Kosmetologi opiskelijat

huom!

Tämä ei varsinaisesti kuulu tälle palstalle, mutta ajattelin tavoittavani täältä paremmin...
Olen miettinyt myös tätä alaa ja
olisin kiinnostunut tietämään, minkälaista
teidän opiskelu on ihan päivittäin, harjoitteletteko toisillanne,
saatteko ilmaisia tuotteita jne.
Minkälaisia pääsyvaatimuksia kouluun on,
onko paljon työharjoittelua..

Kiitos paljon jo etukäteen!

13

8070

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vielä...

      Kuuluuko oppimiseen esim. hjeronymoshoito
      vai pitääkö se opiskella maahantuojan luona?
      Onko erikseen opeteltavat jutut kalliita?

    • Kosmariopiskelija

      olen kolmannen eli viimeisen vuoden opiskelija. Kosmetologiksi on myös mahdollista valmistua kahdessa vuodessa, mikäli on käynyt jo ammatillisen tutkinnon tai lukion ennen kosmarin tutkintoa. Ammattikoulustahan meitä valmistuu.

      Kosmetologiksi opiskelu on rankkaa ja vaativaa, sekä hirvittävän määrän potentiaalia ja kiinnostusta vaativaa. Meidän ala on on ala-arvoisen ala-arvostettu Suomessa. Kosmetologeja vähätellään, kuinka he eivät tee muuta kuin pyöritä puuterihuiskaa (iseasiassa meikkauskin on vain 1/10 tästä alasta, mutta siitä myöhemmin) ja kuinka rahastamme ihmiset. Itseasiassa palkkamme on jumalattoman perseestä. Ihan paska. Osaksi siksikin, kun meillä ei ole omaa TES:siä. Ja osaksi siksi, koska ainekulut ovat jotain käsittämätöntä ja tällä alalla ei vaan yksinkertaisesti rikastu. Ellet perusta jumalattoman upeaa hoitolaa keskelle Helsingin keskustaan ja ota sitä ennen sadan tuhannen lainan. Lähtöpalkkasi valmistuttuasi on sellaiset 7e/h. Jos hyvin käy, se voi olla"jopa" 8e. Riippuu hyvin paljon siitäkin, lähdetkö myyntitöihin vai kauneushoitolaan. Ala on myös 90%sti naisvaltainen. Voit arvata, että ilmapiiritkin ovat usein sitä.. kateutta, paskan puhumista, arvostelua.. Pitää vain itse olla vahvana.

      Teoriaa tulee hyvin paljon. Ja aineita, jotka eivät maalaisjuntin silmin kuulu edes tähän ammattiin. Käymme esim anatomiat (JA KAIKKI LATINAKSI! KYLLÄ, LATINAKSI!), fysiologiat, kemiat, fysiikat, sähköopit, matikat, yhteiskuntaopit ja paljon muuta! Opiskelu ei siis ole huoletonta ja vain nättinä istumista. Meidän luokaltamme lopetti esimerkiksi lähes puolet, kun aloimme tehdä jalkahoitoja ja huomattiinkin "ettei tää ny ollu iha sitä mitä luulin", kun puuterien ja huulipunien tiloilla olivatkin syylät, kynsisienet ja känsät. Nam. Koulussamme käy ulkopuolisia asiakkaita ja voit kuvitella miten mukavaa porukkaa kun hinnatkin ovat ala-arvoisen pienet. Ja me ei tietenkään saada palkkaa.

      Käytännössä opiskelemme ensin teorian jonka jälkeen harjoittelemme asiat toisillemme isossa luokkatilassa, missä on siis ainakin kymmenen hoitotuolia, eli kymmenen "minihoitolaa".
      Voi kuullostaa kivalle, mutta vaatii kyllä tiettyjen estymyksien unohtamista, sillä olemme niiiiiin kiinni toisissamme -kirjaimellisesti. Vaikkapa kun teemme vartalohoitoa toisillemme ja seisomme toistemme edessä alasti jne. Ja sama juttu kasvohoidoissa. Toiseen pitää luottaa sataprosenttisesti, ettei säikähdä kun käsitellään sähköisiä laitteita. Ja toisille harjoittelu kuormittaa ihoa hyvin paljon, tai siis se kun sinulle harjoitellaan. Mietipäs kun "saat" kasvohoidon itsellesi joka päivä yhden jakson ajan. Minulle esim puhkesi akne.
      No se siitä.. :)

