En haluaisi irtisanoa itseäni, mutta näyttää siltä, että se on väistämätöntä oman terveyden vuoksi. Saisin vuosilomapalkan ja lomarahat. Ansiosidonnainen päiväraha alkaisi juosta koska? Kahdenksan viikon karenssi, mutta lasketaanko sen päälle vielä loma?
karenssi
11
864
Vastaukset
- irtisanoudu,
ennenkuin olet asiasta jutellut lääkärisi kanssa.
Jos lääkärisi katsoo irtisanoutumisen olevan välttämätöntä terveytesi säilyttämiseksi,karenssia ei tule päivääkään.Ota lääkäriltäsi lausunto,jonka toimitat työvoimaviranomaiselle.
Asiasta on hlökohtainen kokemus.
Onnea ja menestystä!- lausunnosta ...
En ole ap, mutta minulla on samanlainen tilanne. Voisitko tarkentaa, millaista lausuntoa (onko olemassa jokin tietty lomake esim.) minun pitäisi lääkäriltä pyytää. Olen keskustellut tilanteestani lääkärini kanssa, mutta hän ei osannut minua auttaa työttömyysasioihin liittyen. Sanoin, että jonkinlainen todistus häneltä voisi auttaa, mutta hän ei ollut perillä tällaisesta.
Toinen kysymys: jos sattuisi niin, että karenssi pätkähtäisi, niin määritelläänkö ansiosidonnainen päiväraha vasta sen jälkeen, kun karenssi on kärsitty. Ajan takaa sitä, että jos onnistuisin saamaan jotain tilapäistöitä mahdollisen karenssin ajalle, niin vaikuttaivatko ne minun ansiosidonnaiseen päivärahaani?
Vielä yksi kysymys: millainen oli se työvoimaviranomaisille jättämäsi hakemus, jonka liitteenä kyseinen lääkärilausunto oli? - Nykyinen kurssilainen
lausunnosta ... kirjoitti:
En ole ap, mutta minulla on samanlainen tilanne. Voisitko tarkentaa, millaista lausuntoa (onko olemassa jokin tietty lomake esim.) minun pitäisi lääkäriltä pyytää. Olen keskustellut tilanteestani lääkärini kanssa, mutta hän ei osannut minua auttaa työttömyysasioihin liittyen. Sanoin, että jonkinlainen todistus häneltä voisi auttaa, mutta hän ei ollut perillä tällaisesta.
Toinen kysymys: jos sattuisi niin, että karenssi pätkähtäisi, niin määritelläänkö ansiosidonnainen päiväraha vasta sen jälkeen, kun karenssi on kärsitty. Ajan takaa sitä, että jos onnistuisin saamaan jotain tilapäistöitä mahdollisen karenssin ajalle, niin vaikuttaivatko ne minun ansiosidonnaiseen päivärahaani?
Vielä yksi kysymys: millainen oli se työvoimaviranomaisille jättämäsi hakemus, jonka liitteenä kyseinen lääkärilausunto oli?Irtisanouduimme toukokuussa ja molemmilla pitämättömät lomat ja pekkaset, mulla yhteensä 46 päivää ja todistuksessa päättymispäivä oli viimeinen työpäiväni.Tällöin karenssi kului yhdessä lomapäivieni kanssa,elikkä ilman korvauksia olin 44 päivää.Naapurilla oli työterveyslääkärin lausunto työkkärille, mutta silti tuli karenssi.
- Tilanne...
lausunnosta ... kirjoitti:
Vielä yksi kysymys: millainen oli se työvoimaviranomaisille jättämäsi hakemus, jonka liitteenä kyseinen lääkärilausunto oli?En ole tuo, jolle kysymyksen kohdistit, mutta vastaanpa kuitenkin.
,,,Voisitko tarkentaa, millaista lausuntoa (onko olemassa jokin tietty lomake esim.) minun pitäisi lääkäriltä pyytää.,,,
Kyllä normaali B-lausunto käy hyvin. Älä kuitenkaan laita paljon tuon lääkärinlausunnon varaan. Sen täytyy olla tosi vahvaa tekstiä, että sillä olisi työkkärissä mitään vaikutusta. Lähinnä vähintään 'pää kainalossa' -juttu tai sitten vahva psyykkinen sairaus, joka on johtanut eroamiseen.
