Olen 16 vuotias tyttö, ja mulla on iso nenä joka häiritsee elämääni joka päivä, nään nenäni katsoessani minne vain. Ja se on todella ruma, edestä päin se ei näytä rumalta mutta välillä tuo nenä luu sieltä ylhäältä nenän alusta törröttää valkoisena jolloin iso nenä näkyy edestä päin. se ei siis aina törrötä. sivusta päin nenäluu on todella koholla. ja nenäni väliseinä on vino.sekä toinen sieraimeni on suurempi ja alempana kuin toinen.
Nenäni ei aina ole ollut tälläinen. Minua alettiin kiusaamaan nenästäni kun menin seiskaluokalle ja sitä jatkui koko seiskaluokan. sitten kasilla ja ysillä ei enää sanottu paljon mitään siitä. välillä huomauteltiin et ompa iso nenä yms. minua siis ihan haukuttiin. Ja se pilasi itsetuntoni. en pysty olemaan normaali koska nenäni ahdistaa jatkuvast, en tykkää olla ihmisiin sivuprofiili päin koska silloin näkevät nenäni. en tykkää pitää hiuksia kiinni koska tuntuu että huomio silloin kiinnittyisi nenään ja kun hiukset on auki tuntuu että voin piiloutua niihin. minulla on sivuotsis jota en voi nostaa ylös ettei nenäni korostu.
Ennen olin tosi ulospäin suuntautuva ja mukava. Mutta kiusaamisen jälkeen olen muuttunut ja en pysty kunnolla tutustumaan uusiin ihmisiin ja yritän esittää vahvaa vaikka aidosti sitä en enää ole.
Nenänii myös särkee usein, joten voisiko olla jotenkin mahdollista että nenässä on jotain vikaa? koska se ei aina ole ollut ihan noin ruma. seiskalla aletiin huomautella siitä. ja kun katson vanhoja valokuvia seiskalta ja kasilta niin nenä on ollut vähän pidempi mutta ei tälläinen kun nyt, tuntuu että tuo nenäluu nenän päältä kohoaisi koko ajan koska se on kasvanut ja sitä särkee. välillä se tuntuu kuumalta. Olen siis harkinnut nenäleikkausta kun täysiikäiseksi tulen,perheelläni on myös vähän pitkähkö nenä muttei ruma niin kuin minulla, vaikka perhe sanoo että nenäni on ihan normaali, miksi minua silti kiusataan asiasta? ja näen nyt itsekin että siinä on vikaa. Voisiko joku kertoa että voiko nenässäni olla joku sellain vika koska tuo särky tuskin on normaalia?
Iso nenä, nenäleikkaus?
90
12876
Vastaukset
- olen 24w
ja kärsinyt myös kyhmynenäsätä koko ikäni, ja kuinka ihanaa oisikaan pitää joo hiuksia kii mutta kun ei kehtaa ku sivuprofiili on jotain kauheeta, voi kun sais lottovoiton niin varmasti menisin leikkaukseen, tuntuu niin väärälät että joutuu kärsiin koko elämänsä tälläsestä, sitä ei voi ymmärtää ketkään keillä on normaali siro nenä. Onko pirkanmaalla sairaaloita joissa tehdään ko.operaatioita ja paljonkohan maksaa? Jos joskus pääsisi...
- tunnoton
Ne keillä on kaunis pieni ja siro nenä ei tosiaan arvosta sitä vaan haukkuu ruma nenäisiä. mun mielest nää kaikki plastiikka kirurgia sairaalat on pääkaupunki seudulla, sellain kuva mul asiasta on. ja mitä hintoja oon katellu niin leikkauksen suuruudesta riippuen 3000-5000 euroa hintaa tulisi.
- jhnrydjydruj
tunnoton kirjoitti:
Ne keillä on kaunis pieni ja siro nenä ei tosiaan arvosta sitä vaan haukkuu ruma nenäisiä. mun mielest nää kaikki plastiikka kirurgia sairaalat on pääkaupunki seudulla, sellain kuva mul asiasta on. ja mitä hintoja oon katellu niin leikkauksen suuruudesta riippuen 3000-5000 euroa hintaa tulisi.
Harmi, ettei minullekaan ole Barbie-nuken nenää luotu. Nenäni on huomattavan iso eikä sovi kasvoihini, erityisesti sivulta katsottuna. Olen itkenyt ja ollut masentunut asian vuoksi noin kymmenisen vuotta ja miettinyt leikkausta.
Yhtäkkiä sitten löysin ihanan miehen ja rakastuin. Hänen mukaansa minun ei tarvitse mennä nenäleikkaukseen.
Henkinen olo on helpottunut tästä huomattavasti, mutta silti mietin joskus, että entä jos mieheni kuitenkin haluaisi minun menevän leikkaukseen, muttei vain kehtaa sanoa sitä ja jos en mene leikkaukseen, pettäisikö hän minua joskus jonkun sironenäisen naisen kanssa.
Olen miettinyt, miten onnellinen voisinkaan olla jos olisin kaunis. Kun on kaunis nenä, niin silloin ihminen on kaikkialta kaunis ja sopusuhtainen.
Nenäleikkaus ei ole toimenpiteenä mikään helpoin ja mahdollisuus erilaisiin riskeihin on tottakai olemassa.
- Miekku...
Minun kaveriltani leikattiin 18 vuotiaana nenä ja kela korvasi siitä osan. Kysymyksessä oli joku terveyttä haittaava vika. Jotenkin sieraimet olivat vinossa tai jotain. Hänellä oli sama ongelma kuin sinulla. Häntä kiusattiin avoimesti ja nimiteltiin nenän takia.
Nyt hänellä on kaunis ja leikattu nenä. Hirveätä muutosta ei tapahtunut, mutta se on pienempi.- tunnoton
vaikka en tällästä kellekkään toivo, koska se pilaa itsetunnon. tosiaan jostain oon lukenu et nenän väliseinän vinouden tuottaman tukkoisuuden kela korvaisi, ja mulla toi väliseinä on tosiaan mutkalla ja jos vedän henkeä nenän kautta tarpeeksi kovaa esim. urheillessa menee toinen sierain ihan kiinni väliseinään. todella inhottavaa, ajattelin käydä lääkärissä keskustelemassa koska en tiedä kauan enää jaksan.
- neuvo tässä...
tunnoton kirjoitti:
vaikka en tällästä kellekkään toivo, koska se pilaa itsetunnon. tosiaan jostain oon lukenu et nenän väliseinän vinouden tuottaman tukkoisuuden kela korvaisi, ja mulla toi väliseinä on tosiaan mutkalla ja jos vedän henkeä nenän kautta tarpeeksi kovaa esim. urheillessa menee toinen sierain ihan kiinni väliseinään. todella inhottavaa, ajattelin käydä lääkärissä keskustelemassa koska en tiedä kauan enää jaksan.
Moi!
Tuo nenä juttu on minulle tuttu asia.
Myös minulle tuli nenäkompleksi murrosiässä, kun jotkut huomauttelivat nenästä.
Olet 16 vuotias, ja nenää ei leikata mielellään ennen 18 ikävuotta, koska nenä kasvaa ainakin 17 vuotiaaksi saakka.
Sain käsityksen, että sinulla on ns. konko/kyömynenä.
Ole siitä ylpeä, sillä sehän on aristokraattinen nenä, eikä mikään matala pottunokka, mikä on suomalaisille yleistä.
Olet nyt psykologisesti todella herkässä iässä, ja nuo tunteet, eli itsensä tarkkailu kuuluvat ikääsi.
Nämä jotka ovat nenääsi arvostelleet, niin voi olla ihan mahdollista, että osa on jopa kateellinen jostain sinulle.
Keskity nyt koulunkäyntiin, harrastuksiin, urheiluun ym.
Olen kuullut kun plastiikkakirurgi on sanonut, että monet eivät ole ikinä tyytyväisiä nenäänsä, vaikka niitä on leikelty.
Eli yritä nyt elää ihan omaa elämääsi, ja keskity käymään koulusi kunnolla, ja mieti mihin ammattiin haluat tulevaisuudessa valmistua.
Jos menet liian aikaisin leikkelemään nenääsi, niin voit katua sitä vielä syvästi myöhemmin.
Ihminen on kokonaisuus, ja miehet katsovat kyllä naisen vartaloa jne.
Itse olen mies, ja mielestäni sellainen iso aatelisnenä naisella on monesti hyvännäköinen.
Eri kulttuureissa pidetään erilaisia neniä kauniina, ja mikä toisessa kulttuurissa on ns. ei ihanne nenä, niin toisessa kulttuurissa se on ihanne nenä.
Odota kun olet 20 vuotias, vasta silloin nenäsi on
muotoutunut lopulliseen muotoonsa. - -pikkusievä
neuvo tässä... kirjoitti:
Moi!
Tuo nenä juttu on minulle tuttu asia.
Myös minulle tuli nenäkompleksi murrosiässä, kun jotkut huomauttelivat nenästä.
Olet 16 vuotias, ja nenää ei leikata mielellään ennen 18 ikävuotta, koska nenä kasvaa ainakin 17 vuotiaaksi saakka.
Sain käsityksen, että sinulla on ns. konko/kyömynenä.
Ole siitä ylpeä, sillä sehän on aristokraattinen nenä, eikä mikään matala pottunokka, mikä on suomalaisille yleistä.
Olet nyt psykologisesti todella herkässä iässä, ja nuo tunteet, eli itsensä tarkkailu kuuluvat ikääsi.
Nämä jotka ovat nenääsi arvostelleet, niin voi olla ihan mahdollista, että osa on jopa kateellinen jostain sinulle.
Keskity nyt koulunkäyntiin, harrastuksiin, urheiluun ym.
Olen kuullut kun plastiikkakirurgi on sanonut, että monet eivät ole ikinä tyytyväisiä nenäänsä, vaikka niitä on leikelty.
Eli yritä nyt elää ihan omaa elämääsi, ja keskity käymään koulusi kunnolla, ja mieti mihin ammattiin haluat tulevaisuudessa valmistua.
Jos menet liian aikaisin leikkelemään nenääsi, niin voit katua sitä vielä syvästi myöhemmin.
Ihminen on kokonaisuus, ja miehet katsovat kyllä naisen vartaloa jne.
Itse olen mies, ja mielestäni sellainen iso aatelisnenä naisella on monesti hyvännäköinen.
Eri kulttuureissa pidetään erilaisia neniä kauniina, ja mikä toisessa kulttuurissa on ns. ei ihanne nenä, niin toisessa kulttuurissa se on ihanne nenä.
Odota kun olet 20 vuotias, vasta silloin nenäsi on
muotoutunut lopulliseen muotoonsa.Tämä edellinen kokeneen neuvo on todella hyvä.
Minä olen nainen jolla on syntymästä pieni, pikkusievä nenä. Nyt kun olen aikuisena liike-elämässä asiantuntijoiden kanssa hommissa, olen sitä mieltä, että naisille on etu, kun on erottuvuutta, särmää ja persoonaa. Mikään ei ole ulkonäön piirteenä niin hieno, kuin persoonallinen, vähän isompi nenä! Jos saisin valita, ottaisin itselleni komeamman nenän.
Tajusin sen jo aika nuorena, kun oma kaverini (alle 20 v) oli leikkauksessa, jolla korjattiin vanhan murtuman vaikeuttamaa hengitystä. Hän nimittäin kielsi pienentämästä ja suoristamasta nenää vaikka olisi saanut sen siinä samalla ihan ilmaiseksi. Isohko ja hieman kyhmyinen nenä nimittäin sopi todella hyvin tuon suositun tytön vahvaan ja itsevarmaan persoonallisuuteen.
Jaa, onkohan minulla nenäkompleksi? ;) - mmm
-pikkusievä kirjoitti:
Tämä edellinen kokeneen neuvo on todella hyvä.
Minä olen nainen jolla on syntymästä pieni, pikkusievä nenä. Nyt kun olen aikuisena liike-elämässä asiantuntijoiden kanssa hommissa, olen sitä mieltä, että naisille on etu, kun on erottuvuutta, särmää ja persoonaa. Mikään ei ole ulkonäön piirteenä niin hieno, kuin persoonallinen, vähän isompi nenä! Jos saisin valita, ottaisin itselleni komeamman nenän.