      Opittavat erikoishoidot riippuvat niiiin koulusta ja tuurista. Koulussa opiskellaan perusjutut ja pohja ja itse harjoittelu lähtee käyntiin vasta työharjoittelussa (jota on joka vuosi 1-2kk). Koulussa siis tuskin opiskellaan Hjeronymus-puhdistusta. Työpaikoilla voit kyllä oppia sen. Itse olen työharjoitteluissa oppinut asioita, joista olisin vain voinut haaveilla koulussa. Esimerkiksi sokeroinnin, juuri tuon hjeronymuksen, kestopigmentoinnin, intialaisen päähieronnan, jne. Koulussa hankitaan siis vain eväät "tulevaa matkaa varten". ;)

      Ilmaistuotteita ei mistään heru (tämä ala on ehkä nihilistisin) mutta useat maahantuojat tarjoavata kosmetolgiopiskelijoille tuotteet -50% hintaan.
      Ja muualtakin saa ihan kivoja alennuksia. Mitään ilmaista ei silti ole.

      Kouluun pääsyvaatimukset ovat samat kuin muutenkin alalle sopivuudet. Helvetin pitkä pinna, hyvä käytös, halu olla ihmisten kanssa tekemisissä, halu tehdä asiakaspalvelua (=nykyään olla ovimattona), taitavat kädet, huolellisuus, tarkkuus, jne jne jne. Useisiin kouluihin on pääsykokeet...ja vaikea päästä. Sinä vuonna kun hain kouluuni haki sinne myös lähes 400 muuta ja minä olin yksi niistä 30stä onnekkaasta jotka pääsivät sisään.

      Tervetuloa alalle, jos olet yhä kiinnostunut! :) Äärimääisen tärkeää on hankkia ensin realistinen kuva aiheesta eikä kuvielmia ruususista ja kukkasista. Paljon joutuu ja saa tehdä pienen palkkansa eteen. On tässä silti jotain palkitsevaakin. Mikään ei ole siistimpää, kuin nähdä asikkaan ihon parantuneen ja tajuta, että on voinut auttaa tätä jollain tavalla ja parantaa edes jollain osa-alueella hänen elämäänsä.

      Toivottavasti oli apua, kirjoitin näin järkyttävässä krapulassa kaiken mikä mieleeni tuli. Kysy jos jäi vielä vastauksia saamatta kysymyksiin!

      • rehellisestä

        vastauksesta, arvelinkin sen olevan tuollaista...
        Täytyy miettiä vielä, hieman pelottaa
        ja kalustekustannukset ovat aika suuret.

        Ala-arvostettua Suomessa on kaikki kauneus- ja
        käsityöalat(minä kyllä arvostan : )
        Olisishan se ihana työskennellä naisellisessa
        ammatissa ja heilutella sitä huiskua
        vaikka sitten takahuoneessa.


      • huomioon
        rehellisestä kirjoitti:

        vastauksesta, arvelinkin sen olevan tuollaista...
        Täytyy miettiä vielä, hieman pelottaa
        ja kalustekustannukset ovat aika suuret.

        Ala-arvostettua Suomessa on kaikki kauneus- ja
        käsityöalat(minä kyllä arvostan : )
        Olisishan se ihana työskennellä naisellisessa
        ammatissa ja heilutella sitä huiskua
        vaikka sitten takahuoneessa.

        että alan työpaikkoja on todella harvassa.Ja yrittäjänä kaks kolmasosaa liikevaihdosta menee hoitolan pyörittämiseen ja yks kolmasosa jää bruttopalkkaa eli jos kassaan tulee rahaa kuukaudessa esim.4000e, sinulle jää 1333e ja siitä verot pois.Ja tuo neljän tonnin kassa on pienellä paikkakunnalla jo kova saavutus.
        Ja kyllä ne kalustekustannukset ovat pienin murhe kun aloitat.
        Olen itse toiminut yrittäjänä 8 vuotta.
        Etkä missään koulussa nykyään pääse helpolla.


      • jos on oikea asenne

        Kouluissa ei missään tapauksessa opiskella Hjeronymushoitoja eikä sitä saa opettaa muut kuin Hjeronymuksen maahantuoja. Ei siis minkään hoitolan omistaja tai työntekijä, missä Hjeronymushoitoja tehdään saa opettaa tätä hoitoa. Hjeronymus-ihonpuhdistus on erittäin riskialtis hoito jos se tehdään väärin, ja virheiden mahdollisuus kasvaa jos hoitaja ei ole saanut asianmukaista koulutusta.

