Olin eilen lähdössä töistä, niin autoon ei tullut minkäänlaista virtaa. Ei edes merkkivalot syttynyt. Aiemmin ei ole ollut mitään ongelmia sähköjen kanssa. Ei ottanut edes kaapeleilla lisävirtaa vastaan. Saatiin sit hinaamalla käyntiin. Kun tulin kämpille ja sammutin auton ja kokeilin heti käyntiin. Niin mitään ei tapahtunut. Vaihdoin tänään akun ja kaikki näytti pelaavan taas hienosti. Mut sit ku olin muutan tunni päästä lähdössä liikenteeseen auto ei taaskaan startannu. Taitaa olla nyt uusikin akku tyhjä. Oisko joku oikosulku, kosketushäiriö tai laturi paskana?
Voiko purkaa akkua, jos on laturi paskana? Auto on nissan sunny vm-87.
Laturi rikki?
4
9252
Vastaukset
....maadoituksia tai akkukaapeleita. Kontaktihäiriö.
Vetämällä jos lähti käyntiin, laturi pelaa ja syottää tarvittavan virran ajossa......
Jos toi akun vaihto hetkeksi auttoi, niin ekana tatkistaisin akun maadoituskaapelin ja sitten virtakaapelin ja akunkengät. Kun vaihdoit akun, saattoi vikapaikka hetkeksi muuttua toimivaksi liikteltuasi johtoja......
Tottakai myös sähköjärjestelmä voi purkaa akun. Kyseessä on silloin laite, joka ei mene virtalukon kautta. Mainitsemasi laturikin kai on sellainen. "Vuodon" täytyy olla sitten aika suuri, jos muutamassa tunnissa tyhjentyy akku.- merkin tuntien
Kuulostaa tutulta. Syyllinen lienee laturin diodisilta. Tämä on siitä hauska, että rikkinäinen diodisilta purkaa akkua, vaikka virrat olisivat pois päältä. Toisaalta moottorin käydessä latauksen merkkivalo ei pala - ehkä viallisestakin diodisillasta irtoaa sen verran mehua, että valo sammuu, muttei riittävästi akun lataamiseksi?
merkin tuntien kirjoitti:
Kuulostaa tutulta. Syyllinen lienee laturin diodisilta. Tämä on siitä hauska, että rikkinäinen diodisilta purkaa akkua, vaikka virrat olisivat pois päältä. Toisaalta moottorin käydessä latauksen merkkivalo ei pala - ehkä viallisestakin diodisillasta irtoaa sen verran mehua, että valo sammuu, muttei riittävästi akun lataamiseksi?
...en kovin hyvin tunne, mutta sähköinsinöörinä voin kertoa, että diodin tehtävänä on estää virrankulku väärään suuntaan.
Jos siis diodi on laturissa rikki, ilmeisesti laturin pyöriessä virta kulkee akun suuntaan, mutta seistilassa laturin suuntaan.
Diodisillan varsinainen tehtävä laturissa kuitenkin käsittääkseni tasasuuntaaminen. Autossahan käytetään vaihtovirtalaturia.- diodisillassa
Tojo-Kölli kirjoitti:
...en kovin hyvin tunne, mutta sähköinsinöörinä voin kertoa, että diodin tehtävänä on estää virrankulku väärään suuntaan.
Jos siis diodi on laturissa rikki, ilmeisesti laturin pyöriessä virta kulkee akun suuntaan, mutta seistilassa laturin suuntaan.
Diodisillan varsinainen tehtävä laturissa kuitenkin käsittääkseni tasasuuntaaminen. Autossahan käytetään vaihtovirtalaturia.Diodisillassa on (ainakin) neljä diodia ja varmaankin tässä on nyt yksi rikki -> virtaa vuotaa koko ajan, mutta laturin pyöriessä laturi jaksaa ehjien diodien voimin nostaa jännitettä sen verran, ettei varoitusvalo pala. Lataus on kuitenkin vajaatehoinen.
Ensiapu: akkukaapeli irti, ettei akkua syväpureta piloille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273633- 412469
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362314Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381559
- 141372
- 1281310
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2681293Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275