Tässä nyt vähän selvennystä tähän täälä käytyyn keskusteluun tradenomin tutkinnosta.
Niille jotka väittävät, että tradenomi ei ole korkeakoulututkinto:
http://www.minedu.fi/opm/uutiset/archive/2003/05/08_1.html
Eli kyllä se nyt vaan on korkeakoulututkinto, olipa oma mielipiteesi mikä tahansa. Jos muuta väität, väität silloin lakia ja asetuksia vastaan. Yhdessä yliopistojen kanssa ne muodostavat korkeakoululaitoksen.
Vaikka ammattikorkeakoulut ovatkin rinnakkainen järjestelmä yliopistojen kanssa, on niillä erilaiset tehtävät. "Ammattikorkeakoulujen tehtävänä on antaa korkeakouluopetusta ammatillisiin asiantuntijatehtäviin. Lisäksi niiden tehtävänä on harjoittaa ammattikorkeakouluopetusta palvelevaa sekä työelämää ja aluekehitystä tukevaa tutkimus- ja kehitystyötä." http://www.minedu.fi/opm/uutiset/archive/2003/05/08_1.html
Ne jotka sanovat, että opetus on ihan erilaista yliopistossa kuin amk:ssa. Tottakai se on, koska tavoitteetkin ovat erilaiset. Yliopistoissa opinnot ovat enemmän teoriapainotteisia. Amk:n tavoitteista voit lukea lyhyesti edellisestä kappaleesta.
Paras kaverini on KTM ja itse olen tradenomi. Meillä oli jonkin verran samoja oppikirjoja (lainailtiin niitä jopa toisillemme), joten eipä nyt ainakaan opiskelumateriaaleissa tunnu kovin suuria eroja olevan.
Erittäin hölmöä on lähteä vertaamaan Amk:n opetusta opistotason opetukseen sillä perusteella, että jotkut oppilaitokset ovat entisissä opistojen rakennuksissa. Samallahan voitaisiin sanoa, että jos KTM opiskelee esim. jossain rakennuksessa, jossa on aiemmin koulutettu lääkäreitä, niin heistä tuleekin sen perusteella lääkäreitä eikä KTM.
On turhaa väittää, ettei esim. tradenomi olisi korkeakoulututkinto. On myös turha väittää, että KTM ja Tradenomi olisi sama asia. Ei ole, eikä se ole tarkoituskaan. Ammattikorkeakoulututkinto EI myöskään OLE alempi korkeakoulututkinto, sillä alemman korkeakoulututkinnon (esim. kauppatieteiden kandidaatti, 120 ov) voi suorittaa vain yliopistoissa. Tradenomi on yksinkertaisesti korkeakoulututkinto, samoin kuin KTM.
Hyvää kesää kaikille!
Tradenomin tutkinnosta
45
3530
Vastaukset
- BIT & M.Sc.
No onhan se Tradenomi korkeakoulututkinto joo...
...mutta
ei nyt kuitenkaan rinnasteta sitä ns. oikeisiin korkeakouluihin...
Tosin korkeakoulututkinnon voi suoritella lähes mistä tahansa "haist paska aineesta", joten hivenen pohja putosi tästäkin kirjoittamstani viestistä...
Kumpikin on ihan jees, ihme kinasteluu täällä...- jip
menisinkin yliopistoon suorittamaan tutkintoa, mutta kun sisälle en päässyt niin pakko mennä tuolle tradenomilinjalle. Parempi kai se on jotain opiskella ja yrittää yliopistoon ensi vuonna uudelleen.
- Riksu
..mutta,kun opetuksen taso ja opettajatkin ovat samoja kuin kauppakouluaikana. Miten ammattikorkea voi pelkällä nimenvaihdoksella saada uskottavuutta. Jotenkin kirjoituksestasi paistaa läpi epävarmuus ja tunnettuus, joka liittyy tradenomintutkintoon ja sitä pitää pönkittää täällä keskustelupalstalla. Eihän millään tittelillä arvostusta saada vaan se pitää ansaita tiedoilla ja taidoilla työelämässä.
No niin, kyllä se meidän pikku Ville on samalla viivalla yliopistosta valmistuneen kanssa, tratenoomi on korkeakoulututkinto, iskä sanoi niin mulle...- MMM
Ei minulla ole mitään tarvetta pönkittää itsetuntoani näillä kirjoituksilla. Halusin vain ketoa miten asia todellisuudessa on. Vai, että opetuksen taso on sama kuin kauppakouluaikoina? No siitä voidaan sitten saman tien vetää se johtopäätös, että myös KTM:t ova kauppakoulutasoa, sillä niin paljon on samoja luennoitsijoita nykyään ammattikorkeassa ja yliopistossa.
Enkä nyt tosiaankaan mitään arvostusta tällä kirjoittelulla yritä itselleni hankkia. Ihan oikeassa olet siinä, että varsinaiset tiedot ja taidot hankitaan työelämässä.
Ps. ei sitä iskän tarvinnu mulle kertoa, että tradenomi on korkeakoulututkinto.
- inssi / lähes FM
Njoo, mutta AMK-tutkinto ei ole myöskään ylempi korkeakoulututkinto, joita mm. KTM, FM ja DI ovat. Eli KTM ei ole "yksinkertaisesti korkeakoulututkinto", vaan ylempi korkeakoulututkinto. Eli jos johonkin virkaan vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto, AMK-tutkinto ei täytä vaatimuksia.
- spsp
Näin on. Esim. KTM, FM jne. ovat ylempiä korkeakoulututkintoja ja esim. tradenomi, restonomi jne. alempia korkeakoulututkintoja. Jos siis vaaditaan ylempää korkeakoulututkintoa, KTM käy, mutta tradenomi ei. En kyllä ymmärrä miksi tästä asiasta täytyy tapella.. kumpiaki varmasti tarvitaa jossain...
- hipsu
Tradenomi on kyllä korkeakoulututkinto, mutta KTM on ylempi korkeakoulututkinto ja kauppatieteiden kandi on alempi korkeakoulututkinto. Joten siis oikeastaan tradenomi on "vain korkeakoulututkinto". Sillä ei saa pätevyyttä hakea virkoihin joissa vaaditaan esim. vähintään alempaa korkeakoulututkintoa. AMK-tutkinto rinnastetaan työelämässä opistoasteiseen tutkintoon ja sitä se onkin.
- MMM
Hiukan nyt ihmettelen sinun tietämättömyyttä ja silti täälä "informoit" porukkaa.
Tradenomi VOI hakea (ja tradenomilla on pätevyys) hakea virkoihin joihin edellytetään korkeakoulututkintoa. Eri asia on sitten jos haetaan nimenomaan ylempää korkeakoulututkintoa.
Valitettavaa jos sinä rinnastat AMK-tutkinnon opistoasteen tutkintoon, sitä se ei nimittäin ole, ja mikäli noin ajattelet, osoitat vain tietämättömyyttäsi ja perehtymättömyyttäsi asioihin. Onneksi näin ei työelämässä ole, vaikka niin väitätkin. Toki jossain päin maata voi näin asia vielä olla, joka on toki osittain vielä ymmärrettävää koska tutkinto on vielä sen verran nuori. Siksi näitä asioita onkin tääläkin oikaistava. - Hämäläinen
..tai tulevaisuudessa tavoitteena on sen rinnastaminen alempaan korkeakoulututkintoon ainakin alla olevien sivujen perusteella...
http://www.virtuaaliamk.fi/channels/www/fin/hallinto/uutiset/1036676521427.html
http://www.acatiimi.fi/2000/10_00/10_00a.htm - hipsu
MMM kirjoitti:
Hiukan nyt ihmettelen sinun tietämättömyyttä ja silti täälä "informoit" porukkaa.