        Minä sain myös aknen koulussa, joka ei ole vieläkään poistunut vaikka kouluajoista on jo useampi vuosi. Kaikki konstit on jo kokeiltu (paitsi Roaccutan), mutta sitkeässä on ja pysyy.

        Meiltäkin 18 ryhmästä valmistui vain kuusi opiskelijaa. Jalkahoidoitojen alettua tosiaan viimeisetkin hienohelmat häipyivät nenäänsä nyrpistellen.


      • kysynpäs

        Onko alalla ollenkaan miehiä? Onko kaikki kosmetologit naisia?


      • Anonyymi

        Minusta asiat ovat juuri toisinpäin .


    • vielä..

      Kaiken tuon edellisen lisäksi on myös kosmetologien tulee tietää ravinto ja raaka-aine tietoutta. Kaikista tuotteista tulee tietää vaikuttavat aineet ja ne aineet joista saattaa esiintyä allergioita. Ne on hyvin vaativia oppiaineita näiden muiden teoria aineiden lisäksi.. toki ovat kyllä mielenkiintoisia.

      Ite opiskelen toista vuotta, eli olen puolessa välin opiskelua. vielä ois paljon opittavaa. Meidänkin luokalta on lopettanut jo 4 ihmistä. pari jäi jo ennen 1. vuoden loppua ja muut nyt viime syksynä.

      kaikki aina lulee tätä alaa pelkäksi meikkailuksi ja hienojen hemmotelevien kasvohoitojen harjoittamiseksi. mutta sitä se ei todellakaan ole.

      Mutta jos olet kiinnostanut ihmisten hyvinvoinnista, auttamisen halusta ja ihon hoidosta, kannattaa alaan kyllä tutustua tarkemmin. :) kyllä siitä hyötyä on ja paljon.

      ainiin, niin kuin aikaisemmissa kommenteissa sanotaan hoitojen aiheuttamasta aknesta, ei minulle ole tullut mitään. Olen itse asiassa hyvin tyytyväinen ihoni nykyiseen tilaan.

      • sarjastakin

        "..hoitojen aiheuttamasta aknesta, ei minulle ole tullut mitään."

        Riippuu varmaan paljon kouluissa käytetyistä sarjoista. Meillä oli Mary Cohr, joka on ERITTÄIN huokosia tukkiva sarja! Toinen sarja oli Biodroga, joka taasen sisältää paljon herkistäviä ainesosia.


      • käytetään..
        sarjastakin kirjoitti:

        "..hoitojen aiheuttamasta aknesta, ei minulle ole tullut mitään."

        Riippuu varmaan paljon kouluissa käytetyistä sarjoista. Meillä oli Mary Cohr, joka on ERITTÄIN huokosia tukkiva sarja! Toinen sarja oli Biodroga, joka taasen sisältää paljon herkistäviä ainesosia.

        thalgo ja sothys sarjoja..ne eivät ole aiheuttaneet mitään erityisiä muutoksia keneenkään ihossa. jotkin erikoishoidot tosin ovat lisänneet talin eritystä helposti rasvoittuvilla ihoilla.


      • jipii
        käytetään.. kirjoitti:

        thalgo ja sothys sarjoja..ne eivät ole aiheuttaneet mitään erityisiä muutoksia keneenkään ihossa. jotkin erikoishoidot tosin ovat lisänneet talin eritystä helposti rasvoittuvilla ihoilla.

        OPiskeletteko kikkelin/pimpsukan karvojen poistoa ollenkaan? Harjoitteletteko oikeilla ihmisillä sitten joskus? Onko oulussa hyvää koulua oppia karvanpoistoa?


    • kosmetologi 2012

      Kosmetologin työ on tavallaan "ylleellisyyshoitoa"johon tällhetkellä moni on työtön ja muuton rahata vähän.

      Hiuksetkin itse värjätää, että siinä pienituloinen pysyty, pitää säästää. Hyvät eläkkeelle jääveet ikä 50 - 90 v saakka, jotka on ansaineet kohtuulliseteläkkeet heitä, nin voinette arvata, että sieltä palvelujen kysynnät löytyy.

      . Lisäksi ammattia rasittaa armoton verotus!!!! Tilan vuokra, sähkö, vesi, laitteet maksaa. 2- 3 v saa etsiä asiakaskuntaa.Aineet ei ole kans tavallisia, ne ei löydy automarkettien hyllyiltä ja parasta laatua Pariisista.

    • Anonyymi

      Tekeekö kosmetologit rakenne kynsiä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14861
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    6. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    7. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    8. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    9. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3044
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe