntuu olevan uskon perusasioissa puutteita. Eivätkö helluntailaiset ole syntinsä tuntevia ja katuvia, eivätkö he tarvitse anteeksiantoa?

        Helluntailaiset ovat opettaneet, että vain Jeesus voi antaa synnit anteeksi. Ja siihen olen tietysti ylioppinut uskomaan (mikäli yliluonnollisia asioita on olemassa)

        Mutta että ihminen voi antaa synnit toiselle anteeksi.

        Ihminenhän on aina inhimillinen vaikka kuinka olisi uskoon tullut. Erehdyksiä sattuu ihmiselle. Mitäs jos ihminen erehtyy ja antaakin väärin perustein jollekulle synnit anteeksi?

        Minulla on uskonasiat aivan puutteellisia. Vaikka olenkin helluntaikodista kotoisin, en ole painanut mieleeni vanhempieni opetuksia. Ne tuntuivat niin absurdeilta aikoinaan nämä Jumal-asiat, että annoin mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

        Helluntailaiset pyytävät synnit suoraan anteeksi Jeesuksen kautta Jumalalta ja joo kyllä he ovat synnintuntoisia, niin kuin et tuota tietäisi. Luulen, että härnäät vain minua epätietoista ihmistä.


      • uskis
        HatseHup. kirjoitti:

        Helluntailaiset ovat opettaneet, että vain Jeesus voi antaa synnit anteeksi. Ja siihen olen tietysti ylioppinut uskomaan (mikäli yliluonnollisia asioita on olemassa)

        Mutta että ihminen voi antaa synnit toiselle anteeksi.

        Ihminenhän on aina inhimillinen vaikka kuinka olisi uskoon tullut. Erehdyksiä sattuu ihmiselle. Mitäs jos ihminen erehtyy ja antaakin väärin perustein jollekulle synnit anteeksi?

        Minulla on uskonasiat aivan puutteellisia. Vaikka olenkin helluntaikodista kotoisin, en ole painanut mieleeni vanhempieni opetuksia. Ne tuntuivat niin absurdeilta aikoinaan nämä Jumal-asiat, että annoin mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

        Helluntailaiset pyytävät synnit suoraan anteeksi Jeesuksen kautta Jumalalta ja joo kyllä he ovat synnintuntoisia, niin kuin et tuota tietäisi. Luulen, että härnäät vain minua epätietoista ihmistä.

        HatseHup! Mielestäni olet esittänyt asiallisia kysymyksiä, eikä pitäisi olla mitään syytä, miksi niihin ei vastattaisi. On totta, että esikoislestadiolaisuus on ERITTÄIN sisäänpäin lämpiävä porukka, valitettavasti. Esimerkiksi jos rukoushuoneelle tulee nainen housut jalssa, niin kyllä saa pitkiä katseita! Saattaa joku sanoakin (kuten eräällä tuttavalleni kävi), että "Miten tuon näköisiä ihmisiä tänne päästetään". Tietysti porukkaan mahtuu monenlaista väkeä, eikä kaikki suinkaan suhtaudu näin uusiin tulokkaisiin, mutta ei auta kaunistella sitä asiaa, että lestadiolaisuuteen on hyvin vaikea tulla sellaisen, joka ei ole syntynyt lestadiolaiseksi. Ymmärrän siis hyvin tunteesi.

        Itse en allekirjoita tällaista oppia, että vain "elävän kristityn" synninpäästö olisi pätevä. Jeesus on antanut seurakunnalleen vallan todistaa synnit anteeksi eli levittää evankeliumia, mutta se ei tarkoita että ihmisillä olisi valta määritellä Jumalan valtakunnan rajat. Toiseksi, kukaan ihminen ei näe toisen sydämeen eikä voi tietää, kuka on "elävä kristitty". Ihminen kun voi esittää toisille ja ehkä itselleenkin kuinka hurskasta kristittyä tahansa, vaikka ei sydämessään uskoisi. Vain Jumala näkee sydämeen. Siksi saamme luottaa JUMALAN SANAAN ja lupauksiin Jeesuksesta Kristuksesta, ja vain ainoastaan siihen. Silloin uskomme ja pelastuksemme ei jää ihmisten varaan, vaan lepää Jumalan Sanan kalliolla. Näin uskon.


      • inhimillinen
        HatseHup. kirjoitti:

        Helluntailaiset ovat opettaneet, että vain Jeesus voi antaa synnit anteeksi. Ja siihen olen tietysti ylioppinut uskomaan (mikäli yliluonnollisia asioita on olemassa)

        Mutta että ihminen voi antaa synnit toiselle anteeksi.

        Ihminenhän on aina inhimillinen vaikka kuinka olisi uskoon tullut. Erehdyksiä sattuu ihmiselle. Mitäs jos ihminen erehtyy ja antaakin väärin perustein jollekulle synnit anteeksi?

        Minulla on uskonasiat aivan puutteellisia. Vaikka olenkin helluntaikodista kotoisin, en ole painanut mieleeni vanhempieni opetuksia. Ne tuntuivat niin absurdeilta aikoinaan nämä Jumal-asiat, että annoin mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

        Helluntailaiset pyytävät synnit suoraan anteeksi Jeesuksen kautta Jumalalta ja joo kyllä he ovat synnintuntoisia, niin kuin et tuota tietäisi. Luulen, että härnäät vain minua epätietoista ihmistä.

        Kaikessa ystävyydessä haluan sinulle vastailla.

        En oikein tiedä helluntailaisten "virallista" uskoa tässä syntisyys asiassa, koska tunnen helluntailaisia, jotka sanovat, että heillä ei ole enää syntiä sen jälkeen, kun ovat antaneet elämänsä Jeesukselle. Me luterilaiset uskomme, että ihmisessä vaikuttaa kaksi voimaa, sekä vanha että uusi ihminen. Vanha ihminen on pahan vaikutuksille altis ja uusi ihminen on syntynyt uudestisyntymisessä ja haluaa pitää valtaa ja olla kuuliainen Pyhälle Hengelle.

        Kai meidän tulee uskoa Jeesuksen omia sanoja, kun Hän sanoo, että keille TE anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut taivaassa jne. Sitä ennen Hän oli puhaltanut Pyhän Henkensä opetuslasten päälle. Sama seurakunta samanlaisine oppeineen löytyy maan päältä maailman loppuun asti, niin uskon.

        Miten annetaan väärin perustein syntejä anteeksi?

        Jos joku katuu syntejään ja pyytää niitä anteeksi, omalla suullaan tunnustaa ne veljilleen, kuten Raamatussa lukee, niin ei katumukselle voi laittaa rajaa, onhan ne synnit anteeksi hänelle julistettava. Ainahan se on Jumala, joka synnit anteeksi antaa, mutta Jeesus asetti opetuslapsilleen tällaisen tehtävän. Jeesuksen nimessä ja veressä synnit todistetaan anteeksi, Jeesus on siis välimies. Mutta Pyhä Henki siinä toimii silloin kahden ihmisen välillä.

        Tällainen opetus on monille uskonsuunnille vierasta, vaikka se lukee Raamatussa. Ihmiset eivät ikäänkuin näe tiettyjä asioita, vaikka ne siellä lukevat. "Eivät nähden näe". Mutta vihollinen on ollut ovela ja sotkenut aina näitä asioita ja laittanut ihmiset järjellään tutkimaan näitä asioita ja sekoittanut koko pakan.

        Enkä missään nimessä härnää sinua! Pyydän anteeksi, jos olen huonosti sanani asettanut ja olet sellaisen käsityksen saanut.


      • Näin on
        uskis kirjoitti:

        HatseHup! Mielestäni olet esittänyt asiallisia kysymyksiä, eikä pitäisi olla mitään syytä, miksi niihin ei vastattaisi. On totta, että esikoislestadiolaisuus on ERITTÄIN sisäänpäin lämpiävä porukka, valitettavasti. Esimerkiksi jos rukoushuoneelle tulee nainen housut jalssa, niin kyllä saa pitkiä katseita! Saattaa joku sanoakin (kuten eräällä tuttavalleni kävi), että "Miten tuon näköisiä ihmisiä tänne päästetään". Tietysti porukkaan mahtuu monenlaista väkeä, eikä kaikki suinkaan suhtaudu näin uusiin tulokkaisiin, mutta ei auta kaunistella sitä asiaa, että lestadiolaisuuteen on hyvin vaikea tulla sellaisen, joka ei ole syntynyt lestadiolaiseksi. Ymmärrän siis hyvin tunteesi.

        Itse en allekirjoita tällaista oppia, että vain "elävän kristityn" synninpäästö olisi pätevä. Jeesus on antanut seurakunnalleen vallan todistaa synnit anteeksi eli levittää evankeliumia, mutta se ei tarkoita että ihmisillä olisi valta määritellä Jumalan valtakunnan rajat. Toiseksi, kukaan ihminen ei näe toisen sydämeen eikä voi tietää, kuka on "elävä kristitty". Ihminen kun voi esittää toisille ja ehkä itselleenkin kuinka hurskasta kristittyä tahansa, vaikka ei sydämessään uskoisi. Vain Jumala näkee sydämeen. Siksi saamme luottaa JUMALAN SANAAN ja lupauksiin Jeesuksesta Kristuksesta, ja vain ainoastaan siihen. Silloin uskomme ja pelastuksemme ei jää ihmisten varaan, vaan lepää Jumalan Sanan kalliolla. Näin uskon.

        Mikähän porukka ei olisi sisäänpäin lämpiävä? Ei sellaista olekaan. Ja jokaiseen porukkaan mahtuu kaikenlaisia ihmisiä, kuten sanoitkin.

        Mutta, jos etsii Jeesusta ja on sielun hädässä, silloin on kuunneltava minkälaista oppia siellä seurakunnassa saarnataan, saako siellä syntinen apua, pääseekö taakastaan.

        Seurakunnan kokouksissa käy sekä uskoa etsiviä heränneitä että jo uskoon tulleita ihmisiä ja uskon niin, että myös tyhmiä neitsyitä, jotka ovat nukahtaneet kuolleen uskon uneen. Niin on myös esikoislestadiolaisuudessa. Sen voi myöntää rehellisesti, ei siinä mitään ihmeellistä ole. Meidän seuroissa käy myös sellaisia, jotka tulevat ulkopuolelta ja silloin tällöin iloksemme joku saa armon uskoa itsensä Jumalan lapseksi.

        Joku saattaa kokea seuroihimme tulon vaikeaksi, joku toinen taas ymmärtää, että tavallisia ihmisiä olemme mekin.