...jos sattuisi niin, että karenssi pätkähtäisi, niin määritelläänkö ansiosidonnainen päiväraha vasta sen jälkeen, kun karenssi on kärsitty...
Jos olet työkkärin kirjoissa, jolloin työkkäri on lähettänyt sinusta työttömyyslausunnon kassaan, ennen kuin menet toiseen työhön, niin sitten päivärahan määritellään nykyisestä työstäsi saamasi palkasta.
Mutta jos aloitat välittömästi toisessa työssä tai ilmoittaudut työkkäriin vasta toisen työn alettua tai sen päättymisen jälkeen, niin molemmista työsuhteista saatu palkka otetaan päivärahan määrittelyyn mukaan.
Uudelleen päiväraha määritellään, kun on kertynyt kahden vuoden ajalta 8 kk:n verran sellaista työssäoloa, jossa työaika on vähintään 18 h/viikko.
- Karenssi...
Jos irtisanoudut, niin se tietää 3 kk:n erokarenssia. Karenssi voidaan määrätä alkamaan vain työsuhteen päättymispäivästä, ei myöhemmin.
Käypä ensin lääkärin juttusilla. Jos vaikka saisit riittävän pitkän sairausloman, niin se voisi helpottaa tilannetta. Jos irtisanoutuisit sitten sairausloman aikana, niin sairausloma ja karenssi kuluisivat yhtäaikaa.
Lääkärintodistus pelastaa erokarenssilta vain hyvin harvoin, lähinnä silloin, kun kyse on kohtuullisen vaikeasta psyykkisestä sairaudesta. Kevyempikin lääkärintodistus voisi auttaa, jos sinulla olisi vahvaa näyttöä esim. työpaikan henkisestä väkivallasta tms. Siinä kyllä tarvitaan lisäksi se, että joku pystyy asian tueksesi todistamaan ja sitä, että työpaikan osalta on käyty työsuojelupuolen mahdollisuudet läpi.
...Saisin vuosilomapalkan ja lomarahat. Ansiosidonnainen päiväraha alkaisi juosta koska?,,,
Vuosilomakorvaus jaksotetaan työsuhteen päättymisestä lukien - edellyttäen, että lomakorvaus maksetaan työsuhteen päättyessä - jakamalla lomakorvaussumma päiväpalkalla. Jaksotusaika ja mahdollinen karenssi kuluvat rinnakkain, joten rahaton aika lyhenee hiukan.
...Kahdenksan viikon karenssi, mutta lasketaanko sen päälle vielä loma?...
Erokarenssi on siis 3 kk. Tuo kahdeksan viikkoa on ollut voimassa joskus 1990-luvulla.
Tarkoittanet lomalla lomakorvauksen jaksotusaikaa, Kuten edellä totesin, niin ne kuluvat yhtäaikaa, ei peräkkäin.
Jos lomalla tarkoitat sitä, että pidät lomaa työsuhteen aikana, niin työsuhteesi päättyisi silloin vasta, kun loma on päättynyt, jos olet itsesi irtisanonut.
Karenssitilanteessa siis vuosiloma kannattaa ottaa rahana.
Jos olet varma erokarenssista, niin kannattaa miettiä sitä, että ilmoittaudutko työkkärissä ollenkaan karenssin keston aikana. Ehdit kyllä työkkärin kyykytettäväksi karenssiajan jälkeenkin. Mitään et menetä sillä, että ilmoittaudut vasta karenssiajan jälkeen, sillä karenssi määrättäisiin joka tapauksessa alkamaan työsuhteen päättymisestä riippumatta siitä, oletko työkkärin kirjoilla vai et.- aloittaja
Kiitos vastauksista. Työpaikallani on henkistä väkivaltaa ja kärsin stressistä, työpaine on kova ja yritän hakea toiata työtä. En haluaisi olla 3kk rahatta, työsuojelupiiri ei ole vielä käynyt, aion kutsua.
Työnhakukursseille en halua. Jotain luulisin löytyvän. Enkä pääse toimeentulotuelle, koska olen naimisissa. - työmies.
aloittaja kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Työpaikallani on henkistä väkivaltaa ja kärsin stressistä, työpaine on kova ja yritän hakea toiata työtä. En haluaisi olla 3kk rahatta, työsuojelupiiri ei ole vielä käynyt, aion kutsua.
Työnhakukursseille en halua. Jotain luulisin löytyvän. Enkä pääse toimeentulotuelle, koska olen naimisissa.Haet sairaslomaa karenssin ajalle. Ei tarvitse murehtia silloin mistään turhista jutuista.
- irtisanoudu!
aloittaja kirjoitti:
Työnhakukursseille en halua. Jotain luulisin löytyvän. Enkä pääse toimeentulotuelle, koska olen naimisissa.Koska tilanne on tämä ja aiot kutsua työsuojelupiirin,älä missääntapauksessa irtisanoudu ennen työsp:n käyntiä.Koeta kiirehtiä heidän käyntiään.
Nuo sairaslomaneuvot karenssin kuluttajina voit jättää omaan arvoonsa.
Jos ja kun työsp.havaitsee epäkohdat,antavat he ja lääkäri Sinulle lausunnon,jonka toimitat työvoimaviranomaisille.Tosin itselläni riitti pelkkä lääk.lausunto karenssittomaan irtisanoutumiseen.
Jos kuitenkin päätät erota,hae ensin sairaslomaa.Sairasloman alussa anna sitten irtisanoutumisilmoituksesi. - Sanoutuminen...
irtisanoudu! kirjoitti:
Koska tilanne on tämä ja aiot kutsua työsuojelupiirin,älä missääntapauksessa irtisanoudu ennen työsp:n käyntiä.Koeta kiirehtiä heidän käyntiään.
Nuo sairaslomaneuvot karenssin kuluttajina voit jättää omaan arvoonsa.
Jos ja kun työsp.havaitsee epäkohdat,antavat he ja lääkäri Sinulle lausunnon,jonka toimitat työvoimaviranomaisille.Tosin itselläni riitti pelkkä lääk.lausunto karenssittomaan irtisanoutumiseen.
Jos kuitenkin päätät erota,hae ensin sairaslomaa.Sairasloman alussa anna sitten irtisanoutumisilmoituksesi....aiot kutsua työsuojelupiirin,älä missääntapauksessa irtisanoudu ennen työsp:n käyntiä.Koeta kiirehtiä heidän käyntiään...
Olet aivan oikeassa. Missään tapauksessa ei kannata irtisanoutua ennen kuin työsuojelupiiri on antanut asiassa lausuntonsa. Muuten koko juttu vesittyy ja karenssi ainakin sitten taattu.
...Tosin itselläni riitti pelkkä lääk.lausunto karenssittomaan irtisanoutumiseen...
Tuo on kyllä erittäin harvinaista, että noin käy. Ilmeisesti ollut tosi vahvaa tekstiä tai sitten olet harvinaisen järkevän työkkärin asiakkaan. Työkkäreiden suhtautumisessa on näet suuria eroja. - Osoitus...
aloittaja kirjoitti:
Työnhakukursseille en halua. Jotain luulisin löytyvän. Enkä pääse toimeentulotuelle, koska olen naimisissa..--Työnhakukursseille en halua.---
Luultavasti ensimmäinen osoitus työkkäriltä on juuri tuolle kurssille. Se taitaa tulla nykyisin lähes automaattisesta. Kieltäytyminen tietää karenssia.
Itselleni tuli juuri ennen 60-vuotispäivää lisäpäivillä ollessani osoitus kurssille nimeltä 'Uusille urille' - eikä kyse ollut mistään eläkeelle valmentamisesta, vaan ihan jostain muusta... Enkä ole ainut juuri eläkkeellelähdön kynnyksellä tuollaiselle kurssille osoituksen saanut. Joten kaikki on mahdollista, kun työkkäristä on kyse.
- Jussi JA.
Neuvoksi vaan, että jos olisit toimeentulotukeen oikeutettu ottaessasi itse potkut, niin pankkitili kannattaa tyhjätä ainakin 2 kuukautta ennen kuin menee sossun luukulle. Laskevat säästöt tuloksi toimeentulotukea myönnettäessä. Karenssia on vaikea välttää edes lääkärin lausunnolla, eikä edes kannata ryhtyä leipomaan itseä työrajoitteisten piiriin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1011704
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla151541- 1401454
- 981420
- 761336
- 1181195
Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n2731100- 691011
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o18975- 38972