Tradenomi VOI hakea (ja tradenomilla on pätevyys) hakea virkoihin joihin edellytetään korkeakoulututkintoa. Eri asia on sitten jos haetaan nimenomaan ylempää korkeakoulututkintoa.
Valitettavaa jos sinä rinnastat AMK-tutkinnon opistoasteen tutkintoon, sitä se ei nimittäin ole, ja mikäli noin ajattelet, osoitat vain tietämättömyyttäsi ja perehtymättömyyttäsi asioihin. Onneksi näin ei työelämässä ole, vaikka niin väitätkin. Toki jossain päin maata voi näin asia vielä olla, joka on toki osittain vielä ymmärrettävää koska tutkinto on vielä sen verran nuori. Siksi näitä asioita onkin tääläkin oikaistava.Monet nykyiset AMK-tutkinnot ovat entisiä opistoasteen tutkintoja. Monet terveydenhuoltoalan tutkinnot esim. fysioterapeutti, hammashuoltaja, kätilö, laboratoriohoitaja, röntgenhoitaja, sairaanhoitaja, terveydenhoitaja tms. ovat aikaisemmin olleet opintoasteisia tutkintoja, mutta nykyisessä koulutuksessa ne ovat AMK-tutkintoja. Kuitenkin jos et satu tietämään aina kun annetaan uusia pätevyysvaatimuksia jotka kirjataan lakiin (tai niistä annetaan asetus), myös ne tutkinnot, jotka on suoritettu ennen uuden lainvoimaan tuloa ovat hyväksyttäviä mikäli ne ovat aikaisemmin tuottaneet pätevyyden hoitaa tehtäviä. Vrt. Sairaanhoitaja. Ja koska opistoasteisia tutkintoja ei enää järjestetä vaan se koulutus on siirtynyt AMK:hon rinnastetaan opistoasteiset tutkinnot AMK-tutkintoon. Täysin vastaaviahan tutkinnot eivät ole, mutta tuottavat saman pätevyyden. Ja monille työnantajille on opistoasteinen tutkinto paljon tutumpi nimitys kuin ammattikorkeakoulututkinto. Siksi monissa viran avoimeksi julistamisilmoituksissa vaaditaankin opistoasteista tutkintoa.
Toisekseen tuo että AMK:t vaativat, että AMK-tutkinto tulisi rinnastaa alempaan korkeakoulututkintoon ei tarkoita mitään. Se edellyttäisi aika paljon muutoksia mm. AMK:n opetussuunnitelmaan koska yliopisto-opinnot ovat rakenteellisesti hyvin erilaisia. Opetusministeriön työryhmät antavat vain "toiveita", mutta jos vähänkään on seurannut tuo ehdotus ei todellakaan saa suopeaa asennetta yliopistoissa. Sitä paitsi jos joku ei satu tietämään tuo muistio käsitteli etupäässä vain yliopiston tutkintoja portaistamista (vaikka siellä tuota AMK-tutkintoa ehdotettiinkin) ja monet yliopistot ovatkin alkaneet suunnitella tutkintojensa portaistamista, mutta edellenkään ei tee AMK-tutkintoja rinnastettavaksi kandin tutkintoon. Ja niin se vain että taatusti professoriliiton mielipide painaa vähän enemmän kuin ammattikorkeakoulurehtorien neuvosto (vai mikä se nyt on). Joka nyt kuvittelee että AMK-tutkinnot muka joskus tullaan rinnastamaan yliopiston tutkintoihin voi mennä lukemaan vaikka professoriliiton sivuilta useampiakin kannanottoja asiasta. www.professoriliitto.fi ajankohtaista ja lausunnot ja esitykset.
Että näin tällä kertaan. - Pravda
Muuan sana tästä pätevyydestä.
Tradenomin tutkinnolla voidaan hakea paikkaan jossa vaaditaan esimerkiksi ylempi korkeakoulututkinto, itse on ko virassa tällä hetkellä (edellinen kaveri oli tohtorismiehiä ja työkaveri DI) ja samaan aikaan haki muuan maisterikin, muttei päässeet -> ehkä allekirjoittaneella oli osuutta asiaan :)
Nämä vaatimukset ovat lähinnä suosituksia, mitä viran/- toimenhaltijalta haluttaisiin, mutta ne ovat vain suosituksia. Paremminkin CV ja muut pikkujutut vaikuttavat asiaan. Toinen asia:
mikäli asioilla on selvä hierarkia, esim. farmaseutti/proviisori niin siinä kyllä proviisori ajaa edelle koska farmaseutti ei yksinkertaisesti tiedä asiaa.
Eli ei se tutkinto, vaan se tyyppi. Etenkin kaupallishallinnollisella toimialueella. Yleensä merkitsee se, mikä on sopivin tyyppi joten tutkintoväittelyt pois siltä osin. - Riksu
Pravda kirjoitti:
Muuan sana tästä pätevyydestä.
Tradenomin tutkinnolla voidaan hakea paikkaan jossa vaaditaan esimerkiksi ylempi korkeakoulututkinto, itse on ko virassa tällä hetkellä (edellinen kaveri oli tohtorismiehiä ja työkaveri DI) ja samaan aikaan haki muuan maisterikin, muttei päässeet -> ehkä allekirjoittaneella oli osuutta asiaan :)
Nämä vaatimukset ovat lähinnä suosituksia, mitä viran/- toimenhaltijalta haluttaisiin, mutta ne ovat vain suosituksia. Paremminkin CV ja muut pikkujutut vaikuttavat asiaan. Toinen asia:
mikäli asioilla on selvä hierarkia, esim. farmaseutti/proviisori niin siinä kyllä proviisori ajaa edelle koska farmaseutti ei yksinkertaisesti tiedä asiaa.
Eli ei se tutkinto, vaan se tyyppi. Etenkin kaupallishallinnollisella toimialueella. Yleensä merkitsee se, mikä on sopivin tyyppi joten tutkintoväittelyt pois siltä osin.Mitä väliä hakuedellytyksillä sitten olisi, jos paikan voivat saada epäpätevätkin? Sama laittaa ilmoitukseen sitten "kaikki käy". Mielestäni, jos ilmoituksessa vaaditaan ylempikorkeakoulututkinto ja siihen valitaan tradenomi, joka ei ole ko. tutkinto, olisi ihan oikein, että paikkaa hakeneet pätevät hakijat veisivät jutun oikeuteen ja peräisivät oikaisua tätä kautta.
- Pravda
Riksu kirjoitti:
Mitä väliä hakuedellytyksillä sitten olisi, jos paikan voivat saada epäpätevätkin? Sama laittaa ilmoitukseen sitten "kaikki käy". Mielestäni, jos ilmoituksessa vaaditaan ylempikorkeakoulututkinto ja siihen valitaan tradenomi, joka ei ole ko. tutkinto, olisi ihan oikein, että paikkaa hakeneet pätevät hakijat veisivät jutun oikeuteen ja peräisivät oikaisua tätä kautta.