        Totta on sekin, että ihminen voi esittää toisille kuinka hurskaksta tahansa, mutta mitä hän sillä voittaa? Ei mitään. Kristitty saa uskoa Jumalan lupauksiin ja olla armon virrassa koko ajan. Mutta on totta, että kuollutta uskoa on olemassa, ja silloin jos yrittää uskoa tai uskotella itselleen armolupauksia, pettää vain itseään. Pyhä Henki on se, joka pitää olla asuvana ihmisen sydämellä ja vaikuttaa elävän uskon.

        Vaikeaa on löytää elävää uskoa kaiken sekasotkun keskeltä. Mutta Raamattu lupaa, että etsivä löytää. Siihen on uskottava ja luotettava.


      • Pysähdy ihminen
        Näin on kirjoitti:

        Mikähän porukka ei olisi sisäänpäin lämpiävä? Ei sellaista olekaan. Ja jokaiseen porukkaan mahtuu kaikenlaisia ihmisiä, kuten sanoitkin.

        Mutta, jos etsii Jeesusta ja on sielun hädässä, silloin on kuunneltava minkälaista oppia siellä seurakunnassa saarnataan, saako siellä syntinen apua, pääseekö taakastaan.

        Seurakunnan kokouksissa käy sekä uskoa etsiviä heränneitä että jo uskoon tulleita ihmisiä ja uskon niin, että myös tyhmiä neitsyitä, jotka ovat nukahtaneet kuolleen uskon uneen. Niin on myös esikoislestadiolaisuudessa. Sen voi myöntää rehellisesti, ei siinä mitään ihmeellistä ole. Meidän seuroissa käy myös sellaisia, jotka tulevat ulkopuolelta ja silloin tällöin iloksemme joku saa armon uskoa itsensä Jumalan lapseksi.

        Joku saattaa kokea seuroihimme tulon vaikeaksi, joku toinen taas ymmärtää, että tavallisia ihmisiä olemme mekin.

        Totta on sekin, että ihminen voi esittää toisille kuinka hurskaksta tahansa, mutta mitä hän sillä voittaa? Ei mitään. Kristitty saa uskoa Jumalan lupauksiin ja olla armon virrassa koko ajan. Mutta on totta, että kuollutta uskoa on olemassa, ja silloin jos yrittää uskoa tai uskotella itselleen armolupauksia, pettää vain itseään. Pyhä Henki on se, joka pitää olla asuvana ihmisen sydämellä ja vaikuttaa elävän uskon.

        Vaikeaa on löytää elävää uskoa kaiken sekasotkun keskeltä. Mutta Raamattu lupaa, että etsivä löytää. Siihen on uskottava ja luotettava.

        "... kuollutta uskoa on olemassa, ja silloin jos yrittää uskoa tai uskotella itselleen armolupauksia, pettää vain itseään."

        Kuule älä enää enempää petä itseäsi, ota
        sensijaan Raamattu käteesi, lue ja usko evankeliumin sana.

        Niin käsittämätöntä soopaa tuo lainattu teksti kuin olla voi.

        Ensiksikin Jumala herättää syntisen, josta seuraa armon tarve. Synnissä nukkuva ei armoa kysy, eikä tarvitse. Ja kun ihminen on tullut synnin tuntoon se tarkoittaa että Jumala tarjoaa hänelle armoa, HÄNEN lupaustensa mukaisesti.

        Kristityt ovat asetetut saarnaamaan USKOSTA KRISTUKSEEN, eikä ihmisoppien humpuukia omien arvelujensa ja tulkintojensa nuodossa.

        Armon riistäminen (siis yritys) Jeesuksen verellä puhtaaksi pestyiltä Jumalan lapsilta on oman vanhurskauden perkeleestä lähtöisin.

        Herää hyvä ihminen tehtävääsi, jos olet uskossa oleva ihminen. Julista uskosta Kristukseen. Ja ennen muuta julista Kristusta ITSELLESI!!!

        Armon riistäjä on tietämättään vielä epäuskossa, vaikka pitääkin itseään parhaana kristittynä ja viisaamapana kuin Jumala. Hän on sokeana ottanut itselleen Evankeliumin julistajan asemesta tuomarin roolin.

        Lainauksessa ilmenevää tekstiä käyttävän henkilön tarvitsee tehdä parannus oman vanhurskausden ja hengellisen ylpeyden synnistään.


      • Tosi on
        Pysähdy ihminen kirjoitti:

        "... kuollutta uskoa on olemassa, ja silloin jos yrittää uskoa tai uskotella itselleen armolupauksia, pettää vain itseään."

        Kuule älä enää enempää petä itseäsi, ota
        sensijaan Raamattu käteesi, lue ja usko evankeliumin sana.

        Niin käsittämätöntä soopaa tuo lainattu teksti kuin olla voi.

        Ensiksikin Jumala herättää syntisen, josta seuraa armon tarve. Synnissä nukkuva ei armoa kysy, eikä tarvitse. Ja kun ihminen on tullut synnin tuntoon se tarkoittaa että Jumala tarjoaa hänelle armoa, HÄNEN lupaustensa mukaisesti.

        Kristityt ovat asetetut saarnaamaan USKOSTA KRISTUKSEEN, eikä ihmisoppien humpuukia omien arvelujensa ja tulkintojensa nuodossa.

        Armon riistäminen (siis yritys) Jeesuksen verellä puhtaaksi pestyiltä Jumalan lapsilta on oman vanhurskauden perkeleestä lähtöisin.

        Herää hyvä ihminen tehtävääsi, jos olet uskossa oleva ihminen. Julista uskosta Kristukseen. Ja ennen muuta julista Kristusta ITSELLESI!!!

        Armon riistäjä on tietämättään vielä epäuskossa, vaikka pitääkin itseään parhaana kristittynä ja viisaamapana kuin Jumala. Hän on sokeana ottanut itselleen Evankeliumin julistajan asemesta tuomarin roolin.

        Lainauksessa ilmenevää tekstiä käyttävän henkilön tarvitsee tehdä parannus oman vanhurskausden ja hengellisen ylpeyden synnistään.

        Raamatussa varoitetaan varkaista ja ryöväreistä, jotka eivät mene sisälle ahtaasta portista vaan menevät ikkunoista. Kyllä ihminen voi varastaa armoa eli luulotella olevansa oikea kristitty.


      • HatseHup.
        inhimillinen kirjoitti:

        Kaikessa ystävyydessä haluan sinulle vastailla.

        En oikein tiedä helluntailaisten "virallista" uskoa tässä syntisyys asiassa, koska tunnen helluntailaisia, jotka sanovat, että heillä ei ole enää syntiä sen jälkeen, kun ovat antaneet elämänsä Jeesukselle. Me luterilaiset uskomme, että ihmisessä vaikuttaa kaksi voimaa, sekä vanha että uusi ihminen. Vanha ihminen on pahan vaikutuksille altis ja uusi ihminen on syntynyt uudestisyntymisessä ja haluaa pitää valtaa ja olla kuuliainen Pyhälle Hengelle.

        Kai meidän tulee uskoa Jeesuksen omia sanoja, kun Hän sanoo, että keille TE anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut taivaassa jne. Sitä ennen Hän oli puhaltanut Pyhän Henkensä opetuslasten päälle. Sama seurakunta samanlaisine oppeineen löytyy maan päältä maailman loppuun asti, niin uskon.

        Miten annetaan väärin perustein syntejä anteeksi?

        Jos joku katuu syntejään ja pyytää niitä anteeksi, omalla suullaan tunnustaa ne veljilleen, kuten Raamatussa lukee, niin ei katumukselle voi laittaa rajaa, onhan ne synnit anteeksi hänelle julistettava. Ainahan se on Jumala, joka synnit anteeksi antaa, mutta Jeesus asetti opetuslapsilleen tällaisen tehtävän. Jeesuksen nimessä ja veressä synnit todistetaan anteeksi, Jeesus on siis välimies. Mutta Pyhä Henki siinä toimii silloin kahden ihmisen välillä.

        Tällainen opetus on monille uskonsuunnille vierasta, vaikka se lukee Raamatussa. Ihmiset eivät ikäänkuin näe tiettyjä asioita, vaikka ne siellä lukevat. "Eivät nähden näe". Mutta vihollinen on ollut ovela ja sotkenut aina näitä asioita ja laittanut ihmiset järjellään tutkimaan näitä asioita ja sekoittanut koko pakan.

        Enkä missään nimessä härnää sinua! Pyydän anteeksi, jos olen huonosti sanani asettanut ja olet sellaisen käsityksen saanut.

        tietää? Eli kenessä on se oikea PYHÄ HENKI? Kuka on sen Oikean Pyhän Hengen asialla niin ,että voi antaa syntejä anteeksi ihminen ihmisille?

        >>että heillä ei ole enää syntiä sen jälkeen, kun ovat antaneet elämänsä Jeesukselle.


      • Pysähdy ihminen
        Tosi on kirjoitti:

        Raamatussa varoitetaan varkaista ja ryöväreistä, jotka eivät mene sisälle ahtaasta portista vaan menevät ikkunoista. Kyllä ihminen voi varastaa armoa eli luulotella olevansa oikea kristitty.

        He eivät tunne Jeesusta eivätkä pelastuksen tietä. Se on kauhistuttavaa kun ihminen kuvittelee olevansa paras kristitty ja elävien ja kuolleiden tuomari, mutta joutuukin tuomittavaksi kadotukseen, koska Jumalan armo joka Jeesuksen Kristuksen kautta tulee USKOVIEN osaksi, ei ole lahjaksi kelvannut.

        Kun sinä raukka tuntisit mikä on ahdas portti ja kaita tie, niin et puhuisi enää suulla suuremmalla Jeesukseen uskovista halveksivaan ja pilkalliseen sävyyn.

        USKO KRISTUKSEEN syntisenä, on ahdas portti. Ja Jeesus Kristus on AINUT tie iankaikiseen elämään.


      • Uskovilla
        inhimillinen kirjoitti:

        Kaikessa ystävyydessä haluan sinulle vastailla.

        En oikein tiedä helluntailaisten "virallista" uskoa tässä syntisyys asiassa, koska tunnen helluntailaisia, jotka sanovat, että heillä ei ole enää syntiä sen jälkeen, kun ovat antaneet elämänsä Jeesukselle. Me luterilaiset uskomme, että ihmisessä vaikuttaa kaksi voimaa, sekä vanha että uusi ihminen. Vanha ihminen on pahan vaikutuksille altis ja uusi ihminen on syntynyt uudestisyntymisessä ja haluaa pitää valtaa ja olla kuuliainen Pyhälle Hengelle.

        Kai meidän tulee uskoa Jeesuksen omia sanoja, kun Hän sanoo, että keille TE anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut taivaassa jne. Sitä ennen Hän oli puhaltanut Pyhän Henkensä opetuslasten päälle. Sama seurakunta samanlaisine oppeineen löytyy maan päältä maailman loppuun asti, niin uskon.

        Miten annetaan väärin perustein syntejä anteeksi?

        Jos joku katuu syntejään ja pyytää niitä anteeksi, omalla suullaan tunnustaa ne veljilleen, kuten Raamatussa lukee, niin ei katumukselle voi laittaa rajaa, onhan ne synnit anteeksi hänelle julistettava. Ainahan se on Jumala, joka synnit anteeksi antaa, mutta Jeesus asetti opetuslapsilleen tällaisen tehtävän. Jeesuksen nimessä ja veressä synnit todistetaan anteeksi, Jeesus on siis välimies. Mutta Pyhä Henki siinä toimii silloin kahden ihmisen välillä.

        Tällainen opetus on monille uskonsuunnille vierasta, vaikka se lukee Raamatussa. Ihmiset eivät ikäänkuin näe tiettyjä asioita, vaikka ne siellä lukevat. "Eivät nähden näe". Mutta vihollinen on ollut ovela ja sotkenut aina näitä asioita ja laittanut ihmiset järjellään tutkimaan näitä asioita ja sekoittanut koko pakan.

        Enkä missään nimessä härnää sinua! Pyydän anteeksi, jos olen huonosti sanani asettanut ja olet sellaisen käsityksen saanut.

        Kuuliaisena lestadiolaisena sinulla ei ole aavistustakaan miten muut kristityt opettavat.
        Tämä johtuu lestadiolaisuudessa viljeltävästä estottomasta ja perättömästä propagandasta, sekä pelottelusta muilla kristityillä.

        Kaikki Jeesukseen uskovat kristityt opettavat samalla tavalla. Helluntailaisilla on virallinen tunnustus, johon olisit voinut tutustua esimerkiksi internetissä, ennen kun kirjoitat heistä täysin perättömiä.

        Kaikki kristityt kaikkialla maailmassa julistavat synninpäästöä, aivan samoin kuin lestadiolaisetkin. Lestadiolaiset valehtelevat härskisti tämänkin asian.

        Ja kun kuulevat tosiasian, sen kuultuaan he valehtelevat netissä ja rukoushuoneillaan silmat kirkkaina, että muiden julistus ei ole pätevä.

        Kuinka sinäkin, sivistynyt fiksu ihminen, kehtaat vastoin parempaa tietoasi kirjoittaa julkisesti tällaisia juttuja? Nämähän perustuvat lestadiolaisten levittämään perättömään propagandaan?

        Nykyisin on hyvin helppoa tutustua eri herätysliikkeisiin ja vapaisiin suuntiin ja heidän opetukseensa, esimerkiksi TV7 välityksellä, jota voi seurata laajakaistan kautta internetistä.

        Sen jälkeen voi tehdä tosiasioihin perustuvaa aikuisen kypsän uskovan arviointia.
        Ja YLLÄTYS YLLÄTYS, huomaakin monia asioita.
        Huomaa miten naivia pelolla ja valheella höystetty propagandaa lestadiolaisuudessa julistetaan. Outoa kyllä, puhutaan vastoin parempaa tietoa aivan selvää valhetta.


      • Valitettavasti
        HatseHup. kirjoitti:

        tietää? Eli kenessä on se oikea PYHÄ HENKI? Kuka on sen Oikean Pyhän Hengen asialla niin ,että voi antaa syntejä anteeksi ihminen ihmisille?

        >>että heillä ei ole enää syntiä sen jälkeen, kun ovat antaneet elämänsä Jeesukselle.

        Siitä tuntee oikean paimenen.


        Joh. 10:2   Mutta joka menee ovesta sisälle, se on lammasten paimen.
        Joh. 10:3   Hänelle ovenvartija avaa, ja lampaat kuulevat hänen ääntänsä; ja hän kutsuu omat lampaansa nimeltä ja vie heidät ulos.
        Joh. 10:4   Ja laskettuaan kaikki omansa ulos hän kulkee niiden edellä, ja lampaat seuraavat häntä, ....

        - sillä ne tuntevat hänen äänensä.

        Joh. 10:5   Mutta vierasta ne eivät seuraa, vaan pakenevat häntä, koska eivät tunne vierasten ääntä."

        Joh. 10:6   Tämän kuvauksen Jeesus puhui heille; mutta he eivät ymmärtäneet, mitä hänen puheensa tarkoitti.

        Joh. 10:7   Niin Jeesus vielä sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: minä olen lammasten ovi.
        Joh. 10:8   Kaikki, jotka ovat tulleet ennen minua, ovat varkaita ja ryöväreitä; mutta lampaat eivät ole heitä kuulleet.
        Joh. 10:9   Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen.

        Joh. 10:10   Varas ei tule muuta kuin varastamaan ja tappamaan ja tuhoamaan. Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys.

        Joh. 10:11   Minä olen se hyvä paimen. Hyvä paimen antaa henkensä lammasten edestä.
        Joh. 10:12   Mutta palkkalainen, joka ei ole paimen ja jonka omia lampaat eivät ole, kun hän näkee suden tulevan, niin hän jättää lampaat ja pakenee; ja susi ryöstää ja hajottaa ne.
        Joh. 10:13   Hän pakenee, sillä hän on palkattu eikä välitä lampaista.
        Joh. 10:14   Minä olen se hyvä paimen, ja minä tunnen omani, ja minun omani tuntevat minut,

        Joh. 10:15   niinkuin Isä tuntee minut ja minä tunnen Isän; ja minä annan henkeni lammasten edestä.


      • Valitettavasti
        Valitettavasti kirjoitti:

        Siitä tuntee oikean paimenen.


        Joh. 10:2   Mutta joka menee ovesta sisälle, se on lammasten paimen.
        Joh. 10:3   Hänelle ovenvartija avaa, ja lampaat kuulevat hänen ääntänsä; ja hän kutsuu omat lampaansa nimeltä ja vie heidät ulos.
        Joh. 10:4   Ja laskettuaan kaikki omansa ulos hän kulkee niiden edellä, ja lampaat seuraavat häntä, ....

        - sillä ne tuntevat hänen äänensä.

        Joh. 10:5   Mutta vierasta ne eivät seuraa, vaan pakenevat häntä, koska eivät tunne vierasten ääntä."

        Joh. 10:6   Tämän kuvauksen Jeesus puhui heille; mutta he eivät ymmärtäneet, mitä hänen puheensa tarkoitti.

        Joh. 10:7   Niin Jeesus vielä sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: minä olen lammasten ovi.
        Joh. 10:8   Kaikki, jotka ovat tulleet ennen minua, ovat varkaita ja ryöväreitä; mutta lampaat eivät ole heitä kuulleet.
        Joh. 10:9   Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen.

        Joh. 10:10   Varas ei tule muuta kuin varastamaan ja tappamaan ja tuhoamaan. Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys.

        Joh. 10:11   Minä olen se hyvä paimen. Hyvä paimen antaa henkensä lammasten edestä.
        Joh. 10:12   Mutta palkkalainen, joka ei ole paimen ja jonka omia lampaat eivät ole, kun hän näkee suden tulevan, niin hän jättää lampaat ja pakenee; ja susi ryöstää ja hajottaa ne.
        Joh. 10:13   Hän pakenee, sillä hän on palkattu eikä välitä lampaista.
        Joh. 10:14   Minä olen se hyvä paimen, ja minä tunnen omani, ja minun omani tuntevat minut,

        Joh. 10:15   niinkuin Isä tuntee minut ja minä tunnen Isän; ja minä annan henkeni lammasten edestä.

        Miksi nimimerkkini on "Valitettavasti"?

        Siksi että Kristuksen seurakunta on jakaantunut satoihin eri lohkoihin ja lahkoihin, jotka kilpailevat vallan muusta kun toinen toistensa rakastamisesta.


      • HatseHup
        uskis kirjoitti:

        HatseHup! Mielestäni olet esittänyt asiallisia kysymyksiä, eikä pitäisi olla mitään syytä, miksi niihin ei vastattaisi. On totta, että esikoislestadiolaisuus on ERITTÄIN sisäänpäin lämpiävä porukka, valitettavasti. Esimerkiksi jos rukoushuoneelle tulee nainen housut jalssa, niin kyllä saa pitkiä katseita! Saattaa joku sanoakin (kuten eräällä tuttavalleni kävi), että "Miten tuon näköisiä ihmisiä tänne päästetään". Tietysti porukkaan mahtuu monenlaista väkeä, eikä kaikki suinkaan suhtaudu näin uusiin tulokkaisiin, mutta ei auta kaunistella sitä asiaa, että lestadiolaisuuteen on hyvin vaikea tulla sellaisen, joka ei ole syntynyt lestadiolaiseksi. Ymmärrän siis hyvin tunteesi.

        Itse en allekirjoita tällaista oppia, että vain "elävän kristityn" synninpäästö olisi pätevä. Jeesus on antanut seurakunnalleen vallan todistaa synnit anteeksi eli levittää evankeliumia, mutta se ei tarkoita että ihmisillä olisi valta määritellä Jumalan valtakunnan rajat. Toiseksi, kukaan ihminen ei näe toisen sydämeen eikä voi tietää, kuka on "elävä kristitty". Ihminen kun voi esittää toisille ja ehkä itselleenkin kuinka hurskasta kristittyä tahansa, vaikka ei sydämessään uskoisi. Vain Jumala näkee sydämeen. Siksi saamme luottaa JUMALAN SANAAN ja lupauksiin Jeesuksesta Kristuksesta, ja vain ainoastaan siihen. Silloin uskomme ja pelastuksemme ei jää ihmisten varaan, vaan lepää Jumalan Sanan kalliolla. Näin uskon.

        >> Esimerkiksi jos rukoushuoneelle tulee nainen housut jalssa, niin kyllä saa pitkiä katseita! Saattaa joku sanoakin (kuten eräällä tuttavalleni kävi), että "Miten tuon näköisiä ihmisiä tänne päästetään".


      • HatseHup.
        Valitettavasti kirjoitti:

        Siitä tuntee oikean paimenen.