Tajusin sen jo aika nuorena, kun oma kaverini (alle 20 v) oli leikkauksessa, jolla korjattiin vanhan murtuman vaikeuttamaa hengitystä. Hän nimittäin kielsi pienentämästä ja suoristamasta nenää vaikka olisi saanut sen siinä samalla ihan ilmaiseksi. Isohko ja hieman kyhmyinen nenä nimittäin sopi todella hyvin tuon suositun tytön vahvaan ja itsevarmaan persoonallisuuteen.
Jaa, onkohan minulla nenäkompleksi? ;)Nämä kaksi edeltävää ilmoitusta rupesivat todella ärsyttämään.. Ymmärrän kyllä että tälläinen asia voi joistakin tuntua olemattomalta ruikutukselta, ja tiedän että mahdollista leikkausta pitää harkita tosi tarkkaan, ja miettiä ovatko syyt siihen oikeat!
Mutta mutta, itse olen 24 v. ja myös ikäni inhonnut kyömynenääni. Sitä kuinka kauheaa se on, ei voi sellainen, joka ei ole koskaan kärsinyt nenästään, ymmärtää. Leikataanhan esim. hörökorviakin paljon, koska ne häiritsevät elämää, miksei sitten rumaa nenää yhtälailla?
Tietysti joku voi olla tyytyväinenkin isoon nenään, tai ei vaan koe asiaa kovin merkitykselliseksi, mutta jos se todella häiritsee, niin silloin se on mielestäni ongelma. Ja jos leikkauksen avulla voidaan helpottaa ihmisen oloa, niin miksikäs ei? Itse menisin (ja aion mennäkin) heti leikkaukseen kun vaan saisin jostain rahaa... - leikattu tyytyväinen
mmm kirjoitti:
Nämä kaksi edeltävää ilmoitusta rupesivat todella ärsyttämään.. Ymmärrän kyllä että tälläinen asia voi joistakin tuntua olemattomalta ruikutukselta, ja tiedän että mahdollista leikkausta pitää harkita tosi tarkkaan, ja miettiä ovatko syyt siihen oikeat!
Mutta mutta, itse olen 24 v. ja myös ikäni inhonnut kyömynenääni. Sitä kuinka kauheaa se on, ei voi sellainen, joka ei ole koskaan kärsinyt nenästään, ymmärtää. Leikataanhan esim. hörökorviakin paljon, koska ne häiritsevät elämää, miksei sitten rumaa nenää yhtälailla?
Tietysti joku voi olla tyytyväinenkin isoon nenään, tai ei vaan koe asiaa kovin merkitykselliseksi, mutta jos se todella häiritsee, niin silloin se on mielestäni ongelma. Ja jos leikkauksen avulla voidaan helpottaa ihmisen oloa, niin miksikäs ei? Itse menisin (ja aion mennäkin) heti leikkaukseen kun vaan saisin jostain rahaa...Juuri nuo kommentit, että "ole ylpeä aristokraattisesta nenästäsi", jne. ovat mielestäni hevonkakkaa. Tiedän mistä puhun, sillä olen itse ex-kyömynenäinen. Taitaa olla, että nuo aristokraattijutut ovat vaan sellaista fuulaa, millä joku toinen ihminen jollaintavalla piilevästi nautiskelee toisen kärsimyksille. Ei kukaan esteettisesti terävä ihminen voi sanoa, että kyömynenä on naisella kaunis, nämä kaksi aikaisempaa kommentoijaa puhuvat siinä mielessä hevonkakkaa.
Itselleni taitava kirurgi kaunisti profiilini, sievisti nenänpääni ja nenäni pieneni kokonaisuudessaan juuri sopivasti, naiselliseksi. Jopa kirurgi myönsi itse, että toki on niin, että naisella tietyt mittasuhteet nenässä ovat ihanteelliset.
Miksi näistä asioista täytyy aina kommentoida, että iso kyömynenä naisella olisi jollainlailla "upea, komea, aristokraattinen". En usko, että kommentoijat itsekään uskovat siihen mitä puhuvat. Kunhan puhuvat. - Tyytyväinen isonenä
leikattu tyytyväinen kirjoitti:
Juuri nuo kommentit, että "ole ylpeä aristokraattisesta nenästäsi", jne. ovat mielestäni hevonkakkaa. Tiedän mistä puhun, sillä olen itse ex-kyömynenäinen. Taitaa olla, että nuo aristokraattijutut ovat vaan sellaista fuulaa, millä joku toinen ihminen jollaintavalla piilevästi nautiskelee toisen kärsimyksille. Ei kukaan esteettisesti terävä ihminen voi sanoa, että kyömynenä on naisella kaunis, nämä kaksi aikaisempaa kommentoijaa puhuvat siinä mielessä hevonkakkaa.
Itselleni taitava kirurgi kaunisti profiilini, sievisti nenänpääni ja nenäni pieneni kokonaisuudessaan juuri sopivasti, naiselliseksi. Jopa kirurgi myönsi itse, että toki on niin, että naisella tietyt mittasuhteet nenässä ovat ihanteelliset.
Miksi näistä asioista täytyy aina kommentoida, että iso kyömynenä naisella olisi jollainlailla "upea, komea, aristokraattinen". En usko, että kommentoijat itsekään uskovat siihen mitä puhuvat. Kunhan puhuvat.Pieni söpö nöpönenä on vain yksi kauneusihanne ja tällä hetkellä ehkä se vallitsevin kauneusihanne naisen nenäksi. Meillä suvussa kulkee naisilla kyömynenä ja täytyy sanoa etten ole itse ikinä pitänyt äitiäni tai mummiani rumina neniensä takia. He ovat aina olleet minulle mahdottoman kauniita naisia eivätkä heidän isot kyömynenänsä ole sitä kauneutta poistaneet. Itselle nuorempana oma nenä oli kyllä ongelma. Mutta nyt olen siihen tottunut kun aloin pohtimaan, miksen voisi itseäni arvostaa kyömynenineni kun en muissakaan ihmisissä sitä rumana piirteenä näe.
Joskus se tosiaan vaan vaatii aikaa ja sitä, että sivuuttaa toisten ihmisten ja kauneuslehtien kauppaamat hollywoodkauneusihanteet. Nyt kun miettii, niin jos minulla ei olisi isoa nenää niin isot poskeni näyttäisivät vieläkin isommalta. Nyt ne näyttävät ison nenän vierellä söpöiltä omenaposkilta. :) - nv
Tyytyväinen isonenä kirjoitti:
Pieni söpö nöpönenä on vain yksi kauneusihanne ja tällä hetkellä ehkä se vallitsevin kauneusihanne naisen nenäksi. Meillä suvussa kulkee naisilla kyömynenä ja täytyy sanoa etten ole itse ikinä pitänyt äitiäni tai mummiani rumina neniensä takia. He ovat aina olleet minulle mahdottoman kauniita naisia eivätkä heidän isot kyömynenänsä ole sitä kauneutta poistaneet. Itselle nuorempana oma nenä oli kyllä ongelma. Mutta nyt olen siihen tottunut kun aloin pohtimaan, miksen voisi itseäni arvostaa kyömynenineni kun en muissakaan ihmisissä sitä rumana piirteenä näe.
Joskus se tosiaan vaan vaatii aikaa ja sitä, että sivuuttaa toisten ihmisten ja kauneuslehtien kauppaamat hollywoodkauneusihanteet. Nyt kun miettii, niin jos minulla ei olisi isoa nenää niin isot poskeni näyttäisivät vieläkin isommalta. Nyt ne näyttävät ison nenän vierellä söpöiltä omenaposkilta. :)Niin, mutta entäs sitten, kun on pienet posket, siis ei poskipäitä juuri ollenkaan ja iso nenä! Kuten minulla.
- ruma menninkäinen
nv kirjoitti:
Niin, mutta entäs sitten, kun on pienet posket, siis ei poskipäitä juuri ollenkaan ja iso nenä! Kuten minulla.
lisääppä siihen vielä pieni leuka,korkea hiusraja,l¨2numeroa isompi perä kuin yläosa ja alle 160cm pituus.kyllä se nenäleikkaus kuuluis ennemmin korvattavaks ku hörökorvat
- Tehty97
Nenä on yksi tärkeimpiä kohteita kun haluaa parantaa ulkonäköään.
- Korjattu
tunnoton kirjoitti:
Nenät kuntoon.halpaahan se on
- nenänenä
tunnoton kirjoitti:
hieno
- ----------------
Moikka!
Olen myös isonenäinen 28-v. nainen ja kohtalotovereita löytyy monia. Tilanteemme on kurja tässä ulkonäkökeskeisessä maailmassa. mutta luepa vaikka minua edeltävä vastaus, se oli tosi hyvä.
Sinulla voi vielä olla "toivoa" Kelan korvaamasta leikkauksesta. (Olispa mullakin...)Sanoit, että nenä on kipeä etkä pysty hengittämään joskus. Eikös se just ole sitä väliseinän vinoutta? Tai ainakin jotain terveysongelmaa? Ei se kipeys ym. muuten voi olla normaalia!! Mene kipinkapin lekuriin, ja vähän liioittele vielä vaivojasi, hehheh. Äläkä itse mainitse leikkausta, ettei lääkäri luule että sen takia tulit. Sano ettet pysty kunnolla hengittämään etkä nukkumaan öisin kun nenä vaivaa.
Pidetään peukkuja että pääset leikkaukseen jos se on sinulle niin tässä elämässä tarkoitettu :)
jos et pääse, niin sitten vain on pakko totutella ajatukseen että nenän kanssa on elettävä. Parempi sinun on kuitenkin tarkistuttaa tilanne.
Terkuin ninimerrki Kyömynenäinen naisopettaja joka joutuu koko ajan olemaan ihmisten edessä näkyvillä (ja tietää miksi häntä lapset selän takana kutsuvat) ;)- tunnoton
Viestisi auttoi paljon, menen juttelemaan lääkärin kanssa asiasta.
- .....
tunnoton kirjoitti:
Viestisi auttoi paljon, menen juttelemaan lääkärin kanssa asiasta.
Mulla on samoja ongelmia oon myös 16, enkä tykkää mitenkään sosiaalisista tilanteista ja hiukset on aina pakko pitää auki ettei sivu profiilia huomattaisi. Minua ei ole kiusattu mitä nyt mummo joskus on huomauttanut että "onpas iso nenä". Joo en voi sille mitään mutta tää syö itse tuntoo toooosi pahasti. En oo seurustellu pitkään aikaan ja sekin alkaa tuntua jo että kuka nyt mut huolis nenän takiani.
Haluaisin todella päästä leikkaukseen mutta mulla tuskin kela korvaisi mitään koska mulla ei taida olla mitään väliseinä juttuja. Mun nenä on pitkä ja todella leveä, eli täyttää koko naaman en anna kenenkään koskee siihen tai edes sano mitään siitä koska olen herkkä sen suhteen. - tunnoton
..... kirjoitti:
Mulla on samoja ongelmia oon myös 16, enkä tykkää mitenkään sosiaalisista tilanteista ja hiukset on aina pakko pitää auki ettei sivu profiilia huomattaisi. Minua ei ole kiusattu mitä nyt mummo joskus on huomauttanut että "onpas iso nenä". Joo en voi sille mitään mutta tää syö itse tuntoo toooosi pahasti. En oo seurustellu pitkään aikaan ja sekin alkaa tuntua jo että kuka nyt mut huolis nenän takiani.