Asiaa ei pidä yksinkertaistaa tyyliin "kaikki käy". Akateeminen korkeakoulututkinto on useinmiten vain yksi organisaation sisäinen suositus valintaperusteeksi. Mikäli on sopiva korkeakoulututkinto ja sopiva tausta toimen hoitoon, tulee paremmin valituksi. Ylempi korkeakoulututkinto tasapäisessä tilanteessa kääntyy yleensä akateemisen eduksi (edellyttäen että paperit ovat kunnossa).
Eli: ylempi korkeakoulututkinto ei ole ainoa valintaperuste vaan siihen vaikuttavat muutkin tekijät. Työkokemus, kielitaito, alakohtaiset opinnot jne.
Hakuedellytykset ovat vain useimmissa tapauksissa suosituksia, ellei ole sitten juridisia esteitä miksi vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto kuten aikaisemmin mainitsemani farmasia-alan esimerkki.
CV, testit ja haastattelut ratkaisevat.
- jip
miksi tästäkin pitää aina riidellä. Totta, virallisesti sekä yliopistot että amk:t ovat korkeakouluja. Silti kaikki tietävät että opetus ja opiskelu näissä laitoksissa on erilaista. Molempia tarvitaan.
- Maisteri
Faktahan on noista todisteluistasi huolimatta se, että yliopistossa tenttialueet ja opiskeltavat aihealueet ovat paljon laajempia ja vaativampia kuin ammattikorkeakoulussa, jossa opetus on lukiomaista(näin ovat ammattikorkeassa opiskelevat tuttavani kertoneet). Ehkä ystäväsi ja sinun kokemustesi (kirjojen lainailu) perusteella kauppatiede on sitten yliopistossa helpompaa kuin yhteiskunta- ja humanistiset tieteet? Poskettomimpia joka tapauksessa ovat poliitikkojen suunnitelmat antaa ammattikorkeakoulusta valmistuneille "mestarimaisterin" tms. paperit vuoden lisäopiskelulla( 3vuoden työkokemuksella, mutta mitäs siitä, kaikkihan työtä tekevät, eivätkä saa siitä ylimääräisiä tutkintoja!) Yliopisto-opiskelijat esimerkiksi lukevat yhteen tenttiin parikin tuhatta sivua(myös vieraskielistä tekstiä) ammattikorkeakoulujen tenttialueiden ollessa max. parisataa sivua. Ja opintoviikkoja kumpikin saa esim. 4, vaikka työmäärä ja vaativuus ovat aivan erilaiset. Niin että noihin opintoviikkomääriinkään(120 ov:n alempi yliopistotutkinto ja ammattikorkeakoulututkinto 140 ov) et voi vedota. Väitän, että siihen yliopissa tehtävään 120 ov alempaan korkeakoulututkintoon joutuu takuulla tekemään tuplamäärän työtä verrattuna ammattikorkeakoulun 140 ov:n tutkintoon. By the way, yksi tuttavani sai ammattikorkeakouluopintoihinsa sisältyneestä yhden viikonlopun kestäneestä ryyppyreissusta 6 ov!(siellä muka suunniteltiin jotain ryhmätyötä siinä illanvieton ohessa...), itse istuin vuoden ajan joka viikko graduseminaarissa, valmistellen tuona aikana monta esitelmää ja toisten esitelmien opponointeja kommentointeja ja sain tästä vuoden kestäneestä kurssista 5 ov. Opintoviikko on siis suhteellinen käsite...
- MMM
Puhun nyt ainoastaan kaupan alan opinnoista. Muuten en halua yliopistojen opintoja kommentoida koska en niistä tiedä tarkemmin.
Tuo väite, että ammattikorkeassa saa opintoviikkoja "lahjaksi" on kyllä melkoista puppua! Ei ainakaan päde tradenomiopinnoissa. Itse asiassa kaveri sai kauppakorkeassa 5 ov vastaavanlaisesta kurssista josta itse sain ammattikorkeassa 3 ov. Ja mistä päättelet ettei ammattikorkeassa lueta vieraskielistä tekstiä? Väitteesi, että alempaan korkeakoulututkintoon vaaditaan tuplamäärä työtä tradenomitutkintoon verrattuna, on kyllä melko perätön väite.Lisäksi ammattikorkeassa erilaiset projektityöt sisältyvät lähes joka kurssiin. Puhun siis kaupan alan opinnoista.
En ymmärrä miksi aloit vertailemaan näitä tutkintoja tällä tavoin. Alkuperäisessä kirjoituksessahan jo sanoin, ettei tutkintojen ole tarkoituskaan olla samanlaisia!
Jaa, eipä ole meikäläinen saanut opintoviikkoja mistään ryyppyreissuista. Samalla tavoin kuin sinä, minäkin olen seminaareissa istunut, opponointeja vääntänyt ja erilaisia projekteja väsännyt. Niistä ne opintoviikot minullekin tuli.
Että tämmöstä. Hyvää kesää. - maisteri
MMM kirjoitti:
Puhun nyt ainoastaan kaupan alan opinnoista. Muuten en halua yliopistojen opintoja kommentoida koska en niistä tiedä tarkemmin.
Tuo väite, että ammattikorkeassa saa opintoviikkoja "lahjaksi" on kyllä melkoista puppua! Ei ainakaan päde tradenomiopinnoissa. Itse asiassa kaveri sai kauppakorkeassa 5 ov vastaavanlaisesta kurssista josta itse sain ammattikorkeassa 3 ov. Ja mistä päättelet ettei ammattikorkeassa lueta vieraskielistä tekstiä? Väitteesi, että alempaan korkeakoulututkintoon vaaditaan tuplamäärä työtä tradenomitutkintoon verrattuna, on kyllä melko perätön väite.Lisäksi ammattikorkeassa erilaiset projektityöt sisältyvät lähes joka kurssiin. Puhun siis kaupan alan opinnoista.
En ymmärrä miksi aloit vertailemaan näitä tutkintoja tällä tavoin. Alkuperäisessä kirjoituksessahan jo sanoin, ettei tutkintojen ole tarkoituskaan olla samanlaisia!
Jaa, eipä ole meikäläinen saanut opintoviikkoja mistään ryyppyreissuista. Samalla tavoin kuin sinä, minäkin olen seminaareissa istunut, opponointeja vääntänyt ja erilaisia projekteja väsännyt. Niistä ne opintoviikot minullekin tuli.
Että tämmöstä. Hyvää kesää.Saanenko tiedustella, minkä pituisen (sivumäärältään) ja laatuisen (tutkimusarvoltaan...) lopputyön kirjoitit tradenomin tutkintoasi varten? 20 sivua?
- maisteri
MMM kirjoitti:
Puhun nyt ainoastaan kaupan alan opinnoista. Muuten en halua yliopistojen opintoja kommentoida koska en niistä tiedä tarkemmin.
Tuo väite, että ammattikorkeassa saa opintoviikkoja "lahjaksi" on kyllä melkoista puppua! Ei ainakaan päde tradenomiopinnoissa. Itse asiassa kaveri sai kauppakorkeassa 5 ov vastaavanlaisesta kurssista josta itse sain ammattikorkeassa 3 ov. Ja mistä päättelet ettei ammattikorkeassa lueta vieraskielistä tekstiä? Väitteesi, että alempaan korkeakoulututkintoon vaaditaan tuplamäärä työtä tradenomitutkintoon verrattuna, on kyllä melko perätön väite.Lisäksi ammattikorkeassa erilaiset projektityöt sisältyvät lähes joka kurssiin. Puhun siis kaupan alan opinnoista.
En ymmärrä miksi aloit vertailemaan näitä tutkintoja tällä tavoin. Alkuperäisessä kirjoituksessahan jo sanoin, ettei tutkintojen ole tarkoituskaan olla samanlaisia!
Jaa, eipä ole meikäläinen saanut opintoviikkoja mistään ryyppyreissuista. Samalla tavoin kuin sinä, minäkin olen seminaareissa istunut, opponointeja vääntänyt ja erilaisia projekteja väsännyt. Niistä ne opintoviikot minullekin tuli.
Että tämmöstä. Hyvää kesää.Vielä kommentti viestiisi: "Samalla tavoin kuin sinä, minäkin olen seminaareissa istunut, opponointeja vääntänyt"
- tuskinpa samalla tavalla, taso
on HIEMAN tieteellisempi tuolla yliopiston puolella. - eräs yo
MMM kirjoitti:
Puhun nyt ainoastaan kaupan alan opinnoista. Muuten en halua yliopistojen opintoja kommentoida koska en niistä tiedä tarkemmin.
Tuo väite, että ammattikorkeassa saa opintoviikkoja "lahjaksi" on kyllä melkoista puppua! Ei ainakaan päde tradenomiopinnoissa. Itse asiassa kaveri sai kauppakorkeassa 5 ov vastaavanlaisesta kurssista josta itse sain ammattikorkeassa 3 ov. Ja mistä päättelet ettei ammattikorkeassa lueta vieraskielistä tekstiä? Väitteesi, että alempaan korkeakoulututkintoon vaaditaan tuplamäärä työtä tradenomitutkintoon verrattuna, on kyllä melko perätön väite.Lisäksi ammattikorkeassa erilaiset projektityöt sisältyvät lähes joka kurssiin. Puhun siis kaupan alan opinnoista.
En ymmärrä miksi aloit vertailemaan näitä tutkintoja tällä tavoin. Alkuperäisessä kirjoituksessahan jo sanoin, ettei tutkintojen ole tarkoituskaan olla samanlaisia!
Jaa, eipä ole meikäläinen saanut opintoviikkoja mistään ryyppyreissuista. Samalla tavoin kuin sinä, minäkin olen seminaareissa istunut, opponointeja vääntänyt ja erilaisia projekteja väsännyt. Niistä ne opintoviikot minullekin tuli.
Että tämmöstä. Hyvää kesää.Siis sen mitä olen AMK:ssa opiskelleilta kavereilta kuullut on se, että AMK:ssa joutuu kyllä yhtä ovaria varten tekemään suhteessa enemmän työtä (vääntämään esseitä ja tentin, yliopistoissa usein vaan tentti, tosin sivumäärät saattavat olla valtaisia), mutta kun kyse onkin siitä että AMK-tutkinto esim. kaupan alalla on hyvin erilainen kuin KTM:n tai KTK:n tutkinto. Tutkinnot eivät siis ole vertailukelpoisia keskenään.
- MMM
maisteri kirjoitti:
Saanenko tiedustella, minkä pituisen (sivumäärältään) ja laatuisen (tutkimusarvoltaan...) lopputyön kirjoitit tradenomin tutkintoasi varten? 20 sivua?
Päättötyöni oli pituudeltaan n.100 sivua ja kyseessä oli alueen elinkeinoelämän kehittämisen tueksi tehty tutkimus, jota tukivat mm. alueen yrittäjäjärjestöt.
En ymmärrä asennettasi. Jos luulet, että tradenomit tekevät 20 sivun pituisia päättötöitä, niin etpä paljon tiedä. Taas lähdet vertailemaan näitä tutkintoja väärällä tavalla keskenään. Tottakai opinnot ovat yliopistossa tieteellisempiä. Etkö lukenut alkuperäistä kirjoitustani? Tutkinnot ovat erilaisia, niiden lähtökohdat ovat erilaisia ja tavoitteet ovat erilaisia! Mutta turhaan aliarviot ja halveksit tradenomin tutkintoa, varsinkaan kun et tunnu sen sisällöstä olevan kovin hyvin perillä. - MMM
maisteri kirjoitti:
Vielä kommentti viestiisi: "Samalla tavoin kuin sinä, minäkin olen seminaareissa istunut, opponointeja vääntänyt"
- tuskinpa samalla tavalla, taso
on HIEMAN tieteellisempi tuolla yliopiston puolella.Voihan siellä luennoilla istua kuinka tahtoo...
Luehan vastaus jonka kirjoitin yllä olevaan viestiisi.
Anteeksi vaan, mutta minua hiukan ihmetyttää tuo sinun asenne. - MMM
eräs yo kirjoitti:
Siis sen mitä olen AMK:ssa opiskelleilta kavereilta kuullut on se, että AMK:ssa joutuu kyllä yhtä ovaria varten tekemään suhteessa enemmän työtä (vääntämään esseitä ja tentin, yliopistoissa usein vaan tentti, tosin sivumäärät saattavat olla valtaisia), mutta kun kyse onkin siitä että AMK-tutkinto esim. kaupan alalla on hyvin erilainen kuin KTM:n tai KTK:n tutkinto. Tutkinnot eivät siis ole vertailukelpoisia keskenään.
Juuri näin. Näitä kahta tutkintoa ei voi suoraan verrata toisiinsa. Lähtökohdat ja tavoitteet ovat ihan erilaiset.
- Riksu
MMM kirjoitti:
Päättötyöni oli pituudeltaan n.100 sivua ja kyseessä oli alueen elinkeinoelämän kehittämisen tueksi tehty tutkimus, jota tukivat mm. alueen yrittäjäjärjestöt.
En ymmärrä asennettasi. Jos luulet, että tradenomit tekevät 20 sivun pituisia päättötöitä, niin etpä paljon tiedä. Taas lähdet vertailemaan näitä tutkintoja väärällä tavalla keskenään. Tottakai opinnot ovat yliopistossa tieteellisempiä. Etkö lukenut alkuperäistä kirjoitustani? Tutkinnot ovat erilaisia, niiden lähtökohdat ovat erilaisia ja tavoitteet ovat erilaisia! Mutta turhaan aliarviot ja halveksit tradenomin tutkintoa, varsinkaan kun et tunnu sen sisällöstä olevan kovin hyvin perillä.Eikö sekin ole ammattikorkeassa mahdollista? =)
- Riksu
MMM kirjoitti:
Juuri näin. Näitä kahta tutkintoa ei voi suoraan verrata toisiinsa. Lähtökohdat ja tavoitteet ovat ihan erilaiset.
ja kuitenkin tulee ensin hirveä rivi tekstiä, jossa mainitaan kuten tämän kerjun ensimmäinenkin kirjoittaja "kyllä ammattikorkeassa joutuu tekemään suhteessa enemmän työtä...plaaplaa"...
- Guru
maisteri kirjoitti:
Saanenko tiedustella, minkä pituisen (sivumäärältään) ja laatuisen (tutkimusarvoltaan...) lopputyön kirjoitit tradenomin tutkintoasi varten? 20 sivua?
Kyllä näistä graduista ja diplomitöistäkin löytyy välillä aikamoisia höpö-höpö-töitä, jotka olisi voinut kyllä jättää tekemättä. Ainakin Nokian (Oyj) kirjastosta löytyvistä tekeleistä osa on yhtä tyhjän kanssa. Sivukaupalla itsestäänselvää tekstiä ilman minkäänlaisia uusia oivalluksia. No... eihän siitä voi työn tekijää syyttää, vaan sen tarkastajia.
- Kriteerit vaihtelevat
Guru kirjoitti:
Kyllä näistä graduista ja diplomitöistäkin löytyy välillä aikamoisia höpö-höpö-töitä, jotka olisi voinut kyllä jättää tekemättä. Ainakin Nokian (Oyj) kirjastosta löytyvistä tekeleistä osa on yhtä tyhjän kanssa. Sivukaupalla itsestäänselvää tekstiä ilman minkäänlaisia uusia oivalluksia. No... eihän siitä voi työn tekijää syyttää, vaan sen tarkastajia.
...tuo varmaankin on yleisempää teknillisillä aloilla, erit. nuo firmoihin tehtävät työt. Ainakin humanistisilla aloilla tieteenteko myös opinnäytteissä on tiukempaa, mitä/miten tahansa ei voi kirjoittaa. Tieteellinen viittauskäytäntö, lähdekritiikki ja tutkimusongelman merkittävyys ovat asioita, joiden on oltava kunnossa. Toki teknillisiltäkin aloilta varmasti
löytyy tieteellisesti merkittäviä tutkimuksia ja varmasti myös noista DI-töistä. "Itsestään selvää" tekstiähän tulee periaatteessa aina mukaan jonkin verran, esim. silloin kun esitellään aikaisempaa tutkimusta (ennen kuin työssä siirrytään sitten omien oivallusten käsittelemiseen ja sen perustelemiseen, miksi oma tutkimus tuo uutta aikaisempaan tutkimukseen verrattuna). - eräs yo
Riksu kirjoitti:
ja kuitenkin tulee ensin hirveä rivi tekstiä, jossa mainitaan kuten tämän kerjun ensimmäinenkin kirjoittaja "kyllä ammattikorkeassa joutuu tekemään suhteessa enemmän työtä...plaaplaa"...
Se taas on ihan suhteellista mikä on enemmän työtä. Toisessa joutuu lukemaan töitä, toisessa tekemään enemmän muita hommia. Vertailu on liki mahdotonta
- eräs yo
Riksu kirjoitti:
Eikö sekin ole ammattikorkeassa mahdollista? =)
Jos et tiedä niin yliopistossakin voi tehdä parityönä, mutta on pystyttävä osoittamaan selkeästi mikä osa työstä on kummankin tekemä, mutta kokonaisuus voi hyvin olla kahden ihmisen tekemä :)
- Riksu
eräs yo kirjoitti:
Jos et tiedä niin yliopistossakin voi tehdä parityönä, mutta on pystyttävä osoittamaan selkeästi mikä osa työstä on kummankin tekemä, mutta kokonaisuus voi hyvin olla kahden ihmisen tekemä :)
missä yo:ssa tämä on mahdollista? Itse en ole kuullut moisesta.
- ...
Riksu kirjoitti:
missä yo:ssa tämä on mahdollista? Itse en ole kuullut moisesta.
Kyllä riksu on tässä oikeassa siinä mielessä, että ainakin kasvatustieteen pro-graduja voi tehdä pari työnä. Harvinaisiahan pareittain tehdyt tutkielmat kuitenkin ovat ja varmasti se riippuu oppiaineesta, tiedekunnasta, laitoksesta ja jopa yksittäisestä gradu ohjaajasta, joskaan silloin ohjaaja ei voi kovin paljon vänkäillä vastaan jos tiedekuntatasolla on päätetty että parityö-gradut ovat ok.
Itse en graduani halauisi missään nimessä tehdä parityönä. Kaikenlaiset ryhmätyöt yliopisto/korkeakoulutasolla ovat mielestäni pedagogisesti aivan turhia. Ryhmä- ja yhteisyötaitoja oppii muullakin tavalla kuin osana opintoja. - ...
... kirjoitti:
Kyllä riksu on tässä oikeassa siinä mielessä, että ainakin kasvatustieteen pro-graduja voi tehdä pari työnä. Harvinaisiahan pareittain tehdyt tutkielmat kuitenkin ovat ja varmasti se riippuu oppiaineesta, tiedekunnasta, laitoksesta ja jopa yksittäisestä gradu ohjaajasta, joskaan silloin ohjaaja ei voi kovin paljon vänkäillä vastaan jos tiedekuntatasolla on päätetty että parityö-gradut ovat ok.
Itse en graduani halauisi missään nimessä tehdä parityönä. Kaikenlaiset ryhmätyöt yliopisto/korkeakoulutasolla ovat mielestäni pedagogisesti aivan turhia. Ryhmä- ja yhteisyötaitoja oppii muullakin tavalla kuin osana opintoja.Meni nimimerkit sekaisin, eli tarkoitin että nimimerkki eräs yo on osittain oikeassa.
- tiedoksi tällainenkin
eräs yo kirjoitti:
Jos et tiedä niin yliopistossakin voi tehdä parityönä, mutta on pystyttävä osoittamaan selkeästi mikä osa työstä on kummankin tekemä, mutta kokonaisuus voi hyvin olla kahden ihmisen tekemä :)
Näinpäs kerran yhden parityönä tehdyn
ammattikorkeakoulun hoitoalan opinnäytetyön.
Työ oli pituudeltaan 30 sivua, ja kun huvikseni
tarkastin viitteitä (siitä ihme kyllä löytyi sellaiset...), niin suurin osa tekstistä oli
kopioitu suoraan lähdekirjallisuudesta. Tekijöiden
"omaa" tekstiä olivat vain 10 avointa kysymystä, jotka tekijät olivat laatineet haastateltaviaan (hoitoalalla työskenteleviä varten) varten. Noin lyhyt työ ja vielä parityönä tehtynä, toisten teksteistä kopioituna ei tuo yhtään lisää uskottavuutta jo ennestäänkin tutkimusarvoltaan kyseenalaiselle ammattikorkeakoululaitokselle, ikävä kyllä. Kuinkahan yleistä tämä on muillakin aloilla ammattikorkeakoulussa? - ...
tiedoksi tällainenkin kirjoitti:
Näinpäs kerran yhden parityönä tehdyn
ammattikorkeakoulun hoitoalan opinnäytetyön.
Työ oli pituudeltaan 30 sivua, ja kun huvikseni
tarkastin viitteitä (siitä ihme kyllä löytyi sellaiset...), niin suurin osa tekstistä oli
kopioitu suoraan lähdekirjallisuudesta. Tekijöiden
"omaa" tekstiä olivat vain 10 avointa kysymystä, jotka tekijät olivat laatineet haastateltaviaan (hoitoalalla työskenteleviä varten) varten. Noin lyhyt työ ja vielä parityönä tehtynä, toisten teksteistä kopioituna ei tuo yhtään lisää uskottavuutta jo ennestäänkin tutkimusarvoltaan kyseenalaiselle ammattikorkeakoululaitokselle, ikävä kyllä. Kuinkahan yleistä tämä on muillakin aloilla ammattikorkeakoulussa?Sanottakoon nyt ensin (itsestään)selvyydeksi kaikille, että sivumäärät tai sanamäärät eivät vielä kerro sisällöstä yhtään mitään.
