Onkohan käteisalennukset tippuneet veroalennuksen
myötä, kun tuntuu siltä, että korkeintaan
2-5% saa alennusta perusmallista ja
lisävarusteista ei sitäkään, vaikka raa-alla
rahalla, kylmällä kahisevalla maksaisi ?
Aikaisemmin tottunut siihen, että jos vaihtoautoa
ei ole ja rahat lätkäisee tiskiin suoraan, niin
semmoista 7-10%:n alennusta pitäisi lähteä.
Nyt ei taida enää niin toimia, ainakaan
pääkaupunkiseudulla?
Onko muilla kokemuksia, mitä prosenttiluokkaa
saa käteisalennusta?
T.S.
Käteisalennuksesta
43
5938
Vastaukset
- tilannut
Tein kaupat Vehon edustamista patonkivankkureista ja alennus oli ilman vaihdokkia 5%. Muista merkeistä ei ole kokemusta.
- ja jälkeen
veroalen!
Ennen "alea" hyvitykset oli parempia, varusteita ja muita kampanjoita oli mukavasti tarjolla, käteisellä ostaja sai merkistä riippuen 5-10 pinnaa alea.
Nyt hyvitykset surkeita, suoralla kaupalla hiukan parempi tarjous mutta silti surkea. Välirahat kasvoivat ja varuste tms. tarjouksia ei ole saatavana, lisävarusteiden hinnat pysyivät samoina => katteet vaan kasvaa ja ostaja maksaa!- vähän
Naurettavat 625 euroa käteisalennusta
24000:n euron autosta. - vähän
vähän kirjoitti:
Naurettavat 625 euroa käteisalennusta
24000:n euron autosta.kaikista versioista ei saa edes sitä. jospa koko auton hinta olisikin katetta niin kyllä kelpais ostajan ja myyjän.
- kaupalle...
Olet kovin laiha siivu autokauppiaalle: sellainen, jolla on läiskäistä käteisenä auton hinta tiskiin ilman vaihdokkia, on yleensä rahan arvon tunteva saituri.
Siitä jää katetta kaupalle vain vähän, jos ostat vielä hinnat alkaen mallin perusvärisenä. Ei hyvä.
Paras asiakas on sellainen vaelaksi ostava näyttämisenhaluinen Vekseli-Väinö.
Pistetään vähän parempaa varustetasoa ja ylihintaisia alusettejä sun muuta kauppiaalle hunajaa tuovaa.
Ja kaikki tietysti tälle sählärille rahoitusyhtiön kautta...siitähän tulee kauppiaalle lisäprovikat.- se menee!
On se vaan kumma, että näitä käteisellä rahalla elvistelijöitä vielä löytyy! Lienee jäänne joltakin säännöstely ajalta.
Kauppiaalle tärkein asia on, että kauppa syntyy. Toiseksi tärkein on että, ostaja rahoittaa kaupan myyjän tarjoamalla rahoituksella. Tietenkin vaihtoauton tai käsirahan täytyy riittää omarahoitus osuudeksi.
Termi "käteisalennus" on historiaa, nykymuoto on "suoraosto alennus" - käteisostaja
se menee! kirjoitti:
On se vaan kumma, että näitä käteisellä rahalla elvistelijöitä vielä löytyy! Lienee jäänne joltakin säännöstely ajalta.
Kauppiaalle tärkein asia on, että kauppa syntyy. Toiseksi tärkein on että, ostaja rahoittaa kaupan myyjän tarjoamalla rahoituksella. Tietenkin vaihtoauton tai käsirahan täytyy riittää omarahoitus osuudeksi.
Termi "käteisalennus" on historiaa, nykymuoto on "suoraosto alennus"Itse ostan auton aina käteisellä. Säästän rahat etukäteen. Nytkin mulla on 35 000 € odottamassa Kauphingissa ja Glitnirissä ensi syksyyn jolloin ostan uuden. Joka kuukausi tulee reilut 100 € korkotuloja (auton hinta laskee 100 € joka kukausi). Velaksi ostaja taas maksaa 150 € joka kuukausi extraa. Ero 250 €/kk. Ei mitään järkeä! Käteisellä tulee paljon edullisemmaksi. Säästyneella rahalla koko perhe matkustaa Lappiin laskettelemaan ja kesällä etelään. Mä en ainakaan ala elättämään rahoitusyhtiöitä. Elätän mielummin itseäni.
Tingin taas niin paljon, etten saa edes joulukorttia kauppiaalta. Käteisellä kehtaa tingiä paljon härskimmin aivan vapaasti. Viimeisen prosentin saa vielä kun heiluttaa pankkikorttia automyyjän edessä.