Haluaisin todella päästä leikkaukseen mutta mulla tuskin kela korvaisi mitään koska mulla ei taida olla mitään väliseinä juttuja. Mun nenä on pitkä ja todella leveä, eli täyttää koko naaman en anna kenenkään koskee siihen tai edes sano mitään siitä koska olen herkkä sen suhteen.mustaki tuntuuu että kaikki ihmiset kiinnittäää huomioita siihen nenän kokoon siksi en myöskään itse kuvittelekkaan että voisin seurustella. ja ihmiset sanoo että olen ilkeä mut todellisuudes ehkä pelkään vaa et joku sanoo jotain nenästäni.
kävin siellä lääkärissä sillon viime keväänä ja se lääkäri vaan nauro mulle ja väitti ettei väliseinä ole niin vino että sen pitäisi häiritä. hitto mikä idiootti en voi muuta sanoa. nenää särkeee ja urheillessa joudun hengittämään suun kautta koska en saa henkeä tarpeeks nenän kautta.
se mikä siinä oli vielä hassua niin se lääkäri jankkasi koko ajan että olenko varma ettei mun nenä ole murtunut joskus kun se näyttäää ihan siltä. eli kaikki ei ole ok. lääkäri oli vaan tosi kusipää. - .....
tunnoton kirjoitti:
mustaki tuntuuu että kaikki ihmiset kiinnittäää huomioita siihen nenän kokoon siksi en myöskään itse kuvittelekkaan että voisin seurustella. ja ihmiset sanoo että olen ilkeä mut todellisuudes ehkä pelkään vaa et joku sanoo jotain nenästäni.
kävin siellä lääkärissä sillon viime keväänä ja se lääkäri vaan nauro mulle ja väitti ettei väliseinä ole niin vino että sen pitäisi häiritä. hitto mikä idiootti en voi muuta sanoa. nenää särkeee ja urheillessa joudun hengittämään suun kautta koska en saa henkeä tarpeeks nenän kautta.
se mikä siinä oli vielä hassua niin se lääkäri jankkasi koko ajan että olenko varma ettei mun nenä ole murtunut joskus kun se näyttäää ihan siltä. eli kaikki ei ole ok. lääkäri oli vaan tosi kusipää.no on aika ilkeetä kyllä nauraa tollaselle asialle varsinkin lääkärin!!! mä oisin varmaan mottassu sitä sen nenää! :D
nykyään itse sanon kaikille uusille tutuille että mun nenä on joskus murtunut ettei ne luulis et mulla olis oikeesti näin iso. äitille oon puhunu aina sillon tällön asiasta et haluun leikkaukseen mutta se hokee että kuhan pysytään terveenä niin kaikki on hyvin, koska mun toinen mummo sairastaa alzheimer tautia eikä enää ymmärrä mistään mitään makaa vain sängyssä, voisis siis melkein sanoo että se on aivokuollut. :( kyllä ymmärrän mitä äiti tarkoittaa mutta jos se haluu et voin elää onnellisesti ja pystyisin joskus ehkä jopa seurustelee jonkun kans pitempään kun 2 vk niin miks se ei vois suostua mun ehotukseen eli leikkaukseen. - tunnoton
..... kirjoitti:
no on aika ilkeetä kyllä nauraa tollaselle asialle varsinkin lääkärin!!! mä oisin varmaan mottassu sitä sen nenää! :D
nykyään itse sanon kaikille uusille tutuille että mun nenä on joskus murtunut ettei ne luulis et mulla olis oikeesti näin iso. äitille oon puhunu aina sillon tällön asiasta et haluun leikkaukseen mutta se hokee että kuhan pysytään terveenä niin kaikki on hyvin, koska mun toinen mummo sairastaa alzheimer tautia eikä enää ymmärrä mistään mitään makaa vain sängyssä, voisis siis melkein sanoo että se on aivokuollut. :( kyllä ymmärrän mitä äiti tarkoittaa mutta jos se haluu et voin elää onnellisesti ja pystyisin joskus ehkä jopa seurustelee jonkun kans pitempään kun 2 vk niin miks se ei vois suostua mun ehotukseen eli leikkaukseen.totta että maailmassa on todella sairaita ihmisiä mutta se ei oikeuta että isonenäisille valitetaan että niillä ei ole oikeaa ongelmaaa sen nenän kanssa, mut miks sit ihmiset huomauttelee erilaisesta nenästä? eikö niidenki pitäs sit miettiii näitä sairaita ihmisiä eikä toisten suuria neniä? kyllä ihmiset on tyhmiä. otan osaa mummosi takia :(
nykyää ulkonäkö on niin tärkeeetä että jos poikkeaa siit kauneusihanteesta ei voi elää normaalisti, mua on kiusattu nenästäni. ja tänää viimeks huomautettiin että mulla on erikoinen nenä. se satuttaa. - .....
tunnoton kirjoitti:
totta että maailmassa on todella sairaita ihmisiä mutta se ei oikeuta että isonenäisille valitetaan että niillä ei ole oikeaa ongelmaaa sen nenän kanssa, mut miks sit ihmiset huomauttelee erilaisesta nenästä? eikö niidenki pitäs sit miettiii näitä sairaita ihmisiä eikä toisten suuria neniä? kyllä ihmiset on tyhmiä. otan osaa mummosi takia :(
nykyää ulkonäkö on niin tärkeeetä että jos poikkeaa siit kauneusihanteesta ei voi elää normaalisti, mua on kiusattu nenästäni. ja tänää viimeks huomautettiin että mulla on erikoinen nenä. se satuttaa.samoin mulla :( ei oo kiva aamulla herätä ja miettii että mitähän muut sanoo tänää tosta nenästä...
oon jutelu yhen mun kaverin kanssa ja sen mielestä työitllä ei tarvii olla pieni nenä ollakseen kaunis mut se tais sanoo sen siks etten loukkaantuis..tytöillä pitäs olla hyvä perse,tissit,lyhyt laiha ja sirot kasvot.. elämä on joskus vähä epäreilu.
toi on kyllä kaikista hirveintä jos kiusataan oikeesti, jotkut ei vaan tajuu et ne voi luokata ihmisä sanoillaan mua haukutaan nenästä ja si läskiks vaikka oon iha normi painone oon just päässy eroon syömisongelmista:S oon 170 ja painan 60 eihän se oo kauheen paljo? :O - tunnoton
..... kirjoitti:
samoin mulla :( ei oo kiva aamulla herätä ja miettii että mitähän muut sanoo tänää tosta nenästä...
oon jutelu yhen mun kaverin kanssa ja sen mielestä työitllä ei tarvii olla pieni nenä ollakseen kaunis mut se tais sanoo sen siks etten loukkaantuis..tytöillä pitäs olla hyvä perse,tissit,lyhyt laiha ja sirot kasvot.. elämä on joskus vähä epäreilu.
toi on kyllä kaikista hirveintä jos kiusataan oikeesti, jotkut ei vaan tajuu et ne voi luokata ihmisä sanoillaan mua haukutaan nenästä ja si läskiks vaikka oon iha normi painone oon just päässy eroon syömisongelmista:S oon 170 ja painan 60 eihän se oo kauheen paljo? :Oei se 60kg ja 170cm oo mun mielest paljoo., ja riippuu vähän ruumiinrakenteeest. itse olen täl hetkel 55kg ja 170cm.
on kyl tosi tyhmää että hörökorvat korjautetaa ja kela maksaa niistä osan mut isoä nenää ei. mun mielest ainakin se nenä on häiritsevämpi ku ne hörökorvat. ja hörökorvat saa piilon hiusten taakse mut ei hiuksia voi naamalle nenän etee heittää. epäreilua. - .....
tunnoton kirjoitti:
ei se 60kg ja 170cm oo mun mielest paljoo., ja riippuu vähän ruumiinrakenteeest. itse olen täl hetkel 55kg ja 170cm.
on kyl tosi tyhmää että hörökorvat korjautetaa ja kela maksaa niistä osan mut isoä nenää ei. mun mielest ainakin se nenä on häiritsevämpi ku ne hörökorvat. ja hörökorvat saa piilon hiusten taakse mut ei hiuksia voi naamalle nenän etee heittää. epäreilua.oon ihan samaa mieltä ja naama on aina se mitä ihan ekana katotaan kun tavataan yms, eikä korvia?! iha perseestä..
tänään meni niin hermo yhteen tyyppiin kun se vaan hokee jokaisesta vastaan tuliasta et hyvä perse ja yms siis hän on poika :) ja tolleen ja sit kaikkien kasvoja arvosteli yms.. tuli vähän tyhmä olo siinä ja et mitähän se ajattelee musta? - tunnoton
..... kirjoitti:
oon ihan samaa mieltä ja naama on aina se mitä ihan ekana katotaan kun tavataan yms, eikä korvia?! iha perseestä..
tänään meni niin hermo yhteen tyyppiin kun se vaan hokee jokaisesta vastaan tuliasta et hyvä perse ja yms siis hän on poika :) ja tolleen ja sit kaikkien kasvoja arvosteli yms.. tuli vähän tyhmä olo siinä ja et mitähän se ajattelee musta?varmasti jos ois kaunis ja pien nenä oisin ilosempi ja jaksaisin innokkaast lähtä mut aina joka maanantai kouluun lähtö ahdistaa jotenki. sit viel kun on iso nenä ja pien pää ni jes mikä yhdistelmä.
- isonenä.com
tunnoton kirjoitti:
varmasti jos ois kaunis ja pien nenä oisin ilosempi ja jaksaisin innokkaast lähtä mut aina joka maanantai kouluun lähtö ahdistaa jotenki. sit viel kun on iso nenä ja pien pää ni jes mikä yhdistelmä.
oisko mitään muuta keinoo pienentää nenää ku nenänleikkaus???? nenänleikkaus maksaa ihan himona, eikö voi olla mitää muuta konstii?? nenää pilaa mun naaman se on ihan karmee pallo!! oon jo aika epätoivoinen! auttakaa pliis!!
- jepuuu
isonenä.com kirjoitti:
oisko mitään muuta keinoo pienentää nenää ku nenänleikkaus???? nenänleikkaus maksaa ihan himona, eikö voi olla mitää muuta konstii?? nenää pilaa mun naaman se on ihan karmee pallo!! oon jo aika epätoivoinen! auttakaa pliis!!
juokse seinää
- _lihaksikas_
tunnoton kirjoitti:
mustaki tuntuuu että kaikki ihmiset kiinnittäää huomioita siihen nenän kokoon siksi en myöskään itse kuvittelekkaan että voisin seurustella. ja ihmiset sanoo että olen ilkeä mut todellisuudes ehkä pelkään vaa et joku sanoo jotain nenästäni.
se mikä siinä oli vielä hassua niin se lääkäri jankkasi koko ajan että olenko varma ettei mun nenä ole murtunut joskus kun se näyttäää ihan siltä. eli kaikki ei ole ok. lääkäri oli vaan tosi kusipää.olen täysin samaa mieltä kanssasi. Minun kohdalleni ei tosin ole sattunut vastaavanlaista tilannetta, mutta tiedän varsin hyvin mitä tarkoitat. Itse olen hyvin sosiaalinen ja ulospäinsuuntautuva persoona. Pidän kunnostani huolta jne.. silti nenäni syö valtavasti itsetuntoa, sekä elämäniloa. Nenäni koko alkoi häiritä minua vasta vuosi sitten, ja siitä lähtien olen miettinyt plastiikkakirurgiaa. Onneksi minulla on paljon hyviä ystäviä ja ennenkaikkea hyvä perhe, joka tukee minua asiassa. Otin asian kuukausi sitten puheeksi. Perheeni ymmärsi minua vaikkei heidän mielestä nenässäni ollutkaan mitään vikaa.
Jokatapauksessa pääsimme asiassa yhteisymmärrykseen, eli olen menossa tasan 9kk päästä nenäleikkaukseen ulkomaille, jossa tuttavan tuttavanikin kävi hyvin tuloksin.
Kaiken lisäksi hintaakin operaatiolle on muistaakseni 40% vähemmän mitä täällä---> 2000e - 4000e. Olen nyt 17v ja leikkauksen aikana olen kuukaus vaille 18, joka on myös hyvin tärkeää lopputuloksen kannalta. Vaikka nenäni on aiheuttanut suunnattomasti harmia, yritän pysyä positiivisena ja ottaa elämästä silti kaiken irti. Vaikka vastustankin osittain kauneuskirurgiaa, on mielestäni päätökseni silti täysin oikein ja kehottaisin teitäkin menemään jos se tuo itsetunnon takaisin naaman osalta :P
Odotan leikkausta suunnattomasti !!!, mutta tietenki pienellä varauksella.
Lopuksi vielä, jos menette leikkauksee valmistautukaa siihen jo henkisesti paljon ennen leikkausta koska henkinen hyvin vointi on loppupelissä tärkein. =) - Leopard
_lihaksikas_ kirjoitti:
olen täysin samaa mieltä kanssasi. Minun kohdalleni ei tosin ole sattunut vastaavanlaista tilannetta, mutta tiedän varsin hyvin mitä tarkoitat. Itse olen hyvin sosiaalinen ja ulospäinsuuntautuva persoona. Pidän kunnostani huolta jne.. silti nenäni syö valtavasti itsetuntoa, sekä elämäniloa. Nenäni koko alkoi häiritä minua vasta vuosi sitten, ja siitä lähtien olen miettinyt plastiikkakirurgiaa. Onneksi minulla on paljon hyviä ystäviä ja ennenkaikkea hyvä perhe, joka tukee minua asiassa. Otin asian kuukausi sitten puheeksi. Perheeni ymmärsi minua vaikkei heidän mielestä nenässäni ollutkaan mitään vikaa.
Jokatapauksessa pääsimme asiassa yhteisymmärrykseen, eli olen menossa tasan 9kk päästä nenäleikkaukseen ulkomaille, jossa tuttavan tuttavanikin kävi hyvin tuloksin.
Kaiken lisäksi hintaakin operaatiolle on muistaakseni 40% vähemmän mitä täällä---> 2000e - 4000e. Olen nyt 17v ja leikkauksen aikana olen kuukaus vaille 18, joka on myös hyvin tärkeää lopputuloksen kannalta. Vaikka nenäni on aiheuttanut suunnattomasti harmia, yritän pysyä positiivisena ja ottaa elämästä silti kaiken irti. Vaikka vastustankin osittain kauneuskirurgiaa, on mielestäni päätökseni silti täysin oikein ja kehottaisin teitäkin menemään jos se tuo itsetunnon takaisin naaman osalta :P
Lopuksi vielä, jos menette leikkauksee valmistautukaa siihen jo henkisesti paljon ennen leikkausta koska henkinen hyvin vointi on loppupelissä tärkein. =)_lihaksikas_ hei! missä maassa sinulle tehdään nenäleikkausta, koska itse olen nyt 16 v. ja täytän 1.6 17 ja haluaisin nyt kesäkuussa leikkaukseen, koska isonenäni on pilannut elämäni. olen menossa lukioon, en halua että minua kiustataan sieläkin nenäni takii, koska minua kiusattiin/kiusataan vieläkin(oon nyt ysillä). En pysty keskittyy kouluun, kun kaikki huomauttavat nenästäni :/. Isä kyllä suostuu maksaa leikkaukseen mutta joissakin palstiikkakirurgeissa on ikäraja ja tällaista. Voisitko antaa sähköpostiosoitteesi tai msn, niin voitais jutella? Toivottavasti vastaat pian! ja onnee leikkaukseeen!
- Leopard
_lihaksikas_ kirjoitti:
olen täysin samaa mieltä kanssasi. Minun kohdalleni ei tosin ole sattunut vastaavanlaista tilannetta, mutta tiedän varsin hyvin mitä tarkoitat. Itse olen hyvin sosiaalinen ja ulospäinsuuntautuva persoona. Pidän kunnostani huolta jne.. silti nenäni syö valtavasti itsetuntoa, sekä elämäniloa. Nenäni koko alkoi häiritä minua vasta vuosi sitten, ja siitä lähtien olen miettinyt plastiikkakirurgiaa. Onneksi minulla on paljon hyviä ystäviä ja ennenkaikkea hyvä perhe, joka tukee minua asiassa. Otin asian kuukausi sitten puheeksi. Perheeni ymmärsi minua vaikkei heidän mielestä nenässäni ollutkaan mitään vikaa.
Lopuksi vielä, jos menette leikkauksee valmistautukaa siihen jo henkisesti paljon ennen leikkausta koska henkinen hyvin vointi on loppupelissä tärkein. =)voisitko antaa sähköpostiosoittees?
- kuonokas88
Leopard kirjoitti:
_lihaksikas_ hei! missä maassa sinulle tehdään nenäleikkausta, koska itse olen nyt 16 v. ja täytän 1.6 17 ja haluaisin nyt kesäkuussa leikkaukseen, koska isonenäni on pilannut elämäni. olen menossa lukioon, en halua että minua kiustataan sieläkin nenäni takii, koska minua kiusattiin/kiusataan vieläkin(oon nyt ysillä). En pysty keskittyy kouluun, kun kaikki huomauttavat nenästäni :/. Isä kyllä suostuu maksaa leikkaukseen mutta joissakin palstiikkakirurgeissa on ikäraja ja tällaista. Voisitko antaa sähköpostiosoitteesi tai msn, niin voitais jutella? Toivottavasti vastaat pian! ja onnee leikkaukseeen!
Olen todella pahoillani jos sinua on kiusattu ison nenän takia. Minulla itselläni on iso nenä, oikeastaan se on kuin ajokoiralla. Minua ei tosin ole koskaan kiusattu ison nenän takia. Kaksi kertaa olen kuullut siitä huomautettavan. Ekan kerran yksi pieni lapsi sanoi minulle päiväkodissa ( olin kesätöissä) että " onpas sulla iso nokka" . Olin aika nuori tuolloin ja tietenkin otin sen itseeni,mutta lopulta suhtauduinb koko juttuun lähinnä huumorilla. Lapsethan sanovat nyt aina kaikkea ja ihmettelevät ääneen. Sitten aloitinkin ammattikoulun ja yksi luokallani oleva tyttö sanoi kaverilleen että " tol on kauhee iso nenä" ja toinen tytöistä tietenkin tirskahti ilkikurisesti. Voi vain arvailla miltä tuntui silloin, uusi koulu, oudot ihmiset ja heti sain kuullu isosta nenästäni -_-'. Muuten en ole kuullut mainittavan mitään nenästäni. Eipä ole ollut ongelmia sen kanssa,sillä olen monesti kuullu että pojat ovat sanoneet minua kauniiksi ja kerran joku kysyi etät olenko venäjältä ,koska siellä on kuulemma niin kauniit naiset. Harkitsin myös nenäleikkaukseen menoa,mutta luovuin ajatuksesta,koska tajusin että teen itse nenästäni ongelman minulle. Ajattelemalla koko aika miltä näytän ison nenäni kanssa vain kasvatti nenää mielessäni entisestään. Koska ajattelin ensin että mitä muut mahtavat ajatella, niin aloin ajatella siten että minun nenäni pitää olla täydellinen.Sillä nenäleikkaus rahalla saan varmasti ostettua jotain paljon parempaa. Sitä paitsi en tuntisi itseäni enää minuksi jos minulla olisi erillainen nenä. Nykyään arvostetaan naisissa enemmän pesoonallisuutta,luonnetta ja tervettä itsetuntoa. Ei elämänlaatu ole mistään nenästä kiinni.
Oletko varma että haluat leikkaukseen? Leikkauskaan ei välttämättä onnistu 100%:sesti. Jos et ole tyytyväinen tulokseen tai leikkaus epäonnistuu, niin kukaan ei ole korvaamassa sinulle menettämisiä rahoja ja nenääsi et saa koskaan takaisin. Se voi jopa olla vielä huomiota herättävämmän näköinen ja siitäkös kiusaajasi riemastuvat entistä enemmän. Keskity itsesi muihin piirteisiin. Korosta vaikka kulmakarvojasi, laita hiukset upeasti ja meikkaa silmäsi näteiksi. Yleensä jo silmien korostaminen vie huomion pois nenästä. Laita vaikka etuhiukset jollain pinnillä kiinni tai sitten kampaa osa hiuksista taakse ja laita kiinni ponnarilla niin että osa hiuksista jää vapaaksi. Tällöin korostat otsaasi ja otsan korostaminen vie huomion pois isosta nenästä.
Kiusaajillesi voit mennä rohekasti sanomaan suorat sanat. Voit ihan vain kysyä että heikö heillä ole muuta elämää kuin arvostella toisten ulkonäköä tai sitten jättää moiset paskapuheet omaan arvoonsa.
Jos kuitenkin olet vahvasti sitä mieltä että haluat mennä leikkaukseen, niin mikäs siinä. Tiedät kuitenkin itse parhaiten mitä haluat ja mikä helpottaa oloasi. Onnea !!! :) - sama tarina
Leopard kirjoitti:
voisitko antaa sähköpostiosoittees?
Olen nyt viisitoista, täytän 16 tänä vuonna.
Minulla on sama tarina täsmälleen oli tavallaan ihan ''kiva'' tietää etten ole ainut. En voi olla oma itseni nenäni on kuitenkin suora ja sivusta ihan ok mutta edestä epämuodostunut pallo.
olen harkinnut leikkausta 18 vuotiaaseen mennessä. - uglynosedgirl
sama tarina kirjoitti:
Olen nyt viisitoista, täytän 16 tänä vuonna.
Minulla on sama tarina täsmälleen oli tavallaan ihan ''kiva'' tietää etten ole ainut. En voi olla oma itseni nenäni on kuitenkin suora ja sivusta ihan ok mutta edestä epämuodostunut pallo.
olen harkinnut leikkausta 18 vuotiaaseen mennessä.tiedän tasan tarkkaan miten ärsyttävä iso nenä on. eikä todellakaan lohduta et sanotaan jotain "sehän on hei aristokraattinen, oo ylpee siitä!" kun ei se aristokraattisuus paljon auta kun itsetunto nollassa ja ihmissuhteet päin honkia sen takia. itselläni on siis todella ruma nenä, jota ei millään silmien meikkamisella voi jättää huomiotta, ja olen ihan ala-asteesta saakka saanut kuulla nenästäni niin kavereilta ja sukulaisilta, kuin ihan tuntemattomiltakin. en voisi edes kuvitella seurustelevani kenenkään kanssa, kun minulla ei ole edes juurikaan kavereita. joudun myös pitämään hiuksia aina auki ja yrittää olla näyttämättä kenellekään sivuprofiiliani, mutta silti aina kun katson peilistä minua masentaa.
aion 100% varmasti mennä kauneusleikkaukseen kun olen täysi-ikäinen, tajuan kyllä kaikki riskit yms, mutta niillä ei ole väliä kun tästä pahemmaksi ei oikein voi mennä. ärsyttävää on vielä se, että en ole kaikinpuolin ruma, nenä on ehdottomasti rumin piirteeni, ja ilman sitä voisin pienillä muutoksilla olla ihan siedettävän näköinen, mutta ongelmani onkin se, että miten jaksan siihen asti että pääsen plastiikkakirurgille? minun pitäisi kestää tätä nenää vielä 3 vuotta! onko kellään vinkkejä miten selviytyä nenän tuomista itsetunto-ongelmista? ja ei kiitos mitään soopaa siitä miten nenä sopii vaikka luonteeseen tms, minulle sopisi ihan toisenlainen nenä! - Nenu-liini
kuonokas88 kirjoitti:
Olen todella pahoillani jos sinua on kiusattu ison nenän takia. Minulla itselläni on iso nenä, oikeastaan se on kuin ajokoiralla. Minua ei tosin ole koskaan kiusattu ison nenän takia. Kaksi kertaa olen kuullut siitä huomautettavan. Ekan kerran yksi pieni lapsi sanoi minulle päiväkodissa ( olin kesätöissä) että " onpas sulla iso nokka" . Olin aika nuori tuolloin ja tietenkin otin sen itseeni,mutta lopulta suhtauduinb koko juttuun lähinnä huumorilla. Lapsethan sanovat nyt aina kaikkea ja ihmettelevät ääneen. Sitten aloitinkin ammattikoulun ja yksi luokallani oleva tyttö sanoi kaverilleen että " tol on kauhee iso nenä" ja toinen tytöistä tietenkin tirskahti ilkikurisesti. Voi vain arvailla miltä tuntui silloin, uusi koulu, oudot ihmiset ja heti sain kuullu isosta nenästäni -_-'. Muuten en ole kuullut mainittavan mitään nenästäni. Eipä ole ollut ongelmia sen kanssa,sillä olen monesti kuullu että pojat ovat sanoneet minua kauniiksi ja kerran joku kysyi etät olenko venäjältä ,koska siellä on kuulemma niin kauniit naiset. Harkitsin myös nenäleikkaukseen menoa,mutta luovuin ajatuksesta,koska tajusin että teen itse nenästäni ongelman minulle. Ajattelemalla koko aika miltä näytän ison nenäni kanssa vain kasvatti nenää mielessäni entisestään. Koska ajattelin ensin että mitä muut mahtavat ajatella, niin aloin ajatella siten että minun nenäni pitää olla täydellinen.Sillä nenäleikkaus rahalla saan varmasti ostettua jotain paljon parempaa. Sitä paitsi en tuntisi itseäni enää minuksi jos minulla olisi erillainen nenä. Nykyään arvostetaan naisissa enemmän pesoonallisuutta,luonnetta ja tervettä itsetuntoa. Ei elämänlaatu ole mistään nenästä kiinni.
Oletko varma että haluat leikkaukseen? Leikkauskaan ei välttämättä onnistu 100%:sesti. Jos et ole tyytyväinen tulokseen tai leikkaus epäonnistuu, niin kukaan ei ole korvaamassa sinulle menettämisiä rahoja ja nenääsi et saa koskaan takaisin. Se voi jopa olla vielä huomiota herättävämmän näköinen ja siitäkös kiusaajasi riemastuvat entistä enemmän. Keskity itsesi muihin piirteisiin. Korosta vaikka kulmakarvojasi, laita hiukset upeasti ja meikkaa silmäsi näteiksi. Yleensä jo silmien korostaminen vie huomion pois nenästä. Laita vaikka etuhiukset jollain pinnillä kiinni tai sitten kampaa osa hiuksista taakse ja laita kiinni ponnarilla niin että osa hiuksista jää vapaaksi. Tällöin korostat otsaasi ja otsan korostaminen vie huomion pois isosta nenästä.
Kiusaajillesi voit mennä rohekasti sanomaan suorat sanat. Voit ihan vain kysyä että heikö heillä ole muuta elämää kuin arvostella toisten ulkonäköä tai sitten jättää moiset paskapuheet omaan arvoonsa.
Jos kuitenkin olet vahvasti sitä mieltä että haluat mennä leikkaukseen, niin mikäs siinä. Tiedät kuitenkin itse parhaiten mitä haluat ja mikä helpottaa oloasi. Onnea !!! :)Kaarlo on auttanut kädentaidoillaan todennäköisesti monta kiusattua, näihin olen itsekin kuulunut. Siitä en voi koskaan kyllin kiittää plastiikkakirurgi Kaarlo Ståhlbergia.
- bestis100
isonenä.com kirjoitti:
tiään muuten keinon ota sakset ja leikkaaa nenääs
- mietiskelijäoö
Jääkö nenäleikkauksista suuret arvet?
- arpinaama123
Arvet eivät välttämättä ole suuret, mutta näkyvät....Mieluummin olisin ilman ;(
- oma mielipide
riippuu vähän. jollain jää näkyvämpi kun toisilla. ei se mikään suuri ole kun se tulee sierainten väliin. ulkoinen arpi on kait yleensä hyvin pieni, ongelmaa saatta aiheuttaa arpikudoksen kasvu nenän "sisälle" mutta kaikilla ihmisillä menee eri tavalla. joten vaikka kirurgi oisi kuinka taitava tahansa niin arven ja arpikudoksen muodostuminen on melko yksilöllistä. ja tottakai ne arvet haalenevat ajan myötä, kun aluksi on punaiset/punoittavat.
- ccilla
Omasta kokemuksesta sanoisin että ei jää. Taitava kirurgi saa tehtyä pienet arvet, jotka jäävät hyvin piiloon ja vaalenevat niin nopeasti että pari kuukautta leikkauksen jälkeen punoitustakaan ei enää huomaa. En niitä oikein itsekään löydä vaikka kuinka yrittäisin tiirailla ja tiedän missä ne ovat! Ja leikkauksestani on alle vuosi. Tätä ei voi ollenkaan verrata muihin arpiin kehossa. Minulta on poistettu pari luomea mm. ylävartalosta ja niistä jäi aivan kauheat arvet vuosiksi eteenpäin, en tiedä lähtevätkö koskaan pois. Kasvojen arvet selvästi paranevat nopeammin, ainakin oikein tehtynä.
- jj
ccilla kirjoitti:
Omasta kokemuksesta sanoisin että ei jää. Taitava kirurgi saa tehtyä pienet arvet, jotka jäävät hyvin piiloon ja vaalenevat niin nopeasti että pari kuukautta leikkauksen jälkeen punoitustakaan ei enää huomaa. En niitä oikein itsekään löydä vaikka kuinka yrittäisin tiirailla ja tiedän missä ne ovat! Ja leikkauksestani on alle vuosi. Tätä ei voi ollenkaan verrata muihin arpiin kehossa. Minulta on poistettu pari luomea mm. ylävartalosta ja niistä jäi aivan kauheat arvet vuosiksi eteenpäin, en tiedä lähtevätkö koskaan pois. Kasvojen arvet selvästi paranevat nopeammin, ainakin oikein tehtynä.
multakin on kehosta poistettu luomia ja niistä jäi kyllä kivan kokoset arvet. suurremat kun ite luomet oli. mutta olen myös kuullut tuon että kasvojen alueella tilanne on vähän erilainen kun muualla kehossa, eli kehon arvet ei ole verrattavissa kasvoihin.
- nenäpot
jj kirjoitti:
multakin on kehosta poistettu luomia ja niistä jäi kyllä kivan kokoset arvet. suurremat kun ite luomet oli. mutta olen myös kuullut tuon että kasvojen alueella tilanne on vähän erilainen kun muualla kehossa, eli kehon arvet ei ole verrattavissa kasvoihin.
Kuulepas, luomen leikkaaminen tekee ihoon yleensä selkeästi aukon, joka saattaa tehdä ihoon selkeän montun tai arven.
Nenäleikkauksen lähestymistapa on täysin toinen. Minulla on leikattu laaja nenäleikkaus, sierainten välistä mennään Z-viillolla, jolloin yhteensopivat puoliskot asettuvat eri tavalla toisiinsa sillä hetkellä kun leikkausalue suljetaan. Arven näkökulmasta puhutaan kahdesta täysin eri asiasta, luomen poistossa tai nenäleikkauksessa. Luomi on ulkoneva - se poistetaan - teoriassa ja usein käytännössäkin jää monttu, kun leikkauspinnat yhdistetään. Siinä mielessä laserilla luomen poisto saattaa jättää kauniimman jäljen.
Mutta ei sekoiteta nenäleikkausta ja sen tekniikkaa luomenpoistoon!!! - kysymyksiä???
nenäpot kirjoitti:
Kuulepas, luomen leikkaaminen tekee ihoon yleensä selkeästi aukon, joka saattaa tehdä ihoon selkeän montun tai arven.
Nenäleikkauksen lähestymistapa on täysin toinen. Minulla on leikattu laaja nenäleikkaus, sierainten välistä mennään Z-viillolla, jolloin yhteensopivat puoliskot asettuvat eri tavalla toisiinsa sillä hetkellä kun leikkausalue suljetaan. Arven näkökulmasta puhutaan kahdesta täysin eri asiasta, luomen poistossa tai nenäleikkauksessa. Luomi on ulkoneva - se poistetaan - teoriassa ja usein käytännössäkin jää monttu, kun leikkauspinnat yhdistetään. Siinä mielessä laserilla luomen poisto saattaa jättää kauniimman jäljen.
Mutta ei sekoiteta nenäleikkausta ja sen tekniikkaa luomenpoistoon!!!no ei täällä kukaan kai itse leikkaus tekniikasta ole puhunut, arpia vain vertailtu kun niistä on kysytty. mutta hyvä et selvensit asioita... voitko kertoa että minkälainen jälki sulla jäi tosta leikkauksesta? eli onko laajalla ja normaalilla leikkauksella väliä siitä millanen leikkaus jälki tehdään ja jää? entä onko sulla kasvanut arpikudosta sisälle ja voiko sekin riippua siitä onko laaja vai ns. "normaali" leikkaus?
- nenä päähän
kysymyksiä??? kirjoitti:
no ei täällä kukaan kai itse leikkaus tekniikasta ole puhunut, arpia vain vertailtu kun niistä on kysytty. mutta hyvä et selvensit asioita... voitko kertoa että minkälainen jälki sulla jäi tosta leikkauksesta? eli onko laajalla ja normaalilla leikkauksella väliä siitä millanen leikkaus jälki tehdään ja jää? entä onko sulla kasvanut arpikudosta sisälle ja voiko sekin riippua siitä onko laaja vai ns. "normaali" leikkaus?
Olen siis tuo edellinen. Eli ei sillä liene väliä, onko kyseessä laaja vai suppeampi nenäleikkaus, olennaista on, että kun nenäleikkaus tehdään avoleikkauksena, siinä tehdään tuo Z-viilto, eli nenä avataan, mitä kirurgit nykypäivänä suosivat enemmän kuin suljettua leikkausta, heillä on silloin parempi näkyvyys leikkausalueelle ja tiedetään mitä tehdään. Eli viillosta tulee pieni arpi,mutta itse voin sanoa, että minulla se oli lähes näkymätön jo 1 - 2 kk leikkauksesta.
Omaa arpitaipumusta kannattaa tarkastella ennen nenäleikkausta, eli jos sinulla on otettu joskus esim. jokin luomi pois, ja ei ole alkanut kasvamaan paljon sitä "norsunnahkaa" siihen päälle, niin silloin todennäköisesti sinulla ei ole voimakasta arpitaipumusta. Itse en ehkä olisi uskaltanut mennä leikkaukseen, jos en olisi alunperin ollut suht. varma siitä,että minulla ei ole mitään erityistä keloidimuodostusominaisuutta.
Eli aika harvoin nenäleikkaus nykyään tehdään ns. suljetusti; aivan pienimmät toimenpiteet pystytään tekemään tuolla tekniikalla, mutta aina kun avataan nenä, siihen tehdään tuo Z-viilto, joka ainakin omassa tapauksessa parani hyvin. Ongelmaksi tuon arven suhteen voi muodostua ainoastaan se ns. keloiditaipumus, jos sinulla sitä on. Muuten tuo arpi yleensä paranee hyvin. Tärkeää on,että sinulla on hyvä mikroverenkierto, et polta jne., kaikki nämä edesauttavat kudoksen paranemista. Jos tulehdusta esiintyisi arven alueella, jos se havaitaan heti, voidaan jatkaa antibioottia. Yleensähän nenäleikkauksen jälkeen annetaan automaattisesti lyhyehö antibioottikuuri, jotta vältetään vakvammat tulehdukset. - Tietoavv
nenä päähän kirjoitti:
Olen siis tuo edellinen. Eli ei sillä liene väliä, onko kyseessä laaja vai suppeampi nenäleikkaus, olennaista on, että kun nenäleikkaus tehdään avoleikkauksena, siinä tehdään tuo Z-viilto, eli nenä avataan, mitä kirurgit nykypäivänä suosivat enemmän kuin suljettua leikkausta, heillä on silloin parempi näkyvyys leikkausalueelle ja tiedetään mitä tehdään. Eli viillosta tulee pieni arpi,mutta itse voin sanoa, että minulla se oli lähes näkymätön jo 1 - 2 kk leikkauksesta.
Omaa arpitaipumusta kannattaa tarkastella ennen nenäleikkausta, eli jos sinulla on otettu joskus esim. jokin luomi pois, ja ei ole alkanut kasvamaan paljon sitä "norsunnahkaa" siihen päälle, niin silloin todennäköisesti sinulla ei ole voimakasta arpitaipumusta. Itse en ehkä olisi uskaltanut mennä leikkaukseen, jos en olisi alunperin ollut suht. varma siitä,että minulla ei ole mitään erityistä keloidimuodostusominaisuutta.
Eli aika harvoin nenäleikkaus nykyään tehdään ns. suljetusti; aivan pienimmät toimenpiteet pystytään tekemään tuolla tekniikalla, mutta aina kun avataan nenä, siihen tehdään tuo Z-viilto, joka ainakin omassa tapauksessa parani hyvin. Ongelmaksi tuon arven suhteen voi muodostua ainoastaan se ns. keloiditaipumus, jos sinulla sitä on. Muuten tuo arpi yleensä paranee hyvin. Tärkeää on,että sinulla on hyvä mikroverenkierto, et polta jne., kaikki nämä edesauttavat kudoksen paranemista. Jos tulehdusta esiintyisi arven alueella, jos se havaitaan heti, voidaan jatkaa antibioottia. Yleensähän nenäleikkauksen jälkeen annetaan automaattisesti lyhyehö antibioottikuuri, jotta vältetään vakvammat tulehdukset.Nenän alueelle ei tietääkseni voi käytännössä tulla keloidi arpea, vaikka olisikin keloiditaipumus. Koska nenän alueella/ kasvoissa iho eroaa muusta vartalosta. Joten ulkoista ongelmaa arven suhteen ei pitäisi tulla vaikka olisikin keloiditaipumus. Mutta keloiditaipumus saattaa näkyä sisäpuolella jolloin arpikudosta kasvaa ja se saattaa johtaa ihon paksuuteen. Sitä hoidetaan esim. kortisonipistoksilla jos tarvetta. 6kk-12kk niin pitäisi olla parantunut. Eli periaatteessa keloiditaipumuksesta ei ole vaaraa, mutta pitää silti huomioida sisäinen arven liikakasvu.