Ja sitten: itse amk:sta tradenomiksi valmistuneena väitän että näitä rimanalituksia riittää. Työ jota itse opponoin oli copy-paste meiningillä tehty, pituutta 36 sivua, riviväli 2, fontti 14. Eikä mitään omaa sisältöä. Oma työni oli 52 sivua, riviväli 1,5, fontti 12, jonkin verran omaa sisältöä, mutta myönnän, aika paljon suoraan lähteistä. Läpi meni molemmat ja hyvälli arvosanoilla (itse sain kiitettävän ja tuo toinen työ hyvän) Ja tämä siis LAMK:ssa, eikä missän pikku amk:ssa.
Nyt opiskelen yliopistossa pääaineena englantia ja jo proseminaarityöt ovat vaativampia. Vaikka sivumäärän ei sentään tarvitse olla prosemmoissa tuollainen, niin sisältövaatimukset ovat huomattavan paljon tiukemmat: löpö-löpö sisällöllä ei hyvää arvosanaa tipu ja lähdeviitteet ja asetukset on oltava kunnossa. Yliopistossa sitä paitsi jo prosemmoissa tehdään opponointia ja luetaan ja kritikoidaan muiden töitä; tämäkin on osa tutkimusprosessia. Amk:ssa tämä tuli vastaan vasta lopputyön kohdalla.
Mutta kannattaa yliopistolaistenkin tässä nyt silti oman arvon tunnossaan muistaa, että eivät kaikki yliopistotason työtkään aina ole välttämättä kritiikin kestäviä: Jari Vilenen pro-gradu, Lasse Lehtisen väitöskirja, ja tekijän nimeä en muista mutta joku lisensiaattityö oli aikanaan kovan ryöpytyksen kohteena. Ok, Vilenin ja Lehtisen työt hyväksyttiin virallisen kritiikin kautta, mutta ovatko ne oikeasti tieteelisesti/akateemisesti arvokkaita? Haluttiinko Lehtisen väitsärillä vain pinnoja (julkisuutta ja rahaa) yliopistolle?
Tieteellisesti/akateemisesti hyvien tutkimusten syntyminen joutuu sitä paitsi nykyajan tulosvaatimusvimmassa koville, ja väitänpä että siten melkein mikä tahansa gradutason-viritelmä, jossa edes perusasiat ovat kohdallaan menee kyllä todennäköisesti läpi. Ainoastaan silloin saadan ns. hyviä töitä jos yliopisto on onnistunut opettamaan työn tekijälle tieteen teon etiikan ja tekijä on tämän myös itse sisäistänyt. Mm. tästä syystä on väärin että nuoria patistetaan liian aikaisin opiskelemaan: tällöin voi päätyä alalle johon ei ole motivaatiota, ja jos ei ole motivaatiota niin ei synny hyvää tutkimusta. pitkällä tähtäimellä. - tiedoksi tällainenkin
... kirjoitti:
Sanottakoon nyt ensin (itsestään)selvyydeksi kaikille, että sivumäärät tai sanamäärät eivät vielä kerro sisällöstä yhtään mitään.
Ja sitten: itse amk:sta tradenomiksi valmistuneena väitän että näitä rimanalituksia riittää. Työ jota itse opponoin oli copy-paste meiningillä tehty, pituutta 36 sivua, riviväli 2, fontti 14. Eikä mitään omaa sisältöä. Oma työni oli 52 sivua, riviväli 1,5, fontti 12, jonkin verran omaa sisältöä, mutta myönnän, aika paljon suoraan lähteistä. Läpi meni molemmat ja hyvälli arvosanoilla (itse sain kiitettävän ja tuo toinen työ hyvän) Ja tämä siis LAMK:ssa, eikä missän pikku amk:ssa.
Nyt opiskelen yliopistossa pääaineena englantia ja jo proseminaarityöt ovat vaativampia. Vaikka sivumäärän ei sentään tarvitse olla prosemmoissa tuollainen, niin sisältövaatimukset ovat huomattavan paljon tiukemmat: löpö-löpö sisällöllä ei hyvää arvosanaa tipu ja lähdeviitteet ja asetukset on oltava kunnossa. Yliopistossa sitä paitsi jo prosemmoissa tehdään opponointia ja luetaan ja kritikoidaan muiden töitä; tämäkin on osa tutkimusprosessia. Amk:ssa tämä tuli vastaan vasta lopputyön kohdalla.
Mutta kannattaa yliopistolaistenkin tässä nyt silti oman arvon tunnossaan muistaa, että eivät kaikki yliopistotason työtkään aina ole välttämättä kritiikin kestäviä: Jari Vilenen pro-gradu, Lasse Lehtisen väitöskirja, ja tekijän nimeä en muista mutta joku lisensiaattityö oli aikanaan kovan ryöpytyksen kohteena. Ok, Vilenin ja Lehtisen työt hyväksyttiin virallisen kritiikin kautta, mutta ovatko ne oikeasti tieteelisesti/akateemisesti arvokkaita? Haluttiinko Lehtisen väitsärillä vain pinnoja (julkisuutta ja rahaa) yliopistolle?
Tieteellisesti/akateemisesti hyvien tutkimusten syntyminen joutuu sitä paitsi nykyajan tulosvaatimusvimmassa koville, ja väitänpä että siten melkein mikä tahansa gradutason-viritelmä, jossa edes perusasiat ovat kohdallaan menee kyllä todennäköisesti läpi. Ainoastaan silloin saadan ns. hyviä töitä jos yliopisto on onnistunut opettamaan työn tekijälle tieteen teon etiikan ja tekijä on tämän myös itse sisäistänyt. Mm. tästä syystä on väärin että nuoria patistetaan liian aikaisin opiskelemaan: tällöin voi päätyä alalle johon ei ole motivaatiota, ja jos ei ole motivaatiota niin ei synny hyvää tutkimusta. pitkällä tähtäimellä.Juuri näin. Yliopistossa jo opiskelun alku- ja keskivaiheilla noudatetaan kirjoittamisessa
kurinalaisuutta - hyviä arvosanoja ei tosiaankaan
tipu proseminaaritutkielmistakaan, jos ne eivät
ole kriittisiä, oivaltavia ja tieteellisin kriteerein tehtyjä. Seminaari-istunnoissa ei esitelmän tekijä yliopistossa pääse helpolla.
Ammattikorkeakouluissa taas kiitettävät arvosanat irtoavat helposti?!
Rimaa hipoen läpi menneet pro gradut ovat tieteellisesti arvottomia, joten ne saavat
"rangaistuksensa" jo tästä käyttökelvottomuudestaan - huonon gradun tekijän haaveet väitöskirjasta kariutuvat lyhyeen. Sen sijaan kiitettävän arvosanan (eximia, laudatur) saaneet gradut ovat jo hyödyksi uudelle tutkimukselle ja toimivat esimerkkeinä opiskelijoille. - MMM
tiedoksi tällainenkin kirjoitti:
Näinpäs kerran yhden parityönä tehdyn
ammattikorkeakoulun hoitoalan opinnäytetyön.
Työ oli pituudeltaan 30 sivua, ja kun huvikseni
tarkastin viitteitä (siitä ihme kyllä löytyi sellaiset...), niin suurin osa tekstistä oli
kopioitu suoraan lähdekirjallisuudesta. Tekijöiden
"omaa" tekstiä olivat vain 10 avointa kysymystä, jotka tekijät olivat laatineet haastateltaviaan (hoitoalalla työskenteleviä varten) varten. Noin lyhyt työ ja vielä parityönä tehtynä, toisten teksteistä kopioituna ei tuo yhtään lisää uskottavuutta jo ennestäänkin tutkimusarvoltaan kyseenalaiselle ammattikorkeakoululaitokselle, ikävä kyllä. Kuinkahan yleistä tämä on muillakin aloilla ammattikorkeakoulussa?On se niin, että rimanalituksia on varmasti olipa oppilaitos sitten mikä tahansa. Kerroit lukeneesi jonkin hoitoalan opinnäytetyön. En osaa hoitoalan opinnoista sanoa mitään, mutta ainakaan meillä kaupan alalla (ja ammattikorkeakoulussa jossa opiskelin) ei 30 sivun mittaisella opinnäytetyöllä kyllä hyväksyttävää arvosanaa saa. Mutta en osaa tosiaan sanoa miten asia on muilla aloilla.
- Los MK
Olimme v.1996 alkusyksyä baarissa jossainpäin tampereen keskustaa. Tampereen AMK oli juuri aloittanut ja siellä toimi mm. kaupanAMK. Olin kahden kaverin kanssa liikkeellä ja yksi meistä opiskeli Tampereen Yliopistolla kansantaloutta. Läheiseen pöytään istahti yksi tyttöporukka jonka seuraan liityimme. Keskustelu meni opiskelupaikkohin ja tytöt ilmoittivat olevansa kauppakorkeakoulussa. Ekonomiopiskelijamme heräsi ja alkoi kysellä tytöiltä enemmän, mm. mihin fuksiryhmään he kuuluivat. Tytöt eivät olleet edes kuulleet sanaa fuksi vaan he olivat tursaita ja kun koulurakennuskin osoittautui aivan muualla olevaksi kuin yliopisto, totesimme tyttöjen olevan jostain ammattikorkeakoulusta, joka oli vielä vuosi sitten ollut kauppaoppilaitos.
EM. esimerkki on yksi sekaantumisen mahdollisuuksista. Vaikka opetusministeriö sanoo jotain ei pohjaa vie siltä etä tradenomi on entinen merkonomi lisättynä pakollisella harjoittelulla ja valinnaisaineilla. Sata sivuisia (päättö)töitä tehdään ja lukiossa ja ammattikoulussakin.
Koettakaa tradenomit hyväksyä että olette yliaikaa opiskelleita merkonomeja, ei titteli koulutusta paranna. Itse AMK-inssinä en voi kuvitellakaan vertaavani itseäni DI-ystäviini vaikka kurssikirjat samoja olivat ja niitä keskenämme vaihtelimme.
Totuus on tuolla ulkona, eli tehtävä kertoo kaiken vaikka koulunpenkillä opiskelisin vaikka mitä.- MMM
Kuten jossain viestissä jo kirjoittelin on amk-opetus kehittynyt paljon alkuvuosista ja amk:t ovat vieläkin hyvin nuori koulujärjestelmä verratuna yliopistoihin. Mutta sen voin sanoa, että tuosta 1996 vuodesta on meno muuttunut aika tavalla.
Se, että vertaat tradenomeja merkonomeihin on sinun mielipiteesi ja meillä kaikilla on siihen oikeus. Totuuspohja tuolta väitteeltäsi mielestäni kuitenkin puuttuu. Ja mikä ihmeen entinen merkonomi? Merkonomejan valmistuu edelleen! Varmasti laajoja töitä tehdään koulussa kuin koulussa, eihän tässä siitä ole kysymys.
Ja vielä kerran, en ole halunnutkaan verrata tradenomin tutkintoa KTM:n tutkintoon tuolla tavoin kuin esität vertauksen insinööreistä ja diplomi-insinööreistä.
Miksi on niin vaikea tajuta, että on olemassa erilaisia lähtökohtia ja tavoitteita eri koulutusorganisaatioilla, myös korkeakoulujärjestelmässä. - Los MK
MMM kirjoitti:
Kuten jossain viestissä jo kirjoittelin on amk-opetus kehittynyt paljon alkuvuosista ja amk:t ovat vieläkin hyvin nuori koulujärjestelmä verratuna yliopistoihin. Mutta sen voin sanoa, että tuosta 1996 vuodesta on meno muuttunut aika tavalla.
Se, että vertaat tradenomeja merkonomeihin on sinun mielipiteesi ja meillä kaikilla on siihen oikeus. Totuuspohja tuolta väitteeltäsi mielestäni kuitenkin puuttuu. Ja mikä ihmeen entinen merkonomi? Merkonomejan valmistuu edelleen! Varmasti laajoja töitä tehdään koulussa kuin koulussa, eihän tässä siitä ole kysymys.
Ja vielä kerran, en ole halunnutkaan verrata tradenomin tutkintoa KTM:n tutkintoon tuolla tavoin kuin esität vertauksen insinööreistä ja diplomi-insinööreistä.
Miksi on niin vaikea tajuta, että on olemassa erilaisia lähtökohtia ja tavoitteita eri koulutusorganisaatioilla, myös korkeakoulujärjestelmässä.Katsoin vanhoja opinto-oppaita ja totesin merkonomien ja tradenomien opintosisällön olevan prikulleen sama. Tradenomien 140ov saadaan kun merkonomien 100ov. lisätään harjoitttelu 20ov. valinnaisaineet 10ov. opinnäytetyö 10ov.
Teoriapohjalta olette merkonomeja, kesätyöt tuovat harjoitteluovarit ja valinnaisaineita on aina kiva lukea, vaikka viulun soittoa kuittaisi. Opinnäytetyöt onkin eri juttu ja saattaa joskus olla hyväksi semmoisen suorittaminen. Mielestäni se on kuin yliopistojen gradu tutkielma mutta pienemmällä vaivalla saavutettava - kyllästynyt
Los MK kirjoitti:
Katsoin vanhoja opinto-oppaita ja totesin merkonomien ja tradenomien opintosisällön olevan prikulleen sama. Tradenomien 140ov saadaan kun merkonomien 100ov. lisätään harjoitttelu 20ov. valinnaisaineet 10ov. opinnäytetyö 10ov.
Teoriapohjalta olette merkonomeja, kesätyöt tuovat harjoitteluovarit ja valinnaisaineita on aina kiva lukea, vaikka viulun soittoa kuittaisi. Opinnäytetyöt onkin eri juttu ja saattaa joskus olla hyväksi semmoisen suorittaminen. Mielestäni se on kuin yliopistojen gradu tutkielma mutta pienemmällä vaivalla saavutettavaKertoisitko, minkä oppilaitosten ja minkä vuosien opinto-oppaista on kyse, muutenhan tuo todistelusi on yhtä tyhjän kanssa? Ilmeisesti tosiaan aika vanhoja oppaita olet lukenut, koska merkonomitutkinnon laajuus on jo aika kauan ollut 120 ov.