Käteisostajalla markkinat ovat 100%:ti hänen. Myyjä ei ole missään otteessa asiakkaaseen. - talousnero!
käteisostaja kirjoitti:
Itse ostan auton aina käteisellä. Säästän rahat etukäteen. Nytkin mulla on 35 000 € odottamassa Kauphingissa ja Glitnirissä ensi syksyyn jolloin ostan uuden. Joka kuukausi tulee reilut 100 € korkotuloja (auton hinta laskee 100 € joka kukausi). Velaksi ostaja taas maksaa 150 € joka kuukausi extraa. Ero 250 €/kk. Ei mitään järkeä! Käteisellä tulee paljon edullisemmaksi. Säästyneella rahalla koko perhe matkustaa Lappiin laskettelemaan ja kesällä etelään. Mä en ainakaan ala elättämään rahoitusyhtiöitä. Elätän mielummin itseäni.
Tingin taas niin paljon, etten saa edes joulukorttia kauppiaalta. Käteisellä kehtaa tingiä paljon härskimmin aivan vapaasti. Viimeisen prosentin saa vielä kun heiluttaa pankkikorttia automyyjän edessä.
Käteisostajalla markkinat ovat 100%:ti hänen. Myyjä ei ole missään otteessa asiakkaaseen.Mitäs Kaupthing ja Glitnir ovat jos ei rahoitusyhtiöitä.
Tekevät businesta sinun rahoillasi.
Eikä autokauppias tappiolla myy vaikka luonnossa maksaisit.
Velaksi ostava saa nykyisin auton rahoituksen pienemmällä korolla rahoitusyhtiöstä kuin mitä pankki maksaa korkeakorkoiselle tilille korkoa.
Teeppä uusi yhtälö, mikä kannattaa ja ketä petetään. - -zorro-
talousnero! kirjoitti:
Mitäs Kaupthing ja Glitnir ovat jos ei rahoitusyhtiöitä.
Tekevät businesta sinun rahoillasi.
Eikä autokauppias tappiolla myy vaikka luonnossa maksaisit.
Velaksi ostava saa nykyisin auton rahoituksen pienemmällä korolla rahoitusyhtiöstä kuin mitä pankki maksaa korkeakorkoiselle tilille korkoa.
Teeppä uusi yhtälö, mikä kannattaa ja ketä petetään.Sijoittamalla rahat esim. rahastoihin, saa pienellä riskillä noin 10% vuosituoton.
Nykyisessä autossani rahoituksen todellinen vuosikorko on 3,9%, joten aika helppo päätellä, kumpi on järkevämpi tapa ostaa auto. - käynyt
käteisostaja kirjoitti:
Itse ostan auton aina käteisellä. Säästän rahat etukäteen. Nytkin mulla on 35 000 € odottamassa Kauphingissa ja Glitnirissä ensi syksyyn jolloin ostan uuden. Joka kuukausi tulee reilut 100 € korkotuloja (auton hinta laskee 100 € joka kukausi). Velaksi ostaja taas maksaa 150 € joka kuukausi extraa. Ero 250 €/kk. Ei mitään järkeä! Käteisellä tulee paljon edullisemmaksi. Säästyneella rahalla koko perhe matkustaa Lappiin laskettelemaan ja kesällä etelään. Mä en ainakaan ala elättämään rahoitusyhtiöitä. Elätän mielummin itseäni.
Tingin taas niin paljon, etten saa edes joulukorttia kauppiaalta. Käteisellä kehtaa tingiä paljon härskimmin aivan vapaasti. Viimeisen prosentin saa vielä kun heiluttaa pankkikorttia automyyjän edessä.
Käteisostajalla markkinat ovat 100%:ti hänen. Myyjä ei ole missään otteessa asiakkaaseen.autokaupoilla. niin pihalla tuntuvat juttusi olevan.
- ilman vaihtoa
ainakin itse sain perusmallin 300:sta 7,1% auton hinnasta.
- ja eri kauppiailla
Alet vaihtelivat ennenkin eri merkeissä ja malleissa sekä kauppiailla.
Ei auta kuin käydä pyytämässä kiinnostavista malleista tarjouksia eri paikoista...
"GromiListatSivuissa" malleista saa vähän paremman alen, mutta näkyyhän tuo OVHssakin että niissä on kermaa päällä, eli tinkivaraa. - taas...
"vaikka raa-alla rahalla, kylmällä kahisevalla maksaisi"
En oikein ymmärrä, miksi tällä palstalla luullaan vähän väliä, että käteisellä ostaminen olisi kauppiaan kannalta jotenkin toivottavampaa kuin rahoituksella (osamaksulla) ostaminen, ja siten alennukset suurempia.
Ihan saman rahan se kauppias sinne tililleen saa, joko sinulta tai sitten rahoitusyhtiöltä. Eihän asunnonmyyjäkään kysele ostajakandidaateilta, että ostatko käteisellä vai meinaatko hakea pankkilainaa.