- hyvätietää
Tietoavv kirjoitti:
Nenän alueelle ei tietääkseni voi käytännössä tulla keloidi arpea, vaikka olisikin keloiditaipumus. Koska nenän alueella/ kasvoissa iho eroaa muusta vartalosta. Joten ulkoista ongelmaa arven suhteen ei pitäisi tulla vaikka olisikin keloiditaipumus. Mutta keloiditaipumus saattaa näkyä sisäpuolella jolloin arpikudosta kasvaa ja se saattaa johtaa ihon paksuuteen. Sitä hoidetaan esim. kortisonipistoksilla jos tarvetta. 6kk-12kk niin pitäisi olla parantunut. Eli periaatteessa keloiditaipumuksesta ei ole vaaraa, mutta pitää silti huomioida sisäinen arven liikakasvu.
Hyvä että korjasit, ihan asiallinen tieto. Olen olettanut, että keloidia voisi pahimmassa tapauksessa tulla jopa nenään. Hyvä tietää tuo asia.
- jysymysiä
hyvätietää kirjoitti:
Hyvä että korjasit, ihan asiallinen tieto. Olen olettanut, että keloidia voisi pahimmassa tapauksessa tulla jopa nenään. Hyvä tietää tuo asia.
kannattaako mennä nenäleikkaukseen nuorena, esim. alle 20 vuotiaana? voiko tulla nuoren iän yakia jotain komplikaatioita tms.?
- 16+17
mulla ei mitään, viillot tehtiin nenän sisään :) nenäleikkauksesta ei muutenkaan jää usein näkyviä arpia, todella suuretkin leikkaukset voidaan hoitaa avaamalla vain sierainten välinen seinä.
- yks kohtalotoveri
täällä on kyllä niin samanlaisia ajatuksia kuin mulla! olen kohta 20, ja haluiaisn kyllä ehottomasti nenäleikkaukseen, koska se on eniten minua rumentava piirre ja tosi silmiinpistävä... aina tuntuu kauheelta kun kattoo itteensä peilistä sivusta :( ja hävettää kaikkialla tuo nenä, ei voi olla yhtään itsevarma eikä nauttia kunnolla elämästä. Pari kertaa olen nenästä kuullut, mutta katseita sitten enemmän. Ongelma on, että mulla ei ole vielä rahaa tarpeeks, vähän yli kolme tonnia vaan yhteensä, ja äiti ei suostu auttaa yhtään rahallisesti (muutenkin on ihan vastaan leikkausta...). Suunnittelin tekeväni ensin parin/kolmen pienemmän toimenpiteen, tosin ne siirtävät nenäleikkausta vain pidemmälle, koska rahaa menee, mutta olen niin ruma, nenä ei ole ainoa ongelma...! Lisäks aion varmaan alottaa nyt yliopisto-opinnot, ja siellä tapaa melko todennäkösesti tuttuja joka päivä, enkä haluais että ihmiset saa tietää :/ oon ihan umpikujassa, koska kuitenkin tällä nenällä olen tosi epäväarma uusien ihmisten (ja muidenkin) seurassa, enkä minäkään voisi kuvitella että kukaan haluaisi seurustella kanssani, eikä ajatus tuntusi edes hyvältä tämän nenän kanssa :( oon kyllä myös sitä mieltä, ettei ne voi ymmärtää, joilla ei itellään ongelmaa ole (ollut). Se on inhottavaa nähdä ruma ihminen joka päivä peilistä.... :( :( ois kiva kuulla, että missä on hyvä paikka käydä nenäleikkauksessa! Ja hinnat myös!
- noita-akka888
multa on poistettu luomi kasvoista, ja arpihan siihen jäi! edelleen punianen läiskä naamassa, onneksi meikillä saa sentään piiloon, mutta silti sen erottaa.
mut sit jos nenää ruvettaisiin leikkaamaan, niin pelottais kyllä tuo lopputulos... kamalat arvet ympäri nenää tai jotain muuta yhtä upeeta... Sitten pitäisi kulkea joku laastari homma nenän ympärillä, ja kaikki tietäis että tuo on käynyt vähän kauneusoperaatiossa...- jokurotiluuloissa
Nenäleikkauksesta ei jää arpia. Noita-akka888 ei taida olla nyt aivan kartalla...
- bertas
"kamalat arvet ympäri nenää"
viilto tehdään sieraimien väliin joten arvet lienee se pienin ongelma. Aluksi se saattaa olla punainen mutta vaalenee ajan myötä. - Just just
Noita-akka: vaikka sinulta on poistettu luomi kasvoista miksi luulet tietäväsi nenäleikkauksen jättävän "kamalat arvet ympäri nenää" ynnä muuta realistista? Minulta on poistettu kaksi luomea kasvoista sekä tehty nenäleikkaus. Isommat arvet luomien poistoista on jäänyt, mutta ei niitäkään erota kuin minä itse ja ehkä joku alan asiantuntija. Sen sijaan olkapääleikkauksesta (tähystys) on muistona oikein kunnon keloidi. Kasvot paranevat paremmin ja varsinkin nenä.
Kuten täällä on todettu jo aikaisemmissa viesteissä, on sitten eri asia millaista arvenmuodostumista ihmisillä tulee sisäisistä ompeleista, mutta sekään ei välttämättä näy ulospäin yhtään mitenkään.
Avoimen nenäleikkauksen arpikohdat näkyvät esim. tässä videossa: http://www.youtube.com/watch?v=iQ-9SaY9du4. - tod.epätoivoinen
Tavallaan ihana lukea näitä kommentteja ja huomata, että muilla on todella aivan samanlaisia ongelmia kuin itsellä! Oon 16 vasta, mutta nyt vuoden ajan suunnitellut leikkausta.
Sivuprofiili häiritsee enemmän kuin tarpeeksi ja itsetunto on romahtanut todella alas, varsinkin kun katsoo itseään peilistä. Aion mennä leikkaukseen 18-vuotta täytettyäni, sitä ennen pitäsi kerätä potti kasaan, millä tämän kaiken maksaa.. Lääkärinä olen ajatellut Kaarlo Ståhlbergiä, onko muilla kokemusta siitä? - Pitkänokka
Pitäisköhän meidän isonokkaisten perustaa oma yhdistys... Sais vertaistukea.
- Ulokehan se vain on
Minulla on aika pieni ja ehkä joku sanoisi persoonallinen nenä, mutta ajattelin kertoa teille isonenäisille, että ei minunkaan elämäni ole sen mukavampaa. Toki suuri nenä herättää huomiota, mutta myös minä saan kuulla nenästäni hyvin usein.
Sen pää on aika pyöreä, pallomainen ja nenän varsi on aika matala, eli vähän hyppyriä on. Mielestäni olen kasvoiltani ihan nätti, mutta vähän isompi nenä sopisi kasvoihini paremmin ja näyttäisin ns. normaalimmalta. Mieleeni tulee vauvan tai lapsen nenä, ihan kuin sen kehitys olisi jäänyt kesken. Olen siis nuori nainen, mutta näytän n. 10 vuotta nuoremmalta lapsekkaiden kasvojeni vuoksi. Minua myöskin pidetään henkisesti jos ei jälkeenjääneenä, niin lapsenomaisena, naiivina ja sinisilmäisenä.
AINA kun menen uuteen sosiaaliseen ympäristöön, esim. työpaikkaan, harrastukseen tms. niin alkaa ulkonäköni ja etenkin hassun nenännöpöni arvostelu. Siitä puhutaan kahvitauoilla ja kaytäväjuoruiluissa. Tämä ei ole vainoharhaa, vaan olen oikeasti kuunnellut oven takana, kuinka nenääni ja muutakin ulkonäköäni on antaumuksella ruodittu. Tietysti ihmiset tulevat päin naamaakin sanomaan mielipiteitään. Tuskin tarkoituksenaan aina loukata, mutta en kaipaa kuulla, mitä ihmiset ajattelevat ulkonäöstäni. He luulevat heittävänsä jonkun hauskan tai nokkelan kommentin, mutta oikeasti: olen kuullut ne kaikki jo sataan kertaan.
Myös minä olen haaveillut leikkauksesta, ihan vain sen takia, että saisin olla rauhassa ilkeilyltä. Periaatteessa olen hyväksynyt itseni tällaisena, mutta muu maailma ei. Olen huomannut myös, että viime aikoina olen alkanut vältellä uusien ihmisten tapaamista. En mielelläni käy ravintoloissa tai muissa sosiaalisissa paikoissa, joissa joku ääliö voisi tulla pilkkaamaan minua. Käyn lähinnä töissä ja muissa sellaisissa paikoissa, joissa ulkonäkööni on jo totuttu ja kommentit heitetty ja kohu laantunut. En ole osannut vielä päättää menenkö leikkaukseen, konsultaatioonkaan en ole uskaltautunut ja kustannukset ovat huimat tietysti ja lainaa pitäisi ottaa. Ehkä olen loppuelämäni "se tyyppi, jolla on se outo nenä". - Pitkänokka
Ei se iso nenäkään aina ole niin paha asia. Joillakin on suurikokoinen, mutta kaunimuotoinen nenä, joka sopii kasvoihin.
Ihmiset on kyllä ajattelemattomia, kun huomauttelevat toisten ulkonäöstä. Vaikka eivät pahaa tarkoittaisikaan, ei silti pitäisi arvostella toisten ulkonäköä, jos henkilö ei sitä nimenomaan pyydä! Minun ensimmäinen kokemukseni oli ala-asteella koulussa, kun joku sanoi, että mulla on noita-akan nenä. No, sen jälkeen olen sitten kuullut nenästäni tasaisin väliajoin. Joka kerta kun kuulen kommentteja, masennun ja alan harkita itsemurhaa. Olen sitä kaksi kertaa yrittänytkin. Mietin aina, että seuraavan kerran kun joku huomauttaa jotakin, annan samalla mitalla takaisin, mutta ei se ole onnistunut, koska lamaannun sillä hetkellä enkä saa sanaa suustani. Ehkä ensi kerralla... - Elämä voittaa
Toivottavasti lopetat itsemurhan hautomisen tähän paikkaan. Minkäänlainen nenä ei voi olla itsemurhan arvoinen. Voithan mennä leikkaukseen, jos et kestä. Iso rahahan siihen menee, mutta pikkuhiljaa makselee sitä pois.
Jos et ole täysi-ikäinen vielä, niin odottele rauhassa, säästä rahaa ja keskity hyviin asioihin elämässäsi. Ja mieti aikaa, kun olet saanut uuden nenän. Suuntaa katse tulevaisuuteen ja kehitä itseäsi henkisesti. Ulkonäkö on vain osa persoonaasi.
Nämä arvostelijat nimen omaan haluavat nähdä pahan mielen ja ahdistuksen, mutta sitä ei kannata näyttää. Et kai halua antaa sitä mielihyvää niille kun ikävä kommentti osuu ja uppoaa. Elämä on todella raadollista ja satuttaa kovaakin, toisia enemmän kuin toisia.- Pitkänokka
No minä olen jo lähemmäs viidenkymmenen ikäinen ja käynyt leikkauksessa kaksi kertaa. Henkisesti olen kehittänyt itseäni ja tutustunut itseeni ja meditoinut ym. Koko ajan kuitenkin mietin nokkaani enkä pysty keskittymään kunnolla mihinkään. Ihmisten ilmoille meneminen on vaikeaa.
- Elämä voittaa
Pitkänokka kirjoitti:
No minä olen jo lähemmäs viidenkymmenen ikäinen ja käynyt leikkauksessa kaksi kertaa. Henkisesti olen kehittänyt itseäni ja tutustunut itseeni ja meditoinut ym. Koko ajan kuitenkin mietin nokkaani enkä pysty keskittymään kunnolla mihinkään. Ihmisten ilmoille meneminen on vaikeaa.
No eikö leikkauksista ole ollut mitään hyötyä? !
- Pitkänokka
Elämä voittaa kirjoitti:
No eikö leikkauksista ole ollut mitään hyötyä? !
Eipä ollut juurikaan hyötyä. Ensimmäisellä kerralla hiukan sironnettiin nenän kärkeä, toisella kerralla poistettiin kyömy ja nostettiin nenänkärkeä siten, että sieraimet näkyvät edestäpäin katsottuna. Eli hiukan muutosta parempaan, mutta toisaalta nyt nenänkärki ei ole symmetrinen ja keskellä on vino kolo. Henkisesti on todella raskasta, kun koko ajan saa hävetä nenäänsä.