- Los MK
kyllästynyt kirjoitti:
Kertoisitko, minkä oppilaitosten ja minkä vuosien opinto-oppaista on kyse, muutenhan tuo todistelusi on yhtä tyhjän kanssa? Ilmeisesti tosiaan aika vanhoja oppaita olet lukenut, koska merkonomitutkinnon laajuus on jo aika kauan ollut 120 ov.
Vertasin vuoden 1999 TAMK opinto-opasta ja samanvuoden TAOn kaupan ja hallinnon opinto-oppaasta. 120ov on peruskoulupohjaisen opintomäärä mutta yo-puoli on 100. Vertaan tradenomia edelleen yo-merkonomiin.
- merkonomi, tuleva tradenomi
Los MK kirjoitti:
Vertasin vuoden 1999 TAMK opinto-opasta ja samanvuoden TAOn kaupan ja hallinnon opinto-oppaasta. 120ov on peruskoulupohjaisen opintomäärä mutta yo-puoli on 100. Vertaan tradenomia edelleen yo-merkonomiin.
Itse olen käynyt tampereen ammattiopiston kaupan ja hallinnon puolen (Tao)ja aloittanut tamkissa. Opintoviikoista ei saa yhtäkään hyväksiluetuksi, joten en ymmärrä miten voit väittää että koulutusohjelmien kurssit olisivat samat. Uskon, että asiaan perehtyneet kyllä antaisivat hyväksilukea näitä, jos koulutuksessa olisi niin paljon samaa. N. 20 ov saa suoritettua tiedot- ja taidot testeillä eli asiat ovat samoja joita on kauppiksessa käyty, mutta niissäkin täytyy silti osoittaa että osaa kyseiset asiat myös amk-tasolla. Itse tamkin kursseja käyneenä voin sanoa, että ne oikeastaan lähtevät syventämään sitä mitä kauppiksessa on opittu. Näissä 20 ov:ssa, jotka saa tentittyä, käydään asiat, joita kauppiksessa opiskeltiin kolme vuotta.
- Hm...
MMM taitaa aikoinaan olla pyrkinyt kauppakorkeaan muttei ole sinne päässyt ja nyt lohduttelee itseään ylistämällä täällä tradenomin tutkintoaan.
- MMM
Halusin alunperinkin nimenomaan ammattikorkeakouluun opiskelemaan. Enkä minä tätä kirjoittele todellakaan sen takia, että minun täytyisi jotenkin päteä, ei todellakaan, vaan haluan tuoda esille millainen tilanne ammattikorkeakouluissa nyt on. Eikä koulutus vielä sinällään mitään takaa, työelämässä ne taidot vasta punnitaan.
Ammattikorkeakoulut ovat kehittyneet huimasti alkuvuosistaan. Ammattikorkeakoulu on vieläkin nuori ja varmasti vielä paljon on kehitettävää mutta mielestäni kovin kummallisia ovat nuo väitteet, että "merkonomeja te todellisuudessa ootte" varsinkin jos on yhtään perehtynyt tämän hetkiseen ammattikorkeakouluopetukseen ja kun tietää, että varsinaisia merkonomeja valmistuu edelleen! Ja puhun nyt taas pelkästään kaupan alan koulutuksesta.
Ja haluan nyt vieläkin korostaa, että en missään nimessä haluakaan sanoa, että KTM ja tradenomi olisivat sama asia ja että heillä olisi samanlainen koulutus! EI vaan ne ovat eri tutkintoja, jotka pohjautuvat eri lähtökohdista ja joilla on eri tavoitteet. En ymmärrä mistä johtuu tämä (luultavasti yliopistossa opiskelevien) tarve lähteä aliarvioimaan ja haukkumaan ammattikorkeakouluja?! Enhän minäkään täälä yliopistoja hauku.
Ja päättötyöni tein yksilötyöni, sitä joku kysyi.
- MMM
Haluan nyt vielä selventää, että en missään vaiheessa halunnut verrata tradenomin tutkintoa KTM:n tutkintoon! KTM ja tradenomi ei ole sama asia, eikä ole tarkoituskaan! Tutkinnot ovat erilaisia. Niillä on hyvin erilaiset lähtökohdat ja tavoitteet. Myös työskentelytavat ovat erilaiset, joten työmääriä on vaikea verrata keskenään. Uskon kuitenkin, että opintoviikkomäärät kertovat jotain. Tradenomi kerää opintoviikkoja 140. KTM kerää opintoviikkoja taas 160. Ja kun seuraa kavereiden opintojen aloittamisaikoja ja valmistumisaikoja, niin taipaapa tuo suhde aika hyvin pitää paikkansa. KTM on ylempi korkeakoulututkinto, jota tradenomi ei ole.
Tradenomi tutkinto on kuitenkin korkeakoulututkinto ja ammattikorkeakoulut osa korkeakoulujärjestelmää, jota koko ajan pyritään kehittämään. Ja tradenomin tutkinnon vertaaminen merkonomin tutkintoon on mielestäni turhaa. Merkonomejahan valmistuu edelleen ja jos yhtään on perehtynyt näiden tutkintojen sisältöön ja ammattikorkeakoulujen opetukseen, niin ei voi mielestäni tuollaista väitettä esitää. Valitettavasti lienee myös sellaisiakin oppilaitoksia, joissa arvosanoja saa helpolla ja opetus ei ole niin korkeatasoista kun pitäisi (tämä ongelma tuskin on yksin ammattikorkeakouluissa).
Täytyy kuitenkin ottaa huomioon, että amk:t ovat suhteessa vielä hyvin nuori koulutusjärjestelmä yliopistojen rinnalla ja kehitystä tapahtuu koko ajan, ja tuleekin tapahtua.
Suurin merkitys on varmasti kuitenkin sillä, mitä opiskelija itse haluaa saada opinnoista irti. Niistä saa juuri niin paljon kuin haluaa. Rimaa hipoen tutkinnon saaneiden ja hyvin arvosanoin valmistuneiden osaamisessa voi olla huima ero, oli koulutustaso mikä tahansa.
Ja työelämää vartenhan niitä kouluja käydään. Ja olen täysin vakuuttunut siitä, että ammattioppilaitoksista valmistuneille, ammattikorkeakoulusta valmistuneille ja yliopistosta valmistuneille on jokaiselle tarvetta tämän päivän työelämässä, ottaen huomioon kunkin koulutustason lähtökohdat ja tavoitteet.
Päättelen tämän keskustelun omalta osaltani tähän. Kaikille oikein hyvää kesää ja mukavia hetkiä kullekin oman työnsä äärellä!- ...
"Ja työelämää vartenhan niitä kouluja käydään."
Minä en omalta kohdalta ole valmis allekirjoittamaan tällaista väitettä. Itse opiskelen vain ja ainoastaan siksi että minua kiinnostaa se mitä opiskelen. Myönnetään että AMK:ssa ollessani opiskelun motivaatio tuli pääosin juuri siitä, että opiskelin vain ja ainoastaan päästäkseni sitten joskus töihin. Pääsinkin sitten kuitenkin ylioopistoon opiskelemaan oppiainetta(aineita), joka oikeasti itseäni kiinnostaa. AMK-tutkinnosta on ollut sitten lähinnä hyötyä kesätöitä hakiessa.
Mutta hyvää jatkoa kaikille, työssä tai opiskellessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?961886- 881340
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693