        Joh. 10:2   Mutta joka menee ovesta sisälle, se on lammasten paimen.
        Joh. 10:3   Hänelle ovenvartija avaa, ja lampaat kuulevat hänen ääntänsä; ja hän kutsuu omat lampaansa nimeltä ja vie heidät ulos.
        Joh. 10:4   Ja laskettuaan kaikki omansa ulos hän kulkee niiden edellä, ja lampaat seuraavat häntä, ....

        - sillä ne tuntevat hänen äänensä.

        Joh. 10:5   Mutta vierasta ne eivät seuraa, vaan pakenevat häntä, koska eivät tunne vierasten ääntä."

        Joh. 10:6   Tämän kuvauksen Jeesus puhui heille; mutta he eivät ymmärtäneet, mitä hänen puheensa tarkoitti.

        Joh. 10:7   Niin Jeesus vielä sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: minä olen lammasten ovi.
        Joh. 10:8   Kaikki, jotka ovat tulleet ennen minua, ovat varkaita ja ryöväreitä; mutta lampaat eivät ole heitä kuulleet.
        Joh. 10:9   Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen.

        Joh. 10:10   Varas ei tule muuta kuin varastamaan ja tappamaan ja tuhoamaan. Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys.

        Joh. 10:11   Minä olen se hyvä paimen. Hyvä paimen antaa henkensä lammasten edestä.
        Joh. 10:12   Mutta palkkalainen, joka ei ole paimen ja jonka omia lampaat eivät ole, kun hän näkee suden tulevan, niin hän jättää lampaat ja pakenee; ja susi ryöstää ja hajottaa ne.
        Joh. 10:13   Hän pakenee, sillä hän on palkattu eikä välitä lampaista.
        Joh. 10:14   Minä olen se hyvä paimen, ja minä tunnen omani, ja minun omani tuntevat minut,

        Joh. 10:15   niinkuin Isä tuntee minut ja minä tunnen Isän; ja minä annan henkeni lammasten edestä.

        on harjoitettu käytännössä?

        "Joka antaa henkensä pelastaakseen vihollisensa"

        "Siitä tuntee oikean paimenen."

        Jos oikein tiukka paikka tulee, niin antaakohan tämä
        synnin päästäjäksi korotettu ihminen oman henkensä toisten puolesta?
        Nämä joilla on oikeus antaa synnit ihmisille anteeksi, ovat myös itse ihmisiä.
        Ihminen on aina heikko, sillä hän on vain ihminen.
        Tällainen ihminen voi jopa ylihengillistää itsensä tai toiset ylihengellistävät hänet. Vaara on vajota ihailemaan omaa hengellisyyttä, sillä ihminen on ihminen.


      • uskis
        inhimillinen kirjoitti:

        Kaikessa ystävyydessä haluan sinulle vastailla.

        En oikein tiedä helluntailaisten "virallista" uskoa tässä syntisyys asiassa, koska tunnen helluntailaisia, jotka sanovat, että heillä ei ole enää syntiä sen jälkeen, kun ovat antaneet elämänsä Jeesukselle. Me luterilaiset uskomme, että ihmisessä vaikuttaa kaksi voimaa, sekä vanha että uusi ihminen. Vanha ihminen on pahan vaikutuksille altis ja uusi ihminen on syntynyt uudestisyntymisessä ja haluaa pitää valtaa ja olla kuuliainen Pyhälle Hengelle.

        Kai meidän tulee uskoa Jeesuksen omia sanoja, kun Hän sanoo, että keille TE anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut taivaassa jne. Sitä ennen Hän oli puhaltanut Pyhän Henkensä opetuslasten päälle. Sama seurakunta samanlaisine oppeineen löytyy maan päältä maailman loppuun asti, niin uskon.

        Miten annetaan väärin perustein syntejä anteeksi?

        Jos joku katuu syntejään ja pyytää niitä anteeksi, omalla suullaan tunnustaa ne veljilleen, kuten Raamatussa lukee, niin ei katumukselle voi laittaa rajaa, onhan ne synnit anteeksi hänelle julistettava. Ainahan se on Jumala, joka synnit anteeksi antaa, mutta Jeesus asetti opetuslapsilleen tällaisen tehtävän. Jeesuksen nimessä ja veressä synnit todistetaan anteeksi, Jeesus on siis välimies. Mutta Pyhä Henki siinä toimii silloin kahden ihmisen välillä.

        Tällainen opetus on monille uskonsuunnille vierasta, vaikka se lukee Raamatussa. Ihmiset eivät ikäänkuin näe tiettyjä asioita, vaikka ne siellä lukevat. "Eivät nähden näe". Mutta vihollinen on ollut ovela ja sotkenut aina näitä asioita ja laittanut ihmiset järjellään tutkimaan näitä asioita ja sekoittanut koko pakan.

        Enkä missään nimessä härnää sinua! Pyydän anteeksi, jos olen huonosti sanani asettanut ja olet sellaisen käsityksen saanut.

        haluan minäkin sinulle vastata. Lainaan tähän kappaleen kirjoituksestasi: "Kai meidän tulee uskoa Jeesuksen omia sanoja, kun Hän sanoo, että keille TE anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut taivaassa jne. Sitä ennen Hän oli puhaltanut Pyhän Henkensä opetuslasten päälle. Sama seurakunta samanlaisine oppeineen löytyy maan päältä maailman loppuun asti, niin uskon."

        Sainko väärän käsityksen, vai tarkoititko että tämä seurakunta "samanlaisine oppeineen" olisi esikoislestadiolaisuus? Jeesus itse sanoi, ettei JUmalan valtakunta tule silmin näkyväisellä tavalla. Ei voida sanoa: "se on täällä", tai "se on siellä", sillä Jumalan valtakunta on niiden keskellä ja sydämissä, jotka USKOVAT Jeesukseen. Maanpäälliset organisaatiot ovat eri asia kuin Jumalan seurakunta.


      • uskis
        HatseHup kirjoitti:

        >> Esimerkiksi jos rukoushuoneelle tulee nainen housut jalssa, niin kyllä saa pitkiä katseita! Saattaa joku sanoakin (kuten eräällä tuttavalleni kävi), että "Miten tuon näköisiä ihmisiä tänne päästetään".

        kulttuuriperinnettähän tämä on. Kyllä seuroissa lähes kaikki naiset ovat pitkähiuksisia, huivit päässä ja hame päällä. Arkisin varmaan suurin osa kulkee housuissa, mutta paljon on niitäkin jotka pitävät hametta arkisinkin.


      • uskis
        Näin on kirjoitti:

        Mikähän porukka ei olisi sisäänpäin lämpiävä? Ei sellaista olekaan. Ja jokaiseen porukkaan mahtuu kaikenlaisia ihmisiä, kuten sanoitkin.

        Mutta, jos etsii Jeesusta ja on sielun hädässä, silloin on kuunneltava minkälaista oppia siellä seurakunnassa saarnataan, saako siellä syntinen apua, pääseekö taakastaan.

        Seurakunnan kokouksissa käy sekä uskoa etsiviä heränneitä että jo uskoon tulleita ihmisiä ja uskon niin, että myös tyhmiä neitsyitä, jotka ovat nukahtaneet kuolleen uskon uneen. Niin on myös esikoislestadiolaisuudessa. Sen voi myöntää rehellisesti, ei siinä mitään ihmeellistä ole. Meidän seuroissa käy myös sellaisia, jotka tulevat ulkopuolelta ja silloin tällöin iloksemme joku saa armon uskoa itsensä Jumalan lapseksi.

        Joku saattaa kokea seuroihimme tulon vaikeaksi, joku toinen taas ymmärtää, että tavallisia ihmisiä olemme mekin.

        Totta on sekin, että ihminen voi esittää toisille kuinka hurskaksta tahansa, mutta mitä hän sillä voittaa? Ei mitään. Kristitty saa uskoa Jumalan lupauksiin ja olla armon virrassa koko ajan. Mutta on totta, että kuollutta uskoa on olemassa, ja silloin jos yrittää uskoa tai uskotella itselleen armolupauksia, pettää vain itseään. Pyhä Henki on se, joka pitää olla asuvana ihmisen sydämellä ja vaikuttaa elävän uskon.

        Vaikeaa on löytää elävää uskoa kaiken sekasotkun keskeltä. Mutta Raamattu lupaa, että etsivä löytää. Siihen on uskottava ja luotettava.

        on olemassa yhteisöjä, jotka ovat paljon vähemmän sisäänpäinlämpiäviä kuin esikoislestadiolaisuus. Esimerkiksi viime kesänä Lahdessa järjestetyt herättäjäjuhlat oli avoinna kaikille, ne pidettiin julkisissa tiloissa ja paikoissa, jonne kaikkien oli helppo tulla. Keskellä toria laulettiin virsiä yms. Samoin useimmilla yhteisöillä on nettisivut (mikä olisi tehokkaampi väline levittää evankeliumia, kuin netti??), radiosta tulee Radioraamattukoulua ym. hengellistä ohjelmaa. Esikoislestadiolaiset sen sijaan pitävät seurojaan omissa rakenuksissaan, joita ympäröi korkeat muurit (niin kuvaannollisesti kuin kirjaimellisestikin ajateltuna). Olenpa jopa kuullut sanottavan, että kyllä Jumala johdattaa rukoushuoneelle etsivät sielut, jos niin on tarkoitettu. Mikä ristiriita tässä onkaan lähetyskäskyn kanssa!!! Eikö kristityn tärkein tehtävä olisi levittää ilosanomaa Kristuksesta kaikille luoduille!

        Minulla itselläni ennen kaikkea olisi tässä parannuksen paikka. Niin usein tulee oltua hiljaa silloin, kun pitäisi puhua. Tarkoitukseni ei ole mustamaalata esikoislestadiolaisia tai mitään sellaista, mutta haluaisin pitää yllä tätäkin näkökulmaa, ettei pääsisi vallan yleistymään sellainen ajattelu, etteikö lähetystyö olisi myös jokaisen kristityn henkilökohtainen tehtävä.


      • HatseHup.
        uskis kirjoitti:

        kulttuuriperinnettähän tämä on. Kyllä seuroissa lähes kaikki naiset ovat pitkähiuksisia, huivit päässä ja hame päällä. Arkisin varmaan suurin osa kulkee housuissa, mutta paljon on niitäkin jotka pitävät hametta arkisinkin.