Toinen harhaluulo on se, että asiakkaan vaihtoajoneuvon olemassaolo jotenkin automaattisesti pudottaisi käteisalennusta. Itse sain vaihtoajoneuvon kanssa viime kesänä 7% alennusta uudesta VW:stä, mutta luonnollisesti vaihdokin hinta on silloin ns. nettohinta - kuten uudenkin hinta.- poppajoe
"Toinen harhaluulo on se, että asiakkaan vaihtoajoneuvon olemassaolo jotenkin automaattisesti pudottaisi käteisalennusta"
Tuossa kaupassa puhutaan välirahasta ja se on ihan sama millä tavalla laskemalla siihen välirahaan X päästään. Vai saatko pienemmän välirahan kikkailemalla käteisalennuksilla ja nettohinnoilla? - kikkailemalla
poppajoe kirjoitti:
"Toinen harhaluulo on se, että asiakkaan vaihtoajoneuvon olemassaolo jotenkin automaattisesti pudottaisi käteisalennusta"
Tuossa kaupassa puhutaan välirahasta ja se on ihan sama millä tavalla laskemalla siihen välirahaan X päästään. Vai saatko pienemmän välirahan kikkailemalla käteisalennuksilla ja nettohinnoilla?väliraha pysyy samana mutta esim firma pystyy saamaan kirjanpitoon selvää rahallista hyötyä näin toimimalla. en viitsi tarkemmin selittää alvikuviota nimittäin jos sitä joku kysyy niin silloin ei ole ymmärtänyt koko vastausta.
- asia...
poppajoe kirjoitti:
"Toinen harhaluulo on se, että asiakkaan vaihtoajoneuvon olemassaolo jotenkin automaattisesti pudottaisi käteisalennusta"
Tuossa kaupassa puhutaan välirahasta ja se on ihan sama millä tavalla laskemalla siihen välirahaan X päästään. Vai saatko pienemmän välirahan kikkailemalla käteisalennuksilla ja nettohinnoilla?Vaikka ostajan kannalta väliraha on se joka ratkaisee, AINA kannattaa pyytää erilliset tarjoukset sekä uudesta että vaihdokista. Näin voi myydä vaihdokkinsa itse, jos saa paremman hinnan. Pelkkää välirahatarjousta en ole ikinä ottanut vastaan.
- Esimerkki alv:sta
kikkailemalla kirjoitti:
väliraha pysyy samana mutta esim firma pystyy saamaan kirjanpitoon selvää rahallista hyötyä näin toimimalla. en viitsi tarkemmin selittää alvikuviota nimittäin jos sitä joku kysyy niin silloin ei ole ymmärtänyt koko vastausta.
Olisi kyllä mielenkiintoista tietää, tietäen kyllä sen tosiasian että käytetyn ajoneuvon osalta sovelletaan alv:ta määrättäessä voittomarginaalia veron perusteena (ilman veron osuutta). Eli jos automyyjä ostaa käytetyn auton sisään 10.000 eurolla ja myy sen ulos 12.000 eurolla, tilittää hän alv:ta valtiolle 2.000 * 22/122 = 361 euroa ja itselleen hänelle jää katetta 1.639 euroa.
Otetaan pieni esimerkki, jossa kaksi vaihtoehtoa, joissa molemmissa tilanne ostajan maksaman välirahan kannalta täsmälleen sama. Perusoletukset molemmissa: uusi auto maksaa 30.000 euroa ja auton päästöt 160 g/km, jolloin autovero 20% uuden lain mukaan. Lisäksi oletetaan että maahantuoja haluaa 16.000 euroa autosta kauppiaalta. Käytetyn auton kauppias myy eteenpäin 12.000 eurolla.
VAIHTOEHTO A (pienempi alennus, suurempi hyvitys)
Alennus uudesta 4%
Alennettu hinta 28.800 (tämä samalla verotusarvo koska 4% on autoverolain tarkoittama ns. tavanomainen alennus)
Hyvitys vanhasta 10.000
Väliraha 18.800
Autovero 20% * 28.800 = 5.760
ELV autoverosta on 22% * 5.760 = 1.267
Pelkän tavallisen alv:n sisältävä hinta = 28.800 – 5.760 – 1.267 = 21.773
”Normaali” alv = 21.773 * 22/122 = 3.926
Täysin veroton hinta on siis 21.773 – 3.926 = 17.847
Kauppiaan kate uudesta 17.847 – 16.000 = 1.847
Käytetystä autosta kauppias tilittää alv:n valtiolle voittomarginaalista, joka on veron peruste ilman veron osuutta.