- hgfhdhdfhh
itselläni on kai ns kreikkalainen nenä/raha nenä... semmoinen aika korkea, mutta se keskellä oleva rusto on joistain kohdista liiankin näkyvä. Muutenkin tuo nenä on tavallista isompi ja nenän pääkin liian iso.. Se on ehkä vähän miehekkään näköinen. Tuntuu että näytän jotenkin epäilyttävältä. Olen usein miettinyt nenä leikkausta jos saisi sen ruston suoremmaksi ja nenänpään vähän pienemmäksi... Mutta voisi kai se pahemminkin olla. Mutta näyttäisin silloin normaalimmalta ja nätimmältä ja naisellisemmalta.. mutta jaa a. Olen lukenut että tämäntyyppisillä nenillä on tapana kasvaa vanhetessaan. Ja tämä on minusta kasvanut verrattuna esim siihen kun olin 16-17..
- Pitkänokka
Nenäpäivä, Sirkus Nenä, vappunenä... :/
Voihan nenä, minne nenä näyttää, sopii kuin nenä päähän,...
- Nenäpäivää
En saanut kuulla yhtään nenäkommenttia eilen, vaikka käsittääkseni oli nenäpäivä. Ihmeiden aika ei ole ohi.
- g
sivults tollanen pitkä nenä on kaunis ja edeest tollanen leveä nenä edestä päin on ruma
- lollet
käy sääliks vauvoi kun niil on sellanen ruma leveänenä kuten intialaisilla mustalaisilla sellanen hyvän siro pitkä tai kyttyräinen siro pitkä nenä on ihana
- sanna____girl
olen 16v 170/50, olen pelkkää luuta ja nahkaa, kasvot ovat kapeat, huulia eikä rintoja ei todellakaan ole, nenäni on iso ja pitkä sivuprofiilista. edestäpäin se ei näytä isolta. vihaan vartaloani muutenkin hirveästi. tuntuu ettei mussa oo mitään hyvää. mua on jo ala-asteelta saakka haukuttu nenän takia. ylä-asteella lintsasin tosi paljon koska haukkujia/osottelijoita oli niin paljon. sitä oli todella masentavaa sulatella. en pidä koskaan otsahiuksia ylhäällä tai hiuksia kiinni. se korostaa liikaa nenääni. käytän isoja/löysiä vaatteita, koska saan kokoajan kuulla että "huikun sä oot laiha", tai "onks sul anoreksia?" itsetunto on lopullisesti kuollut. menisin nenäleikkaukseen jos olisi varaa, muttei ole eikä tule...... miks mut on luotu just tälläseksi? muulla perheenjäsenillä on kivat, sirot nenät. en ole ikinä seurustellut, halua kyllä löytyy mutta mistä löytää pojan joka tykkää mun laisesta? :(
- lunaraurora
itse olen 16v poika, 180cm ja ~55 kiloa. mielestäni minulla on iso nenä, mutta ei siitä ole koskaan huomauteltu. Johtunee tosin pitkistä hiuksistani, JOTKA peittävät lähes koko naamani. Löysiä vaatteita itsekin käytän paljon vaikkei muiden mielipiteet painostani oikeastaan edes kiinnosta.
- Pitkänokka
Sanna,
minä olin sinun ikäisenäsi myös aika laiha, suurinpiirtein samanpituinen ja -painoisen kuin sinä, ehkä hiukan alle 50 kg. En kuitenkaan hävennyt hoikkuuttani/laihuuttani, vaan rumuuttani ja varsinkin nenääni. Hoikkuutta olen
suojellut ja varjellut tähän ikään asti (47). En halua lihoa, koska silloin ihmiset pääsisivät sanomaan painostanikin. Nenä ja rumuus on jo tarpeeksi. Nenä vielä korostuu kun vanhenee!
- uggggirl
itse olen 160cm pitkä ja en ole mikään kukkakeppi . minulla on huono itsetunto :( aina kun olen menossa kouluun ajattekleln,, entä jos taas tänään se "kaverini" huomauttaa onpas sull isot huulet ja nenä:" minulla on leveä nenä enkä todellakaan pidä siitä,.facebookissa ja aina kun joku ottaa kuvaa joudun kääntämään päätäni niin että nenäni näkyy sivu profiilista sillä en halua että kunn kaverini katsovat kuvia he ajattelevat " hui ,, kuinka leveä nenä ! :( ei mielestäni ole normaali jos nenä on 3-4cm leveä ei varresta vaan siitä ihan suun ylä puolella olevasta kohdasta tai sillee. pienenä minulla oli ihan normaali nenä mutta kun kasvoin se leveni ja kasvoi. Minua pelottaa että kuinka iso siitäö oikein tulee kun se on nyt jo noin leveä/Iso? olen 10-12v. tyttö joten :
- uggggirl
http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/541146_351810484883372_100001632716027_925244_976401481_n.jpgmillainen nenä tämä on ?onko se liian leveä iso?
- ----
>> nenä tämä on ?onko se liian leveä iso?
Ihan söpö ja nätti nassu. Ei lainkaan iso tai leveä, vaan aivan normaali nenä. Ei kannata vertailla kaikenkarvaisten julkkiksien leikkauttamiin luonnottoman kapeisiin puukkoneniin.
Toisekseen kun tulee hieman ikää lisää, hormonitoiminta muuttuu, niin samalla myös kasvot luustoineen edelleen hieman kasvavat ja muuttuvat. Jos vaikkapa katsot vanhempiesi vanhoja kuvia joissa olivat nuoria likkoja ja poikia ja sitten 20 - 25 - 30 niin havaitsen kasvojen rakenteen ja mittasuhteiden muutoksen.
- wanttodiecausemynose
mielummin ottaisin liian pienen nenän, ihan minkä tahansa kuin oman nenäni. mun nenäluu on tosi leveä ja en voi pitää esim aurinkolaseja kunnolla, koska nenäni on siitä kohdalta niin leveä. nenäni näyttää hyvältä sivuprofiilista, mutta eestäpäin ei.
aloin kiinnittää huomiota nenäni kokoon ehkä 7-vuotiaana ja nyt oon siis 14 v.. mulla on kavereita paljon, mutta pari niístä aina huomauttelee mulle kaikkee esim - hyi sulla on ihan kauhee nenä XD, pottunokka. tms.
Haluaisin NIIN kovasti nenäleikkaukseen jotta mun ei tarviis joka päivä pelätä kommentoidaanko mun nenää.
pidän itseäni tosi rumana. ajattelen että miksi juuri minulla pitää olla tälläinen nenä. joka päivä kun katon peiliin , heti kiinnitän huomiota mun nenään. mua oon lievästi masentunu, en siis pelkästään nenän takia, vaan perheessäni on muita syitä ja ongelmia joista siis masennuin. sitten kun joku vielä huomauttaa nenästäni koulussa vaikka niin kylläpä siitä tulee kiva olo kun taas mielessä on vaan että kuinka ruma mä oonkaan.
olisin ihan suht tyytyväinen ulkonäkööni, jos nenäni olisi vaan kapeampi. en voi kuvissa olla naama kameraan päin vaan yleensä käännän pään pois tai käännän sivuprofiilin. AINA kun joku sanoo jotain ihan mistä vaan nenästä, vaikka jotain mun nenää kutittaa ku on allergia, heti tulee mieleen mun nenä. jotkut kaverit, joilla on oikeesti pieni ja kaunis nenä , haukkuvat omaa nenäänsä sillee "hyi mulla on iso nenä" vaikka tiiän että ne ei oikeesti itestään niin ajattele.mielessäni oon silleen just olisivat tyytyväisiä.
koitan saada nenäni näyttämään pienemmälle, siten että käytän paljon silmämeikkiä, (siis paljon ripsiväriä että olisi pitkät ripset) ja koitan isontaa silmiäni meikillä ettei nenäni olisi niin iso.
joskus tässä vähän aikaa sitten just viiltelin ja itkin koska oon niin tyytymätön ulkonäkööni ja elämääni. saattaa toki vaikuttaa angstaukselle. outoo mitenkä niin "pieni" juttu kasvoissa kuin nenä saattaa vaikutttaa näin paljon. täysi ikäisenä aion todelakin mennä nenäleikkkaukseen ! pojatkin ovat sanoneet minua kauniiksi jota en kylläkään usko, koska lyön vetoa että kenelläkään tähän keskusteluun kirjoittaneella ei ole yhtä kamala, ja leveä nenä jota minä inhoan. - Pieni runotyttö
Hei! Olen vastikään 16 vuotta täyttänyt nuori naisenalku - ja nenä on minulle pakkomielle. Kärsin nenäkompleksista, vihaan nenääni yli kaiken. Sen vielä kestäisin, että minulla on kyömynenä, mutta kun tämä on edestäpäin niin ruma. Tämä on leveä, pallomainen, ja lisäksi nenän pää tavallaan "roikkuu", eikä ole nätisti koholla, mikä johtuu luultavasti tästä kyömystä, koska se laskeutuu koko matkalla alaspäin, eikä ole esim. semmonen suloinen pikkukyömy, jonka kelpuuttaisin koska vain tämän nykyisen tilalle. Minulla on puolalaiset sukujuuret, en sitten tiedä voisiko nenäni koko olla jotenkin sieltä peräisin.
Nenäni määrittelee minut ihmisenä. Olen mielestäni lahjakas, kirjoitan hyvin, soitan pianoa ja laulan, minulla on kympin keskiarvo. Koen olevani tarpeeksi taitava ja lahjakas, että voisin saavuttaa jotain todella suurta elämässäni. Silti koen olevani huono ihminen, koska minulla on niin iso nenä.
Olen itkenyt nenäni takia lukemattomia kertoja, purkanut tuntojani vanhemmilleni, jopa rukoillut Jumalalta ihmettä että hän onnistuisi jotenkin pienentämään nenäni. Naurettavaa kyllä, mutta en vain kestä tätä enää.
Selailen fanaattisesti netissä nenänleikkauskuvia ennen ja jälkeen. Yritän vääntää tästä vitsejä, naureskella "tuulenhalkojalleni", "kotkannokalle", mutta oikeasti se sattuu niin pahasti. Olin viidennellä luokalla kun eräs poika sanoi kesken kuvaamataidontunnin, että minulla on outo nenä, ihan erilainen kuin muilla. Viimeksi viikko sitten sain kuulla serkkuni pojalta, että minulla on ruma nenä, kotkan nokka. En pystynyt muuta kuin hymähtämään siihen, vaikka oikeasti sattui niin pirusti. Olen kuullut tästä ennenkin, ja kaikki ne katseet joita nenäni kerää... Musertavaa.
Olen niin epävarma itsestäni, inhoan olla kuvissa, jokaisessa tilanteessa ajattelen ihmisten tuijottavan vain nenääni. En usko että kukaan haluaisi koskaan seurustella kanssani. Pelkään katsoa peiliin aamulla, koska sieltä takaisin katselee vain nenä. Voi miksi sen pitääkin olla keskellä kasvoja ja noin valtava?
Minne ikinä menenkin, katson vain ihmisten neniä. Mielestäni kauneuden mitta on se, että omaa pienen nenän. Millään muulla ei ole enää väliä.
Eniten harmittaa se, että jos minulla olisi pieni siro nenä, niin voisin olla todella kaunis, ainakin omasta mielestäni. Olen melko pitkä, todella hoikka ja siro muutenkin, minulla on suuret silmät ja täyteläiset huulet sekä pitkä vaalea tukka. Nenähän kasvaa koko loppuelämän ajan, ja jo nyt pelottaa kuvitella, mitä tästä tulee, ellei tälle tehdä jotakin.
Toisaalta pelottaisi mennä veitsen alle, mutta voin vain kuvitella, miten se parantaisi itsetuntoani. Nyt olen niin varovainen, kun hymyilen, kun olen uusien ihmisten seurassa jne. Olen haaveillut nenäleikkauksesta jo pitkään, mutta välillä tulee semmonen olo että "apua, enhän mä voi tehdä semmosta". Pelkään että jos se meneekin pieleen, niin mitäs sitten? Tai entäs jos kadotankin jonkun persoonallisuuden särmän itsestäni nenäni myötä. Ja onhan se kalliskin. Olen perusluonteeltani tosi pihi, mutta leikkaukseen voisin kyllä satsata. Aion lukea itseni asianajajaksi, ja niillähän on aika hyvä palkka, vai mitä?
Kauneusleikkaukset tuntuu olevan Suomessa vielä iso tabu, ja pelkään mitä ihmiset aattelis siitä, että menisin nenäleikkaukseen. Toisaalta, kun minulla olisi pieni nenä, en välittäisi enää mistään muusta. Jotenkin tuntuu että voisin olla ikuisesti onnellinen ja kaunis ja rohkea ja menestyvä!