        Raamattuun vetoaminen on turhaan, sillä jos naisen pukeutumiskoodeja perusteltaisiin raamatun sanalla, niin sieltä pitäisi irrottaa myös orjuuskysymys esille. Raamatun aikana orjat olivat laillista omaisuutta omistajilleen. 'jos sinulla on 2 ihokasta, anna toinen pois'. Tänä päivänä tuota ihokasta voisi verrata ehkä ähkyrikasuskovilla jopa autoon? Antaako äkhyrikas uskova yhden autostaan ilmaiseksi pois?

        Naisen pitäisi vaieta seurakunnassa. Vaietaanko teillä?


      • HatseHup.
        uskis kirjoitti:

        haluan minäkin sinulle vastata. Lainaan tähän kappaleen kirjoituksestasi: "Kai meidän tulee uskoa Jeesuksen omia sanoja, kun Hän sanoo, että keille TE anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut taivaassa jne. Sitä ennen Hän oli puhaltanut Pyhän Henkensä opetuslasten päälle. Sama seurakunta samanlaisine oppeineen löytyy maan päältä maailman loppuun asti, niin uskon."

        Sainko väärän käsityksen, vai tarkoititko että tämä seurakunta "samanlaisine oppeineen" olisi esikoislestadiolaisuus? Jeesus itse sanoi, ettei JUmalan valtakunta tule silmin näkyväisellä tavalla. Ei voida sanoa: "se on täällä", tai "se on siellä", sillä Jumalan valtakunta on niiden keskellä ja sydämissä, jotka USKOVAT Jeesukseen. Maanpäälliset organisaatiot ovat eri asia kuin Jumalan seurakunta.

        oletusarvona on, että Jumala on olemassa.

        >>Jeesus itse sanoi, ettei JUmalan valtakunta tule silmin näkyväisellä tavalla. Ei voida sanoa: "se on täällä", tai "se on siellä", sillä Jumalan valtakunta on niiden keskellä ja sydämissä, jotka USKOVAT Jeesukseen.


      • Valitettavasti
        HatseHup. kirjoitti:

        on harjoitettu käytännössä?

        "Joka antaa henkensä pelastaakseen vihollisensa"

        "Siitä tuntee oikean paimenen."

        Jos oikein tiukka paikka tulee, niin antaakohan tämä
        synnin päästäjäksi korotettu ihminen oman henkensä toisten puolesta?
        Nämä joilla on oikeus antaa synnit ihmisille anteeksi, ovat myös itse ihmisiä.
        Ihminen on aina heikko, sillä hän on vain ihminen.
        Tällainen ihminen voi jopa ylihengillistää itsensä tai toiset ylihengellistävät hänet. Vaara on vajota ihailemaan omaa hengellisyyttä, sillä ihminen on ihminen.

        Ap. t. 13:38   Olkoon siis teille tiettävä, miehet ja veljet, että hänen kauttansa julistetaan teille syntien anteeksiantamus

        Ap. t. 13:39   ja että jokainen, joka uskoo, tulee hänessä vanhurskaaksi, vapaaksi kaikesta, mistä te ette voineet Mooseksen lain kautta vanhurskaiksi tulla.

        Ap. t. 13:40   Kavahtakaa siis, ettei teitä kohtaa se, mikä on puhuttu profeetoissa:
        Ap. t. 13:41   'Katsokaa, te halveksijat, ja ihmetelkää ja hukkukaa; sillä minä teen teidän päivinänne teon, teon, jota ette uskoisi, jos joku sen kertoisi teille.'"


      • teutatess
        HatseHup. kirjoitti:

        Helluntailaiset ovat opettaneet, että vain Jeesus voi antaa synnit anteeksi. Ja siihen olen tietysti ylioppinut uskomaan (mikäli yliluonnollisia asioita on olemassa)

        Mutta että ihminen voi antaa synnit toiselle anteeksi.

        Ihminenhän on aina inhimillinen vaikka kuinka olisi uskoon tullut. Erehdyksiä sattuu ihmiselle. Mitäs jos ihminen erehtyy ja antaakin väärin perustein jollekulle synnit anteeksi?

        Minulla on uskonasiat aivan puutteellisia. Vaikka olenkin helluntaikodista kotoisin, en ole painanut mieleeni vanhempieni opetuksia. Ne tuntuivat niin absurdeilta aikoinaan nämä Jumal-asiat, että annoin mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

        Helluntailaiset pyytävät synnit suoraan anteeksi Jeesuksen kautta Jumalalta ja joo kyllä he ovat synnintuntoisia, niin kuin et tuota tietäisi. Luulen, että härnäät vain minua epätietoista ihmistä.

        Olet varmaan kuullut Taivaanvaltakunnan avaimista. Ne on minulla silloin kun saarnaan, katuvalle syntiselle synnit anteeksi .
        Vaikka ihminen on ihminen, hänellä on lupa JUMALAN PUOLESTA, antaa synnit katuvalle anteeksi.Ja vielä JUHLALLISESTI JUMALAN PUOLESTA .
        AINOA ESTE on se että katuvan ihmisen pitää USKOA
        Kun hänelle synnit anteeksi julistetaan .
        Onko sinulla tarpeita ?.


      • - Abimelek
        teutatess kirjoitti:

        Olet varmaan kuullut Taivaanvaltakunnan avaimista. Ne on minulla silloin kun saarnaan, katuvalle syntiselle synnit anteeksi .
        Vaikka ihminen on ihminen, hänellä on lupa JUMALAN PUOLESTA, antaa synnit katuvalle anteeksi.Ja vielä JUHLALLISESTI JUMALAN PUOLESTA .
        AINOA ESTE on se että katuvan ihmisen pitää USKOA
        Kun hänelle synnit anteeksi julistetaan .
        Onko sinulla tarpeita ?.

        Sanan lupaus syntien anteeksiantamisesta ei ole ihmisen sanaa vaan Jumalan sanaa. Sana on itse Jeesus Kristus, Vapahtaja Messian ja Kaikkivaltias kunnian Kuningas, hallelujaa.

        Kuten teutatess sanoi, sinun pitää usoa todeksi se LUPAUKSEN sana joka Jumalan suusta lähtee.

        Sanan välittäjinä toimii Raamattuun kirjoitettu Jumalan sana, Pyhät Sakramentit, ja Sanan uskolla vastaan ottaneet Jumalan sanan (siis Jeesuksen Kristuksen) todistajat.

        Ihminen ei siis anna Jumalaa vastaan tehtyjä syntejä anteeksi, vaan hän todistaa Jumalan anteeksiantamuksesta Poikansa Jeesuksen Kristuksen ansion, ja viattoman sovintoveren tähden.


      • HatseHup.
        - Abimelek kirjoitti:

        Sanan lupaus syntien anteeksiantamisesta ei ole ihmisen sanaa vaan Jumalan sanaa. Sana on itse Jeesus Kristus, Vapahtaja Messian ja Kaikkivaltias kunnian Kuningas, hallelujaa.

        Kuten teutatess sanoi, sinun pitää usoa todeksi se LUPAUKSEN sana joka Jumalan suusta lähtee.

        Sanan välittäjinä toimii Raamattuun kirjoitettu Jumalan sana, Pyhät Sakramentit, ja Sanan uskolla vastaan ottaneet Jumalan sanan (siis Jeesuksen Kristuksen) todistajat.

        Ihminen ei siis anna Jumalaa vastaan tehtyjä syntejä anteeksi, vaan hän todistaa Jumalan anteeksiantamuksesta Poikansa Jeesuksen Kristuksen ansion, ja viattoman sovintoveren tähden.

        kun rautalangasta väännettiin. Miten se sitten niin monimutkaisesti selvitettiin.

        Niinhän muissakin suunnissa ihminen välittää Jumalan sanaa ja ihmisen kautta Jumala puhuu ja antaa synnit anteeksi? Mutta kyllä on suuri vastuu Sanan välittäjällä, että välittää sanaa OIKEIN ja totuudenmukaisesti.

        Anteeksi, mutta en usko. Minua vaivaa epäusko.


      • uskis
        HatseHup. kirjoitti:

        kun rautalangasta väännettiin. Miten se sitten niin monimutkaisesti selvitettiin.

        Niinhän muissakin suunnissa ihminen välittää Jumalan sanaa ja ihmisen kautta Jumala puhuu ja antaa synnit anteeksi? Mutta kyllä on suuri vastuu Sanan välittäjällä, että välittää sanaa OIKEIN ja totuudenmukaisesti.

        Anteeksi, mutta en usko. Minua vaivaa epäusko.

        uskoa, vai etkö pysty?


      • HatseHup.
        uskis kirjoitti:

        uskoa, vai etkö pysty?

        ettei yliluonnollista Henkeä ole olemassa ainakaan siinä muodossa kuin se esitetään raamatussa.

        VT on täynnä tappamista ja verta.
        UT yrittää tuoda armoa ihmisille, mutta kaikki tulkitsevat raamattua omien tarkoitusperien mukaan joten olen kykenemätön uskomaan.

        Halua....hmmm.. en tiedä, kun katselen tätä maailmaa enemmän psykologisesti ja biologisesti.


      • Niilon lisäys
        HatseHup. kirjoitti:

        kun rautalangasta väännettiin. Miten se sitten niin monimutkaisesti selvitettiin.

        Niinhän muissakin suunnissa ihminen välittää Jumalan sanaa ja ihmisen kautta Jumala puhuu ja antaa synnit anteeksi? Mutta kyllä on suuri vastuu Sanan välittäjällä, että välittää sanaa OIKEIN ja totuudenmukaisesti.

        Anteeksi, mutta en usko. Minua vaivaa epäusko.

        Anteeksiantaminen on Pyhän Hengen virka. Vain sellainen voi antaa anteeksi joka on saanut asuvaisen Pyhän Hengen eli on oikeassa uskossa ja totuudessa seuraamassa Jeesusta Kristusta.

        Käytäntö on osoittanut että omanvanhurskauden palvelijoilta puutttuu anteeksi antamisen voima. Jotkut papit ovat lähettäneet katuvaisen ja murheellisen ihmisen, joka ei ole heidän voimastaan saanut omantunnon rauhaa sielulleen esikoisten saarnamiesten luokse.

        Siellä he ovat viimein saaneet ilon ja rauhan sekä varmuuden että minun sieluni kelpaa Jumalalle.


      • - Abimelek
        HatseHup. kirjoitti:

        kun rautalangasta väännettiin. Miten se sitten niin monimutkaisesti selvitettiin.