Voittomarginaali 12.000 – 10.000 = 2.000 euroa sis. alv:ta 22/122 = 361 euroa
Kauppiaan kate käytetystä 2.000 – 361 = 1.639 euroa
KAUPPIAAN KOKONAISKATE 1.639 1.847 = 3.486
VAIHTOEHTO B (suurempi alennus, pienempi hyvitys)
Alennus uudesta 7%
Alennettu hinta 27.900 (verotusarvo on edelleen 28.800, koska 4% on autoverolain tarkoittama ns. tavanomainen alennus)
Hyvitys vanhasta 9.100
Väliraha 18.800
Autovero 20% * 28.800 = 5.760
ELV autoverosta on 22% * 5.760 = 1.267
Pelkän tavallisen alv:n sisältävä hinta = 27.900 – 5.760 – 1.267 = 20.873
”Normaali” alv = 20.873 * 22/122 = 3.764
Täysin veroton hinta on siis 20.873 – 3.764 = 17.109
Kauppiaan kate uudesta 17.109 – 16.000 = 1.109
Käytetystä autosta kauppias tilittää alv:n valtiolle voittomarginaalista, joka on veron peruste ilman veron osuutta.
Voittomarginaali 12.000 – 9.100 = 2.900 euroa sis. alv:ta 22/122 = 523 euroa
Kauppiaan kate käytetystä 2.900 – 523 = 2.377 euroa
KAUPPIAAN KOKONAISKATE 2.377 1.109 = 3.486
Molemmissa tapauksissa siis kauppiaalle jäävä kate TÄYSIN SAMA !!!
Sen sijaan ostajan kannalta on hyvä, että on erikseen mahdollisimman alhainen hinta uudelle ja sitten hyvityshinta tätä vastaava nettohinta, eli vaihdokin voi myydä itse jos saa siitä paremman hinnan. - Pankkeina
Nykyään on ainakin osalla merkkiliikkeistä sopimukkset pankkien kanssa, että autoliikkeet saavat lainaa pankilta edullisella korolla ja liikkeet lainaavat sitten saman rahan edelleen asiakkaalle hieman suuremmalla korolla, eli autoliike sekä pankki hyötyvät molemmat aina, kun asikas ostaa auton autoliikkeen rahoituksella.
Ja sitten hyvityksistä: Näin tietokone aikana, jos asiakas on autoliike tai ketju uskollinen, pitäisi asikkaan ostaman uuden tai käytetyn hinta sekä hyvityshinta olla mahdollisimman korkea, sillä hinta jää tietokoneelle muistiin ja seuraavalla kerralla kun vaihtaa samassa liikkeessä, niin arvon alenemat lasketaan siitä hinnasta, mitä asiakas on autosta maksanut.
Näin on myös varusteiden suhteen. Uuteen autoon kannattaa tilata esimerkiksi lohkolämmitin, vetokoukku tai toiset renkaat heti, eikä asennuttaa niitä samassa liikkeessä samaan hintaan myöhemmin. Jälkiasennetut varusteet eivät näy tietokoneella auton kokonaishinnassa, eivätkä siksi näy myöhemmin hyvityshinnassakaan. Nykyäänhän kauppa on pääasiassa sitä, että hinta katsotaan suoraan tietokoneelta, eikä myyjää juuri kiinnosta edes nähdä vaihturia. - poppajoe
kikkailemalla kirjoitti:
väliraha pysyy samana mutta esim firma pystyy saamaan kirjanpitoon selvää rahallista hyötyä näin toimimalla. en viitsi tarkemmin selittää alvikuviota nimittäin jos sitä joku kysyy niin silloin ei ole ymmärtänyt koko vastausta.
Ostan auton yksityishenkilönä omiin nimiini joten tällaisesta ei siis ole mitään hyötyä minulle? Eipä juuri edes kiinnosta firmojen kikkailut.
- kirjanpidon kikkailut
kikkailemalla kirjoitti:
väliraha pysyy samana mutta esim firma pystyy saamaan kirjanpitoon selvää rahallista hyötyä näin toimimalla. en viitsi tarkemmin selittää alvikuviota nimittäin jos sitä joku kysyy niin silloin ei ole ymmärtänyt koko vastausta.
Katsopa tuo toinen numeroesimerkein perusteltu vastaus, ettei firmaa hyödytä lisäkatteen muodossa yhtään se, missä suhteessa hyvityshinta ja käteisalennus ovat toisiinsa välirahana pysyessä samana. ALV ei mahdollista mitään arbitraasimahdollisuutta tässä suhteessa. Sentään näin ilmeistä porsaanreikää arvonlisäverolakiin ei ole jätetty.
- kannalta
Esimerkki alv:sta kirjoitti:
Olisi kyllä mielenkiintoista tietää, tietäen kyllä sen tosiasian että käytetyn ajoneuvon osalta sovelletaan alv:ta määrättäessä voittomarginaalia veron perusteena (ilman veron osuutta). Eli jos automyyjä ostaa käytetyn auton sisään 10.000 eurolla ja myy sen ulos 12.000 eurolla, tilittää hän alv:ta valtiolle 2.000 * 22/122 = 361 euroa ja itselleen hänelle jää katetta 1.639 euroa.