Ehkä olen tehnyt tästä vain liian ison ongelman itselleni. On kuitenkin "ihana" tietää, että maailmassa on muitakin, jotka ovat epävarmoja nenästään. Jos on epävarma siitä, haluaako leikkaukseen, niin itse ainakin ole psyykannut itseäni selailemalla before and after - kuvia. Esimerkiksi täällä on ihanan inspiroivia kuvia! Katsokaa nyt miten kauniita heistä on tullut, kun heidän nenänsä on leikattu:
http://www.parkercenter.net/nose-job-new-jersey-before-after/
http://www.drrawnsley.com/rhinoplasty/rhinoplasty-before-and-after-photos.html - 17.v tyttö
Voi herranjesta! En ymmärrä tätä pinnallisuutta, isonenä johan on kamala ongelma. Itselläni ollut 5-vuotiaasta asti TODELLA paha karsastus. Toinen silmäni oli 12-vuotiaaksi asti(kunnes sain leikkauksen) aivan kierossa. Vieläkin silmä menee kieroon, joskaan ei enää niin pahasti. Se se vasta on mukavaa, kun aina on välteltävä katsekontaktia ettei tule leimatuksi vammaiseksi tai syrjitä. Ja kun silmät menevät mihin suuntaan sattuu niin siinä ei kukaan kiinnitä huomiota esimerkiksi pieneen nenääni ja täyteläisiin huuliini.
Koko ala-aste aikani oli yhtä helvettiä. Kiusattiin alusta asti jatkuvasti nimiteltiin vammaiseksi jne. Jopa jotkut opettajat kohtelivat eritavalla kuin muita(kysyivät aina ymmärsinkö jotain, jonka olettivat muiden ymmärtävän).
Ylä-asteelle siirryttyäni päätin että minua ei enää syrjitä tai kiusata ja otin aivan uudenlaisen asenteen elämään. Sain kavereita ja hyviä ystäviä joiden kanssa vieläkin olen tekemisissä päivittäin. Omistan nykyisin joka poikaystävän!
Aloittajalle neuvoisin vaikka se onkin vaikeaa että ei kuuntele muiden idioottejen kommentteja ja ottaa rohkeamman asenteen. Mielestäni kaikki ovat omalla tavallaan kauniita ja sisäinen kauneushan on tärkeintä! Mitä siitä mitä muut ajattelevat, ei kukaan ole täydellinen. Tärkeintä on että hyväksyt itsesi sellaisena kuin olet ja pidät itseäsi kauniina, ison nenän takia ei kukaan ole pilalla!- 17. v tyttö
Lisään vielä, että jokaisessa on jokin huono piirre. Jos itse rupeaisin murehtimaan jokaista kehoni osaa johon en ole tyytyväinen, ei minulle jäisi muuhun aikaa!
Kuitenkin jos aloittajan nenässä on jokin terveyteen vaikuttava seikka, suosittelen hakemaan vaikka omalääkärin kautta lähes ilmaista leikkausta! Hyvää kesää aloittajalle ja voimia idioottejen kohtaamiseen!
- Hdjdkdlfxg
Jos on heikko leuka,nenä voi näyttää suhteettomalta
- tyttö 17-w
Pieni runotyttö: Kaikki toi oli melkeen täysin yhtenäistä mun ajatuksien kanssa! Omistan siis saman ongelman ja mitäpä tohon lisäämää, noh mun nenä on ihan ok sivulta, joskin siinä on myös kyömy jota haluaisin madaltaa hieman, mutta edestä, herranjumala se on leveä ja kamala!
Mulla on myös toi mitä muut ajattelee ongelma ja toinen ongelma on raha, 8000 euroa on iso lovi tulevaisuuden opiskelian kukkarolle!
Susta kyllä eroon siinä suhteessa et oon muutenki aika yökkö, mut nenäleikkaus vois vähän parantaa tilannetta. Nenän lisäksi inhoan siis leukaani ja silmiäni, vähän otsaani ja pisteenä ii:n päälle on kasvojen puoliskojen melko huomattava epäsymmetrisyys( toisin sanoen inhoan kaikkea :DDD). Mutta olen päättäny että vain yhteen leikkaukseen tulen ikinä menemään. :( Jottei vaan vahingossakaan hommat karkaa käsistä. Ainiin se on muuten kolmas pelkoni: mitä jos tulenkin riippuvaiseksi leikkauksista!
Se että suunnittelen tulevaa mahdollista nenäleikkausta on oikeastaan henkireikä mulle ja syy uskoa parempaan tulevaisuuteen. Kuvianikaan en ikinä katso nykyisellään vaan "uudella nenällä" ja mietin potentiaaliani.
Mutta koita jaksaa ja odota mitä tulevaisuus tuo tullessaan, ehkä asiat muuttuvat paremmiksi, vaikkapa eri näkövinkkelistä katsottuna. Oon itse saanu jo vähän itsevarmuutta muuttamalla hieman asennetta. Ikäkin tuo itsevarmuutta. Ja pitää myös muistaa ettei leikkaus yksissään ole ratkaisu psyykkisiin ongelmiin! Siispä olenkin ajatellut jonkin sortin terapiaa hoitamaan pään sisäisiä ongelmia. - toinentyttö 17v
tuttu tunne... Pieni runotyttö, aivankuin olisin lukenut omaa elämänkertaani :D Minulla on myös muuten ainakin melkein kauniit kasvonpiirteet, hienot hiukset, isot tissit JA iso ruma nenä.. Minulla on sukujuuria kaukaasiasta, ja myös nenäni on selvästi sieltä. Isäni suku on täysin suomalainen, ja niin minunkin muut piirteet. Siniset suuret silmät, vaaleat hiukset, pienet huulet. Mutta iso nenä.
Aion mennä nenäleikkaukseen heti kun täytän 18. Minulla on melkein kaikki rahat, ainoa mikä hirvittää on tietysti mahdolliset riskit. Mutta tätäkään en jaksa. En jaksa että en voi lähteä mihinkään, sillä aina jos minua pyydetään vaikka esim. vain kaupungille, ajattelen etten voi mennä ennen kuin minulla on normaali nenä. Pieni suuni korostaa vain nenääni, ja olen myös vihannut sivuprofiiliani aina. Muistan kun ala-asteella kaverini aina sanoivat että muuten näytän ihan normaalilta kauniilta suomalaistytöltä, mutta nenäni pilaa kaiken. Myös mummoni on huomauttanut että muut piirteeni ovat normaaleja paitsi nenä.
Olen myös pikkuhiljaa alkanut ymmärtää miksi aina kun riitelen sisarusteni kanssa, kuulen sanan "noita" tai "kotka".
Nenäni muistuttaa paljon Sarah Jessica Parkerin nenää, paitsi nenänpää on vielä leveämpi ja kyömy suurempi.
Olen sitä mieltä että jos asia häiritsee niin leikkaukseen vain. Ei ole normaalia että ei pysty kotoaan poistumaan nenänsä takia, ja että joutuisi lopunelämää pelätä huomauttelua siitä. - milliei
Oon 17 ja mulla on ihan sama ongelma paitsi että nenäni ei ole "kyömy." Se on vaan muulla tavalla tosi oudon ja ruman muotonen ja iso, ja oikeasti häiritsee elämääni. Inhoan ja häpeän sivuprofiiliani ja itsetuntoni on huono. Nenästä on huomauteltu ja sille on naureskeltukin joskus. Haluaisin nenäleikkaukseen kun oon täysikänen.
Tää on muute eka kerta ku vastaan mihinkään tälläseen keskusteluun, mut tää aihe nyt tuntu niin omalta ja pystyn samaistumaan aloittajan ja monien muidenkin viesteihin täällä niin oli pakko. - Adellaine
Jos on opiskelija niin kuinka voisi mitenkään rahoittaa nenän kauneusleikkauksen? Voiko lainaa hakea pankista jos ei ole töissä? En tiedä saako opiskelija hakea muuta lainaa kuin opintolainaa...
- onneksi menin
Olen opiskelija ja rahoitin nenäleikkaukseni työllä. Pitää priorisoida. Olen äärettömän tyytyväinen että kävin operaatiossa.
- pikku tyttö
Mua pelottaa kun oon vasta 12v ja nyt jo hirveen iso nenä ja pelottaa mennä seiskaluokalle jos aletaan kiusaa :(
- sthsrjrj
KYÖMYNENÄISELLE
- kyömy nenässä on normaali eikä tee ihmisestä sen rumempaa, uskokaa nyt vain
- niistä jotka puhuvat sinusta pahaa, kiusaavat ja kommentoivat ikävästi ei saa välittää sillä ainakin sinulla on paljon parempi luonne kuin heillä
- toinen vaihtoehto leikkaukselle on täyteainepistokset. Ideana on laittaa täyteainetta kyömyn yläpuolelle, jolloin nenän sivuprofiilista tulee suoralinjaisempi
- muista ettei kukaan ole koskaan katsonut nenääsi niin pitkään ja tarkasti kuin sinä itse - nenäleikkausINFO
Anestesia:
Paikallispuudutus tai yleisanestesia
Toipuminen:
Olisi hyvä varata vähintään viikon loma töistä tai koulusta. Ponnistusta vaativia toimintoja tulisi välttää 2–3 viikkoa. Suoraa auringonvaloa ja nenän lyömistä mihinkään tulisi välttää vuoden ajan.
Sivuvaikutukset:
Väliaikainen turvotus nenän ja silmien alueella, nenä- ja päänsärky, verenvuoto.
Arpien häviäminen: Ns. suljettua tekniikkaa käytettäessä näkyviä arpia ei jää, avoimella tekniikalla arvet ovat hyvin pieniä.
Riskit:
Verenvuoto, infektio, arpikudoksen muodostuminen ja poikkeava reaktio anestesia-aineelle. Mahdollista on myös pienten punaisten näppylöiden synty ja tarve lisätoimenpiteeseen niiden poistamiseksi.
( Lähde http://www.plastic-surgery-estonia.com )- riskit
Eikö suurin riski ole ettei saa toivottavaa lopputulosta?
- nenä_12-v
Minuakin ärsyttää iso nenäni. Katson mihin suuntaan vain, niin tuolla alareunassa se näkyy.
-ärsyttävää- - fix it
mene ihmeessä leikkaukseen... kun sulle ilmeisesti aiheutuu myös fyysysiä haittoja nenästäa, niin kelan pitäis korvata se.
Ja mun mielestäni on tyhmää yrittää hyväksyä asioita sellaisenaan jos ne voi muuttaa paremmiksi, nenä on todellakin yksi niistä...
voit hyväksyä nenäs ja olla edelleen ruma, tai mennä leikkaukseen, olla onnellinen ja kaunis... - Asiakas_____
Minulla on sama ongelma. Muokin kiusataan mun nenästä koska se on niin iso. Minua hävettää koska minulla menee n.20 min nenäni meikkeihin ettei se näyttäisi niin isolta. Mä vaan toivoisin et saisin jonkun aika koneen jolla hypätä 18-vuotiaaksi että saisin nenäni kuntoon.
- Expl
Parhaiten asiasi selkeytyy kun menet vastuullisen ja kokeneen plastiikkakirurgin vastaanotolle. Hän selvittää tilanteesi ja kertoo mitä on mahdollista tehdä asiasi suhteen. Siihen ei voi saada tyhjentävää neuvoa muuten.
Suurin osa ulkonäön takia tehtävistä nenäleikkauksista tehdään juuri persoonallisuuden kypsymisvaiheessa oleville naisille. Tärkeää mahdollisen hoidon onnistumiselle on, että olet varma, että plastiikkakirurgisi ymmärsi mitä haluat ja että itse ymmärsit hoidon päämäärän. - Huohhhgggg
Leikauttin Kaarlo stohlbergillä kuulemma paras Suomessa mutta jäi kamalat arvet nenän alle, kun sitä katsojiensa alhaaltapäin tuntuu kun pala ihoa olisi liimattu huonosti kiinni toistensa päälle , aika järkkyä ! En suosittele Suomessa kenellekään nenäleikkausta , yli hintaista paskaa täällä ja laatu en nyt sanois , katsokaa muita maita tulee halvemmaksi ja kokeneemmat kirurgit sekä kaunis nenä varmempi , täällä ne leikkaa enemmän vammoista ei estetiikan kulmasta niillä ei oo mitään makua suomessa sekä jää arvet , toki jos ei kiinnosta että kaikki saa tietää ni menköön vaan ...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t734486- 332541
- 402374
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin211835Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401722- 821573
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251572- 1511397
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..231267Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901155