        Niinhän muissakin suunnissa ihminen välittää Jumalan sanaa ja ihmisen kautta Jumala puhuu ja antaa synnit anteeksi? Mutta kyllä on suuri vastuu Sanan välittäjällä, että välittää sanaa OIKEIN ja totuudenmukaisesti.

        Anteeksi, mutta en usko. Minua vaivaa epäusko.

        Kunnioitan kaltaisiasi rehellisiä ihmisiä.

        Jumala sinua siunatkoon ja onnellisesti kotiin johdattakoon.

        Jumala antakoon minulle ja muille uskoville voimaa ja rakkautta kirkastamaan kristuksen sanaa ja välittämään etsiville evankeliumia Kristuksesta.

        Jumala kyllä tuntee sinun epäilysi. Olen iloinen kun sen omalla suullasi rehellisesti tunnustit.

        Tuomaskin epäili, kunnes Kristus itse ilmestyi omassa persoonassaan hänelle. Jeesus sanoi että sinä uskoit Tuomas kun näit. Autuaat ovat ne jotka eivät näe, mutta kuitenkin uskovat.
        Tästä Jeesuksen kohtaamisesta Tuomakselle tuli valtava ilo, hän huudahti, "minun Herrani ja minun Jumalani".

        Jeesus voi ilmestyä sinullekin Henkensä kautta henkilökohtaisesti. Omasta kokemuksesta tiedän, miten sanoin kuvaamaton suuri voimavaikutus hänessä on. Kun hän sanoo sanan, sitä ei epäile. Siinä on ihniselle käsittämätön Kaikkivaltiaan voima.

        Siunausta sinulle.


      • - Abimelek
        Niilon lisäys kirjoitti:

        Anteeksiantaminen on Pyhän Hengen virka. Vain sellainen voi antaa anteeksi joka on saanut asuvaisen Pyhän Hengen eli on oikeassa uskossa ja totuudessa seuraamassa Jeesusta Kristusta.

        Käytäntö on osoittanut että omanvanhurskauden palvelijoilta puutttuu anteeksi antamisen voima. Jotkut papit ovat lähettäneet katuvaisen ja murheellisen ihmisen, joka ei ole heidän voimastaan saanut omantunnon rauhaa sielulleen esikoisten saarnamiesten luokse.

        Siellä he ovat viimein saaneet ilon ja rauhan sekä varmuuden että minun sieluni kelpaa Jumalalle.

        Onko se Jumalan vika jos esikoislestadiolaisuudessa opetetaan että Jumalan sana itsessään ei ole riittävä, eikä pätevä muutoin kun tietyn yhdistyksen setifioiman henkilön suullisesti välittämänä?

        Jumalan sana lupaa jokaiselle Jumalan sanan lupaukset uskovalle kaikki synnit anteeksi.
        Joka tähän Jumalan sanaan lisää jotakin, taikka ottaa siitä pois, se tulee saamaan rangaistuksensa.

        Ap. t. 10:42   Ja hän käski meidän saarnata kansalle ja todistaa, ...

        ... että ***-> hän jokainen,


      • Saublorenz
        - Abimelek kirjoitti:

        Onko se Jumalan vika jos esikoislestadiolaisuudessa opetetaan että Jumalan sana itsessään ei ole riittävä, eikä pätevä muutoin kun tietyn yhdistyksen setifioiman henkilön suullisesti välittämänä?

        Jumalan sana lupaa jokaiselle Jumalan sanan lupaukset uskovalle kaikki synnit anteeksi.
        Joka tähän Jumalan sanaan lisää jotakin, taikka ottaa siitä pois, se tulee saamaan rangaistuksensa.

        Ap. t. 10:42   Ja hän käski meidän saarnata kansalle ja todistaa, ...

        ... että ***-> hän jokainen,

        Kaikkina aikoina nämä Nikodemuksen veljet ovat olleet sitä mieltä että Nikodemuksen uskolla tullaan autuaaksi. Vaikka he yöllä käyvät salaa Hänen luonaan, se on epäuskoisella ja katumattomassa tilassa.

        Jumalan sana ei lupaa katumattomille omanvanhurskauden palvelijoille yhtään mitään. Eikä ole koskaan luvannutkaan, fariseukset saivat tylyn vastauksen heidän hurskaudestaan. Te vakoisiksi kalkitut haudat. Tämä sama pätee vielä tänäkin päivänä, vaikka he kuinka olisivat ottamassa itselleen kaikki armon välineet ja uskonkin.


      • HatseHup.
        Niilon lisäys kirjoitti:

        Anteeksiantaminen on Pyhän Hengen virka. Vain sellainen voi antaa anteeksi joka on saanut asuvaisen Pyhän Hengen eli on oikeassa uskossa ja totuudessa seuraamassa Jeesusta Kristusta.

        Käytäntö on osoittanut että omanvanhurskauden palvelijoilta puutttuu anteeksi antamisen voima. Jotkut papit ovat lähettäneet katuvaisen ja murheellisen ihmisen, joka ei ole heidän voimastaan saanut omantunnon rauhaa sielulleen esikoisten saarnamiesten luokse.

        Siellä he ovat viimein saaneet ilon ja rauhan sekä varmuuden että minun sieluni kelpaa Jumalalle.

        "Vain sellainen voi antaa anteeksi joka on saanut asuvaisen Pyhän Hengen eli on oikeassa uskossa ja totuudessa seuraamassa Jeesusta Kristusta."

        että joku on OIKEASSA uskossa. Kaikki uskovat ja uskontokunnat sanovat, meidän uskomme on raamatullista ja oikeaa.

        Minä käsittäisin, että sieluni kelpaa Jumalalle tällaisena kuin olen. Miksi minun pitää saada ihmiseltä synninpäästö? Jumalahan se näkee ihmisen sydämeen eikä ihminen. Miksei voisi olla suoraa kontaktia Jumalaan ajatellen synninpäästöä?


      • HatseHup.
        Niilon lisäys kirjoitti:

        Anteeksiantaminen on Pyhän Hengen virka. Vain sellainen voi antaa anteeksi joka on saanut asuvaisen Pyhän Hengen eli on oikeassa uskossa ja totuudessa seuraamassa Jeesusta Kristusta.

        Käytäntö on osoittanut että omanvanhurskauden palvelijoilta puutttuu anteeksi antamisen voima. Jotkut papit ovat lähettäneet katuvaisen ja murheellisen ihmisen, joka ei ole heidän voimastaan saanut omantunnon rauhaa sielulleen esikoisten saarnamiesten luokse.

        Siellä he ovat viimein saaneet ilon ja rauhan sekä varmuuden että minun sieluni kelpaa Jumalalle.

        "Vain sellainen voi antaa anteeksi joka on saanut asuvaisen Pyhän Hengen eli on oikeassa uskossa ja totuudessa seuraamassa Jeesusta Kristusta."

        että joku on OIKEASSA uskossa. Kaikki uskovat ja uskontokunnat sanovat, meidän uskomme on raamatullista ja oikeaa.

        Minä käsittäisin, että sieluni kelpaa Jumalalle tällaisena kuin olen. Miksi minun pitää saada ihmiseltä synninpäästö? Jumalahan se näkee ihmisen sydämeen eikä ihminen. Miksei voisi olla suoraa kontaktia Jumalaan ajatellen synninpäästöä?


      • HatseHup.
        - Abimelek kirjoitti:

        Kunnioitan kaltaisiasi rehellisiä ihmisiä.

        Jumala sinua siunatkoon ja onnellisesti kotiin johdattakoon.

        Jumala antakoon minulle ja muille uskoville voimaa ja rakkautta kirkastamaan kristuksen sanaa ja välittämään etsiville evankeliumia Kristuksesta.

        Jumala kyllä tuntee sinun epäilysi. Olen iloinen kun sen omalla suullasi rehellisesti tunnustit.

        Tuomaskin epäili, kunnes Kristus itse ilmestyi omassa persoonassaan hänelle. Jeesus sanoi että sinä uskoit Tuomas kun näit. Autuaat ovat ne jotka eivät näe, mutta kuitenkin uskovat.
        Tästä Jeesuksen kohtaamisesta Tuomakselle tuli valtava ilo, hän huudahti, "minun Herrani ja minun Jumalani".

        Jeesus voi ilmestyä sinullekin Henkensä kautta henkilökohtaisesti. Omasta kokemuksesta tiedän, miten sanoin kuvaamaton suuri voimavaikutus hänessä on. Kun hän sanoo sanan, sitä ei epäile. Siinä on ihniselle käsittämätön Kaikkivaltiaan voima.

        Siunausta sinulle.

        Mielestäni ihmisen pitää saada vapaasti epäillä, kysellä, kritisoida ja uudelleen epäillä.

        Usko ei tule väkisin vaikka megafonilla korvaan huutaisi. Se tulee silloin, kun ihminen on siihen valmis jopa yllättäen, ihmisen edes odottamatta sitä.

        Rehellisyys itseä ja muita kohtaan on ainoa tie uskoon tai ylipäätänsä onnelliseen elämään. Sekä tunnustaa itselleen ja muille kuinka heikko ihmisen ymmärrys on uskon asioissa. Ne eivät hengellisesti avaudu väkipakolla / pakkouskolla, seurauksena on vain onnettomuutta ja ahdistusta.


      • teutatess
        HatseHup. kirjoitti:

        Mielestäni ihmisen pitää saada vapaasti epäillä, kysellä, kritisoida ja uudelleen epäillä.

        Usko ei tule väkisin vaikka megafonilla korvaan huutaisi. Se tulee silloin, kun ihminen on siihen valmis jopa yllättäen, ihmisen edes odottamatta sitä.

        Rehellisyys itseä ja muita kohtaan on ainoa tie uskoon tai ylipäätänsä onnelliseen elämään. Sekä tunnustaa itselleen ja muille kuinka heikko ihmisen ymmärrys on uskon asioissa. Ne eivät hengellisesti avaudu väkipakolla / pakkouskolla, seurauksena on vain onnettomuutta ja ahdistusta.

        et kai sinä luule, että kun kävelin metsässä ja yhtäkkiä . sain uskon ; tämä on teikäläisten tavallisin väite ,
        Kysymys oli : saako epäillä kysellä epäillä .
        kyllä saa , kunhan vaan ei vetkuta liian kauan

        Usko ei tule väkisin ? Aivan se tulee kun JUMALA ANTAA SIIHEN VOIMIA .

        Rehellinen sinä kyllä olet !
        Sanopa oletko kuullut Yks*vaan kaverista mitään ei ole kirjoitellut pariin päivään mitään .