Otetaan pieni esimerkki, jossa kaksi vaihtoehtoa, joissa molemmissa tilanne ostajan maksaman välirahan kannalta täsmälleen sama. Perusoletukset molemmissa: uusi auto maksaa 30.000 euroa ja auton päästöt 160 g/km, jolloin autovero 20% uuden lain mukaan. Lisäksi oletetaan että maahantuoja haluaa 16.000 euroa autosta kauppiaalta. Käytetyn auton kauppias myy eteenpäin 12.000 eurolla.
VAIHTOEHTO A (pienempi alennus, suurempi hyvitys)
Alennus uudesta 4%
Alennettu hinta 28.800 (tämä samalla verotusarvo koska 4% on autoverolain tarkoittama ns. tavanomainen alennus)
Hyvitys vanhasta 10.000
Väliraha 18.800
Autovero 20% * 28.800 = 5.760
ELV autoverosta on 22% * 5.760 = 1.267
Pelkän tavallisen alv:n sisältävä hinta = 28.800 – 5.760 – 1.267 = 21.773
”Normaali” alv = 21.773 * 22/122 = 3.926
Täysin veroton hinta on siis 21.773 – 3.926 = 17.847
Kauppiaan kate uudesta 17.847 – 16.000 = 1.847
Käytetystä autosta kauppias tilittää alv:n valtiolle voittomarginaalista, joka on veron peruste ilman veron osuutta.
Voittomarginaali 12.000 – 10.000 = 2.000 euroa sis. alv:ta 22/122 = 361 euroa
Kauppiaan kate käytetystä 2.000 – 361 = 1.639 euroa
KAUPPIAAN KOKONAISKATE 1.639 1.847 = 3.486
VAIHTOEHTO B (suurempi alennus, pienempi hyvitys)
Alennus uudesta 7%
Alennettu hinta 27.900 (verotusarvo on edelleen 28.800, koska 4% on autoverolain tarkoittama ns. tavanomainen alennus)
Hyvitys vanhasta 9.100
Väliraha 18.800
Autovero 20% * 28.800 = 5.760
ELV autoverosta on 22% * 5.760 = 1.267
Pelkän tavallisen alv:n sisältävä hinta = 27.900 – 5.760 – 1.267 = 20.873
”Normaali” alv = 20.873 * 22/122 = 3.764
Täysin veroton hinta on siis 20.873 – 3.764 = 17.109
Kauppiaan kate uudesta 17.109 – 16.000 = 1.109
Käytetystä autosta kauppias tilittää alv:n valtiolle voittomarginaalista, joka on veron peruste ilman veron osuutta.
Voittomarginaali 12.000 – 9.100 = 2.900 euroa sis. alv:ta 22/122 = 523 euroa
Kauppiaan kate käytetystä 2.900 – 523 = 2.377 euroa
KAUPPIAAN KOKONAISKATE 2.377 1.109 = 3.486
Molemmissa tapauksissa siis kauppiaalle jäävä kate TÄYSIN SAMA !!!
Sen sijaan ostajan kannalta on hyvä, että on erikseen mahdollisimman alhainen hinta uudelle ja sitten hyvityshinta tätä vastaava nettohinta, eli vaihdokin voi myydä itse jos saa siitä paremman hinnan.tietenkin. firmalla tarkoitin firmaa joka ostaa auton autoliikkeestä... että turhaan siinä alussa höpiset.
- autoliikkeessä
kirjanpidon kikkailut kirjoitti:
Katsopa tuo toinen numeroesimerkein perusteltu vastaus, ettei firmaa hyödytä lisäkatteen muodossa yhtään se, missä suhteessa hyvityshinta ja käteisalennus ovat toisiinsa välirahana pysyessä samana. ALV ei mahdollista mitään arbitraasimahdollisuutta tässä suhteessa. Sentään näin ilmeistä porsaanreikää arvonlisäverolakiin ei ole jätetty.
töissä, vaikkei laskelma ihan oikein mennytkään. Tarkoitin tietysti ostavaa firmaa.
- sitten millä
autoliikkeessä kirjoitti:
töissä, vaikkei laskelma ihan oikein mennytkään. Tarkoitin tietysti ostavaa firmaa.
tavalla laskelma ei mennyt oikein. Olisi vähintäänkin kohtuullista kertoa se, jos vain heittelet tänne rivin pituisen väitteen siitä, että joku ei ole oikein. Tämänkaltainen eipäs-juupas -keskustelu ei ole rakentavaa.
- me nevä
sitten millä kirjoitti:
tavalla laskelma ei mennyt oikein. Olisi vähintäänkin kohtuullista kertoa se, jos vain heittelet tänne rivin pituisen väitteen siitä, että joku ei ole oikein. Tämänkaltainen eipäs-juupas -keskustelu ei ole rakentavaa.
osuus valtion kirstuun, missä huomioisit esim. sen.
- ei ei
Pankkeina kirjoitti:
Nykyään on ainakin osalla merkkiliikkeistä sopimukkset pankkien kanssa, että autoliikkeet saavat lainaa pankilta edullisella korolla ja liikkeet lainaavat sitten saman rahan edelleen asiakkaalle hieman suuremmalla korolla, eli autoliike sekä pankki hyötyvät molemmat aina, kun asikas ostaa auton autoliikkeen rahoituksella.
Ja sitten hyvityksistä: Näin tietokone aikana, jos asiakas on autoliike tai ketju uskollinen, pitäisi asikkaan ostaman uuden tai käytetyn hinta sekä hyvityshinta olla mahdollisimman korkea, sillä hinta jää tietokoneelle muistiin ja seuraavalla kerralla kun vaihtaa samassa liikkeessä, niin arvon alenemat lasketaan siitä hinnasta, mitä asiakas on autosta maksanut.
Näin on myös varusteiden suhteen. Uuteen autoon kannattaa tilata esimerkiksi lohkolämmitin, vetokoukku tai toiset renkaat heti, eikä asennuttaa niitä samassa liikkeessä samaan hintaan myöhemmin. Jälkiasennetut varusteet eivät näy tietokoneella auton kokonaishinnassa, eivätkä siksi näy myöhemmin hyvityshinnassakaan. Nykyäänhän kauppa on pääasiassa sitä, että hinta katsotaan suoraan tietokoneelta, eikä myyjää juuri kiinnosta edes nähdä vaihturia.Autoliike ei ota lainaa pankilta. Auton ostaja ottaa!
Autoliikkeiden liiketoiminta perustuu autojen myyntiin, ei pankkitoimintaan. - oli autoverotus
me nevä kirjoitti:
osuus valtion kirstuun, missä huomioisit esim. sen.
...ja autojen arvonlisäverotus, ei yritysten tuloverotus. Mutta ok, puhutaan sitten yritysten tuloverotuksesta, jota ne maksavat VOITOSTA ENNEN VEROJA, eli rahoituskulujen jälkeisestä voitosta. Eivät siis LIIKEVOITOSTA kuten tuossa väität. (Tämä menee kyllä täysin off topic, mutta itsepähän aloitit tuon täysin epärelevantin tuloverotuskeskustelun. Kuten alempaa näet, sillä ei ole asian kannalta edes mitään merkitystä.)
Jos kauppiaan kokonaiskate on esimerkin molemmissa tapauksissa on TÄYSIN SAMA, aiheutuu yritykselle TÄYSIN SAMA VERORASITUS. Millä tavalla vero voitosta 100 150 on eri kuin voitosta 120 130? - varusteet
Pankkeina kirjoitti:
Nykyään on ainakin osalla merkkiliikkeistä sopimukkset pankkien kanssa, että autoliikkeet saavat lainaa pankilta edullisella korolla ja liikkeet lainaavat sitten saman rahan edelleen asiakkaalle hieman suuremmalla korolla, eli autoliike sekä pankki hyötyvät molemmat aina, kun asikas ostaa auton autoliikkeen rahoituksella.
Ja sitten hyvityksistä: Näin tietokone aikana, jos asiakas on autoliike tai ketju uskollinen, pitäisi asikkaan ostaman uuden tai käytetyn hinta sekä hyvityshinta olla mahdollisimman korkea, sillä hinta jää tietokoneelle muistiin ja seuraavalla kerralla kun vaihtaa samassa liikkeessä, niin arvon alenemat lasketaan siitä hinnasta, mitä asiakas on autosta maksanut.
Näin on myös varusteiden suhteen. Uuteen autoon kannattaa tilata esimerkiksi lohkolämmitin, vetokoukku tai toiset renkaat heti, eikä asennuttaa niitä samassa liikkeessä samaan hintaan myöhemmin. Jälkiasennetut varusteet eivät näy tietokoneella auton kokonaishinnassa, eivätkä siksi näy myöhemmin hyvityshinnassakaan. Nykyäänhän kauppa on pääasiassa sitä, että hinta katsotaan suoraan tietokoneelta, eikä myyjää juuri kiinnosta edes nähdä vaihturia.vain mukavuussyistä varusteet kannattaa ottaa heti. hyvityshinnan muodostukseen myöhemmin sillä ei ole mitään merkitystä.
- ekonomi ei
oli autoverotus kirjoitti:
...ja autojen arvonlisäverotus, ei yritysten tuloverotus. Mutta ok, puhutaan sitten yritysten tuloverotuksesta, jota ne maksavat VOITOSTA ENNEN VEROJA, eli rahoituskulujen jälkeisestä voitosta. Eivät siis LIIKEVOITOSTA kuten tuossa väität. (Tämä menee kyllä täysin off topic, mutta itsepähän aloitit tuon täysin epärelevantin tuloverotuskeskustelun. Kuten alempaa näet, sillä ei ole asian kannalta edes mitään merkitystä.)