      • uskis
        HatseHup. kirjoitti:

        Mielestäni ihmisen pitää saada vapaasti epäillä, kysellä, kritisoida ja uudelleen epäillä.

        Usko ei tule väkisin vaikka megafonilla korvaan huutaisi. Se tulee silloin, kun ihminen on siihen valmis jopa yllättäen, ihmisen edes odottamatta sitä.

        Rehellisyys itseä ja muita kohtaan on ainoa tie uskoon tai ylipäätänsä onnelliseen elämään. Sekä tunnustaa itselleen ja muille kuinka heikko ihmisen ymmärrys on uskon asioissa. Ne eivät hengellisesti avaudu väkipakolla / pakkouskolla, seurauksena on vain onnettomuutta ja ahdistusta.

        vaikka ajattelen asiaa hiukan eri näkökulmasta, koska itse uskon. Minusta on hyvin vapauttavaa, että voin olla täysin avoin ja rehellinen Jumalalle. Kyllä minäkin epäilen ja kritisoin ja koen, että saan tehdän sen turvallisin mielin avoimessa vuorovaikutuksessa Jumalan kanssa. Ei Hän minua hylkää, vaikka tunnustan ymmärtämättömyyteni, epäilyni ja epäuskonikin.

        Joskus elin vaiheen, jossa yritin esittää Jumalalle jotian muuta kuin olen - koetin tukahduttaa epäilykset ja kaikki pahat ajatukset. Kristuksen armon tunteminen sai kuitenkin minut vapautumaan moisista ponnisteluista ja sain mennä Jumalan luokse juuri sellaisena kuin olen. Kiivetä Hänen polvelleen ja sanoa Hänä Isäksi ja Jeesusta valjekseni. Kiitos ja ylistys siitä Hänelle!!

        Toivon Sinulle tätä samaa rauhaa kaiken taistelun ja epäilystenkin keskellä. Siunausta.


      • uskis
        HatseHup. kirjoitti:

        oletusarvona on, että Jumala on olemassa.

        >>Jeesus itse sanoi, ettei JUmalan valtakunta tule silmin näkyväisellä tavalla. Ei voida sanoa: "se on täällä", tai "se on siellä", sillä Jumalan valtakunta on niiden keskellä ja sydämissä, jotka USKOVAT Jeesukseen.

        se järkeenkäypää tai ei, niin tuo lainaamsi kohta teksistäni oli suoraan Raamatusta, tosin vapaasti lainattuna. Mielestäni se on hyvin selkeätä tekstiä, mutta monet eivät tunnu sitä sisäistävän...


      • uskis
        Näin on kirjoitti:

        Mikähän porukka ei olisi sisäänpäin lämpiävä? Ei sellaista olekaan. Ja jokaiseen porukkaan mahtuu kaikenlaisia ihmisiä, kuten sanoitkin.

        Mutta, jos etsii Jeesusta ja on sielun hädässä, silloin on kuunneltava minkälaista oppia siellä seurakunnassa saarnataan, saako siellä syntinen apua, pääseekö taakastaan.

        Seurakunnan kokouksissa käy sekä uskoa etsiviä heränneitä että jo uskoon tulleita ihmisiä ja uskon niin, että myös tyhmiä neitsyitä, jotka ovat nukahtaneet kuolleen uskon uneen. Niin on myös esikoislestadiolaisuudessa. Sen voi myöntää rehellisesti, ei siinä mitään ihmeellistä ole. Meidän seuroissa käy myös sellaisia, jotka tulevat ulkopuolelta ja silloin tällöin iloksemme joku saa armon uskoa itsensä Jumalan lapseksi.

        Joku saattaa kokea seuroihimme tulon vaikeaksi, joku toinen taas ymmärtää, että tavallisia ihmisiä olemme mekin.

        Totta on sekin, että ihminen voi esittää toisille kuinka hurskaksta tahansa, mutta mitä hän sillä voittaa? Ei mitään. Kristitty saa uskoa Jumalan lupauksiin ja olla armon virrassa koko ajan. Mutta on totta, että kuollutta uskoa on olemassa, ja silloin jos yrittää uskoa tai uskotella itselleen armolupauksia, pettää vain itseään. Pyhä Henki on se, joka pitää olla asuvana ihmisen sydämellä ja vaikuttaa elävän uskon.

        Vaikeaa on löytää elävää uskoa kaiken sekasotkun keskeltä. Mutta Raamattu lupaa, että etsivä löytää. Siihen on uskottava ja luotettava.

        "porukoita", jotka ovat paljon avoimempia. Esimrkiksi viime kesänä Lahdessa järjestetyt herättäjäjuhlat oli mielestäni hyvä esimerkki siitä. Kaikki tilaisuudet järjestetiin paikoissa, jonne kaikkien oli helppo tulla. Rajana oli vain taivas. Virsiä veisattiin keskellä toria yms. Kenellekään ei tuputettu uskoa, mutta kaikkin oli helppo tulla jotka halusivat. Samoin luterilaisen kirkon järjestämä Radioraamattukoulu on erittäin hyvä ja tehokas tapa välittää evankeliumia. Myöskin netti olisi sitä, ja malkeinpä muilla kristillisillä seurakunnilla onkin nettisivut, paitsi ei esikoislestadiolaisilla. Miksi? Ihmetetlen! Mikä olisi sen tehokkaampi keino levittää Jumalan saan tänä päivänä!

        Olisi itselläkin paljon parannuksen aihetta tästä aiasta, eipä sillä. Mutta haluaisin tuoda esille sitä näkökulmaa, ettei aletatisi helliä sellaista ajatusta etteikö lähetystyö olisi myös jokaisen henkilökohtainen tehtävä. Olenpa joskus kuullut jonkin esikoislestadiolaisen sanovan, että ei meidän tarvitse muualle lähteä, kyllä Jumala johdattaa etsivät sielut rukoushuoneelle jos näin on tarkoitettu. Tietysti näin ei kaikki, eikä varmaan suurin osakaan ajattele, onneksi!!


      • uskis
        uskis kirjoitti:

        "porukoita", jotka ovat paljon avoimempia. Esimrkiksi viime kesänä Lahdessa järjestetyt herättäjäjuhlat oli mielestäni hyvä esimerkki siitä. Kaikki tilaisuudet järjestetiin paikoissa, jonne kaikkien oli helppo tulla. Rajana oli vain taivas. Virsiä veisattiin keskellä toria yms. Kenellekään ei tuputettu uskoa, mutta kaikkin oli helppo tulla jotka halusivat. Samoin luterilaisen kirkon järjestämä Radioraamattukoulu on erittäin hyvä ja tehokas tapa välittää evankeliumia. Myöskin netti olisi sitä, ja malkeinpä muilla kristillisillä seurakunnilla onkin nettisivut, paitsi ei esikoislestadiolaisilla. Miksi? Ihmetetlen! Mikä olisi sen tehokkaampi keino levittää Jumalan saan tänä päivänä!

        Olisi itselläkin paljon parannuksen aihetta tästä aiasta, eipä sillä. Mutta haluaisin tuoda esille sitä näkökulmaa, ettei aletatisi helliä sellaista ajatusta etteikö lähetystyö olisi myös jokaisen henkilökohtainen tehtävä. Olenpa joskus kuullut jonkin esikoislestadiolaisen sanovan, että ei meidän tarvitse muualle lähteä, kyllä Jumala johdattaa etsivät sielut rukoushuoneelle jos näin on tarkoitettu. Tietysti näin ei kaikki, eikä varmaan suurin osakaan ajattele, onneksi!!

        Tuli nyt sitten kahten kertaan saman sisältöinen viesti...


      • - Abimelek
        HatseHup. kirjoitti:

        Mielestäni ihmisen pitää saada vapaasti epäillä, kysellä, kritisoida ja uudelleen epäillä.

        Usko ei tule väkisin vaikka megafonilla korvaan huutaisi. Se tulee silloin, kun ihminen on siihen valmis jopa yllättäen, ihmisen edes odottamatta sitä.

        Rehellisyys itseä ja muita kohtaan on ainoa tie uskoon tai ylipäätänsä onnelliseen elämään. Sekä tunnustaa itselleen ja muille kuinka heikko ihmisen ymmärrys on uskon asioissa. Ne eivät hengellisesti avaudu väkipakolla / pakkouskolla, seurauksena on vain onnettomuutta ja ahdistusta.

        Puhut niin totta, kuin olla voi. Iloitsen tästä viestistä. Rehellisyytesi on kokonaisuus huomioon ottaen suorastaan hämmästyttävää, kun olen seurannut sinun muitakin kirjoituksiasi.

        Minusta viestisi sanoma kiteyttää sen tosiasian, että "tule Jeesuksen luo sellaisena kun olet".

        Nythän on niin, että heränneellä ihmisellä on taipumus "ehostaa" ulkoista statustaan, jotta hän paremmin kelpaisi Jumalalle. Tosiasiassa hän alitajuntaisesti ehostaa siksi, että hän kelpaisi paremmin näille "hyville uskovaisille ihmisille".

        Ihmisten edessä tämä maski eli teatterinaamio meneekin lävitse, Jumalan edessä se ei mene, koska Jumala katsoo ihmisen sydämeen, ei ulkoiseen olemukseen.

        Nyt jos vastaani tulee ihminen, jonka suu puhuu mahdollisimman tarkaan sitä mitä hänen sydämessäänkin liikkuu, olkoot se millaisia sammakoita hyvänsä, niin se saa aikaan minussa ilon. Nimittäin..., TÄMÄ IHMINEN EI ELÄ ITSE SEPITTÄMÄSSÄÄN VALHEESSA, JONKA AVULLA PYRKII MIELLYTTÄMÄÄN MUITA IHMISIÄ.

        Jos sisikunta vilisee matoja, mutta maski loistaa hymyä kuin hangon keksi, niin siitä syntyy kaksoisviesti, jonka herkkä ihminen havaitsee nopeasti teeskentelyksi.
        Ja tämä on se ilmiö joka saa minut ärtymään suunnattomasti.
        --------

        Liikkeemme tilasta annetaan täälläkin joka päivä sellaista tietoa joka ei vastaa liikkeen todellista tilaa. Se on hangon keksimanos joka siinä loistaa koreuttaan ja kauneuttaan ihmisten silmissä.

        Minä kun tunnen liikkeen sisäistä tilaa todellisena, ja tunnen monia murjottuja rikkinäisiä ihmisiä, joille liikkeellä ei ole mitään annettavaa, ainoastaan monon kuva persuuksiin, ja haukkumiset perään.