Jos kauppiaan kokonaiskate on esimerkin molemmissa tapauksissa on TÄYSIN SAMA, aiheutuu yritykselle TÄYSIN SAMA VERORASITUS. Millä tavalla vero voitosta 100 150 on eri kuin voitosta 120 130?ole meillä töissä, kun ei edes tiedä mistä puhutaan.
- puhutaan
ekonomi ei kirjoitti:
ole meillä töissä, kun ei edes tiedä mistä puhutaan.
todella?
Jos ihminen ei ymmärrä, miten yrityksiä verotetaan, ei kannattaisi tälle palstalle kirjoitella. - Kyllä
ei ei kirjoitti:
Autoliike ei ota lainaa pankilta. Auton ostaja ottaa!
Autoliikkeiden liiketoiminta perustuu autojen myyntiin, ei pankkitoimintaan.Juurikin autoliike ottaa lainaa. Isot autoliikeketjut vetävät siinäkin välistä. On varma tieto, että osalla merkkiliikkeistä on sopimus pankin kanssa.
- Heti.
varusteet kirjoitti:
vain mukavuussyistä varusteet kannattaa ottaa heti. hyvityshinnan muodostukseen myöhemmin sillä ei ole mitään merkitystä.
Kuten tunnettua on, lisävarusteilla ja kirjaimilla takaluukun reunassa ei ole juurikaan mitään merkitystä, kun tarjoaa autoaan vaihdossa. Mutta ostohinnalla on, kun menee vuoden päästä osto hetkestä tarjoamaan autoaan samaan liikkeeseen, mistä sen osti. Myyjä katsoo ensinmäisenä tietokoneelta, mitä autosta on maksettu aikaisemmin. Jälkeenpäin ostetuilla varusteilla ei ole mitään merkitystä hintaan, mutta uuden auton tilauksen yhteydessä valituilla varusteilla on pieni merkitys, koska niiden hinta näkyy auton kokonaishinnassa.
Esimerkki: Jos uuden auton hinta on 30000 € ja siihen ottaa heti varusteita 3000 € edestä, niin auton hinta tietokoneella on 33000 €, mutta jos samat varusteet ottaa myöhemmin, niin auto hinta tietokoneella on 30000 €. - Simo
ei ei kirjoitti:
Autoliike ei ota lainaa pankilta. Auton ostaja ottaa!
Autoliikkeiden liiketoiminta perustuu autojen myyntiin, ei pankkitoimintaan. - joskus ...
kirjanpidon kikkailut kirjoitti:
Katsopa tuo toinen numeroesimerkein perusteltu vastaus, ettei firmaa hyödytä lisäkatteen muodossa yhtään se, missä suhteessa hyvityshinta ja käteisalennus ovat toisiinsa välirahana pysyessä samana. ALV ei mahdollista mitään arbitraasimahdollisuutta tässä suhteessa. Sentään näin ilmeistä porsaanreikää arvonlisäverolakiin ei ole jätetty.
Autokauppias aikanaan kertoili, että siitä on hyötyä, jos vaihdokkia ei saakaan myytyä katteella, eli myyntihinta on alle hyvityksen. Myyntitappiosta maksettua ALVia ei kaiketi saanut takaisin.
Mutta tästä on vuosia, voi olla. että pykälät on muuttuneet. Silloin vaan lopullisessa sopimuksessa oli sekä uuden, että vaihdokin hintaa laskettu kymppitonni tarjouksen mukaisista arvoista (siis markka-aikaan).
Toisaalta, jos sekä uuden että vaihdokin arvoa lasketaan reilusti, niin tappiolla myynti ei ole niin todennäköistä.
- tuntuu
pienentyneen sellaisilla autoilla jotka isopäästöisiä mutta hinnat eivät noussetkaan. Tainnut kate mennä aika pieneksi. MUTTA mitä sitä murehtimaan näyttää jotkut älypäät jo kertoneen miten menee alvit ja voitot ja katteet ja prosentit ja voi v...u. Eikö sitä osata vastata yksinkertaiseen kysymykseen. Tuntuu että inssit ja ekonomit pätee täällä, kun ei ole koulussa pärjänneet.
- ja miinuslaskua
"Tuntuu että inssit ja ekonomit pätee täällä, kun ei ole koulussa pärjänneet."
Ei kai siihen korkeakoulututkintoa tarvita, että osaa miinus- ja jakolaskua suorittaa??
- tu n t uu
pienentyneen sellaisilla autoilla jotka isopäästöisiä mutta hinnat eivät noussetkaan. Tainnut kate mennä aika pieneksi. MUTTA mitä sitä murehtimaan näyttää jotkut älypäät jo kertoneen miten menee alvit ja voitot ja katteet ja prosentit ja voi v...u. Eikö sitä osata vastata yksinkertaiseen kysymykseen. Tuntuu että inssit ja ekonomit pätee täällä, kun ei ole koulussa pärjänneet.