        Ajatelkaamme sitä tilannetta vielä, kun joku rikkinäinen ja maailman murjoma ihminen lukee näitä viestejä virheettömästä seurakunnasta, jossa pyhät ihmiset kumartelevat Jumalaa.

        Syntyy heti ajatus:"Olen sellainen kun olen, yksinäinen, hylätty, heikko, erehtyvä, langennut ihminen, joka tarvitsisin apua lähimmäisiltäni.
        Minun paikkani ei ole tuolla, hyvien ja onnituneiden ihmisten parissa. Minä olen ihminen joka kaipaan ja tarvitsen todellista Jumalan rakkautta joka rakastaa heikkoja ja särkyneitä ihmisiä, eheytyäkseni ihmisenä ja Jumalan rakastamana lapsena.


      • uskis
        - Abimelek kirjoitti:

        Puhut niin totta, kuin olla voi. Iloitsen tästä viestistä. Rehellisyytesi on kokonaisuus huomioon ottaen suorastaan hämmästyttävää, kun olen seurannut sinun muitakin kirjoituksiasi.

        Minusta viestisi sanoma kiteyttää sen tosiasian, että "tule Jeesuksen luo sellaisena kun olet".

        Nythän on niin, että heränneellä ihmisellä on taipumus "ehostaa" ulkoista statustaan, jotta hän paremmin kelpaisi Jumalalle. Tosiasiassa hän alitajuntaisesti ehostaa siksi, että hän kelpaisi paremmin näille "hyville uskovaisille ihmisille".

        Ihmisten edessä tämä maski eli teatterinaamio meneekin lävitse, Jumalan edessä se ei mene, koska Jumala katsoo ihmisen sydämeen, ei ulkoiseen olemukseen.

        Nyt jos vastaani tulee ihminen, jonka suu puhuu mahdollisimman tarkaan sitä mitä hänen sydämessäänkin liikkuu, olkoot se millaisia sammakoita hyvänsä, niin se saa aikaan minussa ilon. Nimittäin..., TÄMÄ IHMINEN EI ELÄ ITSE SEPITTÄMÄSSÄÄN VALHEESSA, JONKA AVULLA PYRKII MIELLYTTÄMÄÄN MUITA IHMISIÄ.

        Jos sisikunta vilisee matoja, mutta maski loistaa hymyä kuin hangon keksi, niin siitä syntyy kaksoisviesti, jonka herkkä ihminen havaitsee nopeasti teeskentelyksi.
        Ja tämä on se ilmiö joka saa minut ärtymään suunnattomasti.
        --------

        Liikkeemme tilasta annetaan täälläkin joka päivä sellaista tietoa joka ei vastaa liikkeen todellista tilaa. Se on hangon keksimanos joka siinä loistaa koreuttaan ja kauneuttaan ihmisten silmissä.

        Minä kun tunnen liikkeen sisäistä tilaa todellisena, ja tunnen monia murjottuja rikkinäisiä ihmisiä, joille liikkeellä ei ole mitään annettavaa, ainoastaan monon kuva persuuksiin, ja haukkumiset perään.

        Ajatelkaamme sitä tilannetta vielä, kun joku rikkinäinen ja maailman murjoma ihminen lukee näitä viestejä virheettömästä seurakunnasta, jossa pyhät ihmiset kumartelevat Jumalaa.

        Syntyy heti ajatus:"Olen sellainen kun olen, yksinäinen, hylätty, heikko, erehtyvä, langennut ihminen, joka tarvitsisin apua lähimmäisiltäni.
        Minun paikkani ei ole tuolla, hyvien ja onnituneiden ihmisten parissa. Minä olen ihminen joka kaipaan ja tarvitsen todellista Jumalan rakkautta joka rakastaa heikkoja ja särkyneitä ihmisiä, eheytyäkseni ihmisenä ja Jumalan rakastamana lapsena.

        sanoistasi. Minua huvitti sanavalintasi, sillä luonnollisessä elämässä olen enemmän kuin puoliksi sokea ;)

        Olen kai niin kovapäinen että Jumala on käyttänyt minut todella kovan koulun läpi ennen kuin sisäistin oman totaalisen syntisyyteni ja sitä myötä myös jotain Jumalan armon syvyydestä. Hyvä, jos siitä koulusta on jotain hyötyäkin.

        Ennen olin hyvin mustavalkoinen lestadiolainen ja ajattelin, ettei seurakunnassamme ole mitään vikaa. Kun minulla oli suurimmat ahdistuksen päällä, sain avun muualta ja tajusin, ettei tämä ole se ainoa paikka mistä löytyy uskovaisia. Nykyisin minun on vaikeaa suhtautua esikoislestadiolaiseen seurakuntaan. Ajatukset on todella ristiriitaisia. En tiedä, olenka itse muuttunut vai onko seurakunta... Ehkä molemmat?


      • HatseHup.
        teutatess kirjoitti:

        et kai sinä luule, että kun kävelin metsässä ja yhtäkkiä . sain uskon ; tämä on teikäläisten tavallisin väite ,
        Kysymys oli : saako epäillä kysellä epäillä .
        kyllä saa , kunhan vaan ei vetkuta liian kauan

        Usko ei tule väkisin ? Aivan se tulee kun JUMALA ANTAA SIIHEN VOIMIA .

        Rehellinen sinä kyllä olet !
        Sanopa oletko kuullut Yks*vaan kaverista mitään ei ole kirjoitellut pariin päivään mitään .

        >> Sanopa oletko kuullut Yks*vaan kaverista mitään ei ole kirjoitellut pariin päivään mitään .> Usko ei tule väkisin ? Aivan se tulee kun JUMALA ANTAA SIIHEN VOIMIA .


      • HatseHup.
        - Abimelek kirjoitti:

        Puhut niin totta, kuin olla voi. Iloitsen tästä viestistä. Rehellisyytesi on kokonaisuus huomioon ottaen suorastaan hämmästyttävää, kun olen seurannut sinun muitakin kirjoituksiasi.

        Minusta viestisi sanoma kiteyttää sen tosiasian, että "tule Jeesuksen luo sellaisena kun olet".

        Nythän on niin, että heränneellä ihmisellä on taipumus "ehostaa" ulkoista statustaan, jotta hän paremmin kelpaisi Jumalalle. Tosiasiassa hän alitajuntaisesti ehostaa siksi, että hän kelpaisi paremmin näille "hyville uskovaisille ihmisille".

        Ihmisten edessä tämä maski eli teatterinaamio meneekin lävitse, Jumalan edessä se ei mene, koska Jumala katsoo ihmisen sydämeen, ei ulkoiseen olemukseen.

        Nyt jos vastaani tulee ihminen, jonka suu puhuu mahdollisimman tarkaan sitä mitä hänen sydämessäänkin liikkuu, olkoot se millaisia sammakoita hyvänsä, niin se saa aikaan minussa ilon. Nimittäin..., TÄMÄ IHMINEN EI ELÄ ITSE SEPITTÄMÄSSÄÄN VALHEESSA, JONKA AVULLA PYRKII MIELLYTTÄMÄÄN MUITA IHMISIÄ.

        Jos sisikunta vilisee matoja, mutta maski loistaa hymyä kuin hangon keksi, niin siitä syntyy kaksoisviesti, jonka herkkä ihminen havaitsee nopeasti teeskentelyksi.
        Ja tämä on se ilmiö joka saa minut ärtymään suunnattomasti.
        --------

        Liikkeemme tilasta annetaan täälläkin joka päivä sellaista tietoa joka ei vastaa liikkeen todellista tilaa. Se on hangon keksimanos joka siinä loistaa koreuttaan ja kauneuttaan ihmisten silmissä.

        Minä kun tunnen liikkeen sisäistä tilaa todellisena, ja tunnen monia murjottuja rikkinäisiä ihmisiä, joille liikkeellä ei ole mitään annettavaa, ainoastaan monon kuva persuuksiin, ja haukkumiset perään.

        Ajatelkaamme sitä tilannetta vielä, kun joku rikkinäinen ja maailman murjoma ihminen lukee näitä viestejä virheettömästä seurakunnasta, jossa pyhät ihmiset kumartelevat Jumalaa.

        Syntyy heti ajatus:"Olen sellainen kun olen, yksinäinen, hylätty, heikko, erehtyvä, langennut ihminen, joka tarvitsisin apua lähimmäisiltäni.
        Minun paikkani ei ole tuolla, hyvien ja onnituneiden ihmisten parissa. Minä olen ihminen joka kaipaan ja tarvitsen todellista Jumalan rakkautta joka rakastaa heikkoja ja särkyneitä ihmisiä, eheytyäkseni ihmisenä ja Jumalan rakastamana lapsena.

        "tule Jeesuksen luo sellaisena kun olet".

        Kuka laittaa meille tämän esteen? Ihmiset ei Jumala.
        Ihmiset kehittelevät näkymättömiä suojamuureja oman yhteisön ympärille, turvallisuus syistäkö?

        Kuinka herkästi me 'tuomitsemme' ei-meihin kuulevan ihmisen vaikka Jumala ei katso ihmisen ulkoiseen säätyyn, olemukseen vaan sisäiseen tilaan. Ja on valtava vääryys, jos uskonyhteisö tai yksittäinen ihminen tyrmää avun tarvitsijan yliolkaisella asenteella ovelta pois.

        Kauniita sanoja sanomme raamattuun vedoten. "Kolkuttajalle avataan" "etsivä löytää" sanoo Jeesus. Mutta kyllä se on uskova ihminen, joka sen oven ensimmäiseksi tarvitsee avata, sillä uskovienyhteisön kautta pääsee myös nämä maan hiljaisetkin kuulemaan Jumalan Sanaa.

        Peräänkuulutan nöyryyttä myös epäuskoisia kohtaan kuin myös Jumalaa kohtaan. Tämä nöyryyden on löytänyt vain se, joka ymmärtää mitä todellisuudessa armo käsittää.


    • yleensä sisäsiistejä ja helppohoitoisia. Kannattaa ottaa ainakin yksi joka talouteen.

      Eihän ne noteeraa ketään, nehän odottaa tulevansa itse noteeratuksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      132
      1523
    2. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1172
    3. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      101
      1170
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      78
      1050
    5. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      187
      859
    6. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      39
      799
    7. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      89
      762
    8. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      78
      742
    9. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      70
      677
    10. Palstalaisten

      Paino. Paljonko siis painat?
      Sinkut
      86
      636
    Aihe