- roope eepo
saa, koska autoliikkeet sa rahoitusyhtiöiltä rahat näppiin. Käteismaksun hintaetua ei siis enää ole olemassa.
- Nimetön
Kumpaakos sitä ostaja ostaa: alennusta vai autoa?
Kyllä kaiketi se mitä siellä viivan alla lukee on tärkeintä.- diku
Eli se mitä viivan alla tosiaan lukee on se
merkittävä juttu. Tarkoitus olikin herätellä
keskustelua siitä, että se mitä viivan alle
jää nyt, näyttää liki samalta kuin ennen ns.
"veroalea". Aikaisemmin tuntui saavan parempia
alennuksia tai ainakin lisävarusteita
"ylimääräistä". Eli mihin se veroale oikein
katosi?
Mistään muusta ei ollut kysymys, eikä suinkaan
ollut tarkoitus "elvistellä" käteismaksulla,
sillä onhan se pankkilainakin "käteistä".
Näistä runsaista ja rönsyilevistä vastauksista
näyttäisi ainakin n. 5-7%:n alennuksia saadun,
joten tuommoinen n. 2%, mitä tarjottiin vaikuttaa
aika heikolta. Pitänee siis yrittää tinkiä vielä.
T.S. - on myös se
diku kirjoitti:
Eli se mitä viivan alla tosiaan lukee on se
merkittävä juttu. Tarkoitus olikin herätellä
keskustelua siitä, että se mitä viivan alle
jää nyt, näyttää liki samalta kuin ennen ns.
"veroalea". Aikaisemmin tuntui saavan parempia
alennuksia tai ainakin lisävarusteita
"ylimääräistä". Eli mihin se veroale oikein
katosi?
Mistään muusta ei ollut kysymys, eikä suinkaan
ollut tarkoitus "elvistellä" käteismaksulla,
sillä onhan se pankkilainakin "käteistä".
Näistä runsaista ja rönsyilevistä vastauksista
näyttäisi ainakin n. 5-7%:n alennuksia saadun,
joten tuommoinen n. 2%, mitä tarjottiin vaikuttaa
aika heikolta. Pitänee siis yrittää tinkiä vielä.
T.S....että ennen veroalen julkistamista autokaupat tehneet ja toimituksen vuodelle 2008 siirtäneet ovat ainoita, jotka ovat veroalesta hyötyneet. Heillä välirahat ovat pudonneet samassa suhteessa kuin uusien hinnat, kun taas mattimyöhäsillä, vasta 1.11. jälkeen heränneillä välirahat ovat pysyneet suunnilleen samoina elleivät jopa kasvaneet.
Kesällä tilatessani sain noin 7% alennuksen uudesta ja kohtuullisen hyvityksen vanhasta 2 vuotiaasta autostani. Nyt esim. MAHTIn mukaan autoni yleinen myyntihinta on pudonnut yli 1000 euroa alemmaksi kuin se mitä minulle hyvitetään ensi vuoden alussa tapahtuvan luovutuksen yhteydessä.
- RehtiSavolainen
Käteisalennus on muinaisjäänne jostain 70-80 luvun muistojen kultaamilta ajoilta. Asian mainitseminen saa jo karvat pystyyn useammalla myyjällä, enkä ihmettele yhtään.
Jos uudesta noin 25-30t€ autosta saat alennusta 5% niin se on jo paljon ja kaikki siitä ylimenevä lahjoitusta. Koska olet ostamassa ilman vaihturia niin johan sait veroalen myötä mukavan alennuksen!
Uusien katteet pienentyvät vuosi vuodelta ja täytyy liikkeenkin katteensa saada jotta homma pyörii.
Rahoituksella ostajat ovat jollain isommilla liikkeillä etusijalla, koska siitä liikekin hyötyy.
Ei ole alueesta kiinni alennuksen määrä, koska samoilla ehdoilla jälleenmyyjät autoja myyvät.
Joltain myyjältä saatat heikolla hetkellä saada muhkean alennuksen kun olet ensin kaikki kauppiaat vedättänyt hermoromahduksen partaalle.
Seuraavan vaihdon joudut huudattamaan taas eri liikeessä...koska olethan mukavan miehen maineessa =) - 6%.
Kaupat tehty.Käteisalennus 6%.Ja muutamalla satasella varusteita.
- paremmin
Syyskuussa tarjous oli ceedistä n. -4% ja varusteet normaalihinnalla, ei tullut kauppoja.
(SW 2,0Tdi EX)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1251278
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89924- 95922
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede24869Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat289766- 95748
- 34648
- 109646
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.50581Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet131568